پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
تازه ترين گزارشها از مذاكرات ژنو
ابهام در پاسخ اروپا به پيشنهادهاي ايران
گروه سياسي: روز گذشته دومين دور گفتگوهاي كارگروه هسته اي مذاكرات ايران و اروپا نيز در ژنو برگزار شد. بنابر اعلام قبلي قرار بود اين دور از گفتگوها شب گذشته پايان يابد كه از تداوم يا قطع آن تا لحظه تنظيم اين گزارش خبري منتشر نشد چنانچه نتايج اوليه و محتواي مذاكرات هم در هاله اي از ابهام قرار دارد.
ايران انتظار پاسخ دارد
خبرگزاري فرانسه روز گذشته به نقل از سيروس ناصري گزارش داد، ايران انتظار دارد اروپا به پيشنهادات ايران درباره غني سازي اورانيوم پاسخ دهد.
اين خبرگزاري فرانسوي به نقل از سيروس ناصري، رئيس هيات مذاكره كننده ايران با اروپا كه براي انجام دور ديگري از اين مذاكرات در ژنو به سر مي برد، افزود: ما در انتظار اين هستيم كه بشنويم اروپايي ها در خصوص نظرات ما در زمينه برنامه توليد سوخت چه چيزي براي گفتن دارند.
به نوشته اين خبرگزاري، يك ديپلمات اروپايي مدعي شد: ايراني ها ضرورتا در نشست ژنو پاسخي دريافت نخواهند كرد، زيرا در نشست ۲۹ آوريل كه در سطحي عالي رتبه تر و در لندن برگزار خواهد شد، به اين موضوع پرداخته مي شود.
وي افزود: انتظار نمي رود حتي در آن نشست نيز به توافقي بزرگ دست يابيم و به نظر مي رسد اين مساله تا انتخابات رياست جمهوري ايران در ماه ژوئن به تاخير بيافتد.
اين خبرگزاري همچنين در خبري ديگر به نقل از ديپلماتي ناشناس در خصوص پيشنهادات ايران به سه كشور اروپايي ادعا كرد، ايران نظراتي غيررسمي و نه درخواستي رسمي ارايه كرده و عنوان اين پيشنهاد چارچوب كلي تضمين هاي عيني، تضمين هاي قطعي و وظايف قطعي است.
اين خبرگزاري به نقل از وي ادامه داد: اين پيشنهاد درباره راه اندازي سانتريفوژهاي نطنز و آغاز راه اندازي مرحله به مرحله نطنز است.
اين گزارش به نقل از برخي ديپلمات ها مدعي است، پيشنهاد ايران
تازه ترين گزارشها از مذاكرات ژنو
ابهام در پاسخ اروپا
به پيشنهادهاي ايران
پيلوت يك پروژه  را كه در سطحي پايين تر از اندازه هاي صنعتي است شامل مي شود، اما يك ديپلمات آگاه به خبرگزاري فرانسه گفت: آنچه آنها مي خواهند تاسيسات آزمايشي غني سازي نيست، بلكه بسيار بيشتر از آن است.
اروپا اظهار نظر صريح نمي كند
يك منبع مطلع از مذاكرات هسته اي در ژنو در خصوص نتيجه مذاكرات به فارس گفت: تيم اروپايي از اظهار نظر صريح در خصوص پيشنهاد ايران درباره ارائه تضمين هاي عيني خودداري مي كند.
اين منبع مطلع اظهار داشت: جلسه روز گذشته ايران و سه كشور اروپايي فرانسه، انگليس و آلمان در ژنو حدود هفت ساعت طول كشيد و محور مذاكرات پيشنهادهاي ايران در خصوص ارائه تضمين هاي عيني بوده است.
براساس اين گزارش، در جلسه روز سه شنبه كه حدود ساعت ۳۰/۱۰ صبح آغاز شد، طرفهاي اروپايي سوالاتي را در مورد پيشنهاد ايران مطرح كردند. اما از اظهار نظر صريح درباره پيشنهادات ايران خودداري كردند.
بنا بر اين گزارش، فضاي خاصي بر اين مذاكرات حاكم نيست و مباحث صرفاً كارشناسي است اما احتمال زياد مي رود اين گفت وگوها سر موعد به پايان برسد.
به گفته اين منبع كه خواست نامش فاش نشود، گروه اروپايي ۱۴ نفر و به سرپرستي مدير كل وزارت امور خارجه فرانسه و گروه ايران ۹ نفر به سرپرستي سيروس ناصري، يكي از مذاكره كنندگان هسته اي است.
از ديگر اعضاي گروه ايراني محمد حسين البرزي، مشاور وزير امور خارجه و تعدادي از كارشناسان انرژي اتمي و وزارت امور خارجه هستند.
جلسه روز سه شنبه در نمايندگي ايران در ژنو تشكيل شد و جلسه روز گذشته در نمايندگي فرانسه در ژنو تشكيل شد.
روحاني در پاسخ به اين سئوال كه آيا در اين صورت، ايران فعاليت هاي هسته اي معلق مانده را از سر خواهد گرفت، گفت: هر زمان كه ببينيم ادامه مذاكرات براي ما خاصيتي ندارد و به سمت اهداف ما حركت نمي كند يا نوعي اتلاف وقت است، مذاكرات را ادامه نخواهيم داد و خود به خود جمهوري اسلامي ايران براي منافع ملي كشور تصميمات خود را خواهد گرفت.
دكتر حسن روحاني با اشاره به طولاني بودن مذاكرات ايران و اروپا در ژنو گفت: مذاكرات خوبي بود و برخورد دو طرف هم اروپايي ها و هم ديگران در جلسه برخورد مناسبي بود.
وي افزود: تاكنون از آنچه مي بينيم احساس مي كنيم كه اروپا با حسن نيت پيش مي رود.
دكتر روحاني بيشتر مباحث مذاكرات را فني و تكنيكي خواند و تصريح كرد: در مذاكرات بيشتر در پي اين هستيم كه چگونه مي توانيم ايده هاي مورد نظر را اجرايي كنيم.دكتر روحاني با ابراز اميدواري نسبت به موفقيت مذاكرات لندن و نهادن گامهايي به جلو گفت: اگر تحرك مذاكرات مثبت نباشد ادامه آن با مشكل مواجه مي شود.
فضاي مثبت مذاكرات
حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي همچنين روز گذشته گفت: ارزيابي ما از گفتگوها منفي نيست و به هر حال مباحث كارشناسي در يك فضاي بسيار خوب صورت گرفته است.
وي كه در مجلس حضور يافته بود تاكيد كرد: مباحثات نشست ژنو بيشتر فني و تكنيكي و براي اجراكردن ايده هايي است كه در نشست سوم فروردين مورد توافق قرار گرفت.
جلسه غيرعلني مجلس با روحاني
روز گذشته كاظم جلالي مخبر كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفتگو با خبرنگاران پارلماني در خصوص جلسه غير علني روز گذشته مجلس با روحاني اظهار داشت: آقاي روحاني در اين جلسه گزارشي از عملكرد هاي خويش و هيات هاي مذاكره كننده ارائه و از تغيير مواضع برخي از كشورها خبر داد.
وي به نقل از دبير شوراي عالي امنيت ملي از تغيير رويكرد ايالات متحده خبر داد و افزود: آمريكائيها از آغاز به اروپا در خصوص اصل مذاكره با ايران انتقاد داشتند و معتقد بودند پرونده ايران به خودي خود به شوراي امنيت ملي كشانده خواهد شد و نيازي به مذاكره با ايران نيست، اما هم اكنون بر انجام مذاكره تأكيد و از آن پشتيباني مي كنند.
جلالي به نقل از روحاني افزود: احتمال پايان مذاكرات هسته اي ايران با اروپا در دور جديد مذاكرات در صورت بي نتيجه بودن آن وجود دارد.
نماينده مردم شاهرود همچنين در مورد توقف غني سازي در مذاكرات با اشاره به سخنان روحاني بيان داشت: دبير شوراي عالي امنيت ملي به اروپاييها اعلام كرده است اگر بخواهند روي موضوع توقف غني سازي سخن بگويند، مذاكرات بي فايده خواهد بود و به شكست خواهد انجاميد.
وي در مورد سقف زماني تعيين شده در مذاكرات با اروپا اظهار داشت: بنا بر اظهارات روحاني، هيات مذاكره كننده ايراني سقف زماني را به اروپاييها گوشزد و اعلام كرده اند بايد از اتلاف وقت پرهيز شود.
مخبر كميسيون امنيت ملي تصريح كرد: «مجلس دغدغه هاي خودش را مطرح مي كند و اگر در انتها به جمع بندي برسد كه مذاكرات سودمند نيست و اين اجماع ايجاد شود، غني سازي را از سر مي گيريم.»
جلالي افزود: «موضوع بحث نمايندگان با روحاني اين بود آيا اروپايي ها صادقانه مذاكره مي كنند يا نه.»
وي يادآور شد: «روحاني به مذاكرات خوش بين بود و اعلام داشت كه يك نوع همكاري با اروپا به خصوص فرانسه براي به نتيجه رساندن مذاكرات شاهديم. »
جلالي گفت: همكاري فرانسوي ها خوب است آلمان ها هم به دنبال اين هستند پرونده در قالب مذاكره با اروپا به جمع بندي برسد.
AFP به پيشنهادات دست يافت
در حاليكه طرفين مذاكره ايران و اروپا از افشاي جزييات پيشنهاد ايران به اروپا خودداري مي كنند روز گذشته خبرگزاري فرانسه در گزارشي مدعي شد كه به متن پيشنهاد محرمانه جمهوري اسلامي به اروپا در مذاكرات هسته اي دست يافته است و ايران در اين پيشنهاد خواستار مجوز استفاده از سه هزار سانتريفيوژ در نطنز شده است.
به گزارش« بازتاب »جمهوري اسلامي در تاريخ ۲۳ مارس (سوم فروردين ماه) گذشته طي يك پيشنهاد كتبي از اروپا درخواست كرده است تا در مقابل مجوز راه اندازي سه هزار سانتريفيوژ در نطنز ساير فعاليت هاي غني سازي خود را متوقف كند.
خبرگزاري فرانسه اين پيشنهاد كتبي ايران را يك ايده غيررسمي ارزيابي كرده است.
سيروس ناصري به اين خبرگزاري گفته است كه ايران منتظر است اروپايي ها به پيشنهاد ايران درباره برنامه توليد اورانيوم جواب بدهند.
كشورهاي آلمان، انگليس و فرانسه از ماه مارس در حال بررسي پيشنهاد ايران هستند كه اجازه انجام محدود غني سازي را مي دهد و ممكن است در بين اين سه كشور در اين باره شكاف روي دهد.
خبرگزاري فرانسه مي افزايد: مطابق كپي متني كه در تاريخ ۲۳ مارس به اروپايي ها ارسال شد و در اختيار اين خبرگزاري قرار گرفت، پيشنهاد ايران شامل مونتاژ، برپايي و تست سه هزار سانتريفيوژ در نطنز است.
اين در حالي است كه هم اكنون در محل غني سازي اورانيوم در نطنز يك مجموعه آزمايشگاهي شامل ۱۶۴ سانتريفيوژ وجود دارد.
دستگاه هاي سانتريفيوژ به صورت سري با هم ارتباط دارند و با چرخش آنها اورانيوم غني سازي مي شود.
ديپلمات ديگر كه نخواست نامش فاش شود گفت: ايرانيان يك پيشنهاد دارند كه خود به آن« ايده غيررسمي» مي گويند و پيشنهاد رسمي ارائه نمي دهند، حركتي كه ظاهرا به آنها فرصتي براي مذاكرات بعدي مي دهد.
اين ديپلمات مي گويد: پيشنهاد ايران« چهارچوب كلي براي تضمين هاي عيني، تضمين ضمني و تعهدات مشخص »بوده است.
اين ديپلمات مي گويد: اين پيشنهاد درباره راه اندازي سانتريفيوژهاي فوق صحبت مي كند و سپس از شروع فاز راه اندازي آن در نطنز سخن مي گويد.
اين ديپلمات كه متن پيشنهاد را خوانده است، مي گويد: اين يك پيشنهاد غني سازي محدود نيست و ايران به دنبال مجموعه سانتريفيوژ بزرگتري مي باشد.

احمدي نژاد:
بدون توجه به عدالت امكان پيشرفت حقيقي وجود ندارد
فارس: احمدي نژاد گفت: عده اي از مديران بر اين عقيده اند كه ابتدا بايد زمينه هاي پيشرفت را فراهم نمود و بعد به اجراي عدالت پرداخت، در حالي كه بدون توجه به عدالت امكان پيشرفت حقيقي وجود ندارد.
شهردار تهران كه در اجتماع صدها نفر از دانشجويان دانشگاه الزهراء سخن مي گفت، افزود: وقتي فاصله طبقاتي به حد غيرمتعارفي رسيد چگونه مي توان عدالت را اجرا نمود؟ وي با اشاره به برخورداري برخي افراد از امتيازهاي خاص اظهار داشت: امتياز جويي هاي بيهوده بايد از بين برود و در اين راستا دانشجويان بايد فريادگر مطالبات عمومي  ملت باشند.
احمدي نژاد نظارت عمومي و مستمر را تضمين كننده سلامت اداري جامعه دانست و درخصوص استفاده برخي اشخاص از جايگاههاي دولتي براي مقاصد باندي و جناحي افزود: افرادي كه به دنبال منافع جناحي و گروهي خود در ساختار اداري كشور هستند بايد از مسئوليت كنار گذاشته شوند.
استاد دانشگاه علم و صنعت تهران با اشاره به دستاوردهاي نظام در بعد انرژي هسته اي، سلولهاي بنيادين و ساير جنبه ها گفت: پيشرفت آن حركتي است كه از درون يك ملت و با تكيه براستعدادهاي خودي در راستاي اهداف مشخص باشد.
وي  افزود: بايد خود را باور كنيم و براي رسيدن به خودباوري لازم است كه بر هويت تاريخي خود و روح آرمان گرايي ملت تكيه نمائيم.
شهردار تهران درخصوص رقابت هاي ناسالم موجود بين برخي جريان هاي سياسي اظهار داشت: كار سياسي يعني تدبير و طراحي براي اداره امور و نه غرق شدن در دعواهاي سياسي، اداره كشور نيازمند تدبير و برنامه است و اين يعني كار سياسي انجام  دادن.وي با بيان اين مطلب كه رقابت براي قدرت بايد به رقابت براي خدمت تبديل شود، افزود: برخي از مشكلات موجود در جامعه ناشي از عملكرد مديران است، زيرا در بعضي جاها مديران پيوند لازم را با مردم ندارند و تأثير تصميمات آنها در زندگي مردم ديده نمي شود.
احمدي نژاد در ادامه گفت: كسي كه به عنوان رئيس جمهور انتخاب مي شود بايد تمام مردم را عضو كابينه  خود بداند و براي تحقق اين امر لازم است دولت به مردم برگردانده شود تا مناسبات موجود در راستاي مردم گرايي واقعي عوض شود.

انفجار ايلام ۲۷ كشته و زخمي بر جاي گذاشت
ايسنا: حادثه انفجار يك شي ء نامعلوم در مقابل مسجد زينب(س) در شهر ايلام، حداقل ۵ كشته و ۲۲ مجروح بر جاي گذاشت. مديركل سياسي انتظامي استان ايلام، ضمن تأييد آخرين آمار تلفات انفجار ايلام و اينكه حال يكي از مجروحان وخيم است، گفت: «سه شنبه شب حدود ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه در محله پيام ايلام يكي از نوجوانان يك شيء را برمي دارد كه گفته مي شود خمپاره بوده؛ اما هنوز ماهيت شيء مشخص نيست و اين شيء منفجر مي شود و دراثر آن، تلفات مزبور باقي مي ماند.»
علي زيني وند اظهار داشت: «پيش بيني مي شود كه اين شيء ضايعات جنگي بوده و در ايلام و بسياري از شهرهاي مرزي اينگونه موارد بعضاً اتفاق مي افتد، اما در اين مورد، تلفات جاني هم داشته است.» طبق آمار سازمان پزشكي قانوني همگي فوت شدگان مرد و در بين مجروحان حادثه، ۵ زن و ۸ كودك زير ۱۵ سال نيز به چشم مي خورد. برخي گزارشها نيز حاكيست كه شيء يادشده از بقاياي مواد منفجره در زمان جنگ بوده است.
درخواست قطر از اسرائيل
ايسنا: قطر در اقدامي غيرمعمول از رژيم صهيونيستي خواست تا براي تضمين كسب كرسي دوره اي اين كشور در شوراي امنيت، كمك كند.
به گزارش روزنامه اورشليم پست، ناصر عبدالعزيز الناصر، نماينده قطر در سازمان ملل، چند روز پيش با دان گيلرمن، نماينده اسرائيل در اين سازمان
به منظور درخواست از اين رژيم براي حمايت از نامزدي اش براي احراز يكي از كرسي هاي شوراي امنيت ديدار كرد.

انتخاب نهم
ميرحسين موسوي هم مي آيد؟
ايسنا: جمعي از اساتيد دانشگاه ها در نامه اي به مهندس ميرحسين موسوي، خواستار حضور وي در عرصه انتخابات آتي رياست جمهوري شدند.
ولايتي: مهم حضور پاي صندوق راي است
ايسنا: يك كانديداي انتخابات رياست جمهوري با بيان اين كه نفس حضور حداكثري مردم در انتخابات مهم است و استحكام ملت و تقويت امنيت كشور را به دنبال دارد، گفت: مردم به هركس كه احساس مي كنند مشكلات مردم را حل مي كند راي دهند، مهم حضور در پاي صندوق راي است.علي اكبر ولايتي طي سخناني در جمع مردم آستانه اشرفيه در مسجد جامع اين شهر افزود: گراني، بيكاري و تورم مشكل عمومي كشور است اما برخي مشكلات خاص مناطق است و بايد براي هر دو بخش به موازات هم اقدام اساسي صورت گيرد.در مناطق كشاورزي بايد دولت با خريد تضميني  محصولات و بيمه محصولات مشكلات خاص منطقه را حل كند و براي اشتغال در كنار مكانيزه كردن كشاورزي، صنايع مرتبط ايجاد كند. در صورت اجراي اين تدابير مشكل ده ها هزار خانوار كشاورز حل خواهد شد.
لاريجاني: هاشمي هم بيايد، من كنار نمي روم
فارس: كانديداي اصولگراي انتخابات گفت: من نماينده مجموعه تشكيلات نيروهاي اصولگرايان هستم و در صورتي كه همه اين نيروها روي من به وحدت برسند، اگر هم  هاشمي  رفسنجاني حضور يابد من هم در صحنه انتخابات باقي خواهم ماند.علي لاريجاني سه شنبه شب در گردهمايي دانشجويان رابط ستاد خود در دانشگاه هاي تهران در پاسخ به سئوالي مبني بر اينكه چرا تاكنون سنت قهر از شوراي هماهنگي را مانند ديگران به جا نياورده است، با اشاره به استراتژي مدون شوراي هماهنگي در معرفي كانديداي نهايي براساس صلاحيت هاي فردي، كارآمدي و نهايتاً مقبوليت گفت: اصل مقيد بودن من به شوراي هماهنگي وجه عقلاني دارد و خروج از آن درست نيست.لاريجاني در ادامه پرسش و پاسخ دانشجويان ريشه هاي تبعيض و فساد در كشور را ناشي از رويه رانت خيز و فسادخيز دولتها دانست و با تأكيد بر لزوم اصلاح اين رويه بيان داشت: يكي از مشكلات موجود در دولت، وجود آقازادگان ديواني در شركت هاي دولتي است كه وارد فعاليت هاي اقتصادي مي شوند.
آراء هاشمي سه برابر ساير كانديداهاست
فارس: دبير ائتلاف نهم براي فرداي بهتر، آراء  هاشمي  رفسنجاني در نظرسنجي هاي صورت گرفته را سه برابر ساير كانديداهاي ديگر اعلام كرد.
محسن سرخو با اشاره به جلسه شب گذشته ائتلاف نهم براي فرداي بهتر تصريح كرد: در اين جلسه گزارشاتي از نظرسنجي هاي اخير صورت گرفته ارائه شد كه بيانگر آن بود كه آراء نفر دوم كه بعد از آقاي  هاشمي  رفسنجاني قرار دارد كمتر از يك سوم آراء ايشان است.
دوم خردادي ها فقط دو كانديداي جدي دارند
فارس: عضو شوراي مركزي مجمع روحانيون مبارز گفت: هيچ كدام از كانديداهاي فعلي در جبهه دوم خرداد به جز كروبي و معين مطرح و جدي نيستند.
رسول منتجب نيا در پاسخ به اين سؤال كه وضعيت تعدد كانديداها در جبهه دوم خرداد با توجه به وجود حدود ۱۰ نفر كانديدا براي انتخابات چيست، عنوان كرد:   افراد ديگر يا به صورت شخصي كانديدا شده و يا تنها از سوي گروه خودشان حمايت مي شوند.
ترقي : به سمت وفاق پيش مي رويم
ايرنا: «حميدرضا ترقي» عضو شوراي مركزي حزب موتلفه اسلامي گفت: در زمان حاضر روند انتخاباتي اصولگرايان به سمت اتفاق نظر و وفاق پيش مي رود.وي افزود: همانطور كه رييس مجلس شوراي اسلامي گفت، در روزهاي آ ينده روند خوبي در انتظار جناح اصولگرا ست.ترقي اظهارداشت: اين روزها جلسات متعدد و مثمرثمري بين نامزدهاي جناح اصولگرا و شوراي هماهنگي برگزار مي شود و تا ۱۰ روز آينده اين جناح روي نامزد واحدي اتفاق نظر خواهد كرد.
مشكل ۲۰۰ سال اخير ايران ازنظر رضايي
ايسنا: يك كانديداي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري گفت: يكي از مشكلات عمده جامعه ايران در ۲۰۰ سال اخير فقدان كادرسازي استراتژيك بوده است.
محسن رضايي افزود: دردوران مشروطه اين كادرها درست شدند ولي بكار نيامدند زيرا همگي توسط حكومت وقت زنداني شدند.
وي يكي از مسايل مهم در اداره جوامع و كشورها را كادرسازي استراتژيك دانست و گفت: اگر كادرهاي استراتژيك در يك كشور نباشد، دولت ها سقوط مي كنند و يا آلت دست ديگر دولت ها قرار مي گيرند.
رضايي تأكيد كرد: كادرهاي استراتژيك در محيطهاي علمي و دانشگاهي به تنهايي قابل ساختن نيستند، بلكه در محيطهاي سياسي، ايدئولوژيك شكل مي گيرند.
قاليباف: با مجلس هفتم همكاري خوبي خواهم داشت
ايسنا: محمدباقر قاليباف طي سخناني در جمع دانشجويان مشهد، افزود: فضاي سياسي كشور فضاي بازي است و در چارچوب هاي قانون اساسي آزادي هاي سياسي و اجتماعي لازم وجود دارد اما اگر فردي در جايگاهي قرار گرفت و خطايي داشت كه با آزادي كشور درتناقض بود، نبايد آن را بسته بودن فضاي سياسي كشور تلقي كرد.وي با اشاره به اينكه شوراي نگهبان در چارچوب قانوني و مشخص به بررسي صلاحيت كانديداها خواهد پرداخت، ادامه داد: بعيد مي دانم از سوي اين شورا رد صلاحيت شوم و چنانچه اين امر اتفاق افتد از حق قانوني خود براي اعتراض به اين موضوع استفاده خواهم كرد.قاليباف با اشاره به اينكه ديگر زمان بحث و جدل در ميان قوا نيست، اظهارداشت: در صورت پيروزي در انتخابات با مجلس هفتم كه آمادگي پيگيري در حل مشكلات مردم را دارد، همكاري خوبي خواهيم داشت.
تاكيد كروبي بر مشاركت حداكثري مردم
ايسنا: مهدي كروبي خاطرنشان كرد كه تأكيدش بر حضور مردم در انتخابات به دليل حضورش به عنوان كانديدا نيست، بلكه همواره بر اين حضور تأكيد داشته است.وي طي سخناني درجمع مردم ميناب در مسجد امام اين شهر، افزود: حتي در برخي انتخابات كه حق عده اي از كانديداها عملا تضييع شد و برخي هم عملا آن انتخابات را تحريم كردند نيز بر حضور گسترده مردم در انتخابات تأكيد داشتم؛ چراكه شركت در انتخابات را يك وظيفه، تكليف و همچنين وظيفه اي سياسي و انقلابي با توجه به توصيه هاي امام(ره) مي دانم.وي ادامه داد: اگر انتخابات با حضور گسترده مردم برگزار شود، موجب بازدارندگي خطرات پيش روي نظام خواهد شد.
محتشمي پور: كروبي كسي نيست كه شعار بدهد
ايسنا: عضو مجمع روحانيون مبارز با اشاره به حضور احتمالي  هاشمي  رفسنجاني در عرصه انتخابات نهم رياست جمهوري اظهار داشت: تحليل هايي وجود دارد كه هاشمي در صورتي مي آيد كه يقين داشته باشد راي مرحله اول را از آن خود مي كند كه در اين صورت، رقباي وي بايد از صحنه خارج شوند، كه منطقي نيست.علي اكبر محتشمي پور ادامه داد:  هاشمي  درصورت ترديد در راي آوردن در مرحله اول، تنها ممكن است با ريسك كردن در صحنه حاضر شود.اين فعال سياسي همچنين با اعلام مواضع كروبي درباره كابينه احتمالي اش، گفت: كروبي بحث دولت مقتدر را مطرح كرده و فردي نيست كه شعار بدهد، لذا به برنامه هايش انديشيده و با قاطعيت در چارچوب قانون پيش مي رود و با تعامل و مذاكره دولت مقتدر خود را بر سر كار مي آورد.اين عضو مجمع روحانيون مبارز در عين حال پيش بيني كرد: تنها ۵۵ تا ۶۵ درصد از واجدين شرايط در انتخابات آينده رياست جمهوري شركت كنند.وي در ادامه اضافه كرد: اگر يكي از كانديداها جبهه اصلاحات به دور دوم راه يابد جبهه اصلاحات به طور كامل از وي حمايت مي كند.

دبير كميته زلزله و سوانح طبيعي كشور:
استراتژي كاهش اثرات بلاياي طبيعي امسال اجرا مي شود
فارس: دبير كميته زلزله و سوانح طبيعي كشور از آغاز اجراي استراتژي كاهش اثرات بلاياي طبيعي بر اساس سند «برگشت پذير ساختن جوامع و ملتها در برابر بلايا» در سال جاري خبر داد.
محمود فاطمي عقدا در گفتگو با خبرنگار اجتماعي فارس با اشاره به اجلاس جهاني كاهش اثرات بلاياي طبيعي كه سال گذشته در ژاپن برگزار شد، درخصوص اهداف اين سند گفت: تلفيق امور موثر در كاهش خطر بلايا در سياستهاي توسعه پايدار و برنامه ريزي  در همه سطوح با تأكيد ويژه بر پيشگيري، آمادگي و كاهش آسيب پذيري، توسعه و تقويت نهادها و ساماندهي ها توانائيها در سطوح مختلف به خصوص در سطح محلي از جمله امور موثر در تحقق اين هدف است.
وي افزود: يكپارچه و نظامند كردن ديدگاههاي كاهش خطر به منظور ايجاد هماهنگي در طراحي و اجراي برنامه هاي آمادگي اضطراري، مقابله، بازيابي و بازسازي جوامع از ديگر اهداف تدوين اين سند است.
دبير كميته زلزله و سوانح طبيعي كشور با اشاره به توافقات انجام گرفته درخصوص تقسيم وظايف وتعهدات ميان كشورها، سازمانهاي منطقه اي و سازمان  ملل خاطرنشان كرد: تهيه، انتشار و ارزيابي پايه اي وضعيت كاهش خطر بر طبق توانائي ها، نيازها و سياستها هر كشور و سهيم كردن اقدامات ارگانهاي منطقه اي و بين المللي درمورد آنها، تضمين يك ساز و كار ملي مناسب براي اجراء و پيگيري چارچوب كار، انتقال اطلاعات به دبيرخانه استراتژي كاهش بلايا در ژنو، چاپ و به روزرساني متناسب برنامه هاي كاهش خطر در ارتباط با چارچوب همكاريهاي بين المللي، تهيه شيوه هاي كاري براي بازنگري پيشرفت ملي با بكارگيري سيستمهايي جهت تحليل، ارزيابي خطر و آسيب شناسي مناطق در معرض از جمله وظايف تعيين شده در اين سند است.وي افزود: بسيج منابع لازم و توانائيهاي ارگانهاي ملي، منطقه اي و بين المللي، حمايت و فراهم ساختن زمينه اجرائي اين سند در كشورها ي در حال توسعه حادثه خيز از طريق كانالهاي دو جانبه و چند جانبه و از طريق كمك هاي مالي، فني و انتقال فناوري، عملي نمودن برنامه هاي كاهش فقر، مديريت منابع طبيعي، توسعه شهري و سازگاري با تغييرات اقليم، ترويج فرهنگ بيمه در كشور هاي در حال توسعه و گسترش پوشش بيمه اي ديگر وظايف تعيين شده  براي دولتها، سازمانهاي منطقه اي و بين المللي جهت اجراي مفاد اين سند است.

پنج واحد جديد سيمان امسال راه اندازي مي شود
فارس: مدير كل دفتر صنايع معدني وزارت صنايع و معادن گفت: براي سال ۸۴ حداقل براي راه اندازي پنج واحد جديد سيماني برنامه ريزي شده است.
عباس صفاكيش افزود: طي سال جديد توليد كارخانه هاي سيمان فارس، كاشان و بخش سيمان واحد بهروك وارد بازار خواهد شد و همچنين براي راه اندازي كارخانه هاي سيمان ساوه و فراز فيروزكوه در انتهاي سال ۸۴ برنامه ريزي شده است.
وي به اقدامات وزارت صنايع و معادن براي نوسازي و بازسازي و بهينه سازي واحدهاي سيماني اشاره كرد و يادآور شد: تا پيش از اجراي طرح بازسازي و نوسازي در صنعت سيمان، تقريبا ۵۲ درصد كوره ها در اين صنعت داراي عمر بيش از ۲۰ سال بود كه اين رقم هم اكنون با راه اندازي واحدهاي جديد به حدود ۴۷ درصد رسيده است.
وي با تأكيد بر لزوم كنترل بازار سيمان طي سال جاري و عرضه بيشتر اين محصول به بازار، خاطرنشان كرد: براي اين منظور بايد سيمانهاي آميخته را بيشتر توليد كنيم، زيرا اين كار موجب ايجاد تنوع در مصرف و نيز كمك به افزايش سقف توليد خواهد شد.

سازمان مديريت و برنامه ريزي اعلام كرد:
حداقل حقوق بازنشستگان ۱۱۷ هزار تومان است
فارس: سازمان مديريت و برنامه ريزي حداقل حقوق بازنشستگان را در سال جاري ۱۱۷هزار تومان اعلام كرد.
در پي درج خبري با عنوان «افزايش حقوق بازنشستگان به ۱۷۰ هزار تومان» در خروجي خبرگزاري فارس سازمان مديريت و برنامه ريزي با ارسال نمابري اعلام كرد كه حداقل حقوق بازنشستگان كشوري و لشگري براي سال جاري براساس مصوبه هيات محترم دولت ۱۱۷ هزار تومان تعيين شده است.اين سازمان ميزان افزايش حقوق بازنشستگان را نيز معادل ۱۲درصد اعلام كرده است.
همشهري نيز ديروز به نقل از خبرگزاري فارس اين خبر را درج كرده بود كه اكنون ضمن تصحيح اعلام مي شود حداقل حقوق بازنشستگان در سال ،۸۴ ۱۱۷ هزار تومان است.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |