چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
مجلس با حضور دو وزير موضوع گراني ميوه را بررسي كرد
گروه سياسي: طرح سقط درماني با راي مثبت ۱۲۷ نماينده از ۲۱۷ نماينده حاضر به تصويب نهايي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، براساس ماده واحده اين طرح كه سقط درماني با تشخيص قطعي سه پزشك متخصص و تاييد پزشكي قانوني مبني بر بيماري جنين كه پس از ولادت به علت عقب ماندگي يا ناقص الخلقه بودن موجب حرج والدين يا طفل مي شود و يا بيماري مادر كه با تهديد جاني مادر توام باشد مجاز خواهد بود.
سقط درماني بايد قبل از چهارماهگي جنين و با رضايت زن و شوهر انجام شود و مجازات و مسئوليتي متوجه پزشك مباشر نخواهد بود.
همچنين در اين قانون آمده است متخلفان از اجراي مفاد اين قانون به مجازات هاي مقرر در قانون مجازات اسلامي محكوم خواهند شد.
در اين جلسه نمايندگان همچنين براي بررسي موضوع گراني ميوه روز گذشته جلسه علني غيررسمي تشكيل دادند.
محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي كه براي پاسخگويي به وضع گراني ميوه در جلسه حضور پيدا كرده بود گفت: اگرچه امروز سهم توليد محصولات گلخانه اي در كشور افزايش يافته است اما همچنان وضع آب و هوا در توليد محصولات كشاورزي و افزايش قيمت آنها موثر است.
وي افزود: تغيير فرهنگ مصرف مردم يكي ديگر از دلايل گراني هاي اخير است مردم مي خواهند در طول سال از همه محصولات كشاورزي استفاده كنند كه اين امر با توجه به فصلي بودن اين محصولات مشكلاتي را ايجاد كرده است.
محمد شريعتمداري، وزير بازرگاني هم در اين جلسه با تشكر از حساسيت مجلس نسبت به گراني گفت: براي بحث كنترل قيمت ميوه و سياست تعيين قيمت توسط دولت و يا عرضه و تقاضا را مي توان در پيش گرفت كه ما با توجه به افزايش فساد در روش اول سياست عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار داده ايم.
وي با اشاره به اقدامات وزارت بازرگاني براي اصلاح سيستم توزيع ميوه در ايام نوروز گفت: ما از وزارت اطلاعات نيز درخواست كرديم موضوع تشكيل باندهاي ويژه براي افزايش قيمت ميوه و سودجويي را بررسي كند كه اين وزارتخانه چنين امري را تكذيب كرد.
وزير بازرگاني همچنين اظهارنظر سخنگوي دولت درباره نقش مصوبات مجلس در افزايش قيمت ميوه را غيركارشناسي دانست.
وي گفت: در مورد ميوه و تره بار طرح جامع داريم بدين معنا كه تعداد غرفه هاي توزيع در بازار افزايش يابد و در ۱۹ شهر بالاي دويست هزار نفر اين طرح اجرا خواهد شد.
وزير بازرگاني، موضوع حمل و نقل را از ديگر مشكلات جدي توزيع ميوه دانست و افزود: در سال هاي اخير بهاي حمل و نقل با افزايش جدي ۵/۲ برابر شده است.
وي تاكيد كرد: من نمي گويم در نظام توزيع ميوه اشكال وجود ندارد اما محدوديت هايي وجود دارد كه بايد برطرف شود.
وزير بازرگاني در خصوص اظهارات حسين نجابت نماينده تهران در جلسه علني غيررسمي در خصوص تشكيل يك نشست در چهارم اسفند با حضور برخي عناصر سياسي مبني بر افزايش قيمت ميوه در سال جديد گفت: من به هيچ وجه اظهارات ايشان را تا وزارت اطلاعات تاييد نكند تاييد نمي كنم اگر تخلفي صورت گرفته است بايد اعلام شود.
شريعتمداري به وجود دلالان و واسطه ها در بازار ميوه و تره بار كه منجر به افزايش قيمت ها مي شوند اشاره كرد و افزود: براي حل اين مشكل اتحاديه ها را فعال كرديم تا با نرخ گذاري مشكل افزايش قيمت را حل كنند.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگاري مبني بر اينكه شما به جاي دفاع از دولت، نظرات مجلس را تاييد كرديد آيا اين براي فرار از پاسخگويي نبود گفت: اين ارزيابي شما غلط است و من نظر مجلس را نپذيرفتم، بعضي از نظرات صحيح نمايندگان را به جان پذيرفتم و بعضي را هم پاسخ دادم.

در حاشيه
*۲۲۲ نماينده طي بيانيه اي تهديد از سوي رژيم صهيونيستي به مسجدالاقصي را محكوم كردند.
* محمد شريعتمداري وزير بازرگاني صداوسيما را به دليل اطلاع رساني از وضع بازار ميوه، مقصر در گراني هاي اخير دانست.
* قدرت الله عليخاني در هنگامي كه شريعتمداري درحال واردشدن به داخل صحن براي پاسخگويي به سئوالات نمايندگان بود خطاب به وي گفت: به مجلسيان بگو شعار داده ايم اما در آن مانده ايم.
* شريعتمداري پرداخت ۲ ميليون تومان بن به برخي نمايندگان را تكذيب كرد.
* فراكسيون نمايندگان كرد مجلس شوراي اسلامي در بيانيه اي انتصاب جلال طالباني به عنوان رييس جمهوري عراق را تبريك گفتند.
* سليمان جعفرزاده نماينده ماكو تشكيل فراكسيون مناطق آزاد تجاري _ صنعتي را بزرگترين فراكسيون غيرسياسي مجلس عنوان كرد و افزود: سليمان جعفرزاده (رييس)، حسن مرادي (نائب رييس اول)، دانش منفرد (نائب رييس دوم)، رفعت بيات (مخبر كميسيون)، مير مراد زهي (خزانه دار)، مارامايي (منشي اول)، حاجي اميري (منشي دوم) و منوچهر متكي و كمال دانشيار به عنوان اعضاي هيات رييسه اين فراكسيون انتخاب شدند.

بوش و شارون درباره مسأله هسته اي ايران مذاكره كردند
فارس: رييس جمهوري آمريكا و نخست وزير رژيم صهيونيستي درمورد تلاش هاي ديپلماتيك براي حل مساله هسته اي ايران مذاكره كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه «جرج بوش» و «آريل شارون» در مزرعه رئيس جمهوري آمريكا در تگزاس ديدار كرده و در عين حال به بحث درخصوص طرح خروج از غزه، حفظ برخي شهرك ها در كرانه باختري و تلاشها براي احياي طرح صلح موسوم به نقشه راه پرداختند.
اسكات مك كلان، سخنگوي كاخ سفيد گفت: «رئيس جمهوري درمورد تلاشهاي ديپلماتيك اروپاييها براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاحهاي هسته اي صحبت كرد و آنها درخصوص نگراني مشترك خود درخصوص اهداف ايران درمورد برنامه هسته ايش مذاكره كردند.»
مك كلان در عين حال مذاكره بوش و شارون درمورد حمله احتمالي نظامي  اسرائيل به ايران با هدف حصول اطمينان از عدم دستيابي ايران به تسليحات هسته اي را رد كرد.
مك كلان تأكيد كرد : «بحث ها بر تلاشهاي ديپلماتيك متمركز بود كه اكنون از سوي اروپاييها در حال انجام است. هيچ بحثي درمورد آنچه شما مي گوييد، مطرح نشد.»
اين در حالي است كه راديو رژيم صهيونيستي روز گذشته گزارش داد مقام هاي دفاعي اين رژيم از آريل شارون نخست وزير اسرائيل درخواست كرده اند در ديدارش با جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا گزينه حمله نظامي  به برنامه اتمي ايران را مطرح كند.
اين راديو افزود: «مقام هاي دفاعي آمريكا تاكنون درخواست اسرائيلي ها را مبني بر بحث درخصوص حمله نظامي به ايران به عنوان آخرين سلاح و در صورت شكست فشار ديپلماتيك رد  كرده اند.»
براساس اين گزارش، تحليلگران معتقدند بعيد به نظر مي رسد رژيم صهيونيستي در قبال برنامه اتمي ايران به زور متوسل شود مگر اينكه آمريكا قبلا موافقت خود را با اين گزينه اعلام كرده باشد.
راديو رژيم صهيونيستي افزود: اين رژيم كه تنها قدرت اتمي منطقه بشمار مي رود خواستار آماده سازي يك گزينه نظامي عليه برنامه اتمي ايران است.
اين راديو به نقل از يك مقام ارشد دفاعي اعلام كرد: «ما نمي خواهيم با آمريكايي ها درباره اين مساله صحبت كنيم كه اگر تلاش هاي ديپلماتيك به نتيجه نرسيد و ايران غني سازي اورانيوم را از سر گرفت چه اتفاقي خواهد افتاد.»
رژيم صهيونيستي در سال ۱۹۸۱ راكتور اتمي  عراق را در اوسيراك بمباران كرد.
جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرده است هرگونه تجاوز به خاك خود را با تمامي  قوا پاسخ خواهد داد.
راديو رژيم صهيونيستي مدعي شد كه وابسته نظامي  آريل شارون طي نشست نخست وزير اين رژيم و بوش عكس هاي هوايي را از تاسيسات هسته اي ايران به رئيس جمهور آمريكا ارايه داده است.
خبرگزاري فرانسه با اعلام اين مطلب افزود كه ژنرال يوآو گالان كه آريل شارون، نخست وزير رژيم صهيونيستي را در مذاكرات روز گذشته وي با جورج بوش، رئيس جمهور آمريكا همراهي مي كرد، عكس ها و اطلاعاتي كه از طريق سرويس هاي اطلاعاتي اسرائيل (رژيم صهيونيستي) از برنامه هسته اي ايران تهيه شده بود، ارايه كرده است.
براساس اين گزارش، اين رسانه صهيونيستي جزيياتي درباره اين كه عكس هاي ياد شده چگونه به دست آمده اند، ارايه نكرد و مدعي شد: اين تصاوير اثبات مي كند برنامه هسته اي ايران در مرحله بسيار پيشرفته قرار دارد.

انتقاد نماينده زاهدان از گسترش ناامني در اين شهر
مهر: حسينعلي شهرياري نماينده زاهدان با اشاره به ناامني هاي موجود در زاهدان، مسئوليت هر اتفاقي در زاهدان را متوجه كساني دانست كه در انجام وظايف خود سهل انگاري مي كنند.
شهرياري گفت: از اوايل سال گذشته، گروگان گيري براي اخاذي در شهر زاهدان تشديد شده و خانواده ها براي حفظ جان و باز پس گيري گروگان ها مجبور شدند تا هزينه اي از ۵ ميليون تا بالاي ۱۰۰ ميليون تومان متحمل شوند.
نماينده زاهدان با بيان اين كه نامه اي به محضر مقام معظم رهبري داده ايم و از ايشان استمداد طلبيده ايم، گفت: از وزير كشور، اطلاعات و نيروي انتظامي به صورت جدي مي خواهيم كه چاره اي اساسي براي اين مشكل بيانديشند چرا كه هر گونه اتفاقي كه در شهر زاهدان بيافتد مسئوليت آن متوجه كساني است كه در انجام وظايف اصلي خود سهل انگاري مي كنند.

رئيس جمهور به بجنورد وارد شد
خاتمي، در ادامه سفر به استان خراسان، وارد بجنورد، مركز استان خراسان شمالي شد.
رئيس جمهور در فرودگاه بجنورد مورد استقبال نريمان استاندار خراسان شمالي، آيت ا... مهمان نواز امام جمعه و نماينده ولي فقيه در اين استان، نمايندگان استان در مجلس، فرمانداران كليه شهرستانهاي استان و مديران كل اداري، اجرايي و انتظامي اين استان قرار گرفت.
رئيس جمهور در جلسه شوراي اداري بجنورد شركت خواهد داشت.
مصافي معاون برنامه ريزي و اداري مالي استانداري خراسان شمالي پيش از اين گفته بود: در اين سفر رئيس جمهور با مردم شهرستان بجنورد در استاديوم تختي اين شهرستان ديدار و در جمع آن ها سخنراني مي كند.
در جريان اين سفر سد شيرين دره در شهرستان مانه و سملقان كه با اعتباري حدود ۲۴ ميليارد تومان احداث شده به بهر ه برداري خواهد رسيد.
وي محل اين سد را در ۶۵ كيلومتري شمال غربي بجنورد عنوان كرده و گفته بود: طول تاج اين سد ۴۸۳ متر است كه در ارتفاع ۶۳ متري از بستر رودخانه بنا شده است.

ادعاي جديد رسانه هاي غربي:
ايران اورانيوم غني شده قاچاق كرده است
مهر: ديپلماتهاي غربي ادعا كردند كه با افزايش احتمال انتقال اورانيوم به مكاني در خارج از تاسيسات هسته اي، آژانس بين المللي انرژي اتمي، اقدام به تهيه فهرستي از اورانيوم فراوري شده ايران مي نمايد.
به گزارش رويتر، يك سازمان اطلاعاتي، ايران را متهم كرد كه مقدار نامعلومي اورانيوم فراوري شده كه مي تواند در خارج از تاسيسات تبديل اورانيوم در مكاني نامعلوم، بيشتر فرآوري شده و غني شود و در پروسه ساخت تسليحات هسته اي مورد استفاده قرار گيرد، قاچاق كرده است.
گرچه آژانس از توضيح درباره اين خبرخودداري ورزيد و هيچكدام از ديپلماتها نيز دروين از آن سخني به ميان نياوردند.
همچنين رويتر مدعي شد كه مقام ارشد ديگري در يك سازمان اطلاعاتي اعلام كرده است كه قاچاق اين مواد با وجود نظارت آژانس بر تاسيسات اصفهان كه دوربينهاي نظارت در آنجا نصب شده، بعيد به نظر مي رسد. وي گفت كه براي ساخت بمب چند تن اورانيوم غني شده لازم است.
چند ديپلمات ديگر نيز به رويتر گفته اند كه آژانس به آنها گفته انتظار مي رود در فهرست اقلامي كه از سوي ايران ارائه مي شود ناهمگوني هائي وجود داشته باشد و اين مساله مي تواند حاكي از اين امر باشد كه ايران يا كمي از اورانيوم را ناپديد كرده و يا به خارج از آنجا منتقل كرده است.
يك ديپلمات غير آمريكائي با اشاره به اطلاعات جمع آوري شده بوسيله كشورش مدعي شد كه ايران اخيراً مقداري اورانيوم تترافلورايد UF4 از تاسيسات هسته اي را خارج و دور از چشم بازرسان آژانس به مكاني نامعلوم انتقال داده است. وي گفت: ما شواهدي در دست داريم كه مقدار زيادي UF4 از اصفهان منتقل شده و اين ماده كه مي تواند فراوري بيشتري شده و غني شود و از آن براي ساخت تسليحات هسته اي استفاده شود ممكن است به يك انبار مخفي اورانيوم ارسال شده باشد و يا مي تواند حاكي از اين باشد كه يك نيروگاه مخفي تبديل اورانيوم وجود دارد و يا ممكن است تاسيسات غني سازي اورانيوم در يك جاي ديگر در كشورنيز موجود باشد.يك ديپلمات اروپائي نيز در واكنش به اين خبر اعلام كرده است: درخواست فهرست مربوط به اقلام هسته اي يك تجارت كثيف است.
اين درحالي است كه ديپلمات اروپائي ديگري مي گويد، گرچه اتهامات درخصوص نيروگاههاي هسته اي ايران يك مورد خاص است ليكن مقررات آژانس به محاسبه كشورها درخصوص كل اورانيوم تبديل شده تاكيد نكرده است.
وي مي گويد: حاشيه خطائي وجود دارد، درصدي كه شما به خاطر ضيق وقت در اين خصوص محاسبه نكرديد ولي اگر به جاي ايران بوديد كوچكترين مسائل را درخصوص اين اتهامات محاسبه مي كرديد.
ديويد آلبرايت بازرس سابق تسليحاتي سازمان ملل و رئيس يك مؤسسه مطالعاتي در آمريكا درخصوص مسائل هسته اي نيز مي گويد: مقدار زيادي UF4 براي ساخت بمب اتم نياز است در حالي كه نظارت كامل و درست نيست و من شك دارم كه ايران بتواند اين مقدار را از اصفهان خارج كند.
افشاگري «سيا» درباره نقش مصر
در تهيه سلاح هاي كشتارجمعي عراق عليه ايران
بازتاب انتشار تازه ترين گزارش سازمان «سيا» ، از نقش رژيم «حسني مبارك» در تهيه سلاح هاي كشتارجمعي و شيميايي و تحويل آنها به صدام براي كشتار مردم ايران و كردها پرده برداشت.
به گزارش «ورلد تريبون» ، كميته اطلاعاتي آمريكا به اين نتيجه رسيده است كه دولت مصر، كمك هاي قابل توجهي جهت برنامه سلاح هاي كشتارجمعي عراق انجام داده است.
گزارش «سيا» نشان مي دهد دولت مصر، سلاح هاي كشتارجمعي در اختيار عراق قرار داده كه اين سلاح ها در جنگ ايران و عراق عليه نيروهاي ايراني و كردها مورد استفاده قرار گرفته است.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: دولت مصر تجهيزات و پرسنل آموزش ديده براي كارهاي اساسي سلاح هاي هسته اي به كار برده است و در طول سال هاي گذشته، دانشمندان و مشاوران مصري توانسته اند به پيشرفت هاي گسترده اي در تكنولوژي توليد اين سلاح ها دست يابند.
اين گزارش كه در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۴ تهيه شده، مي گويد كه مصر عراق را به سلاح هاي شيميايي مجهز نموده و توليد آنها در زمان جنگ ايران و عراق صورت گرفته است.
اين گزارش كه به وسيله گروه بررسي عراق در سازمان «سيا» تهيه شده است، همچنين مي گويد كه قاهره اين سلاح ها را در پوشش سيستم هاي چندكاره به بغداد مي  فرستاده و مصري ها در عراق آنها را به سلاح تبديل مي كرده اند.

اينديپندنت:
بودجه ۳ميليون دلاري كنگره آمريكاعليه ايران
مخالف قرارداد الجزاير است
گروه سياسي: روز گذشته منابع خبري اعلام كردند كنگره آمريكا مبلغ سه ميليون دلار براي پيشرفت دموكراسي و حقوق بشر در ايران اختصاص داده است.
اين اقدام آمريكا هرچند اقدام بي سابقه اي نيست اما از اين جهت كه براي اولين بار به صورت علني و مستقيم در طرح كنگره آمريكا به مبارزه با جمهوري اسلامي اشاره شده است نقطه عطفي در اقدامات خصمانه آمريكا عليه ايران است.
اين در حالي است كه ايالات متحده در سال ۱۹۸۱ در بيانيه الجزاير متعهد شد كه از دخالت در امور داخلي ايران پرهيز كند. بر همين اساس روز گذشته محمدجواد ظريف نماينده ايران در سازمان ملل با اشاره به نقض توافق الجزاير از سوي آمريكا از پيگيري گزينه شكايت از واشنگتن در دادگاه هاي بين المللي خبر داد.اين در حالي است كه ريچارد بوچر سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا روز گذشته مدعي شد، تصميم اخير واشنگتن براي تخصيص بودجه به منظور آن چه آن را «ارتقاء دموكراسي در ايران» مي نامد، توافق الجزيره را نقض نمي كند.
راديو آمريكا به نقل از بوچر، مدعي شد كه حمايت از آنچه وي آن را «دموكراسي و حقوق بشر» مي نامد، اقدامي است كه آمريكا در همه جا انجام مي دهد و اين كار تلاش براي تصميم گيري در امور داخلي يك كشور نيست(!)
وي در ادامه ادعاهايش، با اشاره به اختصاص بودجه اي سه ميليون دلاري در كنگره آمريكا براي ايران افزود: اين (بودجه) براي رقابت گروهها، موسسات آموزشي، گروههاي بشردوستانه، سازمان ها و افراد غيردولتي داخل ايران كه براي حمايت از پيشرفت دموكراسي و حقوق بشر در اين كشور فعاليت خواهند كرد، موجود است. بوچر هم چنين مدعي شد: هيچ يك از فعاليت هايي كه در اعلاميه وزارت امور خارجه به آن اشاره شده، مغاير با تعهدات ما در قبال توافق الجزيره نيست.
خبرگزاري آسوشيتدپرس نيز با اشاره به مصوبه ۳ ميليون دلاري آمريكا گزارش داد: مشخص نيست كه آيا تصويب اين بودجه با انتخابات رياست جمهوري ماه ژوئن تهران ارتباط دارد يا خير.اما در همين راستا روز گذشته روزنامه اينديپندنت تصميم مداخله جويانه  كنگره  آمريكا براي اختصاص بودجه براي آنچه آن را «ارتقاء دموكراسي در ايران» مي نامند، را نقض تعهدات آمريكا در توافق الجزيره خواند.
اين روزنامه انگليسي ادامه داد، آمريكا در تغييري چشمگير مبلغ سه ميليون دلار را براي آنچه «ارتقاء دموكراسي در ايران» خوانده مي شود، اختصاص داده است؛ اين مبلغ اگر چه اندك است، اما تهران آن را به شدت محكوم كرده و دخالت غير مجاز واشنگتن در امور داخلي كشورش خوانده است.
اينديپندنت افزود: با اين حال (اقدام اخير آمريكا) با توجه به بخشي از توافق الجزيره كه به آزادي ۵۲ گروگان آمريكايي انجاميد و در آن آمده بود واشنگتن به طور مستقيم يا غير مستقيم در امور داخلي ايران دخالت نخواهد كرد، تعهد آمريكا به اين توافق را نقض مي كند.

بازداشت مديرعامل دخانيات به اتهام كلاهبرداري ميلياردي
سخنگوي قوه قضائيه  از بازداشت مدير عامل و معاون شركت دخانيات ايران به اتهام كلاهبرداري خبر داد.
وي بعد از ظهر ديروز با قرار بازداشت موقت روانه زندان اوين شده است.
جمال كريمي راد در گفت وگو  با خبرگزاري مهر با بيان اين مطلب افزود: تعدادي از مسئولان  شركت دخانيات نيز به اتهام كلاهبرداري، رشوه خواري و مفاسد اقتصادي تحت پيگيرد قرار گرفته اند و در حال حاضر در بازداشت به سر مي برند.
وي افزود: اين پرونده در حال حاضر در مرحله مقدماتي است و در يكي از بازپرسي هاي مجتمع ويژه مفاسد اقتصادي در دست بررسي است.
سخنگوي قوه قضائيه از اعلام ميزان كلاهبرداري و ارتشاي «عبدالحميد رحماني خليلي» مدير عامل شركت دخانيات خودداري كرد و گفت: اطلاعات بيشتر در اين باره متعاقبا اعلام خواهد شد.
گفتني است، برخي منابع آگاه همچنين از هزينه ۳۵۰ ميليون توماني
مدير عامل شركت دخانيات براي تغيير دكوراسيون دفتر كار وي خبر مي دهند.
شنيده ها حكايت از آن دارد كه برخي احزاب و گروه هاي سياسي و نيز يكي از مقامات ارشد در يكي از وزارتخانه هاي حساس دولتي، دستگاه قضايي را در قبال اين پرونده تحت فشار قرار داده اند.
گفتني است، يكي از مشاوران ارشد مديرعامل شركت دخانيات در اسفندماه ۱۳۸۳ دستگير و به زندان اوين انتقال داده شده بود كه پس از بازجويي نامبرده، رحماني خليلي به همراه يكي از معاونان ارشدش دستگير شده است. از پنج سال پيش كه رحماني خليلي عنان شركت دخانيات ايران را در دست گرفت، اصلاحات ساختاري در اين شركت رخ داده و از ميزان قاچاق سيگار كاسته شده است.

دستگيري يك عضو برجسته حزب بعث عراق
خبرگزاري مهر: دولت موقت عراق ديروز از دستگيري يك عضو سابق حزب منحله بعث در شمال شرق بغداد خبر داد .
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بيانيه صادره از روابط عمومي دفتر تبليغات اياد علاوي نخست وزير موقت عراق آمده است: فاضل ابراهيم محمود المشهداني تروريست معروف و عضو سابق حزب بعث در يكي از باغهاي شمال بغداد بدست نيروهاي امنيتي عراق دستگير شد .
دراين بيانيه تاكيد شده است كه فرد دستگيرشده يكي از اعضاي برجسته حزب منحله بعث و يكي از رهبران دفتر نظامي اين حزب در زمان حكومت صدام ديكتاتور سابق عراق است .اين بيانيه مي افزايد : تصور مي شود المشهداني مسئول هماهنگي و تامين كمك مالي به عمليات تروريستي مهاجمان عليه مردم عراق، دولت موقت و نيروهاي امنيتي بوده و گمان مي رود وي به عنوان يك حلقه اتصال ميان رهبران مخفي شده حزب منحله بعث در سوريه و تروريستهاي داخل عراق عمل مي كرده است .

تدابير شديد امنيتي براي حفاظت
از نمايندگي هاي سياسي در واشنگتن
خبرگزاري مهر: وزارت امور خارجه آمريكا اعلام كرد به دليل افزايش رو به رشد تهديدهاي تروريستي در اين كشور ، تدابير امنيتي شديدي براي محافظت از نمايندگان دولتي كشورهايي كه در واشنگتن حضور دارند، در نظر گرفته شده است.
به گزارش روزنامه انگليسي زبان يوميوري چاپ ژاپن، طبق اعلام وزارت امور خارجه آمريكا با توجه به اينكه هم اكنون ۱۷۰سفارتخانه، كنسولگري و دفتر نمايندگي در واشنگتن قرار دارد، به منظور حفظ امنيت نمايندگان كشورهاي خارجي سرويس محرمانه وزارت امور خارجه آمريكا با همكاري پليس واشنگتن طرح هايي را براي حفاظت از اين افراد پيش بيني كردند.
در ادامه آمده است: با توجه به افزايش روزافزون تهديدهاي تروريستي در آمريكا وزارت امور خارجه اين كشور درصدد است تدابير امنيتي را هر چه بيشتر توسعه دهد.

دبير كل ستاد مبارزه با موادمخدر:
قاچاق موادمخدر ۱۰ هزار ميليارد تومان
به اقتصاد ايران صدمه زد
گروه اجتماعي: دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر در جلسه كميته شناسايي دارايي و اموال قاچاقچيان مواد مخدر گفت: نتيجه تحقيق به عمل آمده در مورد خسارت ناشي از مواد مخدر در ايران تا نيمه ارديبهشت ماه در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر نهايي و در اختيار مراجع تصميم گيري نظام قرار خواهد گرفت.
دكتر هاشمي  در اين جلسه كه دادستانهاي عمومي و انقلاب مراكز ۷ استان و دبيران شوراهاي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استانها حضور داشتند، افزود: طبق جديدترين تحقيقات به عمل آمده حجم خسارات ناشي از مواد مخدر بر مبناي شاخص سال ،۸۳ در ايران نزديك به ۱۰ هزار ميليارد تومان برآورد شده است.
دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اين هزينه را در سه بخش مصرف معتادان، هزينه دولت در مبارزه با مواد مخدر و هزينه اي كه از ناحيه مواد مخدر بر جامعه و معتادان تحميل مي شود ارزيابي كرد و گفت: علاوه بر اين هزينه هاي مادي و معنوي بسياري نيز از بابت مواد مخدر بر جامعه تحميل مي شود كه مهمترين آن احساس نگراني ۸۸ درصد مردم نسبت به مواد مخدر است.
دكتر هاشمي گفت: براي مبارزه با مواد مخدر نيازمند عزم ملي، ساختاري نوين به ويژه مقابله حرفه اي و روش جدي براي ضربه زدن به اقتصاد قاچاق مواد مخدر هستيم.

خاتمي در مراسم افتتاح سد دوستي :
اگر اروپايي ها جدي باشند مسأله هسته اي قابل حل است
003861.jpg
ايسنا: با حضور حجت الاسلام سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان و صفر مراد نيازاف رئيس جمهور تركمنستان، سد بزرگ دوستي كه بر روي رودخانه هريرود و به طور مشترك توسط كشورهاي ايران و تركمنستان احداث شده، افتتاح شد.
در ابتداي اين مراسم و پيش از افتتاح سد، سرودهاي ملي دو كشور، در حالي كه رئيسان جمهور دو كشور ايران و تركمنستان، در جايگاه حضور يافته بودند، نواخته شد. سد دوستي، در شهرستان مرزي سرخس واقع در خراسان رضوي احداث شده است.
سيدحسن رسولي، استاندار خراسان رضوي، پيش از اين گفته بود كه اعتبار اختصاص  يافته براي ساخت سد دوستي، ۱۶۸ ميليون دلار بوده و از محل آب اين سد، علاوه بر مصارف كشاورزي، آب شرب مشهد نيز تامين خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، ۱۵۰ ميليون متر مكعب از آب اين سد، توسط خط انتقالي به طول ۱۶۷ كيلومتر براي تامين آب شرب به شهر مقدس مشهد انتقال مي يابد.
حجم اين سد ۱۵۰ ميليون متر مكعب و حجم آب قابل تنظيم آن سالانه ۸۲۰ ميليون متر مكعب است.
ديدار خاتمي و نيازاف
صفر مراد نيازف و سيدمحمد خاتمي، رؤساي جمهور تركمنستان و ايران، روز سه شنبه در حاشيه افتتاح سد دوستي، با يكديگر درباره مناسبات دوجانبه، تحولات منطقه و مسائل بين المللي گفت وگو و تبادل نظر كردند.
رئيس جمهور در اين ديدار با تأكيد بر علاقه مندي جمهوري اسلامي  ايران، براي گسترش همكاري هاي دوجانبه، با تركمنستان اظهار داشت: افتتاح سد دوستي نشانه پيوستگي و همبستگي دولت و ملت ايران و تركمنستان است.
خاتمي، انجام پروژه هاي مشترك در زمينه انرژي، پتروشيمي، و نيز تبادل علمي و فني را براي تحكيم مناسبات مؤثر دانست و اظهار داشت: ايران و تركمنستان داراي هدف مشترك در رسيدن به توسعه و پيشرفت هستند و بايد با كمك يكديگر، اين مسير را هر چه سريع تر طي كنند.
رئيس جمهور افزود: بايد با تقويت بنيه  اقتصادي و توسعه، رضايت بيشتر مردم را جلب كنيم زيرا تا هر زمان كه ملتي حامي  دولت كشورش باشد، هيچ فشار خارجي نمي تواند مقاومت مردم را بشكند.
خاتمي  در بخش ديگري از سخنانش، از تداوم آرامش و ثبات نسبي در افغانستان ابراز خرسندي كرد و گفت: اميدوارم، عراق هم پس از برگزاري انتخابات، به سوي آرامش و امنيت گام بردارد.
رئيس جمهور ادامه داد: تهران به هيچ وجه، از حق خود در استفاده صلح آميز از انرژي هسته اي نخواهد گذشت و اگر اروپايي ها در مذاكرات خود جدي باشند، مسأله به راحتي قابل حل خواهد بود.
به گزارش ايسنا، صفر مراد نيازاف، رئيس جمهور تركمنستان نيز در اين ديدار، تقويت روابط دوجانبه و تكميل پروژه هاي مشترك را تأمين كننده  منافع طرفين دانست و تقويت اين مناسبات و گسترش آن را در بخش هاي گوناگون خواستار شد.
رئيس جمهور تركمنستان با اشاره به مذاكراتش با مقامات كشورهاي ديگر، ديدگاهش را درباره رشد اقتصادي و سياست هاي اصلي ايران در عرصه  بين المللي مثبت ارزيابي كرد.
وي با بيان اهميت احداث سد دوستي و راه آهن ميان دو كشور ايران و تركمنستان، همچنين بازتاب مطلوب آن در مطبوعات منطقه و دنيا، ديدگاه هايش را پيرامون چگونگي مبادلات تجاري، تبادل دانش فني و مسائل منطقه اعلام كرد.
در اين ديدار، همچنين طرفين درباره  نظام حقوقي درياي خزر و نيز همكاري درباره استخراج و صدور گاز، بحث و تبادل نظر كردند.
بر اساس اين گزارش، در اين مراسم، كل كابينه  تركمنستان، رئيس جمهور اين كشور را همراهي كرده اند.
گفتني است، سيد محمد خاتمي كه براي سفري دو روزه از صبح ديروز به منطقه خراسان سفر كرده است در جمع مردم شهرستان بجنورد و مردم اسفراين حضور خواهد يافت و بهره برداري از چند طرح عمراني را آغاز خواهد كرد.

دكتر احمدي نژاد در جمع مردم سمنان:
هرجا كه از نگاه انقلابي فاصله  بگيريم
از همان جا آسيب پذير خواهيم شد
مهر: دكتر احمدي نژاد شهردار تهران با تاكيد بر اينكه پيشرفت كشور تنها با مديريت انقلابي و اسلامي ميسر است، گفت: در طول سالهاي پس از پيروزي انقلاب، هر جا به پيشرفتي در كشور نايل شديم، حاصل تفكر مديريت انقلابي و ارزشي بوده است.
احمدي نژاد در جمع پرشور و انبوه مردم سمنان در مسجد المهدي اين شهر با بيان اين مطلب افزود: به تجربه دريافته ايم كه به هر نسبت كه از نگاه انقلابي فاصله بگيريم به همان اندازه آسيب پذير خواهيم شد و مشكلات بروز خواهد كرد.
وي گفت: مديراني كه از نگاه انقلاب اسلامي فاصله گرفته اند، اشكال و ضعف و ناكارآمدي خود را به گردن نظام مي اندازند. مدير انقلابي اعتقاد دارد كه اسلام، دين كاملي است و مي تواند نيازهايش را تامين كند و هيچگاه به دنبال الگو گرفتن و گرته برداري از الگوهاي غرب نيست.
وي در ادامه از عدالت طلبي به عنوان يكي از ويژگي هاي مديريت انقلابي ياد كرد و گفت: تمامي تصميمات كشور بايد مبتني بر عدالت باشد و در واقع عدالت بايد روح حاكم بر تصميمات كشور باشد زيرا بدون عدالت، آزادي مفهومي ندارد و ثروت هاي انباشته شده در سايه بي عدالتي، آزادي واقعي را از مردم سلب مي كند.شهردار تهران تاكيد كرد: آرمان انقلاب اسلامي، عدالت است و دولت بايد تمام تلاش خود را براي استقرار آن در جامعه بكار گيرد.
احمدي نژاد خاطرنشان كرد: اين عادلانه نيست كه بيش از۵۰ درصد چرخش اقتصادي كشور كه مولد هم نيست، در تهران صورت بگيرد در حالي كه تنها ۱۲ درصد جمعيت ايران در اين شهر زندگي مي كنند.وي گفت: هدف نظام اسلامي، پيشرفت و رفاه ملت است، اما به دليل تغيير نگاه مديران و فاصله گرفتن آنها از آرمانهاي انقلاب، شاهد حاكميت ديدگاههاي ليبراليستي بر اقتصاد كشور هستيم، سود تسهيلات بانكي بالاست و صنعت و كشاورزي با اين ميزان سود بالا، نمي توانند رشد قابل ملاحظه اي داشته باشند.
احمدي نژاد تصريح كرد: اگر مديران معرفت اسلامي خود را ارتقا دهند، ديگر در جامعه شاهد اختلاف طبقاتي نخواهيم بود، زيرا در آن صورت مديران به دنبال پيشرفت همه اقشار جامعه خواهند بود.

اخبار كوتاه
در سال ۸۴ حقوق كاركنان دولت كمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود
گروه سياسي: در پي تماس هاي مكرر خوانندگان روزنامه همشهري راجع به رقم چاپ شده در خبر مصوبه هيأت وزيران درخصوص حداقل حقوق كاركنان دولت در سال ۸۴ در صفحه دو شماره ديروز روزنامه، خبرنگار ما ضمن تصحيح رقم چاپ شده، توضيحات تكميلي اين خبر را نيز به دست آورد كه در زير مي خوانيد:
براساس مصوبه هيأت دولت حداقل حقوق و فوق العاده شغل كاركنان دولت در سال ۸۴ ، ۱۱۷ هزار تومان خواهد بود كه با جمع مزاياي زير، حداقل دريافتي كارمندان در سال ۸۴ كمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود.براساس جدول تعيين شده:
حداقل حقوق ۱۱۷ هزار تومان؛
فوق العاده جذب ۴۳ درصد حداقل حقوق؛
كمك هزينه عائله مندي ۷۰ درصد حقوق مبناي نظام هماهنگ پرداخت در رديف يك كه حداقل مبلغ آن ۱۰۶۴۰ تومان مي شود؛
كمك هزينه اولاد ۱۴ درصد حقوق مبنا كه براي سه فرزند كه هر يك از آنها حداقل ۲۱۲۸ تومان خواهد شد پرداخت مي شود؛
كمك غيرنقدي در ماه حداقل ۲۶۶۶ تومان؛
اضافه كار، سختي شرايط محيط كار، فوق العاده محروميت و فوق العاده بدي آب و هوا در مناطق نيز به حقوق پايه افزوده خواهد شد.
براساس اين گزارش مزاياي حقوق و فوق العاده شغل كارمنداني كه براساس محاسبات نظام اداري كمتر از ۱۱۷ هزار تومان است، براساس محاسبات جديد تعيين مي شود.
دولت تصميم دارد در سال ۸۴ به گونه اي حقوق و مزاياي كارمندان را محاسبه كند كه دريافتي آنها كمتر از ۲۰۰ هزار تومان نشود.
قائم مقام رئيس كل دادگستري تهران:
تخريب انتخاباتي، صد در صد جرم است
ايسنا: قائم مقام رييس كل دادگستري استان تهران گفت: اگر در حال حاضر و در جريان سخنراني هاي افرادي كه قصد كانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري را دارند، تهمت و افترا صورت گيرد و چهره اي تخريب شود، صددرصد جرم است و مدعي العموم به آن رسيدگي مي كند.
عبدالعلي ميركوهي اظهار داشت: اگر تخلف انتخاباتي واقع شود، دادگستري استان تهران مكلف است مانند ساير جرايم به آن رسيدگي كند. به محض اعلام تخلف و يا متوجه شدن مدعي العموم از تخلف و يا شكايت شاكي خصوصي مساله پيگيري مي شود و كسي كه مرتكب تخلفي شده باشد مجازات مي شود.
وي ادامه داد: تبليغات رياست جمهوري نيز مانند تبليغات در انتخابات مجلس، زمان دارد يعني قانون انتخابات زمان تبليغات و منع آن را مشخص كرده اما بسياري از كارهايي كه در حال حاضر صورت مي گيرد، شايد به آن شكل جنبه  تبليغات نداشته باشد زيرا اين افراد مي گويند هنوز كانديداي انتخاباتي نيستند؛ در اين مساله نمي شود گفت تبليغات مي شود، اگر افراد ثبت نام كردند و صلاحيتشان تأييد شد آن زمان مي توان به تخلفات رسيدگي كرد.
قائم مقام رييس كل دادگستري استان تهران اظهار داشت: الان مرز اين كه اين اقدامات تبليغات است يا خير، از نظر قانوني قابل توجيه نيست، زيرا هنوز كانديدايي نداريم.
وي تصريح كرد: اما اگر در همين زمان و در جريان سخنراني ها تهمت و افترا صورت گيرد و چهره اي تخريب شود صددرصد جرم است و مدعي العموم رسيدگي مي كند. مدعي العموم اگر شاكي خصوصي شكايت كند، به شكايت رسيدگي مي كند و اگر جنبه عمومي داشته باشد خود وارد عمل مي شود.
رئيس مجلس از جانبازان بستري در بيمارستان ساسان عيادت كرد
رئيس مجلس شوراي اسلامي صبح ديروز از بخش جانبازان بيمارستان ساسان ديدار و از جانبازان بستري در اين بخش عيادت كرد.
غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي از جانبازان و بيماران بخش هاي اعصاب و روان و نيز جانبازان شيميايي عيادت كرد.
حداد عادل كه دكتر مسعود پزشكيان، وزير بهداشت و درمان وي را همراهي مي كرد، ضمن عيادت از بيماران حرف هاي آنها را شنيده و قول رسيدگي دادند و به بيماران نيز يك شاخه گل رز و هديه اي تقديم كردند.
علاوه بر وزير بهداشت و درمان، دكتر دهقان، معاون رئيس جمهور و رئيس بنياد شهيد و امور ايثارگران و دكتر اميدوار رضايي، رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، حداد عادل را در عيادت از جانبازان بستري در بيمارستان ساسان همراهي مي كردند.
گفتني است اين ديدار به مناسبت هفته  سلامت انجام گرفت.
صدور مجوز انتشاردو روزنامه جديد
گروه سياسي: هيأت نظارت بر مطبوعات با انتشار ۹ نشريه موافقت كرد.
روابط عمومي معاونت امور مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي  اعلام كرد، هيأت نظارت بر مطبوعات در پانزدهمين جلسه از دهمين دوره كه روز دوشنبه مورخ ۲۲/۱/۱۳۸۴ در دفتر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، با انتشار دو روزنامه، سه هفته نامه، دو ماهنامه و دو فصلنامه به شرح زير موافقت كرد: روزنامه «كارگزاران به صاحب امتيازي حزب كارگزاران سازندگي ايران اسلامي و مديرمسؤولي سيدمرتضي سجاديان، روزنامه قلم امروز به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي اميدوار رضايي ميرقائد ، هفته نامه نگين گروس به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي محمود علي محمد ، هفته نامه «فرهنگ شهرضا به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي حميدرضا بهرامي ، هفته نامه آواي ترك به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي قربانعلي سلطاني، ماهنامه «نيستان به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي سيد مهدي شجاعي، ماهنامه پيام مهردشت به صاحب امتيازي «محمد هدايتي ابرقويي» و مديرمسؤولي آقاي سعدالله نيكوبخت، فصلنامه عدالت آرا به صاحب امتيازي مؤسسه مطالعات حقوقي عدالت آرا و مديرمسؤولي محمد يارارشدي و فصلنامه هيواي هيو به صاحب امتيازي و مديرمسؤولي علي معدن دار .
در همين حال، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگي درگفتگو با خبرگزاري ايسنا گفت: انتشار روزنامه كارگزاران قبل از انتخابات رياست جمهوري موضوعيتي ندارد.
محمد عطريانفر درمورد مجوز انتشار روزنامه كارگزاران گفت: با تحقيقاتي كه انجام داده ام ظاهرا هيات نظارت بر مطبوعات در اين راستا مجوزي براي كارگزاران صادر كرده است.
وي با اظهار بي اطلاعي از جزئيات اين امر گفت: درمورد زمان انتشار اين روزنامه، شوراي مركزي بر اساس صدور اين مجوز بايد بررسي كند كه بهترين زمان چه زماني است.
ولي احساس مي شود كه انتشار چنين رسانه اي پيش از انتخابات رياست جمهوري موضوعيت ندارد و نمي تواند منشأ اثر باشد، از اين رو بايد در اين راستا براي فضاي بعد از رياست جمهوري و دوره بعد برنامه ريزي كنند.
انجمن نجات خواستار محاكمه سران گروهك تروريستي منافقين شد
مهر: انجمن نجات كه براي جدا شدن ساير اعضاي گروهك منافقين از اين گروهك تروريستي تلاش مي كند، در پيام تبريكي به طالباني رئيس جمهور عراق، خواستار محاكمه سران تروريست منافقين شد.
در اين نامه آمده است: سران تروريست فرقه رجوي در طي مدت حضور خود در خاك عراق، موجبات رنج و تألم هر دو ملت مسلمان و برادر ايران و عراق را به انحاء مختلف فراهم نموده و خانواده هاي بسياري از دو كشور را در داغ عزيزان گرفتار نموده اند. از جمله مي توان به قتل عام اكراد بيگناه در سال ۱۹۹۰ اشاره نمود.
يكي ديگر از اقدامات ضد انساني آنان، سوءاستفاده از اعضاي ناآگاه و فريب داده شده مجاهدين است كه انجمن ما؛ يك سازمان غير دولتي حقوق بشري، جهت آزادي آنان از چنگ فرقه رجوي و ديدار اين گروه با خانواده هايشان فعاليت مي كند.
از آنجا كه اين انجمن تاكنون چندين بار براي اخذ ويزا و سفر خانواده هاي اعضاي در بند به عراق، به سفارت محترم كشور شما مراجعه كرده ولي تاكنون موفق به اين امر نگرديده است، از جنابعالي تقاضا داريم با بررسي اين امر ضمن شاد كردن دل خانواده هاي رنجديده اسراي رجوي، ما را در پيشبرد اين امر خداپسندانه و انساني ياري كنيد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |