چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): از آن بپرهيزيد كه به خاطر چهار چيز در جست وجوي علم برآييد: كه با آن بر علما فخر فروشيد، يا با سفيهان به نزاع و مجادله برخيزيد، يا در انجمن ها خودنمايي كنيد، يا مردمان را با آن براي رياست گرد خود فراهم آوريد.
«ارشاد» شيخ مفيد / ۱۱۱
امروز با حافظ
مدهوش چشم مست و مي صاف بي غشم
من دوستدار روي خوش و موي دلكشم
آنگه بگويمت كه دو پيمانه دركشم
گفتي ز سرّ عهد ازل يك سخن بگو
سينماي آزادي با همكاري شهرداري بازسازي مي شود
رهگذران  خيابان  شهيد بهشتي  تهران  هشت  سال  است  از كنار گودالي  كه  زماني سينماهاي  آزادي  و شهر قصه  را در خود جاي  داده  بود، مي گذرند.
سينما آزادي  و شهر قصه  كه  زماني  بهترين  سالن هاي  نمايش  فيلم  كشوربودند، اواخر فروردين  ماه  سال  ۷۶ دچارآتش  سوزي  شد و چندي  بعد حوزه  هنري  سازمان تبليغات  اسلامي كه  متولي  اين  سينماها بود براي  ساخت  سالن هاي  جديد، اسكلت نيمه  سوخته  اين  سالن ها را تخريب  كرد.
حوزه هنري  درآن  زمان  اعلام  كرد كه  قصد دارد بزودي  عمليات  ساختماني  مجموعه سينماآزادي  را آغاز كند و مراحل  برنامه ريزي  و طراحي  ساخت  ۷ سالن  نمايش  دراين  مكان  را نيز آغاز كرده  است .
مسئولان  اين  نهاد درآن  زمان  همچنين  تغيير كاربري  و استفاده  تجاري  از محل سينماهاي  آزادي  و شهرقصه  را بطور كلي  منتفي  اعلام  كرده  بودند.
ازاين  سخنان  بيش  از هشت  سال  مي گذرد و مسئولان  اين  نهاد نيز به  تازگي  ازاحداث  اين  سينما با موافقت  و همراهي  شهرداري  تهران  خبردادند.
روابط عمومي حوزه  هنري  روز گذشته گزارش  داد: در پي  مشكلات  پديد آمده  درخصوص  مجوز ساخت  سينما آزادي  كه  از سوي  شهرداري  تهران  موجب  توقف  كار ساخت و ساز اين  سينما درطول  ساليان  گذشته  شده  بود، با موافقت  شهردار تهران  كاراحداث  اين  سينما در آينده  نزديك  آغاز مي شود.
يكي  از دست اندركاران  طرح  بازسازي  سينما آزادي  پيشتر عدم  همكاري  بنيادمستضعفان  و جانبازان  براي  فروش  ساختمان هاي  مجاور و كمبود اعتبار لازم  رااز جمله  عواملي  برشمرد كه  طولاني  شدن  بازسازي  اين  مجموعه  فرهنگي  را به دنبال  داشته  است .
براين  اساس  قرار است ، با مشاركت  حوزه  هنري  و شهرداري  تهران  سينما آزادي در قالب  مجموعه اي  فرهنگي ، هنري  و تجاري  شامل  تعدادي  سالن  نمايش  فيلم ، فروشگاه هاي  فرهنگي  و كافي نت  ساخته  شود.
درنگ  و تاخير درساخت  اين  مجموعه  درحالي  است  كه  مناطق  مختلف  كشور به ويژه كلانشهر تهران  براي  نمايش  حدود ۷۰ فيلم  كه  سالانه  ساخته  مي شود، با كمبودسالن  سينما روبه  رو است .
بيش  از ۸۰ اثر سينمايي  سال  گذشته  متقاضي حضور  جشنواره  فيلم  فجر بودند كه  به گفته  مسئولان  سينمايي  از اين  تعداد تنها ۴۵ اثر فرصت  نمايش  مي يابد.

شاهرخ مسكوب درگذشت
003816.jpg
شاهرخ مسكوب، پژوهشگر و مترجم ايراني صبح روز سه شنبه ۲۳ فروردين در بيمارستاني در پاريس درگذشت.
به گزارش بي بي سي، مسكوب در زمان مرگ هشتاد سال داشت و مدتي بود از نارسايي دستگاه گردش خون رنج مي برد و مرتب براي تعويض خون به بيمارستان مي رفت. هفته گذشته بيماري او كه در واقع نوعي سرطان خون بود، شدت گرفت و در بيمارستان بستري شد تا سرانجام سحرگاه سه شنبه درگذشت.
شاهرخ مسكوب كه در سال ۱۳۰۴ در تهران به دنيا آمده بود، از حدود بيست سال پيش در پاريس زندگي مي كرد و آخرين بار چهار سال پيش به ايران آمد. وي از پژوهشگران نامي ايران در زمينه شاهنامه فردوسي بود و كتاب هاي «مقدمه اي بر رستم و اسفنديار» و «سوگ سياوش» از آثار مهم او در اين عرصه است. از ديگر آثار مطرح تأليفي او مي توان به كتاب هاي «درباره سياست و فرهنگ» (كه در ايران با عنوان «كارنامه ناتمام» منتشر شد) و «هويت ايراني و زبان فارسي» اشاره كرد.
مسكوب در زمينه ترجمه نيز آثار معتبري از سوفوكل و آشيل به فارسي برگرداند كه سه تراژدي سوفوكل در مجموعه اي با عنوان «افسانه هاي تباي» توسط انتشارات خوارزمي منتشر شد. «پرومته در زنجير» ، اثر آشيل، كتاب ديگري است كه نام مسكوب را به عنوان مترجم برخود دارد.
آثار متأخر مسكوب را انتشارات خاوران در پاريس منتشر مي كرد. او پيش از مرگ قصد داشت «سه گانه اي در سير و سلوك» را شامل كتاب هاي «مسافرنامه» ، «گفتگو در باغ» و «سفر خواب» منتشر كند.
جسد مسكوب به خواست خانواده اش براي تدفين به ايران منتقل خواهد شد.

پيكر استاد نواب صفا تشييع شد
گروه ادب و هنر: پيكر استاد اسماعيل نواب صفا، شاعر و ترانه سراي نامي كه جمعه گذشته و در سن ۸۱ سالگي بدرود حيات گفته بود، صبح روز گذشته و با حضور جمعي از مسؤولان و هنرمندان و مردم علاقه مند از تالار وحدت تشييع شد.
در اين مراسم برخي از هنرمندان و شعرا به سخن گفتن درباره ويژگيهاي اخلاقي و كاري استاد پرداختند و سپس پيكر استاد به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.

خاطرات مردمي در جشنواره دفاع مقدس
امسال در دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس براي اولين بار مقرر گرديد تا علاوه بر فيلمهايي كه توسط هنرمندان برجسته كشور در جشنواره دهم حضور مي يابند، خاطرات و طرحهاي مردمي با محوريت راهيان نور نيز به تصوير كشيده شوند.
به گزارش معاونت روابط عمومي و ارتباطات دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، سيد محمد علوي دبير جشنواره دهم، با اعلام اين مطلب افزود: اين حركت، براي نخستين بار در طول برپايي اين رويداد هنري، در قالب بخش جنبي جشنواره و بصورت مسابقه برگزار مي شود و از بين آثار ارسالي به دبيرخانه، فيلمهاي منتخب در بخش جنبي مسابقه راهيان نور، به رقابت پرداخته و به آثار برتر، تنديس جشنواره و جوايز ارزنده اهدا خواهد شد.

برگزيدگان سينماي ۸۳ معرفي مي شوند
برگزيدگان سينماي سال ۸۳ از سوي مؤسسه فرهنگي هنري شهيد آويني و هيأت اسلامي هنرمندان با حضور اهالي هنر و مسئولين فرهنگي و هنري طي مراسمي معرفي و مورد تقدير قرار مي گيرند.
به گزارش روابط عمومي هيأت اسلامي هنرمندان، در اين مراسم كه همزمان با سالگرد شهادت سيد شهيدان اهل قلم شهيد سيد مرتضي آويني روز پنج شنبه ۲۵ فروردين ماه از ساعت ۳۰/۱۷ در مجموعه آسمان واقع در شهرك قدس تهران برگزار مي شود، اين دو نهاد فرهنگي هنري از ميان آثار سينمايي سال ۸۳ فيلم هاي برگزيده خود را كه در راستاي اعتلاي هنر متعهد توليد شده اند مورد تقدير و تشويق قرار خواهند داد.
بنابر همين گزارش، هيأت اسلامي هنرمندان كه همه ساله پس از پايان جشنواره بين المللي فيلم فجر، آثار سينمايي منتخب خود را معرفي مي كند امسال در اقدامي مشترك همراه با مؤسسه فرهنگي هنري شهيد  آويني، به كارگردانان آثار برگزيده، جوايز نفيسي اهدا خواهند كرد.پخش فيلم منتخب و كليپ، شعرخواني، اجراي زنده موسيقي، تجليل از هنرمندان جانباز و اهداي جوايز به برگزيدگان از عمده برنامه هاي مراسم مذكور است.

توسط شهرام اقبال زاده مكتوب شد:
زندگي و افكار «مهاتما گاندي» براي نوجوانان ايراني
شهرام اقبال زاده- نويسنده و مترجم ادبيات كودكان و نوجوانان، در تازه ترين اقدام خود، كتابي را در ارتباط با زندگي و افكار «مهاتما گاندي» ، ويژه گروه سني نوجوان به فارسي ترجمه كرده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، پديدآورنده متن اصلي اين كتاب، «دمي» نويسنده آلماني الاصل است كه در حال حاضر در آمريكا اقامت دارد. كتاب زندگي و افكار «مهاتما گاندي» ۶۰ صفحه را به خود اختصاص داده و از سوي انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان منتشر و عرضه خواهد شد. شهرام اقبال زاده از اعضاي انجمن نويسندگان كودك و نوجوان است و در حوزه ادبيات نوجوانان آثار متعددي را منتشر كرده است.

داستان كوسه در حوزه هنري
در ادامه مروري بر سينماي پويانمايي رايانه اي، فيلم سينمايي كارتوني داستان كوسه ساخته ويكي جنسن به همراه پشت صحنه آن از ديروز تا ۲۶ فروردين در برنامه شب فيلمنامه حوزه هنري به نمايش درمي آيد.اين فيلم كارتوني در نوبت هاي ۳۰/۱۶ و ۱۹ روزهاي يادشده و همچنين نوبت ساعت ۱۴ روزهاي پنجشنبه و جمعه در سالن كوچك حوزه هنري، واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه به نمايش گذاشته مي شود.

با هدف هموار كردن ارتباط با اتحاديه اروپا
دو هزار جلد مثنوي در لندن توزيع خواهد شد
فارس: شهرداري قونيه دو هزار جلد مثنوي جلال الدين رومي را كه توسط نيكلسون مستشرق انگليسي ترجمه شده در لندن توزيع مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از نشريه شفق چاپ تركيه شهرداري شهر قونيه تترجمه مثنوي به زبان انگليسي رينولد نيكلسون را در تيراژ ۲۰ هزار جلد چاپ و منتشر خواهد كرد.
ارجان اوسلو رئيس امور فرهنگي شهرداري قونيه با اعلام اين مطلب گفته است: ما اهميت زيادي به ترويج مثنوي در تمام دنيا مي دهيم و در همين خصوص، چاپ مثنوي به زبان هاي رايج دنيا را در برنامه مولوي شناسي اجرا خواهيم كرد.
وي تصريح كرده است: اميدواريم چاپ مثنوي به زبان انگليسي راه ما را در رسيدن به يك اشتراك فرهنگي با اتحاديه اروپا هموارتر كند.

پاسخ به پرسش پزشكي
درباره نوشيدن آب
از دكتر روزنفلد سئوال شده است كه آيا نوشيدن آب بيش از حد زيان آور نيست و او پاسخ داده است: نوشيدن آب دفعتاً به مقدار زياد، هر چند كه فرد تشنه باشد زيان آور است و ميزان هشت ليوان معمولي، حداكثر آبي است كه يك فرد بايد در شبانه روز و به دفعات كه از هم فاصله داشته باشد بنوشد. نوشيدن آب به عجله نيز خالي از ضرر نيست. نوشيدن بيش از حد آب باعث رقيق شدن سديم و پتاسيم در بدن مي شود و كليه هاي برخي از افراد قادر به دفع سريع مقدار زياد آب نيست و موازنه هرموني را به هم مي زند بنابراين هر دفعه نبايد بيش از يك ليوان آب نوشيد. بايد آب موجود در ميوه مصرفي، نوشابه و سوپ و سبزي را هم به حساب آورد و از هشت ليوان كسر كرد.

موفقيت هنرجويان سوره در مسابقه نقاشي يونسكو
مهر: هنرجويان سوره رتبه هاي اول و دوم مسابقه بين المللي «نقاشي يونسكو» را از آن خود كردند.مونا حجيجو و شهرزاد محمديان از هنرجويان سال سوم رشته گرافيك هنرستان سوره دختران در مسابقات فرهنگي هنري يونسكو كه با شركت بيش از ۳۰ كشور جهان برگزار شد، با آثار نقاشي خود با موضوع «بهداشت مادران و فرزندان» به عنوان رتبه هاي اول و دوم برگزيده شدند. مراسم تقدير از اين هنرمندان برگزيده صبح روز ۲۴ فروردين ماه در سالن همايش هاي بين المللي صداوسيما برگزار مي شود.

نمايش فيلم سيري در نگارگري ايران
در موزه  هنرهاي معاصر
فيلم مستند سيري در نگارگري ايران در حاشيه نمايشگاه شاهكارهاي نگارگري ايران به نمايش درمي آيد.
به گزارش روابط عمومي موزه هنرهاي معاصر تهران، فيلم «سيري در نگارگري ايران» به معرفي مكاتب نگارگري در قالب كلام و تصوير مي پردازد و مي كوشد در مدت زمان ۲۶ دقيقه شناختي كلي از نگارگري ايراني به بازديدكنندگان نمايشگاه ارائه دهد.
محققان و نويسندگان مختلف هر يك به نحوي تاريخي نقاشي ايران را در مكاتبي خاص طبقه بندي كرده اند كه با اختلاف نظرهايي كوچك در خصوص قرارگيري اين كتاب يا آن هنرمند در اين مكتب يا ديگري كمابيش در بين اهل قلم پذيرفته شده است. در فيلم مذكور، مكاتب نقاشي ايران در قالب مكاتب بغداد، سلجوقي، نخست تبريز، دوم بغداد، شيراز، هرات، دوم تبريز، قزوين، مشهد و اصفهان معرفي شده و خصوصيات آثار هنري، هنرمندان شاخص و آثار مشهور هر دوره مورد بررسي قرار گرفته است.
اين فيلم به كارگرداني عليرضا قاسم خان و به پژوهش و نگارش توكا ملكي به سفارش موزه هنرهاي معاصر تهران به مناسبت اين نمايشگاه تهيه شده و براي نخستين بار به تماشا درآمده است.

بزرگداشت سيدعباس معارف برگزار مي شود
گروه ادب و هنر: بزرگداشت زنده ياد سيدعباس معارف با حضور اهل علم، فرهنگ و هنر در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
اين مراسم در ساعت ۱۸ روز ۲۷ فروردين با سخنراني دكتر سيدمحمد اصغري، علي بياني و... اجراي موسيقي توسط استاد عبدالله سرور احمدي و سيدحسام الدين سراج برگزار خواهد شد.

۲۹ فروردين در تهران همايش حكيم
«سنايي» برگزار مي شود
همايش يك روزه حكيم «سنايي» شاعر و عارف ايراني روز دوشنبه ۲۹ فروردين ماه سال ۱۳۸۴ در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي شود.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني «هاتف» در اين همايش يك روزه كه به همت دبيرخانه شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي و همكاري دانشگاه تربيت معلم برگزار مي شود؛ نويسندگان و پژوهشگران عرصه ادبيات و عرفان در نشست هايي جداگانه همراه با ارايه مقاله، ديدگاه هاي خود را در مورد زندگي و انديشه اين شاعر و عارف بزرگ ايراني مطرح مي كنند.
اين همايش يك روزه ساعت ۹ صبح در سالن ۱۷ شهريور دانشگاه تربيت معلم تهران آغاز و تا ساعت ۲۰ ادامه خواهد داشت.

برگي از تاريخ
نخستين قانون آيين دادرسي كيفري ايران كه ترجمه قانون فرانسه بود
جهان روز سيزدهم آوريل (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال۱۲۴۱ ميلادي مغول ها «كراكو» را در لهستان تصرف كردند. در سال ۱۴۰۱ شهر دمشق به تصرف ارتش امير تيمور درآمد و غارت شد. در سال ۱۹۰۶ فرضيه نسبيت اينشتين انتشار يافت. در سال ۱۳۰۰ هجري در كرمانشاه ميان نيروي ژاندارم كه مأمور دستگيري صارم الدوله والي (استاندار) ايالت بود و قواي محلي زد و خوردي شديد روي داد كه ضمن آن شماري كشته شدند. در سال ۱۳۳۳ هجري كنسرسيوم شركت هاي عامل نفت ايران، مركب از۲۲ كمپاني آمريكايي، انگليسي، فرانسوي و هلندي تأسيس خود را رسماً اعلام داشت. در سال ۱۹۴۵ ارتش شوروي شهر وين را تصرف كرد و ۹۰ هزار تن از سربازان هيتلر را به اسارت گرفت. اتريش در سال ۱۹۳۸ به آلمان پيوسته و يكي از ايالات آلمان (رايش سوم) شده بود. در سال ۱۹۶۰ فرانسه چهارمين كشور اتمي جهان شد.
و اينك برگ امروز: قانون كيفر عمومي و آئين دادرسي ايران كه بيش از ۵ دهه رعايت شد از ۲۴ فروردين ،۱۳۰۵ درست ۱۲۲ سال پس از قانون آئين دادرسي كيفري فرانسه، به اجرا در آمد. اين قانون ترجمه قانون سال ۱۸۰۴ آئين دادرسي فرانسه بود كه در ممالك فرانسوي زبان ازجمله بلژيك اجرا مي شود. روش دادرسي كيفري كه فرانسه طراح آن بود در آوريل ۱۸۰۴ به امضاي ناپلئون بناپارت رهبر وقت فرانسه رسيده بود كه از ۱۳ آوريل لازم الاجرا شد. طبق اين روش، برخلاف طريقه انگليسي كه دادگاه هاي كيفري بايد با حضور هيأت منصفه تشكيل جلسه دهند و تشخيص مجرميت و يا بي گناهي با اين هيأت، مركب از مردم عادي است، اتخاذ هرگونه تصميمي به قاضي سپرده شده و احكام دادگاه هاي بدوي، استيناف و پژوهش پذير است. طبق روش فرانسوي، جرائم به سه دسته: خلاف، جنحه و جنايت تقسيم مي شود كه دادگاه جنايي داراي سه قاضي است و حكم بر پايه رأي اكثريت داده مي شود و همه دادگاه ها جز محاكم اطفال بزهكار و جرائم خانوادگي، به صورت علني تشكيل جلسه مي دهند. در اين روش، دستگاه قضايي شامل دادسرا و دادگاه است و قضات دادسرا كه قاضي تحقيق هستند و زير نظر دادستان (مدعي العموم) عمل مي كنند «ايستاده» خوانده مي شوند، حال آن كه قضات دادگاه ها «نشسته» عنوان دارند و قابل تغيير نيستند مگر پس از ارتكاب تخلف و يا به رضايت خودشان. قضات ايستاده دو گروهند كه كار يك گروه تحقيق تا صدور قرار مجرميت و وظيفه گروه ديگر صدور كيفرخواست برپايه قرار مجرميت گروه اول است. پس از آن پرونده از طريق دادستان به دادگاه فرستاده مي شود و صادر كننده كيفرخواست و يا نماينده او بايد در جلسات دادگاه از كيفرخواست دفاع كند. در اين سيستم دادرسي كه دردو قرن گذشته پايه آن چندان تغيير نكرده است اختيارات قاضي دادگاه در تعليق مجازات و تخفيف آن زياد است. جامعه شناسان اين روش را دقيق تر از روش انگليسي مي دانند زيرا كه قاضي كمتر از اعضاي هيأت منصفه تحت تأثير احساسات عاطفي قرار مي گيرد. در سيستم انگليسي آمريكايي بازپرس قاضي نيست، بلكه دنباله پليس و از كاركنان قوه مجريه است.
www.iranianshistoryonthisday.com

تازه هاي دنياي رسانه ها
تفسيرها درباره سازش چين با هند و موازنه در جهان قدرت
ديروز هم بيشتر تفسيرهاي روزنامه ها درباره سازش چين و هند با يكديگر و تغيير شكل و وضعيت قدرت در جهان بود. دو دولت، ۱۱ آوريل با امضاي موافقتنامه اي، كدورت ۴۳ ساله را پشت سر گذاشتند و نخست وزيران دو كشور مللشان را «شركاي استراتژيك» ناميدند و اتحادشان را در جهت تحكيم صلح جهاني و رعايت موازنه در امور بين المللي خواندند. با اين سازش، راه هند براي عضويت در شوراي امنيت در سپتامبر امسال هموار شده است. سران دو دولت به همسايگان هند قول دادند كه اين اتحاد به زيان آنها نخواهد بود. پاكستان تاكنون چين را حامي خود مي دانست. با توجه به اين كه چين و هند روي هم يك سوم نفوس جهان جمعيت دارند و از پيشرفت و رشد اقتصادي زياد برخوردارند، مفسران روزنامه ها سازش آنها را يك رويداد بزرگ جهاني خوانده اند. سازش چين با هند كه روسيه مقدمات آن را فراهم ساخت، در حالي حاصل شد كه علاوه بر مردم عادي، مقامات چيني هم دهان به انتقاد از ژاپن گشوده اند. ديروز «ون ژيابائو» نخست وزير چين كه ختم اختلافات مرزي با هند را اعلام مي داشت خطاب به ژاپن كه به تظاهرات ضد ژاپني چيني ها اعتراض كرده است، به چند اصل در اهميت و احترام به تاريخ اشاره كرد و از جمله گفت: اين تظاهرات به همگان قضاوت تاريخ را يادآور مي شود و درس عبرت مي دهد. ملتي كه به تاريخ احترام بگذارد مسئوليت كارهاي گذشته اش را بر عهده مي گيرد. ژاپن بايد به تاريخ از روبه رو و منصفانه نگاه كند و به قضاوت آن گردن نهد. اشاره «ون» به كشتار چيني ها در سال ۱۹۳۷ به دست نيروي مهاجم ژاپن و خشونت هاي ژاپني ها در جريان جنگ جهاني دوم در آسياي جنوب شرقي بود. بايد دانست كه دولت فعلي ژاپن بيش از دولت هاي قبلي اين كشور به ساز آمريكا مي رقصد و به همين دليل دوستي ملل جهان سوم را تا حدي زياد از دست داده است.
مسئله درمان در آمريكا و واژه تازه «ناثينگيسم»
پال كروگر مقاله نويس نيويورك تايمز ديروز در يادداشت خود در اين روزنامه نارسايي امر درمان در ايالات متحده را مسئله بزرگ اين كشور خواند كه هر سال ۲۰ درصد بودجه آمريكا را مي بلعد و كسي هم از آن رضايت ندارد. قوه مقننه آمريكا بايد سد دويست و چند ساله را بشكند و با اين پول كه در سال جاري بالغ بر ۵۰۰ ميليارد دلار مي شود دست به ساختن بيمارستان دولتي و استخدام پزشك و پرستار جهت درمان بازنشستگان و بي نوايان  زند و از پرداخت پول گزاف به پزشكان و بيمارستان ها كه در آمريكا مطلقاً غير دولتي هستند خود را رها سازد. در آمريكا امسال متوسط حق ويزيت دكتر ها كه برحسب زمان ملاقات محاسبه مي شود به ۸۵ دلار افزايش يافته است. كروگر نوشته است همه مقامات اين مسئله و راه حل آن را مي دانند ولي دست روي دست نهاده و كاري برايش انجام نمي دهند. او در اين مقاله براي تشريح «كاري انجام ندادن» از واژه «ناثينگ (هيچ)» كلمه پرمعنا و وسيع «ناثينگيسم» را ساخته و عرضه كرده است به مفهوم روش «نشستن و كاري نكردن» و در برابر مسائل بي تفاوت بودن به گونه اي كه به صورت يك عادت و فرضيه در آمده باشد.

بهارستان
گفت: در كوه لبنان بودم، سلطان درآمد. هر كه را مي ديد ديناري بر دست او مي نهاد. يكي به من داد، چنان اتفاق افتاد كه بي وضو جزئي از قرآن برگرفته آمد.
يك روز ميان بازار همي رفتم، با اصحاب، چون شوريده اي. جماعتي دزدي كرده بودند. در ميان بازار بگريختند و همه  خلق به هم برآمدند، در صوفيان آويختند. من گفتم: مهتر ايشان منم. ايشان را خلاص دهيد كه رهزن منم و با مريدان گفتم: هيچ مگوييد.
آخر او را ببردند و دستش ببريدندي. چون به خانه باز آمد دست بريده، عيال فرياد درگرفت. شيخ گفت: چه جاي تعزيت كه جاي تهنيت است، كه اگر چنان بودي كه دست نبريدندي، دل ما ببريدندي.
در ذكر ابوالخير اقطع - تذكره الاولياي عطار

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
روح پرواز
در شهري يك قفس هم پيدا نمي شد؛ حتي يك قفس!
اما خانه هاي شهر پر از پرنده بود و صاحبخانه قدرتمند فرمانرواي بي چون و چرا بر آنها!
پرندگان زيبا آوازهاي غمگينشان را با لطيف ترين و گوش نوازترين طنين از ته دل سر مي دادند.
پرندگان اين شهر نمي دانستند و شايد فراموش كرده بودند كه مي توان پرواز كرد!
آرين دخت فرنادپور

گشتي در دنياي خبرها
انفجار ديناميت در هنگام ماهيگيري
تيرانا: مردي كه چندين سال، نيروهاي ويژه پليس آلباني در تعقيب وي بودند به دليل ارتكاب اشتباه در جريان ماهيگيري، خود را مجروح كرد.از سال ۲۰۰۰ تاكنون پليس آلباني عمليات ويژه اي را براي دستگيري اين مرد آغاز كرد كه به توفيقي دست نيافت. اما جالب اين كه وي در جريان ماهيگيري با ديناميت هر دو دست خود را از دست داد. به دليل اين كه فتيله ديناميت به درستي تنظيم نشده بود، در كنارش منفجر و از ناحيه دست و چشم مجروح شد و پزشكان مجبور شدند هر دو دست او را قطع كنند.
جدا كردن سر متوفي از جسد
نيويورك: يك جوان ۱۷ ساله در آمريكا به جرم تخريب قبر يك متوفي و سرقت سر وي دستگير شد. اين جوان پس از نبش قبر تابوت متوفي را شكست و سر او را از بدنش جدا كرد. هنگامي كه پليس اين خبر را شنيد، آنرا باور نكرد اما پس از جستجوي منزل اين جوان و يافتن سر متوفي، او را دستگير كرد. هنوز انگيزه اين جوان مشخص نشده است.
دستگيري هنرمندان با هلي كوپتر
برلين: دولت آلمان از اين پس با استفاده از هلي كوپترهاي مجهز به دوربين هاي مادون قرمز به شناسايي و دستگيري هنرمندان خياباني خواهد پرداخت. اين هنرمندان خياباني با استفاده از تاريكي شب به نقاشي روي ديوار خيابان ها، صندوق هاي پستي، تابلوهاي راهنمايي و رانندگي و باجه هاي تلفن مي پردازند كه اين عمل آنها هر سال ميلياردها دلار به اقتصاد آلمان ضربه مي زند.چند روز پيش خودروي پليس در حين تعقيب يكي از اين هنرمندان خياباني به يك موتورسيكلت برخورد كرد كه براثر اين سانحه راننده موتورسيكلت جان باخت.
همسايه رواني
توكيو: يك زن ۵۸ ساله در ژاپن به اتهام آزار و اذيت همسايه خود دستگير شد.
اين زن از دو سال قبل تاكنون، هر روز به مدت ۲۰ ساعت اقدام به پخش موسيقي راك با صداي بسيار بلند مي كرد. او بلندگوهاي دستگاه پخش صوت را كنار خانه همسايه خود قرار مي داد. براثر همين سرو صداي ايجاد شده، همسايه وي كه يك پيرزن ۶۴ ساله بود دچار سردرد مزمن شد. در صورتي كه اتهام وي ثابت شود حداكثر به تحمل ۱۰ سال حبس و يا پرداخت ۲۸۰۰ دلار جريمه محكوم خواهد شد.
اسلحه در قطار
مونيخ: يك مرد مسلح در آلمان حركت يك قطار سريع السير را كه از برلين به مقصد هامبورگ در حال حركت بود مختل كرد. هنگامي كه قطار در حال حركت بود، ناگهان اين مسافر ۲۸ ساله، يك اسلحه از جيب خود بيرون آورد اما چند ثانيه بعد آن را دوباره داخل جيب خود گذاشت.به همين دليل مسئولان قطار موضوع را به پليس اطلاع دادند و پليس نيز قطار را متوقف كرد اما جالب اين كه مشخص شد كه اسلحه مسافر، پلاستيكي بوده است.
دردسرهاي آويزان كردن موتورسيكلت
نيوجرسي: يك شهروند در آمريكا به دليل آويزان كردن يك موتورسيكلت قديمي از درخت باغچه خانه خود با شهرداري درگير شده است.با آنكه وي دو كيلومتر خارج از محدوده شهر زندگي مي كند، بازرس شهرداري از او خواسته موتورسيكلت را به يك مكان سرپوشيده انتقال دهد چون چهره شهر را زشت كرده است.اما اين شهروند مي گويد: شهرداري نمي تواند در مورد محدوده داخلي منزل او تصميم بگيرد. البته اگر او به نتيجه نرسد احتمالاً دور موتورسيكلت آويزان شده ديوار خواهد كشيد.
دردسرهاي توربين براي زندان
لندن: يك توربين بادي كه برق مورد نياز ۴ هزار خانه را در انگليس تأمين مي كند به دليل ايجاد اختلال در سيستم امنيتي زندان مجاور خود و عصباني كردن زندانيان، در ساعات اوليه صبح خاموش خواهد شد.در اين زمان از سال، برخورد نور خورشيد با پره هاي توربين به صورت مداوم باعث تاريك و روشن شدن فضاي زندان مي شود كه اين حالت هم زندانيان را عصبي مي كند و هم حس گرهاي امنيتي زندان را به اشتباه مي اندازد.به همين دليل قرار شده كه اين توربين از زمان طلوع خورشيد تا ساعت ۹ صبح خاموش بماند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳ و ۵ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۱۹ و ۵۴ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۵ و ۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۳۴ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*گالري ماه: نمايشگاه نقاشي گروهي از هنرمندان جوان، دوم تا ۱۴ ارديبهشت، خيابان آفريقا، بلوار گلستان، پلاك ،۸۹ تلفن: ۲۰۴۵۸۷۹
*نگارخانه سعدآباد: نمايشگاه پيكرنگاري درباري، تا ۳۱ فروردين، خيابان زعفرانيه، كمال طاهري، پلاك ،۵۰ تلفن: ۲۷۲۶۰۴۲
*نگارخانه آبي: نمايشگاه عكس، زيبايي ها و نازيبايي هاي شهر تهران،  تا ۳۱ فروردين، ميدان امام حسين، ۱۷ شهريور، خشكبارچي، پارك خيام، فرهنگسراي سالمند، تلفن: ۹-۳۳۵۸۶۸۸
*نگارخانه بانو: نمايشگاه نقاشي مهناز كمالي دوست با عنوان نقش «آشنا» / ۲۴ تا ۳۱ فروردين / ضلع شمالي پارك ساعي، كوي ساعي، فرهنگسراي بانو، تلفن: ۸-۸۷۸۶۲۷۶
*نگارخانه بهمن: نمايشگاه تذهيب «عطر گل محمدي» / از ۲۴ فروردين تا ۸ ارديبهشت / ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن / تلفن: ۵۳۱۲۱۸۰
*خانه كاريكاتور ايران: نمايشگاه كاريكاتور و تصويرسازي سيد ميثم موسوي، تا پايان فروردين، خيابان شريعتي، تقاطع همت، گل نبي غربي، شماره ،۶۰ تلفن: ۲۸۶۸۶۰۰
*نگارخانه مدرسه: نمايشگاه خوشنويسي نستعليق / تا ۳۱ فروردين / خيابان شريعتي، نرسيده به پل سيدخندان، پارك هلال احمر / تلفن: ۵-۸۵۰۵۵۱۳

گل و گياه
فيتونيا
003813.jpg
نام علمي: Fittonia argyroneura
خانواده: ACANTACEAE
نيازها: مكاني پرنور دور از تابش مستقيم آ فتاب تابستاني، هواي گرم و مرطوب، حداقل دماي موردنياز آن در زمستان  ۱۶ درجه سانتي گراد است. آبياري متوسط (خاك هميشه مرطوب باشد)، خاك سبك گلداني، در بهار و تابستان ماهي يكبار كود مايع به غلظت ۲ گرم در ليتر، جوانه هاي انتهاي ساقه ها را با دست بچينيد تا گياه براي مدتي به صورت انبوه رشد كند.
ازدياد: تقسيم بوته از اوايل بهار به بعد و نگهداري گلدان در حرارت ۲۱ درجه سانتي گراد، گرفتن قلمه در اواسط بهار و ريشه داركردن آن در دماي ۲۴ درجه سانتي گراد .
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |