دوشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۸ - Feb 28, 2005
با امضاي قرارداد راه اندازي نيروگاه بوشهر
ايران ۱۳ ماه ديگر توليد برق اتمي را آغاز مي كند
ايسنا: پس از دو روز مذاكره، سه موافقتنامه پروتكل بازگرداني سوخت و مسائل مالي آن وزمان ارسال سوخت هسته اي نيروگاه اتمي بوشهر ظهر روز گذشته بين روميانتسف رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه و غلامرضا آقازاده مقام همرتبه او در ايران، امضا شد. براساس اين قرارداد طي ۱۳ ماه توليد برق اتمي نيروگاه بوشهر آغاز مي شود كه از اين مدت ۱۰ ماه آن مربوط به نصب تجهيزات باقيمانده و ۳ ماه مربوط به تست نيروگاه و ۶ ماه مربوط به رسيدن توليد به ۱۰۰۰مگاوات مي باشد.
امضاي اين قراردادها در پي بازديد الكساندر روميانتسف، رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه از رآكتور فاز اول نيروگاه هسته اي بوشهر و همچنين ساختمان توربين صورت گرفت.
روميانتسف پس از بازديد رآكتور فاز اول نيروگاه هسته اي بوشهر و همچنين ساختمان توربين و آگاه شدن از روند پيشرفت كار در اين ساختمانها گفت كه آنچه در نيروگاه بوشهر ديده بيش از انتظارش بوده است؛ با اين حال خاطر نشان كرد: برخي از مسايل همچنان باقي مانده است كه بايد حل شود.
وي با اشاره به وجود برخي مسائل نگران كننده در نيروگاه ادامه داد: بحث مربوط به آماده سازي آبهاي نيروگاه به دليل آنكه تجهيزات به طور كامل تعديل نشده اند و بحث حفاظت سريع رآكتور و همچنين مشكلاتي در زمينه سيستم كنترل اتوماتيك نگران كننده هستند.
البته اين مسايل قابل حل است و متخصصان روسي اين را رفع خواهند كرد.
رئيس سازمان انرژي اتمي روسيه هم چنين ابراز داشت كه متخصصان مونتاژ كار روسي براي تكميل بخشهاي باقيمانده ساخت نيروگاه بوشهر به ايران خواهند آمد.
روميانتسف همچنين گفت كه به غلامرضا آقازاده قول داده است شركت هاي روسي نيروگاه هسته اي بوشهر را به موقع راه اندازي كنند.
وي همچنين گفت كه روند مونتاژ در نيروگاه هسته اي بوشهر طي چهار ماه اخير بر سرعتش افزوده شده است.اگر چه نمي توان گفت اين كار به صورت عالي انجام مي شود، اما مي توان ادعا كرد كه كار خوب است.
اما روساي سازمانهاي انرژي اتمي روسيه و ايران ظهر روز گذشته پس از امضاي سه موافقتنامه مبني بر پروتكل بازگرداني سوخت، الحاقيه قرارداد سوخت درباره مسايل مالي و زمان ارسال سوخت با حضور در كنفرانس خبري به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند.
روميانتسف گفت: واقعه بسيار مهمي اتفاق افتاد و با همكاري نزديك آقازاده پروتكل سوخت مصرف شده بوشهر را امضا كرديم.
وي ابراز اميدواري كرد كه نيروگاه بوشهر در زمان تعيين شده راه اندازي شود و ادامه داد در چند هفته آينده  تعداد زيادي از متخصصان مجرب مونتاژ كار روسي به ايران اعزام مي شوند و در بخش هاي مربوطه مشغول به كار خواهند شد.
وي با اشاره به محرمانه  بودن اسنادي كه ميان وي و آقازاده امضا شده است گفت: در اين سند درخصوص تأكيد بر مقررات ارسال سوخت به نيروگاه بوشهر بحث شده است و اين سند كاملا با روند فني ارسال سوخت مطابقت دارد.
روميانتسف با اشاره به معاهده منع گسترش تسليحات هسته اي مبني بر كمك كشورهاي دارنده صنعت هسته اي به كشورهايي كه از اين صنعت بي بهره اند گفت: بر اين اساس روسيه با ايران همكاري مي كند.
رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه ادامه داد: بر اساس پروتكل بازگرداني سوخت هسته اي از ايران به روسيه ايران موظف مي شود سوخت تحويل گرفته را به روسيه بازگرداند و روسيه نيز متعهد خواهد شد كه اين سوخت را براي نگهداري طولاني مدت بپذيرد و آن را بازفراوري كند.
رئيس آژانس انرژي اتمي روسيه در بخش ديگري از اظهاراتش تأكيد كرد كه هيچ تناقضي در رفتار روسيه نسبت به مواجهه با برنامه صلح آميز هسته اي ايران وجود ندارد و در رابطه با ديدار اخير ولاديمير پوتين، رئيس جمهور روسيه و جورج بوش، همتاي آمريكايي اش كه در آن درباره مساله هسته اي ايران نيز اظهاراتي مطرح شده بود گفت: آمريكا همكاري صلح آميز ما با ايران را به رسميت مي شناسد.
وي در پاسخ به اين سئوال كه در صورت حمله نظامي آمريكا به نيروگاه بوشهر، روسيه چه واكنشي نشان خواهد داد گفت: فكر نمي كنم مساله  به صورت نظامي حل شود بلكه راه حل مسايل ديپلماتيك است و شايسته كشورهاي بزرگ حل ديپلماتيك مسايل است و درباره احتمال حمله به نيروگاه بوشهر تحليلي ندارم.
در ادامه اين كنفرانس خبري رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان نيز تأكيد كرد كه ايران جايگاه ويژه اي را براي روسيه در همكاري هاي هسته اي قايل است.
غلامرضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان پس از امضاي سند بازگرداني سوخت هسته اي مصرف شده از ايران به روسيه در كنفرانس خبري مشترك با الكساندر روميانتسف، همتاي روسي اش گفت: توافق شده كه در ۱۰ ماه آينده كار نصب و مونتاژ نيروگاه بوشهر با افزودن به تعداد نيروهاي مونتاژ كار به اتمام برسد.
سه ماه دوره تست نيروگاه انجام خواهد شد و در طول شش ماه راه اندازي نيروگاه انجام مي شود و به مرحله توليد ۱۰۰۰ مگاوات مي رسد.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان خبر داد قرار شده است كميته فني مشتركي براي ايجاد يك واحد جديد هسته اي كارش را آغاز كند و در چند ماه آينده نظرش را براي جلسه مشتركي كه آقازاده و روميانتسف با يكديگر خواهند داشت ارايه دهد.
رئيس سازمان انرژي اتمي كشورمان با اشاره به اينكه ايران قصد دارد استفاده از انرژي هسته اي را توسعه دهد گفت: روسيه از كشورهايي است كه در اين مسير در اولويت قرار دارد؛ اعلام مي كنم برنامه توسعه نيروگاههاي هسته اي تا ۷۰۰۰ مگاوات در دستور كار بود؛ اما نمايندگان مجلس برنامه اي بيش از اين مقدار را نيز در دستور كارشان دارند.
آقازاده تأكيد كرد: روسيه در همكاري هسته اي و توسعه نيروگاههاي هسته اي ايران در اولويت قرار دارد.
وي درباره تاريخ دقيق بازگرداني سوخت هسته اي گفت كه اين مساله در سند محرمانه امضا شده ميان وي و روميانتسف مطرح شده و به دليل محرمانه بودنش نمي تواند اين تاريخ را اعلام كند.
آقازاده درباره مذاكرات هسته اي ايران و اروپا با تأكيد بر اينكه ايران از حق غني سازي اورانيوم صرف نظر نمي كند تصريح كرد: در مذاكراتمان با اروپا مبنا اين است كه فعاليت هاي غني سازي را ادامه بدهيم و هم زمان اعتماد لازم را در رابطه با فعاليت ها هسته اي مان در دنيا ايجاد كنيم.
پيش از كنفرانس معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان درباره علت به تعويق افتادن امضاي توافقنامه همكاري ميان تهران - مسكو گفت: درباره زمان تحويل سوخت و بهره برداري از نيروگاه بوشهر با طرف روسي روز گذشته به نتيجه نرسيده بوديم.
دكتر محمد سعيدي، معاون امور بين الملل سازمان انرژي اتمي كشورمان در ساختماني در محوطه نيروگاه بوشهر در جمع خبرنگاران هم چنين اظهار داشت: كار جدي درخصوص اين قرارداد از شنبه شب براي نزديك تر كردن ديدگاه هاي دو طرف انجام شد كه با موفقيت همراه بود.
علي آقامحمدي، مسئول كميته تبليغات شوراي عالي امنيت ملي كشورمان نيز پيشتر با بيان اين كه اين توافقنامه امضا مي شود، افزود: گفت وگو بين كارشناسان درباره جدول زمانبندي راه اندازي نيروگاه هسته اي بوشهر نياز به زمان بيشتري داشت و هم اكنون دو سند همكاري آماده امضا مي باشند كه يكي از آنها متعلق به بازگرداندن سوخت مصرف شده و ديگري مربوط به هزينه هاي بازگردانيدن سوخت است.
آقامحمدي كه با العالم گفت وگو مي كرد ادامه داد: سند سوم كه كارشناسان درباره آن گفت وگو مي كنند متعلق به جدول زمان بندي تكميل نيروگاه هسته اي بوشهر مي باشد كه اتمام يافت.
اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه به نقل از ديپلماتهاي روسي بي نام نوشت كه آمريكا هر روز مسكو را براي قطع همكاري هسته اي با ايران تحت فشار مي گذارد و اين فشارها پس از نشست بوش و پوتين در براتيسلاوا افزايش يافت. بي.بي.سي نوشت: اگر موافقتنامه هسته اي ايران و روسيه به امضا نرسد، ترديدها تقويت مي شود كه فشار هاي آمريكا بر مسكو كم كم موثر واقع مي شود.

رويكرد آمريكا در پرونده هسته اي ايران تغيير مي كند
ايسنا: اينديپندنت با بيان اين كه آمريكا درباره سياستهاي خود در قبال ايران تجديدنظر مي كند افزود: به نظر مي رسد سياست تشويق تهران براي كنار گذاردن اهداف هسته اي اش جاي استراتژي درگيري و تهديد را گرفته است.
اين روزنامه چاپ انگليس افزود: اين سياست زماني آشكار شد كه بوش در سفر اخير اروپايي اش حمايت واشنگتن را از تلاش هاي سه كشور اروپايي به منظور توافق با ايران و توقف برنامه غني سازي اورانيوم ابراز كرد.
همچنين يك  مقام  عاليرتبه  در كاخ  صدراعظمي آلمان  به ايرنا گفت : آمريكا آماده  اعطاي امتيازاتي  به  ايران  است  و چنانچه  بنا باشد در پايان  مذاكرات  سه  كشوراروپايي  با تهران  امتيازاتي  به  ايران  داده  شود، آمريكايي ها نيز آن راقبول  خواهند كرد.
وي  كه  خواست  نامش  فاش  نشود، پس  از پايان  مذاكرات  حسن  روحاني  دبيرشوراي  عالي  امنيت  ملي  ايران  با گرهارد شرودر صدراعظم  آلمان  تصريح  كرد: آمريكايي ها مي دانند كه  در صورت حمله  نظامي به  ايران  بايد بهاي  بالايي  بپردازند.
اين  مقام  برجسته  آلماني  همچنين  درباره  نزديكي  مواضع  آمريكا و آلمان در برابر ايران  پس  از سفر اخير بوش  خاطرنشان  كرد: هم  اكنون  نزديكي گسترده اي  بين  آمريكا و آلمان  در ارتباط با سياست  در برابر ايران  به وجود آمده  است .

روحاني در گفت وگو با هندلزبلات:
ايران براي بازرسان آژانس رواديد صدساله صادر كرده است
ايسنا: روحاني تصريح كرد: توقف غني سازي اورانيوم در ايران به هيچ وجه نمي تواند به عنوان يك گزينه مطرح باشد.
حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در گفت وگو با روزنامه هندلزبلات، چاپ آلمان، در پاسخ به اين سئوال كه براي ارايه چه پيشنهاداتي به اروپا سفر كرديد؟ گفت: به موضوع هسته اي برمي گردد. در مورد پيشنهادات هم مي توان گفت كه همان مسايلي هستند كه كشورهاي اروپايي پيش تر به آن فكر كرده اند.
مشكلي كه ما در گفت وگوهايمان داريم اين است كه نمايندگان اروپايي به تعهدات خود در قبال ايران كه از طريق ابتكار عمل جديدي كه به كار گرفته ايم عمل نمي كنند.
دبير شوراي عالي امنيت ملي در پاسخ به اين سئوال كه آيا ايران تحت فشار زماني قرار دارد؟ گفت: بله، مطمئنا، به خصوص در زمينه  مسايل داخلي، ما بايد همه چيز را به طور منظم سامان دهيم. روحاني در ادامه در پاسخ به اينكه اگر مذاكرات به نتايج چشمگير دست نيافت چه مي كنيد گفت: در اين صورت ما به مذاكرات ادامه نخواهيم داد.
دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران در پاسخ به اين كه چرا انتخابات ايران به يك چنين مسئله مهمي  تبديل شده است و آيا گروه هاي سياسي در ايران در مورد برنامه هاي هسته اي اتفاق نظر دارند؟ گفت: چنانچه ما در ماه مارس شاهد پيشرفت و نتيجه قابل قبول در مذاكراتمان باشيم، واضح است كه به اين مذاكرات ادامه مي دهيم.
طبيعي است كه چنين مسئله اي فضاي سياست داخلي كشور ما را قبل از برگزاري انتخابات تحت تأثير قرار دهد.
روحاني در پاسخ به اين سئوال كه ايران بر اساس چه قوانيني فعاليت هاي هسته اي خود را تحت كنترل قرار مي دهد؟ گفت: بهترين ضمانت پايبند بودن به قوانين بين المللي است. پس از امضاي پروتكل الحاقي بازرسان آژانس اجازه يافتند كه به تاسيسات هسته اي ما وارد شوند و بازرسي كنند كه اين خود بهترين ضمانت است.
شما مي دانيد كه ايران براي بازرسان آژانس رواديد صد ساله صادر كرده است.
روحاني تصريح كرد: چنانچه راه حل به زور در مقابل كشوري گذاشته شود نمي توان آن را در طولاني مدت سازماندهي كرد. بهترين راه حل در اين باره ارتباط تنگاتنگ بين ايران و اروپاست. آنها بايد چنان محكم در كنار يكديگر بايستند كه هيچ نيروي ديگري نتواند بر آنها اعمال فشار كند.
روحاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا اظهارات بوش مبني بر اين كه ايران، عراق نيست، شما را آرام كرد؟ گفت: ما قبل از اين هم در آرامش كامل بوديم؛ آمريكا در سالهاي اخير فهميده  كه بدون ايران مشكلات منطقه حل نمي شود.

برگزاري كلاس هاي جبراني براي دانش آموزان مدارس زرند در تعطيلات نوروز
از سوي ديگر معاون آموزشي سازمان آموزش و پرورش استان كرمان نيز با تاكيد بر اينكه مدارس شهر زرند از ديروز فعاليت خود را آغاز كرده اند، گفت: براي جبران عقب ماندگي هاي تحصيلي براي دانش آموزان مدارس شهر زرند و روستاهاي اطراف كلاس هاي جبراني ويژه اي برگزار مي شود.علي يزدي در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر تاكيد كرد: هنوز آمار دقيقي از تعداد دانش آموزان باقي مانده از زلزله زرند وجود ندارد.وي با تاكيد بر اينكه مدارس تخريبي شهر و روستاهاي اطراف زرند تا پايان هفته با دريافت چادرهاي گروهي و كانكس از هلال احمر به فعاليت خود ادامه مي دهند، گفت: سازمان آموزش و پرورش استان كرمان در اولين فرصت پس از آمارگيري از تعداد دانش آموزان باقي مانده زلزله زرند اقدام به تهيه كتاب هاي درسي و لوازم التحرير براي اين دانش آموزان مي كند.
معاون آموزشي سازمان آموزش و پرورش استان كرمان با اشاره به اينكه مدارس تازه ساز شهر و روستاهاي زرند آسيب جدي نديده اند، اظهار كرد: در حال حاضر دانش آموزان باقي مانده از زلزله زرند در مدارس تازه سازي كه با پس لرزه هاي موجود امكان خطر برايشان وجود ندارد ساماندهي شده اند.

تأكيد مجدد وزير علوم، تحقيقات و فناوري :
فروش سئوالات كنكور كذب است
گروه علمي فرهنگي: وزير علوم، تحقيقات و فناوري با رد خبر فروش سئوالات كنكور ،۸۳ بر سلامت كليه آزمونهاي وزارت علوم تأكيد كرد.
دكتر جعفر توفيقي، در گفت وگو با ايسنا، گفت: فروش سئوالات كنكور صحت ندارد، بلكه بحث تخلف توسط برخي افراد مطرح است.وي افزود: اين عده ادعا مي كردند كه سئوالات كنكور را دارند كه در بررسي ها مشخص شد اينها به هيچ وجه اصل سئوالات كنكور را نداشته اند.
به گفته وزير علوم، افراد مذكور از طريق تقلب و تخلف ادعا مي كردند كه سوالات را دارند و بنا داشتند كه از اين طريق سودهاي كلاني به جيب بزنند، اما بررسي ها نشان داد كه به هيچ وجه خدشه اي به هيچ آزمون وزارت علوم وارد نشده و هيچ فردي هم به سئوالات دسترسي نداشته است.
وزير علوم در مورد نحوه تامين امنيت سئوالات كنكور سالهاي آينده، گفت: در آزمونهاي وزارت علوم كليه نكات امنيتي مانند مسايل مربوط به طراحان سئوال، لاك و مهر كردن و ايجاد مخازن سئوالات كاملا رعايت مي شود و تا قبل از توزيع در مخازن كاملا امن نگهداري مي شود.
توفيقي افزود: تمام تمهيدات براي تامين امنيت سئوالات انديشيده شده است و تا الان موردي از فروش و تخلف ديده نشده است و آزمونها در نهايت دقت برگزار شده است.
رئيس سازمان سنجش: فروش سوالات كنكور واقعيت ندارد
رئيس سازمان سنجش آموزش كشور نيز پيش از اين به داوطلبان كنكور و خانواده ها اطمينان داده بود كه هر نوع دسترسي افراد به سئوالات كنكور سراسري و كليد آنها واقعيت نداشته و قويا تكذيب مي شود.
به گزارش ايسنا، دكتر حسين رحيمي اظهار كرد: تاكنون هيچگونه گزارش تأييدشده  و حتي شبهه اي درخصوص دسترسي فرد يا افرادي به سئوالات كنكور سراسري طي سالهاي اخير از جمله كنكور ،۱۳۸۳ قبل از برگزاري آزمون وجود نداشته است .

ديدار گروهي از دانشجويان با مقام معظم رهبري
فارس: اعضاي اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانشجويان مستقل دانشگاههاي سراسر كشور با مقام معظم رهبري ديدار مي كنند. اتحاديه انجمن هاي مستقل دانشجويي در اطلاعيه اي ضمن عرض تسليت به مناسبت ايام محرم اعلام كرد: اعضاي اين اتحاديه مفتخرند پنج شنبه اين هفته با حضور در حسينيه امام خميني (ره) و با شعار «عشق حسيني ميثاق با خميني در ديدار با آيت الله خامنه اي» بار ديگر به محضر مقام معظم رهبري شرفياب شوند و ضمن تجديد عهدي دوباره با آرمانهاي حضرت امام خميني با استمرار مستحكم ميثاق و بيعت خويش با رهبر معظم انقلاب حضرت آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) از بيانات حكيمانه  ايشان بهره مند گردند.

رئيس كميسيون فرهنگي مجلس:
مجازات حبس روزنامه نگاران را از قانون مطبوعات حذف مي كنيم
ايسنا: سمينار يك روزه آسيب شناسي اجتماعي فرهنگي جامعه ايران پس از انقلاب به همت دفتر همايشهاي اجتماعي مديريت فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي تبريز با حضور عماد افروغ، رييس كميسيون فرهنگي مجلس در اين دانشگاه برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در جلسه پرسش و پاسخ، عماد افروغ در خصوص جنبش نرم افزاري و مغايرت آن با فيلتر كردن سايتهاي اينترنتي گفت: «من با فيلتر كردن سايت ها مخالفم، اما در حال حاضر قانوني را در خصوص مطبوعات در شرف تصويب داريم و سعي مي كنيم مجازات حبس را در اين خصوص حذف كنيم.»
رييس كميسيون فرهنگي مجلس اظهار داشت: «در تمام تئوري هايي كه در مكتب مطبوعات دنيا شكل گرفته، خط قرمز وجود دارد و در برابر ناقضين و كساني كه اين خط قرمز را مي شكنند مجازاتهايي تعريف شده كه بيشتر نقدي است. ما هم كه جرايم مطبوعاتي داريم اما بايستي مجازات حبس را ناديده بگيريم.»
افروغ اضافه كرد: «در ارتباط با جنبش نرم افزاري معتقدم كه جنبش نرم افزاري با آزادي بيان امكان پذير است نه با جنجال هاي سياسي.»

مدير كل سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان كرمان:
بازسازي مدارس زرند، ۴۰ ميليارد تومان اعتبار مي خواهد
مدير كل سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان كرمان با تاكيد بر اينكه والدين دانش آموزان استان كرمان از حضور فرزندان خود در مدارس با قدمت بالا و خشت و گلي خودداري مي كنند، گفت: در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از دانش آموزان استان كرمان مدرسه نمي روند و بازسازي مدارس تخريبي بر اثر زلزله اخير نيازمند حدود ۳۰ تا ۴۰ ميليارد تومان اعتبار است. مهندس محمد جواد كامياب در گفتگو با خبرنگار اجتماعي خبرگزاري مهر با اشاره به اينكه زلزله استان كرمان به مدارس شهرهاي زرند، كرمان و راور آسيب وارد كرده است، افزود: ۲۳۷ مدرسه با هزار و ۲۴۶ كلاس درس در شهر زرند تا قبل از زلزله فعال بود كه در حال حاضر ۲۴ مدرسه با ۱۵۹ كلاس درس در اين شهر بين صفر تا ۳۵ درصد آسيب ديده اند، ضمن اينكه ۳۲ مدرسه خشت و گلي با ۱۶۲ كلاس درس در شهر زرند وجود دارد كه به دليل پس لرزه هاي مكرر و عدم ايمني امكان بهره وري از اين مدارس وجود ندارد.
مدير كل سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس استان كرمان با اشاره به اينكه در منطقه راور استان كرمان ۳ مدرسه با ۱۳ كلاس درس بين ۳۵ تا ۸۰ درصد در اثر زلزله آسيب ديده اند، اظهار كرد: ۲۸ مدرسه خشت و گلي با ۱۲۶ كلاس درس در راور كرمان وجود دارد كه به دليل عدم استاندارد امكان بهره وري از آنها وجود ندارد.
وي با تاكيد بر اينكه در منطقه چترود استان كرمان نيز ۹ مدرسه با ۵۱ كلاس خشت و گلي وجود دارد، گفت: در شهر كرمان ۲۹ مدرسه خشت و گلي با ۳۸۱ كلاس درس وجود دارد كه ساماندهي دانش آموزان با توجه به زلزله خيز بودن منطقه در آنها بسيار خطرناك است.

انتخاب نهم
رفسنجاني: عدم اجماع گروه ها آمدن من را تقويت مي كند
مهر: جمعي از نمايندگان مجلس هفتم با محوريت فراكسيون وفاق و كار آمدي با آقاي هاشمي رفسنجاني ديدار و گفتگو كردند كه در اين ديدار برخي از نمايندگان به طرح ديدگاههاي خود درباره كانديداتوري هاشمي رفسنجاني پرداختند.
همچنين فلاحت پيشه طي سخناني خطاب به رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: يكي از دغدغه هاي اساسي نيروهاي انقلاب، نگراني از طرح تخريب مجدد شماست چرا كه برخي افراد و گروههايي كه از شما براي انتخابات رياست جمهوري دعوت كرده اند، به نظر مي رسد طرح تخريب مجدد شما را دردستور كار قرارداده اند.
دراين ديدار، آقاي هاشمي خطاب به نمايندگان حاضر در جلسه گفت: اجازه دهيد تصميمم را نگويم و اگر احساس كنم كاري مي توانم انجام دهم مطمئن باشيد مي آيم و ازهيچ چيزي نمي ترسم حتي اگر راي نياورم.
برخي كانديداهاي مطرح را هم در اندازه هاي رياست جمهوري نمي دانم و من مي خواهم سياست كشور روي ريل اصلي خود قرار گيرد.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درپايان تاكيد كرد: از آنجا كه گروههاي مطرح سياسي نتوانسته اند بر كانديداي واحدي تمركز نمايند، بنابراين عزم من براي آمدن بيشتر شده است.
اقناع به جاي اجماع
ايرنا: پرويز سروري  نماينده  مردم  تهران  در مجلس  شوراي  اسلامي وجود اختلاف ميان  جمعيت  ايثارگران  انقلاب  اسلامي با ديگر اعضاي  شوراي  هماهنگي  نيروهاي انقلاب  اسلامي را بديهي  خواند و در عين  حال  گفت : عده اي  تلاش  مي كنند به شايعات  دامن  بزنند.وي  با بيان  اينكه ، شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي همانند خانواده اي است  كه  اعضاي  آن همه  دل  در گرو آن دارند، تأكيدكرد: اعضاي  اين  خانواده  ممكن است  نظرات  متفاوتي  ابراز كنند اما در نهايت  و در لحظه  حساس  به  يك  تصميم مشترك  خواهند رسيد و اين  وحدت  به  تكثر تبديل  نمي شود.
نماينده  مردم  تهران  در مجلس  هفتم  با اشاره  به  آخرين  تحولات  در شوراي هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي ، خاطرنشان  كرد كه  استراتژي  جديد اقناع  به جاي  اجماع  روند قانع شدن  اعضاي  شوراي  هماهنگي  را خيلي  ساده تر و سهل تر خواهد كرد.
روحاني: تا آخر سال مي گويم
مهر: حسن روحاني احتمال اعلام شركت يا عدم شركت خود به عنوان نامزد انتخابات رياست جمهوري را تا پايان اسفند ماه محتمل دانست.
دبير شوراي عالي امنيت ملي و نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: قاعدتا تا پايان اسفند ماه همه كانديداها هر نظري كه داشته باشند، اعلام مي كنند.
روحاني كه تا پيش از اين، امكان كانديداتوري خود را در صورت عدم حضور هاشمي رفسنجاني مردود ندانسته بود، تاكيد كرد: هنوز هم امكان كانديداتوري من وجود دارد و منتفي نيست.
هيچ اختلافي نداريم اما اختلاف نظر هست
مهر: موسي قرباني عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي گفت: تعداد كانديداها در مشاركت مردم قطعا موثر خواهد بود، اما به شرط آنكه اين تعداد از طيف هاي مختلف و متعدد باشد كه باعث مشاركت همان طيف ها شود.
موسي قرباني در خصوص نقش و جايگاه اصولگرايان اظهار داشت: به اعتقاد من، انتخابات شوراها و مجلس هفتم گرايش سياسي مردم را نشان داد و من اقبال عمومي را متوجه اصولگرايان مي دانم.
وي با بيان اينكه هيچ گونه اختلافي در بين جبهه اصولگرا وجود ندارد، گفت: در هر حال اختلاف نظر وجود دارد، اما قطعا نتيجه گيري نهايي مورد رضايت و توافق همه خواهد بود و در اين راستا، مشكلي وجود نخواهد داشت.
رئيس ستاد انتخاباتي مهرعليزاده مشخص شد
ايسنا: سيده فاطمه خاتمي، رئيس ستاد انتخابات محسن مهرعليزاده در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري شد.مهرعليزاده اولين كانديدايي است كه يك زن را به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي خود منصوب كرده است. فاطمه خاتمي نماينده سابق مردم مشهد در مجلس ششم بود و اكنون عضو هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي است .تاكنون كربلايي مدير هماهنگ كننده ستاد انتخاباتي مهرعليزاده كارهاي ستاد انتخابات را انجام مي داد.
مشاركت مردم بين ۵۵ تا ۷۸ درصد
مهر: علي درزي مديركل سياسي انتظامي استانداري استان مركزي گفت: براساس نظرسنجي هاي انجام شده، ميزان مشاركت مردم در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري بين ۵۵ تا ۷۸ درصد برآورد مي شود.
علي درزي با بيان اين مطلب در اولين نشست ستاد انتخابات رياست جمهوري استان مركزي افزود: در نظرسنجي هايي كه انجام گرفته است، بخش معيشتي و امور اقتصادي ۲۶ درصد، شفافيت، سلامت و صداقت كانديداها ۲۹درصد و توسعه سياسي ۵/۱ درصد از مطالبات مردم را نشان مي دهد.
پيروزي اصولگرايان با يك برگ برنده
مهر: نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي گفت: اصولگرايان، پيروز انتخابات رياست جمهوري آينده ايران هستند.
حجت الاسلام تيمور عسگري نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به افزايش تعداد كانديداهاي مطرح شده در ميان اصولگرايان كه در آن چهره هايي از جمله دكتر قاليباف و حداد عادل به چشم مي خورند، گفت: افزايش تعداد كميته منتخب اصولگرايان نوعي قالب شكني و بيرون رفتن از حالت محفلي است.
اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، هاشمي رفسنجاني را به عنوان برگ برنده اصولگرايان توصيف كرد و افزود:  هاشمي رفسنجاني چه كانديدا شود و چه نشود، يك شخصيت تعيين كننده است و به گفته خودش، كانديدا شدنش در مقطع ضرورت تحقق مي يابد.
گزارش نشريه آلماني از موقعيت انتخاباتي رفسنجاني و معين
ايرنا: روزنامه فرانكفورتر آلگماينه در شماره شنبه خود در تحليلي از نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ايران به تحليل موقعيت انتخاباتي هاشمي رفسنجاني و معين پرداخت و نوشت، به عقيده ناظران، رفسنجاني با صلح خواهي خود در برابر غرب بهترين راه را طي مي كند تا «مرد ديروز» ايران بتواند «مرد فرداي» اين كشور نيز شود.
نويسنده اين تحليل، معين را نيز نامزد اصلي اصلاح طلبان خواند و افزود، اين درحالي است كه تنها تصوري كه از معين به ذهن خطور مي كند اين است كه وي انسان را به ياد معلم هاي ديني سال اول دبستان مي اندازد.
قرار است شوراي هماهنگي طبق نظرسنجي تصميم بگيرد
ايسنا: عضو جمعيت ايثارگران با تأكيد بر اينكه حسين فدايي از شوراي هماهنگي قهر نكرده است، گفت: شوراي هماهنگي براي رسيدن به كانديداي نهايي، پروسه اي را مشخص كرده كه طي اين پروسه قرار بود نظرسنجي هايي صورت بگيرد.مجتبي شاكري افزود: طي نظرسنجي هاي صورت گرفته در بين احزاب تشكيل دهنده اين شورا، آنها كانديداهاي مورد نظرشان را به شورا اعلام كردند و همه اعضا متفق القول تصميم گرفتند كه بر اساس شايستگي ها يك كانديدا را معرفي كنند،  البته قرار شد كه در سه مرحله نيز نظرسنجي هايي در بين مردم درمورد كانديداهاي مورد نظر شوراي هماهنگي صورت بگيرد.
نظر رهامي درباره صلاحيت معين و كروبي
ايسنا: دبير انجمن اسلامي مدرسين دانشگاه ها گفت: نمي توان پس از ۲۶ سال از پيروزي انقلاب اسلامي، با روش آزمون و خطا، سراغ انتخابات رياست جمهوري رفت؛ زيرا همه اشخاص، امتحان خود را در ميدان عمل، پس داده اند و مردم هم آنان را آزموده اند.
محسن رهامي همچنين در بخش ديگري از اظهاراتش گفت: اگر قانون، ملاك باشد، اينجانب و افرادي مانند دكتر معين و آقاي كروبي، قطعاً تأييد صلاحيت خواهيم شد؛ زيرا به لحاظ قانوني، هيچ دليلي بر رد صلاحيت ما وجود ندارد.
راه حل عضو مشاركت براي شوراي هماهنگي
ايرنا: حسين  كاشفي  ديروز با بيان اينكه  جامعه  روحانيت  مبارز در گذشته  نقش  بيشتري  در شوراي  هماهنگي  داشته است ، اظهار داشت : اگر جامعه  روحانيت  مثل  گذشته  عمل  مي كرد، اختلافات  شوراي هماهنگي  هرچه  سريعتر به  پايان  مي رسيد و نامزد نهايي  اصولگرايان  در نهمين دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  اعلام  مي شد.عضو جبهه  مشاركت  گفت : ممكن  است  كه  شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي براي  رسيدن  به  نتيجه  به  شكل  ائتلافي  عمل  كند و از اين  طريق  نامزد نهايي خود را مشخص  نمايد.
روحاني گزينه موردنظر رفسنجاني
فارس: يك كارشناس مسائل سياسي گفت: در صورتي كه هاشمي رفسنجاني به اين جمع بندي برسد كه در انتخابات شركت نكند و فرد ديگري را به جاي خود معرفي كند، اين فرد حسن روحاني خواهد بود.صادق زيبا كلام استاد دانشگاه تهران با اشاره به انتخابات رياست جمهوري شرايط موجود را حالت ركود و رخوت دانست و با بيان اينكه اين وضعيت مقداري مردم را در حالت بلاتكليفي گذاشته و خسته كرده است، گفت: منشا اين بلاتكليفي ناشي از نبود اجماع بين اصلاح طلبان در معرفي نامزد اصلي همراه با برنامه هاي مشخص است.
مريم بهروزي عضو شوراي هماهنگي شد
ايرنا : مريم  بهروزي  دبيركل  جامعه زينب  گفت  كه  نامزد نهايي و مطلوب  اصولگرايان براي  شركت در عرصه  رقابت  نهمين  دوره  انتخابات  رياست  جمهوري  با راي  اكثريت اعضاي  شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي انتخاب  مي شود.
بهروزي  كه  به  تازگي  به  جمع  اعضاي  شوراي  هماهنگي  نيروهاي  انقلاب  اسلامي اضافه  شده  است ، گفت: براي  آگاهي  از هرگونه  تغيير در استراتژي  شوراي  هماهنگي بايد به  سراغ  علي  اكبر ناطق  نوري ، محمد رضا باهنر و حبيب  الله  عسگراولادي  كه  همچنان  نقش  پررنگ تري  در اين  شورا دارند، رفت .

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |