چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
در جلسه ديروز شوراي شهر
تثبيت نرخ خدمات شهري تصويب شد
003858.jpg
گروه شهري: لايحه «تثبيت بهاي خدمات شهري شهرداري تهران در سال ۸۴» در جلسه ديروز شوراي اسلامي شهر تهران بررسي و تصويب شد.
به گزارش خبرنگار ما، در ماده واحده اين مصوبه آمده است: شهرداري تهران موظف است قيمت كليه خدمات را در سال جاري حداكثر معادل قيمت هاي سال ۸۳ منظور كند.
رييس شوراي شهر هنگام بررسي اين لايحه گفت: به دليل اين كه موضوع اين لايحه يعني تثبيت قيمت ها در زمان تصويب بودجه شهرداري عملا اعمال شده است ضرورتي به تصويب ندارد. ولي با توضيحات برخي اعضاء ازجمله دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي مبني بر اين كه تصويب اين لايحه در سال جاري تكميل كننده مصوبات گذشته است با اكثريت آرا به تصويب رسيد.
گفتني است يك فوريت اين لايحه سال گذشته در يكصد و بيست و سومين جلسه شوراي شهر تصويب شده بود.
از سوي ديگر فرماندار تهران كه براي تبادل نظر در جلسه علني شوراي شهر حضور داشت، اداره كلان شهر تهران را در شرايط موجود نيازمند همكاري و تعامل دستگاه هاي ذي ربط دانست.
وجيه الله آقاتقي گفت: از آنجا كه هنوز مديريت واحد شهري شكل نگرفته است نمي توان بدون همكاري و همدلي ساير دستگاه ها تهران را به خوبي اداره كرد.
وي افزود: درحال حاضر به لحاظ قانوني مسئوليت هاي مختلف ازجمله مديريت بحران شهر تهران برعهده شهرداري است درحالي كه شهرداري ابزارهاي كافي را دراختيار ندارد،  از اين رو تا زماني كه قانون مديريت واحد شهري اصلاح نشده دستگاه هاي مختلف بايد با شهرداري همكاري كنند.
تأكيد فرماندار تهران بر همكاري با شهرداري
آقاتقي تصريح كرد: نوع نگرش به شهر تهران با ساير شهرها متفاوت بوده و از حساسيت خاصي برخوردار است كه بايد با شناسايي نقاط ضعف مشكلات برطرف شود.
وي بر همكاري فرمانداري، شوراي شهر و شهرداري تاكيد كرد. مهندس چمران رييس شوراي شهر نيز يكي از مشكلات پايتخت را بي توجهي برخي دستگاه هاي اجرايي و استانداري به حريم تهران عنوان كرد و گفت: هم اكنون مهمترين مشكل، حريم تهران است كه متاسفانه با استانداري در اين زمينه اختلاف داريم و حتي با ورود رييس جمهور به اين مساله نيز هنوز اين مشكل حل نشده است.
003855.jpg
وي افزود: تبديل شهرك ها و روستاهاي اطراف به شهر موجب افزايش جمعيت در تهران مي شود و مشكلات زيادي را درپي خواهد داشت.
وي همچنين با اشاره به لزوم تسريع در نوسازي بافت هاي فرسوده گفت: وام ۲۰۰ ميليون دلاري كه بعد از ۲ سال مقرر شده پرداخت شود بالاخره به بانك واريز شده است ولي علي رغم اينكه سود آن از شهرداري كسر مي شود هنوز به حساب شهرداري واريز نشده است كه بايد به زودي موانع آن برطرف شود.
چمران با اشاره به برخي از فعاليت هاي شوراي شهر و مديريت شهري در ساماندهي اداره تهران تهيه طرح تفصيلي جديد، تدوين استراتژي و چشم انداز ۲۰ ساله تهران و طرح جامع ترافيك را از اهم اين فعاليت ها عنوان كرد.
وي افزود: در زمينه خودروهاي فرسوده نيز مصوبه اي مبني بر خروج يك خودرو در ازاي يك خودرو توليدي تصويب و به دولت پيشنهاد شد كه به اعتقاد كارشناسان اجراي آن عملي است ولي جسارت مي خواهد.
تأكيد اعضاي شوراي شهر بر تحويل سريع
و بموقع پروژه بوعلي
از سوي ديگر ديروز تعدادي از خريداران واحدهاي مسكوني پروژه «بوعلي» (انتهاي سعادت آباد) بار ديگر در اعتراض به عدم تحويل بموقع واحدهاي خود از سوي شهرداري در مقابل شوراي شهر تجمع كردند.
آنان مدعي بودند كه معاونت فني و عمراني شهرداري تهران به قول ها و تعهدات قبلي خود كه قرار بوده تا پايان سال ۸۳ تعداد ۳۰ واحد مسكوني را به خريداران تحويل دهد عمل نكرده است.
اين افراد همچنين خاطرنشان كردند كه مدت ۱۰ سال است كه در انتظار تحويل آپارتمان هاي خود همچنان بلاتكليف هستند.
از سوي ديگر دكتر حسن زياري رييس كميسيون شهرسازي شوراي شهر با حضور در جمع معترضين گفت: موضوع از طريق معاونت فني و عمراني شهرداري پيگيري و در اولين فرصت جلسه اي با حضور نمايندگان آنها تشكيل خواهد شد.
زياري به آنان اطمينان داد با اينكه تعهدات داده شده منابع زيادي را به شهرداري تحميل مي كند ولي شوراي شهر اين موضوع را تا سرانجام دنبال خواهد كرد.
از سوي ديگر رييس كميسيون برنامه و بودجه در جلسه علني شوراي شهر گفت: پروژه بوعلي به استخواني در گلوي مديريت شهري تبديل شده است و بالاخره بايد خط پاياني براي اين پروژه بگذاريم.
دكتر نادر شريعتمداري افزود: پروژه بوعلي در يك زماني آغاز شده ولي روي آن درست كار نشد و شهرداري را متحمل هزينه هاي زيادي كرد ولي بالاخره بايد مالكين اين پروژه از بلاتكليفي رهايي يابند.
وي با بيان اينكه اعضاي شوراي شهر نيز به عنوان نماينده مردم بايد درخصوص اين پروژه پاسخگو باشند گفت:
از سوي ديگر مهندس مهدي چمران رييس شوراي شهر گفت: شهرداري تهران مشكلاتي را با پيمانكار اين پروژه دارد و پيمانكار با سوءاستفاده از اين وضعيت از ادامه كار خودداري و خريداران را براي گرفتن مطالبات بيشتر تحريك مي كند.
وي افزود: مجتمع بوعلي پروژه اي است كه ۱۲ سال پيش آغاز شده است و به لحاظ اينكه مقاومت لازم را نداشت اقداماتي در اين رابطه به عمل آمد.
وي با اشاره به مشكلات موجود گفت: عده اي از اين شرايط بحراني دارند سوءاستفاده مي كنند و شهرداري نخواسته به آنها باج بدهد.
رييس شوراي شهر درعين حال گفت: اگر شهرداري پيمانكار را خلع كند كار اتمام پروژه طولاني تر خواهد شد و در اين مقطع تعويض پيمانكار به صلاح نيست.
چمران افزود: حتي اگر شهرداري در پروژه بوعلي با پرداخت پول و هزينه بيشتر ضرر هم كند به نفعش هست كه اين پروژه خاتمه يابد.
مهندس حسن بيادي نايب رييس شوراي شهر با اشاره به اين كه پاسخ ها درمورد معضل پروژه بوعلي منفعلانه است، تاكيد كرد كه صحت و سقم باج خواهي پيمانكار اين پروژه بايد مشخص شود.
دكتر حمزه شكيب عضو كميسيون شهرسازي نيز گفت: بايد به مشكلات مردم بهاي بيشتري بدهيم زيرا طرف مقابل پيمانكار شهرداري است. از اين گذشته مگر پيمانكار مي تواند به تعهدات خود عمل نكند. اگر مشكلي هست چون كارفرما شهرداري است بايد مشكل را برطرف سازد.وي افزود: حتما پيمانكار پروژه براي خود كارهاي ديگري نيز دارد،  از اين رو نمي خواهد با اين پروژه سابقه كاري خود را خراب كند.
دكتر مهنوش معتمدي آذري عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شورا نيز گفت: مشابه پروژه بوعلي، پروژه ديگري به نام پروژه ارغوان در پونك مي باشد كه علي رغم تحويل به خريداران، اشكالات فني بسياري دارد و سند اين مجتمع نيز داراي اشكال است.
از سوي ديگر رسول خادم رييس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر در ابتداي جلسه از معرفي برگزيدگان شهر و تجليل معنوي از آنان خبر داد و گفت: تجليل از اين برگزيدگان همزمان با سالروز تاسيس شوراها انجام مي شود.وي افزود: در راستاي طرح تجليل از برگزيدگان شهر تهران و شهروندان موفق در حوزه هاي مختلف شهري و معرفي آنها از سوي سازمان ها و ارگان ها در مراسمي با حضور اعضاي شورا و مسئولان شهري از آنان تجليل و قدرداني خواهد شد.

مصوبات شوراي شهر
در يكصد و سي و نهمين جلسه علني شوراي شهر، لايحه تثبيت بهاي خدمات شهرداري تهران تصويب شد.
در ماده واحده اين مصوبه آمده است: شهرداري تهران موظف است قيمت كليه خدمات را در سال ۸۴ حداكثر معادل قيمت هاي سال ۸۳ منظور نمايد. نوسانات ناشي از اين تصميم بايد از طريق اعمال مديريت صحيح، صرفه جويي و منابع درآمدي مثبت جديد جبران شود.
در اين جلسه همچنين فوريت لايحه «تعيين عوارض تقسيم و افزايش واحدهاي مسكوني» سلب شد تا به صورت عادي در دستور كار كميسيون ها قرار گيرد.
از سوي ديگر لايحه «اعطاي تسهيلات به صاحبان نانوايي در شهر تهران» نيز براي بررسي بيشتر به كميسيون هاي مربوطه بازگشت و مقرر گرديد هفته آينده در صحن علني مطرح شود.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست:
تحت هيچ شرايطي در پارك ملي سرخه حصار
اجازه ساخت و ساز داده نمي شود
گروه شهري - اسدالله افلاكي: كاربري اراضي در سرخه حصار ،پارك ملي است و تحت هيچ شرايطي تغيير نخواهد كرد به همين دليل اجازه هيچگونه ساخت و سازي نيز در اين پارك ملي داده نمي شود.
دكتر معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن بيان اين مطلب، در خصوص تمهيدات تازه اين سازمان براي كنترل گازهاي خروجي و آلايندگي خودروهاي وارداتي و خودروهاي ساخت داخل گفت: از اول ارديبهشت ماه جاري، تمام خودروهاي توليد داخل، در مرحله توليد، تست انطباق با محيط زيست مي شوند.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر معصومه ابتكار، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ضمن بيان اين مطلب افزود: بزرگترين مركز تست آلاينده هاي خودرو در پايان فروردين ماه با حضور رئيس جمهور گشايش مي يابد و از اين پس، همه خودروهاي داخلي اعم از كاميون، كاميونت، اتوبوس، ميني بوس، خودروي شخصي نيز انواع موتورسيكلت در مرحله تست زيست محيطي مي شوند و با اين تمهيد ضمن كنترل خودروهاي ساخت داخل از ورود خودروهايي كه ميزان آلايندگي آنها بيش از استانداردهاي محيط زيست باشد جلوگيري خواهد شد.
وي در خصوص خودروهاي وارداتي گفت: براساس مصوبه دولت، واردكنندگاني كه يك يا چند خودروي فرسوده را از رده خارج كنند مشمول معافيت درصدي از سود بازرگاني مي شوند. با اين همه، خودروهاي وارداتي در صورتي اجازه ورود به كشور دريافت مي كنند كه با ضوابط و استانداردهاي زيست محيطي انطباق داشته باشند و براساس برنامه از پيش تعيين شده، شماره گذاري اين خودروها منوط به احراز استانداردهاي محيط زيست است.
ابتكار درباره اراضي پارك ملي سرخه حصار تصريح كرد: كاربري اين اراضي، پارك ملي است و تحت هيچ شرايطي تغيير نخواهد كرد و مسئولان محيط زيست به هيچ شخصيت حقيقي و حقوقي اجازه دخل و تصرف يا ساخت و ساز در محدوده اين پارك را نخواهد داد. بر اين اساس، به تعاوني هايي كه زمين هاي آنها داخل محدوده پارك واقع شده، طبق توافق محيط زيست با وزارت مسكن زمين معوض داده شده است.
به گفته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست، ۲۴۰ هكتار از زمين هاي چند تعاوني مسكن در محدوده پارك سرخه حصار قرار گرفته كه به جاي آن، ۵۰۰ هكتار از اراضي شهر جديد پرديس كه از امكانات شهري نظير آب، گاز و برق برخوردار است واگذار مي شود.

با آغاز فصل بهار انجام شد
بهسازي بوستانها در شمال تهران
003843.jpg
با آغاز فصل بهار بوستانهاي شمال تهران به منظور زيباسازي بصري و ايجاد تسهيلات لازم براي شهروندان بهسازي و ساماندهي شد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه يك احداث نمازخانه و سرويسهاي بهداشتي نظافت و رفت و روب بوستانها و درختان، نوسازي آلاچيق ها و نيمكتهاي فرسوده بوستان جمشيديه و همچنين كاشت ۳ هزار اصله نهال در ۷ هكتار از اراضي توچال و كاشت گلهاي فصلي از گونه هاي شب بو، پامچال، بنفشه و .. در بوستانها، ميادين و رفيوژ در همين راستا انجام شده است.

تازه ترين اقدام شهرداري
احداث پياده راه در حاشيه رودخانه مقصودبيك
مهر: حاشيه رودخانه مقصود بيك از امامزاده اسماعيل در زرگنده تا امامزاده صالح به دليل خوش آب و هوا بودن به روي عبور خودروها بسته شده و به پياده راه تبديل مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران، مهندس ابوالقاسم وحدتي اصل در اين باره افزود: رودخانه مقصود بيك كه از دربند به تجريش آمده و با عبور از امامزاده صالح به ظفر ادامه مي يابد در محدوده بين امامزاده اسماعيل در زرگنده تا امامزاده صالح متأسفانه به دليل سرازير شدن فاضلاب منازل و غيره تبديل به يك كانال فاضلاب شده است.
وي اضافه كرد: با توجه به خوش آب وهوا بودن منطقه، خيلي از مردم صبح ها براي قدم زدن اين محدوده را انتخاب مي كنند. لذا سازمان درصدد است حاشيه اين رودخانه از امامزاده اسماعيل تا امامزاده صالح را به يك پياده راه تبديل كند تا شهروندان بتوانند از قلهك تا تجريش ورزش كرده و پياده روي كنند.

احياي ۸۵ رشته قنات در تهران
003852.jpg
مهر: مدير كار گروه آب و فاضلاب ستاد محيط زيست و انرژي شهرداري تهران از استحصال ۱۱۰ ميليون متر مكعب آب با احياي ۸۵ رشته قنات در سال جاري خبر داد.صابر مسعودي با بيان اين مطلب افزود: به منظور بازسازي و احياي اين قنات ها شش ميليارد تومان بودجه اختصاص يافته و تا دو ماه ديگر پس از نهايي شدن دستورالعمل اجرايي، اولين مناقصه در اين زمينه برگزار مي شود.به گفته وي تاكنون ۳۲۴ قنات در تهران شناسايي شده است و با در نظر گرفتن اولويت هايي چون ميزان آبدهي و تخريب ساختمان ها يا ارزش تاريخي در فاز اول ۸۵ قنات از جمله فرمان فرما، يوسف آباد و عباس آباد در سال جاري مورد بازسازي قرار مي گيرند.

طرح شناسايي زيرسطحي گسلهاي تهران
003846.jpg
مهر: مركز پيشگيري و مديريت بحران شهر تهران با همكاري دو سازمان ديگر طرح ملي شناسايي زير سطحي گسلهاي تهران را با بهره گيري از داده هاي لرزه نگاري دوبعدي بزودي اجرا مي كند.
دكتر مازيار حسيني افزود: اين طرح براي اولين بار با حضور جمعي از متخصصين عالي رتبه در رشته هاي مختلف از متخصصين ژئوفيزيك گرفته تا ژئوتكنيك لرزه اي، توسط سه سازمان مديريت بحران، شركت اكتشافات نفت و پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي در تهران اجرا مي شود و تاكنون اين طرح تنها در چند كشور پيشرفته انجام شده است.

افزايش اتوبوس هاي شركت واحد نيازمند خطوط ويژه است
003840.jpg
ايرنا: مدير عامل  اتوبوسراني  تهران  و حومه  گفت : افزايش  شمار اتوبوس هاي  شركت واحد در اولويت  كارهاي  اتوبوسراني  است ، اما اين  افزايش نياز به  خطوط ويژه دارد.
مصطفي  نوريان  افزود: هم اكنون  تهران  ۵۷ كيلومتر خط ويژه  دارد و چنانچه  اين  ميزان به  چهار برابر افزايش  يابد، شهروندان  به  استفاده  از وسايل  حمل  و نقل  عمومي  تشويق  خواهند شد.
وي  خاطرنشان  كرد: به  علت  ترافيك  سنگين  كلان  شهر تهران ، اتوبوس هاي  موجود نيز دير به  مقصد مي رسند و اين  مسئله  سبب  نارضايتي  شهروندان  شده  است .

پل هاي موقت روگذر ولي عصر- نيايش و آفريقا -
اسفنديار در آستانه احداث
003849.jpg
گروه شهري: ظرف دو هفته آينده سه قرارداد ساخت پل، دو دستگاه بر روي خيابان ولي عصر در تقاطع با نيايش و يكي بر روي تقاطع آفريقا با اسفنديار منعقد خواهد شد.
مهندس علي آبادي معاون فني عمراني شهرداري تهران به خبرنگار ما گفت: مقدمات اوليه اين طرح فراهم و مطالعات لازم در اينباره به پايان رسيده لذا ظرف يكي دو هفته آينده قرارداد انجام اين كار بسته خواهد شد.
علي آبادي افزود: براساس اين طرح ترافيكي را كه در تقاطع نيايش - ولي عصر متمركز مي شود به سمت اين پلها هدايت مي كند كه علاوه بر كاهش بار ترافيك تقاطع خيابان ولي عصر _ نيايش ترافيك تقاطع آفريقا را هم بعد از عبور دادن از زير بزرگراه مدرس به خيابان آرش در سمت شرق مدرس هدايت مي كند.
به گفته علي آبادي هزينه اجراي اين پل ها سه ميليارد تومان است.
خبرنگار ما در اينباره همچنين به نقل از مهندس هادياني مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران مي نويسد: اين طرح با پروژه احداث تونلي كه بزرگراه صدر را در شمال تهران به نيايش متصل مي كند يك مجموعه محسوب مي شود، اما از آنجايي كه كار ساخت اين تونل ۷/۲ كيلومتري به چهار سال زمان نياز دارد نسبت به ساخت و نصب اين پلهاي فلزي اقدام شده است، تا به طور موقت در تقاطع هاي اعلام شده ضمن روان سازي رفت و آمد خودروها، به كنترل ترافيك محدوده بلوار نيايش از باشگاه انقلاب تا مدرس نيز كمك شود.
هاديان تأكيد كرد اين سه پل موقت هستند و تا زمان اتمام كار احداث تونل زيرزميني صدر به نيايش پا بر جا خواهند بود و بعد از آن جمع آوري مي شوند تا در هر نقطه اي كه مورد نياز باشد مورد استفاده مجدد قرار بگيرند.
مدير عامل سازمان فني مهندسي شهر تهران، طول پلهاي تقاطع نيايش ولي عصر را ۲۸۰ مترو اسفنديار _ آفريقا را ۱۸۰ متر اعلام كرد.

در آينده نزديك به اجرا درمي آيد
طرح تشديد برخورد با مسافربرهاي شخصي
فارس: مديرعامل سازمان تاكسيراني با بيان اين كه برخورد با مسافربرهاي شخصي و نظارت بر فعاليت آنها بزودي وارد مرحله جديدي خواهد شد، گفت: بر اساس برنامه ريزي هاي انجام شده مسافربرهاي شخصي تا پايان امسال ساماندهي خواهند شد و نحوه اجراي اين برنامه در آينده نزديك اعلام مي شود.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران امير محمود دهلوي با اشاره به گزارش نزديك به ۱۰۰ مورد شكايت از سوي شهروندان از رانندگان متخلف در ۱۰ روز نخست سال جاري اظهار داشت: از ابتداي سال جاري تا ۱۰ فروردين ماه، ۹۲ مورد شكايت از سوي شهروندان از رانندگان متخلف گزارش شد كه از اين تعداد ۲۵ مورد در ارتباط با رانندگان تاكسي تحت پوشش سازمان تاكسيراني بود كه تذكر و برخورد لازم با آنها صورت گرفت.
وي با بيان اين كه همچنين حدود ۶۷ تخلف از اين تعداد تخلفات نيز از سوي مسافربرهاي شخصي صورت گرفته است، افزود: از آنجا كه مسافربرهاي شخصي تحت نظارت هيچ سازماني نبوده و از سوي سازمان بالاتري نيز بازخواست نمي شوند بنابر اين علاوه بر انجام تخلفات، اغلب به صورت خودسرانه اقدام به افزايش نرخ كرايه كرده و به اين ترتيب راه را براي تعداد انگشت شماري از رانندگان تاكسي كه منتظر استفاده از چنين فرصتهايي هستند، هموار مي كنند كه براي رفع اين مشكل، پيگيري مجدد طرح ساماندهي مسافربرهاي شخصي در سال جاري، در دستور كار قرار گرفته است.
دهلوي درخصوص روند پيشرفت طرح راه اندازي صندوق رفاه رانندگان تاكسي كه از سوي اين سازمان در دستور كار قرار دارد، تأكيد كرد: با راه اندازي صندوق رفاه رانندگان تاكسي در سازمان تاكسيراني، تمام رانندگان تحت پوشش خواهند توانست از امتيازات آن استفاده كنند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |