دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۸ - Feb 28, 2005
در گامي ديگر براي رونق بخشيدن به بورس صورت گرفت
خروج ۲۱ شركت از تور حجم مبنا
001374.jpg
گروه بورس:  ناظران بازار سهام روز گذشته در گامي ديگر براي سيال كردن روند دادوستدها در بورس تهران محدوديت حجم مبناي ۲۱ شركت را به طور موقت برداشتند.
به گزارش خبرنگار ما ديروز در نخستين مرحله ناظران بازار در پيامي كه ساعت ۱۱ صبح روي سيستم معاملات بورس مخابره شد، به كارگزاران و فعالان بازار اجازه دادند سهام ۱۳ شركت را بدون توجه به محدوديت حجم مبنا مورد دادوستد قرار دهند.
براين اساس حمل و نقل پتروشيمي(چيترو)- ريخته گري تراكتورسازي (ختراك)- پارسيلون (شيلون) كشت و صنعت پياذر(غاذر)- فروسيليس ايران (فردوس) - پارس متال (فمتال)- قند پارس (قپارس) _ معادن بافق (كبافق)- شيشه و گاز (كگاز)- جام دارو(فجام)- بازرسي فني و كنترل خوردگي تكين كو(رتكو) رادياتور ايران (ختور)- كمك فنر ايندامين (خكمك) از جمله شركت هايي بودند كه در معاملات روز گذشته محدوديت حجم مبنا در مورد آنها اعمال نشد.
طبق اين گزارش در مراحل بعد ناظران بازار محدوديت حجم مبنا را براي سهام پارس خودرو، فولاد كاويان، خدمات انفورماتيك، چادرملو، سيمان شمال، افست، نيرو ترانس و سيمان فارس ناديده گرفتند.
حجم مبنا يك نظام كنترلي براي نوسان قيمت سهام است كه از سال ۸۲ در بورس تهران اعمال مي شود. بر اين اساس ميزان نوسان روزانه قيمت سهام يك شركت به نسبت حجم معاملات انجام گرفته و ميزان سهام در گردش آن شركت در بورس مرتبط مي شود.
برداشته شدن حجم مبنا براي سهام شركت ها در زماني كه بازار اصطلاحاً  «قفل» شده مي تواند موجبات سيال شدن بازار و افزايش تقاضا را براي سهام فراهم آورد.

برنامه افتتاح چهار تالار بورس در استان ها
گروه بورس: چهار تالار جديد منطقه اي بورس اوراق بهادار تا ارديبهشت سال آينده گشايش مي يابد.
به گزارش خبرنگار ما عباسعلي حقاني نسب، مدير هماهنگي منطقه اي بورس با اعلام اين مطلب گفت: افتتاح تالارهاي منطقه اي در شهرستان ها با نگاهي فرهنگي دنبال مي شود و به يك دوره كوتاه مدت چند ماهه محدود نيست. بنابراين توسعه جغرافيايي بازار و افزايش تعداد تالارها فرايند خود را طي مي كند.
وي افزود: البته در زمان ركود بازار سهام ممكن است تأكيد ما بيشتر بر آموزش و فرهنگ سازي قرارگيرد، اما عملاً اين فرايند ادامه خواهد يافت.
وي افزود: تالارهاي همدان، اردبيل، اروميه و كيش در صورت فراهم آمدن همه شرايط ظرف ۳ ماه آينده به شبكه معاملات بورس اوراق بهادار مي پيوندند.
وي تأكيد كرد: البته زمان از پيش اعلام شده براي افتتاح اين تالارها اندكي تغيير يافته ولي در تلاش هستيم تعدادي از اين تالارها را پيش از پايان سال جاري افتتاح كنيم.
وي با اشاره به عمر كوتاه تالارهاي منطقه اي گفت: ميانگين عمر تالارهاي موجود ۹ ماه است اما اين تالارها در همين مدت كوتاه ۱۰ تا ۱۶ درصد فعاليت روزانه بازار سهام را به خود اختصاص داده اند.
وي افزود: با تلاش صورت گرفته در تالارهاي منطقه اي تاكنون ۱۳هزار نفر به صورت مقدماتي آموزش ديده و با فرايند سرمايه گذاري در بورس آَشنا شده اند.
مدير هماهنگي تالارهاي منطقه اي گفت: تعداد استان هايي كه امسال صاحب بورس شده اند سه برابر پارسال است و تعداد استان هاي صاحب بورس از جهار استان در سال گذشته به ۱۲ استان افزايش يافته و تعداد شهرهاي صاحب بورس از چهار شهر به سيزده شهر افزايش يافته است.
حقاني  نسب    گفت  : باتوجه  به  برنامه  سوم  توسعه  واهداف  برنامه  چهارم  كه  برتوسعه  جغرافيايي تاكيد دارد شوراي  بورس  تصوب  كرد در صورتي  كه  استانها فضاي  مورد نظر را در اختيار بورس  قرار دهند توسعه  تالارهاي  بورس  منطقه اي  به  اين  استانها نيز امكان پذير است .
وي  با بيان اينكه  براي  انجام  عمليات  سخت  افزاري  و
نرم  افزاري  اين  طرح  بيش  از۰ ۲ ميليارد ريال  اعتبار در نظر گرفته  شده  است  افزود : با هزينه هايي  كه  استانها مي كنند و فضاهايي  كه  در اختيار قرار مي دهند اين  ميزان  نيز افزايش  مي  يابد.

فقط شاخص فرعي از قافله رشد جا ماند
001371.jpg
گروه بورس: روز گذشته، براي دومين روز متوالي همه شاخص ها در بورس اوراق بهادار تهران روند صعودي در پيش گرفتند.
به گزارش خبرنگار ما در اين روز شاخص كل قيمت سهام با ۸ واحد رشد به رقم ۱۲ هزار و ۴۳۹ واحد دست يافت. همچنين در تالار اصلي نيز فعالان بازار شاهد افزايش ۵/۱۶ واحدي شاخص اين تالار بودند. براين اساس ديروز در پايان معاملات شاخص تالار اصلي روي رقم ۱۲ هزار و ۴۷۰ واحد ثابت شد.
از سوي ديگر ديروز شركت هاي حاضر در تالار فرعي به گونه اي عمل كردند كه شاخص اين تالار با ۵/۲۷ واحد افت مواجه شد و به رقم ۱۱ هزار و ۲ واحد بازگشت.
بنابر اين گزارش روز گذشته براي شركت هاي سرمايه گذاري حاضر در بورس روز خوبي بود به طوري كه عملكرد اين شركت ها شاخص واسطه گري هاي مالي را با ۵/۲۲۵ واحد رشد مواجه ساخت و اين شاخص به رقم ۳۵ هزار و ۴۶۸ واحد نزديك شد. در اين روز كاري شاخص صنعت با اندكي كاهش تا رقم ۹ هزار ۴۵۲ واحد پايين آمد.
براساس اين گزارش ديروز شاخص سهام ساختمان با افت ۱۸۸ واحدي روبه رو شد و به رقم ۳ هزار و ۵۷۰ واحد رسيد اما در اين روز شاخص گروه وسايل نقليه و گروه نفت و پتروشيمي هر كدام به ترتيب ۵۴ واحد و ۴۵ واحد رشد را تجربه كردند.

تأثير افزايش قيمت سيمان بر بازار سهام
ايسنا: در حال حاضر آزادسازي قيمت سيمان بدون خروج اين كالااز سبد حمايتي دولت امكان پذير نيست و اين امكان وجود دارد كه اين كار به تدريج و در چند مرحله و حتي بيش از يك سال طول بكشد.
نصراله برزني نايب رئيس هيأت مديره بورس فلزات گفت: قيمت واقعي سيمان در بازار بين ۷۰ تا ۸۵ دلار در هر تن است اما آن چيزي كه در ايران به صورت قيمت هاي رسمي معامله مي شود بين ۲۶ تا ۳۴ هزار تومان براي هر تن تعيين شده است.
برزني با اشاره به اينكه بين قيمت جهاني سيمان و قيمت تعيين شده تفاوت زيادي وجود دارد، افزود: مصرف كننده براي هر تن سيمان در بازار آزاد بين ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان پرداخت مي كند. بنابراين اگر خارج شدن سيمان از سبد حمايتي به مفهوم آزادسازي باشد اين مابه التفاوت به جاي واسطه به توليدكننده مي رسد و در واقع قيمت تعادلي مي تواند ارزان تر از قيمت فعلي بازار باشد.
وي ادامه داد:افزايش قيمت سهام سيمان در سال گذشته به اين دليل بود كه مردم انتظار داشتند كه خيلي زود آزادسازي سيمان و خروج از سبد حمايتي صورت بگيرد؛ در همين راستا سهام سيمان را به قيمت بالا خريداري  كردند، يعني بخشي از اين افزايش قيمتي كه ما در مورد آن بحث مي كنيم در گذشته اثر خود را روي قيمت سهام گذاشته است.
اين كارگزار بورس اوراق بهادار با اشاره به اينكه بعضي از سهام از جمله سهام شركت هاي سرمايه گذاري كاني، معدني و فلزي در شش ماه اول امسال خيلي رشد كردند، خاطرنشان كرد:اين رشد، بيش از حد به دليل ارزش ذاتي اين سهام بود، بنابراين در اين مرحله كاهش قيمت را تجربه مي كنند كه در همه جاي دنيا اين اتفاق مي افتد.

يادداشت
بررسي تأثير وقايع سياسي بر تصميم گيري هاي
فعالان بورس
عباس هشي*
ويژگي بازار سرمايه نوسان قيمت است. در بازار همواره تصميمات براساس اطلاعاتي است كه در هر مقطع زماني مشخص براي سرمايه گذاران وجود دارد و هر سرمايه گذار با ديدگاه خودش و براساس تحليلي كه از بازار دارد به خريد و فروش سهام اقدام مي كند.
بنابراين بالا رفتن و پايين آمدن قيمت با توجه به عرضه و تقاضا، امري عادي است. آن چه موجب نگراني صاحبان سرمايه، آن هم از نظر حفظ ارزش دارايي هاي آنها است، بايد براي دولت نيز از نظر لزوم حفظ منافع عموم و حفظ تداوم اعتماد سرمايه گذاران به بازار سرمايه و پولي كشور با اهميت باشد.
شرط اين اعتمادزايي اين است كه عوامل بروني ناشي از سياست گذاري ها تأثير منفي بر نوسانات نداشته باشد، زيرا جلب اعتماد مردم به بازار سرمايه و سپرده گذاري در بانك ها و اصولاً  سمت دادن منابع مالي بزرگ و كوچك متعلق به مردم و فعالان اقتصادي به سمت بازار سرمايه و پول كشور كاري بس دشوار است كه تحقق آن طي چند سال گذشته زمان قابل توجه برده است. بنابراين، حفظ اين اعتماد از ضروريات است و اگر اين اعتماد سست شود و يا از دست رود كسب مجدد آن كاري است بس دشوار.
اين فرآيند در بازار سرمايه و پول ايران جايگاه ويژه اي دارد زيرا اكنون ۱۵ سال است كه دولتمردان (از جمله وزير اقتصاد و دارايي و رياست بانك مركزي) و مسئولين بازار سرمايه تلاش فراوان كرده  اند تا اعتماد در بازارهاي مالي برقرار شود. از همين رو، جلوگيري از اثرگذاري عوامل بروني بر بازار سرمايه بايد مورد توجه باشد.
تأثير منفي بحث هاي سياسي مجلس و دولت گاه بر تصميم گيري اقتصادي آنچنان شدت پيدا كرده كه هر نوع عملكرد مثبت مديريتي را نيز تحت تأثير قرار داده است. تصميمات اخير مجلس و دولت، همراه با احتمال وجود نوعي بي اعتنايي برخي از دولتمردان در انجام وظايف طي شهريور ۱۳۸۳ تا مرداد ۱۳۸۴ و اين شبهه كه تكليف وضعيت اقتصادي در مرداد ماه ۱۳۸۴ روشن مي شود، اثر نامطلوبي بر تصميمات اقتصادي تحميل نموده كه آثار نامطلوب آن در اقتصاد كشور به مرور مشخص مي شود. اما در بازاري كه شاخص آن هر روز و هر ساعت اعلام مي شود، اين اثر نامساعد زودتر نشان داده شده است.
راهكارها
۱- كاهش دوراني كه طي آن مجلس و دولت همسو نيستند و دولت در بلاتكليفي عمل مي كند.
مادامي كه دولت و مجلس همسو نباشند و روند چند سال گذشته كه طي آن دولت تا انتخاب رئيس جمهور جديد احساس بي تكليفي كند، نتواند پيشنهاد قانوني بدهد كه از تصويب آن توسط مجلس اطمينان داشته باشد، دولت احساس هماهنگي در تفكر و عمل با مجلس را نداشته باشد و نهايتاً نوعي بلاتكليفي در حاكميت وجود داشته باشد، (وضعيت فعلي تا شايد يك دوره چهارساله) بطور قطع اين وضعيت تأثير منفي بر تصميم گيري اقتصادي دارد و نه تنها بازار سرمايه متأثر از چنين وضعي است (افت شاخص) بلكه بخش توليد و جذب وجوه مردم در سپرده گذاري در بانك و يا سرمايه گذاري را نيز تحت تأثير نامطلوب قرار مي دهد. بنابراين اتخاذ تصميم براي رفع سريع اين نگراني ها مورد توصيه و تأكيد است.
۲- هماهنگي در وزارت اقتصاد و دارايي در دو بعد «توسعه اقتصادي» و «ماليات»
وزير محترم اقتصاد و دارايي وظيفه اي سخت دشوار دارد از يك طرف وظيفه دارد كه به صاحبان فعال اقتصادي و سپرده و وجوه دلگرمي دهد كه ثبات قانون وجود دارد حضور اين فعالان در صنعت، توليد و فعاليت اقتصادي كشور نقش اساسي براي پيشرفت كشور دارد، و در همين حالت واحد ديگري از زير مجموعه ايشان «سازمان مالياتي» به دليل مشكلات كسر بودجه و فشاري كه از بابت وصول بر دوش سازمان تحميل مي شود بايد سياست «ماليات ستاني» را با برنامه دريافت ماليات دنبال كند و به تبع آن بخشنامه هايي صادر مي شود كه در قانون پيش بيني نشده و از جمله در ماده ۲۷۲ (كه فرآيند اعتماد به قانون در باب رسيدگي مالياتي را سست مي كند و هزينه اضافي بر مردم تحميل مي شود) و براي ماده (۱۴۵) و صاحبان سپرده ها و اوراق مشاركت و هزينه ماليات اضافي بر فعالان اقتصادي تحميل مي شود.
در اثر هر دو بخشنامه اعتماد مردم به نظام مالياتي و قول و قرار تداوم و ثبات قانون را سست مي كند (ميثاق قانون وظيفه پاسداري قانون را زير سئوال مي برد) هنوز مهر اين اقدامات بخشنامه خشك نشده كه مجلس هم در تصويب بودجه پيشنهادي سال ۱۳۸۲ باز هم ماليات را ۱۰۰۰ ميليارد ريال افزايش داد بدون آنكه اصلاح قانون ماليات به معني واقعي يعني شناسايي پايه مالياتي رفع شود و داشتن يك قانون مالياتي صحيحي در دستور كار باشد. بنابراين هماهنگي اين دو واحد در وزارت و اتخاذ يك تصميم واحد مورد توصيه و تأكيد است. آنهم از طريق لغو بخشنامه هاي صادره و طرح اصلاح قانون از طريق مسير قانوني.
۳- اعتقاد راسخ به ثبات قوانين و اجراي صحيح آن در مجلس و دولت بوجود آيد.
در شرايطي كه قانون تشويق و حمايت سرمايه گذاري خارجي پس از ۲ سال بحث و گفت وگو در سال ۱۳۸۱ تصويب مي گردد و وزارت امور اقتصادي و دارايي، معاونت ذيربط همراه با ساير دولتمردان سعي بر تبليغ اين قانون و جلب سرمايه خارجي مي نمايند و با اين قانون ميلياردها دلار سرمايه گذاري خارجي در ايران انجام گرفت (عمدتاً تأمين مالي از نوع استقراض در بخش خدماتي نفت و گاز و پتروشيمي از نوع قرارداد خدماتي با عنوان سرمايه گذاري بيع متقابل) و با اين قانون اجازه مشاركت بيش از ۵۰% به اكثر شركت هاي خارجي داده شده است.
چرا مجلس هفتم اجراي مصوبات اين قانون را در سال ۱۳۸۳ لغو مي نمايد؟ حكم مجلس در مورد مشاركت خارجي در شركت ترك سل به ميزان ۴۹% (در حالي كه قبلاً ۷۰% تصويب شده بود) چنان اثر نامطلوبي بر فرايند سرمايه گذاري خارجي در ايران گذاشت كه آثار آنرا نمي توان به زودي جبران نمود. يكي از آثار آن بر كاهش شاخص بود، آثار ديگر آن هنوز خود را نشان نداده است. ضرورت دارد اجراي مصوبات قانوني اين قدر سريع زير سئوال نرود.
۴- عملكرد مديريت بورس را با تصميمات سياسي بين دولت و مجلس تحت تأثير نامطلوب قرار ندهيد.
عملكرد مديريت بورس بر تداوم حفظ اعتماد مردم به بازار سرمايه پوشيده نيست، الزام قانوني افشاي اطلاعات و انتقال دادن به موقع آن به بازار و نظام نظارتي از طريق حسابرسان معتمد، كنترل نوسانات و ...، سخنراني ها و بحث هاي مجلس و دولت بر عملكرد فعالان اقتصادي از جمله بازار به عنوان يك عامل بروني اثر منفي مي گذارد و زحمات اين عده را تحت تأثير نامطلوب قرار مي دهد. دولت و مجلس بايد اجازه دهند كه بازار، كار خودش را انجام دهد. بازار هشيار و عاقل است بنابراين نطق و سخنراني و طرح مطالبي كه زمينه كارشناسي و پشتوانه منطقي ندارد را بايد متوقف سازند.
* حسابرس معتمد بورس اوراق بهادار

كربن در صدر جدول تقاضا
گروه بورس: ديروز شركت هاي كارگزاري بورس اوراق بهادار شاهد بيشترين حجم تقاضا براي سهام كربن ايران بودند.
به گزارش خبرنگار ما، طي روز گذشته ۳۵۷ نفر براي خريد يك ميليون و ۹۸۲ هزار و ۷۶۱ سهم اين شركت در كل به ارزش ۱/۹ ميليارد ريال برگه دستور خريد پركردند.بنا بر اين گزارش، ديروز رديف دوم جدول تقاضا به سرمايه گذاري ملت اختصاص يافت به طوري كه ۶۵۱ فعال بازار براي تعداد ۵ ميليون و ۷۵۷ هزار و ۲۲۹ سهم اين شركت دستور خريد صادر كردند. ارزش تقاضاهاي موجود بر روي سهام سرمايه گذاري ملت ديروز در مجموع ۹ ميليارد ريال برآورد شد.
در اين روز كاري ۱۸۰ نفر با مراجعه به كارگزاري ها متقاضي سهام توسعه معادن روي شدند. بر اين اساس ديروز براي يك ميليون و ۴۵۲ هزار و ۹۸۸ سهم اين شركت به ارزش ۱/۷ ميليارد ريال دستور خريد صادر شد.براساس اين گزارش روز گذشته پس از شركت هاي يادشده كالسيمين، آزمايش،  سرمايه گذاري توسعه صنعتي، ايران خودرو ديزل و كابل هاي مخابراتي شهيد قندي در جدول تقاضا حضور داشتند.
اين گزارش حاكي است: ديروز در كفه عرضه، بانك پارسيان باز هم مقام نخست را از آن خود كرد.طي اين روز ۹۲۳ سهامدار اين بانك براي فروش ۱۰ ميليون و ۹۱۹ هزار و ۴۱۹ سهم بانك پارسيان به ارزش كل ۸/۶۱ ميليارد ريال انتظار كشيدند.
همچنين ۴۳۶ سهامدار تايدواتر ديروز تعداد يك ميليون و ۲۱۰ هزار و ۲۰۰ سهم در اختيار خود از اين شركت را در بازار عرضه كردند. ارزش سهام عرضه شده از سوي اين افراد روز گذشته در مجموع ۴/۲۳ ميليارد ريال برآورد شد.

راهنماي پذيرش شركت ها در بورس منتشر شد
گروه بورس: كتاب راهنماي پذيرش شركت ها در بورس منتشر شد.
اين كتاب حاوي كليه دستورالعمل ها و فرم هايي است كه پذيرش شركت ها در بورس مستلزم آنهاست. در ابتداي كتاب پس از بحث درباره مزاياي پذيرش شركت هاي سهامي عام در بورس فرايند پذيرش و نقش كارگزار معرف توضيح داده شده است.
موارد عمومي و قوانين و آيين نامه هاي پذيرش سهام شركت ها در بورس ديگر مباحثي است كه در ادامه كتاب شاهد آن هستيم.
در بخش جداگانه اي از كتاب درباره پذيرش اوراق مشاركت شركت ها در بورس و مقررات جاري آن بحث شده است. مدارك و مستندات مورد نياز براي رسيدگي به درخواست پذيرش و درخواست نامه ها و تعهد نامه ها در بخش جداگانه اي از كتاب آمده است. نمونه گزارش هيأت مديره به مجمع عمومي و نمونه اساسنامه شركت هاي پذيرفته شده در بورس عنوان دو فصل پاياني كتاب است.
اين كتاب به همت مديريت پذيرش و امور مجامع بورس اوراق بهادار تهران تدوين و در ۱۰۰ صفحه از سوي شركت اطلاع رساني بورس منتشر شده است. كتاب حاضر را مي توان در تالارهاي بورس اوراق بهادار تهيه كرد.

پيش بيني سود هپكو تا پايان سال محقق مي شود
گروه بورس: ميزان سود خالص شركت هپكو طي ۹ ماه نخست امسال به رقم ۶/۵۲ ميليارد ريال رسيد.
به گزارش خبرنگار ما در اين مدت شركت به ازاي هر سهم ۲۷۰ ريال سود خالص كنار گذاشت كه با توجه به پيش بيني سود ۴۳۰ ريالي، اين رقم ۶۳ درصد بودجه را محقق مي سازد. اين شركت اعلام كرده با توجه به اين كه عمده فروش در ۳ ماه پاياني سال انجام مي گيرد تا پايان سال پيش بيني درآمد هر سهم محقق مي شود.
بنابر اين گزارش هپكو طي مدت يادشده ۹۷۹ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۳/۸۶۱ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۴/۴۸ ميليارد ريال هزينه عملياتي و ۷۰ ميليارد ريال سود عملياتي داشته است.همچنين براساس اين گزارش هپكو در سال گذشته نيز ۳/۸۵۳ ميليارد ريال درآمد حاصل از فروش، ۳/۷۳۷ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۴۶ ميليارد ريال هزينه عملياتي، ۷۰ ميليارد ريال سود عملياتي و ۵/۶۴ ميليارد ريال سود خالص داشته و به ازاي هر سهم نيز ۳۳۱ ريال سود كنار گذاشته است.

لاستيك يزد از بورس خارج شد
گروه بورس: نام شركت مجتمع صنايع لاستيك يزد از فهرست نرخ هاي بورس حذف شد.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت به دليل عدم حفظ مطابقت وضعيت خود با شرايط و ضوابط پذيرش سهام در بورس اوراق بهادار مشمول موارد حذف نام شركت ها از تالار فرعي شد.
فارسيت اهواز ۱۰۰ ريال سود نقدي به سهامداران خود مي پردازد
گروه بورس: براساس تصميم مجمع عمومي عادي سالانه فارسيت اهواز، سهامداران اين شركت امسال ۱۰۰ ريال سود نقدي دريافت مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما اين شركت در سال مالي منتهي به پايان مهرماه امسال ، ۸ ميليارد ريال سود خالص كسب كرده و درآمد متعلق به هر سهم اين شركت ۲۶۹ ريال بوده است.
بنابراين گزارش فارسيت اهواز در سال مالي ياد شده ۷۷ ميليارد ريال فروش خالص، ۵۰ ميليارد ريال بهاي تمام شده كالاي فروش رفته، ۹۴۷ ميليون ريال هزينه مالي و ۹ ميليارد ريال سود عملياتي داشته است.
ميزان سود انباشته اين شركت در پايان دوره ياد شده ۷۶۸ ميليون ريال برآورد شده است.

برگزاري سومين سمينار مديريت مالي
گروه بورس: سومين سمينار مديريت مالي در كشور از نهم لغايت يازدهم خردادماه سال آينده توسط دانشكده مديريت دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.
دكتر غلامرضا اسلامي بيدگلي دبير سومين سمينار مديريت مالي كشور در يك گفت وگوي خبري ضمن اعلام اين مطلب، درباره اهداف اين سمينار گفت: هدف اصلي از برگزاري اين سمينار، اعتلاي دانش مديريت مالي و سرمايه گذاري در كشور با توجه به آخرين نظريه ها و نتايج تحقيقات انجام شده در دنيا و ايران به منظور دانش محور كردن بازارهاي سرمايه در كشور است.
اين استاد دانشكده مديريت دانشگاه تهران افزود: بدون ترديد يكي از مؤلفه هاي اصلي براي دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي پايدار و مطلوب در كشور، ارتقاء سطح دانش مديريت مالي و سرمايه گذاري در ايران مي باشد كه اميدواريم مقالات ارائه شده در سومين سمينار مديريت مالي بتواند در اين زمينه راهگشا و مثمرثمر باشد.
دكتر اسلامي درباره محورهاي مقالات قابل ارائه در اين سمينار گفت: نقش مديريت مالي در توسعه اقتصادي كشور، گذشته و حال مديريت مالي كشور و ضرورت هاي تغيير در  آينده، سودمندي گزارش هاي مالي و چشم انداز تئوري هاي مالي در آ ينده ازجمله محورهاي اين سمينار است.
دبير سومين سمينار مديريت مالي در كشور افزود: جايگاه و عملكرد تئوري هاي مالي، نيازهاي آينده كشور به تحقيقات مالي، نظام هاي مالي اسلامي، نقش نظام هاي بانكي و بيمه در توسعه بازارهاي سرمايه و ريسك و ابزارهاي مالي پوشش ريسك نيز از ديگر محورهاي اين سمينار است.

تغييرات قيمت سهام
درصد تغيير
تغيير قيمت
قيمت
نام شركت
۴۹.۵۱-
۳۴۶۸-
۳,۵۳۶
آبگينه
۴.۹۹
۵۴۸
۱۱,۵۲۵
آذريت
۴.۹۵
۵۷
۱,۲۰۸
آزمايش
۵
۴۰۴
۸,۴۸۹
آلومتك
۵-
۱۰۵۰-
۱۹,۹۶۹
افست
۴.۹۹
۲۶۵
۵,۵۷۵
الكتريك خودرو شرق
۴.۶۲
۱۸۱
۴,۱۰۰
ايران خودرو
۴.۹۷
۱۶۵
۳,۴۸۳
ايران خودروديزل
۴.۴۴
۳۳۶
۷,۹۰۰
ايران گچ
۴.۹۹-
۶۸۴-
۱۳,۰۱۳
بازرسي فني وكنترل خوردگي تكين كو
۴.۴۹-
۳۶۳-
۷,۷۱۵
باما
۰.۵۷
۴۵
۷,۹۸۰
بانك اقتصادنوين
۴.۹۸-
۲۹۷-
۵,۶۶۱
بانك پارسيان
۰.۳-
۱۴-
۴,۶۰۰
بسته بندي پارس
۴۰.۶۴-
۱۴۷۲-
۲,۱۵۰
بهپاك
۰.۷۶-
۴۵-
۵,۸۵۰
بهنوش ايران
۴.۷۴
۱۰۱
۲,۲۳۰
بيسكويت گرجي
۳.۳۶-
۲۴۴-
۷,۰۱۹
بين المللي توسعه ساختمان
۴.۹۹-
۱۴۱-
۲,۶۸۳
پارس پامچال
۴.۹۶-
۱۰۹-
۲,۰۸۷
پارس خودرو
۰.۷۲
۵۹
۸,۲۱۹
پارس دارو
۲.۲۶
۹۳
۴,۲۰۰
پارس سرام
۴.۹۹-
۱۴۱-
۲,۶۸۳
پارس متال
۴.۹۲-
۵۱-
۹۸۶
پارسيلون
۴.۴۴-
۶۰۴-
۱۲,۹۸۵
پتروشيمي آبادان
۰.۹۳
۱۲۳
۱۳,۳۳۲
پتروشيمي اراك
۲.۹۳
۵۱۰
۱۷,۸۹۹
پتروشيمي اصفهان
۳.۱۶-
۴۲۶-
۱۳,۰۵۲
پتروشيمي خارك
۴.۹۹
۷۴۸
۱۵,۷۲۴
پتروشيمي فارابي
۴.۹۳-
۹۵-
۱,۸۳۱
پلي اكريل
۴.۹۹-
۱۸۹-
۳,۵۹۸
پمپ سازي ايران
۴.۹۹-
۵۷۸-
۱۱,۰۰۱
تامين ماسه ريخته گري
۴.۹۷
۱۲۱
۲,۵۵۴
تجهيزنيروي زنگان
۱.۵۴-
۶۶-
۴,۲۲۰
تراكتورسازي ايران
۴.۹۸
۱۳۶
۲,۸۶۷
تكنوتار
۵
۳۱۱
۶,۵۳۵
تهران شيمي
۴.۹۸
۲۲۷
۴,۷۸۵
توسعه صنايع بهشهر(هلدينگ )
۴.۹۸
۲۳۲
۴,۸۸۹
توسعه معادن روي ايران
۱.۰۱
۷۴
۷,۴۰۰
تولي پرس
۵
۲۳۵
۴,۹۳۵
توليد سموم علف كش
۴.۹۸
۱۲۵
۲,۶۳۴
توليدتجهيزات سنگين هپكو
۵
۱۳۸
۲,۹۰۰
توليدي پارس قوطي
۴.۹۸-
۲۶۳-
۵,۰۱۶
جام دارو
۴.۹۴-
۷۰-
۱,۳۴۶
جنرال
۰.۳۸-
۵۶-
۱۴,۸۲۲
چرخشگر
۴.۹۹-
۴۸۳-
۹,۱۹۱
حمل ونقل پتروشيمي
۵-
۱۱۷۱-
۲۲,۲۵۷
حمل ونقل توكا
۵-
۱۷۷۴-
۳۳,۷۰۹
خدمات انفورماتيك
۵-
۱۰۱۹-
۱۹,۳۶۹
خدمات دريايي تايدواترخاورميان
۴.۹۸
۱۸۷
۳,۹۴۰
داده پردازي ايران
۰
۰
۸,۷۸۲
داروپخش (هلدينگ )
۰.۰۴
۳
۶,۷۰۵
داروسازي اسوه
۳.۵۳-
۴۷۵-
۱۳,۰۰۰
داروسازي اكسير
۰.۷۸
۷۶
۹,۸۰۰
داروسازي جابرابن حيان
۳.۷۲-
۲۹۵-
۷,۶۴۰
داروسازي روزدارو
۴.۳۴-
۴۲۲-
۹,۳۰۰
داروسازي زهراوي
۴.۹۹
۲۳۰
۴,۸۳۹
داروسازي كوثر
۰.۹۷
۳۶
۳,۷۵۳
دارويي امين
۱.۵۷
۷۴
۴,۸۰۰
دارويي لقمان
۴.۹۷-
۱۷۲-
۳,۲۸۷
ريخته گري تراكتورسازي ايران
۵
۱۰۶
۲,۲۲۷
رينگ سازي مشهد
۲.۴۹
۲۰۲
۸,۳۰۱
زامياد
۰.۶۲-
۳۲-
۵,۱۵۳
سايپا
۴.۵۶-
۳۹۹-
۸,۳۴۸
سايپاآذين
۱.۷۳-
۱۴۰-
۷,۹۳۹
سايپاديزل
۴.۹۹
۱۵۶
۳,۲۸۳
سپنتا
۲.۲۵
۱۰۰
۴,۵۴۹
سراميك هاي صنعتي اردكان
۴.۶۲
۹۰
۲,۰۴۰
سرما آفرين
۴.۹۴
۶۹
۱,۴۶۶
سرمايه گذاري بهمن
۰.۳۴
۷
۲,۰۵۵
سرمايه گذاري بوعلي
۲.۶۳
۷۴
۲,۸۹۰
سرمايه گذاري پارس توشه (هلدينگ )
۴.۹۹
۱۷۵
۳,۶۸۵
سرمايه گذاري پتروشيمي (هلدينگ )
۵
۲۳۷
۴,۹۷۹
سرمايه گذاري توسعه شهري توس گستر
۴.۹۵
۸۲
۱,۷۴۰
سرمايه گذاري توسعه صنعتي ايران
۵
۱۴۸
۳,۱۰۸
سرمايه گذاري توسعه معادن وفلزات
۵-
۵۷۸-
۱۰,۹۹۲
سرمايه گذاري توكافولاد(هلدينگ )
۴.۶۴
۱۵۲
۳,۴۳۰
سرمايه گذاري رنا(هلدينگ )
۴.۲۳
۸۲
۲,۰۱۹
سرمايه گذاري صنعت بيمه
۴.۵۵
۱۷۱
۳,۹۳۰
سرمايه گذاري صنعت نفت (هلدينگ )
۴.۱۳
۱۱۴
۲,۸۷۶
سرمايه گذاري صنعت و معدن
۴.۹۹
۲۱۷
۴,۵۷۰
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهرايران
۱.۳۳
۵۰
۳,۷۹۸
سرمايه گذاري مسكن
۴.۹۷
۷۴
۱,۵۶۴
سرمايه گذاري ملت
۴.۹۸
۱۳۵
۲,۸۴۵
سرمايه گذاري نيرو
۴.۹۹-
۴۷۹-
۹,۱۱۶
سنگ آهن گل گهر
۰.۰۲
۲
۹,۸۹۱
سيمان ايلام
۴.۹۹-
۸۸۴-
۱۶,۸۴۳
سيمان تهران
۴.۹۸
۲۸۱
۵,۹۱۸
سيمان داراب
۵-
۹۶۵-
۱۸,۳۴۸
سيمان سپاهان
۰
۰
۲۸,۶۸۶
سيمان شاهرود
۵-
۱۸۰۳-
۳۴,۲۶۳
سيمان شمال
۴.۲۸-
۳۱۰۶-
۶۹,۴۱۲
سيمان صوفيان
۵-
۱۱۲۰-
۲۱,۲۸۱
سيمان فارس
۲.۹۸
۳۹۶
۱۳,۷۰۰
سيمان فارس و خوزستان
۵-
۴۱۸-
۷,۹۴۵
سيمان كارون
۳.۴۳
۷۲۹
۲۲,۰۰۰
سيمان كرمان
۰
۰
۲۳,۸۱۶
سيمان مازندران
۵-
۵۲۱-
۹,۹۰۶
سيمان هگمتان
۰.۰۵-
۴-
۸,۳۸۰
سينا دارو
۲.۵۸
۷۸
۳,۱۰۰
شهد ايران
۵-
۷۲-
۱,۳۶۹
شوكوپارس
۰.۰۳
۲
۷,۱۰۰
شيرپاستوريزه پگاه اصفهان
۱.۷۸
۹۱
۵,۲۰۰
شيشه همدان
۴.۹۷-
۱۲۵-
۲,۳۹۲
شيشه و گاز
۴.۹۷
۷۹
۱,۶۶۷
صنايع آذرآب
۴.۹۹
۴۰۲
۸,۴۵۷
صنايع جوشكاب يزد
۵
۸۵
۱,۷۸۵
صنايع فلزي ايران
۴.۹۴-
۶۹-
۱,۳۲۹
صنايع گالوانيزه فجرسپاهان
۵
۴۱۳
۸,۶۷۵
صنايع لاستيكي سهند
۵
۱۹۶
۴,۱۱۸
صنايع مس شهيد باهنر
۱.۱۴
۶۲
۵,۵۰۰
صنعتي بهشهر
۵-
۴۳۲-
۸,۲۱۰
صنعتي دريايي ايران
۱۱.۹
۱۱۷
۱,۱۰۰
عايق پلاستيك
۴.۹۹-
۳۷۰-
۷,۰۴۳
عمران وتوسعه فارس
۵
۹۵
۱,۹۹۵
فارسيت اهواز
۱.۵۷-
۳۶-
۲,۲۵۰
فرآورده هاي تزريقي ايران
۵
۱۳۲
۲,۷۷۳
فرآورده هاي نسوزآذر
۴.۹۹-
۴۲۶-
۸,۱۱۳
فروسيليس ايران
۴.۹۷-
۸۶-
۱,۶۴۳
فنرسازي خاور
۴.۹۹-
۳۹۲-
۷,۴۶۷
فولادكاويان
۴.۹۹-
۱۱۲-
۲,۱۳۳
فيبر ايران
۰
۰
۵,۵۳۳
فيروزا
۴.۹۵-
۸۷-
۱,۶۷۱
قند پارس
۰.۱۵-
۳-
۲,۰۲۱
قند ثابت خراسان
۱۳.۰۴-
۲۵۵-
۱,۷۰۰
قند نيشابور
۵-
۳۰۰-
۵,۷۰۰
كابل البرز
۴.۹۸
۱۳۴
۲,۸۲۶
كابل باختر
۴.۷۷
۱۴۳
۳,۱۴۱
كابل سازي ايران
۴.۹۹
۳۵۷
۷,۵۱۵
كابل هاي مخابراتي شهيدقندي
۰.۰۴-
۲-
۴,۴۷۰
كابلسازي تك
۴.۸۶
۳۲۰
۶,۹۰۰
كارتن ايران
۱.۱۲
۲۰
۱,۸۰۰
كارخانجات صنعتي پيام
۰.۱۵-
۱۵-
۹,۷۹۰
كارخانجات مخابراتي ايران
۴.۹۸
۱۱۵
۲,۴۲۲
كارخانه فارسيت درود
۱
۳۴
۳,۴۲۰
كاشي الوند
۵
۳۷۸
۷,۹۳۹
كالسيمين
۴.۹۸
۲۱۷
۴,۵۷۵
كربن ايران
۴.۹۹-
۲۸۸-
۵,۴۷۸
كشت وصنعت پياذر
۴.۹۹
۱۳۱
۲,۷۵۷
كف
۵
۱۸۷
۳,۹۲۹
كمباين سازي ايران
۴.۸۶
۷۷۸
۱۶,۷۹۹
گازلوله
۵
۲۱۳
۴,۴۷۷
گروه بهمن
۵
۶۴۱
۱۳,۴۶۲
گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران
۴.۹۹-
۵۱۶-
۹,۸۱۸
گروه صنعتي سديد(هلدينگ )
۴.۶۴
۳۱
۶۹۹
گروه صنعتي ملي (هلدينگ )
۹.۲۶
۱۵۸
۱,۸۶۵
لاستيك البرز
۴.۹۶-
۱۲۰-
۲,۲۹۷
لامپ پارس شهاب
۰
۰
۵,۴۳۵
لبنيات پاك
۴.۷۴
۲۴۹
۵,۵۰۶
لبنيات كالبر
۰.۱۲
۴
۳,۲۹۰
لوله وماشين سازي ايران
۴.۹۸
۱۶۴
۳,۴۶۰
ليزينگ ايران
۰.۰۳-
۱-
۳,۲۸۰
مارگارين
۴.۹۹
۶۵
۱,۳۶۷
ماشين سازي اراك
۵
۱۶۸
۳,۵۲۹
ماشين سازي نيرومحركه
۴.۲۸-
۱۵۱-
۳,۳۷۹
مجتمع صنايع لاستيك كرمان
۱.۱۹
۷۲
۶,۱۴۰
مجتمع صنعتي آرتاويل تاير
۵
۱۲۱
۲,۵۴۱
مجتمع هاي آبادگران
۰.۵
۱۷
۳,۳۹۱
محورسازان ايران خودرو
۴.۹۹-
۱۹۲-
۳,۶۵۲
معادن بافق
۰.۳۸-
۲۰-
۵,۱۹۵
معادن منگنزايران
اشاره : اين جدول نشان دهنده آخرين قيمت سهام
تا زمان بسته شدن بازار(۱۲‎/۳۰ دقيقه ) است.
منبع: سايت رسمي سازمان بورس اوراق بهادار.

بـورس
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
بورس
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |