پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
حديث
حضرت امام جعفر صادق(ع): پرخوابي از زيادي آشاميدن نوشيدني ها حاصل مي شود، و زيادي نوشيدن نتيجه اي از زيادي سيري و پرخوري است. اين هر دو، نفس را از فرمانبرداري بازمي دارند، و قلب را سخت مي كنند، و مانع تفكر و خشوع ميِ شوند.
بحارالانوار ۷۶ / ۱۸۹
امروز با حافظ
بنياد مكر با فلك حقه باز كرد
صوفي نهاد دام و سرحقه باز كرد
زيرا كه عرض شعبده با اهل راز كرد
بازي چرخ بشكندش بيضه در كلاه
بازگشت فيلمسازان بزرگ مستقل به جشنواره كن
بي بي سي: كارگردانان بزرگ مستقل سينما شامل گاس ون سانت، لارس وان ترير، ويم وندرس و جيم جارموش امسال براي ربودن جايزه برتر جشنواره كن به مصاف يكديگر مي روند.
اين گروه از كارگردان ها ماه آينده با نمايش فيلم هاي تازه خود در جشنواره كن براي بردن نخل طلا رقابت خواهند كرد.
سال گذشته اين جايزه به اثر مستند و سياسي فارنهايت ۱۱/۹ ساخته مايكل مور تعلق گرفت.
امسال سال بازگشت فيلمسازان سنگين وزن و مستقل آثار هنري به كن به حساب مي آيد. سال گذشته فيلم هاي فارنهايت ۱۱/،۹ شرك دو و دختركش ها پر سر و صداترين فيلم هاي جشنواره بودند و با طيفي از آثار ناشناخته تر بين المللي رقابت
مي كردند.
جشنواره كن سكوي پرتاب فيلم هاي مستقل غير هاليوودي از سراسر جهان به حساب مي آ يد و اغلب به محبوبيت گسترده آنها نزد مخاطبان و منتقدان كمك مي كند.
امسال گاس ون سانت، كه در سال ۲۰۰۳ جايزه نخل طلا را به خاطر فيلم فيل درباره تيراندازي در يك مدرسه برد، با فيلم واپسين روزها درباره زندگي آهنگسازي شبيه به كورت كوبين به جشنواره مي آيد.
لارس وان ترير، كارگردان دانماركي پنج سال پس از بردن نخستين نخل طلاي خود به خاطر فيلم موزيكال رقصنده در تاريكي به اين جشنواره باز مي گردد.
آخرين فيلم او ماندرلي با درخشش ويلم دافو و لورن باكال دومين اثر از مجموعه سه گانه او در آمريكاست كه با داگويل آغاز شد.
ويم وندرس براي نخستين بار از سال ۱۹۹۷ در جشنواره كن حضور مي يابد.
وي در سال ۱۹۸۴ به خاطر فيلم پاريس، تگزاس برنده نخل طلا شد. فيلم تازه او سرزده نيا درباره يك ستاره رو به كهولت فيلم هاي كابوي است.
جيم جارموش با فيلم گل هاي شكسته با درخشش بيل موري به عنوان مردي كه در جستجوي فرزندي است كه هرگز از وجودش خبر نداشته وارد كن مي شود.
فيلم فارنهايت ۱۱/۹ اثر مايكل مور سال گذشته نخل طلا گرفت. ديويد كروننبرگ، كارگردان ناهار عريان نيز فيلم دلهره آور تاريخچه خشونت با درخشش ادهريس و ويليام هرت را عرضه خواهد كرد.
تيه ري فريمو، مدير هنري كن گفت: سال گذشته مي خواستيم اهميت آثار مستند سينما و انيميشن را نشان دهيم. امسال، سال بازگشت به نوعي گرايش كلاسيك با كارگردان هاي بزرگ صاحب سبك، كه بسياري از آنها قبلا در كن رقابت كرده اند، است.
تامي لي جونز، هنرپيشه آمريكايي، با نخستين فيلم خود به عنوان كارگردان در رقابت ها حضور دارد.
قسمت سوم جنگ ستارگان تحت عنوان انتقام سيت و اثري از وودي آلن به نام آخرين امتياز نيز در حاشيه جشنواره نمايش داده خواهد شد.

عليرضا خمسه:
سينماي كمدي ما سرگردان است
000309.jpg
ايسنا: عليرضا خمسه معتقد است:  سينماي كمدي در ايران خيلي سرگردان است و سياست متعادلي براي توليد آن وجود ندارد.
اين بازيگر در گفتگو با ايسنا دليل اين امر را عدم وجود سياست هاي مشخصي در توليد آثار كمدي  خواند و گفت:  به محض اينكه به اين ژانر اميدوار مي شود جاده ناصحيحي را طي مي كند و وقتي احساس مي كني كه ديگر از دست رفته با توليد دو اثر شاخص احساس مي كني دوباره به مسير اصلي برگشته است.
وي كمدي را يكي از قديمي ترين و در اصل جدي ترين شكل همايش خواند و تصريح كرد: بعد از تراژدي، كمدي آشناترين و شناخته ترين گونه نمايشي است و مضامين مورد نظر آن از جدي ترين مضامين و موضوعات اجتماعي و واقعي هستند و برعكس تراژدي كه مضامين فرازميني و ماورايي هستند كمدي به مضاميني كه به زندگي مردم مي پردازد توجه مي كند.
خمسه با بيان اينكه يكي از مهم ترين ويژگي هاي كمدي نگاه انتقادي به مسائل پيرامون انسان است تأكيد كرد: آن چيزي را كه در واقعيت مي گوييم و زندگي مردم را تشكيل مي دهد هميشه در آثار كمدي مورد تحليل و نقد قرار مي گيرد كمدي ضمن اينكه كارش ايجاد سرگرمي و خنداندن مردم است به آنها ديدگاهي براي نقد مسائل اجتماعي پيرامون ارائه مي كند.
اين بازيگر به سالهاي دهه ،۶۰ ۷۰ سينماي ايران اشاره كرد و يادآور شد: در اين سالها از ،۷۰ ۸۰ فيلمي كه در سال توليد مي شد چيزي حدود ۱۰ اثر متعلق به سينماي كمدي بود اما در دو سال گذشته كه من به عنوان داور جنبي جشنواره فيلم فجر حضور داشتم تنها دو فيلم در اين ژانر وجود داشت و يا در دوره گذشته كه حتي يك فيلم خوب كمدي هم در بخش مسابقه پيدا نكرديم كه به داوري آن بپردازيم.
عليرضا خمسه از معدود بازيگران بعد از انقلاب اسلامي است كه در كارنامه بازيگريش بيشتر آثار كمدي مشاهده مي شود.
فيلم هايي چون مهريه بي بي، چشم شيطان، كليه ازدواج، پاكباخته، من زمين را دوست دارم، جيب برها به بهشت نمي روند، دلاوران كوچه دلگشا، دو نفر و نصفي، شكار خاموش، يك روز باشكوه، آپارتمان شماره ،۱۳ ماموريت آقاي شادي و بوي خوش زندگي.

بزرگداشت سهراب سپهري در تهران
مهر: همايش «و چه سنگين مي رفت» در بزرگداشت سهراب سپهري روز يكشنبه چهارم ارديبهشت ماه در دانشگاه علوم پزشكي تهران ، دانشكده داروسازي برگزار مي شود .
همايش مذكور با حضور جواد مجابي - ضيا الدين ترابي - محمد آذر ، دكتر مشهدي زاده، هانيبال الخاص و ... برگزار مي شود . در اين همايش عده اي ديگر از هنرمندان نيز حضور دارند.

محمدعلي بني اسدي و تصويرگري كتاب «تيله هاي رنگي»
ايسنا: محمدعلي بني اسدي كتاب «تيله هاي رنگي» اثر احمدرضا احمدي را تصويرگري كرد.
بني اسدي تصويرگري هايش را با مجموعه «تيله هاي رنگي» اين شاعر معاصر همراه كرده و قرار است كتاب يادشده را تا پايان تابستان سال جاري منتشر كند و به دست كودكان برساند.
وي همچنين به تازگي بهار مي آيد را در ۱۲ صفحه تصويرسازي كرده كه قرار است توسط نشر «به نشر» در هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران عرضه شود.

تازه  هاي دنياي رسانه ها
۵۰ سال پس از اجتماع باندونگ
امروز سران كشورها و نمايندگان بيش از ۸۰ كشور در اندونزي اجتماع مي كنند تا ياد كنفرانس ۲۹ كشور آسيايي - آفريقايي را كه در آوريل ۱۹۵۵ در باندونگ (اندونزي) برگزار شده بود گرامي دارند و با توجه به اوضاع فعلي جهان، خود را متعهد به همكاري هاي تازه كنند. كنفرانس باندونگ در سال ۱۹۵۵ با هدف ريشه كن ساختن آثار هرگونه استعمار از شرق و آفريقا تشكيل شده بود و اعتقاد عمومي بر اين است كه تفكر استعمار از ميان نرفته و سلطه گران تنها تغيير لباس داده اند. در آن سال در جهان، دو بلوك آمريكا (ناتو) و شوروي (ورشو) با هم در رقابت و معارضه بودند و از اين رهگذر، كشورهاي ديگر آسوده تر مي زيستند و اتحاديه هاي آنها فعاليت چشمگير داشتند از جمله اتحاديه عرب كه امروزه تنها نامي از آن بر روي كاغذ باقي مانده است.
با توجه به وجود دو بلوك در جهان آن روز يا به تعبيري بلوك هاي كاپيتاليسم و سوسياليسم، جنبش تازه كه خارج از دو بلوك تشكيل شده بود به جهان سوم شهرت يافت كه پس از فروپاشي اسرارآميز بلوك سوسياليست و قدرت يافتن بلوك ديگر، نه تنها جنبش غيرمتعهد بلكه اتحاديه هاي ديگر هم كمرنگ شدند و فعاليت آنها به صفر نزديك شده است. جنبش عدم تعهد ژاپن را به خود راه نداد زيرا كه با آمريكا پيمان امنيت و دفاع مشترك داشت ولي نخست وزير ژاپن در كنفرانس تازه حضور يافته است. فكر ايجاد جنبش عدم تعهد از چوئن لاي، تيتو، عبدالناصر و نهرو بود كه پس از فوت آنان رنگ و جلاي خود را از دست داد. جهان امروز نه تنها با آن زمان بلكه با همه ادوار خود در طول تاريخ تفاوت دارد. روسيه كه به مدت دو قرن يك قدرت استعماري و در طول سه چهارم از قرن بيستم يك قدرت ايدئولوژيك و نظامي بود اينك تا حد يك كشور درجه دوم خود را از هياهو كنار كشيده و در برابر تهاجمات سياسي و پيشروي ديگران در ميان اقمار سابق و حتي قلمرو سنتي پيشين هم واكنش نشان نمي دهد و در يك حالت انفعال و سكون قرار گرفته است. در شرق چند شعله فعلاً بي خطر ديده مي شود. اصحاب نظر ادامه وضع موجود را كه در جهان يك قدرت برتر وجود داشته باشد، بعيد مي دانند و پيش بيني هاي آنها براي آينده چنين است: پيدايش يك مرد نيرومند در روسيه و جهان اسلاوها، خروج چين كه اينك قدرت دوم جهان است از انزوا و قيافه صلح جويانه، بيشتر شدن اختلاف نظرهاي اروپا و آمريكا، ايجاد يك اتحاد مربع از روسيه، چين، هند و ايران و بعداً پيوستن برزيل، ونزوئلا و نيجريه به آنها و بالاخره نوسازي جنبش ناوابستگان و سر برآوردن يك سازش تازه از كنفرانس جاري اندونزي.
۶۴۰ سال زندان براي سيلينگو
يك دادگاه جنايي اسپانيا «آلدولفو سيلينگو» افسر نيروي دريايي سابق آرژانتين را به جرم ارعاب، شكنجه و قتل مخالفان دولت وقت (آرژانتين) با فرو انداختن آنان از هواپيما به داخل دريا و رودخانه به تحمل ۶۴۰ سال زندان محكوم كرد. در اسپانيا مجازات اعدام لغو شده و رعايت تخفيف براي او به اين جهت بوده است كه خود را به آن دولت معرفي و اعتراف به اعمال شكنجه و قتل كرده است. محاكمه او در مادريد به اين علت بود كه چند تبعه اسپانيا هم از او شاكي بودند. وي اينك ۵۸ ساله است و جرائم او مربوط به سالهاي ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۳ و دوران حكومت نظامي ها و قتل ۳۰ هزار مخالف است. ديروز روزنامه ها در سراسر جهان عكس و اظهارات سيلينگو را در صفحات اول خود قرار داده و اظهار اميدواري كرده بودند ساير كساني كه در گذشته همين اعمال را انجام داده اند تحت فشار نيروي وجدان قرار گيرند و خود را تسليم كنند تا عمل و اظهاراتشان درس عبرت قرار گيرد و ارعاب، شكنجه و قتل از جهان رخت بر بندد.
ديداري مهم در پكن
ملاقات «لين چن» رئيس حزب كومين تانگ (مليّون چيني در تايوان) با «هو» رهبر چين در پكن در تاريخ ۲۹ آوريل از گزارش هاي مهم ديگر جهان است كه وسيعاً تفسير شده است زيرا كه چنين ديداري در شش دهه گذشته صورت نگرفته بود.
سران كومين تانگ كه حكومت چين را به دست داشتند در اكتبر ۱۹۴۹ از كمونيست هاي چيني به رهبري مائو شكست خوردند و به تايوان گريختند و در اين جزيره حكومت به راه انداختند و اين حكومت مورد حمايت آمريكا قرار گرفت و مسئله تنگه تايوان كه از كانون هاي خطر در جهان است از همان زمان به وجود آمده است. با اين كه حزب مليون، قدرت را در تايوان از دست داده است ملاقات ۲۹ آوريل، ممكن است برخي از سدها را فروريزد كه نقطه عطفي در روابط دو طرف خواهد بود.

بوستان
سوگند خورد كه در دنيا نخندد تا عاقبت كارش معلوم گردد.
در ذكر حسن بصري- تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
مشكل پاشنه پا
مردي از دكتر روزنفلد پرسيده است كه در پاشنه پايش برآمدگي دردناكي ايجاد شده است كه دارد به صورت استخوان در مي آيد از چيست؟ و اين پاسخ را شنيده است: اين رشد بافت ها و سخت شدن آنها نتيجه دويدن و يا راه رفتن زياد و بر اثر فشار وارده به پاشنه پا است و درد هنگام استراحت دادن پا بيشتر مي شود. قطعاً وزن شما زياد است. از دويدن و راه زياد رفتن دست برداريد و براي درمان به دكتر مراجعه كنيد و از آن پس نيز به جاي دويدن، شنا و يا دوچرخه سواري كنيد.

برگي از تاريخ
تعريف تابعيت ۱۷۹۱ ساله شد
۲۱ آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۷۸۲ فردريك فروبل آلماني مؤسس كودكستان هاي تازه به دنيا آمد و در كتاب تاريخ عمومي آموزش و پرورش نوشت كه ايرانيان قرن ششم پيش از ميلاد مبتكر ايجاد كودكستان و دبستان براي كودكان و نوجوانان پسر بودند كه در آنها به پرورش توجه بيشتر مي شد و از جمله راستگويي، نيت خوب داشتن و كار خوب انجام دادن، احترام به سالخوردگان، دفاع از وطن، تيراندازي، سواري، شنا و كوهنوردي تدريس مي شد. در سال ۱۹۴۶ دكتر جان كينز اقتصاددان بنام انگلستان كه قواعد متعدد بر علم اقتصاد و معاملات پول اضافه كرده است درگذشت. در سال ۱۹۴۵ واحدهاي ارتش شوروي شهر برلن را از فاصله چهار كيلومتري محاصره و زير آتش توپ قرار دادند و عناصر دو لشكر پياده را مأمور رخنه به شهر كردند كه ۹ روز بعد به دست آنان افتاد و هيتلر خودكشي كرد. در روزهاي آخر، نوجوانان آلماني و مردان پير از شهر دفاع مي كردند و مقاومت و دفاع پسران ۱۲ تا ۱۵ ساله به شهادت سربازان روس بهتر از پدرانشان و نظاميان حرفه اي بود. در سال ۱۹۴۶ در شرق آلمان نظام سوسياليستي برقرار شد. در سال ۱۹۵۴ گرگوري مالنكوف نخست وزير شوروي شد. در سال ۱۹۵۰ (۱۳۲۹ هجري) ايران با جنجال ازدواج فاطمه پهلوي، خواهر شاه وقت، در ايتاليا با يك روزنامه نگار تبعه آمريكا رو به رو شد. اين جنجال به اين لحاظ بود كه ازدواج يك زن مسلمان با مرد غير مسلمان ممنوع و به علاوه ازدواج يك زن تبعه ايران با يك مرد تبعه كشور ديگر منوط به كسب اجازه قبلي از دولت ايران (وزارت امورخارجه) است كه فاطمه پهلوي هر دو مورد را ناديده گرفته بود. وي با اين كه شوهرش را وادار به مسلمان شدن كرد بر اثر فشار مردم ايران و اعتراض روحانيون از همه مزاياي خود محروم و از بازگشت به ايران كه موجب دستگيري و محاكمه او مي شد منع شد. فاطمه سه سال و چند ماه بعد از سوي دربار بخشوده شد و به ايران آمد. وي بعداً از شوهر آمريكايي اش طلاق گرفت و با فرمانده نيروي هوايي ايران كه او نيز بعداً در يك تمرين هوايي كشته شد ازدواج كرد. در سال ۱۹۶۱ نظاميان فرانسوي در الجزاير بر ضد پاريس سر به شورش برداشتند. در سال ۱۹۶۷ يك كودتاي نظامي در يونان دولت منتخب را بركنار كرد.
و اينك برگ امروز: در سال ۲۱۴ ميلادي سناي روم «تابعيت» را در جريان تصويب قانون تعميم تابعيت رومي به گروه ديگري از ساكنان قلمرو اين كشور تعريف كرد. با اين كه از آن زمان ۱۷۹۱ گذشته و اين تعريف بارها دوباره نويسي شده و بسياري از انديشمندان موارد تازه برآن اضافه كرده اند، معذلك پايه اي كه سناي روم ريخته همچنان باقي است و رعايت مي شود. طبق تعريفي كه از تعاريف تكامل يافته «تابعيت يا شهروندي» حاصل شده است، شهروند كه عضو متساوي الحقوق و كامل يك جامعه ملي است، داراي يك رشته حقوق و تكاليف است. شهروند مي تواند از حقوق خود صرف نظر كند، ولي انجام تكاليف اجباري است و نقض آن موجب مجازات خواهد بود. به شهروندي كه از بعضي حقوق خود داوطلبانه بگذرد مثلاً حق رأي دادن در انتخابات و حق تظلم خواهي تبعه غير فعال گويند. اما، اگر عواملي در صدد بر آيند كه با تهديد و ارعاب و امثال آن يك تبعه و گروهي از اتباع را از استفاده از حق باز دارند با دولت طرف خواهند بود كه مكلف است وسائل لازم را براي برخورداري اتباع از حقوقشان فراهم آورد و با كساني كه شهروندان را اجباراً از استفاده از حق باز مي دارند برخورد كند. «ارعاب يك تبعه» در تعاريف تابعيت، در رديف شكنجه (بدني و يا رواني) قرار گرفته و جرم عمومي شناخته شده است. در صدر تكاليف يك شهروند، دفاع از حاكميت ملي و تماميت ارضي وطن قرار دارد كه سرپيچي از آن در زمان جنگ مجازات اعدام خواهد داشت. از ميان انديشمنداني كه نسبت به شهروندي نظر داده اند فرضيه «جان راولس» جامع تر و جالب تر است كه آن را در سال ۱۹۷۱ به صورت كتاب منتشر ساخته است. وي تأمين فرصت هاي مساوي را از حقوق شهروندان حذف و آن را بر تكاليف دولت اضافه كرده و تأكيد بر آن دارد. وي نوشته است: دولتي كه اين تكليف خود را عمل نكند بايد باز خواست شود. وي آموزش خوبي ها و خوبي كردن به اتباع را از تكاليف دولت ها دانسته و به اين ترتيب هدف آموزش و پرورش تنها تدريس خواندن و نوشتن نبايد باشد و به زعم او، مدرسه بايد مكاني براي پرورش انسان كامل باشد.
www.iranianshistoryonthisday.com

مهرداد اسكويي:
بين استادان سينما و فيلمسازان جوان فاصله افتاده است
به همت اتحاديه تهيه كنندگان سينماي مستند «از پس برقع» مهرداد اسكويي در خانه هنرمندان ايران به نمايش درآمد و جلسه نقد و بررسي آن با حضور كارگردان برگزار شد.
به گزارش ايسنا، فرهاد ورهرام مستندساز سينماي ايران كه در جمع حاضرين اين جلسه بود. ضمن اشاره به «از پس برقع» تصريح كرد: اين فيلم تمام ويژگي هاي يك فيلم مستند از جمله تسلط بر موضوع انتخاب، ارتباط با مردم و جلب اعتماد و... را كه هر مستندسازي بايد در نظر بگيرد، دارد. وي در ادامه گفت: بسياري فيلم ساخته مي شود با سناريست، فيلمنامه ولي نمي توانند ميزانسن بدهند اما در اين مستند مثل اينكه فيلم دكوپاژ شده است، فيلم با «مرگ» شروع مي شود و پايان آييني و روشني دارد، به هر حال اين انتخاب كاملا آگاهانه بوده است.
مرتضي رزاق كريمي نيز به عنوان تهيه كننده مستند از اسكويي درباره تهيه كنندگي اين فيلم در بخش خصوصي پرسيد كه وي پاسخ داد: هميشه در هنگام فيلمبرداري، نگران به پايان رسيدن فيلم بودم اما همراهي صميمانه گروه فيلمسازي اين امكان را داد كه من فيلم را به پايان ببرم.
اسكويي افزود: در هنگام فيلمبرداري براي گرفتن بودجه به مركز سينماي تجربي، جوان و رسانه هاي تصويري رفتم ولي هيچ همكاري نشد تا اينكه مركزي در كشور هلند كمك مالي هر چند مختصري انجام داد و بالاخره فيلم تمام شد و از اين به بعد تصميم دارم خودم تهيه كننده بشوم و بصورت خصوصي كار كنم چون در آن شرايط كار كردن سخت است.
«از پس برقع» روايت گر زندگي و مشكلات زنان خطه جنوب است كه برخي از آنها دست به خودكشي مي زنند.

فرج الله سلحشور:
پرداختن به رويدادهاي دفاع مقدس، يادآور حماسه كربلا ست
فرج الله سلحشور، نويسنده و كارگردان سينما و تلويزيون گفت: دوران دفاع مقدس، با حماسه كربلا آميخته شده به طوري كه پرداختن به رويدادهاي اين دوران، يادآور حماسه تاريخي و ارزشمند كربلا است.
به گزارش روابط عمومي و ارتباطات دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس، سلحشور، با بيان اين مطلب افزود: پرداختن به رويدادهاي دفاع مقدس، علاوه بر ثبت اين دوران، باعث ترويج فرهنگ جهاد و شهادت نيز خواهد شد.
اين كارگردان، ساخت آثار ماندگار در اين زمينه را، وابسته به درك درست فيلمساز در اين خصوص دانست و گفت: يكي از دلايلي كه باعث شده تنها شاهد آثار معدودي در اين زمينه باشيم، عدم آگاهي سازندگان در حوزه دفاع مقدس است.سلحشور، بهره گيري از فرهنگ اسلامي را براي ساخت اين گونه آثار، بسيار ارزشمند معرفي كرد و افزود: اگر فيلمسازان ما، از اين شيوه پيروي كنند، به طور حتم، شاهد تحولاتي در عرصه سينماي دفاع مقدس خواهيم بود.وي گفت: سينماي دفاع مقدس، به تنهايي مي تواند باعث تغيير و تحول و دگرگوني عظيم در سينماي ايران شود.

جشنواره تئاتر تجربه برگزار مي شود
محمد عسگري، دبير جشنواره تئاتر تجربه گفت: باوجود اينكه درخواست بودجه را به دانشگاه اعلام كرده بوديم ولي مسئولين در پيگيري آن كوتاهي كردند و به همين جهت برنامه ريزيهاي ما نيز دچار مشكل شد، از اين رو به درخواست گروههاي شركت كننده، تصميم گرفتيم تا هشتمين دوره  جشنواره تئاتر تجربه را به جاي خرداد ماه در فصل پائيز برگزار كنيم.
عسگري درباره  دلايل اين تمديد چند ماهه، گفت: تمديد كردن جشنواره به يك ماه مشكل زيادي را از ما حل نمي كرد، چون به زمان انتخابات دانشجويان مي خورديم، بعد هم فصل تابستان بود كه قاعدتا دانشگاهها تعطيل است و ما نمي توانيم فعاليتي داشته باشيم، از اين رو به ناچار فصل پاييز را برگزيديم. وي اضافه كرد: طبق فراخواني كه به زودي آماده مي كنيم، مهلت ارسال آثار دانشجويان را تا پانزدهم ارديبهشت ماه تمديد كرده ايم ولي گروه اجرايي و اسامي بازخوانهاي جشنواره در خرداد ماه مشخص مي شود.
عسگري در پايان تصريح كرد: با توجه به وقفه هايي كه در جشنواره امسال افتاده است، قرار است تراكتهاي تبليغي آماده كنيم و در مراسم اختتاميه جشنواره تئاتر دانشگاهي ايران عرضه كنيم تا مجددا دانشجويان تئاتري در معرض اخبار جديد جشنواره تئاتر تجربه قرار بگيرند.

نمايش صد فيلم سينمايي در شبكه سوم
«پرندگان» هيچكاك در نخستين برنامه «صد فيلم» جمعه  دوم ارديبهشت ماه از شبكه سوم پخش مي شود.
به گزارش ايسنا، «صد فيلم» با هدف مطرح كردن فيلم هاي تاريخ سينماي جهان و فيلم هاي مطرح روز در گروه تامين برنامه شبكه سوم تهيه شده و از اين پس جمعه ها ساعت ۲۲ و ۳۰ دقيقه به مدت ۹۰ دقيقه پخش مي شود.
تهيه كننده اين برنامه را اميدبه  خدا تهراني، بر عهده دارد. در هر برنامه، منتقد، كارگردان و صاحبنظري در مسايل سينمايي كشور نيز فيلم پخش شده را به منظور آگاهي بيشتر مخاطبان، مورد نقد و بررسي قرار مي دهد.
بنا بر اين گزارش فيلم سينمايي «پرندگان» به كارگرداني آلفرد هيچكاك محصول سال ۱۹۶۲ آمريكا بوده و در مدت زمان ۱۱۹ دقيقه بازيگراني چون تيپي هدرن، رود تايلور و سوزان پلشت را به خدمت گرفته است.
فيلمنامه توسط ايوان هانتر و بر اساس داستاني از دافنه دموريه به نگارش درآمده است.

آثار يك فيلمساز ايراني در ۵ ايالت آمريكا
فيلم هاي  مستند رخش  بر نقش ، بازار زار ساخته محمد احساني  در مراكز فرهنگي  و علمي پنج  ايالت  آمريكا به  نمايش  درآمد.
احساني  در گفت  وگو با ايرنا، افزود: اين  آثار از هفتم  فروردين  ماه  ۸۴ و در قالب  برنامه  سه هفته اي  نقد وبررسي درانجمن  آسيايي ، دانشگاه  سافولك  بوستون ، دانشگاه  نورث  ايسترن  ايلنواشيكاگو، دانشگاه  سينمايي  كلمبيا، نيويورك  و واشنگتن  به  نمايش  گذاشته  شد.
وي ، استقبال  ايرانيان  مقيم  آمريكاو مسئولان  هنري ، آموزشي  و دانشجويان  رشته سينما اين  كشور را از نمايش  آثار خود مثبت  توصيف  كرد و افزود: نوع  ديدمخاطبان  بيروني  به  آثار ايراني  جذاب  است .
وي  در عين  حال  تصريح  كرد: توليد يك  فيلم  مستند با موضوع  ايرانيان  مهاجرمقيم  كاليفرنيا به  سفارش  يك  كارگردان  و تهيه كننده  آمريكايي  و يك  ايراني علاقه مند را در برنامه  دارم .
اين  كارگردان  افزود: مراحل  تحقيق  و بررسي  توليد اين  فيلم  مستند، پاييزدر ايالت  كاليفرنيا آغاز و تا پايان  امسال  آماده  مي شود.به  گفته  وي ، مسئولان  شبكه  تلويزيوني  آمريكا از خريد و نمايش  آثارمستند ايراني  استقبال  كردند.
احساني  همچنين  از حضور فيلم  بازار زار به  عنوان  تنها نماينده  سينماي ايران  در بخش  رقابتي  جشنواره  بين المللي  بلگراد خبر داد.
پنجاه  و دومين  جشنواره  فيلم  كوتاه  بلگراد از ۲۹ فروردين  براي  يك  هفته در صربستان  و مونته  نگرو برپا شده  است .

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
سكوت
سكوت غريبي حكم فرما است. سكوتي از جنس شيشه كه مي پنداري با اولين كلام مي توان آن را در هم شكست. وسوسه غلبه بر سكوت مغلوبت مي كند.
چشمها را مي بندي تا درهم شكستنش را نبيني و فرياد مي زني.
چشم كه گشودي در مي يابي كه ميل غلبه خيال خامي بيش نبود، زيرا سكوت كوهستان از جنس كوهستان است، مغرور، بزرگ و دست نايافتني و تو هرگز نخواهي توانست آن را بشكني حتي با بلندترين فريادها در بلندترين قله ها.
مهديه سادات طباطبايي

گشتي در دنياي خبرها
دو سال حبس براي استاديار
كاليفرنيا: استاديار يك دانشكده پزشكي كه اقدام به سرقت اندام انسان ها از اين مركز آموزشي كرده بود به دو سال حبس محكوم شد. اين استاديار ۴۷ ساله در سال ۲۰۰۳ به جرم سرقت ۷۰ كيلوگرم اندام انسان از دانشكده پزشكي دستگير شد. وي در دادگاه اعتراف كرد از ۱۰ سال گذشته تاكنون به سرقت اندام ها مي پرداخت و در خانه يك كلكسيون ايجاد كرده بود.
كشف جسد حيوانات در سالن غذاخوري دبيرستان
نيوجرسي: كشف يك كيسه مملو از اندام هاي پوسيده چند حيوان زير سقف شيرواني رستوران يك دبيرستان در آمريكا، منجر به تعطيلي اين مدرسه شد.پس از اينكه بوي تعفن در سالن غذاخوري مدرسه، دانش آموزان را فراري داد، كارگران به جست وجوي سالن غذاخوري براي يافتن منبع بو پرداختند كه در نهايت اين كيسه را زير سقف شيرواني كشف كرد.مدير مدرسه، اين مكان را به مدت دو روز تعطيل كرد تا سم پاشي در آن صورت گيرد.
كسب درآمد پس از انتخاب پاپ
لندن: دو شهروند انگليسي جزو خوشحال ترين كاتوليك هاي جهان پس از انتخاب پاپ جديد بودند. در حقيقت انتخاب راتزينگر به عنوان پاپ جديد باعث شد آنها صاحب ۵ هزار پوند پول نقد شوند.اين دو مرد با مراجعه به يك بنگاه شرط بندي و با پرداخت ۵۰۰ پوند، بر روي انتخاب راتزينگر به عنوان پاپ جديد شرط بندي كردند كه با تحقق پيش بيني آنها، هريك صاحب ۲۵۰۰ پوند پول نقد شدند.
بهترين رستوران هاي جهان
لندن: هر سال مجله «رستوران» با نظرخواهي از ۵۰۰ كارشناس خود در سراسر جهان، اقدام به گزينش برترين رستوران هاي جهان مي كند كه امسال يك رستوران در لندن به نام «مرغابي چاق» عنوان نخست را به خود اختصاص داد. آشپز اين رستوران كه در غرب شهر لندن واقع است غذاهاي عجيبي مانند «كباب بره با بستني تخم مرغ» و «شكلات با طعم چرم و تنباكو» عرضه مي كند.در رده دوم اين جدول يك رستوران از اسپانيا قرار گرفت و قهرمان سال گذشته كه يك رستوران فرانسوي واقع در كاليفرنياي آمريكا بود، به رتبه سوم تنزل كرد.
۴ ماه پياده روي
ليما: سه نفر در كشور پرو قصد دارند مسافت ۲۲۰۰ كيلومتر را با پاي پياده طي كنند. هدف آنها از اين اقدام طاقت فرسا، زنده نگاه داشتن ياد و خاطره قربانيان دو دهه خشونت (دهه هاي ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰) در اين كشور است.جالب اينكه هر سه نفر، بستگان خود را در جريان اين خشونت ها از دست دادند و هنوز غرامتي را كه دولت قول پرداخت آن را به آ نان داده بود، دريافت نكرده اند.پيش بيني مي شود، پياده روي آنان، ۴ ماه به طول بيانجامد.
خودرو آتش نشاني در آتش
فلوريدا: ماموران آتش نشاني در آمريكا مجبور شدند براي چندين ساعت به خاموش كردن آتش يكي از خودروهاي خود بپردازند.هنگامي كه آتش نشان ها با اين خودرو مشغول انجام ماموريت بودند ناگهان موتور آن آتش گرفت و ماموران مجبور شدند با همكاران خود در ايستگاه تماس برقرار كنند و درخواست نيروي كمكي نمايند.به هرحال همكاران آنها پس از چند ساعت تلاش موفق به خاموش كردن شعله هاي آتش شدند اما چيزي جز آهن پاره از خودرو آتش نشاني باقي نمانده بود.
بارش باران قرمز
مسكو: ديروز در جنوب كشور روسيه، باران قرمز رنگ باريد كه علت آن آلودگي ايجادشده توسط يك كارخانه توليد رنگ بود. به گزارش ايتارتاس، باران قرمزرنگ در زمين هاي كشاورزي منطقه فرود آمد اما هيچ خطري حيوانات يا انسان ها را تهديد نكرد.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز:ساعت ۱۳و ۳ دقيقه
اذان مغرب امروز:ساعت ۲۰و ۱ دقيقه
اذان صبح فردا:ساعت ۴ و ۵۴ دقيقه
طلوع آفتاب فردا:ساعت ۶ و ۲۴ دقيقه

گل و گياه
استرپتوكارپوس
000306.jpg
نام علمي: Streptocarpus Xhybridus شConcord'
خانواده: GESNERIACEAE
گياهي است هميشه سبز با بلندي و گستردگي حدود ۳۰ سانتيمتر و گل هاي شيپوري به رنگ آبي _ بنفش كه ارديبهشت و خردادماه ظاهر مي شوند. بصورت گلداني درون خانه يا پاسيو نگهداري مي شود.
نيازها: مكان سايه _ روشن، خاك سبك غني از كمپوست، در فصل بهار و تابستان دمايي حدود ۱۳ درجه سانتيگراد براي آن مناسب است. از ارديبهشت تا مهرماه هر ۱۴-۱۰ روز كود مايع ضعيف به گلدان بدهيد.
ازدياد: از طريق تقسيم گياه و كاشت مجدد آن در اسفندماه و يا تهيه قلمه از برش هاي برگ و كاشت آنها در قسمتهاي مساوي از خاك پيت و ماسه در دماي ۱۸ درجه سانتيگراد از ارديبهشت تا تيرماه صورت مي گيرد.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |