پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
مجلس كليات لايحه حمايت از حقوق
مصرف كنندگان راتصويب كرد
000336.jpg
گروه سياسي: در جلسه علني روز گذشته مجلس شوراي اسلامي كليات لايحه حمايت از حقوق مصرف كنندگان مطرح شد و به تصويب رسيد.
درصورت تصويب نهايي اين لايحه، كليه عرضه كنندگان كالا و خدمات مسئول صحت و سلامت كالا و خدمات عرضه شده مطابق با ضوابط و شرايط مندرج در قوانين و يا مندرجات قرارداد مربوطه يا عرف در معاملات هستند و بايد كليه خسارات مادي و معنوي ناشي از عيوب يا عدم انطباق كالا يا خدمات را جبران كنند.
همچنين طبق ماده سه اين لايحه عرضه كنندگان كالا و خدمات مكلفند ضمانتنامه اي را كه دربردارنده مدت و نوع ضمانت است را همراه با صورتحساب فروش به مصرف كنندگان ارايه نمايند.
براساس بند «ه» ماده مذكور عرضه كنندگان كالا بايد از تحميل كالاي خاص يا همراه بودن كالاي ديگر يا مشروط نمودن تحويل يا ادامه خدمت به نحوي كه حق آزادي انتخاب مصرف كننده را سلب يا محدود كند خودداري نمايند.
درصورت تصويب، چنانچه عرضه كنندگان كالا و خدمات يا توليدكنندگان و فروشندگان مطلع از عيبي باشند كه به واسطه آن عيب خساراتي به مصرف كنندگان وارد شده است علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس تعزيري از يك ماه تا نود و يك روز و جزاي نقدي حداكثر تا معادل دو برابر خسارات وارده محكوم خواهند شد.
هم چنين طبق ماده ۲۶ لايحه، عرضه كنندگان كالا و خدمات يا توليدكنندگان و فروشندگاني كه مبادرت به تبليغات خلاف واقع و ارايه اطلاعات نادرست نموده اند درصورت ورود خسارات ناشي از مصرف همان كالا و خدمات به مصرف كنندگان علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس تعزيري از سه ماه تا شش ماه و جزاي نقدي حداكثر تا معادل دو برابر خسارات وارده محكوم خواهند شد.
مراجع ذي صلاح رسيدگي كننده مي توانند علاوه بر مجازات هاي مقرر قانوني، عرضه كنندگان كالا و خدمات يا توليدكنندگان و فروشندگان را به طور دائم يا موقت از توليد، فروش و عرضه كالا و خدمات محروم، منع يا مجبور به جمع آوري كالاهاي عرضه شده براي فروش يا تعمير و رفع عيب و اصلاح كالاهاي فروخته شده يا خدمات عرضه شده بنمايد.
در جلسه ديروز هم چنين تقاضاي دولت وعده اي از نمايندگان مجلس مبني بر اولويت رسيدگي به لايحه امور گمركي طبق اصل ۸۵ قانون اساسي مطرح شد كه به تصويب نرسيد.
هم چنين لايحه معاهده اصول مناسبات دوستانه و همكاري بين ايران و دولت جمهوري آذربايجان كه در جلسه علني ديروز راي گيري درباره آن صورت نگرفت مطرح شد كه نمايندگان به آن راي مثبت دادند.
بررسي مذاكرات هسته اي با حضور روحاني
حسن روحاني هم ظهر ديروز با حضور در صحن مجلس در يك نشست غيرعلني غيررسمي آخرين نتايج مذاكرات هسته اي را براي نمايندگان تشريح كرد.
روحاني در جمع خبرنگاران گفت: قرار با اروپا از سوم فروردين اين است كه پس از اين مباحث و مذاكراتي كه جمهوري اسلامي ايران در آن اجلاس روي ميز گذاشته، مورد بحث قرار گيرد.
وي گفت: بحثي درباره توقف غني سازي صورت نگرفته و اساس اين است كه چگونه ايده هاي جمهوري اسلامي اجرايي شود و چگونه غني سازي توام با عدم نگراني ايجاد شود.
دبير شوراي عالي امنيت ملي گفت: پيشنهاد ما طولاني نبودن مذاكرات مي باشد و اگر ببينيم به نتيجه نمي رسيم و مباحث صادقانه نيست، مذاكرات قطع خواهد شد.
روحاني افزود: ما از ابتدا اين بحث را با اروپاييان كه آيا آنها توانمندي حل مساله را دارند يا نه داشته ايم و آنها همواره گفته اند كه ما طرف مذاكره با جمهوري اسلامي هستيم اما در مقام عمل اروپاييان با آمريكايي ها يك نوع هماهنگي داشته اند. وي تصريح كرد: اميدواريم كه اروپا توان حل و فصل نهايي مساله را داشته باشد البته آنچه اروپا مي خواهد اين است كه آمريكا را به سمتي كه خودشان مي خواهند بكشانند. حال آنكه موفق مي شود يا نه بايد در عمل آن را ببينيم.
روحاني درباره افزايش دستگاه هاي غني سازي اورانيوم به مرور زمان گفت: قرار نيست ايده هايي را كه ما مطرح كرده ايم آشكار كنيم، آنچه وجود دارد اين است كه ممكن است اين ايده ها مرحله به مرحله به اجرا درآيد.
درنهايت جمهوري اسلامي از ظرفيت غني سازي خود چيزي كم نخواهد كرد اما چگونگي طي مراحل در مذاكرات مطرح است و قابل آشكار كردن نيست. وي گفت: مبناي همه مذاكرات ما چگونگي تحقق تضمين عيني است تا مذاكرات بر پايه تضمين هاي محكم به نتيجه برسد.
اصرار ما در مرحله اول مذاكرات اين بود كه اروپاييان ابتدا پيشنهادهاي خود را طرح كنند و از آنچه كه به عنوان طرح ايران، ياد مي شود، پيشنهاد ايران نيست. واقعيت آن است كه ايران براي خروج از بن بست ايده هايي را روي ميز گذاشته تا به مذاكرات سرعت ببخشد وگرنه تضمين عيني ازنظر ما همان پروتكل است و اگر پروتكل اجرا شود تضمين وجود خواهد داشت.
روحاني درخصوص وقايع خوزستان نيز گفت: اتفاقات اخير خوزستان آن هم پس از يك نامه جعلي نشان داد كه نيازمند بررسي و مطالعات ريشه اي و عميق است.
وي افزود: عوامل خارجي ازجمله شبكه الجزيره در اين اغتشاشات دخيل مي باشند اما اساس كار يك نامه جعلي بود كه اين مساله نشان داد ما بايد سطح اطلاعات و هوشياري مردم را بالا ببريم و درعين حال اين زمينه ها را نيز ازبين ببريم.
دبير شوراي عالي امنيت ملي تصريح كرد: يكي از ماموريت هاي وزارت اطلاعات اين است كه جعل كننده، طراحان و انتشاردهنده را شناسايي كند و قطعاً اطلاعات اوليه در اين زمينه وجود دارد.

پيام آيت ا... مهدوي كني به كانديداهاي اصولگرا:
اصولگرايان مي توانند به يك كانديداي واحد برسند
000339.jpg
مهر: يك مقام مطلع جزئيات پيام آيت ا... مهدوي كني به نامزدهاي اصولگرايان در انتخابات رياست جمهوري آينده را اعلام كرد.
در اين پيام آمده است:نامزدهاي اصولگرا يكديگر را خوب مي شناسند و همگي سابقه فعاليت در انقلاب و پست هاي اجرايي داشته اند، براي هم ناشناخته نيستند و در خدمت انقلاب اسلامي، امام، رهبري بوده و هستند. با اين شناخت مناسب است نامزدهاي فعلي و يا ديگراني كه بعدا مطرح خواهند شد با هم جلسه اي داشته باشند و از بين خود فردي را به عنوان نامزد «اصلح» و نهايي به مردم شريف ايران معرفي كنند.
اين پيام مي افزايد: اين احتمال وجود دارد كه افراد قدري با هم متفاوت باشند. اما اين تفاوتها به اندازه اي نيست كه انتخاب فرد «اصلح» را بين خودشان با مشكل مواجه كند. كانديداها به حفظ انقلاب و خط امام و اسلام بينديشند، با هم جمع شوند و فرد مورد نظر خود را به عنوان نامزد اصلح معرفي نمايند و سپس چه در موقع انتخابات و چه پس از آن براي او تبليغ و با از خود گذشتگي و ايثار به او كمك كنند.
در ادامه آمده است: بعد از انتخاب فرد مورد نظر، كه در ميان اين جمع داراي امتيازاتي است، هر چند ديگران از جهاتي، بهتر مي باشند، ولي از امتيازات خود چشم پوشي نمايند و در موقع عمل و همكاري امتيازات خود را با امتيازات و ويژگي هاي وي ضميمه كرده و او را در همه مراحل ياري نمايند.
با اين عمل خداپسندانه، مردم احساس آرامش كرده و نامزدها را خدمتگزار به انقلاب مي دانند و توهم قدرت طلبي و رياست خواهي از ديدگاه مردم در خصوص آنها پيش نمي آيد.
آيت ا... مهدوي كني يادآور شده است اين شيوه كار و عمل در شروع انقلاب و سال هاي متمادي در امور مهمي مانند رياست جمهوري و ساير پست هاي اجرايي سابقه داشته كه احساس وظيفه، از خودگذشتگي و روحيه اخلاص باعث مي شد كه دوستان انقلاب، افرادي كه از جهاتي مفيدتر و مؤثرتر بودند را بر خود ترجيح دهند. اكنون نيز افراد دلسوز انقلاب و پيرو امام و رهبري تا فرصت باقي است به اين كار مهم اهتمام ورزند كه هم مرضي خداوند متعال است و هم موجب جلب رضايت و اعتماد مردم خواهد بود و در اين صورت است كه خداوند لطف و فضل خود را بر همه نازل خواهد كرد.
همانگونه كه اميرالمؤمنين عليه السلام در شرح زندگاني خود در صدر اسلام مي فرمايند: در زمان پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم ما دربرابر دشمنان به ظاهر در اقليت و ضعف بوديم ولي چون خداوند صدق و صفا را در ما ديد نصرت خود را بر ما نازل كرد.
در اين پيام تصريح شده است، نامزدها بايد اطرافيان و طرفداران خود را به تقوي سفارش كرده و سعي در كنترل حركات و سخنان آنان نمايند و از مواردي كه موجب تضعيف ديگران و شخصيتهاي نظام اسلامي مي شود پرهيز كنند. چرا كه اين حركات و سخنان با ويژگي هاي حضرت امام (ره) سازگاري نداشته و همواره امام و رهبري همه افراد به خصوص مقامات را از شنيده ها و گفته ها كه پايه و اساس درستي ندارند بر حذر داشته اند.
آيت ا... مهدوي كني افزوده است: همه بايد انتخابات را مظهر همبستگي ملي و مشاركت عمومي قرار داده و شيريني وحدت و عزت رابه كام همه بچشانيم.
وي خاطرنشان كرد: اينجانب اين پيام و پيغام را نه با عنوان مسئووليتهاي رسمي كه عهده دار آن هستم، بلكه به عنوان يك روحاني كه دوران پيري را مي گذراند و سرد و گرم زندگي را چشيده و نوسانات انقلاب اسلامي را از نزديك مشاهده و با آن دست و پنجه نرم كرده ، به شما دوستان ابلاغ مي نمايم و تاكيد مي كنم چنانچه وحدت و انسجام خود را حفظ كنيم، مردم اعتماد و اطمينان بيشتري پيدا كرده و حضور چشمگيري را در انتخابات خواهند داشت و روزي در پيش خواهد بود كه دشمن هم مايوس خواهد شد.

كشتار در حديثه كشف ۵۰ جسد در دجله
جلال طالباني، رئيس جمهور عراق در نشستي خبري در بغداد، كشف اجساد پنجاه گروگان در رود دجله را تأييد كرد و گفت كه اين افراد به دست تروريستها كشته شده اند.
به گزارش بي.بي.سي، طالباني گفت: دولت عراق اسامي همگي كشته شدگان و قاتلان آنها را در اختيار دارد و بزودي جزئيات بيشتري در اختيار رسانه ها قرار خواهد داد.
مقامهاي سياسي شيعه در عراق چهار روز پيش خبر داده بودند كه افراد مسلح سني مذهب ۵۰ نفر را در شهر مدائن در جنوب بغداد گروگان گرفته و تهديد كرده اند كه آنها را به قتل خواهد رساند. نيروهاي امنيتي پس از جستجو در مدائن اعلام كردند كه هيچ مدرك و قرينه اي كه حاكي از گروگانگيري و حتي وجود افراد مسلح در اين شهر باشد، نيافته اند. كمي بعد كه مقامهاي سياسي شيعه از كشف دهها جسد در رود دجله در جنوب مدائن خبر دادند، خبرگزاري رويتر گزارش داد كه مردم و پليس محلي از وجود چنين اجسادي اظهار بي اطلاعي مي كنند.
رئيس جمهور عراق پس از ديدار با ابراهيم جعفري، نخست وزير شيعه مذهب خود و عبدالعزيز حكيم، رئيس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق كه از مهمترين تشكلهاي شيعي در اين كشور به شمار مي رود خبر كشف اجساد را تأييد كرد.
در همين روز، در شهر حديثه در ۲۶۰ كيلومتري شمال غرب بغداد، بيست سرباز عراقي كه سوار بر اتوبوس بودند به دست گروهي از افراد مسلح ربوده و پس از برده شدن به ورزشگاهي در شهر، تيرباران شدند. از ميان اين سربازان تنها يك تن جان سالم به در برده است. ديروز در شهر بغداد نيز ميزان حملات شورشيان افزايش يافت.

بيانيه فرمانداران سراسر كشور:
برعهد صيانت از آراي مردم استواريم
ايسنا: بيانيه پاياني همايش فرمانداران سراسر كشور صادر شد؛ در اين بيانيه، تحقق يك انتخابات حداكثري در مسير بالابردن مشروعيت مردمي نظام موجب سرافرازي، افتخار و پيشرفت جامعه خوانده  شده است.در اين بيانيه آمده است: بر هيچ كس پوشيده نيست كه در شرايط كنوني، با عنايت به تهديدات بين المللي در حال عبور از يكي از گذرگاههاي حساس و تاريخي مي باشيم و هر روز بر شدت اين حساسيت و تهديدات افزوده مي شود.براي مقابله با اين تهديدات، با لحاظ كردن تجربه هاي گرانقدري كه در طول تاريخ انقلاب اسلامي داشته ايم نقش و حضور و مشاركت مردم در صحنه هاي مختلف سياسي اجتماعي كشور به عنوان يك عامل پررنگ و تأثيرگذار نبايد فراموش شود.به همين دليل هر انتخاباتي كه با مشاركت گسترده مردم روبه رو شده، نقطه گشايش گره هاي ديگر در كشور بوده است.
در اين بيانيه خاطرنشان شده است همانگونه كه در انتخابات ادوار گذشته بنا به تعهد قانوني و شرعي، كارنامه اي درخشان توام با سرافرازي و افتخار در پيشگاه شما مردم عزيز داريم و با تمام وجود از راي مردم صيانت كرديم، مجدداً تأكيد مي كنيم بر همان عهد استواريم و اعتقاد داريم علاوه بر آنكه برگزاري انتخابات سالم يك وظيفه قانوني براي ماست، عامل مؤثري براي دلگرمي و حضور مردم در صحنه انتخابات است.بديهي است، تأكيد رياست محترم جمهوري جناب آقاي خاتمي و وزير محترم كشور در همايش فرمانداران اين وظيفه را سنگين تر كرده و بر تعهد ما افزوده است.

رئيس ستاد انتخابات صدا و سيما:
سياست رسانه ملي قرار دادن يكسان امكانات به همه نامزدهاست
ايسنا:  رحماني فضلي، رئيس ستاد انتخابات صدا و سيما در يك نشست خبري به سئوالات خبرنگاران در خصوص اقدامات اين سازمان در مورد انتخابات رياست جمهوري پاسخ داد.
رحماني فضلي، رئيس ستاد انتخابات صدا و سيما و معاون سياسي اين سازمان، با بيان اينكه صدا و سيما قصد دارد از مجموع تجربيات انتخابات گذشته براي مشاركت حداكثري و برگزاري انتخابات سالم استفاده كند، گفت: بي طرفي صدا و سيما هدف اصلي محسوب مي شود.
رحماني فضلي ادامه داد: شروع فعاليتهاي صدا و سيما از مهرماه با آغاز به كار بخش خبري ۳۰/۲۰بود و سپس راه اندازي اخبار دانشجويي در شبكه خبر. از ۱۵ بهمن نيز برنامه هاي تبييني را آغاز كرده ايم كه تا خردادماه ادامه خواهد داشت و در اين مدت در قالب برنامه هاي سياسي و اجتماعي به تبيين انتخابات مي پردازيم. از ابتداي ارديبهشت نيز گروههاي سياسي و اجتماعي دور جديد فعاليت خود را در خصوص انتخابات آغاز مي كنند.
وي با بيان اينكه صدا و سيما برنامه هايي براي تبليغات كانديداها پيش بيني كرده است، گفت: اگر برنامه هاي صدا و سيما در كميسيون تبليغات به تصويب برسد برنامه هاي انبوه و جذابي براي كانديداها خواهيم داشت.
رحماني فضلي با تأكيد بر مساوي بودن شرايط براي كانديداها، گفت: سياست رسانه بر اين است كه همه امكانات را به طور مساوي در اختيار همه نامزدها قرار دهد.
رئيس ستاد انتخابات صدا و سيما افزود: همه برنامه هاي تبليغاتي نامزدها قبل از پخش توسط كميسيون تبليغات بازبيني مي شود و اگر اشكالي در آن باشد، با نظر خود كانديدا اصلاح خواهد شد.
رحماني فضلي با تأكيد مجدد بر اينكه افزايش تعداد كانديداها كار صدا و سيما را با مشكل مواجه مي كند، تصريح كرد: ما آمادگي پخش مناظره  كانديداها را داريم، ولي مشكل اينجاست كه در چنين برنامه اي در دوره قبل انتخاب رياست جمهوري هيچ كس حاضر به مناظره نشد.
وي در مورد زمان پخش برنامه ها نيز گفت: كميسيون تبليغات در مورد زمان و ساعت پخش برنامه ها تصميم مي گيرد.
وي با بيان اينكه در خصوص پخش اخبار نامزدها به ما فشار زيادي وارد مي شود، گفت: در خصوص پخش تصوير كسي كه اكنون مسئوليت دارد به ما زياد فشار وارد مي شود (به ما از سوي ديگران انتقاد مي شود). مثلا ما چند روز قبل كه آقاي قاليباف فرمانده نيروي انتظامي بود به طور مرتب در خصوص اخبار نيروي انتظامي با وي مصاحبه مي كرديم و يا خبرهاي نيروي انتظامي را پخش مي كرديم و نمي توانستيم چنين كاري را نكنيم. اين مسأله در مورد آقايان احمدي نژاد و هاشمي رفسنجاني نيز صدق مي كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا دستوري براي عدم استفاده از امكانات صدا و سيما براي نامزدها داده شده يا خير؟ گفت: هيچ امكان دولتي نبايد در انتخابات در اختيار نامزدها گذاشته شود و رئيس سازمان هم در بخشنامه اي ابلاغ كرده كه هيچ يك از كارمندان و مديران صدا و سيما نبايد در ستادهاي انتخاباتي عضو شوند.
رحماني فضلي در پاسخ به سئوال ديگري مبني بر حمايت سازمان صدا و سيما از لاريجاني و يا استفاده وي از امكانات اين سازمان، گفت: بنده و آقاي ضرغامي سالهاست كه با آقاي لاريجاني رفاقت داريم و اين رفاقت نه تنها با لاريجاني بلكه با ساير دوستان نيز هست. اما اين رفاقت باعث نمي شود كه آنها از امكانات سازمان استفاده كنند. همه اين افراد تأكيد دارند كه رسانه بايد مستقل باشد. به عنوان مثال هنگامي كه از لاريجاني بعنوان عضو شوراي عالي امنيت ملي در خصوص انرژي هسته اي براي شركت در يك برنامه دعوت كرديم واقعا از حضور در برنامه صدا و سيما ابا داشت. حتي برادر ايشان هم  چنين مسأله اي را رعايت مي كند.
وي در پاسخ به اين سئوال كه آيا اين كه گفته مي شود صدا و سيما دستاوردهاي دولت را پخش نمي كند صحت دارد يا خير؟ گفت: اين حرف واقعا غيركارشناسي است. اگر مردم احساس كنند كه نظام در حال فعاليت است هميشه حامي آن خواهند بود. من به جرأت مي گويم حتي يك خبر از كارهاي عمراني دولت نداريم كه پخش نشده باشد. ما حتي خبر افتتاح پروژه هايي كه سه بار افتتاح شده را باز هم پخش مي كنيم. در ايامي مثل دهه فجر تك تك وزراء از برنامه هاي خود به طور مستقيم يا غير مستقيم گزارش مي دهند و كساني كه چنين مطالبي را مطرح مي كنند هيچ استدلالي ندارند. حتي اين را براي اولين بار اعلام مي كنم كه مقام معظم رهبري تأكيد دارند و رسما ابلاغ كرده اند كه به فعاليتهاي دولت آقاي خاتمي بيشتر از فعاليتهاي دولت آقاي هاشمي پرداخته شود، با اين وجود اصلا قابل قبول نيست كه ما دستاوردهاي دولت را منعكس نكنيم.

خرازي در نشست خبري با همتاي كويتي:
دخالت بيگانگان در منطقه به گسترش صلح و امنيت كمك نمي كند
ايسنا : خرازي از عملكرد تيم مذاكره كننده هسته اي ايران با اروپا دفاع كرد و گفت: بهترين نفرات را براي مذاكرات هسته اي انتخاب كرده ايم.
سيد كمال خرازي، وزير امور خارجه كشورمان روز گذشته پس از مذاكره با شيخ احمد آل صباح، همتاي كويتي اش در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سوال خبرنگار ايسنا كه آيا آن چنان از عملكرد تيم مذاكره كننده هسته اي دفاع مي كند كه قرار نباشد در دولت آينده اين تيم تغيير كند، گفت: اگر كسي مدعي است كه مي تواند افراد بهتري را براي مذاكره پيدا كند، ميدان باز است، اين گوي و اين ميدان.
وزير امور خارجه كشورمان هم چنين اظهار داشت: حساسيتي كه كشورهايي مثل آمريكا نسبت به توسعه فن آوري هسته اي در كشورهاي اسلامي دارند، از حمايتي سرچشمه مي گيرد كه از رژيم صهيونيستي دارند.
خرازي ادامه داد كه در برنامه هسته اي كشورهاي اسلامي و رژيم صهيونيستي تفاوتي ماهوي وجود دارد؛ مبني بر آن كه كشورهاي اسلامي قصد دارند از فن آوري هسته اي براي مصارف صلح آميز استفاده كنند، اما رژيم صهيونيستي زرادخانه سلاح هسته اي دارد.وي در ادامه با تصريح اين كه منطقه خليج فارس، منطقه اي بسيار حساس و مهم است، گفت: دخالت بيگانگان در يك منطقه در درجه اول توهيني به اعضاي آن منطقه است و نمي تواند به گسترش صلح و امنيت كمك كند؛ چرا كه آنها اهداف و منافع خاص خود را دنبال مي كنند.وي ادامه داد: ما متاسفيم كه در اثر تجاوزات رژيم صدام به دو همسايه اش، موجبات ورود نيروهاي خارجي به منطقه فراهم شد. معتقديم كه مسايل منطقه را خود اعضاي منطقه مي توانند حل و فصل كنند.
وزير امور خارجه كشورمان در خصوص مسايل فلات قاره با كويت تأكيد كرد: چنين مسايلي معمولا دهه ها به طول مي انجامد تا به نتيجه برسد.ولي خوشبختانه مذاكرات فلات قاره ايران و كويت پيشرفت بسيار خوبي داشته است و اميدواريم در آينده نزديك بتوان با تصميمات در سطح رهبران دو كشور مساله به پايان برسد و ما تصميم گرفتيم مذاكرات را در سطح كارشناسان دو كشور ادامه دهيم.وزير امور خارجه كويت نيز با اشاره به آن كه موارد مشترك نگراني ميان ايران و كويت بسيار است، اظهار داشت: در مساله عراق پيشرفت هايي داشته ايم و با ايران همكاري مي كنيم.وي افزود: اميدواريم در مساله مرز آبي نيز به راه حلي برسيم و اميدواريم در دوره رياست جمهوري آقاي خاتمي، اين پرونده مختومه شود.الصباح در پايان گفت: نيروهاي خارجي در منطقه تاثيري بر تصميم گيري كويت ندارند.
كويت به خاطر مساله ملي اش از آنها كمك خواسته است.

اخبار كوتاه
هاشمي رفسنجاني: حق وتو ارمغان عهد استعمار است
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با فرستاده ويژه رئيس جمهور پاكستان گفت: حق وتو به عنوان يك تصميم ظالمانه، ارمغان تلخ عهد استعماري است كه بر مردم جهان تحميل شد.به گزارش روابط عمومي  مجمع تشخيص مصلحت نظام، اكبر  هاشمي  رفسنجاني در اين ديدار اظهارداشت: رفع اين تبعيض خواست مردم جهان است و لازم است با اطلاع رساني مفيد و موثر از جمله برگزاري كنفرانس هاي جهاني افكار عمومي  جهانيان را در اين امر مهم سهيم كرد.وي خواستار هماهنگي و همكاري كشورهاي جهان سوم و جهان اسلام به منظور حركت وسيع در جهت احقاق حق خود در اين مسئله مهم شد.رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان مطلب فوق تصريح كرد: همكاري جهان اسلام يك ضرورت تاريخي است و مسلمانان با داشتن نزديك به شصت راي در سازمان ملل در صورت هماهنگي مي توانند بسيار تاثير گذار باشند، البته منوط به اين كه با برنامه و ساماندهي صحيح در اين جهت حركت كنند.
وي با اشاره به پيشينه مذهبي، تاريخي و فرهنگي تهران و اسلام آباد گفت: جمهوري اسلامي ايران علاقه مند به توسعه و ارتقاء سطح همكاري با پاكستان در همه زمينه هاست.
در ابتداي اين ديدار فرستاده ويژه پرويز مشرف با تشريح روابط دو كشور و مواضع دولت متبوعش در مورد اصلاح ساختار سازمان ملل گفت: اصلاح سازمان ملل بايد به كسب اجماع اعضاي سازمان صورت پذيرد.
فرستاد ويژه رئيس جمهور پاكستان گفت: تجربه نشان داد اعضاي شوراي امنيت حافظ منافع كشورهاي متبوعشان هستند، نه حافظ منافع كشورهاي عضو سازمان ملل.
پيگيري پرونده وبلاگ نويسان با حضور هاشمي شاهرودي
برخي ضابطان تخلف كرده اند
ايسنا: آخرين جلسه از هيات تعيين شده براي بررسي صحت ادعاهاي متهمان سايت هاي اينترنتي و وبلاگ نويسان درحضور رئيس قوه قضائيه تشكيل شد.
جمال كريمي راد با بيان اين خبر گفت: با توجه به دستور رئيس قوه قضائيه، هياتي براي پيگيري ادعاهاي اين افراد تشكيل شد كه با تشكيل جلسات متعدد و بررسي پرونده اين افراد توسط قاضي حقوق شهروندي دادسراي انتظامي قضات و داديار اين دادسرا، گزارش كاملي از روند رسيدگي به اتهامات و ادعاهاي اين افراد تهيه شد. وي با بيان اينكه هيات تعيين شده نظر خود را به رئيس قوه قضائيه ارائه كرده است، خاطر نشان كرد: هيات به اين نتيجه رسيد كه در مجموع غير از ۴ نفر از متهمان پرونده، ساير افرادي كه تحت پيگرد قرار گرفتند نقش فعال و آگاهانه اي در مسايلي كه به آنها تفهيم شده نداشته و در اقدامات آنها سوء نيتي نبوده است. البته اين گزارش به دادسرا ارائه شد و دادسرا نيز آنرا پذيرفت.
وي تأكيد كرد: غير از ۴ نفر از متهمان پرونده ساير افراد به علت احراز عدم سوء نيت با قرار لازم مختومه شد و ۴ نفر باقيمانده با توجه به بررسي هاي انجام شده در دادگاه حاضر خواهند شد كه ان شاءالله در دادگاه مورد رافت اسلامي قرار گيرند. وي در پاسخ به اين سوال كه آيا صحت ادعاي اين افراد ثابت شده است يا خير؟ تصريح كرد: در مجموع يكسري عدم رعايت قوانين و مقررات و تخلف وجود داشته كه برخورد مي كنيم و مورد پيگيري قرار خواهد گرفت.
سخنگوي قوه قضائيه درپاسخ به اين سوال كه آيا تخلف احتمالي برخي ضابطان قضايي در اين پرونده محرز شد؟ اظهار داشت: به طور كلي درباره چه ضابط و چه مقام قضايي، به اين نتيجه رسيديم كه درمواردي رعايت قوانين نشده بود و تصميمات لازم اتخاذ خواهد شد. وي در خصوص زمان برگزاري دادگاه اين ۴ متهم باقيمانده در اين پرونده گفت: پس از صدور كيفرخواست، به پرونده آنها رسيدگي مي شود و البته براساس همين كيفرخواست مشخص خواهد شد كه چه دادگاهي صلاحيت رسيدگي به اتهامات اين افراد را دارد. وي در پايان گفت: براي تمام خانمهاي متهم در اين پرونده قرار منع پيگرد صادر شده است.
درخواست ۱۸۰ نماينده از رئيس جمهور
براي برخورد با عوامل تفرقه در خوزستان
مهر: ۱۸۰نماينده مجلس با ارسال نامه اي خطاب به حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد خاتمي رييس جمهور خواستار برخورد قاطع با عوامل تفرقه انگيز و آشوب طلب شدند.اين نمايندگان از رئيس جمهور خواستند با عواملي كه نغمه هاي شومي را سر مي دهند چه در درون قوه مجريه و چه خارج از آن برخورد قاطع و صريحي صورت پذيرد. موضعگيري هاي مسئولين اجرايي به گونه اي انجام شود كه ضمن احترام به تمامي قوميت ها از هرنوع مطلب تحريك آميزي كه موجب گسست همبستگي ملي شود، اجتناب نمايند.در اين نامه همچنين آمده است: اهمال كنندگان و عوامل اجرايي كه در جهت رفع چالشهاي اجتماعي و سياسي با بي تفاوتي تلاش به موقعي انجام نداده و نمي دهند را شناسايي و بدون مسامحه كاري عزل نمايند.
نمايندگان همچنين خواستار شدند، هيات ويژه اي به استان خوزستان و به خصوص شهرستان اهواز اعزام و حوادث و رويدادهاي سه روز گذشته را از نزديك بررسي كند و چنانچه ماموراني با خروج از دايره قانون و وظايف معين موجب هتك حرمت منازل و شهروندان بيگناه شده اند در اسرع وقت شناسايي و طبق مقررات با آنان قاطعانه برخورد شود. آنها يادآور شدند: خسارتهاي وارده به مردم اهواز در اسرع وقت جبران و دستگير شدگان بيگناه كه اغلب دانش آموزان و يا افراد كم سن و سال مي باشند از بازداشت آزاد گردند و همچنين خواستار اطلاع رساني دولت نسبت به فعاليت هاي انجام شده گرديدند.
شايان ذكر است، روز گذشته ادام ارلي معاون سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در اظهاراتي مداخله جويانه در قبال حوادث خوزستان با متهم كردن جمهوري اسلامي ايران به آنچه كه نقض حقوق بشر ناميد، مدعي شد: «اين نخستين بار نيست كه ايران اين چنين نقض حقوق بشر را انجام داده است.»
سخنگوي كاخ سفيد با اشاره به اينكه در اين درگيري ها ممكن است چندين نفر كشته و صدها نفر دستگير شده باشند، گفت: «به نظر ما، اين ناآرامي و اين دستگيري ها رد حقوق گروه هاي اقليت در ايران است.»
پاكستان: احداث خط لوله گاز ايران باوجود مخالفت آمريكا
بررسي مي شود
ايرنا: نخست وزير پاكستان اعلام كرد طرح احداث خط لوله انتقال گاز ايران به هند و پاكستان، باوجود مخالفت دولت آمريكا، از سوي اسلام آباد دنبال مي شود.«شوكت عزيز»  در مصاحبه با تلويزيون خصوصي «جيو» كه روز گذشته پخش شد گفت: پاكستان سه طرح واردات گاز با خط لوله از ايران، تركمنستان و قطر را بررسي مي كند و براساس منافع ملي خود تصميم مي گيرد.
نخست وزير پاكستان افزود: اسلام آباد به دهلي اعلام كرده است، براي تامين امنيت مسير انتقال انرژي به هند و شركت در مذاكرات مربوطه آمادگي كامل دارد.
انتظار مي رود، وزيران نفت پاكستان و هند در ديداري كه ماه مه آينده (ارديبهشت و خرداد) در اسلام آباد انجام مي گيرد، درباره خط لوله انتقال گاز ايران به اين دو كشور و مسايلي نظير فروش گازوييل هند به پاكستان مذاكره كنند.
مسئول نهاد ولي فقيه در دانشگاه شهيد بهشتي:
محبت اساس خدمت رساني به مردم است
سما: مسئول نهاد ولي فقيه در دانشگاه شهيد بهشتي گفت: در هر سازمان يا دستگاهي كه حضور داريم بايد محبت كردن به ديگران را اساس خدمت رساني به مردم قرار داد . حجت الاسلام نقويان روز گذشته در نشست هفتگي شوراي شهرداران ، معاونين و مديران شهرداري تهران با بيان اين مطلب افزود: شخص مسئول در هر ارگاني بايد مردم را خانواده خدا بداند و با ديد محبت آميز نسبت به رفع امور شهروندان اقدام كند زيرا تنها فرمول داشتن دل پاك محبت كردن است.به گفته وي با فرمول محبت مي توان بسياري از معضلات مديريت را هم حل كرد و شهرداري هم در خدمت رساني به مردم بايد اين اصل را مد نظر قرار دهد.مسئول نهاد ولي فقيه در دانشگاه شهيد بهشتي به آسيب شناسي ريشه هاي مشكلات اجتماعي و فرهنگي موجود در كشور پرداخت و تصريح كرد: در حال حاضر يكي از ضربه پذيرترين نهاد در كشور ، خانواده است وبه لحاظ جايگاه ارزشي نيز در راس هرم ارزش هاي اصيل جامعه اسلامي بعد از اعتقاد به خدا ، رسول و قيامت ، خانواده قرار دارد.وي با تاكيد بر ضرورت افزايش توجه مسئولان به نهاد خانواده افزود: شخصيت انسانها در خانواده ساخته مي شود لذا اگر به مساله خانواده بيشتر پرداخته شود شاهد پرورش نسلي پاك و مطهر خواهيم بود.
بنابر اين گزارش در ادامه اين مراسم دكتر احمدي نژاد ضمن تاكيد بر ضرورت گسترش روابط محبت آميز و مملو از عاطفه در خانواده و فضاي كشور ، اظهار داشت: رشد و كمال دربستر روابط عاطفي شكل مي گيرد و مسئولان بايد تلاش زيادي براي ترويج اين رابطه كنند.وي خطاب به شهرداران و مديران شهرداري تهران خواستار تعميق اصل محبت در تمام لايه هاي اين سازمان شد و اضافه كرد: بايد كاري كنيم تا مردم خدمتگزاران خود را دوست داشته باشند.
شهردار تهران در پايان گفت: احداث پل ، جاده ، اتوبان ، قطار هوايي و. .. خوب است ولي بدون شكل گيري روابط عاطفي و محبت آميز همه اين كارها بي فايده است و هيچ حركت روبه جلويي شكل نمي گيرد.

رئيس مجلس:
پيام پيروزي جوانان ايراني در عرصه هاي
بين المللي عزيز بودن علم در ايران است
ايسنا: رئيس مجلس گفت: «موفقيت جوانان ايراني در عرصه هاي علمي بين المللي، مهر ابطالي بر مخالفت ها با ايران و انقلاب اسلامي است.»
غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي در ديدار با مخترعان جوان ايراني برگزيده در المپياد علمي سوئيس، با تبريك موفقيت كسب شده از سوي اين جمع، گفت: «از جمله مخالفت هايي كه با ملت ايران و انقلاب اسلامي آن كه براي به دست آوردن آزادي، استقلال و اسلام برپا شده است مي شود، آن است كه در ايران علم و دانش جايگاهي ندارد و دانشگاه ها بي رونق بوده و جوانان بااستعداد از كشور فرار مي كنند.»
وي افزود: «پيروزي شما در مجامع بين المللي مهر ابطالي بر اين مخالفت ها بوده است. پيام اين پيروزي براي دنيا آن است كه در ايران اسلامي علم عزيز است و كار علمي صورت مي گيرد.»
رئيس مجلس موفقيت مخترعان ايراني را حاصل صرف وقت، پشتكار و تحمل سختي هاي بسيار دانست و ادامه داد: «ملت ايران به جواناني چون شما افتخار مي كند.حضور شما حجتي براي ساير جوانان است تا قدر خود را در دوران جواني شان بدانند؛ چراكه جواني بهار زندگي است و بهار فصل شكفتن و تجلي انرژي هاست.»
به گفته  وي، دشمنان ايران در نظر دارند كه نيروي جوان ما بجاي اينكه صرف كارهاي مثبت شود، دچار گرفتاري ها و كارهاي منفي شود و ايران را از نعمت و قدرت بزرگ موجود در بطن جوانان محروم كنند.
حداد عادل با اشاره به برگزاري المپيادهاي دانش آموزي از سوي باشگاه دانش پژوهان، المپيادهاي دانشجويي، المپيادهاي صنعتي، جشنواره هاي بزرگ علمي  داخلي و تقدير از برگزيدگان آن، خاطرنشان كرد: «هدف از تمام اقدامات آن است كه كشور بزرگ الهي ايران از ننگ عقب ماندگي نجات يافته و به عظمت گذشته بازگردد.»
رئيس مجلس خطاب به اين مخترعين گفت: «اختراع و ابتكار در مقايسه با المپياد كار جديدي است و نبايد انتظار داشته باشيد كه در گام اول همه  مشكلات حل شود.»
رئيس مجلس در خصوص اقدامات حمايتي مجلس از مخترعان گفت: «جنبه هاي حقوقي حمايت دستگاه ها مهم است و بايد به آن انديشيد.»

كردها فرماندهي ارتش عراق را برعهده مي گيرند
ايسنا: روزنامه الجزيره به نقل از يكي از مقامات وزارت دفاع عراق نوشت: هياتي از افسران بلندپايه ارتش عراق در ديدار با مسئولان بلندپايه دولت كردستان عراق، به بررسي نقش كردها در ارتش جديد كشور پرداختند.
اين روزنامه چاپ عربستان به نقل از اين مقام افزود: در جريان اين ديدار كه مذاكرات طولاني نيز ميان افسران عراق و عمر فتاح رئيس دولت كردستان عراق انجام شد، هيات عراقي صريحا با درخواست كردها مبني بر فرماندهي ارتش جديد عراق از سوي يكي از فرماندهان پيشمرگ كرد موافقت كرد.
همچنين آنها موافقت كردند كه از مهارت شبه نظاميان كرد براي آموزش يگانهاي جديد افسران ارتشي عراق استفاده شود.
تشكيل دولت جديد منوط به تصميم گيري نهايي علاوي است
ائتلاف يكپارچه عراق اعلام كرد، تشكيل دولت جديد عراق منوط به تصميم نهايي اياد علاوي، نخست وزير سابق اين كشور است.
به گزارش روزنامه الوطن -چاپ عربستان- مريم الريس، از اعضاي مجمع ملي و عضو فهرست ائتلاف يكپارچه عراق گفت: به اعتقاد من دولت عراق تا پايان هفته جاري اعلام خواهد شد، همچنين مذاكرات با اياد علاوي براي پي بردن به تصميم نهايي او براي مشاركت در دولت جديد ادامه دارد.
وي افزود: در صورتي كه علاوي با حضور در دولت جديد موافقت كند براساس توافقي كه ميان فهرست هاي شيعه و كرد انجام شده است، فهرست العراقيه عهده دار چهار پست وزارتي خواهد شد.
الريس در ادامه با تأكيد بر اين مساله كه اكثريت نامزدها براي احراز پست هاي وزارتي تعيين شده اند، گفت: كابينه جديد شامل ۳۲ وزير است كه ۱۷ كابينه به اعضاي فهرست ائتلاف يكپارچه، ۹ كابينه به كردها، چهار كابينه به اهل سنت، يك پست به تركمن ها و يك پست به مسيحيان واگذار مي شود.
وي درباره احراز پست هاي كليدي از سوي فهرست هاي مختلف اظهار داشت: بر سر اين مساله كه وزارتخانه هاي كشور، نفت و دارايي از آن فهرست ائتلاف يكپارچه باشد و پست وزارت امور خارجه نيز به فهرست ائتلاف كردها واگذار شود و اهل سنت نيز وزارت دفاع را عهده دار شوند، توافقاتي انجام شده است.
كناره گيري سخنگوي هيأت عالي انتخابات عراق
فريد ايار سخنگوي رسمي هيات عالي اجرايي انتخابات عراق ديروز از كناره گيري پست خود به دليل نبود توافق فكري و هماهنگي درمورد مسايل انتشار و اطلاع رساني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، ايار در بيانيه اي ضمن اعلام اين خبر تصريح كرد: عوامل بسياري در اتخاذ چنين تصميمي دخيل بودند ازجمله ضد ونقيض بودن تمايلات، نبود توافق فكري، نبود هماهنگي درمساله انتشار و اطلاع رساني، ارتباط با گروههاي مردمي و تعامل با سازمان تبليغات است.
ساير تحولات
* وزير كشور عراق با تكرار ادعاهاي سابقش، مدعي شد: سازمان اطلاعات ايران و گروه هاي تروريستي در ايجاد جاروجنجال هايي كه در شهر المدائن درباره گروگانگيري ۱۵۰ تن از شيعيان به دست افراد مسلح سني روي داد، دست داشته اند.
يك روزنامه سعودي به نقل از مقامات نظامي سابق عراق نوشت، تانك هاي اسرائيلي در كنار نيرو هاي آمريكايي در شهر هاي عراق گشت مي زنند.
روزنامه الجزيره در شماره امروز خود به نقل از منابع ياد شده نوشت، نفربر هاي زرهي اسرائيلي از نوع اگزارت در كنار تانك ها و خودرو هاي آمريكايي حركت مي كنند كه نظاميان حرفه اي ويژه رسته زرهي سابق عراق، هويت و منبع اين زره پوش ها را شناسايي كرده اند.
حمله انتحاري و انفجار يك خودرو در نزديكي گشتي هاي آمريكايي در جنوب بغداد كشته شدن دو سرباز آمريكايي و زخمي شدن چهار تن را به دنبال داشت.
به گفته سخنگوي واحد سوم پياده نظام ارتش آمريكا در بغداد، هفت غير نظامي عراقي نيز در اين حمله زخمي شده اند.در بعقوبه بر اثر انفجار يك بمب در مسير گشتي نيروهاي آمريكايي، چهار شهروند عراقي مجروح شدند.

لندن اتهامهاي كوفي عنان را رد كرد
لندن- ايرنا: وزير خارجه  انگليس  ديروز اظهارات  دبيركل  سازمان  ملل  درباره  سهل انگاري  اين  كشور در جلوگيري  از قاچاق  نفت  عراق  در دوره  صدام  را رد كرد.
جك  استراو در بيانيه اي  نوشت : اين  ظن  كه  بريتانيا مساله  قاچاق  نفت عراق  از طريق  اردن  و تركيه  را ناديده  گرفته ، صحت  ندارد.
كوفي  عنان  دبيركل  سازمان  ملل  متحد ديروز  آمريكا و انگليس  را متهم  كرد كه از قاچاق  نفت  عراق  در زمان  حكومت  صدام  جلوگيري  نكرده  و زمينه  سوءاستفاده  حكومت  سابق  عراق  را از برنامه  نفت  در برابر غذا فراهم  كرده اند. جك  استراو در پاسخ  عنان  مدعي  شد كه  سوابق  موجود حاكي  از موفق  عمل كردن  دولت  انگليس  در اعمال  تحريم  عليه  عراق  و برنامه  نفت  در برابر غذاي سازمان  ملل  است .
استراو اصل  اتهام  قاچاق  نفت  عراق  از طريق  تركيه  و اردن  را تأييد كرد ولي  آن را ناشي  از موقعيت  جغرافيايي  منطقه  و مرزهاي  گسترده  زميني  آن دوكشور با عراق  خواند.
وي  آنكارا و امان  را مسئول  ناديده  گرفته  شدن  تحريم  سازمان  ملل  عليه عراق  معرفي  و تأكيد كرد كه  انگليس  بشدت  با قاچاق  نفت  عراق  به ويژه  از طريق حمل  و نقل  دريايي  در خليج  فارس  برخورد كرده  بود.
وزير خارجه  انگليس  از كشورش  به  عنوان  پيشنهاددهنده  اصلي  تحريم  عراق از طريق  سازمان  ملل  ياد و تصريح  كرد: ما اقدامات  لازم  را براي  اطمينان يافتن  از اجراي  كامل  تحريم  از جمله  تطبيق  قوانين  خود با اين  مساله  صورت داده  بوديم .
۱۴ هزار كودك در مراكز بهزيستي
ايلنا: رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، اعلام كرد: هزينه نگهداري از هر كودك بي  سرپرست در مراكز بهزيستي، ۲ ميليون تومان در سال است.
ذبيح الله عشقي، رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: در كشور حدود ۳۶۰ مركز نگهداري از كودكان بي  سرپرست وجود دارد كه دو سوم اين مراكز توسط افراد خير و نيكوكار اداره مي  شوند.
وي افزود: يك سوم اين مراكز نيز به صورت دولتي و تحت نظارت بهزيستي اداره مي  شوند.
به گفته عشقي، بهزيستي به صورت ماهيانه به مراكز غيردولتي نگهداري از كودكان بي  سرپرست ۴۰ هزار تومان پرداخت مي  كند.وي تصريح كرد: مبلغ پرداختي به اين مراكز بستگي به اعتبارات سازمان و نياز مراكز غيردولتي دارد.
رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، با اشاره به تعداد كودكان بي  سرپرست تحت پوشش بهزيستي، گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار كودك بي  سرپرست تحت پوشش خدمات حمايتي بهزيستي قرار دارند.وي خاطر نشان كرد: ۵۰ درصد كودكان اين مراكز فاقد سرپرست هستند و ۵۰ درصد بقيه نيز به خانواده  هاي جايگزين كه شامل اقوام نزديك يا ديگر آشنايان هستند، سپرده مي  شوند.
عشقي در پايان گفت: صلاحيت افراد آشناي كودك بايد، توسط بهزيستي تاييد شود و پس از اطمينان از سلامت اين خانواده  ها، بچه  ها به آنها سپرده مي  شوند.
گردهمايي مربيان تربيتي و بينش اسلامي مدارس تهران برگزار مي شود
مشاور فرهنگي شهردار تهران اعلام كرد روز سيزدهم ارديبهشت ماه همزمان با ايام شهادت معلم بزرگ انقلاب استاد شهيد مرتضي مطهري گردهمايي مربيان تربيتي و بينش اسلامي مدارس تهران در مركز آفرينش هاي هنري كانون پرورش فكري در خيابان حجاب برگزار مي شود.
علي اكبر اشعري با تأكيد بر اهميت تعليم و تربيت و نقش مؤثر و بي بديل معلمان در تربيت نسل هاي آينده اظهار داشت: در جامعه ما به جز در چند سال اول انقلاب، به نقش و جايگاه معلم توجه درخور و شايسته اي نشده است. از يك سو برنامه هاي مدارس با واقعيت هاي جامعه و زندگي مردم فاصله دارد و فرصت لازم براي درس زندگي در اختيار معلم نيست و از سوي ديگر عدم توجه به اقتصاد تعليم و تربيت موجب كاهش كارايي مدارس شده است. وي برگزاري چنين همايش هايي را گام مهمي در راه ايفاي نقش معلمان در سازندگي و پيشرفت جامعه دانست. اين همايش نيم روزه در تاريخ سيزدهم ارديبهشت امسال برگزار مي شود و ضمن آن از بيداركردن وجدان عمومي و گسترش دهندگان اخلاق اجتماعي تقدير به عمل خواهد آمد.
وي گفت علاقه مندان به شركت در اين همايش مي توانند با شماره تلفن هاي ۸۴۴۶۳۲۹ و ۸۴۴۰۱۱۳ تماس بگيرند.

نخستين برنامه عملياتي وزارت رفاه ارائه شد
لايحه چتر ايمني رفاه اجتماعي به مجلس رفت
مهر: تدوين برنامه هاي كلان و عملي براي هدفمند كردن يارانه ها و كاهش فقر ، از مهمترين ماموريت هاي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي در سال جاري است.
دكتر محمد حسين شريف زادگان در ديدار با اعضاي كميسيون اجتماعي مجلس ضمن بيان اين مطلب گفت: برنامه ريزي هاي مقدماتي براي مبارزه با فقر و گسترش پوشش حمايت هاي اجتماعي به تمام آحاد جامعه ، در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي ، بر پايه بررسي تجارب كشورهاي موفق در اين زمينه ، صورت گرفته است ونخستين برنامه عملياتي اين وزارتخانه در قالب لايحه چتر ايمني رفاه اجتماعي ، به هيأت وزيران ارايه شده است.
وي افزود: تعيين خط فقر مطلق و نسبي ،حتي در كشورهاي پيشرفته كاري بسيار دشوار است، اما وزارت رفاه براي تدوين برنامه هاي عملياتي خود ، سه سطح از فقر شامل فقر شديد غذايي ، فقر مطلق و فقر نسبي را براساس معيارها و شاخص هايي چون سطح دسترسي به نيازهاي اوليه و تكميلي ، تغذيه اي ، بهداشتي ، آموزشي و اشتغال تعريف كرده است.
وي همچنين با تشكر از نمايندگان مجلس به سبب رويكرد مثبت نسبت به افزايش اعتبارات بخش رفاه و تأمين اجتماعي در بودجه سال جاري گفت: ايجاد بانك اطلاعاتي قوي از وضعيت افراد زير خط فقر مطلق و نيز خط فقر شديد از موضوعات اوليه اجراي موفق برنامه چتر ايمني رفاه اجتماعي است.
وي افزود: دولت علاوه بر مشاركت در تأمين اعتبارات لازم بايد بسترهاي لازم را براي بهره گيري از توانمندي هاي ملي و اجرايي تشكل هاي مردمي فراهم كند و مداخله در اين زمينه نيز بايد متناسب با ميزان آسيب پذيري گروههاي مختلف جمعيتي انجام شود.
همچنين معاون سياست گذاري و برنامه ريزي وزارت رفاه و تأمين اجتماعي گفت: به منظور فقرزدايي در جامعه و كمك به خانواده هاي نيازمند لايحه چتر ايمني رفاه اجتماعي از سوي وزارت رفاه تنظيم و در هيات دولت نيز تصويب شد و هم اكنون براي بررسي و تصويب نهايي در دستور كار كميسيون اجتماعي قرار دارد.
وي گفت: با اجراي لايحه چترايمني رفاه اجتماعي مشكلاتي مانند تغذيه، بهداشت و درمان ، مسكن، اشتغال و...كه در حال حاضر افراد نيازمند و آسيب پذيرجامعه با آن روبرو هستند از بين خواهد رفت.
وي افزود: براساس اين لايحه اقدامات و آموزش هايي در جهت توانمند سازي افراد نيازمند داده مي شود و اين افراد با مهارتهاي لازم درزندگي آشنا خواهند شد و همچنين دادن وام منجر به توانمندي ، خود كفايي و اشتغال اين قشر نيازمند و آسيب پذير جامعه مي شود.
معاون وزارت رفاه و تأمين اجتماعي تاكيد كرد: بلافاصله پس از تصويب لايحه چتر ايمني رفاه توسط نمايندگان كميسيون اجتماعي مراحل اجراي آن نيز آغاز مي شود و با اختصاص اعتباري كه امسال براي بيمه درمان افراد نيازمند بخصوص روستاييان در نظر گرفته شده ، بسياري از مشكلات بيمه اي و درماني آنها برطرف خواهد شد.

آيت الله نوري همداني:
عمليات استشهادي برگ زريني بر
تارك تاريخ مجاهدين اسلام است
فارس: آيت ا... نوري همداني در پيامي به همايش «دختران زيتون» تاكيد كرد: عمليات استشهادي برگ زريني بر تارك تاريخ مجاهدين اسلام است و درعين حال نقطه تاريكي بر پيشاني همه آناني كه اين همه مظالم و جنايات اين رژيم سفاك را مي بينند و هرگز فريادي بر نمي آورند.
آيت ا... حسين نوري همداني در اين پيام با بيان اينكه مي دانيم كه بيش از ۵۰ سال است كه قدرتهاي استكباري انگليس و آمريكا دولت صهيونيزم را به منظور جلوگيري از گسترش نفوذ اسلام و براي داشتن يك پايگاه امپرياليستي در خاورميانه به وجود آورده اند، افزود: در تمام اين مدت مردم قهرمان فلسطين و مسلمانان با اسرائيل غاصب در نبرد بوده اند، ولي غالباً اسرائيل به واسطه پشتيباني قدرتهاي استكباري كه در راس آنها آمريكا قرار دارد در موضع قدرت و برتري و مسلمانان در موضع ضعف و شكست بوده اند.
اين مرجع تقليد شيعيان با تاكيد بر اينكه در طول اين مدت سران دولت هاي اسلامي نوعاً براي حفظ مقام و منافع خود عملاً تن به سازش و تسليم در برابر رژيم غاصب دادند و آبرو، شرف و عزت ملت ها را در پيشگاه مستكبران قرباني كردند، بيان داشت: به همين دليل به ناچار توسط ملت فلسطين شيوه نظامي عمليات استشهادي به عنوان راهبردي ترين نوع مبارزه انتخاب شد. شيوه اي كه هر چند جهان غرب كه همه چيز را با عينك مادي و منفعت طلبي مي نگرد آن را عمليات انتحاري مي داند، ولي مسلمانان با تكيه به مكتب اسلامي خود، عمليات استشهادي را يك نوع جهاد و شهادت در راه خدا دانسته و آن را با صدق و اخلاص خود انتخاب كرده اند.
در بخش ديگري از اين پيام آمده است: جاي تاسف است كه در كنار اين همه ايثار و گذشت و توكل و فداكاري در راه كرامت انسانها و دفاع دشمنان اسلام، جمعي از فريبكاران و چپاولگران اين عمل شجاعانه را با نام تروريزم عنوان و محكوم مي كنند ولي آن حماسه آفرين تاريخ و بت شكن شجاع و فقيه زمان شناس و شجاع كه خون حيدر كرار در رگهاي بدن او مي جوشيد و صلابت كلامش يادآور خطبه هاي نهج البلاغه اميرمومنان عليه السلام بود يعني امام خميني عمليات شهادت طلبانه را «جهاد» پرفضيلت مي دانست.
آيت ا... نوري همداني در پايان پيام خود تاكيد كرده است: از آنجا كه مردم مظلوم فلسطين اين سرزمين كه قلب تپنده اسلام و متعلق به همه مسلمانان جهان است، در برابر ارتش تا دندان مسلح اسرائيل كه مورد حمايت فوريتهاي استكباري چون آمريكا و همفكران آنهاست قرار گرفته اند و براي احقاق حق خود جز انتفاضه و عمليات استشهاد راه ديگري ندارند، عمليات استشهادي آنها جهاد در راه خداست و شهيدان اين راه مقدس در جوار رحمت الهي قرار مي گيرند.
همايش «دختران زيتون» براي گراميداشت زنان استشهادي فلسطين عصر روز گذشته از سوي جمعيت دفاع از ملت فلسطين و ستاد پاسداشت شهداي شهادت طلب برگزار شد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |