يكشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۳۷ - Feb 13, 2005
تجليل مقام معظم رهبري از حماسه
پرشكوه ملت ايران در ۲۲ بهمن
000423.jpg
رهبر معظم انقلاب در پيامي ضمن تجليل از حماسه پرشكوه ملت ايران در بيست ودو بهمن تأكيد كردند اين روحيه و اين اتحاد و اين ايمان همان گوهر گرانبهايي است كه يك ملت را تسخيرناپذير مي سازد.
متن پيام حضرت آيت الله خامنه اي به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام بر ملت رشيد و بزرگوار ايران كه در ادامه ۲۶ سال مجاهدت خستگي ناپذير، بار ديگر چنان جلوه اي از شكوه و حماسه پديد آورد كه بدخواهان و دشمنان را نيز به شگفتي و تحسين واداشت.
حضور پرعظمت و پرمعناي ملت هوشيار ما در ۲۲ بهمن، سرماي بي سابقه امسال و نيز جنگ رواني دشمن و تهديدهاي سخيف او را شكست داد؛ گرمي دل ها و روحيه ها و ايمان ها، چهره جوان و پرانگيزه ملت ما را به نمايش گذاشت و شعارهاي پرمغز و پرمضمون آنان، عزت و وحدت ملي را تثبيت كرد.
اين روحيه و اين اتحاد و اين ايمان همان گوهر گرانبهايي است كه يك ملت را تسخيرناپذير مي سازد. اين براي رژيم آمريكا و ديگر دشمنان ملت ايران همچون رازي ناشناخته و معمايي ناگشودني است.
هر بار كه آنان با ترفندي تبليغاتي به رخنه در اين سنگر مستحكم دل مي بندند، ملت ما با نمايش حضور خود در صحنه، اميدهاي آنان را پوچ و تشنگان اقتدارطلب بين المللي را با سراب آرزوهاشان روبه رو مي سازد، و يك بار ديگر عقيم بودن تدابير آنان را به رخ شان مي كشد.
ملت ما راه اسلام ناب محمدي صلي الله عليه را كه راه نويدبخش پيشرفت و توسعه همگام با عدالت و آزادي و استقلال ملي است، آگاهانه انتخاب كرده و آن را آگاهانه ادامه خواهد داد. يقه دراني دشمن براي برگشتن ملت از اين راه، تنها اثري كه مي گذارد افشاي بيش از پيش چهره بدخواه و عنادآلود اوست.
درود خدا بر شما مرد و زن و پير و جوان كه در سراسر كشور و از همه اقوام ايراني در اين آزمايش بزرگ شركت كرديد.
آزمون بزرگ بعدي يعني انتخابات بهار آينده، پيش روي شما است. همين ايمان و هوشمندي شما خواهد توانست مردان لايق و با كفايت را عهده دار مسئوليت دولت آينده كند و ابتكار و نشاط برخاسته از صدق و ايمان، رخنه ها را ترميم و توسعه عدالت محور را در كشور نهادينه سازد ان شاءالله.
همه شما را به خداي قادر حكيم مي سپرم و دعاي حضرت بقية الله را براي اين كشور و اين ملت، از خداوند بزرگ مسألت مي كنم.
والسلام عليكم
سيدعلي خامنه اي
بيست وچهارم بهمن ماه ۱۳۸۳

در سفر رئيس جمهوري به كرمانشاه انجام گرفت :
افتتاح و بهره برداري از ۵۰ طرح وزارت نيرو
000426.jpg
ايرنا: آقاي سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري صبح ديروز براي بازديد و افتتاح چند طرح اقتصادي وارد كرمانشاه شد.
رئيس جمهوري كه در اين سفر از سوي وزراي نفت، بهداشت و درمان، مسكن و شهرسازي، صنايع و معادن و رفاه و تأمين اجتماعي همراهي مي شود در بدو ورود به فرودگاه شهيد اشرفي اصفهاني كرمانشاه مورد استقبال حجت الاسلام محمدحسين زرندي نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه كرمانشاه، احمد ترك نژاد استاندار و تني چند از مسئولان استان كرمانشاه قرار گرفت.
قرار است در جريان سفر رئيس جمهوري به استان كرمانشاه، بهره برداري از كارخانه پتروشيمي بيستون، بيمارستان ۵۱۵ تختخوابي امام رضا(ع) و كارخانه روغن كشي ماهيدشت به طور رسمي با حضور آقاي خاتمي آغاز شود. بازديد و افتتاح سد مخزني گاوشان واقع در استان كردستان و بهره برداري از طرح هاي وزارت نيرو در زمينه آبرساني در استان كرمانشاه از ديگر برنامه هاي آقاي خاتمي در اين سفر است.
همچنين قرار است در اين سفر رئيس جمهوري ضمن ديدار با منتخبين استان كرمانشاه در جمع آنان سخنراني كند.
اميدواريم به تفاهم با اروپا برسيم
سيد محمد خاتمي رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  ابراز اميدواري  كرد با تلاشهاي دولت ، استان  كرمانشاه  شاهد آينده  بهتري  باشد.رئيس  جمهوري  صبح  ديروز در بدو ورود به  استان  كرمانشاه  در گفت  و گو باخبرنگاران  با اشاره  به  طرحهايي  كه  در اين  سفر به  بهره  برداري  مي رسد گفت :در اين  سفر تعداد زيادي  طرح  صنعتي  و عمراني  با اعتباري  بالغ  بر چهار هزارميليارد ريال  به  بهره  برداري  مي رسد.
آقاي  خاتمي همچنين  در پاسخ  به  سئوالي  در خصوص  تاثير راهپيمايي  ۲۲ بهمن بر مناسبات  خارجي  گفت : مردم  هرگاه  احساس  خطر كنند همبستگي  آنان  بيشترمي شود.
رئيس  جمهوري  با تجليل  از حضور گسترده  مردم  ايران  در راهپيمايي  ۲۲ بهمن افزود: جز اين  انتظار ديگري  نبود، برغم  هواي  سرد و نامناسب  در بسياري از نقاط كشور آحاد ملت  ايران  در اين  راهپيمايي  حضور پيدا كردند.
خاتمي در خصوص  مذاكرات  ايران  با اروپا در خصوص  پرونده  هسته اي  ايران گفت : اميدوارم  شاهد تفاهم  بيشتر با اروپا باشيم  هرچند كساني  خواستار شكست اين  مذاكرات  هستند و اميدواريم  با هوشياري  اروپا به  يك  نتيجه  مطلوب  دست يابيم .
خاتمي گفت :حتي اگر آنها نخواهند عزم  و تصميم  دولت  و ملت  ايران  دستيابي  به فناوري  صلح  آميز هسته اي  است .
رئيس جمهوري از مشاركت اسپانيا در طرح پتروشيمي بيستون كرمانشاه قدرداني كرد
رئيس  جمهوري  از مشاركت  كشور اسپانيا در طرح  پتروشيمي استان  كرمانشاه قدرداني  و ابراز اميدواري  كرد كه  روابط تهران ، مادريد در زمينه هاي مختلف  گسترش  يابد.
رئيس  جمهوري  صبح ديروز در نشست  توجيهي  بامسئولان  طرح  پتروشيمي بيستون  كرمانشاه  اظهار داشت : از تلاشهاي  همه  دست  اندركاران  طرح  پتروشيمي قدرداني  مي كنم .
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  گسترش  روابط با همه  كشورهاي  دنيارا از جمله  خواسته هاي  ملت  ايران  دانست  و گفت : ايران  موقعيت  حساسي  دارد وبا رعايت  منافع  طرف هاي  خود خواستار گسترش  روابط با كشورهاي  دنيا است .
اين  واحد صنعتي  با ۱۳۵ ميليون  و ۹۵۷ هزار دلار سرمايه گذاري  ارزي  و۴۳۷ ميليارد ريال  سرمايه گذاري  ريالي  در زميني  به  مساحت  ۶۳ هكتار درشمال  شرقي  شهر كرمانشاه  احداث  شده  است .هدف  اصلي  اجراي  اين  طرح  رسيدن  به  استانداردهاي  جهاني  و رهايي  از تك محصولي  بودن  صادرات  نفت ، بالا بردن  ارزش  افزوده  نفت  خام  تا هفت  برابر،افزايش  صادرات  مواد پتروشيمي و ايجاد درآمد ارزي  و نيز اشتغالزايي  درمنطقه  مي باشد.
رئيس جمهور در ادامه سفر خود در مراسم افتتاح و بهره برداري از ۵۰ طرح وزارت نيرو در استان كرمانشاه گفت: از عملياتي شدن طرح هايي كه به پيشرفت و رفاه مردم در استان كرمانشاه مي انجامد خوشحاليم.
حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي با بيان اين كه مردم كرمانشاه مردمي داراي سابقه  ديرينه  تاريخي، مناعت طبع، شجاعت و در عين حال محروميت به دليل عقب افتادگي مزمن هستند، خاطرنشان كرد كه در حال حاضر كرمانشاه در همه  جهات، پيشرفت كرده است و شايد هيچ وقت تصور نمي كرديم كه شهر پاوه داراي فاضلاب و تصفيه خانه شود.
رئيس جمهور به نيروگاه ۱۰۰۰ مگاواتي كرمانشاه - كه در دست مطالعه و مورد تاييد است - و هم چنين تامين گاز آن - كه وزير نفت قول آن را داد - اشاره و ابراز اميدواري كرد كه يكي از نيازهاي درازمدت و آينده دار اين منطقه حل شود.
خاتمي خاطرنشان كرد كه با آبرساني به استان كرمانشاه، در بلندمدت مشكل آب استان حل خواهد شد و آن را نشانه  توجه به ظرفيت ها و شايستگي هاي استان و مردم كرمانشاه دانست.

از سوي انگليس، آلمان و فرانسه صورت گرفت
دعوت ايران به نشست هاي بين المللي هسته اي
مهر: درپي اصرار و ايستادگي جمهوري اسلامي ايران بر موضع خود در دست برنداشتن از تسلط بر چرخه سوخت و همچنين تاييد بين المللي از توان داخلي كشورمان بر گستره فناوري مواد و تجهيزات هسته اي، علاوه بر ۳ كشور انگليس، آلمان و فرانسه به عنوان طرفين مذاكرات هسته اي ايران كشورهاي ديگري نيز از كشورمان براي شركت در كنفرانس هاي بين المللي مرتبط با فعاليتهاي هسته اي دعوت كرده اند. در اين راستا دولت انگليس از كشورمان دعوت كرده است تا در كنفرانس بين المللي امنيت هسته اي كه در ماه آينده (مارس) ميلادي در اين كشور برگزار مي شود شركت نمايد. از سوي ديگر فرانسه نيز از متخصصين ايراني دعوت كرده است تا در نشست جهاني انرژي هسته اي در قرن ۲۱ كه آن هم در ماه مارس آينده در پاريس برگزار مي شود شركت كند.
آلمان هم خواستار حضور يك هيات كارشناسي عالي از ايران براي آشنايي با فعاليتهاي آن كشور در زمينه ايمني هسته اي شده است. ضمن اينكه ساير كشورهاي عضو اتحاديه اروپايي كه در زمينه هسته اي فعال هستند دعوت هاي مشابهي را از كشورمان انجام داده اند.
دعوت از كشورمان براي حضور در مجامع بين المللي هسته اي بيش از آنكه به روند مذاكرات سياسي با اروپا متكي باشد نشانه سطح بالا و غير قابل كتمان توانمندي ايران در زمينه فناوري هسته اي است.

واشنگتن پست : آمريكا در اطلاعات خود
از ايران بازنگري جدي مي كند
فارس: مقام هاي دولتي و منابع كنگره آمريكا از تلاش سازمان هاي اطلاعاتي آمريكا در بازنگري گسترده  اطلاعات موجود در قبال ايران از جمله برنامه هسته اي، آينده حاكميت روحاني و تاثير جنگ عراق بر موقعيت قدرتمند ايران در منطقه، خبر دادند.
روزنامه واشنگتن پست در شماره ديروز خود به نقل از اين مقامات دولتي و منابع كنگره آمريكا نوشت: «دو گزارش متفاوت، يكي درباره ارزيابي هاي اطلاعاتي ملي و ديگري با تمركز بر توانايي هاي هسته اي، شيميايي و ميكروبي ايران تنظيم شده است كه باعث به روز شدن ديدگاه هاي جامعه اطلاعاتي آمريكا درباره ايران خواهد شد.»اين اسناد قرار است در هدايت دولت بوش در نحوه برخورد با ايران و قابليت هاي هسته اي آن، استفاده شود.
بازنگري در اطلاعات مربوط به ايران كه از ماه گذشته ميلادي آغاز شد، چند هفته پس از تهديدات جورج بوش، رييس جمهوري، ديك چني، معاون وي و كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريكا عليه برنامه هسته اي ايران، صورت مي گيرد.
لحن گفتار و اتهامات مقامات آمريكايي عليه ايران، مشابه لحن آنها در برخورد با سلاح هاي كشتار جمعي عراق در سال ۲۰۰۲ ميلادي است كه سرانجام به جنگ عليه اين كشور منجر شد. همچنين كميته اطلاعاتي سناي آمريكا به پورتر گاس، رييس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا(سيا) هشدار داد اطلاعات و برآوردهاي تنظيم شده توسط اين سازمان درباره ايران را مورد بررسي قرار خواهد داد.
يكي از مقامات بلندپايه دولت آمريكا نيز اعلام كرد بررسي موشكافانه اي در قبال اطلاعات ايران انجام خواهد شد و در گزارش اطلاعاتي جديد درباره ايران، دقت ويژه اي در نتيجه گيري لحاظ مي شود. گزارشي كه در ماه نوامبر سال گذشته ميلادي درباره ايران منتشر شد، مدعي شده بود: «ايران با تكيه بر توانايي هاي بومي خود، قويا در تلاش براي توليد سلاح هاي هسته اي، شيميايي و ميكروبي است.»
اين گزارش در ادامه افزود: «آمريكا معتقد است تهران برخلاف تعهدات خود به عنوان عضوي از معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي، بصورت مخفيانه براي توليد اين گونه سلاح ها تلاش كرده است.»اين گزارش از رسيدن به اين نتيجه كه ايران در حال حاضر سلاح هاي هسته اي در اختيار دارد، خودداري كرد. همچنين در اين گزارش اشاره اي به چگونگي دستيابي به نتايج فوق، نشده است.
اين اتهامات آمريكا در حالي مطرح مي شود كه مقامات ايران بارها بر صلح آميز بودن برنامه هسته اي اين كشور تاكيد كرده اند.

مركز پژوهش هاي مجلس، پيامدهاي
توافقنامه هسته اي پاريس را بررسي كرد
فارس: مركز پژوهش هاي مجلس پيامدهاي پذيرش و عدم اجراي موافقت نامه هاي تهران و پاريس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران را تشريح كرد.
مركز پژوهش هاي مجلس در گزارش خود درباره توافقنامه پاريس در ابتدا به تحليل حقوقي و سياسي و توافقنامه  تهران و پاريس پرداخته است.
در گزارش مركز پژوهش ها در پاسخ به اين سئوال كه اگر اروپايي ها به مفاد توافقنامه پايبند نمانند چه مي شود؟ آمده است: نقض تعهد، آثار حقوقي مستقيمي به بار نخواهد آورد ولي طرف نقض كننده از فوايد سياسي كه قرار است اين توافقنامه به بار آورد، محروم خواهد شد.
مركز پژوهش هاي مجلس تأكيد دارد كه عدم التزام به اين توافقنامه  كه ماهيتي اخلاقي و نزاكتي دارد دولت يا دولت هاي خاطي را غير قابل اعتماد معرفي كرده و به طرف هاي ديگر اين اجازه را مي دهد تا از تمامي امكانات سياسي يا حقوقي خود براي تحت فشار گذاشتن او استفاده كنند.
اين گزارش مي افزايد: سه بازيگر مهم اتحاديه اروپا (فرانسه، انگليس و آلمان) با آگاهي از نيازهاي استراتژيك ايران به تداوم تعاملات اقتصادي و تجاري خود با اروپا، درصدد بهره برداري از انحصار اقتصادي - تجاري خود در ايران براي افزايش حجم خواسته هاي هسته اي و غيرهسته اي و به عبارتي تداوم روابط تجاري، اقتصادي با ايران را مشروط به پذيرش حداكثر خواست هاي خود از سوي تهران نموده است.
در گزارش مركز پژوهشهاي مجلس درباره توافقنامه  پاريس همچنين ابهام در تعهدات اروپا و صراحت در تعهدات ايران، كلي گويي و قابل تفسير يا متغيربودن تعهدات اروپا و جزيي نگري و مشخص بودن تعهدات ايران، فوريت انجام آن تعهدات توسط ايران و احاله تعهدات اروپا به دراز مدت، جنبه تشريفاتي و ترغيبي داشتن تعهدات اروپا و جنبه عيني و عملي تعهدات ايران و مشروط بودن اروپا و غير مشروط بودن تعهدات ايران از ايرادهاي جدي اين موافقتنامه ذكر شده است.
همچنين مركز پژوهشهاي مجلس تشديد فشار و مخاطره آمريكا و اروپا عليه ايران، احتمال كاهش موثر ضريب مداخله نظامي ايران، احتمال تمركز اروپا و آمريكا بر توانايي ها و قابليت هاي موشكي ايران، انبساط تدريجي شريانهاي اقتصادي كشور در منظر افكار عمومي بين الملل را از پيامدهاي سياسي، نظامي، اقتصادي و رواني پذيرش توافقنامه عنوان كرده است.
پيامدهاي سياسي، نظامي، اقتصادي و رواني عدم اجراي مفاد بيانيه تهران و پاريس، احتمال طرح موضوع ايران در شوراي امنيت، افزايش حجم فشارها و تهديدات خارجي، احتمال تشديد سناريوي مداخله نظامي عليه سياست اتمي، احتمال قطع و يا تعليق همكاريهاي اقتصادي ايران با اروپا، تشديد بحرانهاي اقتصادي، سياسي و افزايش اعتبار آمريكا به دليل كنش ها و كوشش هاي هسته اي ايران عنوان شده است.

رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس:
آمريكا، بازنده اصلي صحنه بين المللي است
ايسنا: دكتر «علاءالدين بروجردي» گفت: در دو دهه گذشته بازنده اصلي صحنه بين المللي آمريكا بوده است.
رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس افزود: آمريكا حركات ستيزه جويانه را بر عليه ما اعمال كرده است و با تصويب بودجه هاي ميليوني در كنگره براي براندازي نظام و بلوكه كردن ثروت هاي جمهوري اسلامي تلاش خود را كرده است.بروجردي ادامه داد: كوشش كشورهايي مثل آمريكا را نمي توان صلح طلبانه ارزيابي كرد ولي مبناي مديريتي ما در صحنه روابط بين المللي هميشه مبتني بر صلح و دوستي بوده است و همان طور كه شاهد بوده ايم به رغم تلاش هاي آمريكا، اروپايي ها در پروژه هاي نفت جنوب سرمايه گذاري هاي سنگيني كردند و اين نشانه شكست تلاش هاي آمريكاست.
بروجردي در ارزيابي سفر اخير وزير امور خارجه آمريكا به منطقه اظهار داشت: سياست هاي آنان از پيش تعيين شده، هدف آنان ايجاد خلل در روابط ايران و كشورهاي منطقه است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |