پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
توسط يك محقق ايراني كشف شد
روش نامريي كردن اجسام
ايرنا: يك محقق ايراني در دانشگاه پنسيلوانيا به كمك يكي از همكارانش ، نشان داده است كه مي توان با استفاده از پرتوهاي پلاسمايي اجسام را نامريي كرد.
ايده نامريي كردن اجسام تا چندي پيش تنها در سطح داستانهاي تخيلي علمي نظير «مرد نامريي» ، «چ جي ولز» مطرح بود اما «نادر انقطاع» و «آندرآ آلو» از دانشگاه پنسيلوانيا شيوه اي را پيشنهاد كرده اند كه با استفاده از آن مي توان با فناوريهاي موجود، اجسام را تا حد زيادي غير قابل رويت ساخت .
به اعتقاد فيزيكدان اين روش كاربردهاي متعددي در فناوري هاي نظامي مربوط به مخفي كردن و استتار اجسام خواهد داشت .
در گذشته گروههايي از فيزيكدانان كوشيده بودند با روش موسوم به «روش آفتاب پرست» به استتار اشيا و اجسام دست يابند.
محققان دانشگاه توكيو نيز بر روي نوعي پارچه تحقيق مي كنند كه بر همين مبنا عمل استتار را انجام مي دهد: در داخل اين پارچه دانه هايي نظير رشته تسبيح كار گذارده شده كه مي تواند صحنه اي را كه برروي آن تابانده مي شود منعكس سازد و جسمي را كه اين پارچه بر آن پوشانده شده نظير بدن آفتاب پرست به رنگ محيط درآورد و به اين ترتيب آن را نامريي سازد.
محقق ايراني و همكارش با انجام محاسباتي نشان داده اند اجسام كروي يا استوانه اي كه با اين قبيل سپرها پوشيده شوند، عملا نور بسيار كمي از خود بازمي تابند.
در عمل زماني كه اين اجسام در معرض نور مريي قرار داده مي شوند، نوري كه از آنها به چشم مي رسد آنقدر اندك است كه عملا ديده نمي شوند.
يك محدوديت اين فناوري آن است كه هر سپر مخصوص تنها براي يك طول موج خاص كار مي كند و به عنوان مثال جسمي كه در زير نور قرمز غيرقابل رويت شده اگر تحت پرتوهاي به رنگ سبز يا آبي قرار گيرد قابل مشاهده خواهد بود.
نكته ديگر آنكه سپر نامريي كننده زماني عمل مي كند كه طول موج با تابيده شده نزديك ابعاد خود جسم باشد. به اين ترتيب در مورد نور مريي، از اين سپر تنها براي مخفي كردن اجسام ميكروسكوپي مي توان استفاده به عمل آورد.
اجسام بزرگتر تنها هنگامي از ديد پنهان مي شوند كه پرتوهاي با طول موج بلندتر به آنها تابيده شود. بنابراين با اين فناوري نمي توان افراد يا خودروها را نامريي كرد.
اما انقطاع معتقد است كه از اين فناوري مي توان در زمينه هاي ديگر نظير توليد موادي كه از برق زدن و درخشش اجسام جلوگيري مي كنند استفاده به عمل آورد.
اين سپرها همچنين مي توانند مانع از تاثير نامطلوب نوري شوند كه از اجسام ريز پراكنده مي شود و به اين ترتيب مي توانند بازده ميكروسكوپها را افزايش دهند. يك كاربرد ديگر اين روش نامريي كردن ماهواره ها در فضا است.

پرواز دور دنيا بدون توقف و سوختگيري
001674.jpg
برتراند پيكارد، دانشمند بنام سوئيسي تصميم دارد تاريخ علم را با طي كردن دور دنيا با هواپيمايي كه توسط انرژي خورشيدي كار مي كند عوض كند. تاكنون هواپيماي رويايي اين فرد تنها به صورت طرح هاي اوليه اي در كامپيوترهاي مركز تحقيقات هوانوردي سوئيس موسوم به لوسين پلي تكنيك موجود است؛ جايي كه بيش از ۵۰ دانشمند با بودجه اي برابر ۴۰ ميليون يورو در حال بررسي و تحقيق بر روي اين پروژه هستند.
گروه دانش: هواپيماي جتي كه استيو فاست ماجراجوي آمريكايي در نظر دارد نخستين پرواز بدون سوختگيري به دور كره زمين را با آن بپيمايد، پرواز خود را آغاز كرده است.
«ويرجين گلوبال فلاير» ده دقيقه به ساعت يك بامداد روز سه شنبه (اول مارس) به وقت گرينويچ از شهر سالينا در ايالت كانزاس آمريكا به پرواز درآمد.
به گزارش بي بي سي، تنها مخزن سوخت هواپيما با بيش از چهار برابر وزن خود هواپيما با سوخت پر مي شود كه انتظار مي رود هواپيما را تا هشتاد ساعت در هوا در حالت پرواز نگه دارد.
پرواز اين هواپيما به دليل وضعيت بد هوا چند هفته به تأخير افتاده بود.
مسير هواپيما در آخرين دقايق پيش از پرواز تغيير كرد. به دليل تغيير جهت باد به سمت جنوب «گلوبال فلاير» به جاي اروپا بر فراز آفريقا پرواز خواهد كرد.
استيو فاست، ميليونر ۶۰ ساله، اذعان داشت كه درصد خطا بسيار پايين است و
خطرناك ترين بخش، بلند شدن هواپيما از روي زمين است.
«گلوبال فلاير» هرگز با مخزن پر از سوخت به پرواز در نيامده است و هر گونه جريان تلاطم هوا و يا نقص فني در جريان پرواز ممكن است فاجعه آور باشد.
فاست پيش از پرواز، در گفت وگو با سايت انگليسي بي بي سي گفت: «تلاطم هوا در ارتفاع پايين خطرناكتر است بنابراين من بايد سعي كنم بدون برخورد با چنين تلاطم هايي خودم را هر چه سريعتر به ارتفاعات بالا برسانم.»
دو ساعت طول كشيد تا «گلوبال فلاير» به ارتفاع ۸/۱۱ كيلومتري زمين برسد. پس از آن هواپيما با سرعت ۴/۲ كيلومتر در دقيقه اوج گرفت تا به ارتفاع پانزده كيلومتري برسد و به طور يكنواخت در آن ارتفاع به پرواز خود ادامه دهد.
اعتماد
استيو فاست گفت كه چاره اي نداشت جز اينكه به شركت «اسكيلد كامپوزيتس» سازندگان «گلوبال فلاير» كه در كاليفرنيا مستقر است و مديريت آن را برت روتان هوانورد معروف بر عهده دارد كاملاً اعتماد كند.
فاست همچنين در جريان كنفرانس خبري در شهر سالينا نيز گفت: «فكر مي كنم كه آدم عصبي هستم. شايد عصبي بودنم در اين موقعيت توجيه پذير باشد.
پرواز با هواپيمايي به اين سنگيني خيلي ترسناك خواهد بود.»
او افزود: «تلاشي بزرگ است و من مايل هستم كه خطر آن را قبول كنم.»
در همين حال ريچارد برنسون رئيس خطوط هوايي ويرجين در بريتانيا به استيو فاست قول داده كه اگر پرواز خود را با موفقيت به پايان برساند مي تواند تا آخر عمر مجاني با اين خطوط هوايي پرواز كند. او ساعت مچي خود را به فاست داد و گفت: «مي خواهم خودت و اين ساعت من سالم برگرديد.»
استيو فاست در پرواز با هواپيماهاي جت، گلايدر، بالن و قايق بادباني ركوردهاي بسياري را به نام خود ثبت كرده است.
او كه پيش از اين كارگزار سهام بود در اواسط دهه ۱۹۹۰ ميلادي هنگامي كه سعي داشت همراه با ريچارد برنسون دور دنيا را با بالن بپيمايد به شهرت رسيد. او در ششمين تلاش خود موفق شد در سال ۲۰۰۲ به تنهايي با بالن دور دنيا بچرخد.
«گلوبال فلاير» ۱۵۲۲ كيلوگرم وزن دارد و براي طي مسافت ۳۷۲۶۰ كيلومتر در ارتفاع حداكثر ۱۵۸۰۰ متر در حدود ۸۶۳۶ كيلو گرم سوخت با خود حمل مي كند.
علاقه مندان مي توانند پرواز «گلوبال فلاير» را از روي سايت آن به صورت زنده دنبال كنند. در سال ۱۹۸۶ جيانا يه گر و ديك روتان نخستين پرواز بدون توقف و بدون سوخت گيري به دور دنيا را با هواپيماي ملخ دار «وويجر» (Voyager) انجام دادند.
اين پرواز نه روز به طول انجاميد و هواپيماي «وويجر» مسافتي برابر با ۴۲۴۲۰ كيلومتر را پيمود.
انتظار مي رود كه «گلوبال فلاير» در مسير خود از روي شهرهاي بزرگي چون شيكاگو، تورنتو، كراچي، شانگ هاي، توكيو و لس آنجلس عبور كند.

توليد ذرت  غني شده در چين
001677.jpg
گروه دانش: دانشمندان چيني موفق به پرورش نوع جديدي از ذرت شدند كه نسبت به نوع متداول ذرت ها از ارزش غذايي بالاتر و اندازه بزرگتري برخوردار است.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ميزان توليد اين گونه جديد از ذرت در هر هكتار حدود ۱۵ هزار كيلوگرم اعلام شده است كه اين رقم بسيار در صنعت كشاورزي چشمگير است.
توليد ذرت هاي بزرگ چيني در ادامه برنامه دولت پكن براي افزايش توليد غلات در اين كشور بوده است.همچنين به گزارش خبرگزاري شين هوا، توليد ذرت هاي بزرگ و غني راهي بسيار مفيد در عرصه افزايش توليد غلات و غني سازي اين مواد در چين است،  متخصصان عقيده دارند كه اگر گونه جديد ذرت هاي غني شده در چين به توليد انبوه برسد، اين كشور سالانه قادر به توليد بيش از ۶ ميليارد كيلوگرم ذرت خواهد بود.

نرم افزار
AIM به Outlook متصل مي شود
گروه انفورماتيك: شركت آمريكا آنلاين در حال ارايه ابزار بتايي است كه به كاربران سرويس پيام فوري آمريكا آنلاين (AIM) امكان مي دهد از تماس هاي آنلاين و قابل دسترس براي چت كردن از طريق برنامه ي كاربردي ايميل Outlook مايكروسافت با خبر شوند.
به گزارش تراشه ، اين برنامه ي كاربردي جديد با همكاري شركايي كه به دنبال ساخت AIM در سايت هاي آنلاين و برنامه هاي كاربردي متعدد بوده اند، ارايه شده است. هدف يكپارچه سازي Outlook به طور مستقيم بر روي دسك تاپ هاي كاربران كسب و كار متمركز شده كه از تكنولوژي شركت Intellisync استفاده مي كنند.
اين برنامه، به صورت رايگان و از طريق وب سايت AOL.com براي كاربران نسخه ي ۵.۹ و يا نسخه هاي بالاتر AIM كه از Outlook ۲۰۰۲ يا ۲۰۰۳ استفاده مي كنند، قابل دانلود است. مايكروسافت نيز ويژگي هاي يكپارچه ي ارسال پيامي را در Outlook و از طريق سرويس هاي پيام فوري خود ارايه مي دهد.
اين ابزار جديد كه AIM Sync نام دارد، به كاربران امكان مي دهد تا تماس هايي را از Outlook به فهرست AIM خود افزوده و آدرس هاي ايميل را با اسامي AIM مطابق سازند. بنابراين، افراد مي توانند با قرار دادن آيكون AOL در ايميل ها و يا دفترچه هاي آدرس يا فهرست هاي تلفن Outlook، از تماس هاي آنلاين اطلاع يابند. كاربراني كه بر روي اين آيكون كليك كنند، مي توانند از آنلاين بودن فرد مورد نظر خود اطلاع يافته، به شماره ي تلفن وي دسترسي يابند و همچنين پيام خود را از طريق سرويس پيام كوتاه بر روي موبايل وي ارسال كرده و يا به صورت آنلاين با او چت كنند.
ابزار بتايي كه توسط شركت آمريكا آنلاين ارايه شده، راهي است براي آن كه اين شركت بتواند كاربران بيشتري را به سوي سرويس پيام فوري خود جذب كند.
مايكروسافت به زودي كلاينت سرويس پيام فوري سازماني خود را براي Live Communication Server ۲۰۰۵با نام كد Istanbul ارايه خواهد داد كه به كاربران امكان مي دهد پيام هاي خود را با تماس هاي موجود بر روي شبكه هاي عمومي پيام فوري براي ياهو، AOL و MSN مبادله كنند. آمريكا آنلاين از طريق همكاري با برنامه هاي كاربردي و سايت هاي كسب و كار، به كار خود توسعه مي بخشد.
با وجود آن كه برنامه هاي كاربردي پيام فوري سازماني متعددي در بازار وجود دارند، اما هيچ يك به اندازه ي شبكه هاي IM عمومي مورد توجه و استفاده قرار نمي گيرند. پيش بيني مي شود كه تا سال ،۲۰۰۸ تعداد HAJVH; هاي سرويس پيام فوري به چيزي در حدود ۲۴۰ ميليون افزايش يابد.

سخت افزار
هارد ۱۲۰گيگابايتي براي لپ تاپ
گروه انفورماتيك:يك شركت ژاپني اقدام به توليد نخستين هارد ديسكهاي۱۲۰ گيگابايتي ويژه كامپيوتر هاي لپ تاپ كرده است .
به گزارش پي سي ورلد، اين شركت براي دستيابي به هارد ديسك ۵ / ۲اينچي با۱۲۰ گيگابايت گنجايش ، از ثبت فشرده تر اطلاعات در سطح هارد ديسك استفاده كرده به طوري كه در هر اينچ مربع از سطح اين هارد ديسك جديد۱۰۴، گيگابايت اطلاعات ذخيره مي شود كه اين مقدار۲۰ درصد بيشتر از بهترين هارد ديسكهاي ويژه لپ تاپ هاي فعلي است .
شركت «فوجيتسو» به علاوه در هارد ديسكهاي جديد خود بهبودهاي ديگري نيز ايجاد كرده كه از ميان آنها مي توان به افزايش طول عمر هارد ديسكها، كاهش مصرف برق، و همچنين كاهش آسيب پذيري آنها در برابر ضربات مكانيكي اشاره كرد.
شركت «فوجيتسو» هم اكنون نمونه هايي از اين هارد ديسكهاي۵ /۲ اينچي ۱۲۰گيگابايتي خود را براي شركتهاي بزرگ توليدكننده كامپيوتر هاي لپ تاپ ارسال كرده و در صورت كسب رضايت اين شركتها، توليد انبوه هارد ديسك جديد خود را از سه ماهه دوم سال ميلادي جاري آغاز خواهد كرد.

هوش مصنوعي
جاروبرقي  هوشمند
ايرنا: يك پژوهشگر ژاپني  جاروبرقي  هوشمندي  ابداع كرده است كه مي تواند لوازم يدكي  را كه به آن نياز دارد براي  خود سفارش دهد.
به گزارش پايگاه اينترنتي  آنانوا، اگر جاروبرقي  خراب شود يا قطعه اي  از آن نياز به تعويض داشته باشد مالك خود را باخبر مي كند. فرد نيز با شماره تلفن مركز تعمير جاروبرقي  تماس مي گيرد و گوشي  تلفن را براي  جاروبرقي  نگه مي دارد.
جاروبرقي  هم پيامي  در مورد نقص دستگاه ارسال كرده و قطعات مورد نياز خود را سفارش مي دهد.
حتي  تراشه رايانه دستگاه زمان خريد و مدت زمان استفاده از جاروبرقي  را اعلام مي كند. به نوشته «سان» اين جاروبرقي  درحال حاضر در ژاپن عرضه مي شود. جيمز دايسون مخترع اين جاروبرقي  توانست با ساخت اولين جاروبرقي  بدون كيسه ۸۰۰ ميليون پوند درآمد كسب كند. با اين نو آوري  افراد ديگر نيازي  به يافتن شماره سريال و جزييات مدل جاروبرقي  خود ندارند. جاروبرقي  خود تمام اين كارها را مي كند. بنابراين فرد نيازي  به ذكر شماره مدل دستگاه ندارد.

ياهو دهمين سال فعاليت خود را جشن مي گيرد
گروه انفورماتيك: ياهو، يكي از شمايل هاي مهم جهان اينترنت، در هفته جاري دهمين سالگرد پيدايش خود را جشن مي گيرد.
به گزارش بي بي سي، اين شركت ابتدا توسط ديويد فيلو و جري يانگ، دانشجويان دانشگاه استانفورد در اتاقك عقب يك يدك كش در محوطه اين دانشگاه راه اندازي شد، اما از آن زمان تاكنون تغييرات شگرفي را به خود ديده است.اين دو دانشجو در جستجوي راهي بودند تا جستجوي مواد مورد علاقه خود در اينترنت را تسهيل كنند.آنها موضوع هاي مختلف را طبقه بندي كردند و همين طبقه بندي به زودي نزد صدها نفر محبوبيت يافت و آن دو را به فكر انداخت به بهره برداري اقتصادي از آن بپردازند.
گستاخ و نخراشيده
اين وب سايت ابتدا «راهنماي جري براي شبكه جهاني كامپيوترها» نامگذاري شد، اما بنيانگذاران كه از تعريف واژه «ياهو» در لغتنامه به معني «شخص گستاخ و نخراشيده» خوششان آمده بود اين نام را انتخاب كردند.اين واژه در قرن هجدهم توسط جاناتان سوئيفت، هجونامه نويس در كتاب سفرهاي گاليور به كار برده شد و عموميت پيدا كرد. يانگ پيش از آغاز دهمين سالگرد تاسيس اين شركت كه رسماً روز دوم مارس برگزار مي شود به خبرنگاران گفت: «ما مطمئنا پيشرفته يا متمدن نبوديم.»اما شكي نيست كه آنها داراي مغز اقتصادي بودند و در آوريل ۱۹۹۵ سرمايه گذاران شركت «سكوئيا كاپيتال» را راضي كردند ياهو را با سرمايه اي دو ميليون دلاري بنيان نهند.

ژنتيك
تشخيص ايدز در روزهاي اول آلودگي
ايرنا: با استفاده از آزمون هاي ژنتيكي به نام NAAT ميتوان موارد جديد آلودگي به ايدز را در مراحل اوليه تشخيص داد.
پژوهشگران به تازگي دريافتند با استفاده از نوعي آزمون ژنتيكي مي توان آلودگي به ويروس ايدز را در مراحل اوليه پيش از اينكه با روش هاي معمول امروزي قابل تعيين باشد تشخيص داد.
دكتر فرانسيس پريدي، از دانشگاه آتلانتا در اين باره مي گويد اين آزمون به پزشكان اين امكان را مي دهد كه افراد آلوده به ويروس ايدز را در مراحل اوليه تشخيص دهند و از آلودگي ديگران در اين زمان كه بيشترين خطر سرايت بيماري وجود دارد پيشگيري كنند. بيماران بدون علامت بزرگترين گروه ناقلان ويروس محسوب مي شوند. در هفته هاي اول بعد از آلودگي سطح خوني ويروس در بالاترين ميزان خود است.بنابراين بيشترين خطر سرايت ايدز تماس با فرد آلوده در هفته هاي اول آلودگي فرد به ويروس است. با وجود بالا بودن ويروس در خون ، در هفته هاي اول با آزمون هاي رايج نمي توان موارد آلوده به ويروس را تشخيص داد.
تستهاي رايج خون و بزاق تنها سطح خوني آنتي بادي هايي كه در پاسخ به وجود ويروس ايدز در بدن ساخته مي شود تعيين مي كند. از آنجا كه توليد اين آنتي باديها چند ماه يا بيشتر به طول مي انجامد با روش هاي امروزي تنها ماه ها بعد از آلودگي ميتوان بيماري را تشخيص داد.
اين آزمون ژنتيكي كه NAAT يا آزمون تقويت اسيد نوكلئيك نام دارد، سالهاست براي تعيين آلودگيهاي ويروسي در بانك خون استفاده مي شود.
با استفاده از اين روش بيشتر از روش هاي معمول تشخيصي، ايدز در اشخاص مبتلا تشخيص داده مي شود. اگرچه هزينه اين روش هنوز برآورد نشده ولي به نظر مي رسد از روش هاي ديگري كه ايدز را در مراحل اوليه آلودگي تشخيص مي دهند ارزان تر باشد. با پيشرفت روش هاي غربالگري مي توان كل جمعيت يك كشور را از نظر آلودگي به ويروس ايدز آزمايش كرد. به اين ترتيب ميزان سرايت از اشخاص فاقد علامت به افراد سالم كنترل مي شود. نتايج اين مطالعه به تازگي در كنفرانس رتروويروس ها و عفونت هاي فرصت طلب در بوستون مطرح شد.

سارق اطلاعات ريزپردازنده ها دستگير شد
گروه انفورماتيك: يك شهروند تايواني آمريكا دوشنبه گذشته به علت انتقال جزئيات ساخت ريزپردازنده هاي آمريكايي به رقباي تايواني دستگير شد.
به گزارش رويترز، مقامات قضايي آمريكا اعلام كردند كه شين گائو تا سي ئي ۳۵ ساله، با سرقت برگه هاي اطلاعاتي مربوط به ساخت ريزپردازنده ها از شركت «ولترا» سان فرانسيسكو و اطلاعات موجود آن را در ايام كريسمس با ايميل براي يك شركت تايواني ارسال كرده است. به گفته پليس فدرال آمريكا تاسي ئي اكنون به عنوان يك شهروند قانوني آمريكا در اين كشور زندگي مي كند. او از ماه جولاي ۲۰۰۲ تا ۱۵ فوريه ۲۰۰۵ در شركت تراشه سازي «ولترا»سان فرانسيسكو مشغول به كار بوده است، اما در چند هفته گذشته به بهانه اينكه قصد دارد براي ازدواج به كشورش بازگردد استعفانامه خود را تقديم هيأت مديره شركت مذكور كرد.
طبق قانون فدرال ايالات متحده جريمه تعيين شده براي چنين مجرماني علاوه بر پرداخت غرامت نقدي، تحمل ۱۰ سال زندان پيش بيني شده است. شركت «CMSC» كه تاسي ئي اطلاعات سرقت شده را به آنها تحويل مي داد هنوز واكنشي نسبت به خبر دستگيري جاسوس خود نشان نداده اند. اين در حالي است كه رئيس شركت مذكور چندين سال پيش در شركت ولترا مشغول به كار بوده است.به گفته پليس فدرال آمريكا مسأله فروش و سرقت اطلاعات غيرقانوني روزبه روز به معضلي جدي تر براي اين كشور تبديل مي شود.

كهكشان جديد با پرتوهاي مادون قرمز
اخترشناسان گروهي شگفت انگيز از كهكشان هاي عظيم كه پرتوهاي مادون قرمز ساطع مي كنند را كشف كردند.
به گزارش INN، پژوهشگران دانشگاه كرنل اين كهكشان ها را كه در فاصله ۱۱ ميليارد سال نوري از زمين قرار دارند با تلسكوپ فضايي «اسپاتيزر» كه به دستگاه ثبت پرتوهاي مادون قرمز مجهز است كشف كردند. اخترشناسان، نور مادون قرمز اين كهكشان ها را از هسته يا از انفجار ستاره ها دانستند.

۱۰۰ ميليارد  اتصال عصبي در مغز
پژوهشگران انگليسي به نتايج جديدي در خصوص اتصالات بين سلول  هاي عصبي مغز پي بردند. به گزارش ساينتيست،براساس اين پژوهش  ها مغز انسان از حدود ۱۰۰ ميليارد سلول عصبي تشكيل شده است و چون هر سلول عصبي با سلول هاي مجاور خود نزديك به هزار اتصال برقرار مي كند، اتصالات عصبي مغز به حدود ۱۰۰ ميليارد  مي رسد. بررسي  هاي اخير نشان داد با استفاده از تحليل هاي آماري و الگوهاي رياضي مي توان ثابت كرد الگوهاي منظمي از اتصالات بين سلول هاي عصبي وجود دارد.

آف لاين
تاثير مثبت ملاتونين در درمان بي خوابي
گروه دانش: تجويز هورمون ملاتونين براي سالمندان و كساني كه دچار بي خوابي اند مفيد است .
به گزارش واحد مركزي خبر، محققان انستيتو فناوري ماساچوست ( ام آي تي) در آخرين تحقيقات خود اعلام كرده اند اختلال بي خوابي افراد سالمند با اين هورمون تا حدود زيادي برطرف مي شود.
تجويز مقدار بسيار كم هورمون ملاتونين نه تنها كمك مي كند افراد به راحتي بخوابند بلكه چنانچه پس از به خواب رفتن به هر علتي بيدار شوند، خوابيدن دوباره آنها تسهيل مي شود.
البته پژوهشگران هشدار مي دهند قرص هاي ملاتونين موجود در بازار ۱۰ برابر مقدار لازم حاوي ماده موثره است و مصرف آنها با وجود موثر بودن در چند روز نخست پس از مدتي با از بين بردن حساسيت گيرنده  هاي ملاتونين در بدن، ديگر مفيد نخواهد بود.

كشف علت سمي بودن مارها
گروه دانش: دليل سمي بودن مار ها كشف شد.
به گزارش اي ساينس، پژوهشگران براي پي بردن به جزييات بيشتري درباره چگونگي سمي  بودن زهر مارها، زنجيره اي از عناصر و اجزاي پروتئيني ۲۴ سم مختلف را بررسي كردند.
محققان اين پروتئين ها را با پروتئينهايي كه از اندامهاي غيرسمي  خزندگان نظير مغز آنها جدا كرده بودند مقايسه و ثابت كردند كه در بيست و يك سم منشأ بافتهاي معمولي يافت مي شود. محققان همچنين پي بردند اين سموم در بسياري از موارد از پروتئين هايي با ساختار مولكولي بسيار پايدار رشد كرده اند.
دانشمندان اميدوارند از نتايج مطالعات خود درباره سموم مارها براي درمان سرطان، آرتروز و بيماريهاي قلبي استفاده كنند.

۱۰۰ اختلاف در مغز زنان و مردان
گروه دانش: مغز زنان و مردان نزديك به ۱۰۰ اختلاف ساختاري دارد .
به گزارش IRIB، دانشمندان با مطالعه مغز زنان و مردان با دستگاه MRI به اين نتيجه رسيدند كه بخشي از مغز كه عامل ارتباطي ميان دو نيمكره مغز است در زنان بزرگتر از مردان است، بنابراين هر دو نيمكره چپ و راست مغز زنان بهتر عمل مي كنند.
به همين علت است كه زنان كارهاي چند مرحله اي و چند بخشي را بهتر از مردان انجام مي دهند.
MRI همچنين نشان مي دهد، مغز مردان اطلاعات را در هر نيمكره به راحتي منتقل مي كند بنابراين چون اطلاعات در يك نيمكره متمركز مي شوند مردان بيشتر به هدف مورد نظر مي  رسند. دانشمندان معتقدند، بيشتر تفاوتهاي مغز در دو جنس مخالف حتي در دوران كودكي نيز مشهود است. فعاليتهاي پسران به بخش مكانيكي مغز و فعاليتهاي دختران به بخش گفتاري و احساسي مغز مربوط است .

ميليونرها به فضا سفر مي كنند
موج: آمريكا براي ميليونرهاي چيني تور سفر فضائي ايجاد كرد.
شهروندان ثروتمند چيني بزودي عازم يك پرواز خصوصي به فضا مي شوند.
اولين گروه از ميليونرهاي حادثه جو، سفر خود را به فضا در ماه مي (خرداد) آغاز مي كنند.
براساس اين گزارش ،بدنبال موفقيت Yang Liwei در سال ۲۰۰۳ به عنوان اولين مرد چيني كه موفق به سفر در فضا شد ،امكان ايجادتورهاي فضائي توسط آمريكا در بازارهاي چين ايجاد شده است.
با افزايش چيني هاي ثروتمند ،مركز ماجراجويان فضائي آمريكا به اميد جذب متولين چيني بيشتر براي سفر به فضا ،موافقت نامه اي را با تور فضائي هنگ كنگ در شنزن واقع درجنوب چين به امضا رسانيد .ثروتمندان چيني از طريق اين تور براي سفر به فضا اقدام مي كنند.

آن لاين
خط كش نانومتري به توليد پردازنده هاي جديد كمك خواهد كرد
ايرنا: دانشمندان موفق شدند با استفاده از شبكه هاي اتمي، وسيله اندازه گيري جديدي ابداع كنند كه قادر است فواصل بسيار كوچك را اندازه گيري كرده و به سازندگان ريزتراشه ها براي توليد محصولات بهتر كمك كند.
به گزارش «نيوساينتيست» ، اين خط كش مدرج بسيار كوچك را دانشمندان موسسه ملي استاندارد و فناوري در مريلند آمريكا طراحي كرده اند.
محققان اين موسسه با اعلام خبر توليد ابزار اندازه گيري فوق العاده دقيق اعلام كردند توليدكنندگان تجهيزات الكترونيكي در ابعاد نانومتري قادر خواهند بود با استفاده از آن ، تجهيزات خود را با دقت بيشتري تنظيم نمايند و دقت كار خود را افزايش دهند.
دانشمندان براي ساخت اين وسيله مدرج جديد، از روشي كه اتم هاي عنصر سيليكون براي در كنار يكديگر قرار گرفتن در شبكه هاي اتمي بسيار ريز استفاده مي كنند، الهام گرفته اند.
به گفته محققان اين موسسه ، با استفاده از خواص اتم هاي سيليكون مي توان خط كش هاي نانومتري توليد كرد.
از وسيله اندازه گيري جديد مي توان در زمينه هاي مختلف ، مانند تنظيم دقيق تر تجهيزاتي نظير ميكروسكوپ هاي الكتروني و همچنين ميكروسكوپ هاي اتمي استفاده كرد. دقت خط كش بسيار ريز جديد حدودي برابر دقيق ترين تجهيزاتي است كه هم اكنون براي مقاصد مشابه مورد استفاده قرار مي گيرند.
كارشناسان عقيده دارند اين وسيله اندازه گيري به خصوص در زمينه توليد محصولات مايكرو الكترونيك نظير پردازنده هاي رايانه ها، بسيار پركاربرد خواهد بود.

انجمن شركت هاي انفورماتيك الكامپ را برگزار نمي كند
آي تي ايران: بزرگترين انجمن انفورماتيكي كشور از برگزاري نمايشگاه الكامپ كناره گيري كرد.
سهيل مظلوم رييس هيات مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك در يك جلسه مطبوعاتي با اعلام اين خبر افزود: براي برگزاري نمايشگاه الكامپ يازدهم بايد سه شريط فراهم مي شد كه يكي از آن ها پيرامون اتهامات و توهين هايي بود كه به انجمن وارد كردند كه اين موضوع را بايد روشن كنند و موضوع ديگر بحث ارزي - ريالي است كه به عنوان يك مساله  اصلي بايد تكليفش روشن شود.
وي افزود: بايد تضمين لازم براي برگزاري نمايشگاه مطلوب فراهم شود كه در اين زمينه مكاتباتي انجام شد و انتظار پاسخ داشتيم و تا روز گذشته نيز صبر كرديم، ولي متاسفانه علي رغم تمايلي كه داشتيم شرايط مهيا نشد، بنابراين تصميم گرفتيم ما اين نمايشگاه را برگزار نكنيم.
بر اساس خبرهاي رسيده با برگزاري نسبتا موفق الكامپ در سال ۸۳ و استقبال چشمگير شركت ها و بازديدكنندگان از آن موضوعاتي مثل اختلافات ارزي - ريالي مسئولان نمايشگاه بين المللي حتي تا بازداشت رييس هيات مديره انجمن شركت هاي انفورماتيك نيز پيش رفتند.با كنار رفتن انجمن شركت هاي انفورماتيك از برگزاري الكامپ عملا در چند ماه باقي مانده به الكامپ ۸۴ برگزاري نمايشگاه با دشواري و راضي كردن شركت ها براي حضور در آن بسيار دشوار خواهد بود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |