يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۷ - Feb 13, 2005
بررسي تأثير دلايل درون زا در ركود بازار سهام
000363.jpg
000360.jpg
000366.jpg
گروه بورس- سروش خسروي: افت يك هزار واحدي شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران طي ۷۰ روز گذشته يعني از ۱۴ آذر ماه تا ۲۴ بهمن ماه امسال به گمانه زني ها در خصوص علل وقوع چنين افت كم سابقه اي دامن زده است.
طبق نظرسنجي هاي صورت گرفته فعالان بازار به ۱۰ مورد خاص به عنوان دلايل افت بازار اشاره مي كنند كه اين پراكندگي در اعلام علت ها خود مي تواند نشانه اي از سردرگمي بازار و ناتواني تحليلگران از ريشه يابي درست موضوع حكايت داشته باشد.
از جمله اين دلايل مي توان به رقابت كانديداهاي احتمالي در انتخابات رياست جمهوري  آينده اشاره كرد. اين دليل بيش از ساير دلايل، مورد پسند مديران بازار سرمايه قرار دارد، به طوري كه دبير كل بورس تهران معتقد است: چنين روندي يك بار و در زمستان ۷۵ و بهار ۷۶ همزمان با برگزاري انتخابات رياست جمهوري رخ داده و در آن سال كل بازار به ناگاه ۵/۱۶ درصد منفي شده است.
البته اين منطق تا حدودي مي تواند درست باشد. زيرا حتي در بهار سال ۸۰ همزمان با دور دوم رياست جمهوري سيد محمدخاتمي با وجود روشن بودن تقريبي فضاي انتخابات، گمانه زني ها در مورد حضور يافتن يا نيافتن خاتمي در رقابت هاي انتخاباتي بازار را در طول چند هفته دچار شوك  هايي كرد.
اما گذشته از عوامل برون زايي چون انتخابات رياست جمهوري و تحولات سياسي در عرصه بين المللي و همچنين عرضه سهام دولتي بيش از توان بازار، برخي عوامل دروني نيز در چنين ركودي دخيل بوده است.
بررسي  عملكرد شركت هاي بورس در ۲۲ ماه گذشته يعني از ابتداي سال ۸۲ تاكنون حاكي از رشد بادكنكي بسياري از شركت هاست.
طبق آمار استخراج شده سيمان فارس و خوزستان كه در ابتداي سال گذشته بزرگترين شركت بورس از نظر ارزش بازار تلقي مي شد، در كل از ارزش بازاري معادل ۷ هزار و ۱۰۰ ميليارد ريال برخوردار بود. اين شركت ۱۰ ماه بعد يعني در پايان دي ماه همان سال به ارزشي در حدود ۲۶ هزار ميليارد ريال دست يافته و به اين ترتيب سهامداران آن شاهد چهار برابر شدن ارزش كل اين شركت بودند. البته با توجه به وعده هاي داده شده از سوي دولت و مشخصاً وزارتخانه هاي بازرگاني و صنايع اين رشد چندان هم دور از انتظار نبود، اما پس از متوقف شدن اجراي طرح جامع سيمان، ستاره اقبال سيمان فارس و خوزستان هم افول كرد و درست يك سال بعد يعني در سي ام دي ماه ۸۳ ارزش بازار اين شركت به ۱۹ هزار ميليارد ريال رسيد يعني سهامداران و مالكان اين شركت كه عبارتند از تعداد زيادي از سهامداران جزء و مجموعه تأمين اجتماعي در دوره ياد شده افت ۷ هزار ميليارد ريالي ارزش دارايي هاي خود را شاهد بوده اند.
بررسي نمونه هاي ديگر نيز از چنين رشد هاي خيره كننده اي در بازار سهام تهران حكايت دارد. در همين دوره به عنوان مثال ارزش شركت هايي چون ايران خودرو و سرمايه گذاري بانك ملي به ترتيب از ۵ هزار ميليارد ريال و ۳ هزار و ۹۰۰ ميليارد ريال به ارقامي فراتر از ۲۰ هزار ميليارد ريال افزايش يافته، صرفنظر از پتانسيل هاي موجود در اين دو شركت شايد مناسب باشد كارشناسان خبره درباره ظرفيت هاي بازار سهام تهران براي پذيرش چنين رشد قيمت هايي در بورس بررسي هاي دقيق تري انجام دهند شايد اين موضوع دست كم در سراشيب هاي آينده به كار دست اندركاران بازار بيايد
. از سوي ديگر بورس تهران جدا از تك محصولي بودن- در اين بازار فقط اوراق سهام پذيرفته و عرضه مي شود و از ساير ابزار مالي هنوز خبري نيست- حداكثر به ۳۰ شركت  بزرگ متكي است.در حالي كه سازمان بورس اوراق به طور مداوم به سرمايه گذاران توصيه مي كند تخم مرغ هاي خود را در يك سبد قرار ندهند، كماكان مشاهده مي شود دو سوم فعالان بازار نقدينگي خود را فقط روي ۳۰ شركت از ۴۱۸ شركت حاضر در تالار مبادلات سهام متمركز كرده اند.
براين اساس صنايعي چون خودرو، سيمان، واسطه گري مالي و بانك ها در مجموع با بالاترين حجم متقاضيان خريد در طول روز مواجه اند. قطعاً متنوع نبودن فرصت هاي سرمايه گذاري در بورس از جمله عواملي است كه در كنار ساير دلايل به ركود فعلي در بورس دامن زده است.
همچنين دليل ديگري كه مي تواند مدنظر قرار گيرد ايجاد شرايط تقاضا در بازار است. گرچه ايجاد شرايط عرضه قاعدتاً  بر عهده سازمان و نهاد ناظر بر بازار نيست، اما قطعاً  ايجاد تقاضا در حيطه وظايف سازمان بورس قرار مي گيرد. بورس تهران در ماههاي اخير با گسترش جغرافيايي بازار و ايجاد تالارهاي منطقه اي تلاشي در خور را براي افزايش تقاضا انجام داده اما به نظر مي رسد حجم ورودي در كفه عرضه با حجم ورودي به كفه تقاضا از تعادل كافي برخوردار نيست. شايد رايزني با شركت هاي بزرگ بيمه به عنوان نهادهاي مغفول مانده در بازار سرمايه ايران و ترغيب آنان به سرمايه گذاري بيشتر در شركت هاي بورسي و رفع موانع قانوني احتمالي بر سر راه اين موضوع بتواند راهكار حل مشكل در كوتاه مدت و ميان مدت باشد.

اتصال ۱۵ استان كشور به شبكه بورس كشاورزي
ايانا: يكي از كاركردهاي مهم بورس كشاورزي، كشف قيمت نهايي و ايجاد فضاي داد و ستد واقعي از طريق اتاق پاياپاي و استاندارد است.
دبيركل بورس كالاي كشاورزي با اعلام اين مطلب افزود: قيمت كالا بايد در يك محيط سالم بدون دخالت مستقيم دولت، دمپينگ و ديگر عوامل بازار ايجاد شود كه در اين ميان بورس كالاي كشاورزي مي تواند با ايجاد فضاي مناسب به حضور كليه عرضه كنندگان و متقاضيان بالقوه در بازار كمك كند و در نهايت در يك برخورد منطقي عرضه و تقاضا قيمت محصول تعيين شود.
وي در ادامه افزود: به مناسبت سالروز ۲۲ بهمن ماه، همزمان ۲۲ شعبه در ۱۵ استان كشور افتتاح شد كه با تاسيس دفتر سه كارگزاري بورس نيز موافقت شده است كه اين شعبه ها مي توانند همزمان با تالار مركزي تهران معامله داشته باشند.

افت ۳۰ واحدي شاخص كل بورس
گروه بورس: شاخص كل قيمت سهام در بورس تهران طي نخستين روز هفته ۳۰ واحد ديگر كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار ما با اين افت شاخص كل در پايين تر از سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ واحد ايستاد. طي روز گذشته شاخص عملكرد تالار اصلي ۳۵ واحد پايين آمد و در تالار فرعي فعالان بازار نظاره گر افت ۴/۵ واحد شاخص عملكرد بودند. در اين روز شاخص مالي با ۴۱ واحد افت مواجه شد و شاخص صنعت كاهشي در حد ۲۴ واحد را تجربه كرد.

الفباي بازار سرمايه منتشر شد
گروه بورس: كتاب الفباي بازار سرمايه از سوي اطلاع رساني بورس منتشر شد.
اين كتاب به زبان ساده و در قالب پرسش و پاسخ هايي كوتاه تدوين شده است. فصل نخست كتاب به مباحث اقتصاد كلان اختصاص دارد. در اين فصل مفاهيم مهمي كه آشنايي با آنان براي سهامداران و سرمايه گذاران در بازار اوراق بهادار ضروري است به اختصار ذكر شده است. دومين فصل كتاب بازارهاي اوليه نام دارد و طي اين فصل مفاهيم پايه اي سرمايه گذاري در اوراق بهادار معرفي شده اند.
فصل نهايي كتاب نيز مربوط به بازارهاي ثانويه مي شود. در اين فصل مفاهيم سرمايه گذاري در بورس اوراق بهادار و ابزارهاي تحليلي مربوطه به زباني ساده تشريح شده اند. اين كتاب در نزديك به ۹۰ صفحه و به قيمت ۱۵۰۰ تومان از سوي دكتر حميد رضا ارباب ترجمه شده است.

رئيس هيأت مديره بورس خبر داد:
مخالفت دولت با افزايش ماليات داد و ستد سهام
مهر: معاون وزير اقتصاد گفت: به نظر مي رسد ديدگاه فعلي دولت مخالفت با افزايش ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۱۳۸۴ است.
حيدر مستخدمين حسيني با اشاره به اين كه افزايش ماليات نقل و انتقال سهام به شدت براي بازار بورس مضر است، اظهار داشت: با اين اقدام حجم سرمايه گذاري در بورس كاهش يافته و در نتيجه درآمدهاي پيش بيني شده دولت از اين محل محقق نمي شود.
رئيس هيأت بورس با اعلام اين كه برنامه هاي مالياتي تعيين كننده ميزان
سرمايه گذاري در كشور هستند، تأكيد كرد: با كاهش نرخ هاي مالياتي حجم فعاليت هاي اقتصادي گسترش يافته و به تبع آن با رشد ميزان سرمايه گذاري در كشور، درآمدهاي دولت نيز افزايش مي يابد.
مستخدمين حسيني در ادامه به اصلاح قانون مالياتي و كاهش نرخ مالياتي از ۶۵ به ۲۵ درصد اشاره و خاطرنشان كرد: با وجود كاهش نرخ مالياتي، درآمدهاي ناشي از اين امر در سال ۸۲ نسبت به سال ۸۱ ، حدود ۱۹ درصد افزايش يافت.
ضمن اين كه، در ۱۰ماه امسال نيز نسبت به مدت مشابه سال گذشته۴۰ درصد درآمدهاي مالياتي افزايش يافته است.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا سازمان مديريت و برنامه ريزي با افزايش ماليات نقل و انتقال سهام در سال آينده موافق است اما شما با آن مخالف هستيد و به طور كلي آيا با مسئولان بورس يا وزارت امور اقتصادي و دارايي در اين باره مشورت نشده كه هم اكنون موجب بوجود آمدن اختلاف در بين دولت شده است، گفت: در زمان تنظيم بودجه ما را در جريان اين افزايش قرار ندادند و ما نيز احساس مي كنيم كه نگاه توسعه اي كشور با افزايش نرخ هاي مالياتي تناقض دارد.
وي افزود: باتوجه به اظهارات اخير سخنگوي دولت در اين باره، سازمان مديريت و برنامه ريزي نيز به جمع موافقان افزايش نيافتن نرخ ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۸۴ خواهد پيوست. ضمن اين كه نمايندگان مجلس نيز احتمالاً با افزايش ماليات نقل و انتقال سهام در سال ۱۳۸۴ مخالفت خواهند كرد.

هشدار بانك مركزي نسبت به فعاليت بانك ها در بورس
بازتاب: رئيس كل بانك مركزي، در نامه شديداللحني به دو بانك بزرگ كشور، نسبت به تخلفات مؤسسات سرمايه گذاري وابسته به اين دو بانك در بورس، هشدار داد.
به گزارش بازتاب، ابراهيم شيباني، رئيس كل بانك مركزي، در اين نامه كه خطاب به مديران دو بانك «پارسيان» و «صادرات» نوشته شده، اقدامات مؤسسات سرمايه گذاري وابسته به اين دو بانك را غيرقانوني و غيرشرعي دانسته است.
رئيس بانك مركزي، خريد سهام عرضه  شده بانك «پارسيان» در بورس توسط شركت سرمايه گذاري پارسيان براي جلوگيري از سقوط سهام اين بانك را نقض ماده ۲۰۰ قانون تجارت دانست.
در بخش ديگري از اين نامه،  ابراهيم شيباني، تضمين خسارت سقوط قيمت سهام از سوي مؤسسه سرمايه گذاري «غدير»، وابسته به بانك صادرات را غيرشرعي و غيرقانوني خوانده است.
شيباني، روش «Put Option» كه طي آن، شركت ناشر تعهد مي كند در صورت سقوط قيمت سهام از اندازه معيني، مابه التفاوت آن را به سهامداران بپردازد را خلاف شرع توصيف كرده وبه اين دو بانك درباره استفاده از ابزارهاي مالي مشتقه، هشدار داده است.

هلدينگ سيمان غدير بورسي شد
گروه بورس: هيأت پذيرش اوراق بهادار در آخرين جلسه خود شركت صنعت سيمان غدير (هلدينگ) را به طور مشروط در تابلوي فرعي بورس پذيرفت.
به گزارش خبرنگار ما، سهام شركت صنعت سيمان غدير كه يك هلدينگ سيماني است، متعلق به شركت سرمايه گذاري غدير است. اين هلدينگ سيماني در راستاي تبديل مجموعه سرمايه گذاري غدير به هلدينگ رشته هاي مختلف صنعتي تأسيس شد. اين شركت داراي ۲۰ درصد سهام سيمان سپاهان، و درصدهاي كمتري در سيمان شرق، سيمان كارون و سيمان داراب است.
از سوي ديگر در شركت هاي سيماني خارج از بورس نيز اين شركت داراي ۴۰ درصد سهام سيمان سفيد ني  ريز، ۳۰ درصد سيمان كردستان و درصد كمي از سهام سيمان خوزستان است. شركت هلدينگ سيماني غدير همچنين داراي ۲۰ درصد سهام شركت بين المللي توسعه ساختمان است.
سرمايه اين شركت در دهم خردادماه سال جاري ۱۳۵۰ميليارد ريال بوده و جمع درآمدهاي عملياتي شركت در اين تاريخ ۱۹۳ ميليارد ريال و سود خالص آن نيز ۱۷۹ ميليارد ريال برآورد شده است. همچنين در اين جلسه هيأت پذيرش درخواست پذيرش اوراق مشاركت پروژه مجتمع عرفان (مربوط به شركت بين المللي توسعه ساختمان) نيز مورد بررسي قرار گرفت كه با توجه به كامل نبودن گزارش حسابرسي با درخواست پذيرش آن در تابلوي بورس موافقت نشد.

تغييرات قيمت سهام
شنبه ۲۴ بهمن
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۲.۳
۴۷
۲,۰۹۰
آبفر
۴.۹۹
۵۶۰
۱۱,۷۷۵
آذريت
۴.۹۶-
۷۷-
۱,۴۷۴
آزمايش
۱.۶۱
۱۳۷
۸,۶۴۹
آلومتك
۰.۱۲
۴
۳,۴۲۹
آلومينيم پارس
۰.۲-
۱۱-
۵,۴۵۰
الكتريك خودرو شرق
۱.۴۲-
۵۷-
۳,۹۵۰
ايران خودرو
۳.۵۲-
۱۲۸-
۳,۵۱۲
ايران خودروديزل
۰
۰
۷,۵۷۳
ايران گچ
۵-
۴۳۵-
۸,۲۶۸
بانك اقتصادنوين
۴.۹۹-
۳۲۷-
۶,۲۲۰
بانك پارسيان
۰.۶۴-
۳۸-
۵,۸۹۹
بهنوش ايران
۱.۵۵
۳۲
۲,۰۹۷
بيسكويت گرجي
۰.۲۱
۱۵
۷,۱۶۰
بين المللي توسعه ساختمان
۰
۰
۱,۰۰۰
پارس الكتريك
۴.۹۸-
۱۱۰-
۲,۰۹۸
پارس خودرو
۳.۷۳
۳۰۲
۸,۴۰۰
پارس دارو
۱.۷۶
۶۹
۴,۰۰۰
پارس سرام
۰
۰
۳,۵۲۰
پارس سويچ
۴.۹۳-
۵۴-
۱,۰۴۲
پارسيلون
۱.۰۴-
۱۴۷-
۱۳,۹۶۵
پتروشيمي اراك
۳.۵۳-
۶۶۳-
۱۸,۰۹۹
پتروشيمي اصفهان
۴.۲۱-
۵۸۵-
۱۳,۳۲۷
پتروشيمي خارك
۰.۴۹-
۷۸-
۱۶,۰۰۰
پتروشيمي فارابي
۰.۸۳-
۱۴-
۱,۶۸۰
پمپ پارس
۴.۹۸-
۲۰۹-
۳,۹۸۶
پمپ سازي ايران
۴.۹۸-
۲۲۷-
۴,۳۲۷
تراكتورسازي ايران
۴.۹۸-
۱۶۷-
۳,۱۸۶
تكنوتار
۲.۷۱
۱۲۹
۴,۸۸۷
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۰.۵۷-
۳۱-
۵,۴۰۰
توسعه معادن روي ايران
۰.۴۵
۳۳
۷,۴۰۰
تولي پرس
۷.۵
۳۷۴
۵,۳۶۳
توليد سموم علف كش
۴.۹۸-
۱۹۴-
۳,۷۰۴
توليد مواد اوليه الياف مصنوعي
۰.۳۱-
۸-
۲,۵۸۰
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۰.۸-
۲۴-
۲,۹۶۰
چيني ايران
۵-
۱۰۵۲-
۲۰,۰۰۷
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۱.۱۴-
۴۶-
۴,۰۰۴
خوراك دام پارس
۰
۰
۶,۸۶۰
داروسازي اسوه
۰.۵۱-
۶۹-
۱۳,۵۰۰
داروسازي اكسير
۰.۲۲
۲۲
۱۰,۰۰۰
داروسازي جابرابن حيان
۱.۳۴-
۶۶-
۴,۸۶۳
داروسازي كوثر
۰.۰۵
۲
۴,۳۳۰
دارويي امين
۰.۰۴-
۲-
۴,۷۵۲
دارويي لقمان
۰.۶۱
۱۳
۲,۱۴۰
رينگ سازي مشهد
۱.۰۴-
۸۴-
۷,۹۹۰
زامياد
۰.۵۲
۵۰
۹,۶۰۰
سازه پويش
۵-
۲۶۷-
۵,۰۷۷
سايپا
۴.۹۷-
۱۷۷-
۳,۳۸۱
سپنتا
۰.۸۶
۴۲
۴,۹۵۰
سراميك هاي صنعتي اردكان
۴.۹۹-
۱۵۸-
۳,۰۰۸
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۴.۶۴-
۱۸۳-
۳,۷۶۲
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۱.۵۳-
۷۹-
۵,۰۹۵
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۲.۵۷-
۷۹-
۲,۹۹۹
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات (هلدينگ )
۴.۹۹-
۱۶۸-
۳,۲۰۰
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۱.۸-
۳۷-
۲,۰۱۷
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۹۹
۱۸۶
۳,۹۱۲
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۹۹-
۲۴۸-
۴,۷۲۱
سرمايه گذاري غدير(هلدينگ )
۵-
۲۳۹-
۴,۵۴۳
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۴.۹۸-
۱۹۷-
۳,۷۵۵
سرمايه گذاري مسكن
۴.۹۲-
۱۶۷-
۳,۲۲۹
سرمايه گذاري نيرو
۵-
۴۸۱-
۹,۱۴۰
سنگ آهن گل گهر
۵
۱۰۰
۲,۱۰۰
سوليران
۰
۱
۵۰,۲۶۸
سيمان اروميه
۵-
۱۰۶۰-
۲۰,۱۴۹
سيمان بهبهان
۵-
۹۵۴-
۱۸,۱۳۸
سيمان تهران
۱.۲۳
۳۵۱
۲۹,۰۰۰
سيمان خزر
۴.۹۸
۲۵۸
۵,۴۴۰
سيمان داراب
۲.۵۴
۴۹۱
۱۹,۸۰۰
سيمان سپاهان
۴.۹۹
۱۵۰۹
۳۱,۷۶۶
سيمان شاهرود
۰.۰۷
۵۰
۷۳,۰۹۵
سيمان صوفيان
۲.۳۲
۳۰۸
۱۳,۵۹۷
سيمان فارس و خوزستان
۰
۰
۲۵,۱۷۹
سيمان هرمزگان
۴.۹۹-
۵۲۴-
۹,۹۷۰
سيمان هگمتان
۴.۹۹-
۱۶۸-
۳,۲۰۱
شهد ايران
۰.۶۳
۱۱
۱,۷۵۰
صنايع آذرآب
۰
۰
۷,۷۸۹
صنايع جوشكاب يزد
۴.۹۵-
۷۶-
۱,۴۵۹
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۰
۰
۸,۶۱۷
صنايع لاستيكي سهند
۴.۲۹-
۱۸۰-
۴,۰۲۰
صنايع مس شهيد باهنر
۰.۱۱-
۶-
۵,۴۵۰
صنعتي بهشهر
۰.۸۳
۶۱
۷,۴۴۹
عمران وتوسعه فارس
۰.۳۶-
۱۰-
۲,۷۵۱
فرآورده هاي نسوزآذر
۴.۹۹-
۹۲-
۱,۷۵۳
فنرسازي خاور
۴.۶۸
۲۵۵
۵,۷۰۰
فيروزا
۴.۹۹
۱۱۵
۲,۴۲۰
كابل باختر
۲.۶۵-
۲۱۰-
۷,۷۰۰
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۵-
۳۶۰-
۶,۸۴۴
كارتن ايران
۱.۹۲
۴۱
۲,۱۷۹
كارخانجات صنعتي پيام
۴.۹۹-
۵۰۴-
۹,۵۹۳
كارخانجات مخابراتي ايران
۴.۹۹-
۱۲۷-
۲,۴۲۰
كارخانه فارسيت درود
۰
۰
۳,۴۰۹
كاشي الوند
۴.۹۹-
۱۳۸-
۲,۶۲۹
كاشي پارس
۰.۰۲
۱
۴,۵۰۰
كربن ايران
۰.۵۲
۱۴
۲,۶۹۹
كف
۰.۰۳
۱
۳,۷۸۰
كمباين سازي ايران
۳.۹۳-
۱۳۱-
۳,۲۰۰
كنتورسازي ايران
۰.۲۱-
۱۵-
۷,۱۷۰
كيميدارو
۵-
۹۲۱-
۱۷,۴۹۹
گازلوله
۴.۴۷
۲۰۰
۴,۶۷۰
گروه بهمن
۴.۹۶-
۳۴-
۶۵۱
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۰.۶۳-
۱۵-
۲,۳۴۹
گلتاش
۴.۹۹-
۲۲۲-
۴,۲۳۱
لاستيك دنا
۰.۰۳-
۱-
۳,۳۹۳
لوله وماشين سازي ايران
۵
۱۷۳
۳,۶۳۴
ليزينگ ايران
۴.۹۹-
۱۵۲-
۲,۸۹۲
ليفت تراك سازي سهند
۴.۹۸-
۱۷۸-
۳,۳۹۸
مارگارين
۱.۱۶
۱۶
۱,۳۹۵
ماشين سازي اراك
۰.۷۱
۲۳
۳,۲۵۳
ماشين سازي نيرومحركه
۱.۶۶
۱۰۱
۶,۱۹۹
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۴.۹۶
۱۱۷
۲,۴۷۶
مجتمع هاي توريستي ورفاهي آباد
۰.۶۱
۲۰
۳,۳۱۰
محورسازان ايران خودرو
۴.۹۹-
۳۱۳-
۵,۹۵۴
معدني وصنعتي چادرملو
۵-
۲۴۳-
۴,۶۱۷
ملي سرب وروي ايران
۴.۹۸
۱۲۹
۲,۷۱۸
موتورسازان تراكتورسازي ايران
۰.۹۹-
۳۰-
۳,۰۰۹
موتوژن
۱.۴۳
۴۱۰
۲۹,۰۰۰
نفت بهران
۵-
۱۱۲۶-
۲۱,۳۹۵
نفت پارس
۰.۹
۴۴
۴,۹۳۵
نوسازي وساختمان تهران
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا زمان بسته شدن بازار(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |