چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
تعرفه ارتباطات اينترنت در كشور نصف شد
003837.jpg
گروه اقتصادي: نرخ تعرفه ارتباطات اينترنت از اول فروردين ماه سال جاري براي توسعه كاربرد فناوري اطلاعات در كشور ۵۰ درصد كاهش يافت.
به گزارش روابط عمومي وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات در سال گذشته با بررسي همه جانبه و برگزاري جلسات متعدد شوراي فناوري اطلاعات اين وزارتخانه در حضور دكتر معتمدي (وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات)، به منظور بالا بردن تعداد كاربران، ترويج فرهنگ استفاده و افزايش كاربردهاي فناوري اطلاعات و اينترنت خصوصاً ارزان شدن خدمات اينترنتي باند پهن كه توسط شركتهاي «ندا» (PAP) ارائه مي شود، تصميم گيري شد كه نرخهاي تعرفه اينترنت ۵۰ درصد كاهش پيدا كند.
براساس اين گزارش هزينه اشتراك ماهانه پايه ارتباط با شبكه اينترنت با سرعت ۶۴ كيلوبيت از ۳ ميليون و ۶۰۰ هزار ريال به يك ميليون و ۸۰۰ هزار ريال كاهش مي يابد و قيمت ساير سرعت ها و حجم استفاده به همين نسبت ۵۰ درصد كاهش يافت.
گفتني است، از ابتداي برنامه سوم تاكنون در ۳ نوبت از سال ۱۳۷۹ تاكنون نرخ تعرفه هاي اينترنت به ترتيب ۴۰ ، ۴۰ واكنون نيز ۵۰ درصد به نفع مردم كاهش يافته است.
شايان ذكر است، براساس اين مصوبه و براي واگذاري هرچه بيشتر خدمات (سرويس ها) اينترنت به بخش غيردولتي، اعطاي سرويس اينترنت جهاني با ظرفيت كمتر از ۲ مگابيت بر ثانيه به بخش خصوصي توسط شركتهاي وابسته به وزارت ارتباطات ممنوع شده است و اين خدمات از طريق ICP و يا ISP ارائه مي شود.

راه آهن بافق - مشهد ۱۳ارديبهشت افتتاح مي شود
طرح  راه آهن بافق _ مشهد، سيزدهم ارديبهشت با حضور رئيس جمهوري و وزراي حمل و نقل ۱۲ كشور خارجي افتتاح مي شود.
مراحل اجرايي پروژه ۱۰۰۰ كيلومتري راه آهن بافق - مشهد با هزينه  اي بالغ بر ۴ هزار ميليارد ريال به اتمام رسيده است.

نهمين نمايشگاه نفت گاز و پتروشيمي
فردا در تهران آغاز مي شود
گروه اقتصادي: نهمين نمايشگاه نفت، گاز و پتروشيمي فردا با حضور ۴۴۰ شركت خارجي و ۷۰۰ شركت داخلي به مدت چهار روز در محل دائمي نمايشگاه بين المللي تهران آغاز مي شود. در اين نمايشگاه مجموعه اي از دست آوردهاي داخلي صنعت نفت عرضه مي شود و شركت هاي خارجي نيز تازه ترين محصولات فني و تجاري خود را در اين نمايشگاه عرضه مي كنند.

هند خواهان مشاركت چين در طرح خط
لوله گاز صادراتي ايران شد
گروه اقتصادي: درحالي كه مذاكرات و گفت وگوها براي اجراي طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند از طريق پاكستان ميان سه كشور ادامه دارد ديروز گزارش هايي در مورد پيشنهاد هند براي مشاركت چين در اين طرح منتشر شد.
به گزارش خبرنگار ما در ديدار اخير رؤساي جمهوري هند و چين كه براي حل و فصل مشكلات مرزي دو كشور تشكيل شده بود، ماني شانكار آيار وزير نفت هند اين پيشنهاد را مطرح كرد.
خبرگزاري هندي پي تي آي با اعلام اين خبر به نقل از آيار تأكيد كرد كه وي اين پيشنهاد را با توجه به نياز چين به انرژي مانند هند و ضرورت هماهنگي و مشاركت در كشور براي تأمين امنيت انرژي ارائه كرده است.در مذاكرات رؤساي جمهوري چين و هند دو كشور به اختلافات ديرينه مرزي خود پايان دادند و در اين زمينه توافق هاي مهمي صورت گرفت.
طرح خط لوله صادرات گاز ايران به هند به حل و فصل مشكلات مرزي و سياسي ميان هند و پاكستان نيز كمك كرده است.

جلسه غيررسمي مجلس براي بررسي علل گراني ميوه
توضيحات وزيران كشاورزي و بازرگاني
نمايندگان را قانع نكرد
وزير بازرگاني: مقصر بانك مركزي است !
003834.jpg
گروه اقتصادي: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ديروز در جلسه اي غيررسمي با حضور وزيران جهاد كشاورزي و بازرگاني به بررسي نابساماني بازار ميوه و گراني آن در هفته هاي اخير پرداختند. اين جلسه در شرايطي برگزار شد كه روز قبل از آن محمد شريعتمداري و محمود حجتي با حضور در مجلس در حضور برخي نمايندگان به پاسخگويي در اين زمينه پرداخته بودند و در عين حال بازار برخي اظهارنظر به ويژه از سوي سخنگوي دولت مبني بر تأثيرپذيري اين نابساماني از سياست هاي اقتصادي مجلس و به طور خاص طرح تثبيت قيمت ها، داغ شده است.
مقصر بانك مركزي است
در اين جلسه وزير بازرگاني با رد اين ديدگاه كه نابساماني هاي موجود به علت مخالفت با طرح تثبيت قيمت ها بوده است، گفت: براي كنترل قيمت ميوه و تره بار يا بايد با تعيين قيمت و استفاده از ابزارهاي كنترلي نسبت به كنترل قيمت ها اقدام كرد كه اين روش موجبات ايجاد فساد در شبكه و فشار به توليدكننده مي شود.
شريعتمداري سياست دوم در اين زمينه را واگذاري قيمت به عرضه و تقاضا دانست كه در اين صورت بايد از ابزارهاي ديگري كمك گرفت تا اگر به هر دليلي شاهد كاهش عرضه يا افزايش مصرف بوديم بتوانيم سازوكارهاي واردات را دنبال نموده و شرايطي را فراهم كنيم تا بتوان با هرج و مرج بازار، به شكل قانوني مشخص در بازار برخورد و عمل كرد.
وي مخالفت رئيس بانك مركزي با تخصيص ۱۵۰ ميليارد ريال اعتبار مورد نياز براي خريد و ذخيره سازي ۵۰ هزار تن ميوه و مركبات و ممنوعيت ۲۵ ساله واردات مركبات به كشور را از مشكلات تأمين ميوه و مركبات مورد نياز بازار دانست و از واردات به عنوان يك جزو و آخرين راه حل تنظيم بازار ياد كرد.
وي با بيان اين كه به عنوان يك عضو هيات دولت معتقدم كه مجلس هفتم در افزايش قيمت هاي اخير هيچ نقشي نداشته گفت: اين مطلب را آقاي حجتي وزير جهاد كشاورزي هم قبول دارد.
وي گفت:   اظهارات عبدالله رمضان زاده سخنگوي دولت در خصوص گرانيهاي اخير غيركارشناسانه است.
محمد شريعتمداري پس از نشست علني غيررسمي  مجلس در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارات حسين نجابت نماينده تهران در جلسه علني غيررسمي  در خصوص تشكيل يك نشست در چهارم اسفند با حضور برخي عناصر سياسي مبني بر افزايش قيمت ميوه در سال جديد گفت: من به هيچ وجه اظهارات ايشان را تا به وزارت اطلاعات نگويند عنوان نكنند و پاي آن نايستند تأييد نمي كنم.
وي افزود: اگر تخلفي صورت گرفته است بايد تا آخرين لحظه آن را اعلام كنند و تا زماني كه وزارت اطلاعات آن را بررسي نكرده و پاسخ ندهد قبول نمي كنم.
ناتواني در تنظيم بازار
در اين جلسه همچنين وزير جهاد كشاورزي ميزان توليد ميوه خصوصا مركبات در سال ۸۳ را كافي و نابساماني هاي آب و هوايي را در بازار مركبات دخيل ندانسته و اين موضوع را ناشي از ناتواني در تنظيم بازار  خواند. اما وي در زمينه توليد محصولات گلخانه اي گفت: متأسفانه گوجه فرنگي و هندوانه تابع شرايط آب و هوايي شد و به اين علت با تأخير ورود اين دو محصول به بازار و افزايش قيمت ها مواجه شديم. وي افزود: با وجود اين كه ايران ۴ درصد مركبات جهان را توليد مي كند در بحث قرنطينه با مشكل مواجه هستيم.
همچنين مخبر كميسيون آب، منابع طبيعي و كشاورزي در گفت وگو با خبرنگار ما در زمينه جلسه روز گذشته مجلس و وزراي مذكور و نتايج آن گفت: در اين جلسه وزير بازرگاني ضمن پذيرش وجود مشكلاتي در نظام توزيع ميوه و مركبات معتقد بود كمبودهايي در زمينه برخي قوانين و مقررات براي اعمال نظارت و كنترل به قيمت و عرضه ميوه و موانع تحقق واردات و خريد و ذخيره سازي آن از جمله علل نابساماني هاي اخير بوده است.
بايد جلوي خيانت گرفته شود
رئيس جلسه علني غيررسمي مجلس گفت: با توجه به مصوبه مجلس مبني بر كنترل ۹ قلم كالا، گراني هاي اواخر سال ۸۳ و اوايل سال ۸۴ افكار عمومي  را تحت الشعاع قرار داد.
محمدرضا باهنر در جلسه علني غيررسمي ديروز مجلس شوراي اسلامي  افزود: گرانيهاي اخير شيريني ذائقه مردم را تغيير داد و ما تصميم گرفتيم تا اين مسئله را در جلسه علني غيررسمي  مجلس شوراي اسلامي  با حضور محمود حجتي وزير جهاد كشاورزي و محمد شريعتمداري وزير بازرگاني بررسي كنيم.
وي سپس از وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي خواست در خصوص گرانيهاي اخير به نمايندگان مجلس توضيح دهند.
بعد از پايان سخنان حجتي و شريعتمداري و همچنين انتقادات و اعتراضات نمايندگان مجلس، محمدرضا باهنر با اشاره به مطلب بيان شده از وي، حسين نجابت نماينده تهران در مجلس مبني بر برگزاري يك جلسه در چهارم اسفند و طرح مباحثي همچون انتخابات آينده و گراني ميوه و حضور يكي از مسئولين وزارت بازرگاني در اين جلسه اظهار داشت: از وزير بازرگاني مي خواهيم تا پيگير اين مسئله باشد.اگر اين خبر درست باشد بايد جلوي اين خيانت ها گرفته شود.
رئيس جلسه مجلس با اشاره به سخنان شريعتمداري مبني بر اينكه اظهارات آقاي رمضان زاده در خصوص گراني ميوه غيركارشناسانه است و مجلس هفتم نقشي در گراني ميوه نداشته، بيان داشت: اي كاش اين حرف را كه آقاي رمضان زاده سخنان غير كارشناسانه زده را از تريبون مجلس اعلام مي كرديد تا ما مجبور نشويم دائماً اين سخنان را تكذيب كنيم.باهنر افزود: ما بارها گفتيم كه دوستان بايد كارشناسانه صحبت كنند.
وي با بيان اين كه براي بررسي گرانيهاي اخير كميته مشترك تنظيم بازار در دستور كار قراردارد، گفت: اميدواريم با پيگيري دولت و مجلس اهرمهاي مناسب در دست دولت قرار گيرد.
مجلس قانع نشد
رجايي افزود: مجلس از توضيحات وزراي مذكور قانع نشد چراكه معتقديم در فاصله توليد تا مصرف نابساماني هايي وجود دارد كه موجب نوسانات عرضه و قيمت در بازار ميوه و ساير محصولات كشاورزي شده و بايد در اين زمينه كار كارشناسي صورت گيرد.
وي در خصوص نتايج اين جلسه گفت: در اين جلسه ضمن تأكيد بر ضرورت تأمين ساير مايحتاج ضروري مردم و جلوگيري از مشكلاتي كه ممكن است در زمينه ساير اقلام مصرفي مانند سيب زميني، پياز و... به وجود آيد مقرر شد تا كميته اي متشكل از وزارتخانه هايي كه در فاصله توليد محصولات كشاورزي تا مصرف خانوار مسئوليت دارند به همراه تعدادي از نمايندگان مجلس اين موضوع را موشكافي كنند.
رجايي افزود: به كاهش قيمت و ساماندهي بازار ميوه و مركبات اميدوار هستيم و اكنون نيز نشانه هاي مثبتي در بازار نمايان شده اما معتقديم اگر به موقع اقدام ننموده و فكري اساسي نكنيم اين معضل پايدار خواهد ماند. با ورود محصولات بهاره و صيفيجات در روزهاي آينده وضعيت ميوه سامان خواهد يافت گرچه افزايش قيمت محصولاتي مانند موز و گوجه فرنگي در روزهاي اخير را تصنعي مي دانيم.
وي با اشاره به اين كه با سرمازدگي اخير گرچه هنوز به درستي مشخص نيست كه با چه ميزان كمبود مواجه هستيم گفت: قطعا كمبودهايي را خواهيم داشت كه بايد سيستم توزيع كشور را كه اكنون سيستم دلالي چنددستي است به سمت كاهش واسطه ها و كم كردن فاصله مزرعه تا مصرف كننده و ساماندهي قيمت ها و نظام توليد هدايت نموده و در صورت نياز نسبت به واردات محصولات مذكور در فصل غيرتوليد اقدام كرد.
گراني ميوه ربطي به طرح تثبيت قيمت ها ندارد
همچنين مخبر كميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در خصوص برخي اظهارنظرها كه گراني هاي اخير را ناشي از شتاب در تصويب و ناكارآمدي طرح تثبيت قيمت ها دانسته اند، گفت: اين كه نابساماني هاي اخير ناشي از تصويب طرح تثبيت قيمت ها نبوده چنان بديهي است كه نيازي به پاسخگويي ندارد چراكه هيچ ارتباطي بين طرح تثبيت قيمت ها و نابساماني هاي اخير بازار ميوه و تره بار وجود ندارد و اين گونه ديدگاه هاي غيركارشناسي نيازي به پاسخگويي ندارد.
مفتح در پاسخ به اين سئوال كه وظيفه تنظيم بازار ميوه و مركبات برعهده چه دستگاهي بوده است، گفت: تنظيم بازار ميوه و مركبات ازجمله وظايف وزارت بازرگاني است و گرچه سازمان ميادين ميوه و تره بار نيز وظايفي را در اين زمينه برعهده دارد اما اين سازمان به عنوان يك ابزار و تشكل در جهت تنظيم بازار ميوه و مركبات بوده است اما در شكل كلان موضوع، تنظيم بازار ازجمله وظايف وزارت بازرگاني بوده و سازمان ميادين به عنوان ابزار و تشكلي جهت كمك به اين وزارتخانه براي عمل به وظايف خود در زمينه تنظيم بازار ميوه و مركبات عمل كرده است.
وي مي افزايد: اگرچه در مجلس در خصوص اظهارنظرهاي وزراي بازرگاني و جهادكشاورزي رأي گيري به عمل نيامد، اما با توجه به سئوالاتي كه نمايندگان بعد از توضيحات وزراي مذكور مطرح نمودند به نظر مي رسد نمايندگان از توضيحات ارائه شده قانع نشده اند.

يادداشت
كارآمدي نظام بانكي
همايش دستاوردهاي نظام بانكي ديروز با حاشيه هايي كه درپي داشت، به كار خود پايان داد. بحثهايي كه در اين همايش مورد بررسي قرار گرفت همگي بر روي دغدغه هاي سيستم بانكي كشور متمركز شده و مديران عامل هر يك از بانك هاي كشور به گونه اي نظريات خود را بيان كرده اند كه گويي تمام ناكارآمدي سيستم فعلي به قوانين و مقرراتي برمي گردد كه همگي خارج از حيطه وظايف ايشان مي باشد.
در اين چند روز همه در مورد تسهيلات تكليفي، تعيين دستوري نرخ سود و حجم بالاي تسهيلات پرداختي به طرحهاي عمراني از سوي سيستم بانكي صحبت كرده اند، اما كمتر چالشهاي موجود نظام بانكداري ايران مورد نقد و بررسي قرار گرفته، نظامي كه قرار است قوانين در مقررات اسلامي مبناي حركت آن باشد.
لازم است به دست اندركاران برگزاري اين همايش صحبتهاي مرحوم نوربخش را يادآوري كنيم. وي چند سال پيش در همايش سالانه بانك مركزي با شجاعت اعلام كرد كه همگان بايد قبول كنيم در حركت به سمت بانكداري نوين يا الكترونيك ناموفق بوده ايم.
اين جمله حداقل مربوط به ۴ سال گذشته است و متاسفانه در حال حاضر نيز يكي از دغدغه هاي نظام بانكداري كشور صف طولاني مشتريان و كاغذ بازيهاي رايج در آن است؛ به طوري كه به عقيده معاون اداري و مالي بانك مركزي ۴ ميليارد دقيقه از عمر مفيد مردم ايران در صف بانكها بيهوده به هدر مي رود.
سئوال اين است كه علي رغم صرف هزينه هاي هنگفت چرا هنوز حركت به سمت كاهش حضور فيزيكي مردم در اين نهادها به ثمر ننشسته است و البته اين تنها بخشي از ناكارآمدي نظام بانكي است.
از سوي ديگر مي توان پذيرفت كه تسهيلات تكليفي بخشي از توان بانكهاي كشور را تحليل برده است اما مديران عامل بانكها بايد پاسخگوي هزاران ميليارد تومان سپرده اي باشند كه اكنون در سيستم بانكي كشور وجود دارد . بايد بپرسيد آيا درست است با وجود اين حجم عظيم از سرمايه هاي ملت باز هم سودآوري برخي بانكها در حد صفر باشد.
براساس قانون بانكداري بدون ربا، بانكها وكيل مردم در به كار انداختن سرمايه هاي آنان هستند و وظيفه وكيل حفظ منافع موكل خود مي باشد و اگر اين اصل را بپذيريم حضور نظام بانكي در برخي طرحهاي اقتصادي با بازده پائين به هيچ وجه توجيه پذير نيست.
در يك جمله مي توان گفت كه يكي از حركتهاي اصلاحي مهم در اقتصاد كشور، اصلاح ساختار نظام بانكداري است، نظامي كه اگر كارآمد باشد براساس مطالعات بانك جهاني مي تواند بيشترين تاثير را بروي شاخصه هاي اقتصادي چون رشد،  تورم و بيكاري داشته باشد.

نگراني از افزايش قيمت نفت ادامه دارد
گروه اقتصادي: اگرچه در هفته اخير قيمت نفت اندكي كاهش يافت و التهاب جاري در بازار نفت كاهش يافت نگراني در زمينه ادامه افزايش قيمت نفت در كشورهاي مصرف كننده ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز گزارش هايي درمورد گردهمايي مشترك كشورهاي اروپايي و صندوق بين المللي پول براي بررسي روند جاري بازار نفت خبر داده و علاوه بر اين رييس دوره اي اتحاديه اروپا نيز از ادامه روند رو به افزايش قيمت نفت ابراز نگراني كرده است.
درهمين حال ديروز سازمان بين المللي انرژي كه مقر آن در پاريس است و كشورهاي صنعتي غربي عضو آن هستند در اقدامي برخلاف روند جاري پيش بيني هاي خود از كاهش تقاضاي نفت در سال جاري خبر داد.
اين مؤسسه اظهار اميدواري كرد كه آرامش به بازار نفت باز خواهد گشت. اين موسسه با پيش بيني كاهش تقاضا در چين ميزان تقاضاي سال جاري را ۵۰ هزار بشكه كاهش داد.
علي رغم اين پيش بيني و تحرك آمريكا براي افزايش توليد و تاثيرگذاري بر قيمت نفت، به نظر نمي رسد كه در سال جاري قيمت نفت كاهش چشمگيري داشته باشد.

گفت وگوي امروز
طرح افزايش كارايي بانك مركزي
گروه اقتصادي: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي اخيرا با اصلاح طرح استقلال بانك مركزي، طرح جديدي را با عنوان افزايش كارايي بانك مركزي، به مجلس ارايه كرده است. براساس گزارش هاي منتشرشده مهمترين محور اين طرح، ايجاد مانع بر سر جبران كسري بودجه دولت از طريق استقراض از بانك مركزي است.
با ايرج نديمي، مخبر كميسيون اقتصادي مجلس در اين زمينه گفت وگو كرده ايم.
***
* مركز پژوهش ها پيش نويس طرح افزايش كارايي بانك مركزي را به مجلس فرستاده اين طرح در چه مرحله اي است؟
- اين طرح تاكنون به كميسيون اقتصادي مجلس ارجاع نشده و باتوجه به اينكه اين موضوع از يك سال پيش موردتوجه قرار گرفته مي توان تنها براساس ادعاها، نظريات و پيش نويس اوليه طرح اظهارنظر كرد.
طراحان معتقدند بانك مركزي در تصميم سازي ها از استقلال لازم برخوردار نيست و بايد شرايط لازم براي اتخاذ تصميمات توسط اين بانك به عنوان مرجع عالي در تصميم سازي هاي پولي، بانكي، مالي و اعتباري فراهم شود. اما حقيقت آن است كه اين استقلال با موانعي مواجه است كه بخشي از آن ناشي از مشكلات ساختاري اقتصاد كشورمان است چراكه نقش دولت در اقتصاد باتوجه به الزامات قانون اساسي درحال افزايش است و اگر در اين قانون تغييرات لازم صورت نگيرد هرچه شعار عليه اقتصاد دولتي سر دهيم ناكارآمد بوده و به همين ميزان حضور دولت در اقتصاد و به تبع آن بانك مركزي افزايش مي يابد.
* در اين طرح مقرر شده تا استقراض دولت از بانك مركزي منوط به تصويب كميته ذي ربط باشد آيا اين امر موجب قانونمندشدن استقراض دولت از بانك مركزي مي شود؟
- در هرصورت تركيبي كه براي اين كميته پيش بيني شده با غلبه بخش دولتي روبرو مي باشد و حضور يا عدم حضور نمايندگان قوه مقننه در مجامع تصميم گيري چندان موثر نخواهد بود و آنها حق راي نداشته و تنها مي توانند اظهارنظر كنند و اين امر نيز آثار ويژه اي در اقتصاد به دنبال نخواهد داشت. بنابراين تركيب هاي پيشنهادي با ترجيح دولتمردان روبه رو بوده و  آنها مي توانند تصميم خود را در فشار به بانك مركزي اعمال كنند. همانطور كه در شوراي پول و اعتبار نيز با وجود حضور دو نماينده مجلس از دوران گذشته تاكنون، آثار مفيدي جز ارايه نظرات مشورتي را از اين حضور مشاهده نكرده ايم و درنهايت دولت تصميم گيرنده اصلي بوده است.
نكته ديگر آن است كه در قانون برنامه چهارم توسعه نحوه تعامل دولت و بانك مركزي براي ۵ سال آينده در زمينه مانده تسهيلات تكليفي يا استقراض دولت از بانك مركزي مشخص شده است. اگر اين طرح نيز خواستار ارايه رويه اي معارض با قانون برنامه چهارم باشد تنها با اصلاح اين قانون قابليت تصويب و اجرا خواهد داشت. چگونگي كسري بودجه و روش هاي پيشنهادي در اين طرح نيز درصورت مغايرت با قانون برنامه بايد به صورت مجزا تحت عنوان اصلاح قانون برنامه مطرح شود كه فكر نمي كنم شرايط ترجيح يك طرح بر قانون برنامه در مجلس وجود داشته باشد مگر آنكه به عنوان مكمل اين قانون مطرح شود.
* ارايه گزارش هاي كارشناسي و ادواري بانك مركزي به دولت از موارد اين طرح است نظر شما چيست؟
- ارايه اين گزارش ها توسط بانك مركزي به دولت به معني دخالت دولت در اين بانك محسوب نمي شود و بانك مركزي اين حق را دارد تا گزارش هاي خود را به مجامع مرتبط ارايه كند و اين امر به معني تعارض، اختلال و دخالت تعريف نمي شود و اكنون نيز بانك مركزي گزارش هاي خود را به مراجع ذي ربط ارايه مي كند و اين موضوع جديد و به معني دخالت دولت در بانك مركزي نخواهد بود.
* اين طرح تا چه زماني در كميسيون اقتصادي مجلس بررسي خواهد شد؟
- هنوز اين طرح در كميسيون اقتصادي دريافت نشده اما روند تصميم گيري در اين كميسيون آن است كه طرح در ابتدا به كميته اختصاصي ارجاع و پس از بررسي اين كميته گزارش مربوطه به كميسيون اقتصادي ارايه و كميسيون نيز در جلسه اي اين موضوع را بررسي خواهد كرد.

پس از ابلاغ مصوبه مجلس به دولت
فعاليت اپراتور دوم تلفن همراه ماه آينده آغاز مي شود
گروه اقتصادي: مصوبه مجلس شوراي اسلامي در مورد لايحه اپراتور دوم تلفن همراه امروز در شوراي نگهبان بررسي و با توجه به اصلاحات نهايي كه در اين لايحه از سوي مجلس در ماه هاي پاياني سال گذشته صورت گرفت، و نظر شوراي نگهبان و ايراداتي كه به مصوبه مجلس گرفته شده بود، رفع شد، اين مصوبه بي شك به تصويب شوراي نگهبان خواهد رسيد.
به گزارش خبرنگار ما پس از تصويب مصوبه مجلس در شوراي نگهبان اين قانون از سوي مجلس حداكثر تا اواسط ارديبهشت ماه به دولت ابلاغ مي شود و پس از ابلاغ قانون فعاليت رسمي اپراتور دوم تلفن همراه در كشور آغاز مي شود.
مهندس مقدس رئيس هيات مديره شركت مخابرات ايران ديروز در گفت و گو با خبرنگار ما، ابراز اميدواري كرد كه با ابلاغ قانون مصوب مجلس و ابلاغ آن در اواسط ماه آينده عرضه سيمكارت تلفن همراه اپراتور دوم تلفن همراه در كشور ۹ ماه بعد از ابلاغ اين قانون و حداكثر تا ماه پاياني سال جاري آغاز شود.
با آغاز فعاليت رسمي اپراتور دوم تلفن همراه در ماه آينده به طور قطع بازار سيمكارت كه در سال گذشته به دليل گزارش هاي ضد و نقيض در مورد احتمال و يا عدم احتمال فعاليت آن منتشر مي شد و موجب نوسان هاي پياپي قيمت سيمكارت در بازار آزاد  شده متوقف خواهد شد و بازار سيمكارت با توجه به ادامه عرضه از سوي شركت مخابرات ايران ثبات خواهد گرفت .
مهندس مسعود مقدس ديروز در زمينه تحولات رخ داده در كنسرسيوم اپراتور دوم تلفن همراه براساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي گفت: طبق مصوبه مجلس و اصلاحات صورت گرفته براساس نظر شوراي نگهبان كنسرسيوم ايران سل با مشاركت ۴۹درصد سرمايه گذاري خارجي و ۵۱درصد ايراني فعاليت خود را آغاز مي كند و سهم نهادهاي دولتي در اين كنسرسيوم همچنان كمتر از ۲۰درصد خواهد شد.
وي تاكيد كرد كه مقرر شده تا بخشي از سهام اين كنسرسيوم پس از ۲ الي ۳ سال به بورس وارد شود و بخشي از سرمايه سهامداران ايراني از اين طريق تامين شود.

قيمت طلا و ارز
نوع -------- فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۱۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۱۰۰۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۱۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي)۸۸۸۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۸۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۵۲۵


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |