دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۸ - Feb 28, 2005
امام جواد(ع): آنكه راه وارد شدن را نداند،
در جستجوي راه بيرون رفتن درمانده گردد.
بحارالانوار ،۷۸ ص ۳۶۴
امروز با حافظ
كه من دلشده اين ره نه به خود مي پويم
بارها گفته ام و بار دگر مي گويم
آنچه استاد ازل گفت بگو، مي گويم
در پس آينه طوطي صفتم داشته اند
كشمكش صداو سيما با دولت بر سر تبليغ
فعاليت هاي دولتي
بازتاب: به رغم تاكيد رئيس جمهور، مناقشه بين سخنگوي دولت و صداوسيما ادامه دارد. اظهارات سخنگوي هيات وزيران، مبني بر بدون رسانه بودن دولت، موضوع بحث هيات وزيران بوده است.
در اين جلسه، رئيس سازمان صداوسيما در واكنش به اظهارات سخنگوي دولت، خطاب به رئيس جمهور گفته است: با وجود پوشش گسترده اخبار افتتاح پروژه ها به وسيله صداوسيما، اين سازمان حاضر است در اقدامي بي سابقه كه براي هيچ يك از دولت هاي قبلي انجام نشده است، سي فيلم سينمايي را براي تبيين دستاوردهاي دولت خاتمي پخش كند.
ضرغامي از خاتمي خواسته است تا به شوراي عالي اطلاع رساني دولت، دستور دهد تا هر چه سريع تر، فيلم هاي مذكور را آماده كند تا به صورت مناسب از سيما پخش شود.
رئيس جمهور در پاسخ به اين پيشنهاد رئيس صداوسيما گفته است كه شوراي عالي اطلاع رساني، توانايي كار هنري و ظريف را ندارد و از صداوسيما خواست تا خود، اقدام به ساخت اين فيلم ها كند.
خاتمي همچنين به رمضان زاده، رئيس شوراي عالي اطلاع رساني دولت، دستور داد كه سريعاً مبلغ سه ميليارد تومان براي كمك به ساخت سي فيلم سينمايي در اختيار صداوسيما قرار دهد. وي همچنين با اشاره به دشواري قانع كردن هنرمندان به ساخت آثار سينمايي براي تبليغ دستاوردهاي دولت، از صداوسيما بابت به عهده گرفتن چنين مسئوليتي، تشكر كرده است.
به رغم آن كه تاكنون هيچ اقدامي مبني بر تامين اعتبار فيلم هاي تبليغي براي دولت انجام نشده، مراحل نگارش فيلمنامه و توصيه فيلم هاي مذكور آغاز شده است.

ستاره سرشناس سينماي آمريكا براي دريافت جايزه طعنه آميز تمشك طلايي روي صحنه رفت
هال بري: براي برنده شدن بايد بازنده خوبي باشي
001347.jpg
هال بري (بازيگر فيلم «زن گربه  اي» )، جورج بوش (رئيس جمهور آمريكا) و دونالد رامسفلد (وزير دفاع اين كشور) جوايز تمشك طلايي بدترين بازيگران سال۲۰۰۴ را به خود اختصاص دادند. بري، هنرپيشه سرشناس و بسيار معتبري كه در سال ۲۰۰۲ براي بازي در فيلم «رقص هيولا» جايزه اسكار بهترين بازيگر زن را برده بود، براي دريافت اين جايزه طعنه آميز در مراسم اعطاي تمشك طلايي حضور يافت.
به گزارش خبرگزاري ها، كمتر كسي انتظار داشت خانم بري، در اين مراسم حاضر شود. اما وي كه مي كوشيد خود را هيجان زده نشان دهد، بعد از دريافت جايزه گفت: «هرگز تصور نمي كردم در زندگي ام به اينجا بيايم و تمشك طلايي را ببرم. اين چيزي نبود كه آرزويش را داشتم، اما از شما متشكرم. از نظر حرفه اي دقيقاً به اين جايزه نياز داشتم. من در اوج بودم و حالا در قعر هستم» . خانم بري كه جايزه اسكارش را نيز با خود روي صحنه برده بود، درباره علت شركتش در اين مراسم گفت:« وقتي بچه بودم مادرم مي گفت اگر نتواني بازنده خوبي باشي، نمي تواني يك برنده خوب شوي!» او با گفتن اين جملات نشان داد آمادگي دارد با نتيجه كارش، حتي اگر بد از آب در آمده باشد، روبرو شود.
فيلم «زن گربه اي» جوايز تمشك طلايي بدترين فيلم، بدترين كارگرداني و بدترين فيلمنامه را نيز به خود اختصاص داد. جان راجرز، فيلمنامه نويس «زن گربه اي» نيز براي دريافت جايزه اش در مراسم حضور يافته بود.
اما شايد انتخاب رييس جمهور آمريكا براي اين جايزه شگفت انگيزتر باشد. آقاي بوش به خاطر صحنه هاي مستندي كه از او در فيلم «فارنهايت ۱۱/۹» ساخته جنجالي مايكل مور به نمايش در آمده بود، شايسته دريافت دو تمشك طلايي معرفي شد: تمشك بدترين بازيگر مرد سال و تمشك بدترين زوج صحنه در كنار كاندوليزا رايس، وزير خارجه كنوني آمريكا.
دونالد رامسفلد، وزير دفاع آمريكا نيز به دليلي مشابه تمشك طلايي بدترين هنرپيشه مرد مكمل را براي فيلم «فارنهايت ۱۱/۹» به خود اختصاص داد.
جوايز تمشك طلايي كه از آن به «ضد اسكار» نيز تعبير مي شود، هر سال يكي دو روز پيش از برگزاري مراسم اسكار به بدترين هاي سينمايي سال در آمريكا اعطا مي شود. برگزاري مراسم اسكار امسال براي ساعت چهار و نيم بامداد امروز (به وقت تهران) برنامه ريزي شده كه نتايج آن در شماره فردا به آگاهي خوانندگان علاقه مند خواهد رسيد.

اولين نشست علمي - تخصصي دوسالانه نقاشي جهان اسلام
اولين نشست علمي _ تخصصي از سلسله نشست هاي علمي سومين دوسالانه بين المللي نقاشي معاصر جهان اسلام امروز ۱۰ اسفند رأس ساعت ۱۷ در محل مركز فرهنگي هنري صبا (تهران) برگزار مي شود.
به گزارش روابط عمومي فرهگستان هنر، اولين نشست علمي دوسالانه نقاشي كه با حضور دكتر مرتضي حيدري _ استاد دانشگاه و اصغر قره باغي _ منتقد و نقاش معاصر برگزار مي شود، به ترتيب پيرامون موضوع «بداهه سازي در آثار نقاشان تركيه اي» و «نقد آثار سومين دوسالانه نقاشي معاصر جهان اسلام و بررسي تحولات نقاشي معاصر كشورهاي اسلامي» به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت.

پاسخ به پرسش پزشكي
دو پاسخ مهم
دكتر روزنفلد به سه سئوال به اين شرح پاسخ داده است:
براي تقويت عوامل دفاعي بدن در برابر استرس و كنترل آرامش رواني توصيه شده است كه ناشتايي شامل غذايي باشد كه به حد كافي ويتامين «ب» و امگا ۳ به بدن برساند و بهترين اين مواد غذايي «گردو» است.
- هويج خام از جمله مواد غذايي است كه علاوه بر قند، چند نوع ويتامين و مواد معدني لازم را به بدن مي رساند، مانع ضعف دستگاه ايمني بدن مي شود و تا حدي از سرطان (ياغي شدن سلول هاي بدن) جلوگيري مي كند.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تعجب از كاهش حجم اخبار سياسي در شبكه هاي بزرگ تلويزيوني آمريكا
از پنجشنبه گذشته كه جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا به ديدار پنج روزه خود از اروپا پايان داد و به واشنگتن بازگشت. حجم پخش گزارش هاي سياسي و مسائلي چون ادامه زدوخورد در افغانستان و ناآرامي هاي عراق به گونه اي چشمگير در شبكه هاي بزرگ و فراگير تلويزيوني آمريكا كاهش يافته و اين امر باعث تعجب شده است. بايد توجه داشت كه شبكه كابلي سي ان ان و نيز شبكه محافظه كار فاكس نيوز متعلق به مورداك استراليايي در شمار تلويزيون هاي بزرگ آمريكا قرار ندارند. برخي از ناظران اشاره كرده اند كه ممكن است ناموفق بودن ديدار بوش از اروپا باعث اين وضعيت شده باشد. بوش موفق نشد روسيه را از فروش موشك هاي پيشرفته به سوريه و تحويل سوخت اتمي به ايران مانع شود. به اظهار ناظران، تهديدهاي مكرر جورج بوش و وزيرامورخارجه اش نتوانست مقامات تهران را مرعوب و وادار به سكوت كند كه باز هم مي گويند هيچ عاملي نمي تواند مانع ما از غني سازي اورانيوم شود كه اراده ملي ايرانيان پشت سر آن قرار دارد و دولت ها استطاعت ايستادگي طولاني در برابر اراده و خواست توده مردم را ندارند. بايد دانست كه ميان چهار شبكه بزرگ تلويزيوني آمريكا و شعب ايالتي آنها در انتخاب خبرها براي تنظيم و پخش، هماهنگي هايي وجود دارد. اين هماهنگي محدود به انتخاب يك و يا چند گزارش از ميان گزارش هاست نه در تنظيم، كه تفاوت آنها و ميزان مهارت و بي طرفي شان را همين عرضه و چگونگي تنظيم به دست مي دهد. ناظراني كه در زمينه كاهش حجم اخبار سياسي اظهار نظر كرده اند، درخواست علني جورج بوش از دولت هاي بزرگ اروپايي را كه به چين اسلحه پيشرفته نفروشند يك «گاف سياسي» توصيف كرده اند كه چيني ها را كه يك چهارم جهان هستند برانگيخته است. اين ناظران مي گويند كه بوش مي توانست در مذاكرات غير علني (بدون پخش مستقيم از رسانه ها) اين درخواست را از سران اروپا به عمل آورد. سران اتحاديه اروپا به همين دليل علني بودن درخواست، به آن روي خوش نشان ندادند تا چين را نرنجانند. چين، خود قادر است بهترين اسلحه را توليد كند، ولي از نظر اقتصادي و ايجاد توازن در معاملات، پيشنهاد خريد چند نوع اسلحه تازه را به اروپا داده است كه در اينجا انبوه سازي مي شوند.
كشف مهم دكتر حميد فرشچي در منافع خوردن ناشتايي
كشف تازه دكتر حميد فرشچي از پژوهشگران پزشكي در دانشگاه ناتينگهام انگلستان ديروز خبر صفحه اول تعدادي از روزنامه هاي جهان بود. دكتر فرشچي گفته است كه مصرف ناشتايي كامل، به ويژه نان تهيه شده از آرد خالص، سطح كلسترول خون را در طول روز پايين نگه مي دارد و بر تأثير انسولين كه با حضور آن، سلول هاي بدن قند را از جريان خون گرفته و به صورت انرژي ذخيره مي كنند مي افزايد. دكتر فرشچي در مصاحبه خود همچنين گفته است كه خوردن ناشتايي كامل در دراز مدت منافع بي شمار دارد و توصيه كرده است كه افراد بدون خوردن ناشتايي خانه را ترك نكنند. ناشتايي بايد هر روز در ساعت معين و در بامداد مصرف شود و نان خالص قسمتي از آن باشد. وي كه پس از تجربه روي گروهي از افراد، اين نتايج را به دست آورده همچنين گفته است كه خوردن ناشتايي از پرخوري در ساير ساعات روز و در نتيجه اضافه وزن پيدا كردن جلوگيري مي كند. دكتر فرشچي در پايان مصاحبه طولاني خود، بار ديگر تأكيد كرده است كه خوردن ناشتايي منافع متابوليك فراوان دارد و كساني كه از اين وعده غذايي گريز نكنند روان و جسمي بهتر خواهند داشت و كمتر رنجور خواهند بود و بيمار خواهند شد. افغان ها و مردم نواحي شرقي ايران كه نان گندم خالص غذاي اصلي آنها را تشكيل مي دهد، كمتر از ديگران دچار بيماري هاي قلب و عروق و مشكلات متابوليك و رواني مي شوند و در طول روز بهتر كار مي كنند. در اين مناطق اهميت نان به حدي است كه غذا خوردن را هم «نان خوردن» مي گويند.

برگي از تاريخ
روزي كه روسيه مرو را هم تصرف كرد
۲۸ فوريه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۴ پيش از ميلاد مسيح، دولت روم به منظور جلوگيري از مهاجرت روستانشينان به شهر رم و ساير شهرهاي بزرگ كه بر مسائل شهري و مشكلات ناشي از تفاوت فرهنگ هاي شهرنشيني و روستانشيني مي افزود و سبب كاهش توليدات كشاورزي مي شد، برشهرنشيني ماليات تعيين كرد و براي حومه خارج از دروازه هاي شهر «رم» نيز محدوده معين ساخت. در سال ۱۸۵۴ پنجاه سياستمدار آمريكايي كه نظرات مشابهي داشتند در تالار عمومي دبيرستان «ريپون» ايالت ويسكانسين جمع شدند و حزب جمهوريخواه آمريكا (حزب حاكم فعلي) را تأسيس كردند. در سال ۱۸۷۸ (۲۶ فوريه در ۱۲۷ سال پيش) چاپ نخستين دفتر اطلاعات تلفن شهري مركب از اسامي و نشاني و شماره هاي تلفن مشتركين بر حسب حرف اول نام آنان كه يك نوع كتاب رفرنس (منبع) به شمار مي رود در شهر «نيوهيون» آمريكا به پايان رسيد و توزيع آن آغاز شد و اينك تقريباً همه شهرهاي جهان داراي چنين دفترچه هايي هستند، جز تهران چندين ميليون نفري. در سال ۱۹۲۱ روسيه شوروي با ايران و افغانستان پيمان لغو امتياز، دوستي و عدم تعرض امضاء كرد. در سال ۱۹۲۲ دولت انگلستان به مصر استقلال داد، ولي اعلام كرد كه نظاميانش را از اين كشور خارج نخواهد كرد. در سال ۱۹۳۰ سلطان احمد شاه قاجار درست ۴ سال و ۴ ماه پس از خلع قاجاريه از سلطنت ايران در ۳۲ سالگي در پاريس و در تبعيد درگذشت. وي دچار اضافه وزن و بيماري كليوي بود. احمدشاه را در تيرماه ۱۲۸۸ در ۱۲ سالگي برجاي پدرش نشانده بودند كه سه سال و چند ماه پس از كودتاي رضا خان، از سلطنت خلع شد. احمد شاه به اراده خود به اروپا رفته بود كه ديگر به او اجازه بازگشت داده نشد.
اينك برگ امروز: در آخرين روز ماه فوريه ۱۸۸۱ نيروهاي روسيه شهر تاريخي مرو را تصرف و ضميمه قلمرو آن كشور كردند. مرو بارها حاكم نشين خراسان بزرگ، از شهرهاي باستاني ايران و مهد فرهنگ ايراني و احياء زبان و ادبيات فارسي بود و سامانيان بزرگترين كتابخانه عمومي را كه الگوي كتابخانه هاي امروز جهان شده است در آنجا تأسيس كرده بودند. كتابخانه مرو در عين حال بزرگترين كانون پژوهشي قرون وسطا و نيز مركز تأليف و ترجمه و تكثير كتاب به زبان فارسي بود. روس ها قبلاً بخارا و خيوه را تصرف كرده بودند. دولت وقت تهران دو واحد نظامي براي دفاع از مرو به فرماندهي دو شاهزاده قاجار روانه ساخته بود كه بين راه در حوالي قوچان، ميان اين دو شاهزاده اختلاف شخصي بروز كرد و يكي از آنان به علت رنجش از ديگري بازگشت و مأموريت به اجرا در نيامد! استالين هنگام مرزبندي مجدد و ايجاد جمهوري هاي آسياي ميانه برحسب مليت و زبان محلي، مرو و بخارا را به تاجيكستان پارسي زبان نداد كه مبادا روزگاري با ايران و افغانستان، بار ديگر امپراطوري ايران را تشكيل دهند.
www.iranianshistoryonthisday.com

اعتراض پژمان به داوري بخش رمان خارجي كتاب سال
خبرگزاري آفتاب: يك هفته پس از اعتراضات نسبت به حذف رمان «نام ها و سايه ها» محمد رحيم اخوت از جايزه كتاب سال ارشاد، يك مترجم صاحب نام نيز داوري بخش ترجمه را مورد پرسش و ترديد جدي قرار داد.
دكتر عباس پژمان كه سه اثر از وي در ميان ۱۰ نامزد دريافت كتاب سال بخش ترجمه رمان خارجي امسال قرار داشت در نامه اي به معاون فرهنگي وزير، خواستار رسيدگي به نحوه داوري اين بخش شد.
به گزارش آفتاب سه اثر «بوي خوش عشق» (گيرمو آرياگا/نشر علم)، «تولدي ديگر» (ماريو داريوسك/نشر افق) و «من و پلاترو» (خوان رامون خيمنس/نشر باغ نو) سه اثري بودند كه پژمان آنها را برگردان فارسي كرده و از سوي داوران به مرحله نهايي راه يافته بودند.
اين سومين دوره اي است كه آثار پژمان نامزد دريافت جايزه كتاب سال مي شود. پيش از اين وي براي كتاب «سال مرگ ريكاردو ريش» اثر ژوزه ساراماگو مورد تقدير قرار گرفت كه از دريافت جايزه سرباز زد.
داوران بخش بهترين رمان ترجمه امسال كتاب سال، ابوالحسن نجفي، اسماعيل سعادت، علي محمد حق شناس، ضياء موحد و احمد سميعي بودند كه جايزه بهترين كتاب سال در اين بخش را به عبدالله كوثري دادند.

هم انديشي هنر و عناصر طبيعت برگزار مي شود
فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايران با همكاري دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران هم انديشي هنر و عناصر طبيعت را در روز شنبه ۱۵ اسفندماه سال جاري از ساعت ۳۰/۹ الي ۱۶ و۳۰ عصر در تالار شهيد آويني دانشكده هنرهاي زيبا برگزار خواهد كرد.
در اين هم انديشي ،هنرمندان و صاحبنظراني چون دكتر حسن بلخاري دكتر بهمن نامور مطلق، دكتر مجيد كياني، دكتر علي عباسي، دكتر مينا آزاد، هادي جمالي، حسين سلطان زاده و حريري اكبري درباره نقش و كيفيت حضور عناصر طبيعت در فلسفه، ادبيات، معماري و هنر ايران سخنراني خواهند كرد.
هم انديشي جهاني شدن و هنر
فرهنگستان هنر همچنين با همكاري بنياد آفرينش هاي هنري (نياوران) هم انديشي جهاني شدن و هنر (ايران و ژاپن) را روز يكشنبه ۱۶ اسفندماه سال جاري از ساعت ۳۰/۹ الي ۱۷ عصر در فرهنگسراي نياوران برگزار خواهد كرد.
در اين هم انديشي، هنرمندان و صاحبنظران ايراني و ژاپني درباره هنرهاي ايراني و ژاپني و بطور كلي هنر شرقي به تبادل نظر خواهند پرداخت.

بهارستان
قدرت صانع بي چون را ملاحظه كن: آب دريا تلخ و شور است. همين قدر كه ميكائيل آن را تحويل به سحاب مي كند، خدا آبي نازل مي كند كه شيرين و گواراست.
كتاب ملائكه-حاج ملااسماعيل سبزواري

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
نقش كودكي
دستم را از روي زنگ خانه همسايه بالايي برنداشتم و پدر خانه مدام عذرخواهي مي كرد كه چشم! ببخشيد، مطمئن باشيد ديگر سروصداي كودكان را نخواهيد شنيد.
يك هفته اي همه چيز آرام و ساكت بود، اما من در درونم نه تنها آرامش نيافتم بلكه ناآرام تر هم بودم!
تا اين كه يك شب دوباره صداي فرياد و خنده كودكان همسايه بلند شد و ناگهان در من چيزي جرقه زد. بيچاره كودكان همسايه، در اين هفته بدون نقش كودكي چه كشيدند.
آن وقت ياد ايام كودكي خود افتادم و با صداي كودكان همسايه همبازي شدم و كودكي از دست رفته را يك بار ديگر يافتم!
مريم رضايي

گشتي در دنياي خبرها
طولاني ترين تونل جهان
توكيو: طولاني ترين تونل زميني جهان در ژاپن تكميل شد. اين تونل ۵/۲۶ كيلومتر طول دارد اما ممكن است در آينده اي نزديك، تونل هاي طولاني تري در سوئيس و اسپانيا افتتاح شوند. از اين تونل، قطارهاي سريع السير ژاپن (شينكانسن) عبور خواهند كرد كه تاريخ افتتاح آن سال ۲۰۱۰ اعلام شده است. عمليات ساخت اين تونل ۵/۶ سال قبل آغاز شد و براي احداث آن ۶۳۵ ميليون دلار هزينه شده است.
نوجوان متقلب
دهلي نو: يك نوجوان ۱۷ ساله در هند همه مردم، از جمله اعضاي دولت و رئيس جمهور اين كشور را فريب داد.
اين نوجوان مدعي شده بود كه در آزمون بين المللي ناسا به مقام نخست دست يافته است به همين دليل دولت محلي ۶۱۱۰ پوند پاداش نقدي به وي پرداخت كرد و ۱۰۰ تن از نمايندگان مجلس نيز يك روز از حقوق خود را به وي اختصاص دادند. اما هنگامي كه قرار بود اين نوجوان با رئيس جمهور ديدار كند، راز اين ماجرا فاش شد زيرا مقامات هندي در تماس با ناسا متوجه شدند كه نوجوان فريبكار اصلا در اين آزمون شركت نكرده است.
بي وفايي صاحب سگ
لندن: يك مرد نابينا در اسكاتلند به جرم گاز گرفتن و كتك زدن سگ راهنماي خود توسط پليس دستگير شد. اين مرد ابتدا با دندان، سر سگ خود را گاز گرفت و سپس با لگد حيوان نگون بخت را به وسط خيابان پرتاب كرد. به همين دليل پليس اين مرد ۳۴ ساله را دستگير كرد و بايد به جرم آزار و اذيت حيوانات در بيمارستان بستري شود. به هر حال سگ راهنما نيز به يك مؤسسه خيريه تحويل داده شد.
سرقت كاميون طلا
آمستردام: سارقان در شهر آمستردام هلند، يك كاميون ضدگلوله را كه مملو از طلا و جواهر بود ربودند. به محض اين كه اين كاميون از محوطه فرودگاه آمستردام خارج شد، سارقان كه كاملاً مسلح و مجهز بودند، به سمت آن يورش آوردند و كاميون را با خود بردند.
چند ساعت بعد، كاميون خالي در گوشه اي از شهر كشف شد. هنوز ارزش طلا و جواهرات موجود در اين كاميون اعلام نشده است.
عاقبت استمداد از پليس
كپنهاگ: دو سارق در دانمارك با خبر كردن پليس باعث دستگيري خود شدند. اين دو جوان ۱۸ و ۲۰ ساله با ورود به يك خانه سيار، اجناس داخل خانه را براي خود برداشتند، اما هنگامي كه قصد انتقال اجناس را از داخل خانه به خودروشان داشتند، يك شهروند كه شاهد ماجرا بود از آنان خواست، اجناس سرقتي را به داخل خانه بازگردانند.
اين شهروند كه قصد داشت از فرار سارقان جلوگيري كند سوييچ وسيله نقليه آنها را نزد خود پنهان كرد. به همين دليل دو سارق جوان با پليس تماس گرفتند و مدعي شدند يك مرد، سوييچ خودروشان را به سرقت برده است. اما مأموران پس از حضور در محل حادثه و آگاه شدن از كل ماجرا، سارقان را دستگير كردند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۲ و ۱۸ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۸ و ۱۸ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۹ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

گل و گياه
مارانتا
001344.jpg
نام علمي: Maranta Leuconeura kerchoveana
خانواده: MARANTACEAE
گياه آپارتماني به بلندي و گستردگي ۳۰ سانتي متر است داراي برگهاي بيضي سبزرنگ با لكه هاي قهوه اي تيره كه در شب به صورت افراشته و روز افقي قرار مي گيرند.
نيازها: مكان پرنور و دور از تابش مستقيم آفتاب، خاك سبك كه در فصل تابستان هفته اي يكبار با كود مايع تغذيه و نسبتا مرطوب نگهداشته شود. نياز به رطوبت بالا دارد بنابراين بهتر است سطح برگها را مرتبا با آب مقطر اسپري كرد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه در بهار امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |