پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۵۱ - Mar 3, 2005
در چهارمين روز بررسي بودجه در مجلس تصويب شد
تعيين تعرفه صددرصدي براي خودروي سواري وارداتي
گروه سياسي: زهرا محمدزاده _ تعامل فعال با اقتصادهاي جهاني موضوع تبصره هفت لايحه بودجه سال ۸۴ ديروز در جلسه علني مورد بررسي نمايندگان مجلس قرار گرفت.بند الحاقي مصوب كميسيون تلفيق به اين تبصره مبني بر الزام تعرفه حداكثر صددرصدي براي خودروهاي سواري وارداتي و حداكثر ۲۰ درصد براي اتوبوس، ميني بوس و كاميون نيز مورد بررسي قرار گرفت. تعرفه تعيين شده شامل كليه عوارض اعم از ماليات و مابه التفاوت مي باشد.مقرر شده كه درآمد حاصل از اين بند به حساب درآمد عمومي كشور واريز شود.
درخصوص اين بند الحاقي از سوي نمايندگان چند پيشنهاد ارايه شد كه يكي از آنها به تصويب رسيد. احمد مهدوي مخبر كميسيون صنايع پيشنهاد حذف كامل بند الحاقي را داد كه تصويب نشد.بهمن محمدياري پيشنهاد كلمه «حداكثر» را نمود كه راي نياورد.
فقط پيشنهاد حذف كلمه «اعم از» با ۱۱۷ راي به تصويب رسيد و به شكل «تعرفه تعيين شده شامل كليه عوارض، ماليات و مابه التفاوت مي باشد» اصلاح شد.
مفتح، مخبر كميسيون تلفيق در گفت وگو با خبرنگار پارلماني گفت: كميسيون اين تعرفه را براي تحرك بخشيدن در صنعت خودرو و بالابردن كيفيت آن انجام داده است كه فكر مي كنم كار خوبي انجام شده است اما بايد به نحوي باشد كه ضربه به صنعت خودرو نباشد.وي افزود: تعرفه تعيين شده بايد كيفيت خودرو را بالا ببرد و قابل رقابت در دنيا باشد تا به سرنوشت صنعت نساجي مبتلا نگردد.
مفتح در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين تعرفه باعث كاهش قيمت خودروي داخلي مي شود يا نه؟ گفت: ما با ضربه يك دفعه اي و شديد موافق نيستيم اما قطعا تا حدي قيمت خودروي داخلي كاهش پيدا مي كند و مساله خوبي است چراكه باعث تقويت صنعت خودروسازي مي گردد.
جلسه علني مجلس عصر ديروز ادامه يافت. خصوصي سازي و رقابت پذيري اقتصادي در قالب تبصره ۸ مورد بررسي قرار گرفت و هيچ يك از پيشنهادات نمايندگان درخصوص اين تبصره به تصويب نرسيد.براساس اين تبصره دولت از طريق واگذاري اموال منقول و غيرمنقول و سهام دولت در شركت هاي مادرتخصصي در شركت هاي تابعه و وابسته به آنها ازجمله شركت هاي كشت و صنعت شهيد بهشتي و شهيد رجايي و ۲۰ درصد از سهام شركت هاي پتروشيمي، شركت پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي، شركت سيمان و فولاد، بدهي به سازمان تامين اجتماعي، صندوق ذخيره فرهنگيان، آستان قدس رضوي، شهرداري ها، سازمان بيمه خدمات درماني، صندوق ذخيره بسيجيان و صندوق تامين اجتماعي نيروهاي مسلح را پرداخت نمايد.

حاشيه
* تذكرات مكرر نمايندگان منجر به تقاضاي باهنر رييس موقت مجلس از آنها مبني بر مراعات كردن و جلوگيري از اتلاف وقت شد
* نشان دادن تصوير نمايندگان در هنگام صحبت با تلفن همراه توسط صفحه هاي مداربسته باعث اعتراض يكي از نمايندگان و آشفتگي در جو مجلس شد.
* در بررسي تبصره ۸ عباسعلي اختري نسبت به غيرواقعي نشان دادن عدد تابلو اعتراض كرد و گفت اگر راست مي گوئيد درب ها را ببنديد سپس تعداد را اعلام كنيد.
* محبي نيا خطاب به ابوترابي رييس موقت مجلس گفت: تمام صحبت هاي مجلس از راديو مستقيم پخش مي شود و اين حرف ها (سخنان اختري) مجلس و هيات رييسه را زير سئوال مي برد درحالي كه درب ها قفل و آقاي سبحاني نيا هم مقابل درب خروج مراقب رفت و آمد نمايندگان است.
* محبي نيا در پاسخ به آقاي اختري گفت چرا خودتان بدون كارت زدن بيرون مي رويد سپس از مجلس خارج شد و بعد با وساطت چند نماينده به صحن مجلس برگشت.
* خانم رفعت بيات در اعتراض به بي نظمي و عدم وصول طرح استيضاح هيات رييسه كه بنا به گفته ايشان با ۲۵ امضا ارايه شده قصد خروج داشت كه عده اي مانع خروج وي شدند.

حداد عادل:
روابط هند و ايران نقش مهمي در تداوم ثبات منطقه دارد
ايسنا - «غلام علي حدادعادل» رييس مجلس شوراي اسلامي و «آرجن سينگ» وزير توسعه منابع انساني هند، روز گذشته در دانشگاه عليگر ديدار و گفت وگو كردند.
رييس مجلس شوراي اسلامي، صبح روز گذشته، دهلي نو را به مقصد شهر عليگر هند براي بازديد از دانشگاه «عليگر» ترك كرد.
حداد عادل پس از ورود به شهر عليگر، با استقبال گرم وزير توسعه منابع انساني هند، رييس دانشگاه، استادان و دانشجويان وارد دانشگاه عليگر شد.
رييس مجلس شوراي اسلامي پس از بازديد از مسجد تاريخي و كتابخانه دانشگاه عليگر درمورد روابط فرهنگي و علمي دو كشور با وزير توسعه منابع انساني هند گفت وگو و تبادل نظر كرد.
اهدا ي دكتراي افتخاري به حدادعادل
در ادامه اين بازديد نسيم  احمد رئيس  دانشگاه  اسلامي عليگر هند، دكتراي  افتخاري  اين  دانشگاه  را به  غلام علي  حدادعادل  رئيس  مجلس  شوراي  اسلامي اهدا كرد. حداد عادل  پس  از دريافت  دكتراي  افتخاري  از رياست  دانشگاه  اسلامي  عليگرگفت : با بيش  از ۴۰ سال  توفيق  حضور در دانشگاه ، مي توانم  بگويم  كه  دانشگاه خانه  من  است .
وي همچنين در مراسم  اهداي  دكتراي  افتخاري ، پيوندهاي  عميق  معنوي  و فرهنگي  ميان  دو ملت  بزرگ  و دوستي  ميان  ملت  و دولت  جمهوري  اسلامي  ايران  و ملت  و دولت  هند را مورد تاييد و تأكيد قرار داد.
حداد عادل  با تأكيد بر روابط دوستانه  و همه  جانبه  ميان  ايران  و هند خاطرنشان  كرد كه  اين  روابط نه  تنها به  سود ملت هاي  دو كشور است ، بلكه  نقش  مهمي  نيز در تأمين  صلح  و تداوم  ثبات  منطقه  ايفا مي كند.

شمخاني:
ايران پتانسيل كافي براي برخورد با هر تهديدي را دارد
ايسنا: دريابان علي شمخاني، وزير دفاع كشورمان كه در جلسه پاياني پانزدهمين همايش بين المللي خليج فارس سخنراني مي كرد، اظهار داشت: اسرائيل تاكنون سه روش را براي حل مشكلاتش دنبال نموده است. روش نخست پيروي از الگوي نظامي بود كه در پي صلح كمپ ديويد به پايان رسيد. روش دوم مساله  خاورميانه جديد بود كه با ترور اسحاق رابين با شكست مواجه شد. روش ديگر طرح شارون براي شكست شش ماهه انتفاضه بود كه با گذشت دو سال هنوز به نتيجه نرسيده است.وزير دفاع كشورمان با اشاره به اينكه آمريكا سعي دارد عراق را به سكوي اجرايي سياست هايش در منطقه  تبديل نمايد افزود: آمريكا در عراق با چالشهاي فراواني مواجه است از جمله اين چالشها ناكارآمدي در عراق است كه تا امروز ادامه دارد.شمخاني ادامه داد: از سوي ديگر افراد مورد نظر آمريكا از صندوقهاي راي اين كشور بيرون نيامدند؛ البته در هر جايي كه چنين انتخاباتي برگزار شود همين نتيجه به دست خواهد آمد.آنها در پي روي كار آوردن حكومتي سكولار در عراق بودند تا از طريق اين دومينو در ساير كشورها نيز تحولاتي را ايجاد نمايند كه اين مساله نيز ناكام ماند.وزير دفاع كشورمان تأكيد كرد: من به عنوان يك كارشناس نظامي معتقدم امروزه توان نظامي آمريكا به كلي زمين گير شده است و آمريكا براي حمله به كشوري سالم پس از عراق نيازمند زماني است معادل فاصله زماني حمله به ويتنام تا عراق است.
وي تأكيد كرد: هيچ كس نمي تواند نقش كليدي جمهوري اسلامي ايران در منطقه را نفي نمايد.وزير دفاع كشورمان تأكيد كرد: ايران از پتانسيل كافي براي برخورد با هر گونه تهديدي برخوردار است.
وي درخصوص گزينه هاي آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: اينكه آمريكا نمي تواند گزينه خاصي را براي مقابله با جمهوري اسلامي ايران انتخاب كند، ناشي از ثبات ما است.از سويي هم گزينه هاي آنها براي مقابله با ما كاملا محدود شده اند.

اخبار كوتاه
پيام خاتمي به نخستين همايش و نمايشگاه بين المللي بازسازي عراق در خرمشهر
ايرنا: سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در پيامي به نخستين همايش و نمايشگاه بين المللي بازسازي عراق در خرمشهر تصريح كرد: حضور و مشاركت بخشهاي اقتصادي، بازرگاني و صنعتي ايران در بازسازي عراق جزئي از وظيفه ما در قبال دولت و ملت برادر عراق است.
خاتمي افزود: همكاريهاي برادرانه دو ملت چشم اندازي اميد بخش در برآوردن خواسته ها و منافع ديرين ملت هاي بزرگ ايران و عراق و ارتقاي امنيت و صلح منطقه اي و بين المللي را گشوده است.
خرازي: دشمنان قصد گسستن وحدت لبنان را دارند
ايسنا: كمال خرازي اظهار داشت كه خروج سوريه از لبنان به توافقنامه طايف بستگي دارد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كمال خرازي، وزير امور خارجه ايران در گفت وگو با روزنامه ي دارالخليج، چاپ امارات تاكيد كرد: موضع گيري ايران در قبال خروج سوريه از لبنان اين است كه اين مساله به تصميم دولت هاي دو كشور بر مي گردد. وي گفت: دولت هاي سوريه و لبنان پيشتر درباره مساله نيروهاي سوري در توافقنامه طائف با هم توافق نظر كرده اند، ما معتقديم كه توافقنامه طائف مي تواند ابزاري براي حل اين مشكل باشد.
وي افزود: ملت لبنان بايد خود را از دامي كه دشمنانش براي آن گسترده اند خلاص كند؛ به ويژه اين كه ملت لبنان ملتي است كه قربانيان زيادي داده و دلاوري هاي زيادي را از خود عليه دشمنانش نشان داده است. بسيارند كساني كه در كمين نشسته اند تا وحدت اين كشور را به خطر بيندازند و مي بينيم كه دشمنان قصد از هم گسستن وحدت اين كشور را دارند. وي افزود: هدف قاتلان ازاين اقدام تفرقه افكني و ايجاد جنگي طايفه اي است؛ بنابراين تمامي برادران لبناني بايد به اين حقيقت توجه داشته باشند و فرصت را از دشمنان سلب كنند.
دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي:
دستهاي پليدي سعي دارند آرامش لبنان را بر هم بزنند
ايسنا: دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي (OIC) پيشرفت سازمان كنفرانس اسلامي را در گرو همكاري نزديك اعضاي آن دانست و گفت: هر سازمان بين المللي بدون حضور فعال اعضاي آن بي معناست.
اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي در تشريح فعاليتهاي OIC به خبرنگاران گفت: در صدديم رفرمي را در كل سازمان در جهت كاراتر كردن فعاليتها صورت دهيم و مساله اصلاحات را با مقامات ايران در ميان گذاشته ايم و با استقبال ايشان روبرو شده ايم.وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر چگونگي فعاليتهاي اين سازمان براي برگرداندن آرامش به لبنان، ترور رفيق حريري را جنايتي هولناك دانست و گفت: براي تصميم سوريه مبني بر خروج نيروهاي نظامي از لبنان احترام قائل هستيم و اميدواريم هر دو كشور با موضع گيري خردمندانه راه را براي بازگردان آرامش به منطقه هموار كنند.دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي افزود: دست هاي پليدي سعي دارند آ رامش لبنان را به هم بزنند ولي موفق نشدند.
خبرنگاري از دبيركل سازمان كنفرانس اسلامي  در مورد پرونده ي هسته اي ايران و تمهيدات سازمان براي به نتيجه رساندن اين مذاكرات سئوال كرد، وي گفت: موضوع OIC در قبال ماهيت مخرب سلاح هاي كشتار جمعي كاملا روشن است.در اين خصوص قطعنامه هاي متعددي صادر كرده ايم و كشورهاي عضو را به جلوگيري از توليد سلاح هسته اي ترغيب كرده ايم.در اين راستا تأكيد داريم كه بايد تمهيداتي اتخاذ شود كه امنيت كشورهاي غيرمسلح تامين شود.وي ادامه داد: از تلاش ايران در مذاكرات با سه كشورهاي اروپايي براي يافتن راه حلي صلح آميز براي پرونده  هسته اي نيز استقبال مي كنيم.وي با اشاره به مسئله ي تغيير نام خليج فارس و جزائر سه گانه گفت: قبل از رياست سازمان استاد تاريخ بوده ام و به طور كلي با تغيير هويت محل هايي كه در طول تاريخ شناخته شده هستند، مخالفم.وي درباره تمهيدات اين سازمان براي بازگرداندن آرامش به عراق، ضمن ارزيابي مثبت از برگزاري انتخابات در عراق، براي دستيابي به آرامش، آنرا كافي ندانست و گفت: ما انتظار داشتيم كه تمامي گروهها در انتخابات شركت كنند.
هاشمي رفسنجاني: تحكيم انقلاب در توجه به نيازمندان و مستضعفين است
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، صبح ديروز در جمع مسئولان و مديران كميته امداد امام خميني(ره) تحكيم انقلاب را در گرو توجه به نيازمندان و مستضعفين دانست.اكبر هاشمي رفسنجاني با اشاره به اهميت جهت گيري  برنامه هاي اقتصادي كشور از جمله كميته امداد به سمت خود اتكايي خانواده ها گفت:  دورنماي سرمايه گذاري و امداد بايد به سمت اشتغالزايي و رشد و توسعه باشد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در بخشي از سخنانش به سياستهاي كلي در مورد خصوصي سازي اشاره كرد و اظهار داشت: يكي از موارد، مصارف درآمدهاي حاصله از آن در جهت خوداتكايي كردن خانواده هاي محروم است.
وي كميته امداد امام خميني را تدبير درست دوران مبارزه و بعد از انقلاب دانست و اضافه كرد: انفاق مايه رشد جامعه و سازنده است.
وزير امور خارجه روسيه:
روسيه نمي خواهد ايران غني سازي را از سر گيرد
ايسنا: خبرگزاري نووستي به نقل از وزير امور خارجه روسيه ادعا كرد، روسيه نمي خواهد ايران برنامه غني سازي اورانيوم را از سر بگيرد.اين خبرگزاري روسي به نقل از سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه افزود: ما تماس هايمان را با آلمان، فرانسه و انگليس كه در اين باره با تهران مذاكره مي كنند حفظ مي كنيم.اين گزارش به نقل از وي افزود: اين امر در ازاي تضمين هايي خاص در زمينه توسعه صنعت برق هسته اي صلح آميز ايران، حل برخي مشكلات اقتصادي و بررسي مشاركت ايران در روندهاي سياسي منطقه اي امكان پذير است.لاوروف همچنين اظهار داشت كه روسيه به گسترش همكاري با ايران در زمينه ساخت نيروگاه بوشهر ادامه خواهد داد.وي تأكيد كرد كه در حال حاضر هيچ كس در اين واقعيت ترديد ندارد كه تعامل ما با ايران (درخصوص بوشهر) رژيم منع توليد سلاح هاي هسته اي را به هيچ شكلي تهديد نمي كند.
راه اندازي سايت خليج فارس
ايسنا: سايت خليج فارس با آدرس اينترنتيwww.khaligefars.comبه منظور جلوگيري از تحريف تاريخچه خليج فارس توسط جمعي از دانشجويان راه اندازي شد.
در اين سايت مي توان اخبار مربوط به خليج فارس، همچنين تاريخچه و مشخصات آن را مشاهده كرد.اين سايت از دو هفته پيش به صورت آزمايشي فعاليت خود را آغاز كرده و از ۱۵ اسفند به صورت رسمي فعاليت خود را آغاز خواهد كرد.
هاشمي رفسنجاني امام جمعه اين هفته تهران
فارس: نماز جمعه فردا در تهران به امامت هاشمي رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام اقامه مي گردد.اين مراسم ساعت ۳۰/۱۰ با تلاوت آياتي از كلام الله مجيد در دانشگاه تهران آغاز مي گردد و عسگراولادي نماينده ولي فقيه در كميته امداد امام خميني(ره) پيش از خطبه ها پيرامون چهاردهم اسفند سالروز تأسيس كميته امداد امام خميني(ره) سخنراني خواهد نمود.
رئيس دفتر ضد مين سازمان ملل در تهران
فارس: رئيس دفتر ضد مين سازمان ملل در رأس هيأتي از اين دفتر، صبح ديروز وارد تهران شد.قرار است محمد يونس و هيأت همراه در مذاكره با مسئولان ستاد پاكسازي ميادين مين در وزارت دفاع و تعدادي از سازمانهاي دولتي و غيردولتي، زمينه بهره برداري مناسب كشورمان از منابع و امكانات بين المللي را مورد بررسي قرار دهند.اين هيأت بخشي از ميادين مين جنگ تحميلي و مراكز درمان جانبازان و معلولان را نيز مورد بازديد قرار خواهد داد.
بسيج همه امكانات دولت براي برگزاري انتخابات
دكتر «محمدرضا عارف » معاون  اول  رئيس  جمهوري  طي  بخشنامه اي  از تمام  وزارتخانه ها، سازمانها و موسسه هاي  دولتي ، نهادهاي  انقلابي  و استانداريهاي  سراسر كشور خواست  كه  امكانات  خود را براي  برگزاري  انتخابات  رياست  جمهوري  بسيج  كنند.روابط عمومي سازمان  مديريت  و برنامه ريزي  كشور ديروز با اعلام اين  مطلب  افزود: اين  بخشنامه  براي  هماهنگي  و برگزاري  هرچه  بهتر و سالم ترانتخابات  نهمين  دوره  رياست  جمهوري  در خرداد ماه  سال  ۱۳۸۴ صادر شده  است .مدت  همكاري  كاركنان  يادشده  در زمره  ايام  ماموريت  آنها محسوب  خواهد شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |