يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۷ - Feb 13, 2005
يك ايراني جايزه طلايي  وب را دريافت كرد
ايرنا:يك جوان ايراني در رقابت بين المللي  بين بيش از۱۰ ميليون شركت كننده از۱۴۵ كشور جهان توانست با توليد محصول « DCMS» معتبرترين جايزه جهاني  «وب طلايي» سال۲۰۰۴ -۲۰۰۳ را از موسسه بين المللي «IAWMD» كسب كند.
ز DCMSز يك سامانه توليد و مديريت محتواي  اطلاعات تحت وب است كه به طور كامل از ايجاد، مديريت و به روز رساني  يك سازمان يا شخصيت مجازي  تحت وب پشتيباني  مي كند و تمام ابزارهاي  مورد نياز براي  مديريت يك سازمان يا شخصيت مجازي  را دارا است.
صلاح الدين شهسواري  در تعريف اين سامانه مي گويد:اين سامانه نرم افزاري  است جامع كه شخصيت شما يا سازمان شما را مجازي  مي كند و در واقع يك موجود زنده با اجزاي  قابل تغيير است.
او با اشاره به موارد استفاده از DCMS مي گويد:ارگانها و سازمانهاي  دولتي ، منابع خبري  مانند خبرگزاريها و روزنامه ها و كليه شخصيت ها و تشكل هايي  كه نيازمند اطلاع رساني  عمومي  هستند با اين سيستم مي توانند كار خود را بسيار آسان كنند.
به گفته وي ، هدف از ساخت اين سامانه ، الكترونيكي  كردن اسناد و ذخيره الكترونيكي  داده ها، سهولت ذخيره اطلاعات توسط افراد مختلف با حداقل دانش فني ، دسترسي  آسان به اطلاعات از نقاط مختلف بدون محدوديت فيزيكي  و بازاريابي  الكترونيكي  است.
شهسواري  در سال۱۳۶۰هجري  شمسي  در شهرستان ديواندره از توابع استان كردستان به دنيا آمده است.

ويندوز جديد تا پايان بهار مي آيد
000387.jpg
گروه انفورماتيك: مايكروسافت قصد دارد نخستين نسخه آزمايشي كامل ويندوز اصلي خود را تا اواخر ماه ژوئن به بازار عرضه كند.
اين شركت به صورت عمومي اعلام كرده است كه بتاي يك لانگهورن تا اواخر سال ۲۰۰۵ ارايه شود. نسخه نهايي لانگهورن نيز قرار است در نيمه دوم سال آينده عرضه شود.
به گزارش system group، نسخه آزمايشي اول، نخستين مشاهده از لانگهورن در فرم كنوني آن است. مايكروسافت يك نسخه پيش مشاهده از ويندوز را در كنفرانس توسعه دهندگان متخصص در پاييز ۲۰۰۳ ارايه داده و كد آن را بهار گذشته به روز كرده است.
از آن زمان تاكنون، تغييراتي در لانگهورن صورت پذيرفته است. در ماه آگوست مايكروسافت تغييراتي را در لانگهورن به وجود آورد كه سه ستون اصلي لانگهورن را تحت تأثير قرار مي داد. دو مؤلفه كه يكي موتور ارايه آوالون و ديگري معماري خدمات وب با نام Indigo هستند، قرار است از نسخه بعدي ويندوز حذف گردند.
سومين مؤلفه اصلي و مهم، اصلاح و بهبودي در سيستم فايل ويندوز با نام WinFS بوده كه انتظار مي رود در تست بتاي لانگهورن موجود باشد. زمان يكپارچه شدن WinFS با ويندوز هنوز مشخص نشده است.
مايكروسافت درباره ويژگي ها و قابليت هايي كه در نسخه بتا خواهند بود، صحبتي نكرده است. در ميان تغييرات صورت گرفته، مدل جديدي براي درايورها وجود خواهد داشت كه به ويندوز امكان مي دهد به گونه مؤثري با add-on هاي سخت افزار نظير كارت هاي گرافيكي كار كند.
بهبود ديگري كه در لانگهورن صورت گرفته، به قادر بودن كسب و كارها در نصب ويندوز بر روي تعداد كثيري از ماشين ها مربوط مي شود. اين قابليت در لانگهورن وجود خواهد داشت كه كسب و كارها بتوانند به راحتي اين كار را به انجام رسانند.
اوپن مايكروسافت
مايكروسافت آماده عرضه سيستم عامل ويندوز تركيبي ۶۴ بيتي خود است.
كد Windows Server 2003 x64 Edition و Windows XP Professional x64 Edition RC2 براي همه افراد در برنامه آزمايشي فني مايكروسافت و از طريق Customer Preview Programm قابل دسترس است.
مايكروسافت زماني را براي ارايه اين سيستم عامل اعلام نكرده، اما پيش بيني مي شود كه در نيمه نخست سال ۲۰۰۵ به بازار عرضه شود.
مارك تنانت، مدير بازاريابي محصول سرور ويندوز گفته است كه اكثر برنامه هاي كاربردي بايد از نرم افزار x64 Edition استفاده كنند. مزيت استفاده از سيستم هاي عامل x64 جديد، پشتيباني بيشتر از حافظه است. هرچه حافظه نصب شده بيشتر باشد، برنامه هاي كاربردي سريع تر اجرا خواهند شد.
مزيت ديگر استفاده از اين سيستم عامل جديد، سرعت بالا در ارايه پروژه هاي نرم افزاري است. برنامه هاي كاربردي كه براي استفاده از Visual Studio .net ۲۰۰۳ توليد شده اند، مي توانند از حافظه بيشتري در سيستم هاي x64 بهره مند شوند.
Windows Server 2003 x64 Editions و Windows XP Professional x64 Edition مي توانند راهي براي كاربران فراهم سازند كه از برنامه هاي كاربردي ۳۲ و ۶۴ بيتي با عملكردهاي بالا استفاده كنند.
مايكروسافت سيستم هاي عامل Windows x64 Edition را به عنوان گامي مهم براي كاربران به حساب مي آورد تا بتوانند ضمن نگهداري از برنامه هاي كاربردي ۳۲ بيتي خود، از سيستم هاي ۶۴ بيتي نيز استفاده كنند.

جانداران زمين باركد ژنتيكي مي گيرند
000384.jpg
گروه دانش: دانشمندان پروژه ثبت باركد ژنتيكي حيوانات و گياهان را جهت شناسايي و نامگذاري ۱۰ ميليون گونه موجود زنده كره زمين آغاز كردند.
آنها در مراحل اوليه روي پرندگان و ماهيان كار خواهند كرد تا جزييات آرايش ژنتيكي اين موجودات را براي تمايز يك گونه از گونه ديگر به ثبت برسانند.
پژوهشگراني كه در كنفرانس بين المللي ثبت باركد حيات در لندن حضور يافته بودند، اذعان كردند تكميل اين طرح ساليان متمادي به درازا خواهد كشيد.
به گزارش بي بي سي، ريچارد لين، مدير علوم موزه تاريخ طبيعي لندن در اين باره گفت: حدود يك ميليون و ۷۰۰ هزار گونه در جهان شناسايي شده اند، ولي ما احتمال مي دهيم چيزي نزديك به ۱۰ تا ۳۰ ميليون گونه در زمين زندگي مي كنند؛ ما متوجه شده ايم ثبت بخش كوتاهي از دي ان اي هر گونه از حيات در اين سياره امكان پذير است.
با هزينه اي قريب به يك پوند براي هر آزمايش ژنتيكي، بسياري از موجودات هر گونه براي ثبت باركد ژنتيكي شان تجزيه و تحليل خواهند شد. اين اطلاعات سپس وارد يك پايگاه اطلاعاتي عظيم خواهد شد و كنسرسيوم باركد حيات اميدوار است اين بانك اطلاعاتي براي وصل شدن به كليه اطلاعات مورد نياز علوم در مورد موجودات خاص مورد استفاده قرار گيرد.
آنگاه مي توان دستگاه هاي خاص و حتي نسل آينده گوشي هاي موبايل را مقابل هر موجودي گرفت تا با خواندن باركد ژنتيكي، آن موجود را شناسايي كند.
پروفسور دان يانزن، از دانشگاه پنسيلوانياي آمريكا، مي گويد: مانند آن است كه يك مامور پليس مشاهده كند راننده اتومبيلي قوانين رانندگي را زير پا گذاشته است و مامور فقط شماره پلاك اتومبيلش را دارد، اما با آن پلاك مي تواند صاحب خودرو و زمان خريد آن را شناسايي كند.
وي مي افزايد: باركد ژنتيكي دقيقاَ همين طور عمل مي كند. اين باركد را به مجموعه علومي كه دانشمندان در ۲۰۰ سال گذشته گردآورده اند، متصل مي كند.
محققان اميدوارند شناسايي ميداني موجودات به كمك باركدهاي ژنتيكي، به خصوص براي افراد غير كارشناس، بسيار آسان تر و سريع تر شود.
همچنين داشتن دانش كافي درباره هر موجود به يافتن پاسخ پرسشهاي بنيادين درباره بوم شناسي و تكامل كمك مي كند و ما را قادر مي سازد براي حفاظت از محيط زيست، سياستهاي بسيار كارآمدتري اتخاذ كنيم.
آن بخش از دي ان اي موجودات كه قرار است در اين پروژه به كار گرفته شود، در ژني موسوم به سي او آي يافت مي شود كه در سوخت و ساز كليه موجودات زنده دخالت دارد، ولي در هركدام با اندكي تفاوت رمزگذاري شده است.
مثلاً در انسانها، باركدهاي سي او آي تنها با يك يا دو حرف از مجموع ۶۴۸ حرف الفباي دي ان اي از فردي به فرد ديگر متمايز مي شود. اختلاف انسان با شامپانزه حدود۶۰ حرف و با گوريل۷۰ حرف است.
در ابتداي اين پروژه باركد ژنتيكي همه گونه هاي شناخته شده ماهيان به ثبت خواهد رسيد. در حال حاضر گمان مي رود تعداد ماهيان در اقيانوسها۱۵ هزار و در آبهاي شيرين ۸ هزار قطعه است.
پروژه پرندگان نيز باركد ژنتيكي ۱۰ هزار گونه پرنده جهان را تهيه خواهد كرد. در طرح سوم نيز ساختار ژنتيكي ۸ هزار گونه گياه در كاستاريكا واقع در آمريكاي مركزي شناسايي خواهد شد. اين سه پروژه ۵ سال به درازا خواهد كشيد.

نرم افزار
ابزار جديد براي كنترل شبكه ها
گروه انفورماتيك: شركت نرم افزاري چك پوينت تكنولوژي، محصولي ارايه خواهد داد كه به متخصصان امنيت اطلاعات در اداره شبكه هاي آن ها كمك مي كند.
ايونشا آنالايزر براي نظارت و كنترل شبكه ها توسط جمع آوري و تجزيه و تحليل داده هاي كامپوننت هاي متعدد مانند ديوارهاي آتش و ضد ويروس ها طراحي شده است. اين نرم افزار سپس به صورت خودكار اطلاعات را تجزيه و تحليل كرده و گزارشي را براي مدير امنيت اطلاعات تهيه مي كند.
به گزارش system group، ارايه اين نرم افزار جديد نشانگر ورود چك پوينت به بازار محصولاتي است كه براي نظارت و كنترل شبكه به سرپرستان كمك مي كنند. تحليلگران گفته اند كه طي يك يا دو سال گذشته، اين بازار به تازگي مورد توجه مشتريان قرار گرفته است.
ايونشا آنالايزر داراي هفتاد مشكل از پيش تعريف شده است كه شناسايي اشكالات امنيتي را آسان تر مي سازد. اين نرم افزار مي تواند به صورت خودكار هرگونه مشكلي را كه در سيستم ها به وجود مي آيند، برطرف سازند.
مديريت رويدادهاي امنيتي داراي بازار كوچكي است كه انتظار مي رود امسال تا ميزان ۳۰۰ هزار دلار رشد يابد. محصولات مديريت رويدادهاي امنيتي تنها بخشي از مشكلي هستند كه مشتريان در حال تلاش براي برطرف كردن آن هستند.
هزينه ليسانس هاي نرم افزار ايونشا آنالايزر براي هر وسيله، ۱۰۰۰ دلار خواهد بود و عرضه آن در ماه مارس آغاز خواهد شد. Check Point همچنين قصد دارد نرم افزار ديوار آتش Integrity PC خود را ارتقا بخشد. نسخه ۶.۰ اين نرم افزار داراي سرويس اشتراكي خواهد بود كه برنامه هاي كاربردي را كه از طريق كامپيوترهاي شخصي به شبكه دسترسي مي يابند، كنترل مي كند.
Integrity 6.0 همچنين داراي تكنولوژي server-clustering و خدمات intrusion-preventionممانعت از ورود بدون مجوز بر روي كامپيوترهاست و از حملات امنيتي جلوگيري مي كند.

تهيه الماس به روش مصنوعي
پژوهشگران الماس تركيبي تـهيـه كردند كه مانند الماس طبيعي شفـاف ، درخشنده و هميشگي است .
به گزارش سي ان ان، مـتخـصصـان شركتي آمريكايي كه پس از سالها تحقيـق اين الماس را تهيه كرده اند؛ در روش مصنوعي براي توليد الماس تنها چنـد روز زمـان لازم است، در حالي كه در طبيعت يك تكـه المـاس پس از ميليونها سال شكل مي گيرد.

امنيت
هشدار به كاربران فايرفاكس
گروه انفورماتيك: كارشناسان امنيتي هشدار دادند كه كاربران بايد پيش از جايگزين كردن مرورگر منبع آزاد فايرفاكس موزيلا به جاي اينترنت اكسپلورر هشيار باشند.
موسسه گارتنر اعلام كرد از آن جايي كه بسياري از ويژگي هاي فايرفاكس براي كاربران منفرد در نظر گرفته شده و نه كسب و كارها، رشد استفاده از آن باور كردني نيست.
به گزارش زد دي نت، تحليل گران گارتنر، راي والدز گفته است كه مايكروسافت ممكن است درصدد مبارزه با فايرفاكس برآمده و مرورگر خود را ارتقا بخشد، اما اين امر به برنامه هاي ارتقاي ويندوز و توليد و توسعه سيستم عامل لانگهورن بستگي دارد.گارتنر گفته است از آن جايي كه شركت ها فايرفاكس را به عنوان مرورگر پشتيبان براي استفاده از قابليت هاي آينده آن نصب مي كنند، ممكن است در آينده، اينترنت اكسپلورر و فايرفاكس هر دو با هم بر روي كامپيوترهاي كاربران مورد استفاده قرار گيرند.احتمال ديگري كه وجود داشته و باعث مي شود كه فايرفاكس نتواند به طور جدي به پايگاه Explorer ضربه وارد كند، افزايش تعداد كرم ها و ويروس هايي است كه فايرفاكس و مرورگرهاي جانشين ديگر را مورد هدف قرار مي دهند.
نصب و رفع آسان، قابليت استفاده از چندين tab و جست وجوي يكپارچه از جمله ويژگي هاي جديد مرورگر فايرفاكس هستند.

آف لاين
يك حشره بي بال با توانايي  پرواز كشف شد
ايرنا: دانشمندان با كشف يك مورچه بي بال كه مي تواند پرواز كند، اعلام كردند كه اين حشره تنها موجود بي بالي  است كه تاكنون با توانايي  پرواز كنترل شده در دنيا شناخته شده است.
محققان موسسه اسميت سونيان در واشنگتن دي  سي ، توانايي  پرواز گلايدر مانند اين مورچه را به هنگام انجام تحقيقات در يك جنگل باراني  مناطق گرمسيري  در پاناما كشف كردند.
به نوشته نشريه علمي  نيچر، دانشمندان هنگامي  كه يك مورچه كارگر متعلق به سايبان يا چتر جنگل را از بالاي  يك درخت پرتاب كردند دريافتند كه اين حشره با دقت غيرقابل باوري  بر روي  همان درخت فرود آمد.
آنان دريافتند اين حشرات هنگام افتادن از درخت و پيش از شروع يك سقوط هدايت شده با شيب تند، پاهاي  عقب خود را در جهت تنه درخت به سرعت مي چرخانند.

سخت افزار
آي بي ام سرور يونيكس/لينوكس كم هزينه ارايه مي دهد
گروه انفورماتيك: آي بي ام سرور يونيكس/لينوكس كم هزينه اي براي سازمان هاي كوچك و متوسط ارايه كرده است.
به گزارش system group، آي  بي  ام اعلام كرده است كه سرور جديد IBM eServer p5 ۵۱۰ براي ارايه قابليت هاي مجازي سازي خود به محيط هاي يونيكس و لينوكس كسب و كارهاي كوچك طراحي شده است.
P5-۵۱۰ داراي قابليت پشتيباني از تكنولوژي موتور مجازي سازي آي بي ام و قابليت هاي IBM Micro-Partitioning بوده و به كاربران نيز امكان مي دهد تا از برنامه هاي كاربردي يونيكس و لينوكس به طور هم زمان پشتيباني كنند.
IBM eServer p5 510 سيستمي است كه از نسخه هاي ۵.۲ و ۵.۳ سيستم هاي عامل يونيكس AIX 5L آي بي ام و سيستم عامل هاي لينوكس پشتيباني كرده و داراي ضمانتي سه ساله است.
آي بي ام گفته است كه هدف از ارايه اين سرور كم هزينه رقابت با محصولات جايگزين سان و هيولت پاكارد بوده است.

تلفن
شارژ تلفن با باكتري
ايسنا: يك فناوري جديد به كاربران تلفن همراه امكان مي دهد كه به كمك باكتري ها گوشي خود را شارژ كنند.
كريس پيكت و دستيارانش در مركز فناوري جان اينز مدعي شده اند كه موفق به ساخت يك بخش فعال از نوعي آنزيم باكتري شده اند كه مانند يك باتري سوختي هيدروژني مينياتوري عمل مي كند.
اين اختراع كه اولين باتري كارآمد باكتريايي است به كاربر امكان مي دهد كه تلفن همراه و يا هر نوع وسيله  الكترونيكي قابل حمل ديگري را در زمان بسيار ناچيزي مجددا شارژ كند.
به كمك اين فناوري دانشمندان مي توانند اين باتري ها را جايگزين پيل هاي سوختي پرهزينه فعلي كنند كه در اين پيل هاي بلوري پلاتونيوم، مولكول هاي گاز هيدروژن شكسته و الكترون ها براي توليد جريان برق آزاد مي شوند.

فضا
حلزون ها به فضا مي روند
گروه دانش: سازمان هوايي  روسيه اعلام كرد ۵۰ حلزون را به ايستگاه بين المللي  فضايي  اعزام مي كند.
دانشمندان قصد دارند به كمك تحقيقاتي  كه روي  حلزون ها انجام مي دهند از علل بروز عوارض و اختلال در جابجايي  و حركت انسان در فضا، اطلاعات بيشتري  كسب كنند.
اين حلزون ها قرار است با پرواز روز بيست و هشتم فوريه سفينه باري  موسوم به پروگرس ،به ايستگاه بين المللي  فضايي  برده شوند.
به گزارش سي ان ان، مقامات سازمان فضايي  روسيه مي گويند حلزون ها علاه بر كمك هاي  تحقيقاتي  مي  توانند به بهبود روحيه فضانوردان و دانشمندان مستقر در ايستگاه بين المللي  فضايي  نيز كمك كنند.
فضانورداني  كه پيشتر در ايستگاه فضايي  ذرت و لوبيا كاشتند ، گفته اند اين اقدام تحمل پذيري  روزها و شب هاي  طولاني  و تنها در فضا را براي  آنان بيشتر و آسان تر كرده است و سر و كار داشتن با موجودات زنده اين تحمل پذيري  را ممكن است آسان تر كند.

آن لاين
لايحه جرايم رايانه اي به دولت تقديم مي شود
ايسنا: پيش نويس قانون مجازات جرايم رايانه اي پس از بررسي در جلسه مسئولان عالي قوه قضاييه و كميسيون منتخب رييس قوه قضاييه، به دولت ارسال مي شود.
موضوعاتي چون بحث هكرها، سايت ها، شنود غيرمجاز داده ها، اختلال در سيستم رايانه اي و مخابراتي،  دسترسي و تحصيل غيرمجاز داده ها، جاسوسي رايانه اي، افشاي داده هاي خصوصي افراد اعم از عكس، تصوير و فيلم  خانوادگي و مسئوليت آي سي پي ها جزو مواردي است كه در اين پيش نويس به آن پرداخته شده است.قبل از بررسي نهايي پيش نويس قانون مجازات جرايم رايانه اي در قوه قضاييه و به منظور استفاده از نظرات اساتيد و صاحب نظران بين المللي، اين لايحه در شهريور ماه سال جاري به هفدهمين كنگره بين المللي حقوق جزا در پكن ارائه شده است.
تأسيس كميته ارزش  گذاري و فني توليد نرم افزار
ايلنا: كميته ارزش  گذاري و فني براي ارتقاي توليد نرم افزار در كشور تأسيس شده تا محصولاتي را كه توانايي صادر شدن دارند نرخ  گذاري كرده و پس از بررسي فني، نرخ را به گمرك كشور و سازمان توسعه تجارت اعلام كند.
طلايي، نايب رييس اتحاديه صادركنندگان نرم  افزار با بيان اين مطلب گفت:اين رويداد بايد كاملاً ريشه يابي شود، كه علت عدم فعاليت توليدكنندگان قديمي نرم  افزار و صادركنندگان آن چيست.
او با اشاره به عملكردهاي لازم در حوزه توليد نرم افزار گفت: در زمينه توليد نرم  افزار و صادراتي كردن آن، بايد استانداردهاي بين  المللي توليد نرم  افزار و قانون كپي  رايت بين  المللي رعايت شود تا نرم  افزارها از كيفيت مطلوب برخوردار شوند؛ زيرا در طول چند سال گذشته شاهد افت آهسته كيفيت محصولات نرم  افزاري هستيم.
به گفته وي، در حال حاضر بسياري از فعالان قديمي حوزه توليد نرم  افزار كشور از صحنه رقابت خارج شده و برخي كه در اين حوزه تخصصي ندارند وارد اين صنعت شده  اند.

ميله ابزار تست ياهو براي فايرفاكس
ياهو اعلام كرده است كه نسخه تستي از ميله ابزار خود را براي مرورگر وب فايرفاكس موزيلا ارايه داده است.
ميله هاي ابزار شركت هايي چون ياهو به كاربران امكان مي دهند تا به طور مستقيم از خدمات ويژه مانند ايميل و يا جست وجوي وب با كليك كردني ساده بر روي آيكون مورد نظر بهره مند گردند.رقيب ياهو، گوگل، به تازگي مهندس ارشد مرورگر وب فايرفاكس را استخدام كرده و قصد دارد نسخه فايرفاكس شركت خود را براي رقابت با IE توليد كند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |