چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
ترافيك سنگين شهرها را راحت تر تحمل كنيد
تماشاي فيلم در عينك
شفافيت تصاوير پخش شده توسط اين عينك به حدي است كه صاحب آن مي تواند زيرنويس فيلم ها و برنامه هاي تلويزيوني را به راحتي بخواند
003774.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: ترافيك سنگين شهرهاي پررفت و آمد جهان باعث شده تا شهروندان مسير خانه تا محل كار و بالعكس را چندين ساعت در ترافيك سپري كنند كه در اين ترافيك سنگين هم خسته مي شوند و هم حوصله شان سر مي رود. در روزهاي آخر تعطيلات نوروزي اعلام شد كه يك شركت ژاپني اقدام به طراحي و توليد عينك ويديويي كرده تا اين كه شهروندان در ترافيك هاي سنگين، كلافه نشوند.
البته توزيع گسترده اين محصول از هفته آينده آغاز خواهد شد و شهروندان قادر خواهند بود با پرداخت ۲۵۰ پوند، اين عينك ويديويي را خريداري كنند.
اما عينك ويديويي واقعاً چه كاري انجام مي دهد. در واقع اين عينك، نوعي صحنه نمايش كوچك است كه مي توان با اتصال آن به دستگاه پخش DVD، تلفن همراه و يا دوربين عكاسي ديجيتال به تماشاي فيلم، پيام نوشتاري و حتي عكس پرداخت. البته تصاوير، روي لنز چپ اين عينك ظاهر مي شوند و لنز سمت راست كاملاً خالي است تا اين كه صاحب عينك بتواند فضاي مقابل خود را ببيند.
با اين كه اين عينك براي تماشاي DVD ايده آل است اما هدف اصلي از طراحي آن، اتصال به گوشي هاي تلفن همراه بوده است. امروزه گوشي هاي پيشرفته تلفن همراه در ژاپن قابليت بخش فايل هاي MP4 را دارند. با استفاده از فرمت MP4 مي توان فيلم هاي سينمايي و برنامه هاي تلويزيوني را به حدي فشرده كرد تا اين كه بتوان، تصاوير را روي صفحه هاي نمايشگر بسيار كوچك تماشا كرد. صاحب اين عينك ويديويي مي تواند به راحتي، گوشي تلفن را داخل جيب خود قرار دهد و با عينك ويديويي به تماشاي برنامه هاي مورد نظر خود بپردازد.
جالب اين كه در روز اول عرضه آزمايشي اين عينك ويديويي تمام عينك هاي عرضه شده در اينترنت طي چند دقيقه به فروش رسيد و پيش بيني مي شود پس از توزيع گسترده اين محصول در فروشگاه ها، شهروندان براي خريد آن هجوم بياورند.
البته اين محصول آنها مختص به كارمندان ادارات و شركت ها نمي شود بلكه دانش آموزان نيز يكي از مشتريان پروپاقرص اين عينك به شمار مي آيند چون قصد دارند در جريان كلاس هاي درس هايي كه بسيار خسته كننده مي باشند از اين عينك ها استفاده كنند.
با آن كه صفحه نمايشگر عينك كمتر از يك چهارم اينچ است اما استفاده از لنز بزرگنمايي، صاحب عينك را قادر مي سازد تا تصاوير را بسيار بزرگ و شفاف ببيند. در واقع، وضوح تصاوير پخش شده مانند تماشاي برنامه هاي تلويزيوني از يك تلويزيون ۱۴ اينچ (از فاصله يك متري تلويزيون) مي باشد.
همچنين شفافيت تصاوير پخش شده به حدي است كه صاحب عينك مي تواند، زيرنويس برنامه هاي تلويزيوني و فيلم ها را به راحتي بخواند و حتي حين تماشاي تصاوير به كارهاي ديگري از جمله نوشيدن قهوه و يا بستن بندهاي كفش بپردازند.
البته در چند دقيقه اول، تماشاي فيلم با يك چشم براي انسان دشوار است اما حداكثر پس از ۱۰ دقيقه، مغز، خود را با شرايط جديد تطبيق مي دهد.
اما آيا استفاده از اين عينك به چشم ها لطمه وارد خواهد كرد؟ با آن كه تصاوير از فاصله بسيار نزديكي پخش مي شود اما اثر منفي بر ديد انسان نخواهد داشت.

علاقه به گردش در فضا افزايش مي يابد
ايرنا: رئيس  آژانس  فضايي  روسيه  پيش  بيني  كرد علاقه  به  گردشگري  در فضا افزايش  يابد و تا پنج  سال  ديگر با رشد تقاضا، كشتي هاي  فضاپيماي  خصوصي  علاقه مندان  را به  دور مدار زمين  گردش  دهند.
«آناتولي  پرمينوف » در يك  كنفرانس  مطبوعاتي  در مسكو گفت : پرواز سومين  كشتي  فضايي  حامل  گردشگران  به  مقصد ايستگاه  فضايي  بين المللي  سال  آينده  صورت  مي گيرد.
يك  شهروند ژاپني  و فرد ديگري  كه  مايل  نيست  نام  و مليت  خود را فاش  كند، مسافران  احتمالي  اين  كشتي  فضايي  خواهند بود.
روسيه  تلاش  مي كند در بازار بين المللي  گردشگري  فضايي  جايگاه  مناسبي  داشته  باشد.
اولين  گردشگر فضايي  يك  ميليونر آمريكايي  و دومي  از اتباع  آفريقاي  جنوبي  بود.

كنترل مين با لپ تاپ
003768.jpg
گروه دانش: تا سه ماه ديگر ارتش آمريكا از تازه ترين دستاورد تكنولوژي نظامي خود در عراق استفاده خواهد كرد. در اين دستاورد علمي كه «ماتريكس» نام دارد، سربازان قادر خواهند بود از راه دور و با بهره از يك لپ تاپ به انفجار مين هاي ضدنفر بپردازند.
در سال گذشته ميلادي، اين دستاورد جديد به آزمايش گذاشته شد و قرار است در آينده  اي نزديك در كشور عراق مورد استفاده قرار گيرد.
در پي انتشار اين خبر، گروه هاي حافظ حقوق بشر به شدت نسبت به استفاده از تكنولوژي ماتريكس معترض شده اند و معتقدند كه ضريب خطاي استفاده از اين سيستم بسيار بالا است و جان شهروندان بي گناه عراقي بيش از گذشته به خطر خواهد افتاد.
با آن كه هنوز پنتاگون، جزييات اين سيستم را فاش نكرده اما گفته مي شود كه سربازان ارتش قادرند از راه دور و با لمس كردن مانيتور لپ تاپ، اقدام به انفجار مين نمايند.

هشدار به خلبانان
به كامپيوترهاي داخل كابين اعتماد نكنيد
پيش بيني مي شود در آينده شغل خلباني حذف شود
و كامپيوترها به صورت كامل به هدايت هواپيماها بپردازند
003771.jpg
گروه دانش: چندي پيش موتور يك فروند هواپيماي ايرباس ۶۰۰-A340 در مسير هنگ كنگ به لندن ناگهان از كار افتاد و به همين دليل خلبان مجبور شد در فرودگاه شهر آمستردام، فرود اضطراري انجام بدهد.
در پي انتشار اين خبر، كارشناسان هوا و فضا به خلبانان هشدار دادند كه بيش از حد به سيستم هاي كامپيوتري هواپيما متكي نباشند چون علت از كار افتادن موتور هواپيماي ايرباس، از كار افتادن كامپيوتري بود كه فرآيند انتقال سوخت به موتورها را كنترل مي كرد. در واقع از كار افتادن اين كامپيوتر باعث خاموش شدن سيستم هشدار دهنده سوخت هواپيما شد و به همين دليل خلبان نمي دانست كه چه اندازه سوخت در باك هواپيما موجود است.
همين اختلال باعث شد تا خلبان،  سيستم كامپيوتري انتقال سوخت به موتورها را از مدار خارج كند و به صورت دستي كنترل اوضاع را در دست بگيرد.
به هر حال پس از وقوع اين حادثه، كارشناسان ايرباس به خلبانان توصيه كردند هر ۳۰ دقيقه يك بار حجم بنزين موجود در باك هواپيما را كنترل كنند و به سيستم كامپيوتري كنترل سوخت اعتماد نكنند.
هواپيماي ايرباس مدل A340 يكي از مدرن ترين هواپيماهاي مسافري موجود در جهان است كه تمام قسمت هاي مختلف پرواز به جز مرحله برخاستن از زمين، با كامپيوتر كنترل مي شود. حتي خلبانان به مزاح مي گويند، در كابين خلبان هواپيماهاي ايرباسA340 تنها به وجود يك انسان و يك سگ نياز است تا اگر انسان قصد دست زدن به دستگاه هاي كامپيوتري را داشت، سگ دست او را گاز بگيرد.
براساس گزارش هاي منتشر شده، استفاده از كامپيوترهاي كوچك و بزرگ در هواپيماها باعث شده تا خلبانان تجربه كافي را براي كنترل هواپيما بدون كمك كامپيوتر نداشته باشند و هنگامي كه كامپيوترهاي هواپيما از كار مي افتند، خلبانان به دليل كمبود تجربه نمي توانند بدون نقص به كنترل هواپيما بپردازند.
البته اين موضوع بيشتر در مورد خلبانان جوان و تازه كار صدق مي كند چون آنها از ابتداي ورود به اين حرفه، هدايت هواپيما با كامپيوتر را مي آموزند، در حالي كه خلبانان با تجربه تر و قديمي، تبحر خوبي در زمينه كنترل دستي هواپيما دارند.
يكي از خلبانان ارشد شركت هواپيمايي انگليس در اين رابطه مي گويد: اين روزها خلبانان تنها به ناظران كامپيوترهاي داخل كابين تبديل شده اند و چون شركت هاي هواپيمايي معتقدند كه ضريب خطاهاي كامپيوترها كمتر از ضريب خطاي انسان است به همين دليل خلبانان را به كنترل دستي هواپيما تشويق نمي كنند.
با به وجود آمدن چنين شرايطي، خلبان قادر به كسب تجربه نيست و همين موضوع باعث شده تا اين روزها، علت اصلي وقوع سوانح هوايي، خطاي خلبان باشد در حالي كه در گذشته علت اصلي وقوع چنين سوانحي، نقص فني هواپيما بود.
اين خلبان ارشد همچنين پيش بيني مي كند، در آينده، شغل خلباني به كلي حذف شود و كامپيوترها به صورت كامل به هدايت هواپيماها بپردازند.

دادگاه
مايكروسافت با پرداخت ۱۵۰ ميليون دلار به دادگاه نرفت
بي .بي .سي.مايكروسافت، بزرگترين توليد كننده نرم افزار در جهان، پذيرفته است طي چهار سال ۱۵۰ ميليون دلار به شركت گيت وي بپردازد تا طرفين به يك مشاجره حقوقي پايان دهند. هردو شركت همچنين مي خواهند رايانه هاي شخصي ساخت گيت وي را بازاريابي كنند و توسعه دهند.
در راستاي اين مصالحه گيت وي از كليه ادعاهاي ضد انحصار خود عليه مايكروسافت منصرف مي شود. اين شكايات زماني آغاز شد كه دادگاه آمريكا در اواسط دهه ۱۹۹۰ تشخيص داد گيت وي از آنچه رفتار انحصارطلبانه مايكروسافت خوانده مي شد، زيان ديده است.
با انتشار اين خبر، ارزش سهام گيت وي ۲۰ سنت بالا رفت و به چهار دلار و۲۸ سنت رسيد. در عوض ارزش سهام مايكروسافت ده سنت كاهش يافت و ۲۵ دلار و چهار سنت شد.گيت وي اعلام كرد كه مي خواهد با پولي كه از مايكروسافت مي گيرد، برنامه هاي بازاريابي و تحقيقاتي را براي محصولات سخت افزاري جديد خود به اجرا بگذارد.
وين اينويي، رييس گيت وي اعلام كرد كه شركتش كماكان «روابط مستحكمي» با مايكروسافت دارد و خرسند است كه طرفين اين مناقشه حقوقي را پشت سر گذاشته است.
هر دو شركت اعلام كردند كه اين مصالحه ثمره ميانجيگري اخير بين آنها بوده است. مايكروسافت نيز از حل و فصل اختلافات طرفين ابراز رضايت كرد.
در تحولي ديگر مايكروسافت اعلام كرد عليه هشت شركت رايانه اي در هفت ايالت آمريكا به اتهام توزيع نرم افزارهاي جعلي و فاقد مجوز به دادگاه شكايت مي كند.
اين شركت در نوامبر ۲۰۰۴ نيز از هشت شركت ديگر شكايت كرده بود. طبق متمم هاي قانوني مصوب ۲۰۰۳ آمريكا، شركتها مي توانند بخاطر توزيع محصولاتشان از توزيع كنندگان غيرمجاز به دادگاه شكايت كنند.

بوئينگ پيشرفته ۷۴۷
گروه دانش: شركت  هواپيماسازي بوئينگ براي اين كه از رقيب ديرينه خود، ايرباس عقب نيفتد قصد ساخت نوع پيشرفته هواپيماهاي بوئينگ ۷۴۷ را دارد. چندي پيش شركت ايرباس اعلام كرد، هواپيماي مدل A380 اين شركت كه با صرف ۲/۷ ميليارد پوند (۵/۱۳ ميليارد دلار) ساخته شده به عنوان بزرگترين هواپيماهاي مسافربري جهان وارد سيستم حمل و نقل خواهد شد و ديگر هواپيماي بوئينگ ۷۴۷ بزرگترين هواپيماي مسافري جهان به شمار نخواهد آمد.
با آن كه بوئينگ از يك دهه پيش تاكنون، تلاش زيادي براي ايجاد نوآوري در هواپيماهاي مدل ۷۴۷ خود انجام داده اما تغييرات بوجود آمده باعث جذب مشتري نشد و در واقع راه را براي توليد ايرباس A380 هموار كرد.
در واقع توليد ايرباس A380 باعث كاهش شديد فروش بوئينگ ۷۴۷ شده و اگر مدل پيشرفته بوئينگ ۷۴۷ نيز مشتري پيدا نكند، به احتمال بسيار زياد فرآيند توليد هواپيماهاي مدل ۷۴۷ در سال آينده به كلي متوقف خواهد شد.
البته گفته مي شود كه شركت هاي هواپيمايي انگليس تايلند و ژاپن مذاكراتي را براي خريد بوئينگ پيشرفته ۷۴۷ انجام داده اند.
گفته مي شود كه در هواپيماي جديد بوئينگ از موتورهاي ساخت شركت هاي رولس رويس و جنرال الكتريك استفاده خواهد شد كه قرار بود از اين موتورها در هواپيماهاي مدل ۷۸۷ استفاده شود.
مدل پيشرفته بوئينگ ۷۴۷ از بالهاي جديد بهره خواهد برد و ۳۰ مسافر بيشتر از مدل ۷۴۷ عادي ظرفيت خواهد داشت. به عبارتي ديگر بوئينگ پيشرفته ،۷۴۷ ۴۵۰ مسافر را در خود جاي خواهد داد در حالي كه ظرفيت ايرباس A380، ۵۵۰ نفر مي باشد.

رصد خانه
صبحگاه ۲۵ فروردين، رصد مريخ در نزديكي نپتون
گروه دانش: صبحگاه پنج شنبه ۲۵ فروردين ماه جاري كه با هفته جهاني نجوم نيز همراه شده است،  موقعيت مناسبي براي رصدگران آماتور فراهم مي آيد تا سياره سرخ رنگ بهرام (مريخ) را در نزديكي سياره دور دست نپتون ببينند.
به گزارش انجمن نجوم آماتوري ايران ساعت ۴:۴۰ بامداد اين روز كمترين فاصله زاويه اي بين اين دو جرم است و علي رغم آنكه بهرام در همسايگي كره زمين و نپتون حدود ۴/۴ ميليارد كيلومتر با ما فاصله دارد اما از ديد ظاهري به يكديگر بسيار نزديك و حدودm14d1 جدايي زاويه اي بهرام و نپتون است. در هنگام اين نزديكي هاي ظاهري شرايطي مطمئن براي مشاهده كننده در رصد سيارات كم نور و دور از ديد چشم غيرمسلح براي شيفتگان وقايع آسماني پيش مي آيد كه با تلسكوپ هاي كوچك آماتوري به مشاهده اين سياره دور دست خانواده خورشيد يعني نپتون بپردازند. سياره بهرام نيز با چشم بدون ابزار به رنگ قرمز در آسمان و در صورت فلكي بزغاله (جدي) از صورت هاي فلكي منطقه البروج قابل مشاهده است. سياره نپتون با رنگ متمايل به سبز در بالاي سياره بهرام و در افق شرقي هنگام طلوع اين دو جرم حضور خواهد داشت.

ايران
نرخ تعرفه ارتباطات اينترنت ۵۰ درصد كاهش يافت
گروه دانش: در راستاي توسعه كاربردي فناوري اطلاعات در كشور، نرخ تعرفه ارتباطات اينترنت ۵۰ درصد كاهش يافت. به گزارش روابط عمومي «وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات» ، اين امر در اجراي سياستهاي كاهش قيمت خدمات ارتباطي به هموطنان است و قيمت جديد و كاهش يافته تعرفه اينترنت از اول فروردين ماه امسال به اجرا گذاشته شد.
بنابه اين گزارش، در سال گذشته با بررسي همه جانبه و برگزاري جلسات متعدد شوراي فناوري اطلاعات اين وزارتخانه در حضور دكتر معتمدي (وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات)،  به منظور بالا بردن تعداد كاربران،  ترويج فرهنگ استفاده و افزايش كاربردهاي فناوري اطلاعات و اينترنت خصوصاً  ارزان شدن خدمات اينترنتي باند پهن كه توسط شركتهاي «ندا» (PAP) ارائه مي شود، تصميم گيري شد كه نرخهاي تعرفه اينترنت ۵۰ درصد كاهش پيدا كند.براساس اين گزارش هزينه اشتراك ماهانه پايه ارتباط با شبكه اينترنت با سرعت ۶۴ كيلو بيت از ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال به يك ميليون و ۸۰۰ هزار ريال كاهش مي يابد و قيمت ساير سرعت ها و حجم استفاده به همين نسبت به ۵۰ درصد كاهش يافت.
طراحي ساخت شبكه بي سيم نوري
گروه دانش: طراحي پروژه  ساخت شبكه  بي سيم نوري براساس تكنيك كدينگ براي اولين بار در ايران در دانشكده  برق دانشگاه شريف انجام و در كانال هاي معتبر بين المللي به چاپ و ثبت اختراع رسيد.
دكتر صالحي مدير اين پروژه گفت: در اين تكنيك فرد دارنده  لپ تاپ در يك اتاق از طريق نور ليزر و به شكل بي سيم به اينترنت متصل مي شود به اين صورت كه اتصال با گيرنده  نوري برقرار و بار اطلاعاتي به ايستگاه پايه  نوري كه يك عدسي كوچك بر روي سقف است، ارسال و دريافت خواهد شد.
وي افزود: فرستنده و گيرنده هاي نوري به مراتب نسبت به فرستنده ها و گيرنده هاي راديويي، سبك تر و ارزان تر بوده و از سرعت بالايي در ارسال اطلاعات برخوردارند. همچنين سيگنال هاي نوري، نياز به اخذ مجوز از اداره  باند فركانس نخواهد داشت.
وي ادامه داد: امواج راديويي بگونه اي عمل مي كند كه اگر فردي خارج از اتاق نشسته باشد، قادر است امواج را دريافت كند اما معمولا افراد به خاطر امنيت حاضر نيستند، رايانه خود را در معرض استراق سمع يا ديد ديگران قرار دهند، با استفاده از سيستم مذكور، سيگنال هاي ليزري خصوصي خواهد ماند يعني فرد مطمئن است سيگنال هاي نوري از محيط سيستم خارج نمي شود.
وي در مورد معايب اين طرح گفت: اگر فرد بخواهد سيگنال ها از محيط بسته خارج شود در اين سيستم شرايط محدودتر است.
وي ادامه داد: هنگام پرواز با هواپيما كه اجازه روشن كردن دستگاه هاي الكترونيك داده نمي شود، فرد مي تواند هنگام نشستن بر روي صندلي چنانچه گيرنده  نوري بالاي سرش نصب شده باشد، نسبت به آنلاين شدن اقدام كند زيرا نور ليزر تداخلي براي سيستم هاي الكترونيك كنترل كننده  هواپيما نخواهد داشت.
مشاركت ايران در مأموريت فضايي
گروه دانش: پژوهشگران مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه در ساخت و بهره برداري يكي از تلسكوپ هاي ويژه ماهواره خورشيد شناسي «كروناس - فوتون» ، با سازمان فضايي روسيه و چندين كشور اروپايي همكاري مي كنند.
دكتر علي عجب شيري زاده، خورشيد شناس برجسته ايراني و رئيس مركز تحقيقات نجوم و اختر فيزيك مراغه كه سرپرستي اين طرح را بر عهده دارد، با اعلام اين مطلب گفت: اين طرح در راستاي همكاري هاي مشترك پژوهشي مركز با سازمان ها و مراكز تحقيقات نجومي خارجي انجام مي شود.
اين پروژه در راستاي طرح ماهواره خورشيد شناسي «كروناس - فوتون» (Coronas-Photon) است كه از سوي موسسه پژوهشي لبدف روسيه و موسسه اختر فيزيك فرانسه در حال ساخت بوده و قرار است در سال ۲۰۰۷ (۱۳۸۶) به فضا پرتاب شود.
وي خاطرنشان كرد: ماهواره «كروناس - فوتون» كه به تلسكوپ ها و ابزار مختلف مجهز خواهد بود به منظور بررسي دقيق خورشيد به دور از اثرات جوي زمين به مداري در ارتفاع حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ كيلومتري زمين ارسال مي شود.
همكاري اصلي ايران در اين پروژه در ساخت تلسكوپي موسوم به HAT است كه براي مطالعه لايه «كروموسفر» (ناحيه رنگي) خورشيد در طول موج «اچ -آلفا» به كار مي رود.
اين تلسكوپ كه با همكاري موسسه اختر فيزيك فرانسه طراحي مي شود حدود ۱۰ كيلوگرم وزن داشته و ابعاد آن ۶۰ در۱۰در۱۰ سانتي متر است.
راه اندازي مركز رشد فناوري اطلاعات زنان
ايسنا: مركز رشد فناوري اطلاعات «فرزانه» به همت موسسه  مطالعات تحقيقات زنان راه اندازي مي شود.
«منير آمدي قمي» مدير موسسه  مطالعات تحقيقات زنان با اعلام اين خبر، اظهار داشت: اين مركز با هدف شناسايي زنان تحصيل كرده و حمايت از آنها در تاسيس شركت هاي تجاري در حوزه  IT تاسيس مي شود.
وي، افزود در حال حاضر اين مركز مرحله  نهايي تصويب در وزارت علوم تحقيقات و فناوري را مي گذراند كه در نهايت در يك ماه آينده راه اندازي مي شود.
دبيرستان هاي هوشمند
ايسنا: عضو كميته  آموزش الكترونيك شوراي عالي اطلاع رساني گفت: در سال تحصيلي ۸۵-۸۴ دو دبيرستان تازه تأسيس به صورت كاملاً هوشمند فعاليت خود را آغاز مي كنند.
«عباس ذوقي پور» گفت: اين دو دبيرستان دولتي توسط خيران مدرسه ساز به سازمان آموزش و پرورش استان يزد اهداء شده است.
وي افزود: اين دو دبيرستان فقط در پايه اول بوده و هر كدام شامل دو كلاس ۲۴ نفره است.
وي گفت: در اين دبيرستان ها، سيستم هاي اداري و آموزشي اتوماسيون شده و دروس فيزيك، شيمي، زبان انگليسي، ادبيات فارسي، آموزش به صورت ديداري و شنيداري و به كمك كامپيوتر در قالب گروه هاي ۴ نفره ارائه خواهد شد و به عبارت ديگر هر ۴ دانش آموز در كلاس به يك كامپيوتر دسترسي دارد و با توجه به اينكه تمامي كامپيوترها شبكه بوده معلم به كمك يك كامپيوتر و به صورت حضوري تدريس خود را در كلاس انجام خواهد داد.
ذوقي پور با بيان اينكه در اين نوع تدريس مطالب در شرايطي بهتر و ماندگاري بيشتري به دانش آموزان منتقل مي شود، اظهار داشت: در هنگام تدريس از فيلم، تصوير، شبيه سازي هاي كامپيوتري و انيميشن هاي مرتبط با درس استفاده مي شود. البته موضوعات تدريس هيچ فرقي با مدارس عادي ندارد و فقط شيوه هاي تدريس تفاوت مي كند.
وي با اشاره به اينكه براي ۶ دبيرستان مجري طرح IT يك يا دو درس در پايه اول انتخاب شده تا به صورت محتواي الكترونيكي در سايت ارائه شود، گفت: اميدواريم مرحله ي راه اندازي اين پروژه تا اول مهرماه به اتمام برسد و اين مدارس در سال تحصيلي ۸۵-۸۴ با افتتاح رسمي و با حضور رياست سازمان آموزش و پرورش استان يزد و ساير مديران اين استان اجرا شود.
مؤسس اولين دبيرستان هوشمند كشور يادآور شد: كليه  معلمان مجري اين طرح در طول تابستان تحت آموزش هاي تكميلي قرار خواهند گرفت.
وي در پايان گفت: كليه محتواي الكترونيكي دروس توسط شركت فناوران ارتباط مفيد كه مجري و راه انداز اولين دبيرستان هوشمند كشور يعني دبيرستان هوشمند شهيد آقايي است، تهيه و ارائه شده است.

فن  آوري  خم  كردن  ريزلوله  هاي  كربني
پژوهشگران  دانشگاه  كاليفرنياي  آمريكا با بهره گيري  از خاصيت  رشد ريز لوله  هاي  كربني  در جهت  ميدان  الكتريكي ، موفق  به  ايجاد زاويه  در اين  ريزلوله ها شدند.به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  دانشگاه  كاليفرنيا دانشمندان  قادرند با تغيير اوليه  ميدان  الكتريكي  و در نتيجه  تغيير جهت  رشد ريزلوله هاي  كربني  زاويه هايي  به  ميزان  دلخواه  در اين  ريز لوله ها ايجاد كنند.اين  فن آوري  مي  تواند در توليد فنرهاي  ميكروسكوپي اتصالات  الكتريكي  كوچكتر در مدارهاي  مجتمع  يا اي سي  و بسياري  ديگر از زمينه  هاي  ريزفن  آوري  به كار رود.

ساخت سريع ترين ترانزيستور جهان
دانشمندان  دانشگاه  ايلي  نويز آمريكا موفق  به  ساخت  ترانزيستوري  شده اند كه  سرعت  آن  متجاوز از ۶۰۰ گيگاهرتز است .به  گزارش  پايگاه اينترنتي  انجمن  آمريكايي  پيشرفت  علوم ، با ساخت  اين  ترانزيستور پر سرعت ، اميد براي  رسيدن  به  سرعت هاي  بيش  از تراهرتز افزايش  يافت . اين  ترانزيستور جديد كه  از جنس  فسفيد اينديوم  و ارسنيد اينديوم  گاليوم  است ، طوري  طراحي  شده  است  كه  علاوه  بر كاهش  زمان  انتقال  جريان  شدت  جريان  را هم  بهبود مي  بخشد.

فضا
كشف بزرگترين حلقه كهكشاني در كيهان
ايرنا: تلسكوپ فضايي هابل كه آخرين ايام خدمت خود را طي مي كند موفق شده، تصاويري از بزرگترين حلقه كهكشاني را كه شبيه به ابر دود مانند دايره شكل در فضا به نظر مي رسند، به زمين مخابره كند.
حلقه كهكشاني نوعي كهكشان خاص است كه از يك حلقه بزرگ چرخ مانند متشكل از ستارگان آبي تشكيل شده و در مركز آن هسته بزرگ توپ مانندي از ستارگان به رنگ زرد قرار دارد. نخستين نوع از اين كهكشان ها در سال ۱۹۵۰رصد شد.
حلقه اي كه به دور اين كهكشان هاي خاص جاي دارد، مشابه نوع خاصي از امواج موسوم به سوليتن است.
اين نوع امواج اول بار در سال ۱۸۳۴ به نحو تصادفي به وسيله يك مهندس اسكاتلندي به نام جان اسكات راسل كشف شد.
در تصاوير ارسال شده به وسيله تلسكوپ هابل از كهكشان تازه كشف شده كه بزرگترين حلقه سوليتني است كه تاكنون در عالم مشاهده شده، مي توان بخوبي مشاهده كرد كه در زمينه عكس، شمار ديگري از كهكشانهاي سوليتن موجودند.
به اين ترتيب روشن مي شود كه اين نوع كهكشانها كه تاكنون كمتر در مورد آنها اطلاعي در دست بود، جزو اجرام كيهاني نادر به شمار نمي آيند.
مي توان تصوير كهكشان تازه كشف شده را در پايگاه فضايي ذيل مشاهده كرد:
www.arxiv.org

بيوتكنولوژي
الهام از طبيعت براي ساخت چسب هاي قوي
واحد مركزي خبر: محققان  دانشكده  جنگلداري  دانشگاه  اورگان  آمريكا با الهام  گرفتن  از طبيعت  چسب هاي  جديدي  ساخته اند كه  در صنعت  چوب  انقلاب  ايجاد مي  كند.
به  گزارش  پايگاه  اينترنتي  انجمن  آمريكايي  پيشرفت  علوم  ساخت  اين  چسب  قوي  با الهام  گرفتن  از نحوه  چسبيدن  صدف هاي  خوراكي  به  تخته  سنگها ساخته  شده  است .
صدفها به  كمك  تارهاي  ريزي  از جنس  پروتئين  خاص  خود را به  تخته  سنگها مي چسبانند، اين  پروتئين  حاوي  مقدار فراواني  از مواد فنوليك  هيدروكسيل  و گروهي  از اسيدهاي  آمينه  است.  دانشمندان  با بررسي  ساختار اين  پروتئين  در نهايت  موفق  به  توليد چسبي  با ساختار مشابه  از منابع  طبيعي  نظير، سويا شدند كه  علاوه  بر قدرت  چسبندگي  زياد، خاصيت  ضد آب  دارد همچنين  اين  چسب  باعث  آلودگي  محيط  زيست  نيز نمي  شود زيرا از منابع  طبيعي  به  دست  مي آيد.هم  اكنون  بيشتر چسب هايي  كه  در صنعت  چوب  استفاده  مي شود از تركيبات  فرمالدهيد است  كه  تركيبي  سمي  محسوب  مي  شود.

تلفن
تلفن  همراه  و غده هاي  مغزي
واحد مركزي  خبر: براساس  يكي  از جامع ترين  مطالعات  درباره  خطرات  تلفن  همراه ، ارتباطي  بين  اين  دستگاه  و بروز تومورهاي  مغزي  يافت  نشده  است .
به  گزارش  روزنامه  اينديپندينت  انگليس  در اينترنت ، محققان  و دانشمندان  شركت كننده  در اين  بررسي  ها اعلام  كردند: نتوانسته اند بروز تومورهاي  مغزي  در انسان  را به  استفاده  از تلفن  هاي  همراه  مربوط  كنند اما نبايد احتمال  اينكه  تلفن  همراه  در دراز مدت  مشكلاتي  بهداشتي  براي  استفاده  كنندگان  توليد كند، از نظر دور داشت .
در مطالعات  صورت  گرفته  درباره  مضرات  تلفن  همراه  بر روي  بيش  از يكهزار و دويست  تن  كه  هشتصد و بيست  و دو نفر از آنان  اشخاص  سالم  و چهارصد و بيست  و هفت  تن  نيز مبتلا به  تومور مغزي  بودند، ارزيابي  و مقايسه  دقيقي  دو گروه  در اين  بررسي  نشان  داد كه  خطر بروز غده هاي  مغزي  در انسان  با ميزان  يا مدت  استفاده  از تلفن  همراه  ارتباطي  ندارد.
پيش  از اين  مطالعات  پزشكي  حاكي  از آن  بود كه  احتمالاً تشعشع  امواج  دستگاههاي  تلفن  همراه  مي  تواند به  بافت  هاي  زنده  آسيب  وارد كند، اما تاكنون  در اين  باره  ارتباطي  روشن  و آشكار يافت  نشده است  و اين  عقيده  كه  استفاده  از تلفن  همراه  خطر بروز تومورهاي  مغزي  را در بر دارد، هر روز بين  دانشمندان  و محققان  سست  تر و ضعيفت تر مي  شود. با اين  وجود، در تحقيقاتي  رسمي  كه  در انگليس  درباره  مضرات  تلفن  همراه  صورت  گرفت ، محققان  توصيه  كرده اند كودكان  زير هشت  سال  از تلفن  همراه  استفاده  نكنند و كودكان  بالاي  هشت  سال  و همچنين  نوجوانان  تنها در مواقع  واقعاً اضطراري  و ضروري  از اين  دستگاه  استفاده  كنند.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |