پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
سيماي تهران زيبا مي شود
تدارك گسترده شهرداري براي استقبال از بهار ۸۴
گروه شهري _ جمشيد پوراسكندر: در آستانه فرا رسيدن سال نو، شهرداري تهران با به اجرا گذاردن طرح استقبال از بهار، تلاش خود را براي زيباسازي سيماي عمومي تهران افزون كرده است.
مديريت شهري تهران از چند سال پيش در قالب طرحي، با بازپيرايي و تجهيز مبلمان شهري و رفت و روب شهر به استقبال از بهار و سنت ديرينه نوروز مي رود.
شهرداري تهران، اخيرا دستورالعمل اجرايي طرح استقبال از بهار را در قالب كتابچه اي به مديريت مناطق بيست و دوگانه شهرداري و شركت و سازمانهاي تابعه ابلاغ و ارسال كرده است.
مهندس پيمان پور نصر ، كارشناس مديريت شهري و معاون خدمات شهري و فضاي سبز شهرداري منطقه ۱۳ تهران در اين باره مي گويد: براساس اين طرح، بازپيرايي و ساماندهي بوستانها اعم از منطقه اي و محلي به عنوان مراكزي كه شهروندان بخشي از اوقات خود را مي توانند در آنجا سپري كنند و نيز پاكسازي سيماي شهر از آلودگي هاي بصري از جمله برچسب هاي تبليغي شركت هاي خدماتي نصب شده بر در و ديوار و حذف ديوار نوشته هاي نازيبا و بي محتوا از جمله برنامه هايي است كه در آستانه سال نو انجام مي شود.
وي افزود: ادامه طرح مبارزه با جوندگان موذي نظير موش، جلوگيري از عمليات حفاري شركت هاي خدماتي، تجهيز و استانداردسازي و ايمن سازي وسايل بازي كودكان در بوستانها و تكميل شبكه روشنايي معابر، خط كشي و شستشوي تابلوهاي راهنماي محلات و نيز رفت و روب محلات از برنامه هايي است كه در قالب استقبال از بهار انجام خواهد شد.
تجهيز و آماده سازي بوستانهاي بزرگ و شهري تهران نظير بوستانهاي چيتگر، سرخه حصار، لويزان، پامچال، ملت، لاله، جمشيديه و... براي پذيرايي از شهروندان در روز سيزدهم فروردين و روز طبيعت نيز در سرفصل برنامه هاي شهرداري قرار دارد.
از سوي ديگر رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران اعلام كرد ستاد استقبال از بهار از ۲۲ اسفند عمليات اجرايي خود را در شهر تهران آغاز مي كند.
اسفنديار رحيم مشايي افزود: با توجه به جايگاه ويژه نوروز در سنت ايراني و ارزش هاي ملي و ديني اين ايام، شهرداري تهران نيز به منظور آماده سازي شهر براي استقبال از نوروز تدارك ويژه اي ديده است.
وي تصريح كرد: ستاد استقبال از بهار با مشاركت بخش هاي مختلف مديريت شهري به منظور زيباسازي، نظافت، آرايش فضاي سبز و ايجاد تنوع در چهره شهر تهران تشكيل شده است.
وي گفت: در اين طرح تلاش شده است ضمن زيباسازي شهر، به نيازهاي فرهنگي و اوقات فراغت شهروندان نيز در تعطيلات توجه شود.
وي افزود: هماهنگي براي حمل و نقل شهروندان در ايام تعطيلات نوروزي، نمايشگاههاي نوروزي و مسابقات ويژه فرهنگي هنري نيز از جمله طرح هاي فرهنگي شهرداري تهران در نوروز ۸۴ است.
رحيم مشايي گفت: شهرداري تهران برنامه هاي متنوعي براي اين ايام در نظر گرفته است كه بزودي از طريق رسانه هاي عمومي اعلام خواهد شد.

قرارداد خريد ۲ هزار دستگاه اتوبوس خارجي
001683.jpg
مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه با بيان اينكه قرارداد خريد ۲ هزار دستگاه اتوبوس خارجي تا پايان امسال با يكي از كارخانجات خارجي توليدكننده خودرو بسته خواهد شد، گفت: پس از عقد قرارداد به دليل زمان بر بودن تحويل اتوبوس ها به سال آينده موكل خواهد شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس مصطفي نوريان با بيان اين مطلب افزود: با توجه به نياز شهر تهران و پس از موافقت رئيس جمهور و مصوبه هيات مديره شركت واحد، مجوز خريد ۲ هزار دستگاه اتوبوس براي اين شهر صادر شد. از طرفي چون توليدكنندگان داخلي نتوانستند اتوبوس هايي مطابق با مورد نظر شركت واحد تو ليد كنند، طبق مصوبه دولت و هيات مديره شركت واحد تلاش براي خريد اتوبوس از خارج آغاز شد كه پس از انجام تشريفات قانوني، نسبت به خريد اين اتوبوس ها اقدام خواهد شد.

تكذيب شايعه توليد حداقل ۴۰ هزار پيكان در سال بعد
خط توليد پيكان اوايل سال آينده
براي هميشه متوقف مي شود
001692.jpg
گروه شهري: وقتي نخستين اتومبيل پيكان در سال ۱۳۴۶ در خيابان هاي تهران ظاهر شد، هرگز كسي گمان نمي برد كه اين خودرو نزديك به ۴ دهه در شهرهاي كشور ما دوام يابد و به عنوان اصلي ترين وسيله موتوري حمل و نقل و جابه جايي مسافر تا اعماق روستاهاي ايران راه يابد. در تمام اين سال ها، پيكان تغييراتي ظاهري داشت و هرگز قالب آن تغيير پيدا نكرد. براي همين، خاطره پيكان با همان شكل و شمايل اوليه در حافظه چند نسل ماندگار شد.
از ابتداي ورود پيكان به ايران، در جامعه اي كه تا آن زمان پذيراي خودروهاي ساخت خارجي بود، شايعات گوناگوني انتشار يافت. هفته نامه فكاهي توفيق به شوخي مي نوشت كه بدنه پيكان با قوطي روغن نباتي درست شده است. يا پيكان در سربالايي جوش مي آورد و در سفر مي توان از آن به عنوان سماور هم استفاده كرد! اما در لابه لاي شايعات، واقعيتي هم درمورد اين خودرو وجود داشت. موتور پيكان از ابتدا در مقايسه با موتور ديگر خودروهاي مرغوب و كارآمد، سوخت و ساز ناقص داشت و ميزان بيشتري گاز منواكسيد كربن توليد مي كرد. اين مسئله در سال هاي آغازين رواج پيكان در ايران كه هنوز مسئله اي به نام ترافيك سنگين و آلودگي هوا در تهران به وجود نيامده بود، خيلي جدي گرفته نمي شد، اما در سال هاي اخير، جنبه هاي آلوده زايي پيكان به يك معضل جدي تبديل شده بود. با اين حال، نمي توان از خدماتي كه پيكان به ايران و جامعه ايراني كرد، چشم پوشيد. پيكان تنها خودرويي بود كه لوازم يدكي آن حتي در فروشگاه ها و مغازه هاي غيرمرتبط با صنف قطعات اتومبيل و در دورترين روستاهاي ايران هنوز هم وجود دارد و بسياري از رانندگان ايراني با مكانيكي و مسائل فني پيكان به طور اعم آشنايي دارند، براي همين اگر راننده اي در خيابان يا جاده پشت فرمان پيكان دچار مشكل مي شد در اولين فرصت رانندگان عبوري مي توانستند به او كمك كنند. با همه اين ها، موتور پيكان و ساختار فني آن، با وضعيت كنوني شهرها و استانداردهاي موجود از لحاظ آلودگي هوا، همخواني ندارد و علاوه بر اين، اين وسيله در مقايسه با بسياري از خودروهاي امروزي پرمصرف مي باشد به همين دليل راهي جز متوقف شدن توليد پيكان باقي نمانده است و آن چنان كه يوسف حجت معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست به سايت خبري آسمان آبي ايران گفته است: «خط توليد پيكان در روز ۲۱ فروردين ماه ۱۳۸۴ طي مراسمي براي هميشه متوقف خواهد شد» .
وي مي افزايد: صنعت خودروي كشور از نظر بلوغ و رعايت استانداردهاي زيست محيطي در حال حاضر به جايي رسيده است كه توليد پيكان براي آن يك ضدارزش به حساب مي آيد.
پيش از اين جسته و گريخته شنيده مي شد كه طي ماه هاي اخير، چندين برابر ظرفيت متعارف پيكان توليد شده، به طوري كه تعداد زيادي از توليدات در حياط شركت ها و كارخانه هاي همجوار ايران خودرو، انباشته شده است و نيز گفته شده بود كه قرار است، در سال جديد، پس از توليد ۴۰ هزار دستگاه خودرو پيكان به عنوان آخرين پارتي توليد، خط توليد اين خودرو متوقف شود، كه صحت و سقم آن برعهده شايع كنندگان است!
به هر حال، پيكان در تاريخ صنعت خودروسازي ايران نامي است كه باقي مي ماند، چراكه با خاطرات تلخ و شيرين چند نسل از جامعه ايراني درآميخته است.

اوايل سال آينده تكليف بلند مرتبه سازي
به صورت منطقه اي در تهران مشخص مي شود
001698.jpg
ايلنا: شهردار تهران گفت: از اوايل سال آينده، ارائه مجوز بلند مرتبه سازي در مناطق تهران به صورت منطقه  اي مورد بررسي قرار مي  گيرد.
دكتر محمود احمدي نژاد، شهردار تهران، گفت: طرح  هاي تفصيلي و جامع مناطق مختلف تهران در دست تهيه است و با تهيه اين طرح  ها، از اوايل سال آينده، موضوع ارائه مجوز براي بلند مرتبه  سازي منطقه به منطقه مورد بررسي قرار مي  گيرد.شهردار تهران يادآور شد: پس از تهيه و تصويب طرح  هاي تفصيلي، بر اساس آن طرح  ها، موضوع بلند مرتبه سازي، بررسي خواهد شد.احمدي نژاد گفت: طرح   تفصيلي هر منطقه مشخص خواهد كرد كه در كدام نقطه از هر منطقه  اي، مي  توان ساختمان  هاي بلند مرتبه احداث كرد.

دومين جشنواره روابط عمومي هاي برتر شهرداري تهران
دومين جشنواره انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري تهران با حضور۷۰ روابط عمومي حوزه هاي معاونت، مناطق ۲۲ گانه، سازمان ها، ستادها، مراكز، ادارات كل و شركت هاي تابع، پانزدهم اسفندماه جاري توسط اداره كل روابط عمومي و بين الملل شهرداري تهران برگزار مي شود. مجتبي اعلايي رئيس دومين همايش انتخاب روابط عمومي هاي برتر شهرداري تهران با اعلام خبر فوق گفت: واحدهاي روابط عمومي تابع شهرداري در اين جشنواره حضور چشمگير و رقابت فشرده اي داشتند.

نايب رئيس شوراي شهر تهران:
بودجه سال آينده شهرداري تهران
براساس اولويت ها بسته مي شود
به گفته نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران، بودجه سال آينده شهرداري تهران بر اساس اولويت ها هزينه خواهد شد.
مهندس حسن بيادي افزود: من فكر مي كنم امكان تثبيت قيمت در بودجه هاي دولت و شهرداري وجود دارد، هرچند با مشكلاتي مواجه مي شود. وي با عنوان اين مطلب كه بر اساس درآمدها ، هزينه ها بسته خواهد شد، تصريح كرد: با توجه به اينكه قيمت ثابت است وقتي اعداد را جمع كنيم عددي به دست مي آيد كه بر اساس آن بودجه كار مي بنديم.بيادي گفت: در واقع ما اولويت بندي مي كنيم كه فشار به مردم وارد نشود، چون دليل ندارد همه كارهاي غير ضرور در يك سال انجام شود، مي توانيم در سالهاي بعد آنها را اجرا كنيم.
نايب رييس شوراي شهر تهران افزود: شايد خيلي از اعداد به اسم بودجه بيايد ولي انجام نشود و بودجه در جاي ديگر هزينه شود، بنابراين ما بودجه را به صورت واقعي مي بنديم و تصويب مي كنيم.وي تاكيد كرد: با اين اولويت بندي براي سال آينده بودجه شهرداري تهران ، هيچ مشكلي به لحاظ اعتباري نخواهيم داشت.شايان ذكر است بودجه پيشنهادي شهرداري تهران براي سال ۸۴ كه در حال حاضر اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران مشغول بررسي آن هستند، تفاوت چشمگيري با بودجه امسال نداشته و در حد چند ميليون تومان افزايش نشان مي دهد.

هزينه گرم كردن فضا در ايران
001695.jpg
قلم سبز ايران : گرم كردن فضا در مناطق سردسير ايران ۶/۸ برابر بيشتر از كشورهاي اروپايي است.
بررسي هاي سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور در بخش لوازم خانگي حاكي است گرم كردن يك متر مربع فضاي مسكوني در مناطق سردسير ايران، به۶۸۲ كيلووات ساعت انرژي نيازمند است؛ درحالي كه در كشورهاي اروپايي اين ميزان كمتر از ۱۰۰ كيلووات ساعت گزارش شده است.
اين گزارش مي افزايد: «پيش بيني مي شود با اجراي طرح هاي بهينه سازي مصرف سوخت در بخش مصارف خانگي در ايران تا سال ،۲۰۱۰ انرژي مصرفي در يك متر مربع فضا به۳۰۰ كيلووات ساعت در هر متر مربع كاهش يابد» .

بهسازي پياده روهاي شمال تهران
001689.jpg
گروه شهري: به منظور ساماندهي تردد عابرين پياده بيش از ۱۰ هزار متر مربع از پياده روهاي شمال تهران مرمت و بهسازي شد.به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، رضا نگهبان معاون فني و عمراني شهرداري منطقه يك ضمن بيان مطلب فوق اظهار داشت: احداث و مرمت پياده روهاي خيابان شهرداري، پگاه، نجابت جو، نارنجستان، اقدسيه، طاهري، قلمستان و... به مساحت بيش از ۱۰ هزار متر مربع و با هزينه اي بالغ بر ۲ ميليارد ريال اجرا شده است.
وي گفت: طراحي، پوشاندن نهرها و تعريض پياده روها، تخريب آسفالت، خاكبرداري، بتن ريزي، سنگفرش و فرش كف بتني از جمله اقداماتي بوده است كه در راستاي اهميت بخشي به حضور حركت عابرين و اثر آن در زندگي بخشيدن به كالبد شهر در پياده روها اجرا شده است.

ضوابط بهداشت و ايمني محل نگهداري حيوانات در پارك ها
001686.jpg
ايسنا: مركز بهداشت كار شهرداري تهران به منظور مراقبت از سلامت مراجعين و كاركنان محل نگهداري حيات وحش و در راستاي جلوگيري از انتقال بيماري هاي مشترك اقدام به اجراي دستورالعمل ضوابط بهداشت و ايمني محل نگهداري حيوانات در سطح پارك هاي شهر تهران كرده است. اين دستورالعمل در سه بخش وظايف متصديان محل هاي نگهداري حيوانات، ضوابط بهداشت و ايمني اين محل ها و نحوه اطلاع رساني و آموزش مراجعين تدوين شد و جهت اجرا به همراه فرم هاي ارزيابي به مراكز بهداشت و درمان شهرداري هاي مناطق و پلي كلينيك شهرداري تهران ارسال شد.

درختكاري در هفت هزار هكتار اراضي پيرامون تهران
گروه شهري: روز يكشنبه ۱۶ اسفندماه همزمان با هفته منابع طبيعي و روز درختكاري طرح توسعه هفت هزار هكتاري جنگل كاري در هشت نقطه از اراضي حاشيه تهران شامل دره رزك، وردآورد، كن، كهريزك، جاجرود، كوهسار، پادگان اميرالمومنين و سعيدآباد مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
خبرنگار ما گزارش مي دهد، شهرداري تهران علي رغم كمبود زمين هاي قابل تملك كه درعين حال از پراكنش مناسبي نيز در سطح شهر برخوردار باشند امسال طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران را نسبت به سال ۸۱ به ويژه در دامنه جنوبي البرز با ۵ برابر توسعه مواجه ساخت.علاوه بر اين كارشناسان امسال حجم عمليات انجام شده در حوزه فضاي سبز شهرداري تهران را نسبت به ۴۵ سال گذشته بي سابقه ارزيابي كردند. اين درحالي است كه به منظور جلوگيري از گسترش بي رويه شهر تهران هيات دولت در سال گذشته كليات طرحي را در كميسيون زيربنايي صنعت به تصويب رساند كه بر مبناي آن شهرداري تهران از سال ۸۲ طرح توسعه جنگل كاري ۱۰ هزار هكتاري دامنه جنوبي البرز و طرح ۵۰ هزار هكتاري فاز دو طرح تكميل كمربند سبز پيرامون شهر تهران را شروع كرد.
خبرنگار ما به نقل از مهندس مختاري مديرعامل سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران مي نويسد: سازمان بين المللي فائو شهرداري تهران را به دليل فعاليت گسترده در برنامه هاي توسعه جنگل كاري و فضاهاي سبز شهري به عنوان نماينده آموزش ۷۱ كشوري كه زير ۱۰ درصد پوشش جنگل و فضاي سبز برخوردارند انتخاب كرده است.
وي افزود: شهر تهران در ۸ ماه از سال با آلودگي هوا و محيط زيست به عنوان پيامدهاي ناشي از وارونگي هوا مواجه است. بنابراين به منظور رفع اين معضل امسال كار ساخت ۱۱۸ پارك محله اي، منطقه اي و فرامنطقه اي را مجموعا به ۵۰۰ هكتار مساحت به پايان رسانده و موفق شده است سرانه فضاي سبز درون شهري را از ۶ متر به ۵/۶ متر افزايش دهد كه البته هنوز ۵/۲ متر با تعريف ارايه شده از سرانه فضاي سبز مورد نياز براساس طرح تفصيلي شهر تهران فاصله دارد.
وي خبر داد: شهرداري تهران در نيمه اول سال ۸۴ كار ساخت بزرگترين بوستان شهري كشور به نام بوستان آزادگان را با ۱۱۲ هزار هكتار به پايان مي رساند و علاوه بر آن براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در سه ماهه اول سال ۸۴ نيز يكي از بوستان هاي چهارگانه طراحي شده براي بانوان تحت عنوان بوستان مادر به مساحت ۳۷ هكتار در جنوب شرق تهران به اتمام خواهد رسيد.
وي مكان يابي ساير بوستان هاي مادر ويژه بانون را در جنوب غرب تهران جنب پارك قائم بلوار يافت آباد به مساحت ۱۶ هكتار، شمال غرب تهران جنب پارك چيتگر به مساحت ۸ هكتار، شمال شرق تهران بزرگراه شهيد بابايي به مساحت ۳۰ هكتار اعلام كرد كه برخوردار از مجموعه هاي فرهنگي، كتابخانه، سالن هاي سرپوشيده، استخر، سونا، پيست دوميداني و دوچرخه سواري، درياچه و محل ويژه فروش صنايع دستي اعلام كرد.به گفته وي شهرداري تهران در نظر دارد سال آينده بزرگترين پارك وحش تهران، پارك پرندگان و باغ موزه معماري (باغ مينياتوري) را به عنوان پارك هاي فرامنطقه اي در جنب پارك چيتگر احداث نمايد.بنابراين گزارش، امسال همزمان با هفته منابع طبيعي و روز درختكاري شهرداري تهران يك ميليون اصله نهال رايگان مثمر و غيرمثمر در ۹۳ نقطه شهر تهران توزيع خواهد كرد كه از اين ميان دستكم ۵۰۰ هزار از گونه هاي گياهي عرضه شده از نوع خرمالو، توت و گردو خواهد بود.

طرح تردد زوج و فرد خودروها به سال ۸۴ موكول شد
خبرگزاري فارس: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران از عدم اجراي طرح زوج وفرد تا قبل از پايان سال جاري و موكول شدن اجراي آن به سال ۸۴ خبر داد.حميد بهبهاني در خصوص علت عدم اجراي اين طرح برخلاف اظهارات قبلي كه مقرر بود تا قبل از پايان سال جاري بصورت آزمايشي در شهر تهران اجرا شود، گفت: مصوبه شوراي عالي ترافيك در راستاي اجراي اين طرح هنوز به ما ابلاغ نشده است.

بر اساس مصوبه شوراي شهر
شهرك كاروان به شهرك رضويه تغيير نام يافت
بنا به پيشنهاد كميسيون نامگذاري معابر شهرداري منطقه ۱۵ و موافقت شوراي اسلامي شهر تهران شهرك كاروان به شهرك رضويه تغيير نام يافت.
يك عضو كميسيون نامگذاري منطقه ۱۵ تهران، با اعلام مطلب فوق، افزود: در پي درخواست ائمه جماعات، انجمن شورا ياري محلات و اهالي شهرك كاروان و مجاورت اين شهرك با بزرگراه امام رضا(ع) و نيز پيرو مصوبه شوراي شهر تهران، شهرك كاروان به شهرك رضويه تغيير نام يافت. وي گفت: بزودي لوحي كه بيانگر نام جديد شهرك رضويه است در ابتداي ورودي شهرك نصب خواهد شد و متعاقباً تهيه و نصب پلاك و ابلاغ به سازمان و شركت هاي ذيربط از جمله آب، برق گاز، مخابرات، پست و ... اعلام مي شود.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |