دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۳ - Feb 7, 2005
با توجه به شتاب توسعه كشور
استراتژي انرژي كشور بايد تدوين شود
000003.jpg
گروه اقتصادي: در حالي كه مديران بخش انرژي كشور از ناهماهنگي و عدم تعادل ميان سرمايه گذاري براي توسعه توليد و خدمات با ميزان تقاضا و مصرف در كشور سخن مي گويند، مديران بخش صنعت از عدم تامين انرژي مورد نياز صنايع در فصل هاي گوناگون و خسارات وارده ابراز نگراني مي كنند.
ديروز مظفر اعواني مديركل دفتر صنايع الكتريكي و فلزي وزارت صنايع در گفتگو با فارس اعلام كرده است كه مشكلات ناشي از كمبود گاز در استان و محدوديت برق در تابستان خسارات زيادي به واحدهاي صنعتي وارد مي كند.
اين مدير صنعتي از كمبود انرژي در بخش هاي صنعتي و خسارات وارده به صنايع فلزي از جمله فولاد و صنايع توليد آلومينيم ابراز نگراني كرده و مي گويد، درست است كه محدوديت گاز در كشور وجود دارد اما بايد ديد كه همين مقدار گاز كجا مصرف شود كه خسارت كمتري وارد شود.
در اين زمينه محمد ملاكي مديرعامل شركت ملي گاز با تاكيد بر عدم تعادل ميان طرح هاي توسعه اي با مصرف در كشور در گفتگو با خبرنگار ما تاكيد مي كند كه قطعي گاز تنها در مورد صنايع بزرگ اعمال مي شود و اين كارخانجات در فصل هاي سرد سال در مدت كمتر از چهل روز و براي تامين سوخت خانگي با قطع گاز مواجه مي شوند.
وي تاكيد مي كند كه توسعه خدمات گاز در سال هاي اخير به ويژه براي مصارف خانگي به شدت و طبق برنامه دولت انجام شده و در سال جاري تنها هفتصد هزار مشترك در سراسر كشور به مصرف كنندگان گاز افزوده شده است.
ملاكي مي گويد براي حل عدم تعادل ميان مصرف و توليد يا بايد طرح هاي توسعه مصرف در شبكه گاز كشور حداقل براي يكسال متوقف شود و تنها براي توسعه توليد سرمايه گذاري كرد تا فاصله موجود با تقاضا برطرف شود و يا بايد ميزان سرمايه گذاري ها در بودجه سالانه به حدي افزايش يابد كه كل تقاضا و مصرف در صنايع و سوخت خانگي را پاسخگو باشد.
در حال حاضر در شبكه توليد برق كشور نيز شرايط مشابهي حاكم است و فاصله رشد توليد و مصرف نزديك و شكننده است.
اين امر موجب شد تا وزير نيرو در هفته گذشته از احتمال فروپاشي شبكه برق كشور سخن بگويد.
عدم توانايي در جذب سرمايه گذاري خارجي در شبكه برق كشور با توجه به پيش بيني آن در برنامه سوم از عوامل موثر در عدم تناسب رشد توليد و مصرف در شبكه برق كشور است.
علاوه بر اين عدم توجه به بهينه سازي توليد و مصرف و كاهش اتلاف انرژي در شبكه توزيع و مصرف را مي توان از ديگر عوامل موثر در عدم تعادل مصرف و توليد دانست.
به گزارش خبرنگار ما با توجه به شرايط جاري در كشور كه در بخش هاي گوناگون اقتصادي سرمايه گذاري براي توسعه به شدت ادامه دارد و اين رشد مصرف انرژي بالايي را طلب مي كند بايد براي آينده يك استراتژي انرژي و سياست گذاري كلان تدوين كرد تا علاوه بر سرمايه گذاري بهينه ، انرژي مورد نياز براي توسعه كشور فراهم شود.
در حال حاضر، و به رغم سرمايه گذاري وسيعي كه در بخش توليد انرژي دركشور صورت گرفته است به دليل عدم حاكم بودن يك مديريت كارآمد و متكي بر ساز و كارهاي اقتصادي ناهماهنگي و ناكارآمدي در اين بخش موجب واردآمدن خسارت به بخش هاي گوناگون اقتصاد كشور مي شود.
به نظر مي رسد وجود دومين ذخاير انرژي جهان در ايران و در دسترس بودن انرژي ارزان شرايطي فراهم كرده است كه تدوين و پيگيري يك استراتژي كلان در اين بخش دنبال نمي شود .

مخبر كميسيون صنايع و معادن خبر داد:
طرح جديد مجلس براي جايگزيني خودروهاي فرسوده
گروه اقتصادي _ علي ابراهيمي: طرح از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده كه اجراي آن توسط خودروسازان در سال گذشته آغاز شد در روزهاي پاياني سال نيز با تأمين ۵/۱ ميليون تومان تسهيلات دولتي براي از رده خارج كردن و جايگزيني در مجموع ۲۰ هزار خودرو تا پايان سال موردتوجه قرار گرفته است. برخي اجراي طرح مذكور با شيوه كنوني را چندان راهگشاي مشكل خودروهاي فرسوده ندانسته و منافع ناشي از اجراي اين گونه طرحها را متوجه خودروسازان مي دانند.
مخبر كميسيون صنايع و معادن مجلس شوراي اسلامي از جمله مخالفان شيوه كنوني طرح از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده است. وي قبلاً وعده داده بود كه مجلس طرح جديدي را براي از رده خارج كردن و جايگزيني خودروهاي فرسوده در سال آينده ارائه خواهد كرد. احمد مهدوي ابهري، گفته بود از آنجا كه جايگزيني خودروهاي فرسوده داراي بار مالي است، طرح مجلس پس از تأمين اعتبار اجراي آن در لايحه بودجه سال آينده ارائه خواهد شد.
وي در زمينه آخرين اقدامات انجام شده در زمينه اين طرح در كميسيون صنايع و معادن مجلس مي گويد: براساس مصوبه كميسيون صنايع و معادن الحاقي به تبصره ،۱۳ دولت موظف شده است در سال ۸۴ تعداد يكصد هزار خودرو فرسوده را از رده خارج نمايد. براين اساس و در راستاي اجراي مصوبه هيأت وزيران دولت موظف شده است از بابت اعطاي تسهيلات وجوه اداره شده با نرخ ترجيحي با استفاده از رديف ۵۰۳۷۸۶ تبصره ۱۳ قانون بودجه سال آينده، جمعاً مبلغ ۱۲۵۰ ميليون ريال (معادل ۱۲۵ ميليون تومان) اقدام نموده و خودرو فرسوده را دراختيار كارخانجات بازيافت كننده خودرو قرار دهد.
مهدوي ابهري مي افزايد: براين اساس علاوه بر ۲۵ ميليون تومان تسهيلاتي كه قبلاً دولت براي اجراي طرح مذكور در نظر گرفته مقرر شده است تا مبلغ يكصد ميليون تومان نيز از محل درآمد ناشي از اجراي قرارداد اپراتور دوم تلفن همراه به اجراي اين طرح اختصاص  يابد.
وي مي گويد: از آنجا كه ارائه هرگونه طرح بدون در نظر گرفتن چگونگي تأمين بار مالي آن با مخالفت شوراي نگهبان مواجه خواهد شد، كميسيون صنايع و معادن پس از در نظر گرفتن يكصد ميليون تومان اعتبار اجراي طرح و پيش بيني آن در لايحه بودجه سال آينده بزودي طرح جديدي را براي جايگزيني خودروهاي فرسوده ارائه خواهد كرد.مخبر كميسيون صنايع و معادن مي افزايد: اين طرح پس از آن كه كار بررسي لايحه بودجه در مجلس از پيشرفت قابل قبولي برخوردار شد و تا قبل از پايان سال جاري توسط مجلس ارائه خواهد شد.
ابهري معتقد است در اين طرح تلاش خواهيم كرد تا مشكلات كنوني طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده برطرف شود. به طور مثال، اگر دارنده خودرو فرسوده تمايل داشته باشد تا با از رده خارج كردن خودرو خود از خودرو جايگزين نيز استفاده ننمايد راهكار اجرايي مناسبي در نظر گرفته شود و با اجراي اين طرح، از رده خارج كردن و جايگزيني ۲۰۰ هزار خودرو فرسوده در سال آينده موردتوجه قرار خواهد گرفت.

يادداشت
مذاكرات اقتصادي ايران و اروپا
دور سوم مذاكرات ايران با اتحاديه اروپا از ديروز آغاز شد. در پي امضاي موافقت نامه پاريس در نيمه دوم آذرماه گذشته، ايران و سه كشور اروپايي با تعليق غني سازي اورانيوم، مذاكرات خود را در سه حوزه هسته اي، اقتصادي و سياسي _ امنيتي به طور همزمان آغاز كردند. برآيند دو دور مذاكره ايران و اروپا در ماههاي دسامبر ۲۰۰۴ و ژانويه ،۲۰۰۵ بيانگر حركت كند و نامطمئن ايران و اتحاديه اروپايي در اين مسير است. بخشي از اين كندي را بايد به حساب چانه زني طرفين و مشروط كردن به نتيجه رسيدن مذاكرات در هر حوزه به حوزه ديگر به ويژه حوزه مذاكرات هسته اي گذاشت. عدم تحرك و بازتاب مذاكرات به ويژه در حوزه اقتصادي را نيز بايد در اين چارچوب مورد توجه قرار داد.
روابط و ديپلماسي اقتصادي ايران و اروپا علي رغم نوسانهاي قابل توجهي كه در طول ربع قرن گذشته داشته، از حساسيت كمتري نسبت به روابط سياسي و اخيرا هسته اي برخوردار است. البته نبايد تأثيرپذيري شديد اين روابط از حوزه هاي سياسي و هسته اي را ناديده گرفت.به هرحال با توجه به سابقه مذاكرات اقتصادي ايران و اتحاديه اروپا در سال هاي اخير مي توان به نتيجه اين مذاكرات اميدوار بود. ايران علي رغم تحليل هايي كه در داخل و خارج كشور مي شود از موقعيت مساوي و برتر در مذاكرات اقتصادي و تجاري برخوردار است. تاكيد و تمركز ايران بر مساله عضويت در سازمان جهاني تجارت نبايد ساير مسائل و ابزارهاي ايران را در چانه زني گرفتن امتياز و توافق هاي اقتصادي و تجاري تحت الشعاع قرار دهد.در مذاكرات اقتصادي يك نكته از سوي طرف ايراني مغفول مانده كه توجه به آن ضروري است و آثار مطلوب تري نيز براي اقتصاد كشور و جايگاه آن در اقتصاد جهاني برخوردار است و آن تلاش براي كاهش ريسك فعاليتهاي اقتصادي در ايران از طريق تشويق و تحريك شركتهاي اروپايي به سرمايه گذاري در ايران، كاهش حق بيمه قراردادهاي اقتصادي و صنعتي كشور بويژه در زمينه نفت و گاز و همچنين پايين آوردن سود فروش اوراق قرضه ارزي ايران در بازارهاي مالي اروپاست.اين مهم به طور طبيعي در كاهش مخاطرات ناشي از تحريم هاي اقتصادي آمريكا عليه ايران هم مؤثر است.نهايت اينكه موفقيت در مذاكرات اقتصادي مستلزم داشتن برنامه اي منسجم و هماهنگ است. اين مهم نيز بايد پذيرفته شود كه اروپا علي رغم اينكه در ظاهر به مذاكرات اقتصادي بي توجه است و آن را تحت الشعاع مذاكرات هسته اي مي بيند، منافع بلندمدت خود را در مورد ايران و خاورميانه در گرو كيفيت مذاكرات اقتصادي و تجاري مي بيند.

خط لوله صادرات گاز ايران به پاكستان احداث مي شود
گروه اقتصادي: پس از آنكه مقامات دولت پاكستان بر تمايل خود براي اجراي طرح احداث خط لوله صادرات گاز ايران حتي بدون مشاركت هند تأكيد كردند، ديروز معاون امور بين الملل وزارت نفت نيز اعلام كرد بدون مشاركت هند قرارداد ايران و پاكستان امضا مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، هادي نژادحسينيان در گفت  و گو با خبرگزاري فرانسه افزود: از آنجايي كه هند هنوز در مورد احداث خط لوله صادراتي گاز تصميم گيري نكرده است دولت ايران قرارداد جداگانه اي با پاكستان امضاء خواهد كرد.
شوكت عزيز نخست وزير پاكستان قرار است براي گفت  و گو در اين زمينه بزودي عازم تهران شود.
در حال حاضر دولت هند با اتخاذ يك سياست فعال در زمينه انرژي در تلاش است تا براي تأمين انرژي مورد نياز اين كشور پرجمعيت در شرق آسيا منابع قابل اعتمادي را بيابد و خط لوله  صادراتي گاز ايران از جمله اين منابع قابل اعتماد و اقتصادي است.
به گزارش خبرنگار ما عليرغم اقتصادي بودن اين طرح به دليل اختلافات ديرينه مرزي ميان دو كشور هند و پاكستان و گره خوردن آن با اختلافات فرهنگي موجب شده تا منافع اقتصادي و دراز مدت در اين طرح بر ملاحظات امنيتي ترجيح داده شود. به رغم اين شرايط با تحولات جاري و افزايش قيمت نفت ارزش اقتصادي اين طرح براي دولت هند افزايش يافته و اخيراً وزير نفت هند مواضع نرمتري در قبال اين طرح اتخاذ كرده است.

گفت وگوي امروز
مشكل كمبودمركبات ناشي از عدم تنظيم بازار است
گروه اقتصادي: با وجود وعده هاي قبلي مبني بر اجراي طرح خريد و ذخيره سازي مركبات اين طرح هنوز اجرا نشده و برخي معتقدند باتوجه به زمان كم باقي مانده تا پايان سال امكان اجراي اين طرح در سال جاري نيز وجود نخواهد داشت.
با محمدعلي طهماسبي معاون امور باغباني وزير جهاد كشاورزي پيرامون نوسانات بازار ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال گفت وگو كرده ايم.
***
* در آستانه فرارسيدن سال نو و وضعيت توليد و تأمين مركبات چگونه است؟
- اكنون در زمينه توليد مركبات با مشكلي مواجه نيستم بلكه معضل اصلي محصول مركبات توليد شده اي است كه اكنون در شمال كشور روي دست توليدكنندگان مانده است اگر كار تنظيم بازار در روزهاي پاياني سال به درستي صورت گيرد مشكلي براي تأمين ميوه و تره بار مورد نياز مردم وجود نخواهد داشت. اكنون مشكل ما اضافه توليد مركبات و نه كمبود ميوه و مركبات است.
* برخي عدم ارائه آمار دقيق در زمينه توليد را علت اصلي ناتواني در تنظيم بازار ميوه مي دانند اين موضوع تا چه حد صحت دارد؟
- اين موضوع صحت ندارد كساني كه مدعي هستند آمار ميزان توليد ارائه شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي دقيق نيست مي توانند با استناد به آمار فائو كه دقيق تر است عمل كنند، بالاخره يا بايد آمار ارائه شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي به عنوان متولي اين بخش را قبول داشته و ملاك عمل قرار دهيم يا اين كه به استناد آمار مراكز جهاني اقدام كنيم. كساني كه مدعي هستند كه نابساماني هاي موجود در زمينه تأمين ميوه و تره بار ناشي از كمبود توليد اين محصولات است چرا محصولات توليدي كه روي دست توليدكنندگان مانده است را نمي بينند؟! مشكلي در زمينه توليد ميوه و تره بار در كشور وجود ندارد بلكه مشكلات موجود ناشي از عدم تنظيم درست و به موقع بازار است.
* وزارت جهاد كشاورزي چه اقدامي براي عرضه ميوه و تره بار صورت داده است؟
- علاوه بر طرحي كه در كميسيون تنظيم بازار براي خريد و ذخيره سازي مركبات مطرح است وزارت جهاد كشاورزي طرحي ميان مدت براي عرضه ميوه ارائه كرده كه در اين طرح راهكارهايي براي درجه بندي، بسته بندي و سورت ميوه در نظر گرفته شده و اين طرح نيز در كميسيون تنظيم بازار مطرح شده است. در اين طرح در زمينه ذخيره سازي و بسته بندي ميوه و مركبات در مناطق توليد با نصب تجهيزات مورد نياز اقدام خواهد شد.
* برخي مخالفت وزارت جهاد كشاورزي با عرضه ميوه هاي جايگزين در زمان كمبود برخي ميوه ها را در نابساماني بازار دخيل مي دانند، نظر شما چيست؟
- اين صحبت ها توسط كساني مطرح مي شود كه بهترين و ساده ترين راه از نظر خودشان كه همان واردات است را دنبال مي كنند؛ چراكه با واردات منافع اين افراد نيز تأمين خواهد شد. اكنون مركبات توليدي در شمال كشور روي دست كشاورزان باقي مانده و قادر به جمع آوري آن نيستم، با اين شرايط ارائه مجوز براي واردات ميوه هاي جايگزين هيچ توجيه منطقي نخواهد داشت. همچنين براساس طرحي كه در معاونت بازرگاني وزارت جهادكشاورزي در دست تهيه است مقرر شده تا در ميادين روز و ساير ميادين با همكاري سازمان ميادين و وزارت بازرگاني براساس تعداد جمعيت ايجاد غرفه هاي لازم براي فروش ميوه مورد توجه قرار گيرد.
* آيا در روزهاي پاياني سال مشكلي براي تأمين مركبات مورد نياز مردم وجود نخواهد داشت؟
- اكنون مشكلي در زمينه توليد مركبات وجود ندارد و با توليد سرانه كشور كه ۵۷ كيلوگرم و اين توليد در دنيا ۱۷ كيلوگرم است مشكلي در زمينه توليد وجود ندارد، اما مشكل اصلي در زمينه تنظيم بازار و خريد اين محصول است. از مصوبات اخير كميسيون تنظيم بازار اطلاع ندارم اما در صورت خريد و عرضه مركبات توليدي كشور مشكلي براي تأمين مركبات مورد نياز در روزهاي پاياني سال وجود نخواهد داشت. در سال جاري ميزان ۴ ميليون تن مركبات در كشور توليد شده است كه با اين ميزان حتي اضافه توليد را نيز شاهد بوده ايم، اين امر بدان معني است كه حتي زمينه لازم براي صادرات مركبات در كشور نيز وجود دارد اما زماني كه قادر به جمع آوري و خريد محصول توليد شده نيستيم اين امكان نيز از دست مي رود.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۶۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۴۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۴۹۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۲۹۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۰۰۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۴۶۳


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |