يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۷ - Feb 13, 2005
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر تهران:
شوراي شهر و شهرداري به ساخت و ساز
در بافت  هاي فرسوده امتياز مي  دهند
ايلنا: مصوبه كاهش عوارض زير بنا و مازاد تراكم مالكيني كه اقدام به تجميع پلاك مي  كنند، مي  تواند سرعت نوسازي و بازسازي بافت  هاي فرسوده را افزايش دهد.
دكتر حسن زياري، رئيس كميسيون توسعه و عمران، گفت: بازسازي بافت  هاي فرسوده شهر تهران، نيازمند اقدامات جدي است و شهرداري و شوراي شهر تهران تلاش مي  كنند تا با تصويب لوايح و طرح هاي تشويقي و ارائه امتياز به سازندگان بناها، آنان را تشويق به ساخت و ساز و سرمايه  گذاري در بافت  هاي فرسوده كنند.
وي افزود: در مصوبه كاهش عوارض مالكاني كه اقدام به تجميع پلاك كنند، هدف كم كردن تعداد بناهاي كوچك و تجميع آنها بود و به همين دليل پلاك  هايي مي  توانند از تسهيلات اين مصوبه بهره  مند شوند كه مساحت ميانگين پلاك  هاي تجميع شده پس از اصلاح حداقل يك صد متر مربع و حداكثر ۶۰۰ متر باشد.وي افزود: مصوبه كاهش عوارض تجميع كنندگان پلاك كه در يكصد و بيست و چهارمين جلسه علني شورا به تصويب رسيد، طوري طراحي شده است كه هر چه تعداد پلاك  ها افزايش يابد از ميزان عوارض كاسته شود.
رئيس كميسيون توسعه و عمران شوراي شهر، گفت: در جدول ضميمه اين مصوبه، اگر دو قطعه تجميع شود، فقط ۵۰ درصد عوارض منطقه از مالك يا مالكان دريافت مي  شود و همچنين براي سه، چهار، پنج و شش قطعه تجميع شده به ترتيب ۴۰ و ۳۰ و ۲۰ و ۱۰ درصد عوارض منطقه دريافت مي  شود و در واقع به ترتيب ،۵۰ ،۶۰ ۷۰ ، ۸۰ و ۹۰ درصد كاهش در عوارض داده شده است.
زياري گفت: براساس اين مصوبه، چنانچه ماحصل تجميع پلاك  هاي تجميعي بيش از دويست متر مربع باشد، همچنان مشمول تسهيلات پلاك  هاي زير دويست متر مربع به لحاظ پيش  روي و نورگير خواهد بود.

ترافيك در مناطقي از تهران ديروز قفل شد
لحظات دشوار شهروندان در سرما و برف خيابانها
* بارش برف سنگين فردا نيز در تهران ادامه دارد
* از سه شنبه آسمان آفتابي مي شود اما موج تازه
بارش برف جمعه از راه مي رسد
* شهرداري به شهروندان اطمينان داد امسال تهران آب گرفتگي نخواهد داشت
عكس: عطا طاهر كناره
000393.jpg
گروه شهري: بارش رگباري و متناوب برف در تهران، در روزهاي اخير به ويژه ديروز (شنبه)، باعث به وجود آمدن ترافيك سنگين و راهبندان هاي طولاني شد. تلاش بي وقفه شهرداري تهران براي باز نگاهداشتن گذرگاه هاي شهري، همواره در معرض بارش هاي سنگين قرار دارد كه در ۳۴ سال اخير سابقه نداشته است.
ترافيك سنگين ناشي از بارش برف و لغزندگي سطح معابر، در شبكه هاي بزرگراهي محدوده هاي شمال تهران و خيابان هاي اين مناطق، بيشتر به وجود آمده است. علاوه بر وضعيت جوي، برف كم سابقه و مشكلات ناشي از آن، بروز نقص فني در شماري از خودروها و عدم مهارت رانندگان نيز در به وجود آمدن راهبندان هاي طولاني تأثير داشته است. معمولاً در پي بارش برف در شهرها ،رانندگان خودروها الزاماً بايد با دنده سنگين و استفاده كمتر از ترمز برانند تا از انحراف خودرو و بروز راهبندان جلوگيري كنند.
تهران، ديروز يكي از پرترافيك ترين روزهاي خود را سپري كرد و اين وضعيت نشان داد كه مديريت ترافيك و حمل و نقل تهران بايد تمهيدات و طرح هاي ويژه اي را براي چنين ايامي پيش بيني و طراحي و به مرحله اجرا درآورد.
كارشناسان امور حمل و نقل با تأكيد بر اين مطلب كه اصولاً شبكه معابر عمومي حتي در شرايط عادي، توان و ظرفيت اين همه خودرو را ندارد، تأكيد مي كنند كه دولت و مديريت شهري بايد شرايط و مقررات ترافيكي ويژه اي را اجرا كند.
فرزانه همتي از كارشناسان امور ترافيك در اين باره مي گويد: بروز اخلال در آمد و شد شهروندان، مقوله اي عادي است چرا كه شبكه عبوري تهران به رغم تلاش هايي كه از سوي شهرداري انجام شده، گنجايش يك ميليون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد اين در حالي است كه در حال حاضر حدود دو ميليون و ۸۰۰ هزار دستگاه خودرو در معابر اين شهر تردد مي كنند.
وي تصريح كرد: در پي بارش سنگين برف، حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد معابر، عملاً كاركرد خود را از دست دادند و همين وضعيت موجب تنگ شدن معابر و در نتيجه بروز پديده ترافيك سنگين به ويژه در مناطق شمالي شهر شد.
اين كارشناس افزود: با توجه به كاهش دماي هوا و يخ زدگي معابر عمومي، پيش بيني مي شود ساعات اوج ترافيك به ميزان قابل توجهي افزايش يابد. از اين رو مديريت شهري ضمن پخش شن در سطح معابر و برف روبي، بايد از تمام توان ناوگان حمل و نقل عمومي از جمله تاكسي، اتوبوس و مترو براي جابه جايي شهروندان استفاده كند.
000408.jpg
از سوي ديگر مهندس ابراهيم حسني از كارشناسان ترافيك پيش بيني كرد: در ساعات بعد از ظهر امروز (يكشنبه) به ويژه همزمان با تعطيلي ادارات و سازمانها، شاهد ترافيك سنگين در معابر عمومي خواهيم بود، لذا توصيه مي شود شهروندان پيش يا قبل از موعد مقرر از ادارات خود خارج شوند.
وي افزود: عدم جمع آوري برف هاي حاشيه معابر، عملاً بخش قابل توجهي از ظرفيت معابر را بلااستفاده كرده و از سوي ديگر رعايت احتياط و كندي حركت موجب سنگين شدن ترافيك در روزهاي گذشته شد. همچنين عوامل بسياري از جمله نواقص فني برخي خودروها و عدم توجه به توصيه هاي اداره راهنمايي و رانندگي مبني بر هدايت خودروها به منتهي اليه معابر و بهنگام نرسيدن نيروهاي امداد فني بر سر صحنه تصادف موجب بروز ترافيك در معابر تهران مي شود.

آزادراه خليج فارس
000399.jpg
گروه شهري: بر اساس مصوبه شوراي اسلامي  شهر تهران تابلوي آزاد راه تهران- قم در محدوده منطقه ۱۹ شهرداري تهران به نام «خليج فارس» نصب شد.
بر اساس مصوبه شوراي اسلامي  شهر تهران در يكصد و بيستمين جلسه علني كه با حضور مستمع برگزار شد، اعضاي شورا با نامگذاري بخشي از آزاد راه تهران- قم در حوزه استحفاظي شهرداري تهران با نام خليج فارس موافقت كردند. برهمين اساس از تاريخ ابلاغ مصوبه
(۱۵/۱۰/۸۳) شهرداري تهران موظف شد نام خليج فارس در راستاي حمايت از نام پرآوازه خليج هميشه فارس را بر روي اين آزاد راه قرارداده و تابلوي آن را در اين مسير نصب كند.

نمايشگاه عكس از ۱۷ شهريور تا ۲۲ بهمن ۵۷
گروه شهري: «بي كران جاودانه» عنوان نمايشگاهي از عكس هاي دوران انقلاب است كه از سوي نشريه همشهري محله منطقه ۶ با مشاركت باشگاه شهروندان جوان و معاونت اجتماعي شهرداري اين منطقه در محل باشگاه شهروندان برگزار شد. اين نمايشگاه كه دربرگيرنده آثار احمد كبيريان بود، صحنه هاي جالبي از رويدادهاي انقلاب از ۱۷ شهريور تا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را در معرض ديد علاقمندان قرار داد.

مشاركت شهرداري در بازسازي بيمارستان مفيد
000405.jpg
گروه شهري: بخش خون، انكولوژي و اعصاب بيمارستان كودكان مفيد، با مشاركت شهرداري منطقه ۳ بازسازي و ديروز مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر علي اصغر تهراني، شهردار منطقه ۳ در مراسم افتتاح بخش اورژانس بيمارستان مفيد گفت: به منظور استفاده بهينه شهروندان از خدمات درماني و پزشكي، شهرداري خود را موظف مي داند در تجهيز و تامين امكانات تلاش كند و در اين راستا با صرف اعتباري بالغ بر ۱۰۰ ميليون ريال بخش خون، انكولوژي و اعصاب بيمارستان مفيد بازسازي شد.

شهرداري به شهروندان اطمينان داد:
تهران امسال آبگرفتگي و سيلاب نخواهد داشت
گروه شهري: بارش بي سابقه برف در چند روز اخير شهروندان تهراني به ويژه ساكنان مناطق شمال و شمال غرب تهران نظير مناطق ،۲۲ ،۲۱ ،۵ ،۴ ،۳ ۲ و ۱ را با اين نگراني مواجه ساخته است كه در صورت افزايش تدريجي دما طي روزهاي آينده و ذوب شدن برف سنگين انباشته شده در كنار معابر اين بار آبگرفتگي سطح خيابانها عبور و مرور و زندگي روزمره آنها را با مشكل مواجه سازد.
مهندس محمدجواد محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران در مصاحبه با خبرنگار ما با تأكيد بر اين نكته كه ۱۲ هزار نيروي خدمات شهري شهرداري تهران از ۵ روز قبل تاكنون همچنان در حالت آماده باش كامل به سر مي برند افزود:براساس پيش بيني هاي صورت گرفته اقدامات لازم براي پاكسازي جويها و نهرهاي اطراف خيابانها به پايان رسيده و متعاقب آن كانالها از كشش مناسب براي عبور هرزآبها برخوردار شده اند.
وي به شهروندان تهراني اطمينان داد، كارگران خدمات شهري در مناطق حساس اعلام شده مانع از آبگرفتگي خيابانها شده و امسال برخلاف سالهاي گذشته شاهد مشكل آبگرفتگي خيابانها نخواهيم بود.
وي خبر داد: به دنبال دستور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران مبني بر پيگيري و استمرار فعاليتهاي نيروهاي خدماتي تا آماده سازي كامل خيابانها جهت تردد روان شهروندان مقرر شد علاوه بر ۱۴۰۰ دستگاه ماشين آلات سنگين از قبيل گريدر، كاميونت، لودر، بيل مكانيكي و باب كت كه با تمام توان و ظرفيت مشغول پاكسازي مسيرهاي عبوري مردم هستند تعداد قابل توجهي خودروي سنگين نيز اجاره شود تا در كنار ماشين آلات ديگري كه از سازمان خدمات موتوري دراختيار گرفته ايم بتوانيم با پخش مداوم شن و نمك و برف روبي معابر مانع از يخ زدگي و لغزندگي خيابانهاي اصلي شويم.
بنا بر اين گزارش طي روزهاي گذشته حدود ۲۰ هزار تن شن و نمك در معابر اصلي پخش شد و مسيرهاي اصلي و پرتردد مناطق شمال تا ۲۰ بار توسط كارگران خدمات شهري برف روبي شد و با توجه به اين كه بارش برف همچنان ادامه دارد برف تكاني از درختان سوزني برگ كه به دليل سنگيني برف احتمال شكستگي سرشاخه هاي آنها و ايجاد مشكل براي شهروندان و رانندگان وجود دارد به طور مرتب در دست انجام است.
پيش بيني وضع هوا
سازمان  هواشناسي  وضع  هواي  كشور را در ۲۴ ساعت  آينده  پيش  بيني  كرد . آسمان  استانهاي  گيلان ، مازندران ، گلستان  و اردبيل  قسمتي  تا نيمه ابري  در برخي  نقاط ابري  همراه  با بارش  پراكنده  خواهد بود.آسمان  استانهاي  آذربايجان  غربي ، شرقي  و زنجان  قسمتي  تا نيمه  ابري در برخي  مناطق  با احتمال  بارش  پراكنده  پيش  بيني  مي شود. آسمان  استانهاي  كردستان ، ايلام ، لرستان ، كرمانشاه ، همدان ،مركزي  و چهارمحال  و بختياري  نيمه ابري  در برخي  نقاط ابري  همراه  بابارش  پراكنده  برف  خواهد بود.
آسمان  استانهاي  فارس ، بوشهر و كهگيلويه  و بويراحمد كمي تا قسمتي ابري  بتدريج  افزايش  ابر و بارش  برف  و باران  پيش  بيني  مي شود. آسمان  استانهاي  هرمزگان ، كرمان ، يزد، سيستان  و بلوچستان  و جزايركيش ، قشم ، ابوموسي  و تنب  بزرگ  وكوچك  صاف  تا قسمتي  ابري  بتدريج  ازاواخر وقت  با افزايش  ابر و بارش  باران  و در مناطق  مرتفع  برف  ورعدوبرق  و وزش  باد خواهد بود.
آسمان  استانهاي  سمنان ، خراسان  شمالي ، خراسان  رضوي  و خراسان  جنوبي قسمتي  تا نيمه  ابري  تا ابري  برخي  ساعات  با احتمال  بارش  برف  پراكنده پيش بيني  مي شود.
آسمان  استانهاي  تهران ، قم  و قزوين  نيمه  ابري  تا ابري  در برخي  مناطق با بارش  پراكنده  برف  بتدريج  كاهش  ابر و آسمان  ديگر نقاط كشور قسمتي ابري  در برخي  ساعات  افزايش  خواهد بود.همچنين گزارش هاي دريافتي حاكيست بارش متناوب برف در تهران تا فردا (دوشنبه) ادامه دارد و از روز سه شنبه تا پايان هفته جاري شاهد آسماني آفتابي خواهيم بود.
به گزارش بي بي سي موج تازه بارش برف در تهران از جمعه آغاز شده و تا نيمه هفته آينده تداوم خواهد داشت.

در پي بارش سنگين برف انجام شد
كمك خواهي سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران
از دارندگان كاميون و لودر برف روب
گروه شهري: سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران با صدور اطلاعيه اي از كليه دارندگان خودروهاي كاميون و لودر جهت برف روبي و آماده سازي معابر درخواست كمك كرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، متن اطلاعيه سازمان خدمات موتوري بدين شرح است:
با توجه به بارش سنگين برف در چند روز گذشته و بسيج شبانه روزي ۳۵۰ دستگاه كاميون و لودر جهت بازكردن مسيرها و معابر شهر از سوي سازمان خدمات موتوري شهرداري تهران و با توجه به اينكه اين بارش سنگين در چند سال اخير بي سابقه بوده و حجم زياد برفها و مساحت برفگير بسيار زياد است لذا از كليه مالكان خودروهاي كاميون و لودر تقاضاي همياري مي شود.
كليه مالكان كاميون و لودر كه علاقمند به همكاري هستند مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر از نحوه همكاري با شماره تلفنهاي ۵۰۵۱۳۰۱ و ۰۹۱۲۱۲۰۸۶۲۷ تماس حاصل كنند .اين خودروها به صورت اجاره و با راننده در اختيار سازمان خدمات موتوري جهت برف روبي و حمل برف از سطح معابر قرار خواهد گرفت.

ساماندهي ايستگاه هاي مترو
000402.jpg
خبرگزاري فارس: دبير شورايعالي شهرسازي و معماري از دستورالعمل جديدي براي ساماندهي ايستگاه هاي مترو در سطح كشور خبر داد.
پيروز حناچي گفت: دست يافتن به دستورالعملي براي كميسيون ماده ۵ و نظام مديريت شهري در سطح كشور از اهداف آتي شورايعالي شهرسازي و معماري است. وي ادامه داد: مديران قطار شهري تا اين مرحله زحمات فراواني را متحمل شده اند ولي چنانچه بخواهيم بارگذاري هاي بعدي را بر روي ايستگاه هاي مترو انجام دهيم، بايد به نكات ديگري نيز توجه نماييم. حناچي خاطرنشان كرد: بحث بر سر اين است كه همه ايستگاه هاي مترو از يك ارزش برخوردار نيستند.

نگاه
000396.jpg
فريد مرتضوي
ايران به هند و كويت گاز صادر خواهد كرد

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |