چهارشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۲ - Apr 13, 2005
خاتمي در جمع مردم بجنورد:
همه بايد حق حضور در عرصه را داشته باشند
ايسنا: رئيس جمهور به برگزاري انتخاباتي با مشاركت مردم در سطح وسيع تأكيد كرد و آن را در نيرومندي ايران موثر دانست.
حجت الاسلام و المسلمين سيد محمد خاتمي طي سخناني در جمع مردم بجنورد در استاديوم تختي اين شهرستان افزود: هر كس مي تواند با هر سليقه اي نامزد مورد حمايت خود را در عرصه داشته باشد و ما مسئولان بايد زمينه اين امر را فراهم كنيم.وي ادامه داد: بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت هستيم.ايران متعلق به همه ماست و همه ما در برابر آن مسئوليم و به همه بايد به ديد واحدي نگاه شود.
وي با تشكر از علماي بجنورد كه عامل نزديكي دل ها با فرهنگ هاي مختلف در اين استان به يكديگر شده اند، ابراز اميدواري كرد كه اين امر نمونه اي براي تمام كشور باشد و پايه هاي همبستگي در سالي كه به نام همبستگي ناميده شده، تقويت شود.
وي تأكيد كرد: همه بايد حق حضور در عرصه را داشته باشند و ما مسئولان حكومتي موظفيم زمينه حضور آزادانه و مسئولانه آنها را در عرصه فراهم كنيم.
وي با بيان اين كه به عنوان رئيس جمهوري خدمتگزار سخن مي گويد، حضور خود را براي دومين بار در خراسان يادآور شد و اين امر را باعث افتخار خود دانست و خاطرنشان كرد كه دفعه اول هرچند بجنورد بزرگ بود، اما يكي از ده ها شهرستان استان خراسان محسوب مي شد، اما امروز مركز استان خراسان شمالي است.
خاتمي تأكيد كرد كه امروز گرچه مردم بزرگوار خراسان شمالي مثل همه مردم ايران و آزادگان، سر ارادت به آستان امام رضا عليه السلام مي سايند ولي الحق كه اين منطقه شايسته اين بود كه به عنوان استاني مستقل راه تعالي و تكامل را بپيمايد.
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود تأكيد كرد كه اگر خراسان از عرصه تاريخ ناديده گرفته شود، ناگهان تمدن شكوهمند و فاخر اسلامي همه توان و اعتبار خود را از دست مي دهد چرا كه خراسان بزرگ نقش ممتازي در بسط تمدن اسلامي داشته و اگر استان خراسان شمالي را از خراسان بگيريم، خراسان از عظمت ديرينه خود فروخواهد افتاد.
وي به حضور عارفان، شاعران، فيلسوفان و عالمان در اين استان و هم چنين زنان و مرداني كه با فرهنگ هاي مختلف در كنار يكديگر زيسته اند، اشاره كرد و اظهار داشت كه امروز استان خراسان شمالي با بجنورد بلندآوازه، جاجرم قهرمان، اسفراين سلحشور، شيروان و فاروج باستاني و مانه و سملقان، از كهن ترين پايگاه هاي تمدن بشري و نگين سرسبز شمال شرق ايران است.
وي ادامه داد: امروز خراسان شمالي نگين تابناكي بر انگشتر ايران، تمدن اسلامي و بشري است.
رئيس جمهور با اشاره به سابقه ۱۲ تا ۲۰ هزار ساله اين منطقه از آن به عنوان اولين مناطقي كه تمدن بشري در آن بروز و ظهور يافته ياد و خاطرنشان كرد كه امروز خراسان شمالي استان بزرگي با مركزيت بجنورد پرافتخار است.
رئيس جمهور در ادامه، استعدادهاي استان از جمله ذخاير آبي آن را يادآور شد و خاطرنشان كرد كه با توجه به آنچه انجام گرفته و آنچه انجام خواهد گرفت و با تنظيم آب هاي سطحي، در آينده شاهد شكوفايي زراعت و باغباني و دامداري در اين منطقه خواهيم بود.
رئيس جمهور خاطرنشان كرد كه فردا (چهارشنبه) سد شيرين دره افتتاح خواهد شد و نقش موثري در پرورش استعدادهاي كشاورزي و دامداري استان خواهد داشت.
رئيس جمهور با بيان اين كه استان خراسان شمالي داراي استعدادهاي ممتازي است، اظهار داشت كه اين استعدادها نيازمند سرمايه گذاري است، چرا كه اين استان يكي از غني ترين استان هاي كشور است كه حركت به سمت صنعتي شدن در آن آغاز شده است.
وي هم چنين به استعدادهاي گردشگري، مذهبي، تاريخي و طبيعي اين استان اشاره كرد و يادآور شد كه استان خراسان نقطه تلاقي مذاهب گوناگون بوده و نمايشي زيبا از كلكسيون فرهنگ هاي متفاوت است.رئيس جمهور در بخشي ديگري از سخنان خود به هزينه هايي كه بجنورد و خراسان شمالي براي اسلام و ايران و تماميت ارضي كشور پرداخته اند اشاره كرد.

هاشمي رفسنجاني:
با رصد شرايط، احساس مي كنم وظيفه
من بسيار جدي و سنگين است
آيت الله  هاشمي  رفسنجاني در ديدار جمعي از اساتيد دانشگاه ها و بانوان عضو مجمع متخصصين ايران، با تشريح شرايط منطقه و بين المللي و از جمله گستاخي رسمي آمريكا مبني بر مداخله در امور ايران گفت: در مقطع حساس و سرنوشت سازي قرار گرفته ايم كه لازم است بيش از پيش به انسجام ملي به عنوان يك ضرورت توجه شود.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام مهمترين مساله پيش روي مردم ايران را انتخابات رياست جمهوري دانست و تصريح كرد: امروز بر يكايك ما فرض است كه با تعقل و تدبير حضور حداكثري مردم را در انتخابات فراهم كنيم.وي ملتهب كردن جامعه و طرد يكديگر را در راستاي سرد كردن مردم براي حضور در اين عرصه، مهم دانست و افزود: نيامدن مردم به صحنه انتخابات يعني بي تفاوتي و خدشه دار شدن انسجام ملي.آيت الله  هاشمي رفسنجاني در بخشي از سخنانش با اشاره به حضور زنان در عرصه هاي سياسي و اجتماعي گفت: زنان در جمهوري اسلامي حركت درست و اصولي را كه همان كسب علم و دانش است انتخاب و به خوبي نيز موفق شدند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به دعوت از وي جهت حضور در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، گفت: با رصد شرايط، احساس مي كنم وظيفه من بسيار جدي و سنگين است.وي افزود: من شرايط و مقدمات را بررسي مي كنم و در روزهاي آتي نتيجه را اعلام خواهم كرد.
محسن سرخو«دبير ائتلاف نهم براي فرداي بهتر» نيز گفت: هاشمي رفسنجاني، اواسط ارديبهشت ماه نظر كلي و نهايي خود را مبتني بر حضور يا عدم حضور در صحنه انتخابات به صورت رسمي اعلام مي كند.

ابراز نگراني رئيس كميسيون امنيت ملي
مجلس از دخالت هاي آمريكا در آسياي ميانه
ايرنا: «علاءالدين بروجردي» رييس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي روز گذشته در ديدار با «سبيت تايروف» سفير قزاقستان در تهران، با تاكيد به اهميت مقوله امنيت در منطقه آسياي ميانه، از دخالت هاي آمريكا در اين منطقه ابراز نگراني كرد.
بروجردي، سياست جمهوري اسلامي ايران درخصوص رژيم حقوقي درياي خزر را تسريع در روند مذاكرات در جوي دوستانه و توام با تفاهم و همكاري براي دستيابي به يك توافق جمعي با تاكيد بر اصل اتفاق آراء و متضمن منافع همه كشورهاي ساحلي عنوان كرد.
وي ضمن اعلام حمايت مجلس شوراي اسلامي از گسترش روزافزون همكاري هاي تهران و آستانه، اظهار اميدواري كرد كه با سفر نظربايف رييس جمهوري قزاقستان به ايران شاهد ارتقاء هرچه بيشتر روابط دوجانبه در كليه زمينه هاي موردعلاقه طرفين باشيم.
بروجردي از قزاقستان به عنوان كشوري بزرگ و باثبات در منطقه آسياي ميانه نام برد و با اشاره به تمايل دولت و مجلس ايران براي ارتقاي هرچه بيشتر روابط با كشورهاي همسايه و نيز وجود ظرفيت هاي گسترده براي همكاري هاي بيشتر دو كشور، ضرورت بهره مندي از امكانات و پتانسيل هاي موجود به ويژه در زمينه اقتصادي را براي تحكيم هرچه بيشتر مناسبات في مابين مورد تاكيد قرارداد.
سبيب تايروف سفير قزاقستان در تهران نيز در اين ديدار با تاكيد به علاقه مندي دولتمردان ايران و قزاقستان به تقويت روابط في مابين، خواستار همكاري نزديكتر دو كشور در عرصه هاي اقتصادي، پارلماني و بين المللي شد.

ايران  آخرين پيشنهادهاي خود را به اروپا ارائه كرده است
مهر: كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس تاكيد كرد: اگر مذاكرات هسته اي ايران و اروپا به شكست بينجامد، اولين شكست اروپا در سياست هاي خاورميانه اي اوست كه نتوانست به جمع بندي برسد.
جلالي در پايان جلسه علني روز گذشته در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب، گزارشي از ديدار تعدادي از نمايندگان مجلس با حسن روحاني دبير شوراي امنيت را بيان كرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران پيشنهاداتي را به اروپايي ها ارايه كرد و بر آن نظارت هم دارد اما در اين زمينه دو دغدغه وجود دارد و قرار است پيشنهادات ايران در اجلاس ۹ ارديبهشت مطرح شود.وي تاكيد كرد: اين آخرين پيشنهادات جمهوري اسلامي ايران به اروپايي هاست كه اميدواريم اجلاس ارديبهشت ماه نتيجه بخش باشد.
جلالي اظهارداشت: جمهوري اسلامي ايران بر مذاكرات خود تاكيد دارد و الان هم چيزي را از دست نداده و فرصتي را براي اعتمادسازي به دست آورده و درجهت صحيح گام برداشته است.
مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي بر حق مسلم ملت ايران در فناوري هسته اي تاكيد كرد و گفت: آمريكايي ها به دلايل متعددي مي خواهند مذاكرات منجر به شكست شود زيرا پس از فروپاشي شوروي سابق اين اولين پرونده اي است كه اروپايي ها براي حل آن گام برداشته اند.
جلالي افزود: اگر مذاكرات هسته اي ايران و اروپا به شكست بينجامد اولين شكست اروپا محسوب مي شود كه نتوانست به جمع بندي برسد.وي اظهارداشت: ايجاد اجماع جهاني عليه جمهوري اسلامي ايران كار دشواري شده است زيرا ايران عملا ثابت كرد كه به دنبال ساخت سلاح هسته اي نيست و از فرصت هاي پيش آمده به خوبي بهره برداري كرده است. جلالي گفت: هشدار مي دهم پرونده اي كه از ابتدا به شكل تهديد شروع شده بود، اكنون تبديل به فرصت براي ارتقاي روابط مسالمت آميز با دنيا و تكميل چرخه فناوري و تكنولوژي شده است.

اعلام نحوه برگزاري آزمون جامع زبان انگليسي
دوره هاي كارشناسي ارشد
آيين نامه برگزاري آزمون جامع زبان انگليسي براي ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالي تهيه شد.
دكتر محمدحسين پوركاظمي، معاون سازمان سنجش آموزش كشور در گفت وگو با ايسنا با اعلام اين خبر، گفت: دومرحله اي شدن آزمون كارشناسي ارشد به معناي برگزاري مرحله سنجش توسط سازمان سنجش و مرحله گزينش توسط دانشگاه هاست.
وي با اشاره به اهميت زبان انگليسي در مقطع كارشناسي ارشد دانشگاه ها، اظهار كرد: از اين پس آزمون زبان انگليسي براي ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد به صورت جدا و چهار مرتبه در سال برگزار مي شود.
معاون آموزشي سازمان سنجش افزود: بر اين اساس دانشگاه ها با توجه به نتيجه آزمون جامع زبان انگليسي براي ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد حدنصاب خود را اعلام مي كنند. به عبارت ديگر هر دانشگاه با توجه به ضوابط و شرايط خود، حدنصاب نمره زبان انگليسي براي ورود به دوره هاي كارشناسي ارشد دانشگاه خود را اعلام كرده و از نتايج داوطلبان در اين آزمون استفاده مي كند.

بررسي ابعاد انتخابات رياست جمهوري
از ديدگاه رهبر انقلاب
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، در گزارشي با عنوان «زلال آفتاب و انتخابات نهم» برخي از ابعاد نهمين انتخابات رياست جمهوري ايران از ديدگاه مقام معظم رهبري را مورد بررسي قرار داد.
بر اساس اعلام واحد اطلاع رساني مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي، اين گزارش كه به همت دفتر مطالعات سياسي مركز پژوهش ها تهيه و منتشر شده است، برگرفته از بيانات، پيام ها، نامه ها و مصاحبه هاي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي  حضرت آيت الله خامنه اي در مناسبت ها و ديدارهاي گوناگون پيرامون انتخابات رياست جمهوري مي باشد.
دفتر مطالعات سياسي اين مركز در گزارش خود، نهمين انتخابات رياست جمهوري ايران را يكي از مهم ترين و سرنوشت سازترين وقايع كشور در سال ۱۳۸۴ عنوان كرده است.

انتخاب نهم
تبعيت از شوراي هماهنگي
معصومه حميدزاده سخنگوي جمعيت زنان انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه طبق اعلام هاي قبلي ارديبهشت ماه نظر نهايي شوراي هماهنگي اعلام مي شود، در عين حال لاريجاني را به احتمال زياد كانديداي نهايي اين شورا معرفي كرد و گفت: اگر در نهايت شوراي هماهنگي در ارديبهشت ماه به طور رسمي علي لاريجاني را كانديداي مورد حمايتش اعلام كرد ما نيز در جمعيت زنان انقلاب اسلامي تابع نظر شورا بوده و از لاريجاني حمايت خواهيم كرد.
باهنر: شوراي هماهنگي براساس فرآيند تفاهم شده، كانديداي نهايي را انتخاب كرد
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: كانديداي نهايي شوراي هماهنگي مشخص است اما اين معرفي تنها بين گروه هاست و هنوز به طور رسمي اعلام نشده است.محمدرضا باهنر، رئيس فراكسيون اصولگرايان در خانه ملت با اشاره به خبرهاي اخير مبني بر معرفي دكتر لاريجاني به عنوان كانديداي نهايي شوراي هماهنگي، گفت: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب براساس فرايندي كه از قبل با دوستان تفاهم كرده بود، آن فرآيند را طي كرد و كانديداي نهايي خود را انتخاب كرده است. وي بيان اين مطلب از جانب رسانه ها كه باهنر كانديداي نهايي را دكتر لاريجاني معرفي كرده بود، تكذيب كرد و گفت: من اين مطلب را اعلام نكردم؛ چرا كه قرار است رسما كانديدا را اعلام كنيم.
مهرعليزاده: حكومت بر جامعه ساكن هنر نيست
فارس: رئيس سازمان تربيت بدني در سفر به بومهن و رودهن گفت: دولتي مقتدر است كه گروههاي اجتماعي و سياسي در آن زنده، فعال و حقوق شهروندانش محفوظ باشد و به عبارتي حكومت بر جامعه ساكن هنر نيست. مهر عليزاده خاطرنشان كرد: سرمايه هاي مادي بسيار خوبي از جمله نفت، گاز و... در اختيار داريم و براي اين كه بتوانيم از اين سرمايه هاي مادي به نحو مطلوب بهره مند شويم، بايد انسانهاي توسعه يافته داشته باشيم. در واقع براي داشتن جامعه شاداب و پيشرفته نيازمند انسانهايي هستيم كه تمام آن چه كه حق يك شهروند است را دارا باشند.
دوم ارديبهشت، زمان معرفي رسمي كانديداي شوراي هماهنگي
ايسنا: شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب، روز دوم ارديبهشت ماه به طور رسمي، كانديداي نهايي اش را طي جلسه اي اعلام مي كند.در اين جلسه كانديداي نهايي به صورت رسمي اعلام مي شود و طي آن، تمام نمايندگان شوراي هماهنگي در استانها براي حمايت از او فعاليتشان را آغاز مي كنند.محمدرضا باهنر و چند تن از اعضاي شوراي هماهنگي پيشتر اعلام كرده بودند كه كانديداي اين تشكل در اسفندماه مشخص شده و لاريجاني خواهد بود،  همچنين طبق اين انتخاب، تمام ستادهاي انتخاباتي شوراي هماهنگي در راستاي حمايت از لاريجاني فعاليت خواهند كرد.
اجماع ملي مهمتر از اجماع اصلاح طلبان
ايسنا: دكتر مصطفي معين در كرمانشاه گفت: ما آموخته ايم هر چه شرايط سخت تر باشد، عزممان براي رسيدن به اهدافمان جدي تر شود.وي در ديدار با اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه رازي در پاسخ به پرسش يكي از دانشجويان كه به مقايسه معين و خاتمي پرداخته بود، گفت: قرار نيست زمان و افراد هميشه يكسان باشد و افراد مثل هم بينديشند.
معين با اشاره به بحث اجماع گفت: اجماع ملي بسيار مهمتر و با ارزش تر از اجماع اصلاح طلبان است.
حمايت ولايتي از ابتكار حداد عادل
فارس: كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه، مستقل بوده و هست، گفت: وجود ساز و كار ناقص در شوراي هماهنگي و عدم توجه به تذكرات موجب شد كه به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شوم.كانديداي رياست جمهوري سپس به ساز و كار پيشنهادي حداد عادل اشاره كرد و افزود: چون نتيجه اين طرح براساس نظرسنجي دقيق، علمي و بيطرفانه استوار است مي تواند راهكار خوبي باشد كه من هم به آن احترام مي گذارم.ولايتي با تاكيد بر اينكه نمي توان با نظرسازي و پشت درهاي بسته به جاي مردم تصميم گرفت، افزود: با اين شيوه و تشتت نمي توان به آراي مردم رسيد و براي جلوگيري از تشتت بهتر است شوراي هماهنگي هم طرح آقاي حداد عادل را بپذيرد.
حداد عادل: قصد شركت در انتخابات ندارد
فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي در خصوص كانديداتوري خود در نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: قصد شركت در انتخابات رياست جمهوري را ندارم.
غلامعلي حداد عادل صبح ديروز طي سخناني هنگام ديدار با جانبازان بستري در بيمارستان ساسان كه به مناسبت هفته سلامت انجام شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سئوال كه نتيجه بحثهاي موجود در مورد انتخاب كانديداي اصول گرايان به كجا انجاميد و آيا خود شما كانديدا مي شويد؟ عنوان كرد: ما با حفظ وحدت انتخاباتي خوب خواهيم داشت و همانطور كه مقام معظم رهبري فرمودند از همبستگي و مشاركت ملي برخوردار باشيم و چنان مردم در انتخابات شركت كنند كه نمايش باشكوهي به همه جهان اعلام شود و به هر كسي كه ملت به عنوان رئيس جمهور به او راي مي دهد، قول مي دهيم همكاري كنيم.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |