پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
ايران درخواست مجدد آژانس را
براي بازديد از پارچين رد كرد
گروه سياسي: اجلاس ماه فوريه شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي از سه روز پيش در وين آغاز به كار كرد. با قطعنامه اجلاس ماه نوامبر درخصوص فعاليتهاي هسته اي ايران اين موضوع از دستور كار ويژه آژانس در اين نشست خارج شد و وضعيت پرونده ايران از فوق العادگي تقريباً به وضعيت عادي نزديك شد.
با اين همه سه شنبه شب به وقت تهران پير گلداشميت معاون امور پادمانهاي آژانس گزارشي درباره پيشرفتهاي حاصله در روند راست آزمايي آژانس در ايران براي اعضاي شوراي حكام خواند.
به گزارش خبرگزاري ها گلداشميت در اين گزارش با اذعان به اين نكته كه ايران از جلسه پيشين شورا تاكنون در يك جدول زماني معين دستيابي بازرسان به مواد و تأسيسات هسته اي خود را تسهيل كرده است اعلام كرد: ايران درخواست جديد آژانس براي بازديد دوباره از مجتمع نظامي پارچين را رد كرده است.
به گزارش ايسنا در متن مورد قرائت اشميت آمده است: ايران چند ماه پس از پذيرش درخواست اول بازرسان آژانس براي بازديد از پارچين با اين بازديد موافقت كرد و در پاسخ به تمايل بازرسان براي بازديد از مناطقي كه در بازرسي اول بررسي نشده بودند اعلام كرد انتظار آژانس براي بازديد از اماكن خاص مجموعه پارچين برآورده شده است و بنا بر اين توجيهي براي بازديد بيشتر وجود ندارد.
گلداشميت در گزارش خود درخصوص مركز تحقيقات فيزيك در لويزان و تجهيزات داراي استفاده دوگانه آورده است: آژانس از ايران در اين باره اطلاعاتي خواسته بود اما تهران پاسخ داد كه الزامي براي ارائه اين اطلاعات وجود ندارد. اشميت با اشاره  به وجود تأسيسات زيرزميني در اصفهان گفت كه ايران به موقع آژانس را در جريان قرار نداده است.معاون البرادعي درخصوص ساخت راكتور آب سنگين در اراك نيز گفت: اين تأسيسات مي تواند پلوتونيوم توليد كند و بنا بر اعلام ايران ساخت آن ادامه دارد در حالي كه آژانس از ايران خواسته بود ساخت اين تأسيسات را متوقف كند.
سيروس ناصري نماينده ايران در شوراي حكام نيز در پاسخ به بعضي از مسائل مطرح شده در گزارش اشميت گفت: ايران در امكان دسترسي به پارچين براي بازرسان آژانس حتي از تعهدات خود فراتر رفته است. تهران در زمان اعلام موافقت با بازديد بازرسان از پارچين اعلام نمود كه اين بازرسي شامل تأسيسات نظامي نمي شود.
ناصري افزود: ما از حق غني سازي اورانيوم نمي گذريم. اين مسئله اي نيست كه روي ميز باشد و روي ميز نيز قرار نخواهد گرفت ما با خون و عرق و اشك اين برنامه را توسعه داده ايم.
جكي ساندرز نماينده ايالات متحده در شوراي حكام در واكنش به گزارش گلدشميت ايران را به نقض پيمان منع تكثير سلاح هاي هسته اي متهم كرد و گفت: آژانس بايد پرونده ايران را به شوراي امنيت ارجاع دهد. وي افزود: سخنان اشميت فهرست آغازين تلاشهاي ايران براي پنهان كاري و تقلب و تأخير در كار بازرسان آژانس را براي ما فراهم مي سازد.
واكنش سه كشور اروپايي
رويترز گزارش داد كه رابرت رايت رئيس هيأت انگليسي حاضر در شورا از جانب سه كشور اروپايي طرف مذاكره با ايران نسبت به «عدم پايبندي ايران به تعهد تعليق تمامي بخشهاي حساس فعاليت هسته اي» انتقاد كرد.
رايت از ايران خواست به عنوان اقدامي داوطلبانه به تصميم تعليق كامل همه فعاليتهاي مربوط به غني سازي پايبند باشد.
وي تأكيد كرد: به نظر مي رسد ايران قصد دارد دامنه بازديدهاي شفاف ساز آژانس را محدود كند. رايت اشاره ويژه خود را به قصور ايران در گزارش حفر تونل در تأسيسات هسته اي اصفهان معطوف كرد.
كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد به عنوان همپيمانان جمهوري اسلامي ايران در شوراي حكام هم در بيانيه اي از همكاري آژانس و ايران براي تكميل بررسي ها درخصوص برنامه هسته اي ايران حمايت كردند.
اظهارات البرادعي
محمد البرادعي دبيركل آژانس انرژي هسته اي يك روز پس از قرائت گزارش معاونش در جمع خبرنگاران خواستار پاسخ صريح ايران به سئوالات موجود شد. وي افزود: تهران بايست اقدامات شفافي را انجام دهد تا به بازرسان اجازه بازديد از آنچه فراتر از NPT و پروتكل الحاقي است داده شود.
وي موارد همكاري ايران و آژانس را در مصاحبه بازرسان با هركسي كه بخواهند و دستيابي به هرگونه سندي و نيز امكان بازديد مكرر از بعضي از سايتها دانست.
وي تصريح كرد كه نمي تواند هيچ گونه جدول زماني را براي بسته شدن پرونده ايران اعلام كند.
حمايت از قرارداد ايران و روسيه
در كنار ديگر اخبار يك منبع آگاه در آژانس به خبرگزاري نووستي روسيه گفت: توافقنامه ايران و روسيه درباره بازگرداندن پسماند سوخت هسته اي گامي مثبت است و راه را براي همكاري با ايران در زمينه فناوري هسته اي صلح آميز باز خواهد كرد. وي با اشاره به اين كه اين قرارداد به طور رسمي در شوراي حكام مورد بحث قرار نگرفت افزود: اما بيشتر اعضا اين توافقنامه را به موقع مي دانند.
انتظار آمريكا براي گزارش هاي مفصلتر
ايسنا به نقل از آدام ارلي سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا خبر داد كه آمريكا انتظار دارد آژانس ظرف روزهاي آينده گزارش مفصلتري درباره ايران ارائه دهد. ارلي مدعي شد: البرادعي گفته است كه ايران برخي اطلاعات درخصوص برنامه هسته اي اش را ارائه نكرده است و در چندين مورد نيز با آژانس همكاري مناسب نداشته است.

مرتضوي:
دستورالعملي درباره عدم توقيف
مطبوعات صادره نشده است
فارس: دادستان تهران گفت: تاكنون دستورالعمل يا بخشنامه اي درباره نحوه برخورد با مطبوعات از سوي رئيس قوه قضائيه به ما ابلاغ نشده است.
سعيد مرتضوي در نامه اي به عباسعلي عليزاده رئيس كل دادگستري استان تهران درباره سخنان وي درخصوص نوع برخورد با جرائم مطبوعاتي توضيحاتي ارائه داد.
وي در متن نامه خود آورده است: همانطور كه استحضار داريد روزنامه هاي كثيرالانتشار و خبرگزاريها در دو روز گذشته به نقل از جنابعالي مطالبي را منتشر نموده اند كه به نظر مي رسد مصادره به مطلوب و برداشت شخصي از اظهارات جنابعالي باشد. به عنوان مثال، روزنامه اي تيتر اول خود را به نقل از جنابعالي چنين آورده است: «ديگر با مطبوعات برخورد نمي كنيم» و اين مطالب به عنوان دستورالعمل جديد رياست معظم قوه قضاييه درخصوص تغيير در نحوه برخورد با مطبوعات منعكس شده است.
وي در ادامه اين نامه آورده است: با عنايت به اينكه تعبيرهاي مختلف از اين مصاحبه در سايتها و خبرگزاريها و مطبوعات در روز جاري نيز ادامه داشته و تاكنون نيز دستورالعمل يا بخشنامه اي كه مويد اين اخبار باشد ابلاغ نگرديده است.
دادستان تهران اظهار داشته است: محدوده آزادي مطبوعات در قانون اساسي و قوانين عادي تبيين و مشخص مي باشد و مسئوليت كيفري در جرايم مطبوعاتي و موارد توقيف موقت و لغو امتياز نشريه نيز در قانون احصاء گرديده است، بنابراين در مواردي كه قانونگذار صرفاً تعقيب مدير مسئول را پيش بيني كرده باشد متهم مذكور تعقيب و در صورتي كه نشريه مرتكب تخطي شود كه قانونگذار توقيف موقت يا لغو امتياز را پيش بيني نموده باشد مطابق موازين قانوني در اين خصوص نيز اقدام خواهد شد.
مرتضوي در اين نامه تصريح كرده است: در هر صورت دادسرا با عنايت به جنبه عمومي و خصوصي برخي جرايم مطبوعاتي و لحاظ حق و حقوق شاكي با رعايت آزاديهاي مشروع و قانوني مطبوعات تا به حال اقدام نموده و هيچ فرد يا قشري را در ارتكاب جرم و هتك حرمت اشخاص و اقدام عليه امنيت و مصالح عمومي كشور داراي مصونيت از تعقيب نمي داند.
مرتضوي در پايان نامه خود از رئيس كل دادگستري استان تهران خواسته است تا درخصوص مطالب منعكس در مطبوعات و دستورالعمل مورد اشاره مراتب را به دادسراي عمومي و انقلاب تهران اعلام نمائيد.
عليزاده رئيس كل دادگستري تهران نيز در پاسخ به اظهارات دادستان تهران آورده است: آنچه كه در رابطه با مصاحبه اينجانب راجع به مطبوعات نوشته ايد، به طور اختصار مطالبي كه گفتم چنين بوده است.
پس از ختم مراسم مربوط به ابوالزوجه حضرت آيت الله شاهرودي در صحن مسجد ارگ، خبرنگاران بلافاصله از من سؤال كردند دستورالعمل جديد رياست محترم قوه قضاييه نسبت به مطبوعات چيست؟ و آيا معظم له همچنان با توقيف روزنامه ها موافق هستند؟ در پاسخ عرض كردم، رياست محترم قوه قضاييه فرمودند: سعي كنيد تا آنجا كه ممكن است روزنامه ها توقيف نشود و با جرائم مطبوعاتي مي بايست مطابق قانون مطبوعات و ساير قوانين مربوطه برخورد شود.
وي در ادامه افزوده است: به اين بيان كه در برخورد با جرايم مطبوعاتي در مرحله اول با ارشاد و راهنمايي و تذكر و در مرحله دوم با احضار و بازجويي مدير مسئول و مثلاً در صورت مقتضي تعليق تعقيب و در مرحله سوم صدور كيفرخواست و مجازات مدير مسئول با رعايت موازين اصل ۱۶۸ قانون اساسي در حدود ضوابط و مقررات و متناسب با جرم، و در مرحله آخر اگر چاره اي نبود توقيف صورت گيرد.
عليزاده در اين نامه خاطر نشان كرده است: رئيس قوه قضائيه در واقع قانون را براي ما تبيين و تشريح نموده و راهكار و دستورالعمل ارايه فرمودند و تأكيد بر برخورد حسنه با ارباب رجوع و دادن پاسخ صحيح به مراجعين از جمله ارباب جرائد فرمودند عليهذا آنچه را بنده گفتم، چنين بوده است كما اينكه دادگستري از ابتدا چنين اقدام مي كرده است و دادگستري  انتظار رعايت ضوابط و مقررات را دارد.

كاردار سفارت انگلستان در تهران:
ديدگاه ايران و اروپا در «چرخه سوخت»
مخالف و رقابتي است
ايسنا: ايران غني سازي را به حال تعليق درآورده، بازرسي هاي گسترده از تاسيسات هسته اي اش را پذيرفته و براي اعتمادسازي پروتكل الحاقي را اجرا مي كند و بارها اعلام كرده است كه سلاح هسته اي در دكترين دفاعي اش جايگاهي ندارد، اما كاردار سفارت انگليس بدون آن كه توضيح بدهد كه تضمين عيني بيش از قوانين و مكانيزم هاي موجود و پذيرفته شده بين المللي - كه حتي در بسياري از مواقع به نفع قدرت هاي جهاني تنظيم شده - چگونه تضميني است، مي گويد اروپا تضميني عيني را خواستار است كه هيچ گاه ايران قادر نباشد از فناوري هسته اي براي ساخت سلاح هسته اي استفاده كند!
ماتيو گلد، كاردار سفارت انگليس در تهران در نبود سفير كشورش در ايران اين را كه ايران همكاري اش با آژانس بين المللي انرژي اتمي را بيشتر كرده و دسترسي هاي وسيعي را براي بازرسان آژانس فراهم كرده است و اين مي تواند تضميني عيني براي اروپا محسوب شود، به طور ضمني رد كرد و گفت: راه حلي كه تاكنون اروپا به آن رسيده اين است كه ايران چرخه سوخت هسته اي نداشته باشد، اما اگر ايران بخواهد تضمين عيني جايگزيني بدهد، خوشحال خواهيم شد كه درباره اش مذاكره كنيم.
وي با اظهار اين كه مذاكرات و موضوع هسته اي ايران بي نهايت سخت و پيچيده است، گفت كه راه حل قطعي اين مسئله در اسفندماه ارايه ناپذير است و در ادامه، اين مقطع زماني در اسفندماه را براي ارزيابي از مذاكرات مهم دانست.
گلد پاسخ ايران به سوال اصلي در مذاكرات با سه كشور اروپايي درباره برنامه چرخه سوخت را راهي براي گسترش روابط ايران و اروپا دانست و اذعان كرد: ديدگاه ايران و اروپا در اين باره مخالف و رقابتي است.
اما اين به معناي غيرممكن بودن مذاكره نيست و مي توانيم مذاكره را تا تعيين تضمين عيني ادامه دهيم. گلد معتقد است: تلاش براي تعيين ضرب الاجل رويكردي اشتباه است. ما در مذاكرات جدي هستيم. مي دانيم و قابل درك است كه ايران مي خواهد مسئله هرچه سريعتر حل شود. ما به عمد مذاكرات را دچار تاخير نمي كنيم.
نوعي كمبود اعتماد نسبت به اهداف ايران وجود دارد و به همين علت بايد قبول كنيد كه مذاكرات زمان مي برد.

قرار داد بيمه مكمل جانبازان بسته شد
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران گفت: قرارداد بيمه مكمل جانبازان با شركت بيمه آتيه سازان بسته شد و بر اساس اين قرارداد ۴۰۰ هزار نفر از جانبازان و خانواده هاي آنها تحت پوشش بيمه درمان مكمل قرار مي گيرند.
دكتر حسن عراقي زاده ضمن بيان اين مطلب افزود: جبران هزينه هاي دوران بستري در بيمارستان شامل اعمال جراحي ناشي از بيماري و يا حادثه ديدگان و خدمات تشخيص ويژه مازاد بر سهم بيمه خدمات درماني كاركنان دولت، نيروهاي مسلح، سازمان تامين اجتماعي و ساير شركت ها و سازمان هاي بيمه گر از جمله مزاياي بيمه درمان مكمل جانبازان است.
وي با اشاره به اين كه تمامي جانبازان و كليه اعضاي خانواده آنها تحت پوشش بيمه درمان مكمل قرار گرفتند، تصريح كرد: فرزندان ذكور جانبازان تا ۲۰ سال و در صورت اشتغال به تحصيل تمام وقت دانشگاهي تا سن ۲۶ سال و فرزندان اناث تا زمان ازدواج و يا اشتغال به كار از مزاياي بيمه درمان مكمل استفاده مي كنند.
معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران رسيدگي به وضعيت بهداشت و درمان جانبازان و خانواده هاي آنها را از اولويت هاي مهم بنياد اعلام كرد و گفت: تسهيل در ارايه خدمات در اين خصوص، تدوين و اجراي طرح ها و برنامه هاي پيشگيري و نيز بهينه سازي ارايه خدمات درمان مستقيم به جانبازان از جمله برنامه هاي كلان پيش بيني شده در اين بنياد است.

مديركل فرهنگي اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد:
دستور العمل مرحله دوم هماهنگ سازي
حقوق مستمري بگيران ابلاغ شد
ايسنا: مديركل فرهنگي اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي، از ابلاغ دستورالعمل اجرايي مرحله دوم مرحله هماهنگ سازي حقوق مستمري بگيران اين سازمان جهت تهيه نرم افزار مكانيزه و اجرا به واحدهاي مربوطه خبر داد.
ميراعلايي در گفت وگو با خبرنگار «اجتماعي» خبرگزاري دانشجويان ايران، با اشاره به تصويب و تخصيص مبلغ ۴۰۰ ميليارد ريال از منابع سازمان براي اجراي مرحله دوم هماهنگ سازي مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي افزود: در پي انجام پرسمان با مستمري بگيران و مجامع صنفي آنان، معاونت فني و درآمد سازمان تأمين اجتماعي مراحل تنظيم اين دستورالعمل اجرايي را به منظور تخصيص بهينه اعتبار مزبور به مشمولين آغاز كرد.
وي تصريح كرد: اين مرحله از هماهنگ سازي وضعيت استخدامي مشمولين قانون تأمين اجتماعي ملاك نبوده و مفاد بخش نامه درخصوص مشمولين مقررات شركت هاي دولتي نيز عينا اجرا مي شود.
ميراعلايي افزود: چنانچه رقم ما به التفاوت پرونده مشمولين مرحله دوم هماهنگ سازي كمتر از ماهانه ۵۰ هزار ريال باشد به رقم مذكور ترميم و سقف آن ۲۰۰ هزار ريال خواهد بود.
مديركل فرهنگي اجتماعي بازنشستگان و مستمري بگيران سازمان تأمين اجتماعي، به ايسنا گفت: به منظور ارج نهادن به مدت مشاركت بيمه شدگان، آن دسته از بيمه شدگاني كه بيش از ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه واقعي دارند علاوه بر محاسبه ما به التفاوت پرداخت در مهر ماه ،۸۱ به ازاي هر سال كامل پرداخت حق بيمه واقعي مازاد بر ۳۰ سال، مبلغ ۵ هزار ريال به رقم ما به التفاوت ماهانه آنها اضافه مي شود كه در مجموع از ۲۵ هزار تومان تجاوز نمي كند.
وي تصريح كرد: محقق شدن مفاد اين بخشنامه مستلزم بررسي كليه پرونده مستمري بگيران و انطباق آنها با اطلاعات ثبت شده در سيستم مكانيزه و در نتيجه نيازمند صرف وقت و دقت لازم در واحدهاي اجرايي است.ميراعلايي در پايان گفت: ضريب افزايش براي هر پرونده براساس سال برقراري مستمري به صورت مكانيزه و هوشمند محاسبه مي شود.

رشد ۳۵ درصدي فروش حق بيمه در سال ۸۳
مديرعامل  شركت  بيمه  ايران  از رشد ۳۵ درصدي  فروش  حق  بيمه  در سال  ۸۳ خبر داد. سيدمحمد آسوده  امروز در مصاحبه  اختصاصي  با خبرنگار اقتصادي  واحد مركزي  خبر افزود: توسعه  عمليات  بيمه هاي  خصوصي  و رقابتي  شدن  فعاليت هاي  بيمه اي  در كشور چشم انداز روشني  از رونق  صنعت  بيمه  نمايان  كرده  است.
وي  با تأكيد بر تنوع  بخشيدن  به  محصولات  بيمه اي  در كشور گفت : خدمات بيمه اي  بايد متناسب  با نياز و مخاطرات  كشور در جامعه  گسترش  يابد و شركت  هاي  بيمه  تلاش  كرده اند به  اين  موضوع  مهم  توجه  كنند.
مديرعامل  شركت  بيمه  ايران  گسترش  بيمه  حوادث  طبيعي  در كشور را ضروري دانست  و گفت:  با اجباري  شدن  بيمه  زلزله  در كشور و تشكيل  صندوق  ويژه  به  اين  منظور قطعا تحولات  زيادي  ايجاد خواهد شد و در حال  حاضر خدمات بيمه  زلزله  به  صورت  اختياري  در بخشهاي  صنعتي  و مسكوني  ارائه  مي شود.
آسوده  در ادامه  سود شركت  بيمه  ايران  را در سال  ۸۳ حدود ۵۰۰ ميليارد ريال  اعلام  كرد و گفت : اين  سود از سرمايه گذاري هاي  مختلف  شركت بدست  آمده  و تقريبا معادل  سود سال  گذشته  است.
مديرعامل  شركت  بيمه  ايران  بهبود كيفيت  خدمات  بيمه اي  را از اهداف  مهم اين  شركت  برشمرد و گفت : با استفاده  از خدمات  فناوري  اطلاعات  تلاش شده  است  فرامين  پرداخت  خسارت  در حد امكان  ساده  و خسارتها در سريعترين زمان به  مردم  پرداخت  شود.

انجمن مشترك زنان افغانستان و ايران تشكيل مي شود
خانم  زهره  صادقي  همسر رئيس  جمهوري  اسلامي ايران  و زينت  كرزاي  همسرحامد كرزاي  رئيس  جمهوري  اسلامي افغانستان  براي  تشكيل  انجمن  مشترك  زنان افغانستان  و ايران  موافقت  كردند.
همسران  رئيسان  جمهوري  دو كشور ديروز پس  از اين  توافق  در كابل پايتخت  افغانستان  گفتند: براي  تبادل  تجارب  زنان  ايران  و افغانستان  درزمينه هاي  مختلف  و همكاري  بيشتر دوجانبه ، تاسيس  اين  انجمن  ضروري  است .
در اين  نشست  خانم  كرزاي ، با ابراز همدردي  با بازماندگان  قربانيان  زلزله زرند ايران ، درباره  وضع  زنان  افغانستان  با خانم  صادقي  صحبت  كرد.
خانم  زهره  صادقي ، روز سه شنبه  به  دعوت  همتاي  افغان  خود براي  يك  ديدارسه روزه  از افغانستان  وارد كابل  شد.
همسر رئيس  جمهوري  اسلامي ايران ، در اين  سفر افزون  بر ديدار با حامدكرزاي  و همسرش ، با ثريا رحيم  صبح  رنگ  معاون  وزير امور زنان  و صديقه بلخي  وزير شهدا و معلولان  افغانستان  نيز ديدار و گفت وگو كرده است .

رايس:
مهلتي براي ايران جهت پذيرش پيشنهادات
اروپا تعيين نشده است
ايرنا: وزير امور خارجه آمريكا گفت: مهلتي براي قبول پيشنهادات اتحاديه اروپا از سوي ايران در نظر گرفته نشده، ولي وي در عين حال اضافه كرد، تهران بايد «در اولين فرصت ممكن» ، روشن كند كه آماده متوقف كردن دايمي برنامه غني سازي است.
گزارش هاي غيررسمي منتشره در آمريكا حاكي است كه دولت بوش در نظر دارد تا نشست آينده شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي در خردادماه ۱۳۸۴ خورشيدي، در انتظار نتايج مذاكرات جاري اروپا با ايران باقي بماند و در صورت شكست گفت وگو ها، دور جديدي از تلاش ها را براي ارجاع موضوع برنامه هسته اي ايران به شوراي امنيت سازمان ملل آغاز كند.
«كاندوليزا رايس» در راه سفر به لندن براي شركت در يك همايش بين المللي درباره فلسطين كه روز سه شنبه شروع به كار كرد، در اين زمينه به خبرنگاران همراه خود، گفت: «مهلت و ضرب الاجلي براي قبول پيشنهادات اتحاديه اروپا از سوي ايران تعيين نشده است». وي افزود: «من در سفر جاري به اروپا درباره نظراتي كه (در سفر هفته گذشته بوش به اروپا) به رئيس جمهور ارائه شد، گفت وگوهاي بيشتري خواهم داشت. رايس اظهار داشت كه جورج بوش رئيس جمهور آمريكا سرگرم بررسي گزينه هايي است كه مي تواند به تلاش هاي اروپايي ها كمك كند تا ايراني ها را وادار كنند به تعهدات بين المللي خود پايبند باشند و در پوشش برنامه غيرنظامي انرژي هسته اي، به دنبال سلاح اتمي نباشند.
رايس قرار است در سفر جاري به اروپا، به مذاكرات با مقام هاي اروپايي درباره ايران ادامه دهد.

بوش درباره اروپا و ايران با رهبران
كنگره آمريكا گفتگو مي كند
ايرنا: رئيس  جمهوري  آمريكا قرار است  بعد از ظهر سه شنبه  به  وقت  محلي ، با رهبران مجالس  سنا و نمايندگان  اين  كشور درباره  نتايج  مذاكرات  هفته  پيش  با رهبران كشورهاي  اروپايي  گفتگو كند.
«اسكات  مك  كللان » سخنگوي  رياست  جمهوري  آمريكا روز سه شنبه  در اين باره به  خبرنگاران  گفت:  جورج  بوش  در اين  جلسه  درباره  دستاوردهاي  سفر اخير به  اروپا گفت  وگو خواهد كرد.وي  افزود: يكي  از حوزه هايي  كه  در آن پيشرفت  مهمي صورت  گرفت  مساله  ايران است .هدف  مشترك  ما و اروپا اين  است  كه  ايران  متقاعد شود بلندپروازي هاي تسليحات  اتمي را رها كند و همچنين  اطمينان  حاصل  شود كه  ايران  به  سلاح  اتمي دست  نخواهد يافت .
مك  كللان  در نشست  خبري  روزانه  در واشنگتن  گفت : رئيس  جمهور هفته  گذشته (در اروپا) جلسات  بسيار خوبي  داشت .او همچنان  درحال  بررسي  برخي  ايده هايي است  كه  به  هنگام  گفت  و گو پيرامون  چگونگي  ارسال  يك  پيام  واحد به  ايران  وپيشرفت  به  سمت  هدف  مشترك  مبني  بر اطمينان  يافتن  از دسترسي  نيافتن  ايران به  سلاح  اتمي مطرح  شد.
او درباره  احتمال  تغيير موضع  ايران  در صورت  پذيرفته  شدن  درخواست  عضويت آن  در سازمان  تجارت  جهاني  اظهار داشت : تعدادي  از كشورهاي  اروپايي  به  اين موضوع  اشاره  داشتند و رئيس  جمهوري  سرگرم  بررسي  ايده هاي  مطرح  شده  در گفت و گو با دوستان  اروپايي  است .وي  افزود: براي  طرح  تقاضاي  عضويت  در سازمان  تجارت  جهاني  بايد برخي وظايف  و تعهدات  بين المللي  را نيز پذيرفت .
سخنگوي  رياست  جمهوري  آمريكا در پاسخي  كلي  به  يك  پرسش  روشن  مبني  بر موضع واشنگتن  در قبال  مجهز بودن  ايران  به  برنامه  هسته اي  غيرنظامي ادعا كرد: نگراني  ما آن است  كه  ايران  در پوشش  برنامه  هسته اي  غير نظامي به  دنبال توسعه  سلاح  اتمي است .
ما و جامعه  بين الملل  خواهان  مشاهده  پايبندي  ايران  به  آن وظايف  هستيم .اين  امر به  معناي  آن است  كه  ايران  همكاري  كامل  و سالمي با آژانس  بين المللي  انرژي  هسته اي  داشته  باشد.
مك  كللان  افزود: در نهايت  مي خواهيم  شاهد خاتمه  داده  شدن  به  فعاليت هاي  ايران  در زمينه  بازفرآوري  و غني سازي  براي  هميشه  باشيم . اين  نكته اي اصلي است  تا اطمينان  حاصل  شود كه  ايران  سرگرم  توسعه  سلاح  اتمي نيست .

صبح امروز در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار مي شود
تجليل ۳۰ سال تلاش قرآني هاشمي رفسنجاني
ايسنا: صبح امروز طي مراسمي در جوار حرم مطهر حضرت معصومه (س) در قم از ۳۰ سال تلاش حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني در طراحي و تدوين «تفسير راهنما» تجليل مي شود.
در اين مراسم كه به مناسبت پايان بيستمين جلد از تفسير راهنما برگزار مي شود حجت الاسلام والمسلمين هاشمي  رفسنجاني سخنراني مي كند.
طرح اوليه نگارش تفسير راهنما در سال ۱۳۵۴ زماني كه حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني به خاطر مسائل مبارزاتي به ۳ سال زندان محكوم شد آغاز شد.حجت الاسلام والمسلمين  هاشمي  رفسنجاني درخصوص علت تصميم نگارش اين اثر مي گويد: در زندان، كتابي از يكي از نويسندگان شوروي به دستم رسيد كه در آن اسلام را طرفدار اشرافي گري معرفي كرده بود، درصدد جواب به آن كتاب، آن هم بر اساس آيات قرآن برآمدم تا آيات مربوط به تقبيح اشرافي گري را بنويسم كه ديدم بايد يك بار قرآن را از اول تا آخر بخوانم و اين روند براي هر محققي در هر موضوعي بايد تكرار شود.
به همين خاطر درصدد برآمدم تا كليد قرآن را براي دستيابي آسان محققان به موضوعات خاص تهيه كنم.
به هر حال مراحل اوليه آن انديشه با عنوان «كليد قرآن» رقم خورد.
بعد از پيروزي انقلاب نيز صدا و سيما و شاخه جوانان حزب جمهوري درصدد تكميل آن برآمدند كه حجت الاسلام والمسلمين هاشمي رفسنجاني از روند و شيوه كار احساس رضايت نمي كردند تا اين كه سازمان تبليغات اسلامي قم از وي خواست تا مجموعه فيش ها را براي تكميل در اختيار آنها قرار دهد.
سرانجام پس از سال ها تلاش علمي توسط جمعي از طلبه هاي فاضل حوزه علميه قم، تفسير راهنما تا كنون در ۲۰ جلد آماده و روانه بازار كتاب شده و ان شاءالله متعاقب آن كتاب فرهنگ قرآن كه همان «كليد» مورد نظر مولف است. فعلاً جلد اول آن چاپ و تا جلد پنجم آماده چاپ است و براي جمع نظر صاحب نظران پخش شده است.حجت الاسلام و المسلمين  هاشمي  رفسنجاني در خاطرات مربوط به فيش برداري از آيات قرآن، درباره اهميت اين كتاب آسماني مي گويد: هر وقت احساس مي كنم كه روحيه ام از لحاظ فكري خوب نيست، به قرآن پناه مي برم.در گذشته به قرآن پناه مي بردم تا در برابر شكنجه، زندان و مشكلات مبارزه صبر و استقامت پيدا كنم.
امروز نيز به قرآن پناه مي برم كه مبادا به پيامدهاي نامطلوب قدرت و سوء استفاده از مسئوليت هايي كه دارم دچار شوم.

انتخاب نهم
دكتر ولايتي:تلاش براي روشن شدن سرنوشت ۴ ديپلمات
ربوده شده ايراني را جزو وظايف اوليه خود مي دانم
مهر: تلاش براي روشن شدن سرنوشت ۴ ديپلمات ربوده شده ايراني كه ۲۲ سال از ابهام سرنوشت آنان مي گذرد، جزو وظايف اوليه خود مي دانم. علي اكبر ولايتي گفت: مساله سرنوشت چهار ديپلمات ربوده شده ايراني، يكي از طولاني ترين و مهمترين پرونده هاي عرصه سياست خارجي كشورمان است.وي افزود : با استفاده از راهكارهايي كه براي پيگيري اين پرونده وجود دارد حتما مساله روشن شدن سرنوشت ۴ ديپلمات ايراني دربند رژيم صهيونيستي را پيگيري خواهيم كرد.ولايتي تاكيد كرد : هر ايراني كه در هر جاي جهان اسير باشد و يا مشكلي براي او پيش آمده باشد، ما جزو وظايف اوليه خود مي دانيم كه مشكل آنها را برطرف كرده و اسرايي مانند اين چهار عزيز را برهانيم.
محسن رضايي: دولت من دولت مردمي كارآمد است
دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه نام دولت من، دولت مردمي كارآمد است، افزود: دولت من، مردمي است چون با راي مردم به روي كار مي آيد و هر فعاليتي كه انجام مي دهد براي مردم است.رضايي گفت: گفتمان من تحول به جاي اصلاحات است.
اقتصاد، مديريت و فرهنگ ما نياز به يك تحول عميق دارد و بدون آن نمي توانيم عقب ماندگي هاي خود را نسبت به ديگر كشورها جبران و در زندگي مردم تغيير محسوسي ايجاد كنيم. وي تأكيد كرد: سياست ما در ابعاد داخلي و خارجي نياز به اصلاحات دارد. در سياست داخلي، ما بايد به مردم و ارزش ها نزديك تر شويم و در سياست خارجي منافع ملي بايد محور باشد.رضايي در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس درمورد پرونده هسته اي ايران گفت: من ارزيابي مثبتي از اين پرونده ندارم چراكه به اهدافي كه تيم مذاكره كننده ايراني قول داده بود، نرسيديم و بعد از همكاري با اروپا در زمينه هاي بازرسي و اطلاع رساني، ايران را براي دستيابي به چرخه سوخت و فن آوري هسته اي حمايت نكردند.وي ادامه داد: همچنين اروپايي ها قول داده بودند كه پرونده ايران را از دستور كار آژانس خارج كنند و نيز فناوري پيچيده هسته اي را به كشور ما ارايه كنند.دبير مجمع تشخيص مصلحت با انتقاد از نحوه عملكرد مذاكرات ايران و اروپا تصريح كرد: متاسفانه هنوز پرونده ايران در شوراي حكام است و از راه اندازي و غني سازي و چرخه سوخت خبري نيست و اروپايي ها هم تكنولوژي پيشرفته اي را كه قول داده بودند در اختيار ما قرار نداده اند.
انتقاد مهدي كروبي از اظهارات هاشمي رفسنجاني
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز به بيان انتقادات مهدي كروبي دبيركل مجمع روحانيون مبارز از رفتار انتخاباتي هاشمي رفسنجاني پرداخت.
محمدعلي ابطحي در مطلبي كه در «وب نوشته ها» ي خود نگاشته است، به ذكر خاطره اي از مهدي كروبي در انتقاد از هاشمي رفسنجاني پرداخته است. ابطحي مي گويد: «يك بار در جلسه  كميته  سياسي مجمع روحانيون مبارز آقاي كروبي اين تعبير آقاي رفسنجاني كه همواره مي گويند اگر احساس كنم كسي هست كه بتواند اداره كشور را بر عهده بگيرد، كانديدا نخواهم شد را نقد مي كرد.»وي از قول كروبي آورده است: «[كروبي] مي گفت من و ساير كانديداها به كنار، اما در ميان كانديداها آقاي ولايتي هم هست كه اعلام كانديداتوري كرده است. وي از سوي مقام رهبري در حدود يك ربع قرن قبل به عنوان نخست وزير به مجلس اول معرفي شد، زماني كه نخست وزير همه كاره بود. وقتي كه مجلس اول به ايشان رأي اعتماد نداد، آقاي هاشمي رفسنجاني در نماز جمعه از مجلس اول انتقاد كردند كه به اين انسان كارآمد رأي ندادند. اكنون پس از ۱۶ سال سابقه وزارت امور خارجه و ۷ سال مشاورت مقام معظم رهبري، چگونه است كه آقاي هاشمي حتي با وجود آقاي ولايتي احساس نمي كنند كه در ميان كانديداها كسي هست كه بتواند اداره امور كشور را بر عهده بگيرد.»
براي آبادگران جدا از شورا موجوديتي قائل نيستيم
ايرنا: حميدرضا ترقي  ديروز گفت : بعد از تعيين  مرحله  وضعيت  اين  كانديداها به  نموداري  كه  نشان دهنده  ثبات  درپايگاه  اجتماعي  آنان  باشد، دست  نيافته ايم .
عضو شوراي مركزي درباره  اقدامات  و مواضع  گروه  موسوم  به  آبادگران  در داخل  شوراي هماهنگي ، اظهار داشت : براي  آبادگران  كه  تنها در حد يك  تابلو براي انتخابات  مجلس  هفتم  بروز كرد، جداي  از شوراي  هماهنگي  موجوديتي  قائل  نيستيم .ترقي عضو حزب  موتلفه  تأكيد كرد: برخي  اگر زير عنوان  آبادگران  هر تصميمي  بگيرند، خارج  از تصميم  شوراي  هماهنگي  خواهد بود.
ترقي ، «ترديد در امكان  به  اجماع نرسيدن  اصولگرايان  را تصور ترسيم شده اي » از سوي  «اصحاب  مطبوعات » خواند و تصريح  كرد: اصحاب  مطبوعات  به  گونه اي  عمل مي كنند كه  گويا برنامه  زمان بندي  شده  مشخصي  در خصوص  اجماع  اصولگرايان  وجود داشته  كه  تاكنون  طبق  آن عمل  نشده  است .

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |