دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۸ - Feb 28, 2005
رئيس شوراي شهر تهران اعلام كرد:
برگزاري نمايشگاه كتاب در محل فعلي نمايشگاه
منوط به تصميم رئيس جمهوري شد
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب سال ۸۴ در محل دائمي منوط به تصميم و نظر رئيس جمهوري است.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در پايان يكصد و سي امين جلسه علني و بدون حضور مستمع شوراي شهر افزود: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي اخيرا در نامه اي به شوراي شهر خواستار برپايي نمايشگاه بين المللي كتاب در محل دائمي نمايشگاه ها شده است و شوراي شهر اين درخواست را براي تصميم گيري و تعيين تكليف طي نامه اي براي رئيس جمهوري ارسال خواهد كرد.
رئيس شوراي شهر با اشاره به مشكلات و اختلاف نظرهايي كه اوايل سال جاري درباره برگزاري نمايشگاه ها در محل فعلي ميان برخي دستگاه هاي اجرايي و شهرداري پيش آمد و منجر به ورود آقاي خاتمي و اظهارنظر وي در اين باره شد گفت: در پي اين اختلاف آقاي خاتمي رئيس جمهوري درخواست كرده بود كه نمايشگاه هاي پر ازدحام در محل دائمي نمايشگاه ها برگزار نشود. بنابراين از آنجا كه نمايشگاه بين المللي كتاب نيز از مصاديق نمايشگاه هاي پرازدحام به شمار مي رود تكليف اين موضوع را بايد رئيس جمهور مشخص كند. چمران افزود: با توجه به اينكه از يك سو برگزاري نمايشگاه كتاب به عنوان يك رويداد بزرگ علمي در كشور مطرح است و از سوي ديگر برگزاري آن در محدوده نمايشگاه ايجاد ترافيك شديد خواهد كرد و مشكلات زيادي را براي مردم در پي خواهد داشت، چنانچه تصميم رئيس جمهوري به برگزاري نمايشگاه در محل فعلي نمايشگاه باشد، شوراي شهر و شهرداري همكاري لازم را خواهند كرد.
وي گفت: رئيس جمهوري چند ماه پيش به شماري از وزرا ماموريت داد تا در عرض ۶ ماه محل جديدي را براي احداث نمايشگاه ها جانمايي كنند، ولي هنوز از نتايج اين جانمايي خبري نداريم و تصور مي كنم كه تاكنون هيچ كاري انجام نشده است.
چمران در پاسخ به سئوالي درباره پيشنهادهاي جايگزين با اشاره به جلسات مشترك و متعدد كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر با مسئولين وزارت ارشاد و ناشران گفت: در اين جلسات پيشنهاد شده بود كه بخش داخلي نمايشگاه ها در مصلي و بخش خارجي آن در نمايشگاه بين المللي برگزار شود ولي اين پيشنهاد مورد قبول برگزاركنندگان نمايشگاه واقع نشد و آنها گفته بودند كه نمي خواهيم اين دو بخش از همديگر جدا باشند.
وي در عين حال از تلاش شهرداري براي احداث نمايشگاه دائمي كتاب در تپه هاي عباس آباد خبر داد و گفت: محل نمايشگاه دائمي كتاب توسط شهرداري در تپه هاي عباس آباد ايجاد مي شود و اميدواريم با احداث آن در سالهاي آينده مشكلات مربوط به برپايي نمايشگاه كتاب برطرف گردد.
چمران با اشاره به كاربري فرهنگي و زيست محيطي تپه هاي عباس آباد گفت: براي تپه هاي عباس آباد ايجاد نمايشگاه دائمي كتاب، كتابخانه ملي و فرهنگستان ها تصويب و در نظر گرفته شده است و بقيه اراضي نيز به فضاي سبز تعلق دارد.
رئيس شوراي شهر همچنين از پيگيري موضوع خصوصي سازي شركت واحد اتوبوسراني از سوي شوراي شهر و شهرداري تهران خبر داد و گفت: در جلسه روز يكشنبه شوراي شهر راجع به اين موضوع بحث شد و مقرر گرديد ظرف مدت ۲ ماه آينده طرح در خصوص چگونگي استفاده از بخش خصوصي در اتوبوسراني به شوراي شهر ارائه شود.
چمران با بيان اينكه خصوصي سازي بايد در شركت واحد به دقت مورد بررسي قرار گيرد، گفت: شركت واحد در حال حاضر فقط ۲۰درصد هزينه هاي خود را از فروش بليت اتوبوس تامين مي كند و بقيه هزينه ها از سوي شهرداري در قالب سوبسيد پرداخت مي شود و اين غير از هزينه هاي مربوط به كارهاي عمراني اين شركت است.
چمران با اشاره به بيانات اخير مقام معظم رهبري و تاكيد ايشان بر نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: تصور ما اين است كه مقام معظم رهبري بر ادامه مسيري كه شوراي شهر و شهرداري در رابطه با نوسازي بافت هاي فرسوده در پيش گرفته اند تاكيد كرده اند.به گفته وي شوراي شهر تاكنون مصوباتي براي تسهيل نوسازي بافت هاي فرسوده داشته است و اين روند را ادامه خواهد داد.
چمران گفت: با اينكه وزارت مسكن انتظار تخفيف ۵۰درصد عوارض شهرداري براي بافت هاي فرسوده داشت ولي شوراي شهر به ميزان ۹۰درصد بسته به تعداد پلاك هاي تجميع شده تخفيف در نظر گرفت.
رئيس شوراي شهر همچنين در پاسخ به برخي انتقادهاي مربوط به مصوبه اخير شوراي شهر در رابطه با چگونگي شماره گذاري خودروهاي جديد در ازاي خروج خودروهاي فرسوده گفت: اين مصوبه يك پيشنهاد به دولت بوده است نه تعيين تكليف براي آن و بنابراين اجراء يا اجرانكردن آن منوط به تصميم دولت است.
وي گفت: قبل از تصويب اين طرح با آقاي خاتمي اين موضوع را مطرح كرديم كه مي خواهيم چنين طرحي را تصويب و به عنوان پيشنهاد براي دولت مطرح كنيم.

معاون فني عمراني شهردار تهران:
احداث زيرگذر ميدان توحيد بهار ۸۴ آغاز مي شود
001425.jpg
عكس: محمد كربلايي احمد
گروه شهري: صبح ديروز بخشي از بزرگراه شهيد صياد شيرازي حد فاصل مسيل باختر تا خيابان سبلان به طول ۱۰۵۰ متر به همراه دو پل شمالي - جنوبي ميدان حشمتيه و يك پل روي خيابان سبلان و ۱۸۰۰ متر رمپ جمعا با هزينه ۹ ميليارد و ۶۰۰ ميليون تومان به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران ديروز با حضور در مراسمي كه به همين مناسبت برپا شد، با اشاره به روند نهايي شدن طرح احداث زيرگذر ميدان توحيد، افزود: پيمانكار اين پروژه با ۶۰ ميليارد تومان اعتبار ظرف يكي دو هفته آينده مشخص خواهد شد.
وي خبر داد: زيرگذر ميدان توحيد با سه باند رفت و سه باند برگشت احداث مي شود و مبادي ورودي و خروجي آن به ترتيب قبل از ميدان توحيد و بعد از خيابان آذربايجان خواهد بود.
وي زمان آغاز اين پروژه مهم ترافيكي را سه ماهه اول سال ۸۴ و مدت زمان اجراي آن را ۳۰ ماه اعلام كرد.
وي همچنين ابراز اميدواري كرد سال آينده با تكميل بزرگراه شهيد صياد شيرازي، شهروندان بتوانند به راحتي از ميدان سپاه وارد اين بزرگراه شده و به سمت شمالي ترين نقطه شهر حركت كنند.به گفته علي آبادي براساس مطالعات انجام شده در سازمان حمل و نقل و ترافيك تكميل نهايي بزرگراه صياد شيرازي به طول ۵/۱۰ كيلومتر علاوه بر كاهش بار ترافيك بزرگراه هاي صدر و مدرس، به ميزان ۵ كيلومتر در ساعت سرعت ترافيك را در محدوده منطقه ۷ و يك كيلومتر در ساعت، سرعت حركت را در سطح شهر تهران افزايش خواهد داد.
بعد از افتتاح مسير يك كيلومتري ادامه بزرگراه صياد حد فاصل مسيل باختر تا خيابان سبلان، مراسم كلنگ زني ادامه اين بزرگراه حدفاصل خيابان سبلان تا ميدان سپاه جمعا به مساحت ۳ كيلومتر نيز با حضور معاون فني عمراني شهرداري تهران برگزار شد.بنابراين گزارش، اين مسير سه كيلومتري حلقه پاياني ارتباطي بزرگراه شهيد بابايي تا ميدان سپاه خواهد بود.
مهندس هادياني مديرعامل سازمان فني مهندسي شهر تهران به خبرنگار ما در اين باره گفت: ادامه بزرگراه صياد حد فاصل سبلان تا ميدان سپاه برخوردار از دو پل خواهد بود يكي پل روي خيابان پليس و ديگري پلي كه در ادامه خيابان شهيد مطهري احداث مي شود.وي هزينه اجرايي اين پروژه را ۷۰ ميليارد ريال اعلام كرد و افزود: علاوه بر اين مبلغ به منظور رفع املاك معارض بر سر راه اين طرح ازجمله مسير ميدان سبلان تا خيابان پليس ۶۵ ميليارد تومان هزينه شده است كه متعاقب آن كار تملك و تخريب ۹۰ درصد اين املاك ظرف يكسال گذشته به پايان رسيد.

اختلاف نظر وزارت مسكن و بيمه مركزي
براي بيمه ساختمانها در ايران
گروه شهري: بيمه مركزي طرح ارائه شده از سوي وزارت مسكن و شهرسازي براي بيمه ساختمانها در ايران را نمي پذيرد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر عبدالعلي زاده، وزير مسكن و شهرسازي، با اشاره به اختلاف نظر بيمه مركزي با وزارتخانه متبوع خود افزود: به رغم آن كه در همه دنيا هر ساختماني پس از احداث مشمول بيمه كيفيت مي شود، اما بيمه مركزي پس از گذشت ۶ سال پيگيري وزارت مسكن به اين درخواست پاسخ قانع كننده اي نداده و از مسئوليت شانه خالي مي كند. در حاليكه وزارت مسكن معتقد است ساختمان ها بايد مشمول بيمه ۱۰ ساله شوند و براين اساس، خسارات احتمالي در قبال دريافت حق بيمه از سوي بيمه گذار پرداخت شود.
به گفته وزير مسكن، بيمه واحدهاي مسكوني با نرخ معقول ۲ الي ۳ درصد بهاي هر واحد، براي بيمه گذار سودبخش است، اين در حالي است كه وزارت مسكن با بيمه هاي اجرايي به توافق رسيده ولي بيمه مركزي اين توافقات را قبول ندارد.
عبدالعلي زاده با اشاره به ۴ ميليون واحد مسكوني ناپايدار در برابر زلزله احتمالي گفت: ۲ ميليون واحد مسكوني در روستاها و ۲ ميليون واحد در شهرهاي كشور در برابر زلزله آسيب پذيرند كه با احتساب ميانگين ۸۰ متر مربع براي هر واحد و ۱۵۰ هزار تومان براي مقاوم سازي هر متر مربع، ۴۸ هزار ميليارد تومان براي مقاوم سازي اين واحدها مورد نياز است كه ضروري نيست همه اين اعتبار را دولت تأمين كند بلكه با راهكارهايي نظير كاهش ۱۰ درصدي وام اعطايي بانك ها، مي توان شهروندان را به مشاركت در اين امر تشويق كرد و به اين هدف دست يافت.

مساجد تهران
001422.jpg
ايرنا: عضو شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت : مساجد شهر تهران  بايد به  لحاظ زيبايي و امكانات  الگوي  مساجد شهرهاي  ديگر و حتي  كشورهاي  اسلامي باشد.
رسول  خادم  افزود: بسياري  مساجد فعلي  شهرتهران  از قدمت  بالاي  ۷۰ سال  برخورداراست  كه متاسفانه  توجه  چنداني  به  وضعيت  ظاهري  و امكانات  آنها نشده است .
وي  گفت : مساجد تهران  به  عنوان  ام القراي  شهرهاي  جهان  بايد از جذابيت  وساختار فيزيكي  مناسبي  برخوردار باشند تا به  عنوان  يكي  از پايگاه هاي پايدار مردمي همچنان  فعال  بمانند.

جنگل كاري در ۱۲ هزار هكتار از اراضي استان تهران
001416.jpg
گروه شهري: با همكاري و مشاركت شهرداري، ۱۲ هزار هكتار از اراضي استان تهران جنگل كاري مي شود.به گزارش خبرنگار ما،  مهندس فضل الله كولايي مديركل منابع طبيعي استان تهران افزود: در سال جاري ۱۵ هزار هكتار از اراضي استان براي جنگل كاري شناسايي شده، كه عمليات اجرايي جنگل كاري ۵ هزار و ۷۰۰ هكتار از اين اراضي با مشاركت شهرداري منطقه ۵ و عمليات اجرايي ۳ هزار و ۷۰۰ هكتار ديگر با همكاري شهرداري منطقه ۲۲ در هفته منابع طبيعي آغاز خواهد شد و پيش بيني مي شود كار جنگل كاري اين اراضي تا پايان برنامه چهارم به اتمام برسد.

ديدار شهردار با ساكنان منطقه ۱۵
001413.jpg
شهردار و اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، روز پنج شنبه ۱۳/۱۲/۸۳ ضمن حضور در منطقه ۱۵ شهرداري تهران از نزديك با شهروندان ساكن در اين منطقه ديدار مي كنند و پاسخگوي مشكلات آنها خواهند بود. شهروندان ساكن منطقه ۱۵ تهران مي توانند براي طرح مشكلات خود و ملاقات با شهردار تهران روزهاي دوشنبه و سه شنبه مورخ دهم و يازدهم اسفند ماه به مركزارتباطات مردمي شهرداري تهران واقع در ضلع جنوبي پارك شهر- خيابان بهشت- جنب در ورودي- دفتر مركز ارتباطات مردمي مراجعه و يا با شماره تلفن هاي ۵۶۳۵۵۴۵ و ۵۶۳۸۸۴۲ تماس حاصل كنند.

اجراي پروژه هاي توسعه محله اي در ۵۰۰ محله شهر تهران
پروژه هاي توسعه فرهنگي اجتماعي محله هاي شهر تهران با همكاري دستگاه ها، مراكز علمي و پژوهشي و مشاركت گسترده شهروندان از نيمه دوم اسفند ۸۳ در مناطق ۲۲ گانه پايتخت آغاز مي شود. اين پروژه ها در ۵۰۰ محله شهر تهران به اجرا درمي آيد.اسفنديار رحيم مشايي، رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اعلام اين خبر همچنين به تشريح اهداف و جزئيات نخستين «همايش توسعه محله اي، چشم انداز توسعه شهر تهران» پرداخت و گفت: اين همايش علمي كاربردي از ۱۵ تا ۱۹ اسفند با حضور صدها تن از محققان، اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مديران برنامه ريزي شهري در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود.

نگاه
001419.jpg
داوود كاظمي
از اول فروردين سال آينده چاق ها در آبادان دوبرابر كرايه تاكسي مي دهند

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |