پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
بزرگترين نيروگاه برق آبي ايران آغاز به كار كرد
001704.jpg
001680.jpg
گروه اقتصادي: ديروز در مراسمي طرح بزرگ سد و نيروگاه كارون ۳ در مراسمي با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور و جمعي از مقامات كشور در استان خوزستان افتتاح شد.
در اين مراسم رئيس جمهور كه از سوي حبيب الله بي طرف وزير نيرو و ديگر مقامات اين وزارتخانه، علي اكبر زحمتكش مديرعامل شركت توسعه آب و نيروي ايران، وفا تابش مجري طرح كارون ۳ و تني چند از مسئولان كشوري و محلي همراهي مي شد، از تلاش و پايداري كارشناسان و مهندسان ايراني كه پس از ده ها ماه اين طرح بزرگ اقتصادي _ عمراني را به منصه ظهور درآوردند تقدير و تشكر كرد. خاتمي، هدف از اجراي احداث سد و نيروگاه كارون ۳ را، تأمين بخشي از برق موردنياز كشور و كنترل سيلاب هاي مخرب دانست.
به گفته وي با بهره برداري از اين نيروگاه، دو هزار مگاوات برق و ۴ هزار و ۱۷۲ ميليون كيلووات ساعت انرژي به شبكه برق كشور افزوده مي شود كه از اين پس بخش مهمي از كمبود انرژي كشور رفع خواهد شد. بنا بر همين گزارش، سد كارون ۳ از نوع بتني دوقوس نازك است كه يك ميليون و ۳۰۰ هزار متر مكعب بتن ريزي در آن انجام شده است.
ميزان بتن ريزي در سد كارون ،۳ بيش از ۸ برابر سد ساوه، ۵/۳ برابر سد اميركبير، ۵۰ برابر برج ميلاد و ۴۰ برابر برج العرب دوبي است.
سد و نيروگاه كارون ۳ در ۲۸ كيلومتري شرق شهرستان ايذه و در شمال شرقي استان خوزستان واقع شده است. اين طرح در حدود ۱۲۰ كيلومتري بالادست سد شهيد عباسپور (كارون يك) قرار دارد.
تجليل از جان باختگان
اجراي طرح كارون ۳
به گزارش خبرنگار ما در اين مراسم براي نخستين بار از ۶۱ نفر از كاركنان اين طرح كه در طول ۹ سال اجراي عمليات اجرايي اين طرح جان باختند تجليل شد.
در طرح هاي بزرگ ملي به دليل حجم بزرگ كار و اشتغال تعداد زيادي از كارگران و متخصصان و پيچيدگي اجراي طرح، به طور معمول در اثر حوادث حين كار افرادي جان خود را از دست مي دهند.
در سال هاي اخير، در تعداد زيادي از طرح هاي عمراني و اجرايي بزرگ كشور كه پيش از اين افتتاح و به بهره برداري رسيده اند نيز تا رسيدن به مرحله بهره برداري برخي از افراد چه كاركنان ايراني و يا خارجي جان خود را از دست داده اند كه به دلايل گوناگون از جمله عدم منطبق بودن تعداد حوادث حين انجام كار و تلفات با معيارها و استانداردهاي جهاني از اعلام اين تلفات و خسارات جاني خودداري مي شود.
در مراسم ديروز نخستين بار بود كه از جان باختگان اجراي اين طرح كه در ميان آنان مهندسان، كارشناسان و كارگران مشغول به كار در اين طرح ديده مي شود تجليل شد.
اقدام براي اجراي طرح هاي بزرگ نياز به شهامت و اراده و اعتماد به نفس دارد و به طور قطع هزينه هاي بالايي دارد كه جان باختن افراد مشغول به كار در اين طرح از جمله ۶۱ نفر از كاركنان سد و نيروگاه كارون ۳ بهايي است كه براي توسعه و رفاه مردم كشور پرداخت مي شود و جا دارد از كساني كه در اجراي طرح هاي بزرگ ملي جان مي بازند تجليل كرد.
در هفت سال گذشته
۴۹۰ سد به ثمر رسيده است
حجت الاسلام  والمسلمين  «سيد محمد خاتمي» چهارشنبه  در آيين  بهره برداري  ازسد و نيروگاه  كارون  ۳ در جمع  كاركنان  اين  سد در سخناني به  بازديد برخي  از شخصيت هاي  خارجي  از سد و نيروگاه  كارون  ۳ اشاره  كرد و گفت : برخي  از مقامات  خارجي  پس  از بازديد از اين  طرح  اجراي  آن را معجزه  دانسته اند و اين  افتخاري  بزرگ  براي  ملت  ايران  است .
آقاي  خاتمي پيشرفت هاي  كشوردر زمينه  آب ، برق ، پتروشيمي ، كشاورزي  وتوليد سلول هاي  بنيادي  و همچنين  پيشرفت  كشور در زمينه  بايوتكنولوژي  ونانوتكنولوژي  و فن  آوري  اطلاعات  و ارتباطات  را بسيارحايز اهميت  دانست  وگفت : در بسياري  از شاخه هاي  اين  علوم  حتي  به خودكفايي  رسيده ايم  و مي توانيم خدمات  خود در اين  عرصه ها را به  خارج  از كشور صادركنيم .
وي  همچنين  از افتتاح  نخستين  كارخانه  تراكتورسازي  ايران  در ونزوئلا در ده  روز آينده  خبر داد.
رئيس  جمهوري  در بخش  ديگري  از سخنانش  با بيان  آمار و ارقامي از طرح هاي سدسازي  در كشور گفت : از ابتداي  حركت  سدسازي  در ۱۳۲۶ شمسي  تاكنون  عمليات اجرايي  ۱۷۱ سدآغاز شده  كه  فقط ۱۹ سد مربوط به  پيش  ازپيروزي  انقلاب  است  وبقيه  آن پس  از پيروزي  انقلاب  اسلامي انجام  شده  است .
آقاي  خاتمي افزود: از اين  ۱۷۱ سد، عمليات  اجرايي  ۸۵ سد به  اتمام  رسيده و احداث  ۸۶ سد ديگر در كشور در دست  اجراست .
وي  گفت : طي  فعاليت  هفت  ساله  اين  دولت  تاكنون  ۴۹۰ سد در كشور به  ثمررسيده  و تا پايان  تابستان  سال  آينده  ۸۵ سد تكميل  و تحويل  خواهد شد.
رئيس  جمهوري  ابراز اميدواري  كرد با تكميل  و بهره  برداري  از ساير سدهايي كه  در كشوردردست  اجراست  مشكل  بروز حوادثي  نظير سيل  براي  هميشه  در كشورپايان  يابد.
وي  با بيان  اينكه  اجراي  سد و نيروگاه  كارون  ۳ مشكلاتي  را نيز براي  برخي  روستاييان  و ساكنان  حوالي   اين  منطقه  ايجاد كرد، اظهار داشت : دولت  در حداقل  زمان  ممكن  مشكلات  روستاييان  اين  منطقه  را كه  به خاطر اجراي  اين  پروژه  ملي دچار مشكلات  شده اند، جبران  مي كند.
آقاي  خاتمي همچنين  به  دست  اندركاران  سد و نيروگاه  كارون  ۳ توصيه  كردبيش از گذشته  براي  حل  مشكلات  روستاييان  و به ويژه  فراهم  كردن  زمينه  اشتغال ساكنان  حوالي  اين  منطقه  تلاش  كنند.
پيش  از سخنان  رئيس  جمهوري،  حبيب ا... بي طرف  وزير نيرو گزارشي  از فعاليت هاي  انجام  شده  در عرصه  انرژي  در كشور را بيان  كرد و گفت : در طول هشت  سال  گذشته  ۶۰ درصد به  ظرفيت  توليد برق  كشور افزوده  شده  است .
وي  گفت : بااستفاده  كامل  از ظرفيت  انرژي  برق  آبي  زمينه  صرفه  جويي  سالانه حدود ۸۵ ميليون  بشكه  نفت  خام  فراهم  مي شود.
وزير نيرو افزود: سد و نيروگاه  كارون  ۳ كه  با همت  مديران  و متخصصان ايراني  به  بهره برداري  رسيده ، از نمادهاي  ارزشمند تمدن  اسلامي در دوره رياست  جمهوري  آقاي  خاتمي به  شمار مي رود.
وفا تابش  مجري  طرح  كارون  ۳ نيز بابيان  گزارشي  از ويژگي هاي  اين  طرح  اظهار داشت : كارون  ۳ پروژه اي  متفاوت  باساير پروژه هاي  سدسازي  كشور است  كه  اين  طرح  قادر است  سالانه  بيش  از چهارميليارد كيلووات  ساعت  برق  توليد كند.
علي  اكبر زحمت  كش  مدير عامل  شركت  توسعه  منابع  آب و نيروكشور نيز درگزارشي  اعلام  كرد: با بهره برداري  كامل  از سد و نيروگاه  كارون  ۳ ظرفيت توليد برق  به  پنج هزار مگاوات  مي رسد.

از هفده اسفند به مدت ده روز در نقاط مختلف تهران
نمايشگاه بهاره به صورت فروش فوق العاده برگزار مي شود
گروه اقتصادي: در حالي كه به دليل عدم برنامه ريزي مسئولان وزارت بازرگاني و پيش بيني نكردن محل مناسب شرايط لازم براي برگزاري نمايشگاه بهاره و عرضه كالاهاي مورد نياز شهروندان در تهران به صورت متمركز در يك محل فراهم نشد. ديروز اعلام شد كه هزار واحد صنفي توليد پوشاك در تهران براي عرضه كالاهاي مورد نياز مردم فروش فوق العاده خواهند داشت.
شهروندان در صورت مراجعه به اين مراكز و مشاهده هر گونه تخلف مراتب را به تلفن هاي ۲-۸۸۳۶۳۴۰ مجمع صنوف توليدي و خدمات فني تهران اطلاع دهند. برخي از مراكز توليدي در فضاهاي باز و يا توقفگاه هاي خودرو در واحد صنفي مربوطه به خود محصولات توليدي را عرضه مي كنند.
به گزارش خبرنگار ما اگرچه اين اقدام مي تواند امكان بهره برداري شهروندان از فرصت هاي بهتر را براي تامين كالاي مورد نياز فراهم كند، اما نمي تواند جايگزين نمايشگاه بهاره باشد.
عدم برگزاري نمايشگاه بهاره ناشي از اختلاف نظر توليدكنندگان و توزيع كنندگان كالا در تهران است .
برگزاري نمايشگاه هاي بهاره مي تواند به اصلاح ساختار توليد و توزيع در كشور منجر شود و كالاهاي با كيفيت و با قيمت مناسب به دست مصرف كنندگان برسد.

در يازده ماه آغاز سال جاري
صادرات غيرنفتي از ۳/۶ ميليارد دلار گذشت
گروه اقتصادي: ۱۴ ميليون و ۶۲۸ هزار تن كالا به ارزش ۶ ميليارد و ۳۳۶ ميليون دلار طي يازده ماهه امسال به خارج از كشور صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۲/۹ و ۱۱ درصد افزايش داشت.
به گزارش روابط عمومي گمرك ايران ارزش كل صادرات كالاهاي غيرنفتي در ۱۱ ماهه سال جاري از محل تجارت چمداني ۳۳ ميليون و ۵۰۰ هزار دلار و از محل بازارچه مرزي، ۳۸۸ ميليون و ۲۰۰ هزار دلار بوده است.
متوسط قيمت هر تن كالاي صادراتي در اين مدت حدود ۲/۴۳۳ دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/۱ درصد افزايش نشان مي دهد. بر اساس اين گزارش در اين مدت بخش هاي صنعت و پتروشيمي ۶/۶۶ درصد، كشاورزي ۲/۲۰ درصد، صنايع دستي ۸/۸ درصد و مواد معدني ۴/۴ درصد ارزش كل صادرات را به خود اختصاص داده است.
طي يازده ماهه امسال ۱۰ ميليون و ۹۵۷ هزار تن كالاي صنعتي به ارزش ۳ ميليارد و ۹۴۰ ميليون و ۳۰۰ هزار دلار به خارج صادر شد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ۶/۱۷ درصد و از حيث ارزش ۸/۲۶ درصد افزايش داشته است.

افتتاح صندوق بيمه روستاييان تا قبل از پايان سال
فارس: مشاور ارشد وزير رفاه و تأمين اجتماعي از افتتاح صندوق بيمه روستاييان در سال جاري خبر داد و گفت: همزمان با مراسم افتتاح اين صندوق كه فعاليت رسمي خود را از سال آينده آغاز خواهد كرد، تعدادي از روستاييان به صورت نمادين بيمه مي شوند.
رزاق صادق همچنين گفت: در حال حاضر صندوق بيمه روستاييان هيچ گونه مشكل اجرايي نداشته كه با افتتاح صندوق در سال جاري اميدواريم عمليات آغاز نام نويسي روستاييان و عشاير نيز همين امسال انجام شود. وي افزود: با شروع نام نويسي در سال جاري سيستم بيمه از فروردين ماه سال ۸۴ آغاز مي شود.
مشاور ارشد وزير رفاه و تأمين اجتماعي اظهار اميدواري كرد: عليرغم پيشنهاد ۱۵۰ ميليارد توماني وزارت رفاه و تأمين اجتماعي براي بيمه روستاييان بودجه اي كه دولت اختصاص داده حدود ۱۵ ميليارد تومان است اما با توجه به اينكه مجلس از موافقان شكل گيري بيمه روستاييان بوده است به طور يقين تغييراتي در بودجه آنها ايجاد شده و بودجه بيمه روستاييان بيش از ۱۵ ميليارد تومان مي شود.
مشاور ارشد وزير رفاه و تأمين اجتماعي خبر داد: دولت اعضاي هيأت امناي صندوق بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير را انتخاب كرده كه رئيس آن محمد حسين شريف زادگان، وزير رفاه و تأمين اجتماعي و جليل بشارتي، غلامرضا سليماني اميري، رزاق صادق، محمد حسين عمادي، سيد عمادالدين قاضوي و عبدالحميد معافيان، به عنوان اعضاي هيأت امنا انتخاب شده اند.

دلايل رشد نقدينگي اعلام شد
سي ينا: سازمان مديريت و برنامه ريزي دلايل رشد نقدينگي در طول برنامه سوم را اعلام كرد. به گزارش مركز تحليل اخبار اقتصادي ايران (سي ينا)، براساس گزارش سازمان مديريت و برنامه ريزي رشد نقدينگي يكي از مشكلات بخش پولي است كه عدم كنترل آن تبعات منفي به دنبال خواهد داشت كه مهمترين آن تورم است.
در اين گزارش تصريح شده است: اولين و شايد مهمترين علت رشد نقدينگي در سالهاي گذشته وابستگي دولت به درآمدهاي نفتي است، از اين رو كاهش وابستگي بودجه دولت به درآمدهاي نفتي در آينده بايد در دستور كار قرار گيرد.در اين گزارش يكي از دلايل رشد نقدينگي، خريد ارز پيش بيني شده در بودجه توسط بانك مركزي اعلام شده است كه اين موضوع موجبات افزايش نقدينگي را فراهم آورده است؛ از اين رو، فراهم نمودن شرايطي كه خريد و فروش ارز از طريق شبكه بانكي براي عموم براحتي امكان پذير باشد، ضروري عنوان شده است.
بدهي دولت به شبكه بانكي و افزايش موجودي اوراق مشاركت و نيز سودهاي سال آينده از ديگر دلايل برشمرده شده است.
براساس اين گزارش، از آنجا كه استفاده از ابزار اوراق مشاركت داراي هزينه است، لازم است ايجاد بازار ثانويه اوراق مشاركت به طور جدي مورد توجه قرار گيرد و قبل از عملي شدن ايجاد بازار ثانويه، بانك مركزي مي تواند اوراق منتشرشده فعلي را خريداري كند و براي كنترل نقدينگي از طريق فروش اوراق مشاركت تا حدودي از اين اوراق خريداري شده مجدداً استفاده كند كه اين سياست نه تنها براي بانك مركزي هزينه اي ندارد بلكه بانك مركزي را براي رسيدن به هدف كنترل نقدينگي ياري مي كند.

نيمه نخست سال آينده
طرح جمع آوري گازهاي همراه نفت در اهواز اجرا مي شود
گروه اقتصادي: مرحله نخست طرح جمع آوري گازهاي همراه نفت در اهواز كه به آماك موسوم است با ۴۵۰ ميليون دلار هزينه نيمه نخست سال  آينده به بهر ه برداري مي رسد.
به گزارش خبرنگار ما: مهندس محمد بيژني مدير طرح ياد شده در جمع خبرنگاران اعزامي به اهواز با اعلام اين خبر دليل تأخير ۴۵ ساله و تأخير بهره برداري از اين طرح را تغيير طرح اوليه فني و وجود برخي مشكلات منطقه اي و طبيعي از جمله تعارض با برخي مالكان زمين در اهواز اعلام كرد.
وي تأكيد كرد كه بانك جهاني در مراحل آغاز مطالعات طرح، قصد تأمين مالي اين طرح را به دليل آثار زيست محيطي داشت ولي به دليل مخالفت آمريكا اين وام پرداخت نشد.
اين طرح براساس قرارداد بيع متقابل و توسط پيمانكاران ايراني و خارجي اجرا شده است.
در اين طرح گاز هاي ترش همراه نفت كه روزانه ۲۴۰ ميليون فوت مكعب آن در منطقه سوزانده مي شد و موجب آلودگي محيط زيست مي شد روزانه به ۶ ميليون متر مكعب گاز شيرين، ۵ هزار بشكه مايعات گازي و ۵۱۰ هزار متر مكعب گاز اسيدي تبديل مي شود.

گفت وگوي امروز
واردات خودرو ۳۰ درصد از توليد داخلي كم مي كند
گروه اقتصادي: پيشنهاد حذف بند الحاقي به لايحه بودجه مبني بر كسب درآمد ۱۷ هزار ميليارد ريالي دولت از محل واردات خودرو روز گذشته در صحن علني مجلس رأي نياورد.اين در حالي است كه از چندي پيش برخي از نمايندگان مجلس و توليدكنندگان قطعه ساز و همچنين خودروسازان داخلي به طور جدي مخالفت خود را با اين اصل اعلام كرده اند.با احمد قلعه باني مدير عامل شركت خودروسازي سايپا گفتگو كرده ايم .
***
* به نظر شما تصويب پيشنهاد كميسيون تلفيق در صحن علني مجلس در مورد واردات خودرو چه تبعاتي در پي دارد؟
- تصويب اين پيشنهاد لطمات شديدي به صنعت خودروسازي و قطعه سازي كشور مي زند هرچند كه هم اكنون قضيه واردات خودرو به كشور نقض نشده است. محيط رقابتي حاكم بر جامعه ما با خارج از كشور متفاوت است چنانچه از خودروسازان داخلي ۳ درصد عوارض روي قيمت فروش گرفته مي شود. اين در حالي است كه عوارض فروش در خارج از كشور روي قيمت وارداتي اخذ مي شود.همچنين در خارج، خودروسازان اجباري به هزينه كردن ۳ درصد خدمات پس از فروش ندارند؛ در حالي كه در ايران بايد خودروسازان براساس الزام قانون ۳ درصد براي خدمات پس از فروش هزينه كنند.
* كاهش تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ را گونه ارزيابي مي كنيد؟
- در صورتي كه تعرفه واردات خودرو به ۱۰۰ كاهش يابد حمايت از واردات بيشتر ازD-K -C (قطعات خودرو) است و اگر قطعات خودرو به كشور وارد شوند و مونتاژ گردند تعرفه فولزD-K -C آن بايستي معادل ۵۰ درصد باشد؛ اين در حالي است كه تعرفه كنوني معادل ۶۰ درصد است.
* چرا كميسيون تلفيق با پيشنهاد افزايش درآمد دولت از محل واردات خودرو موافقت كرد؟
- عده اي واردكنندگان از محل واردات درآمدي جدا از درآمد دولت كسب مي كنند. زياني كه واردات بر توليدات داخل خواهد گذاشت منجر به كاهش ۳۰ درصد توليد خودرو در كشور و به دنبال آن بيكار شدن عده قابل توجهي خواهد شد كه اين امر خود باعث كاهش درآمد دولت از محل واردات خودرو مي شود؛ چرا كه دولت فقط در سال جاري از محل ۳ درصد عوارض ۱۲۰۰ ميليارد تومان درآمد داشته است كه با كاهش توليد خودرو در كشور اين رقم درآمدي براي دولت نيز تقليل مي يابد. صنعت قطعه سازي كشور نيز با واردات خودرو از حالت توليد اقتصادي خارج خواهد شد چون قيمت تمام شده افزايش پيدا خواهد كرد.
* نهايتاً مي توان گفت شما هم با واردات خودرو كاملاً مخالفيد؟
- شركت سايپا به عنوان يك واحد توليدكننده خودرو مي تواند رأساً اقدام به واردات كند. وارداتي كه هم براي خود شركت سودآور است و هم براي دولت ايجاد درآمد مي كند، اما اثر منفي آن بر توليد، اشتغال و ساير بخش هاي صنعت را نبايد ناديده بگيريم. در واقع، مي توان گفت كسب درآمد براي دولت از محل واردات خودرو هدفمند نيست. مطلوب است كه مثلاً با اين تعرفه هر سال معادل ۳ درصد توليد داخلي، خودرو به كشور وارد شود كه اين اقدام زيان بار نخواهد بود.سياست گذاري دولت با توجه به روند رو به رشد صنعت خودروي كشور بايد توجه بيشتر به اين بخش باشد. با توجه به اين كه ايران در خاورميانه رتبه اول توليد خودرو و در آسيا رتبه چهارم را دارد لذا اين موضوع مهم تر به نظر مي رسد.
* با واردات خودرو وضعيت بخش خصوصي و بورس را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
- سرمايه گذاري هاي زيادي در سال هاي گذشته از سوي بخش خصوصي در صنعت خودرو انجام گرفته است كه با اتخاذ سياست هاي متغير اين سرمايه گذاري ها كاهش خواهد يافت مضاف بر اينكه ورود سرمايه هاي بخش خصوصي به بورس نيز كاهش مي يابد؛ چرا كه حدود ۲۵ درصد معاملات بازار بورس مربوط به صنعت خودرو و صنايع وابسته به آن است.
* با تقليل عوارض و حمايت بيشتر آيا مي توانيد با خودروسازان خارجي رقابت كنيد؟
- اگر در طول يك مدت زمان مشخص تعرفه ها تقليل يابند در اين صورت تمام سرمايه گذاري ها و ايجاد فضاي رقابتي در راستاي يك برنامه طولاني مدت شكل خواهد گرفت كه خود زمينه رقابت پذيري را فراهم مي كند. اما با تصميم سالانه تعيين نرخ براي تعرفه، و صرف در نظر گرفتن كسب درآمد براي دولت راه به جايي نخواهيم برد.

در بخش درآمدي
بررسي لايحه بودجه در مجلس
شوراي اسلامي به نيمه راه رسيد
گروه اقتصادي: بررسي نهايي لايحه بودجه سال ۱۳۸۴ در بخش درآمدي با سه جلسه ديروز مجلس شوراي اسلامي به نيمه راه رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، اين در حاليست كه هنوز روند جديد مجلس هفتم در بررسي لايحه بودجه قوام نيافته و مشكلاتي از اين بابت براي برخي نمايندگان كه فعالانه در بررسي بودجه و ارائه پيشنهادها براي حذف، جايگزيني و اصلاح بندها و تبصره ها و همچنين هيأت رئيسه مجلس مشاركت دارند ايجاد شده است. ظاهرا نمايندگان با رويه بررسي بودجه در مجلس ششم كه دربردارنده سه رأي گيري كليات لايحه، تبصره ها و بندهاي هر تبصره مي باشد هماهنگي بيشتري دارند.
هيأت رئيسه مجلس شوراي اسلامي با هدف بررسي هر چه سريعتر لايحه و تصويب به موقع آن تا قبل از پايان سال و ارسال قانون بودجه به دولت براي اجرا، شيوه اي را كه به قول باهنر، نايب رئيس اول مجلس شوراي اسلامي در مجلس پنجم رايج بود، در پيش گرفت. به اين ترتيب كه پس از رأي گيري كليات لايحه، در دو مرحله درآمدها و هزينه ها، بندهاي هر تبصره در شكل پيشنهاد براي حذف، اصلاح يا جايگزين بند و رأي گيري در مورد اين پيشنهادها بدون رأي گيري در مورد بند اصلي، بررسي مي شود. به عبارت ديگر در مورد هر بند اگر پيشنهاد حذف يا اصلاح بند از سوي نمايندگان ارائه و تصويب نشود به معناي تصويب آن بند است. اين رويه با انتقاداتي از سوي برخي نمايندگان مواجه شده است؛ به گونه اي كه به جاي پرداختن به بند مورد نظر دولت يا كميسيون تلفيق، پيشنهادهاي مختلفي كه نمايندگان نسبت به آن حضور ذهن ندارند مطرح مي شود و اين مساله باعث شده كه نمايندگان فعالانه در رأي گيريها شركت نكنند؛ به گونه اي كه نمايندگان مخالف يا موافق نسبت به پيشنهادهاي ارائه شده نظر نمي دهند و اين پيشنهادها به تصويب نمي رسد.
ضمن اينكه براساس رويه هيأت رئيسه، پيشنهادهاي نمايندگان نيز بايد قبل از ورود به تبصره ها به هيأت رئيسه داده شود و اين پيشنهادها در حين بررسي تبصره ها و بندها مورد پذيرش واقع نمي شود. اين شرايط بحثهاي زيادي را بين نمايندگان و همچنين بين نمايندگان و هيأت رئيسه ايجاد كرده است كه بر نحوه و كيفيت بررسي بودجه سال آينده مي تواند اثر منفي داشته باشد. اين در حاليست كه لايحه بودجه سال آينده كه اولين لايحه برنامه چهارم و سند چشم انداز بيست ساله است، براي آينده اقتصادي كشور نقش بنيادي و تعيين كننده دارد و ضعف آن، آثار جبران ناپذيري را در پي دارد.

قيمت طلا و ارز
نوع ------ فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۶۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۰۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۰۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۵۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۵۹
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۱۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |