دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۸ - Feb 28, 2005
آغازبررسي لايحه بودجه ۱۵۸هزار ميليارد توماني۸۴
گروه اقتصادي : نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ را آغاز كردند. طبق آئين نامه داخلي، نمايندگان هر روز در دو نوبت صبح و عصر بدون تعطيل بجز روزهاي جمعه و تعطيلات رسمي تا پايان بررسي لايحه به جلسات خود ادامه خواهند داد.
محمد مهدي مفتح، مخبر كميسيون تلفيق در آغاز اين جلسه گفت: نرخ تورم در سال آينده
(۵/۱۴) درصد پيش بيني شده است.
وي افزود: كميسيون تلفيق سعي كرد با توجه به رعايت همه جوانب و مسائل لايحه بودجه را مورد بررسي و رسيدگي قرار دهد و با بررسي درآمدهاي دولت به اين جمع بندي رسيديم كه ظرفيت افزايش يابد. بر اين اساس ۳۵۸۷ ميليارد تومان علاوه بر درآمدهاي پيش بيني شده دولت اضافه كرديم.وي اظهار داشت: از مجموع درآمدهاي پيش بيني شده در كميسيون تلفيق ۲۸۵ هزارميليارد ريال آن مستقل، ۱۲۹ هزار ميليارد ريال درآمدهاي مالياتي و ۱۲۷ هزار ميليارد ريال شفاف سازي درآمدهاي حامل هاي انرژي است.
مفتح تصريح كرد: ۱۳۷ هزار ميليارد ريال واگذاري هاي سرمايه اي، ۱۱۳ هزار ميليارد ريال واگذاريهاي دارايي هاي مالي، ۷۷ هزار ميليارد ريال آن فروش اوراق مشاركت، ۷۷ هزار ميليارد ريال صندوق ذخيره ارزي، ۳۰ هزار ميليارد ريال فروش سهام شركتهاي دولتي، در نظر گرفته شده كه دولت مجموع اين درآمدها را ۱۵ هزار ميليارد ريال پيش بيني كرده بود.
وي افزود: در بخش بودجه عمومي دولت كه ۳/۳۸درصد كل درآمد ناخالص ملي كشور را تشكيل مي دهد ۳۲ درصد آن عمراني و مابقي بودجه هاي جاري مي باشد و كميسيون بر تحقق فعاليتهاي عمراني تاكيد زيادي داشت.
مخبر كميسيون تلفيق اظهار داشت: در بودجه سال آينده ۸۱ هزار ميليارد ريال حقوق و دستمزد براي دستگاه ها پيش بيني شده است كه سال قبل ۷۴ هزار ميليارد ريال بوده است.
مفتح با بيان اينكه ۹۰۰ هزار فرصت شغلي در بودجه سال آينده پيش بيني شده است كه مي تواند به رشد توليد ناخالص ملي كمك كند، گفت: در سال آينده رشد نقدينگي ۲۴درصد خواهد بود و ۳۲هزار ميليارد ريال بودجه كالاهاي يارانه اي در نظر گرفته شده كه از اين مبلغ ۱۹ هزار ميليارد ريال آن يارانه آرد و نان خواهد بود. وي گفت: ۷/۷ هزار ميليارد ريال يارانه كالاهاي كوپني و ۶ هزار ميليارد ريال يارانه نهاده هاي كشاورزي در بودجه سال آينده پيش بيني شده است.
در جلسه ديروز ايرج نديمي، نماينده لاهيجان به عنوان اولين موافق كليات لايحه بودجه به هزينه هايي كه در بودجه هاي سالهاي گذشته مورد نظر بوده و ميزان واقعي هزينه ها اشاره كرد و گفت: اين مسئله به اين خاطر بوده كه ما به فكر مطالبات مردم بوده ايم و ميزان مطالبات مردم را بالا برده ايم و اين در حالي است كه مي بايست به اهداف برنامه ها فكر مي كرديم.
نديمي در خصوص بهره مالكانه افزود: ما سعي كرديم رابطه وزارت نفت با شركت ملي نفت ايران را شفاف كنيم. شركت نفت بايد نمايندگي جمهوري اسلامي ايران را داشته باشد اما بحث واريز درآمدهاي آن به خزانه عمومي بايد مشخص باشد و سهام شركت نفت از ۳/۸درصد به ۳/۷ درصد كاهش يافت.
رجب رحماني نماينده تاكستان نخستين مخالف گفت: افزايش ۵۵۰۰ ميليارد تومان به سقف بودجه كه ۳۵۰۰ ميليارد آن مشكوك است نرخ تورم را بي شك بالا خواهد بود.
وي گفت: ۶/۵۴درصد از رديف هاي بودجه در رديف هاي متفرقه است كه انحراف از سياستهاي بودجه اي است ضمن اينكه ۷۹درصد از بودجه عمومي دولت نيز در بخش جاري است.رحماني اظهار داشت: با توجه به آنكه ضريب حقوق كارمندان از ۳۵۰ به ۳۸۰ افزايش مي يابد با توجه به سقف ۹/۲۰ درصدي سهم افزايش دستمزد در لايحه بودجه سقف اعتبار حقوق كارمندان نه تنها اضافه نمي شود كه كاهش نيز خواهد يافت.
در ادامه جلسه بررسي لايحه بودجه بعدازظهر ديروز شاپور مرحبا به عنوان موافق لايحه بودجه سال ۸۴ گفت: رشد اقتصادي ۶ درصد، رشد سرمايه گذاري ۱۱ درصد، ثبات نرخ ارز و تثبيت خودكفايي در توليد گندم از مشخصه هاي بودجه سال آينده است.
مرحبا تصريح كرد: در لايحه بودجه سال ۸۴ سعي شده براي هزينه هاي جاري حتي الامكان از درآمدهاي غيرنفتي مانند ماليات و صادرات غيرنفتي استفاده شود تا با پايان برنامه چهارم توسعه دولت براي هزينه هاي جاري خود متكي به درآمدهاي نفتي نباشد.
در ادامه علي معلمي پور نماينده ميناب به عنوان دومين موافق گفت: در لايحه بودجه سال ۸۴ دولت براي مالياتها مبلغ ۱۳۹۰۰ ميليارد تومان پيش بيني كرده است كه اين رقم نسبت به سال ۸۳ رقم ۹۰۰ ميليارد تومان افزايش را نشان مي دهد كه نشانگر منطقي نگاه كردن دولت به درآمدهاي مالياتي است.
حسين سبحاني نيا، نماينده نيشابور به عنوان مخالف لايحه بودجه گفت: ضروري است بودجه به گونه اي تنظيم شود كه اهداف برنامه چهارم توسعه را محقق كند.وي به افزايش ۵۰ درصدي شركتهاي دولتي در سال آينده اشاره كرد و افزود: اين امر نشانگر آن است كه بنگاه هاي اقتصادي دولتي قيمت كالاهاي خود را در سال آينده بايد ۵۰ درصد افزايش دهند كه اين به معناي نقض طرح تثبيت قيمتهاست.
سيدعباس پاك نژاد نماينده يزد نيز به عنوان دومين مخالف با لايحه بودجه سال ۸۴ كل كشور گفت : متأسفانه شكل گيري بودجه، سنتي و برپايي روشهاي گذشته است رشد اقتصادي براي سال آينده ۱/۷ درصد لحاظ شده در حالي كه اين رقم در ۱۰ سال گذشته سه درصد بوده است.
وي رشد ۳۰ درصدي بودجه نسبت به سال گذشته را به معناي افزايش هزينه دولت دانست و افزود: اختصاص ۶۴ درصد كل بودجه به شركتهاي دولتي در حالي انجام مي شود كه كمترين نظارتي بر شركتهاي دولتي وجود ندارد.
تصويب برداشت از حساب ذخيره ارزي
به گزارش خبرنگار ما در جلسه ديروز يك فوريت لايحه برداشت ۲۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي تصويب شد.براساس اين لايحه دولت مي تواند براي جبران خسارت ناشي از برف در استان گيلان ۱۰۰ ميليون دلار، جبران خسارت ناشي از حوادث غيرمترقبه در ساير استانها ۱۰۰ ميليون دلار و براي جبران خسارت ناشي از زلزله زرند ۵۰ ميليون دلار از حساب ذخيره ارزي برداشت كند.
فوريت اين لايحه با ۱۳۶ رأي موافق به تصويب رسيد.

رييس جمهور در مراسم روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان:
برداشت از حساب ذخيره ارزي براي
مصارف جاري نگران كننده است
001410.jpg
گروه اقتصادي: همايش روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان ديروز با حضور رئيس جمهور برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما سيدمحمد خاتمي پس از اهداي لوح و تنديس حمايت از حقوق مصرف كننده به ۵۲ شركت برگزيده، در سخناني با اشاره به شرايط سياسي و اقتصادي كشور در سال هاي جنگ تحميلي و محدوديت هاي ناشي از آن كه منجر به دخالت دولت در عرصه توليد شد، ادامه اين روند و اعمال محدوديت هاي اقتصادي در شرايط كنوني را فاجعه خواند.
وي افزود: درست است كه هدف ما ايجاد استقلال است ولي اگر اين استقلال را به معناي بستن درهاي كشور و محصورشدن به محدوده جغرافيايي خود بدانيم اشتباه است. ما ناچار به برقراري رابطه با ديگر كشورهاي جهان هستيم و اين رابطه بايد با تدبير باشد.
رئيس جمهوري توليد و مصرف را مكمل يكديگر دانسته و ايجاد تعامل مناسب و رابطه  عادلانه ميان توليد و مصرف را ضروري خواند و گفت: هرانساني مجبور به مصرف است اما مجبور نيست از يك نوع كالا مصرف كند بلكه با گسترده شدن ميدان انتخاب مي تواند انتخاب مطلوبتري داشته باشد و براي ايجاد انتخاب مطلوب بايد در عرصه توليد و عرضه رقابت ايجاد شود. رقابت، قدرت مصرف كننده را بالا مي برد و از سوي ديگر باعث بهبود مديريت و افزايش توليد خواهد شد.
خاتمي با انتقاد از روند كنوني برداشت از حساب ذخيره ارزي اين روند را نگران كننده دانست و استفاده از اين حساب براي مصارف جاري را موجب كاهش سهم بخش خصوصي براي توليد عنوان كرد و افزود:  استفاده از اين منابع براي مصارف جاري در آينده تورم زا و تهديد كننده بنيه اقتصادي كشور خواهد بود.وي تصويب قوانين پايدار مانند قانون نظام صنفي و ايجاد سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان، تقديم لايحه تنظيم بازار به مجلس شوراي اسلامي كه شور اول آن به تصويب رسيده را از جمله اقدامات موثر دولت در حمايت از مصرف كنندگان دانست.
در ادامه مراسم، وزير بازرگاني استفاده از تجربيات ساير كشورها در زمينه حقوق مصرف كنندگان، ارزيابي شاخص ميزان رضايت مندي مشتري، ارايه خدمات مشاوره اي و طرح شكايت قضايي را از جمله وظايفي دانست كه با تشكيل انجمن ملي حمايت حقوق مصرف كنندگان برعهده اين نهاد غيردولتي خواهد بود.
در چهارمين همايش روز ملي حمايت از حقوق مصرف كنندگان، وزير بازرگاني و معاون بازرگاني داخلي اين وزارتخانه به پرسش هايي درخصوص دو موضوع نگران كننده مصرف كنندگان و توليدكنندگان يعني نمايشگاه فروش پوشاك بهاره و تأمين و كنترل قيمت ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال پاسخ گفتند.
وزير بازرگاني برگزاري نمايشگاه فروش پوشاك بهاره در سطح كشور و ازجمله شهرستان ها را براساس هماهنگي هاي به عمل آمده حتمي دانست و درخصوص برگزاري اين نمايشگاه در تهران گفت: به دليل مشكلات موجود در زمينه محل برگزاري نمايشگاه در تهران با توجه به ابلاغيه رئيس جمهور مبني بر عدم برگزاري نمايشگاه هاي پرازدحام در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي اين نمايشگاه در محل مذكور برگزار نخواهد شد.
وي با اعلام بررسي نقاط ديگري در سطح تهران برگزاري نمايشگاه بهاره گفت: با بررسي هاي به عمل آمده مقرر شد اين نمايشگاه به صورت متفرق و به شكل فروش فوق العاده در پاساژهاي مختلف و با استفاده از شبكه صنفي و به صورت شبكه نمايشگاهي عظيمي در سطح شهر تهران فعال خواهد شد كه تاكنون حضور حدود هزار واحد در اين نمايشگاه قطعي شده و تلاش مي كنيم تا تعداد واحدهاي عرضه كننده محصول و تنوع محصولات عرضه شده را به چند برابر افزايش دهيم.
وي مخالفت مجامع امور صنفي با برگزاري فروش فوق العاده را تكذيب كرد و گفت: مرجع انجام اين كار مجامع صنفي هستند كه تا به حال مخالفتي با اين موضوع نكرده اند. اين كار هم منفعت مردم و توليدكنندگان را به دنبال خواهد داشت. شكل برگزاري نمايشگاه چندان مهم نيست، بلكه بايد زمينه براي عرضه كالاي توليد شده فراهم شود.

يادداشت
بودجه ۸۴ و كنترل تورم
نمايندگان مجلس هفتم در اولين تجربه خود، روز گذشته به بررسي كليات بودجه ۸۴ پرداختند. آنچه در اين بين حايز اهميت است لزوم توجه بيش از پيش نمايندگان به متغيرهاي كلاني چون نرخ رشد اقتصادي، نرخ تورم و رشد نقدينگي است كه متأسفانه هنگام بررسي لايحه بودجه توجه چنداني به اين متغيرها نمي شود.
اگر نمايندگان مجلس دغدغه افزايش قدرت خريد مردم را دارند راه اساسي آن كنترل تورم است و يكي از راهكارهاي اصلي براي رسيدن به اين هدف توجه به بودجه مي باشد.
متأسفانه در بودجه سال آينده پيش بيني شده است كه نرخ رشد نقدينگي حدود ۲۴ درصد خواهد بود و جالب است كه براساس برآوردها نرخ تورم نيز در اين سال قرار است نسبت به سال جاري و با توجه به طرح تثبيت قيمتها كاهش يابد.لازم است يادآوري شود كه يكي از اصول بديهي علم اقتصاد افزايش نرخ تورم مطابق با رشد نقدينگي است.
در اقتصاد ايران نيز به غير از دو سال اخير نرخ تورم همواره متناسب با رشد نقدينگي افزايش يافته است. لذا اگر قرار است سال آينده نرخ تورم مطابق رشد نقدينگي افزايش يابد در سال آينده بايد منتظر تورم ۲۴ درصدي باشيم. البته همان طور كه ذكر شد در دو يا سه سال گذشته نرخ تورم و نقدينگي اختلاف ۱۰ درصدي داشته اند كه همين امر باعث شده تا اقتصاددانان نسبت به بروز شوك تورمي در سال آينده هشدار دهند.
اگرچه تثبيت قيمتها در برخي كالاها و خدمات اقدام خوبي در جهت عدم افزايش نرخ تورم ارزيابي مي شود اما اگر ساختار فعلي بودجه يعني بودجه اي با رشد نقدينگي ۲۴ درصدي اصلاح نشود بديهي است كه اقدام نمايندگان در كاهش نرخ تورم ناكام خواهند ماند.البته نرخ رشد ۲۴ درصدي حداقل نرخي است كه از بودجه فعلي انتظار مي رود و با توجه به تجربه برداشتهاي مكرر از حساب ذخيره ارزي و اثر اين برداشتها بر نرخ تورم سال آينده بايد منتظر افزايش بيشتر نقدينگي بود.به هر حال براي كنترل نقدينگي در نتيجه كاهش نرخ تورم دولت و مجلس نيازمند ابزارهايي هستند كه مهمترين آن انضباط مالي است و انضباط مالي نيز راهكارهاي خاص خود را دارد.توجه به طرح هاي عمراني و عدم افزايش تعداد طرح ها، نظارت بر بودجه شركتهاي دولتي، اعمال قانون نظارت بر تشكلهاي پولي مانند صندوقهاي قرض الحسنه و استفاده صحيح از منابع حساب ذخيره ارزي از جمله مهمترين راهكارهاي رسيدن به انضباط مالي است.

با هدف كاهش قيمت سكه و طلا
بانك مركزي عرضه سكه را افزايش داد
گروه اقتصادي: افزايش قيمت طلا و سكه در كشور در روزهاي جاري به دليل نزديك شدن سال نو و افزايش تقاضا در بازار داخل و قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني تا حدود ۸ دلار است.
به گزارش خبرنگار ما در روزهاي پاياني سال و اعياد به طور معمول قيمت طلا و سكه در بازار افزايش مي يابد ولي اين روند به دليل تأثير افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني در روزهاي اخير تا ۴ هزار تومان افزايش يافته است.
در اين زمينه جليليان مدير اداره نشر و چاپ اسكناس بانك مركزي ديروز اعلام كرد كه اين بانك در تهران و شهرستان ها تا هزينه اي كه تقاضا وجود داشته باشد سكه طرح قديم عرضه خواهد كرد.
وي در گفت وگو با راديو با اعلام اين خبر تأثير افزايش قيمت جهاني طلا در بازار داخلي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: عرضه سكه به بازار نسبت به سال قبل ۸۵ درصد افزايش داشته است.
بانك مركزي با افزايش عرضه سكه علاوه بر تعديل قيمت در بازار ميزان اندوخته هاي ريالي دولت را افزايش داده و موجب مي شود تا نقدينگي در كشور كاهش يابد.
بانك مركزي همه ساله و در پايان سال به عرضه سكه اقدام مي كند و باتوجه به روند افزايش قيمت اين فلز قيمتي در كشور امسال عرضه آن به شدت افزايش يافته است.

گفت وگوي امروز
ذخيره سازي ميوه براي آخر سال
گروه اقتصادي: نوسانات قيمت ميوه از معضلاتي است كه در فصول مختلف سال به اشكال مختلف وجود دارد. در ماه هاي آغاز سال ۸۳ شاهد نوسان در قيمت ميوه هاي سردرختي بوديم و با نزديك شدن به روزهاي پاياني سال نوسانات و كمبود مركبات و سيب آشكار شده است. باوجود تصميمات كميسيون تنظيم بازار هنوز اجراي طرح خريد و ذخيره سازي مركبات قادر به رفع مشكلات موجود نبوده و عملا ميوه از سبد مصرفي بسياري از خانوارها حذف شده است.با حسن يونس سينكي معاون بازرگاني داخلي وزارت بازرگاني پيرامون نوسانات قيمت ميوه در روزهاي پاياني سال گفت وگو كرده ايم.
***
* چه اقدام مشخصي براي تامين ميوه در ايام عيد درنظر داريد؟
- براي روزهاي پاياني سال طرح ذخيره سازي ميوه و مركبات در كميسيون تنظيم بازار تصويب شده و براساس اين طرح ۵۰ هزار تن ميوه از محل توليد داخلي خريداري تا در هنگام نياز بازار عرضه شود ۱۵۰ ميليارد ريال تسهيلات براي اجراي طرح درنظر گرفته شده كه بخش اول اين تسهيلات پرداخت و ۲۷ دستگاه مجري مصوبه مذكور به بانك مركزي معرفي و براي دريافت تسهيلات مذكور به بانك مراجعه مي كنند.
* آيا طرح ذخيره سازي ميوه و مركبات در روزهاي پاياني سال انجام خواهد شد؟
- طرح ذخيره سازي ميوه براي ايام عيد را داشته ايم. اين طرح كه در آبان ماه در كميسيون تنظيم بازار تصويب شده بود متاسفانه به دليل عدم همكاري به موقع برخي از دستگاه ها طرح ذخيره سازي ميوه چنانكه شايسته بود در ماه هاي قبل پيش نرفت اما خوشبختانه با تمهيداتي كه در جلسه اخير ستاد بررسي و كنترل قيمت ها انديشيده شد اين طرح فعال شده و ذخيره سازي ميوه از شتاب خوبي برخوردار است. در حال حاضر، برخي از دستگاه هاي غيردولتي نسبت به خريد و ذخيره سازي ميوه و مركبات اقدام كرده اند و با اجراي اين كار، اجازه افزايش قيمت ميوه در روزهاي پاياني سال را نخواهيم داد.
* قبلاً عدم تخصيص اعتبارات اجراي اين طرح از معضلات مطرح بود آيا اين اعتبارات تامين شده است؟
- اعتبارات ذخيره سازي با نشست اخير ستاد كنترل قيمت ها و در جلسه اي با حضور معاون اول رييس جمهور تامين و مقرر شد تا تسهيلات مذكور از سوي بانك مركزي تخصيص داده شود. بانك مركزي نيز اقدامات عملياتي خود را آغاز كرده و تخصيص اعتبار صورت گرفته است.
* در شرايط فعلي كه بايد ميوه از طريق انبارهاي بخش خصوصي تامين شود اجراي طرح ذخيره سازي چه مفهومي خواهد داشت؟
- ذخيره سازي هم توسط تشكل هاي بزرگي كه از سوي وزارت جهاد كشاورزي شناسايي و معرفي شده انجام خواهد شد و انجام اين كار با نظر كميته راهبردي كه براي طرح مذكور طراحي شده صورت خواهد گرفت. ميزان ميوه اي نيز كه توسط دستگاه هاي غيردولتي خريد و ذخيره سازي شده در موقع خود به بازار ارايه خواهد شد.
* آيا برنامه اي براي واردات ميوه در روزهاي پاياني سال مدنظر داريد؟
- در شرايط فعلي نياز چنداني به واردات ميوه نمي بينيم. در حوزه مركبات ۵ درصد نسبت به سال قبل افزايش توليد داشته ايم و در حوزه سيب نيز ميزان توليد امسال مشابه سال قبل است و نگراني خاصي وجود ندارد.
* با اقدامات كميسيون تنظيم بازار علت گراني و كمبود كنوني ميوه و مركبات چيست؟
- در شرايط فعلي قيمت هاي ميوه و مركبات از شرايط جوي به وجود  آمده در استان هاي برخوردار بوده و امري طبيعي است؛ چراكه بسته بودن جاده ها موجب قطع جريان عمومي ورود ميوه به مراكز مصرف شد اما با تلاش ها و هماهنگي هاي صورت گرفته با استان هاي مراكز توليد شتاب تامين ميوه بيشتر شده اما كاستي هاي ايجادشده در اين زمينه از عوامل افزايش قيمت در روزهاي اخير بوده است.
* با وجود نبود كمبود در توليد ميوه چرا در تنظيم بازار ناموفق بوده ايم و نقش وزارت بازرگاني در اين فرآيند چيست؟
- كميسيون تنظيم بازار سه كميته تخصصي كشاورزي، صنعت و قيمت گذاري و خدمات را دارد و هر كالايي در كميته مربوطه به بحث و تصميم گيري و گزارش آن به دبيرخانه ارسال مي شود. در موضوع تنظيم بازار وزارت بازرگاني سياستگذار و ناظر بر جريان عمومي فعاليت هاي كالايي در تنظيم بازار هستيم اما دستگاه هاي حرفه اي و تخصصي براساس ساخت سازماني كميسيون تنظيم بازار مسئول هستند. در زمينه محصولات كشاورزي وزارت جهادكشاورزي فعال بوده و اخيرا طرح ساخت انبارها و سردخانه ها و ايجاد زيرساخت هاي موثر در تامين و توزيع ميوه در كميسيون تنظيم بازار تصويب شد كه اميدواريم با تامين اعتبارات و شروع طرح بتوانيم در حوزه تنظيم بازار شاهد پيشرفت خوبي باشيم. دستگاه هاي مباشر مجري طرح هستند و وزارت بازرگاني به عنوان دولت عمليات نمي كند، بلكه عمليات تصميم سازي هاي دولت توسط دستگاه هاي اجرايي صورت مي گيرد.

واحدهاي مسكوني با كاربري اداري تجاري
مشمول معافيت مالياتي نمي شوند
گروه اقتصادي: املاكي كه كاربري مسكوني دارند ولي در عمل كاربرد غيرمسكوني دارند مشمول معافيت مالياتي نمي شوند.
به گزارش روابط عمومي سازمان امور مالياتي كشور، مالكان واحدهاي مسكوني كه واحدهاي خود را براي استفاده هاي غيرمسكوني(تجاري، اداري و غيره) به مستأجر واگذار كرده اند و خواهان برخورداري از تسهيلات تبصره ۱۱ الحاقي ماده ۵۳ قانون ماليات هاي مستقيم هستند، با وجود ابهام در قسمت اخير تبصره يادشده،هيأت عمومي شوراي عالي مالياتي براساس اختيارات قانوني و با ملاحظات سوابق امر و تبادل نظر در جلسه ۲۸ دي ماه ۸۳ با اكثريت آرا نسبت به صدور رأي به شرح زير اقدام كرد:
برداشت از مفاد تبصره ۱۱ الحاقي ماده ۵۳ قانون ماليات هاي مستقيم آن است كه تسهيلات مقرر در آن به طور كلي مختص واحدهاي مسكوني و براي سكونت است در غير اين صورت، مشمول پرداخت ماليات است.

قيمت طلا و ارز
نوع -----------فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۷۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۷۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۶۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۲
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۹۸

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |