يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۷ - Feb 13, 2005
آيا نانوايي ها و بيمارستانها هم با قطع گاز روبه رو مي شوند؟
توصيه به صرفه جويي، آخرين راهكار مسئولان
000378.jpg
گروه اجتماعي- ليلا خاكسار: بارش كم سابقه برف، همراه با لبخندي كه از رضايت روي لبها مي نشاند، دغدغه هايي را هم در دل برمي انگيزد.
اگرچه تعطيلي مدارس را مي توان در خانه جبران كرد، اما خانه سرد و عاري از نان و آذوقه و سوخت را نمي توان اداره كرد. به نظر مي رسد ادامه بارش برف و تداوم سرما، خسارات خود را توسعه داده و به قطع احتمالي سوخت (گاز، نفت و...) منجر شود.
پيش بيني براي زمان اضطراري، از وظايف مسئولان است؛ مسئولاني كه گاه- متأسفانه- مثل مردم عادي و بي خبر، غافلگير مي شوند.
مراكزي چون بيمارستانها، نانوايي ها و... را نمي توان مثل مدارس يا دانشگاهها تعطيل كرد. چنان كه جلوي بارش برف را نمي توان گرفت.
براي پاسخ به سؤالاتي كه ادامه بارش برف، آنها را به وجود مي آورد، پس از تلاش فراوان، فقط تلفن مسئول روابط عمومي شركت گاز تهران بزرگ، وصل شد تا پاسخ برخي از سؤالات را بگيريم. وي در پاسخ به سؤال ما گفت:  افت فشار گاز به دليل سرماي كم سابقه در تهران و ديگر شهرها منجر به قطع گاز در برخي مناطق به صورت پراكنده شده است، ساكنين مجتمع هاي مسكوني به دليل مصرف بيش از اندازه گاز بيشترين آمار را در قطعي گاز داشته اند.
مسعود نوري، مسئول روابط عمومي شركت گاز تهران بزرگ، ضمن اعلام اين مطلب افزود: مناطق شرق تهران به دليل اينكه در انتهاي شبكه گازرساني واقع شده با سرد شدن هوا و افزايش مصرف گاز با افت فشار مواجه اند.
وي افزود: عليرغم اين مشكلي كه وجود دارد، قطع گاز بيشتر شامل حال مشتركيني شده كه مصرف گاز بالا دارند يا به عبارتي مصرف گاز اين واحدها بيشتر از فشاري است كه در پشت رگلاتور وجود دارد و اين قطعي به صورت پراكنده در برخي نقاط شرق ديده مي شود.
نوري در پاسخ به اين سؤال كه با توجه به كاهش دما و مشكل سرما كساني كه در معرض اين مشكل قرار گرفته اند، چه بايد بكنند؟ گفت: اولين و مهمترين توصيه به شهروندان اين است كه در كليه نقاط شهر تهران، حس مسئوليت وجود داشته باشد و فقط در حد نيازهاي ضروري از گاز استفاده كنند و اصرار نداشته باشند كه حتماً آپارتماني ۲۰۰ متري را كلاً گرم كنند، تا با كنترل و صرفه جويي مشكل بقيه نقاط نيز حل شود. علاوه بر اين براي حل مشكل سرما در ۹ نقطه شرق تهران، پخش فرآورده هاي نفتي، به صورت رايگان براي كساني كه گازشان قطع شده صورت مي گيرد تا به تدريج افت فشار گاز از بين رفته و وضعيت شهر و كشور پس از گذر اين جبهه هواي سرد به حالت عادي بازگردد.
وي همچنين در پاسخ به اين سؤال كه آيا شركت گاز نبايد با توجه به اطلاعات هواشناسي آمادگي براي وقوع چنين حوادثي داشته باشد، گفت: در حال حاضر به دليل شرايط اضطراري كل توليد گاز از طريق پالايشگاه كه رقمي در حدود ۳۹۵ ميليون متر مكعب است، به لوله ها تزريق و مورد مصرف قرار مي گيرد و اين دقيقاً به دليل وضعيت خاص سرمايي است كه در بيشتر نقاط كشور حاكم شده است. نوري در مورد مشكلاتي كه ممكن است در مورد بيمارستانها و نانوايي ها و اماكني از اين قبيل كه تعطيلي شان معضلاتي براي مردم به وجود مي آورد، گفت: تاكنون گزارشي در مورد قطعي گاز در اين اماكن نداشته ايم، اما اگر چنانچه گزارش شود به صورت موردي و ضرب الاجل به آن رسيدگي خواهد شد، تا از بروز مشكلات پيش بيني نشده جلوگيري شود.
وي همچنين به راه اندازي «خط انتقال پنج» (لوله گاز) اشاره كرد و گفت: با راه اندازي اين خط انتقال، گاز مناطق لواسانات، شمال شرق و شهرهايي كه در منطقه شرق تهران واقع شده تقويت و مشكل افت فشار و قطعي گاز در آنها برطرف مي شود.

تغيير نوع بيماري ها،افزايش هزينه خدمات
كمبود بودجه در بخش سلامت، بحراني است
000381.jpg
گروه اجتماعي: تغيير چهره بيماري ها از واگير به غيرواگير، موجب افزايش قيمت خدمات گرديده و كمبود بودجه نيز بسياري از مراكز درماني را با بحران مواجه كرده است.
معاون توسعه، مديريت  منابع و امور مجلس وزارت بهداشت با تأكيد بر اينكه مسئولان بايد توجه بيشتري به مقوله سلامت كنند، گفت:  بودجه بخش سلامت بايد ابتدا از بودجه عمومي دولت، سپس از طريق ماليات و عوارض مواد مضر بر سلامت تأمين شود.
دكتر محمدجعفر قائم پناه در گفت وگو با ايسنا، با اشاره به كمبود اعتبار ۳۷۵ ميليارد توماني سال ۸۴ اين وزارتخانه اظهار كرد:  متأسفانه علي رغم پيگيري هاي مكرر به دليل محدوديت منابع دولت در كل آموزش پزشكي،  بهداشت و درمان، انتقال خون و سازمان هاي بيمه و درآمدهاي اختصاصي، مجموعاً ۳ درصد رشد به چشم مي خورد كه با توجه به نرخ تورم، رشد كاملاً منفي است .وي ادامه داد: اگر كسري هاي سال ۸۲ و ۸۳ به اين بودجه اضافه شود، ۱۳ درصد رشد منفي در بودجه بخش سلامت لحاظ شده، لذا در سال آينده در زمينه منابع مالي بخش سلامت با چالش جدي روبرو هستيم.
دكتر قائم پناه در ارتباط با اين كه چرا در بخش بهداشت و درمان از كمبود منابع مالي رنج مي بريم، توضيح داد: از وقايع مهمي كه ظرف چند سال اخير افتاده، افزايش رشد جمعيت و اميد به زندگي افراد است؛ به نحوي كه مردم اميد دارند كه ۷۰ سال زندگي كنند؛ از ديگر دلايل اين افزايش، تغيير چهره بيماري ها از واگير به غيرواگير نظير بيماري هاي قلبي ـ عروقي به ويژه حوادث و تصادفات است.
معاون توسعه، مديريت منابع و امور مجلس وزارت بهداشت در ادامه يادآور شد: براي مراقبت از يك بيمار قلبي نياز به متخصص قلب و بخش CCU است كه هزينه آن طي سال هاي اخير رشد چشمگيري داشته است. وي با اشاره به وجود پيشرفت در تجهيزات پزشكي و تكنولوژي جديد در دنيا به ايسنا گفت: ما نمي توانيم خود را از تكنولوژي جديد همچون CTScan و MRI و ساير دستگاه هاي مدرن دنيا محروم كنيم، لذا يكي ديگر از موارد افزايش درخواست منابع مالي طي چند سال اخير، ورود تكنولوژي در تجهيزات پزشكي است. وي با اشاره به وجود ۲۳ هزار مركز بهداشتي در كشور، ادامه داد: سازمان مديريت و برنامه ريزي هزينه ۲۵ ميليون توماني را در نظر گرفته در حالي كه هزينه آن ۴۰ ميليون تومان است؛ اين در حاليست كه بودجه منظور شده براي پايگاه بهداشتي از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي، ۱۲ ميليون تومان است در حالي كه هر پايگاه بهداشتي، هزينه اي ۲۳ميليون توماني را در بر دارد.
دكتر قائم پناه گفت:  اين كسري ها اداره بيمارستان ها را با مشكل مواجه كرده به نحوي كه با اجراي طرح خودگرداني، بودجه اي كه براي اداره امور بيمارستان ها به ما پرداخت مي شود كافي نيست؛ به عنوان مثال بر اساس محاسبات سازمان مديريت و برنامه ريزي به ازاي هر تخت فعال در بيمارستان ۵۷/۱ * ۱۴۰ هزار تومان * ۱۲ است كه در حالي كه عدد واقعي ۵/۲*۲۵۰ هزار تومان *۱۲ است كه بر اساس اين شاخص بيش از چند ميليارد تومان كمبود اعتبار حاصل مي شود.
وي اعتبار لازم براي بخش آموزش را ۶۵ ميليارد تومان دانست و افزود: در حالي كه بودجه اختصاص يافته براي اين بخش، فقط ۴ ميليارد تومان است، اين مسأله عملاً اداره امور بيمارستان ها را با چالش روبرو كرده است. براساس اين گزارش، مديركل دفتر مديريت منابع فيزيكي وزارت بهداشت نيز اعلام كرد :يك سوم بيمارستان هاي كشور فرسوده هستند.
دكتر مهدي عليرضايي با اشاره به وجود ۸۰۰ بيمارستان دولتي،  خيريه و خصوصي در كشور هشدار داد كه  يك سوم اين بيمارستان ها فرسوده و قدمتي بيش از ۴۰ سال دارند. وي افزود: براي ورود هر تخت به سيستم درمان حداقل به ۵۵ ميليون تومان هزينه نيازاست.عليرضايي در ادامه  اظهار كرد:  راه اندازي يك بيمارستان ۱۰۰ تختخوابي، ۶ ميليارد تومان هزينه در پي دارد، اين درحاليست كه يك سوم بيمارستان هاي كشور فرسوده و قديمي هستند. مديركل دفتر مديريت منابع فيزيكي وزارت بهداشت ادامه داد: كليه بيمارستان هايي كه طي دهه گذشته بر اساس آيين نامه ۲۸۰۰ طراحي و ساخته شده اند، مشكل ايستايي ندارند ولي قديمي بودن هر بيمارستاني دال بر عدم مقاومت آنها در برابر زلزله نيست.

معاون برنامه ريزي آموزش و پرورش:
بازنشستگي زودرس در آموزش و پرورش اجرا شود
فارس: معاون برنامه ريزي و توسعه مديريت آموزش و پرورش گفت: پيشنهاد آموزش و پرورش اين است كه براي كاهش نيروي مازاد، حداقل يك بار بازنشستگي زودرس در آموزش و پرورش اجرا شود.
شهاب الدين غندالي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس افزود: نيروي مازاد در آموزش و پرورش به تعداد زيادي نيست اما به دليل نقل و انتقال مداوم به تهران، اين ميزان افزايش پيدا مي كند. وي اضافه كرد: آموزش و پرورش با سياستهايي كه دارد در صدد كاهش نيروهاي مازاد در اين سازمان است. غندالي اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورش طرح بازنشستگي زودرس با ۲۵ سال سن و ۳۰ روز حقوق را مدنظر دارد كه اين پيشنهاد را به مجلس ارائه كرده است و در صورت تصويب آن خيلي از مشكلات آموزش و پرورش حل خواهد شد.

حقوق كاركنان وزارت بهداشت
بر اساس عملكرد آنان پرداخت مي شود
واحد مركزي خبر: معاون  توسعه  و مديريت  منابع  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت : تا پايان  بهمن  ماه  حقوق  معوقه  و ارتقاء شغلي  پرستاران ، كمك پرستاران  و كاردانهاي  اطاق  عمل ، بيهوشي  و بهياران  پرداخت  مي شود.قائم پناه  افزود: اصلاح  ساختار مديريتي  بيمارستانها و مشاركت  كادر پرستاري  پزشكي  و كارمندان  در مديريت  بيمارستانها از برنامه هاي  سال  آينده  وزارت  بهداشت  درمان  و آموزش  پزشكي است  . وي گفت : تفويض  اختيار مالي  اداري  و برنامه ريزي  به  دانشگاهها در برنامه  چهارم  توسعه  و پرداخت  حقوق  كاركنان  بر اساس عملكرد آنان  از سال  آينده  از ديگر برنامه هاي  اين  وزارتخانه  است  . وي  مهمترين  مشكل  وزارت  بهداشت  را كمبود اعتبار براي  پرداخت  حقوق  كاركنان  در ماههاي  پاياني  سال  اعلام  كرد.

اخبار دانشگاهي
براي نخستين بار در تمامي رشته ها و مقاطع
نهمين دوره انتخاب پايان نامه سال دانشجويي برگزار مي شود
گروه علمي فرهنگي: براي نخستين بار در نهمين دوره انتخاب پايان نامه سال دانشجويي پايان نامه ها و پژوهش هاي دانشجويي در تمام رشته ها و مقاطع تحصيلي پذيرفته مي شوند.
به گزارش ايسنا، نهمين دوره انتخاب پايان نامه سال و پنجمين دوره معرفي پژوهش برتر دانشجويي با هدف بهره مندي هرچه بيشتر جامعه از انديشه ها، آموخته ها و آثار دانشجويي و همچنين ايجاد زمينه مساعد براي بروز خلاقيت هاي پژوهشي دانشجويان در سه بخش برگزار مي شود. در بخش اصلي تمامي پايان نامه هاي فارغ التحصيلان دوره هاي كارشناسي ارشد و دكتري دانشگاه ها در گروه هاي شش گانه «فني و مهندسي»، «پزشكي و دامپزشكي»، «علوم انساني و اجتماعي»، «علوم پايه»،  «كشاورزي و دامپروري» و «معماري و هنر» پذيرفته مي شوند.
 در بخش ويژه كه توجه خاصي به موضوع جوان و مسائل پيرامون آن دارد، تمامي پايان نامه هايي كه توسط دانشجويان با موضوع «بررسي مسائل جوانان» نگاشته شده، پذيرفته و ارزيابي مي شوند. همچنين بخش جنبي اين جشنواره علمي - فرهنگي به پژوهش ها و تحقيقات دانشجويي اختصاص دارد كه در شش گروه دانشگاهي مندرج در بخش اصلي تقسيم بندي و ارزيابي مي شوند.
افتتاح اولين مركز ملي آموزش خودرو
فارس: اولين مركز ملي آموزش خودرو (NTC) براي مدارس فني و حرفه اي كشور ديروز با حضور وزير آموزش و پرورش، مدير عامل شركت ايران خودرو، نمايندگان شركت پژوي فرانسه و مسئولان آموزش و پرورش و شركت ايران خودرو افتتاح شد.
محمد حسين شمس نيا مدير كل امور مدارس فني و حرفه اي كشور در اين مراسم گفت: يكي از نيازهاي آموزش ايران به خصوص در حوزه فني و حرفه اي نياز به ارتباط منسجم بين صنعت و آموزش است و آنجايي كه اين نياز به ميزان بيشتري تأمين شود، بازدهي خوبي را در آموزش فني و حرفه اي شاهد خواهيم بود.
وي افزود: گروه صنعتي ايران خودرو طي همكاريهاي متقابل با آموزش و پرورش و طي جلساتي به تجهيز مراكز كاردانش اهتمام كرد و مقرر شد ۵ مركز كاردانش در شهرهاي كشور تجهيز شوند كه تاكنون تجهيز دو مركز قطعي است و ۳ مركز نيز در دست اجرا هستند كه پيش بيني مي شود تعداد اين مراكز به ۱۰ مركز برسد.
شمس نيا ادامه داد: اولين دوره دانشجويان مورد نياز ايران خودرو در دو رشته تعمير و عيب يابي موتورهاي خودرو و خدمات پس از فروش، از بهمن ۱۳۸۳ وارد اين دوره مي شوند و محتواي آموزشي بر اساس پيشنهاد گروه صنعتي ايران خودرو و متناسب با نياز آنها طراحي شده است. مديركل امور مدارس فني و حرفه اي كشور گفت: اين مركز اولين قدم است و اميدواريم در تمام صنايع جريان پيدا كند.
۱۵ اسفند آخرين فرصت ثبت نام دوره هاي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور
گروه علمي فرهنگي: ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور تا ۱۵ اسفند ادامه دارد.
به گزارش ايسنا ثبت نام دوره هاي فراگير مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور از ۱۷ بهمن ماه در كشور آغاز و تا ۱۵ اسفند ماه ادامه خواهد داشت.
متقاضيان شهرستاني براي دريافت دفترچه راهنما و تقاضانامه بايد به مراكز دانشگاه پيام نور و متقاضيان تهراني به يكي از ۳ مركز دانشگاه پيام نور تهران واقع در خيابان نجات اللهي، خيابان شهيد فلاح پور، پلاك ،۳۵ همچنين خيابان شهيد مطهري، خيابان جم، بن بست مدائن و همچنين خيابان پاسداران شمالي، سه راه اقدسيه، تنگستان چهارم، ساختمان تحصيلات تكميلي مراجعه كنند.
نتايج آزمون دانشگاه علمي كاربردي تا ۲۷ بهمن
اعلام مي شود
گروه علمي فرهنگي: معاون سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: نتايج آزمون ورودي دانشگاه جامع علمي كاربردي تا سه شنبه ۲۷ بهمن اعلام مي شود.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، در گفت وگو با ايسنا، گفت: ظرفيت پذيرش نهمين آزمون سراسري دانشگاه جامع علمي  كاربردي كه نتايج آن تا ۲۷ بهمن ماه اعلام مي شود، بيش از ۴۰ هزار نفر است.
گفتني است، نهمين آزمون سراسري دانشگاه جامع علمي  كاربردي روز جمعه ۱۱ دي ماه با حضور ۳۰۰ هزار داوطلب در ۲۱۳ رشته ( ۱۶۸ رشته كارداني، ۴۳ رشته كارشناسي ناپيوسته و ۲ رشته در مقطع كارشناسي پيوسته) برگزار شد كه طي آن اسامي ۴۰ هزار نفر به عنوان پذيرفته شده دهه سوم بهمن ماه اعلام مي شود.
پذيرفته شدگان اين آزمون از اسفند ماه و براي نيمسال دوم سال تحصيلي ۸۳ - ۸۴ در كلاسهاي درس خود حاضر مي شوند.
براساس اين گزارش، در آزمون امسال ظرفيت پذيرش داوطلب آزاد ۲۲ هزار نفر و ظرفيت پذيرش داوطلب شاغل ۱۸ هزار نفر است.
ثبت نام آزمون استخدامي ادواري كشور تا دوشنبه ادامه دارد
سازمان سنجش آموزش كشور اعلام كرد: ثبت نام اينترنتي آزمون استخدامي ادواري كشور براي آن دسته از داوطلباني كه تا كنون موفق به ثبت نام نشده اند تا روز دوشنبه ۲۶ بهمن ماه با مراجعه به سايت اينترنتي www.sanjesh.org ادامه دارد.
ثبت نام آزمونهاي TOFEL و GRE براي سال ۸۴
در سازمان سنجش آغاز شد
ثبت نام دومين آزمون GRE تخصصي كه از ۲۰ بهمن ماه سال جاري به صورت حضوري به سازمان سنجش آموزش كشور آغاز شد تا دوم اسفند ماه ادامه دارد.
دومين آزمون GRE تخصصي در ۱۳ فروردين ماه سال آينده توسط سازمان سنجش آموزش كشور برگزار مي شود.

پيشنهاد يك نماينده مجلس براي توقف توليد سيگار
فارس: نايب رئيس كميسيون اجتماعي مجلس گفت دولت قبل از پيشنهاد ممنوعيت استعمال سيگار ، براي كنترل مصرف آن در كشور، ابتدا توليد سيگار را متوقف كند.
شاپور مرحبا افزود: ارائه لايحه كنترل دخانيات از سوي دولت و به تبع آن طرح نمايندگان مجلس براي جلوگيري از افزايش مصرف سيگار در كشور هنگامي منطقي و قابل قبول است كه دولت قبل از همه از خود شروع كند و توليد سيگار را كه يكي از منابع مهم درآمدي دولت است متوقف كند تا مردم عزم جدي دولت را براي كاهش مصرف دخانيات باور كنند.
وي ادامه داد: تصويب هر نوع قانوني كه موجب كاهش مصرف سيگار و مواد دخاني در كشور شود هنگامي در مرحله اجرا با موفقيت مواجه مي شود كه جنبه هاي مختلف آن ديده شود و با توجه به واقعيات جامعه، قانوني تصويب شود كه اجراي آن عملي باشد.
مرحبا گفت: طرح جامع كنترل دخانيات كه شور اول آن به تصويب مجلس رسيده حتماً در شور دوم تا حد قابل قبولي تعديل مي شود تا ضمن دستيابي به موارد مثبت آن شرايط سختگيرانه و غيرمنطقي آن اصلاح شود.

با تعيين ضرب الاجل دو ماهه براي دولت
وزارت رفاه موظف به تهيه طرح جامع فقرزدايي شد
فارس: وزارت رفاه و تأمين اجتماعي موظف شد در ضرب الاجل دو ماهه نسبت به تهيه طرح جامع فقرزدايي براي استان هاي داراي خشكسالي در كشور اقدام كند.
استان هاي سيستان و بلوچستان، هرمزگان، كرمان، خراسان جنوبي، مناطق جنوب استان خراسان رضوي، جنوب فارس و شهرستان هاي طبس، بافق، خاتم و ابركوه در استان يزد مناطقي هستند كه براساس آمارهاي رسمي جزو استان هاي خشكسالي زده كشور به شمار مي روند.
براساس مصوبه دولت وزارت رفاه و تأمين اجتماعي بايد تا نيمه فروردين ماه سال آينده با همكاري وزارتخانه هاي بازرگاني و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و هماهنگي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور نسبت به تهيه طرح جامع فقرزدايي در اين مناطق و برنامه ريزي براي تأمين سبد غذايي پايه براي گروه هاي آسيب پذير اقدام نمايد. براساس اين مصوبه طرح فقرزدايي و برنامه ريزي براي تأمين سبد غذايي پايه بايد با اولويت وضعيت زنان باردار و شيرده كودكان تهيه شود.

جسته ، گريخته
بازگشت ۵/۳ ميليون افغاني به كشورشان
ايلنا: مديركل اتباع خارجه وزارت كشور، اعلام كرد: در سال ۸۰ ، ۵/۲ ميليون نفر از افاغنه و در سال ۸۳ ، ۱ ميليون نفر از آنها و در مجموع ۵/۳ ميليون نفر از افاغنه به كشور خود بازگردانده شده اند.حسيني، افزود: به علت وجود سرما تا اول فروردين ۸۴ دست نگه داشته ايم، اما بعد از آن، با بازگرداندن افاغنه به شدت و قاطعانه برخورد خواهيم كرد.وي خاطرنشان كرد: البته اين مسئله فقط مربوط به افرادي است كه مجوز داشته باشند و آنان كه مجوز ندارند و غيرقانوني آمده اند، سريعا و با يك شب نگهداري در اردوگاه، به كشورشان بازگردانده مي شوند و كساني كه برگه هاي خروج دارند، بايد تا مهر ۸۴ ايران را ترك كنند.
ركورد زني
محمدها
ايلنا: همه كساني كه نامشان «محمد» است، در دبي گردهم آمدند تا ركورد بزنند.ركورد گردهمايي كساني كه يك اسم دارند، در شهر دبي شكسته شد.ركورد قبلي گردهمايي «هم اسم ها» در دست اسپانيا بود. ۳۷۵ اسپانيايي كه اسمشان «مارياس» بود، در سال ۲۰۰۳ در اين كشور دور هم آمدند تا ركورد بزنند.اين بار در دبي، همه مرداني كه نامشان «محمد»، معروف ترين نام در ميان مسلمانان جهان بود، براي ركورد زني دعوت شدند. از اين رو بيش از يك هزار و ۵۰۰ «محمد»در يكي از پارك هاي شهر دور آمدند از شيرخواره ها تا پدربزرگ ها با شناسنامه در اين گردهمايي شركت كردند.
متوسط زندگي زناشويي
در بلژيك ۱۲ سال است
ايلنا: بر اساس تحقيقات  كارشناسان  بلژيكي  و آمارهاي  ارائه  شده ، متوسط  زمان  يك  زندگي  زناشويي  در اين  كشور از سال  ۱۹۸۵ به  بعد ۱۲ سال  بوده  است . شهرداري هاي  بلژيك  به  زوج هاي  ساكن  شهرهايشان  كه  ۲۵ سال  زندگي  مشترك  داشته  اند، يك  لوح  تقدير و يك  اثر هنري  ساخته  شده  از نقره  و براي  آنان  كه  ۵۰ سال  زندگي  مشترك  داشته اند، يك  لوح  تقدير و يك  اثر هنري  از طلا هديه  مي كنند.
ويروس ايدز قوي تر شد
ايلنا: گونه جديد ويروس ايدز در برابر همه داروهاي ساخته شده، مقاوم است. مردي در نيويورك كه به ايدز مبتلا شده بود، علائم آن ظرف چند ماه بروز يافت.ويروس ايدز در بدن اين مرد، در برابر داروها مقاوم است. اين دو عامل اكنون باعث بوجود آمدن نگراني هاي بسيار در ميان مسئولين بهداشت آمريكا شده است.اداره بهداشت آمريكا به تمام پزشكان و بيمارستان ها هشدار داده است كه در صورت برخورد به موارد جديد، مقامات را سريعا در جريان بگذارند.
ميليونرهاي روسيه زياد شده اند
ايرنا: تعداد روسهايي  كه  به  باشگاه  ثروتمندان  با بيش  از يك  ميليون  دلار ثروت  پيوسته اند رو به  افزايش  و در زمان  حاضر حدود ۲۰ هزار نفر است  كه  ۲۰درصد آنان  در مسكو زندگي  مي كنند.خانم  ناتاليا شرستوبيتوا رئيس  يك شركت  كه  به  سفارش  سرمايه داران  و پولدارهاي  روس  اين  باشگاه  را طراحي  و تاسيس  كرده  است ، اظهار داشت ، «ورود ميليونرها ممنوع  است»، شعار باشگاه  تازه  تاسيس  مي باشد.اين  شعار به  اين  معنا است  كه  فقط  افرادي  مي توانند به  عضويت  باشگاه  ياد شده  درآيند كه  صاحب  بيش  از چند ميليون  دلار ثروت  باشند و صاحبان  سرمايه كمتر از آن  شرايط  عضويت  در اين  كلوپ  پولدارها را ندارند.
كاهش ۵۰ درصدي
ازدواج ايتاليايي ها
ايرنا: نتايج  يك  بررسي  و تحقيقات  كه  روز شنبه  منتشر شد، نشان  مي دهد كه  ايتاليايي ها ديگر تمايلي  به  ازدواج هاي  رسمي  ندارند و اين  وضعيت  به  مرحله اي  رسيده  كه  آمار ازدواج  در اين  كشور اروپايي  در مقايسه  با سال  ۱۹۷۱ ميلادي ، ۵۰درصد كاهش  يافته  است .در سال  گذشته  ۲۵۷ هزار ازدواج  در سراسر ايتاليا به  ثبت  رسيد كه  در همين  دوره  زماني  ۱۲۰ هزار زوج  نيز به  زندگي  مشترك  خود پايان  دادند.
آخرين بازمانده
از سونامي پيدا شد
ايرنا: پس  از گذشت  ۴۵ روز از حادثه  سونامي ، يك  زن  جوان  هندي  در جزيره اي  در جنوب  هند زنده  پيدا شد.يك نشريه  اتريشي  روز شنبه  با اعلام  اين خبر افزود: اين  زن  ۱۸ ساله  كه  نامش  «جسي» است  در مدت  اقامتش  در اين  جزيره  از ميوه هاي  وحشي  و نارگيل  موجود در منطقه  استفاده  مي كرده  است .به  گفته  پليس ، از همسر و كودك  يك  ساله  او تاكنون  اطلاعي  به  دست  نيامده  است .اين  زن  جوان  مي گويد، پس  از چند روز وقتي  به  هوش  آمده  است  متوجه  مرگ  حدود يك  هزار تن  از ساكنين  اين  جزيره  شده  و بدين  ترتيب  او تنها فردي  است  كه  توانسته  در اين  ماجرا جان  سالم  بدر ببرد.

رئيس اداره بازنشستگي فرهنگيان شهر تهران
عيدي معلمان بازنشسته با حقوق بهمن ماه پرداخت مي شود
گروه علمي فرهنگي: رئيس اداره بازنشستگي فرهنگيان شهر تهران با تاكيد بر اينكه ۱۰ ميليارد تومان اعتبار از سوي سازمان مديريت و برنامه ريزي براي عيدي فرهنگيان بازنشسته پرداخت شده است، گفت: معلمان بازنشسته عيدي خود را با حقوق بهمن ماه دريافت مي كنند.
علي فاضل در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه عيدي معلمان بازنشسته ۱۵۰ هزار تومان است، افزود: سازمان مديريت و برنامه ريزي تمام اعتبار ۱۰ ميليارد توماني مورد نياز عيدي فرهنگيان را پرداخت كرده و اين مبلغ همزمان با حقوق بهمن ماه پرداخت مي شود.
وي با تاكيد بر آمار۷۵ هزار نفري معلمان بازنشسته از توزيع مرحله اول بن غير نقدي معلمان بازنشسته خبر داد و گفت: پرداخت ۶۰ هزار تومان بن غيرنقدي معلمان بازنشسته نيازمند ۴ ميليارد تومان اعتبار است كه سازمان مديريت و برنامه ريزي تاكنون فقط يك ميليارد تومان از اين اعتبار را پرداخت كرده و قول پرداخت مابقي را تا پايان سال داده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |