پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
در طول برنامه سوم توسعه
ايران ۱۲۵ ميليارد دلار نفت صادر كرد
000258.jpg
گروه اقتصادي: درآ مدهاي كشور از محل صادرات نفت خام طي برنامه سوم به بيش از ۱۲۵ ميليارد دلار رسيد.
به گزارش خبرنگار ما، نگاهي به آمار مربوط به صادرات نفت خام حاكي است كه ۵ ساله برنامه سوم از جمله بهترين دوران كشور از نظر درآمدهاي نفتي بوده است.
اين گزارش حاكي است: در حالي كه براساس آمار بانك مركزي طي برنامه دوم توسعه يعني بين سالهاي ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸ درآمدهاي نفتي كشور به حدود ۷۵ ميليارد دلار رسيد اما اين درآمد طي دوره ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۳ به بيش از ۱۲۵ ميليارد دلار رسيده كه حاكي از افزايشي در حدود ۵۰ ميليارد دلار دارد.نگاهي به سالهاي برنامه دوم نشان مي دهد كه در اين دوران درآمد نفت از ۹ ميليارد دلار در سال تا ۱۹ ميليارد دلار در نوسان بوده اما اين ميزان در برنامه سوم بين ۱۹ تا ۳۲ ميليارد دلار نوسان داشته است.
بنابراين گزارش سال ۸۳ را مي توان ركورددار درآمدهاي كشور از محل صادرات نفت خام ناميد به طوري كه به گفته وزير نفت درآمدهاي نفتي كشور در اين سال به حدود ۳۲ ميليارد دلار رسيده است.
درآمدهاي كشور از محل صادرات نفت خام طي سالهاي ۱۳۷۹ ، ۸۰ و ۸۱ به ترتيب ۲/۲۴ ، ۳/۱۹ و ۹/۲۲ ميليارد دلار بوده كه در سال ۸۲ به ۳/۲۷ ميليارد دلار رسيد.
درآمدهاي نفتي كشور در سال ۱۳۷۷ به حدود ۹/۹ ميليارد دلار رسيد كه كمترين ميزان طي ده سال گذشته بوده است.

۹ ميليون تن كالا سال گذشته از ايران ترانزيت شد
000255.jpg
گروه اقتصادي: ۹ ميليون و ۳۶۳ هزار تن كالا به ارزش ۱۰ ميليارد و ۸۸۱ ميليون دلار در سال گذشته از ايران ترانزيت شد كه در مقايسه با سال قبل از لحاظ وزن و ارزش به ترتيب ۲/۱۹ و ۲/۲۳ درصد افزايش داشته است.
به گزارش روابط عمومي  وزارت امور اقتصادي و دارايي ميزان كل ترانزيت كالا در اين مدت بدون احتساب سوخت ۳ ميليون و ۸۹۰ هزار تن بود كه نسبت به سال ۸۲ حدود ۲/۵ درصد رشد داشته است.
بيشترين ميزان كالاي ترانزيت شده مربوط به سوخت بوده و پس از آن خودرو و مواد غذايي در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
سال گذشته ۲۶ درصد از كل كالاهاي عبوري از ايران، از مبدأ قزاقستان بود و پس از آن تركمنستان با ۶/۱۷ درصد و روسيه با ۵/۱۷ درصد در رده هاي بعدي فرار گرفتند.
همچنين بيشترين ميزان كالاهاي عبوري از ايران به مقصد كشورهاي متحده عربي، افغانستان و تركيه بوده كه به ترتيب ۶/۶۱ ، ۵/۸ و ۸/۶ درصد از وزن كل كالاهاي ترانزيتي را به خود اختصاص دادند.
بر پايه اين گزارش در سال ۸۳ بيشترين ميزان محموله هاي ترانزيتي از مبدأ گمرك اميرآباد وارد كشور شد و گمركات شهيد رجايي با ۵/۱۷ درصد، سرخس با ۸/۱۳ درصد، بازرگان ۹/۵ درصد، لطف آباد با ۹/۲ درصد در رده بعدي قرار گرفتند.
به لحاظ ارزش نيز معادل ۳/۵۷ درصد ارزش كل كالاهاي ترانزيت شده از طريق گمرك شهيد رجايي وارد كشور شد و گمركات سرخس، بازرگان، امير آباد و لطف آباد به ترتيب در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
از مجموع كالاهاي ترانزيت شده از كشور بيشترين مقدار كالاهاي ترانزيتي از طريق گمركات خارك، شهيد رجايي و دوغارون خارج شده است.

براي دومين سال پياپي بانك جهاني اعلام كرد
ايران پايين ترين نرخ بدهي خارجي را در جهان دارد
فارس: بانك جهاني اعلام كرد: جمهوري اسلامي ايران در سال جاري ميلادي براي دومين سال پياپي پايين ترين نسبت بدهي خارجي به درآمد ناخالص  ملي را بين ۱۳۵ كشور بدهكار جهان به خود اختصاص داد.
بانك جهاني در گزارش «توسعه مالي جهان در سال ۲۰۰۵ ميلادي» با اعلام اين كه سهم بدهي خارجي ايران از درآمد ناخالص ملي اين كشور در سال جاري ۹ درصد است، سهم بدهي خارجي از درآمد ناخالص ملي ۱۳۳ كشور جهان را بيشتر از ۹ درصد اعلام كرد و افزود: كشور بوتسوانا كه سال گذشته سهم ده درصدي بدهي خارجي از درآمد ناخالص ملي را كسب كرده بود، در سال جاري نرخ بدهي خارجي ۹ درصد را كسب كرد و همراه ايران پايين ترين نرخ بدهي خارجي را به خود اختصاص داد.
اين گزارش افزود: كشور سائوتام در سال جاري بالاترين سهم بدهي خارجي از درآمد ناخالص ملي به ميزان ۷۲۳ درصد را به خود اختصاص داد و از اين لحاظ رتبه اول جهان را به خود اختصاص داد و در حالي كه ليبريا سال گذشته در مكان اول از نظر بالاترين نرخ بدهي خارجي جاي داشت، در سال جاري با كسب نرخ بدهي خارجي ۶۰۳ درصدي در جاي دوم قرار گرفت.
بنابراين گزارش، كشورهاي گينه بيسائو و كنگو نيز در سال جاري هر كدام با كسب نرخ بدهي خارجي ۳۶۹ درصد و ۲۴۲ درصد در جايگاه سوم و چهارم قرار گرفتند.
اين گزارش تصريح كرد: سهم بدهي خارجي ايران از ارزش صادرات كالا و خدمات در اين كشور ۳۳ درصد است كه ايران از اين نظر نيز بين ۱۳۵ كشور بدهكار جهان رتبه هفتم را در اختيار دارد.
گزارش توسعه  مالي سال ۲۰۰۵ بانك جهاني سهم بدهي خارجي برخي از كشورهاي جهان را از درآمد ناخالص داخلي آنها به شرح زير اعلام كرده است: الجزاير ۴۱ درصد، آنگولا ،۱۰۴ آرژانتين ،۱۰۴ ارمنستان ،۴۵ آذربايجان ،۲۸ بنگلادش ،۳۷ بلاروس،۱۸ برزيل ،۵۰ چين ،۱۵ اكوادور ،۷۴ مصر ،۳۵ گرجستان ،۵۴ هند ،۲۲ اندونزي ،۷۰ اردن ،۹۰ قزاقستان ،۹۴ لبنان ،۱۰۴ مالزي ،۵۴ مكزيك ،۲۳ نيجريه ،۷۸ عمان ،۱۹ پاكستان ،۵۰ فيليپين ،۷۷ لهستان ،۴۹ روماني ،۴۵ روسيه ،۵۰ آفريقاي جنوبي ،۲۳ سوريه ،۱۱۴ تايلند ،۴۱ تركيه ،۷۷ ونزوئلا ۳۵ و يمن ۵۷.

نماينده تهران در مجلس:
قانون كار نقش مطلوب خود را از دست داده است
ايسنا: نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي گفت: به منظور افزايش كارآمدي قانون كار ۴ نظام جامع تامين اجتماعي،  هماهنگي و اقتصادي، و مديريتي كارآمد، آموزشي و مهارت آفريني بايد هماهنگ و متعادل با قانون كار باشند، چرا كه در غير اين صورت قانون كار نقش مطلوب خود را از دست خواهد داد.
رضا طلايي نيك در خصوص تبصره ۷ قانون كار افزود: علي رغم تلاش هاي متعدد در دوره مجلس ششم، به دليل نبود تفاهم ملي در حوزه هاي حاكميتي و غير حاكميتي، فرآيند موفقي پيش بيني نمي شود از همين روست كه قوانين متعددي به علت ضعف مديريت و نگارش هاي قانون و ايفاي نقش تشكل هاي صنفي و غيردولتي معطل مانده است.
وي لازمه ايجاد فرآيند ارزيابي در اين خصوص را ايجاد يك فضاي گفتمان و تفاهم ملي در بخش هاي حكومتي و غيرحكومتي قبل از تصحيح و اصلاح قوانين در مجلس عنوان كرد و ادامه داد: «حضور تشكل هاي كارگري در مجلس ششم بسيار موثر بوده و خود زمينه ساز حركت هاي مجلس هفتم است، ولي اين اقدامات كافي نيست.»
به گفته وي طبق ماده ،۷  دولت امكان تدوين قانون براي ايجاد نظام نظارتي و هماهنگ براي تامين نيروي كار در استخدام موقت را دارد و دولت با تلاش موثر جامعه كارگري و نهادهاي وزارتي مي تواند با قانون ملي كار نسبت به شفاف سازي و ايجاد ساز و كارهاي مناسب اجرايي براي به تعادل رساندن حقوق كارگر و كارفرما در قراردادهاي موقت به عنوان يك رويه ثابت نسبت به هر كارگر اقدام كند.
وي تاكيد كرد: هم اكنون دولت به جاي استفاده از اين الزام در ماده ،۷ پيش زمينه را براي سوءاستفاده از اين ماده فراهم آورده است.

نهرهاي انتقال آب تونل سد كرخه هنوز احداث نشده است
گروه اقتصادي: تونل انتقال آب سد كرخه به دشت عباس و دشت فكه، موسيان، عين خوش و ديگر زمين هاي كشاورزي محدوده آن امروز در مراسمي به طور رسمي بهره برداري مي شود.
به گزارش خبرنگار ما طول اين تونل ۶ هزار و ۹۷ متر است و حداكثر ظرفيت انتقال آب ۸۰ متر در ثانيه است.
حسين رنجبران مجري طرح سد كرخه با اعلام اين خبر افزود: اين تونل آخرين سازه طرح كرخه براي بهره برداري كشاورزان منطقه است كه در مرحله نخست تنها آب مورد نياز هفت هزار هكتار از زمين هاي كشاورزي دشت عباس را تأمين مي كند و در صورت احداث نهرهاي لازم از سوي مسئولان جهاد كشاورزي در استان با افزايش ظرفيت آب امكان تأمين آب مورد نياز دشت هاي فكه، موسيان، عين خوش و غيره فراهم مي شود. وي تأكيد كرد كه بدون احداث نهرهاي مورد نظر امكان بهره برداري از حداكثر ظرفيت اين تونل انتقال آب فراهم نمي شود.
رنجبران تأكيد كرد كه در صورت بهره برداري از ظرفيت هاي سد كرخه كه براي كنترل سيلاب هاي فصلي و تأمين آب كشاورزي منطقه علاوه بر توليد برق ساخته شده است ۳۲۰ هكتار از اراضي استان هاي خوزستان و ايلام بخش اعظم نياز كشور به توليدات كشاورزي را با توجه به وجود آب تنظيم شده مي تواند تأمين كند. وي كل شبكه نهر مورد نياز براي تأمين آب مورد نياز كشاورزان را ۲۸۰ كيلومتر اعلام كرد و زمان ساخت آن را ۵/۱ الي دو سال پيش بيني نمود.

طبق بخشي از تبصره ۷ قانون بودجه
شرايط ورود خودرو براي سال جاري به تصويب رسيد
گروه اقتصادي : شرايط ورود خودرو براساس بخشي از تبصره ۷ قانون بودجه براي واردكنندگان به تصويب رسيد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور، بر اين اساس به منظور حمايت از افزايش كيفيت خودرو، كاهش مصرف سوخت، كمك به تجهيز حمل و نقل عمومي و بهينه سازي هزينه هاي حمل و نقل عمومي، خودروهاي وارداتي با يد نو و مطابق با استانداردهاي جهاني و ملي باشند.
طبق اين گزارش، تعرفه واردات خودروي سواري ۱۰۰ درصد و اتوبوس، ميني بوس و كاميون ۲۰ درصد شامل عوارض، ماليات و مابه التفاوت تعيين شده است.
اين گزارش در ادامه مي افزايد: اين خودروها بايد خدمات پس از فروش داشته باشند، همچنين ورود خودروهاي سواري گازسوز و ديزلي بلامانع است.

عربستان روزانه ۸ برابر ايران از ميدان نفتي «فروزان» برداشت مي كند
مهر: در حالي كه عربستان روزانه بيش از ۸ برابر ايران از ميدان نفتي مشترك «فروزان» يا «مرجان» برداشت مي كند، توليد روزانه ايران از اين ميدان فقط ۴۵ هزار بشكه است.
كارشناس طرح فروزان و اسفنديار ضمن بيان اين مطلب گفت : طرح توسعه فروزان و اسفنديار از طرحهايي بود كه به دليل تغييراتي در روند قرارداد و انتخاب پيمانكار با تاخير مواجه شد .
محمد حسن هدايتي ميزان تاخير در پيشرفت فيزيكي پروژه را ذكر نكرد و درباره ميدان مشترك فروزان كه به نام مرجان معروف است، گفت : با انتخاب پيمانكار اين طرح كه كنسرسيومي از شركت هاي SLP انگليس ، IOEC ايران و شركت عميد است پيش بيني مي شود تا دو سال و نيم آينده ميزان توليد اين طرح از ۴۵ به ۱۲۵ هزار بشكه افزايش يابد .
وي در ادامه گفت : از آنجا كه شيب اين ميدان نيز به طرف كشور عربستان است اين كشور فرصت بيشتري براي برداشت از اين ميدان مشترك دارد .
وي همچنين گفت : در حال حاضر بخش اعظمي از گازهاي همراه نفت اين ميدان سوزانده مي شود كه با نصب تاسيسات جديد، اين گازها به جزيره خارك منتقل مي شود تا از سوزاندن آنها جلوگيري شود .
هدايتي همچنين با اشاره به طرح توسعه ميدان اسفنديار گفت : مطالعات اوليه براي توسعه اين ميدان انجام شده اما از آنجا كه اين ميدان مشترك نيست بر همين اساس توسعه ميدان فروزان فعلا در اولويت است .
به گزارش خبرنگار اقتصادي مهر ، قرارداد بيع متقابل طرح افزايش توليد ميدان فروزان و اسفنديار در ۲۴ ارديبهشت ماه ۱۳۸۱ ميان شركت ملي نفت ايران و شركت توسعه پترو ايران به امضا رسيد .

ابراز نگراني آمريكا از افزايش قيمت نفت
گروه اقتصادي: ديروز روند افزايش قيمت نفت ادامه يافت و هر بشكه نفت شاخص بازار آمريكا ۷۹/۵۲ دلار معامله شد. برخي گزارش ها علت تغيير شرايط بازار را برآورده نشدن انتظار كاهش تقاضا اعلام كردند كه با اعلام رشد ۵/۹ درصدي اقتصاد چين به عنوان بزرگترين مصرف كننده در آسيا و دومين مصرف كننده در جهان موجب شد كه قيمت ها روند روبه رشد خود را آغاز كند.تحليلگران بازار نفت بر اين باورند كه ادامه روند موجود و رشد اقتصادي در چين عرضه نفت كفاف تقاضا نمي دهد. رشد ۵/۹ درصد اقتصاد چين در سه ماهه گذشته نشانه روشني بر ادامه رشد تقاضا است.علاوه بر اين افزايش تقاضاي مصرف بنزين در آمريكا از ديگر عوامل موثر در افزايش قيمت نفت قلمداد شده است.
عرضه و تقاضا هماهنگ است
در همين حال ديروز عبدالله بن حمد العطيه وزير نفت قطر در پاريس اعلام كرد كه در بازار تعادل عرضه و تقاضا وجود دارد و پيش بيني اخير مؤسسه مالي گلدمن ساكس آمريكا در مورد افزايش قيمت نفت به صد دلار امكان ندارد.وي تاكيد كرد كه عرضه نفت بيش از انتظار است و پيش بيني نمي كند كه وزراي نفت اين سازمان افزايش توليد نفت را تصويب كنند.
رايس در بازار نفت
كاندو ليزا رايس وزير خارجه آمريكا كه براي ديدار با رهبران روسيه به مسكو سفر كرده است ديروز از اين كشور خواست تا توليد نفت را افزايش دهند.وي تاكيد كرد كه روسيه بايد سياست هاي انرژي خود را با غرب در درازمدت و كوتاه مدت هماهنگ كنند و نفت كافي به بازار عرضه كنند.روز قبل از آن نيز جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا افزايش قيمت نفت را موجب ايجاد مشكلات اقتصادي براي جهان دانست و گفت كه براي كاهش قيمت توليد كنندگان را تحت فشار خواهد گذاشت. وي با ابراز نگراني از افزايش قيمت بنزين در آمريكا خواهان افزايش اكتشاف و توليد از منابع داخلي اين كشور شد.وي گفت كه با دوستان آمريكا در ميان توليدكنندگان نفت گفتگو خواهد كرد و به آنان خواهد گفت كه اگر قيمت ها بيش از اين افزايش يابد امكان فروش نفت در درازمدت را از آنان سلب مي كند.جورج بوش قرار است بزودي در واشنگتن با وليعهد عربستان ديدار كند.

ديدگاه هاي مثبت و منفي نسبت به اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده
اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده فرار مالياتي را كاهش مي دهد
گروه اقتصادي: افروز پورهاشمي: كليات لايحه ماليات بر ارزش افزوده روز سه شنبه هفته جاري در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيد.
با تصويب اين لايحه، تمام دريافت كنندگان خدمات و خريداران كالا بايد ماليات خود را بر اساس ارزش افزوده كالا و خدمات دريافتي، به ارائه دهندگان آنها پرداخت كنند. تصويب اين لايحه در شور اول مجلس نقطه نظرات كارشناسي مختلفي را در پي داشته است، چنانچه عده اي در انتقاد به اجراي اين لايحه، روش جديد اخذ ماليات را تورم زا تلقي مي كنند و عده اي ديگر در مقابل، استفاده از اين روش را كه طي ۵ دهه در كشورهاي صنعتي و سپس كشورهاي در حال توسعه در حال اجراست عامل مهمي براي رشد سرمايه گذاري و كسب درآمد براي پركردن هزينه هاي جاري دولت مي دانند.
مرتضي تمدن عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در همين زمينه گفت: سازوكارهاي اين لايحه بايد به نحوي باشد كه تنش ها و آثار منفي سال هاي ابتدايي اجراي آن را به حداقل ممكن برساند.
وي به پيش بيني برخي كارشناسان مبني بر افزايش نرخ تورم با تبديل اين لايحه به قانون اشاره كرد و افزود: براساس نظر اين كارشناسان، اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده به نوعي موجب افزايش قيمت تمام شده كالا و در نتيجه بالارفتن تورم مي شود، چرا كه با اين لايحه بخشي از ماليات مربوط به فعاليت هاي اقتصادي به مصرف كنندگان نهايي منتقل مي شود.
تمدن تاكيد كرد: دولت نيز بر اين باور است كه احتمالاً در سال هاي اوليه، اين لايحه آثار تورمي در بر داشته باشد كه البته آثار مثبت ناشي از آن تبليغات منفي را تحت الشعاع قرار خواهد داد.
وي درباره انتقاد دوم اين كارشناسان نيز گفت: نظام مالياتي ايران به طور كلي آمادگي اجراي اين لايحه را ندارد، چرا كه روش جديد، روشي پيچيده بوده و تبديل سيستم اخذ ماليات فعلي كه سنتي است به اين روش مدرن، آن هم به صورت ناگهاني شايد شوك اقتصادي را در برداشته باشد.
وي در پاسخ به اين پرسش كه آيا لايحه فوق به مدت ۲ سال به صورت آزمايشي اجرا خواهد شد، گفت: در لايحه دولت بحث ۲ سال زمان براي آزمايش مطرح نبوده و قرار براين است كه لايحه پس از تصويب مجلس و شوراي نگهبان اجرايي شود.
وي افزود: لايحه اي كه قانون شد، آزمايشي اجرا نمي شود، اما اگر روند آزمايشي براي برخي فعاليت ها اعمال گردد نتايج مثبتي حاصل خواهد شد.
وي به نگراني برخي كارشناسان در مورد نحوه اخذ ماليات با روش جديد از خرده فروشي ها و مشاغل جزء، مواد غذايي و كشاورزي، كالاهاي سرمايه اي و دريافت ماليات از خدمات بانكي و بيمه اي اشاره كرد و گفت: از نقاط قوت به كارگيري روش جديد اخذ ماليات، مي توان تشويق سرمايه گذاري و افزايش رشد اقتصادي را ذكر كرد.
به گفته تمدن، در نهايت اين لايحه مي تواند در درازمدت به نفع اقتصاد بوده و تاثيرات مثبتي بر متغيرهاي كلان و خرد اقتصاد كشور مانند كارآيي، تراز پرداخت ها، سرمايه گذاري و پس انداز بگذارد.
وي تاكيد كرد: اجراي لايحه ماليات بر ارزش افزوده موجب بالارفتن سهم درآمدهاي مالياتي دولت شده، كارآيي نظام مالياتي را افزايش داده، فرار مالياتي را به حداقل رسانده و از روش هاي دست به نقد براي اخذ ماليات به ويژه از كارمندان دولت جلوگيري مي كند.
هزينه هاي جاري بايد از درآمدهاي مالياتي تامين شوند
همچنين قائم مقام وزارت امور اقتصادي و دارايي در اين باره به خبرنگار ما گفت: از آنجايي كه نبايد كالاهاي سرمايه اي مثل نفت و گاز تامين كننده هزينه هاي جاري كشور باشند، لذا با به كارگيري مكانيزم هاي جديد اخذ ماليات، بايد زمينه كسب درآمد براي پركردن هزينه هاي جاري كشور فراهم شود كه ماليات بر ارزش افزوده يكي از همين مكانيزم هاست.
صفايي فراهاني افزود: هنگام تصويب قانون تجميع عوارض قرار بود قانون ماليات بر ارزش افزوده هم به زودي تصويب شود، كه از اين طريق ماليات دهنده همان مصرف كننده باشد.
وي با اشاره به اينكه اين قانون در سال ۱۳۶۶ توسط دولت آقاي موسوي به مجلس رفت كه با توجه به شرايط آن زمان پس گرفته شد، تاكيد كرد: به نظر مي رسد با رويكرد جامعه به سوي نظم منطقي و حركت به سمت اصلاح ساختارها، بايد اين اقدام صورت گيرد تا ماليات بتواند هزينه هاي جاري كشور را بپوشاند.وي اجرايي شدن اين لايحه را عاملي براي افزايش تورم ندانست و گفت: براي كنترل واقعي تورم بايد ابتدا مشكل كسري بودجه حل شود و بهره وري افزايش يابد.
فراهاني افزود: كشورهايي كه رشد منفي تورم دارند و يا تورم ۲ درصدي در آنها وجود دارد با به كارگيري همين روش ماليات بر ارزش افزوده توانسته اند تورم خود را مهار كنند.
وي گفت: اگر در جامعه نظام اقتصادي وجود نداشته باشد و همه چيز براساس ميل و اراده بخش هاي مختلف كه در اقتصاد فعالند باشد، قانون و مراعات سياست هاي اقتصادي هم وجود نداشته باشد، هر اقدامي ممكن است باعث بروز تورم شود.
وي خاطر نشان كرد: با توجه به ۵ دهه تجربه موفق بقيه كشورهاي دنيا، دليلي وجود ندارد تا اجراي اين لايحه بيشتر از اين به تعويق بيافتد.

گفت وگوي امروز
استقلال بانك مركزي
گروه اقتصادي: استقلال بانك مركزي از موضوعاتي است كه در سال جاري با انتصاب رئيس كل بانك توسط رئيس جمهور براساس قانون برنامه چهارم توسعه دوباره مطرح شده و با شيوه انتصاب جديد اميد بيشتري براي استقلال واقعي اين بانك وجود خواهد داشت. اخيراً مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي با تغيير نام طرح استقلال بانك مركزي پيش نويس طرح افزايش كارايي اين بانك را به مجلس ارائه كرده است.با محمد طبيبيان، اقتصاددان پيرامون اين طرح و تأثير آن در نحوه جبران كسري بودجه دولت گفت وگو كرده ايم.
***
* طرح افزايش كارايي بانك مركزي كه توسط مركز پژوهش ها به مجلس ارائه شده تا چه حد مي تواند در راستاي استقلال بانك مركزي مؤثر باشد.
- اين طرح نمي تواند ازكارايي لازم برخوردار باشد . آنچه در اين طرح مبني بر منوط كردن استقراض دولت از بانك مركزي پس از تصويب كميته اي متشكل از وزارت اقتصاد، سازمان مديريت، بانك مركزي و مجلس پيش بيني شده نيز موجب كاهش استقراض دولت نخواهد شد چرا كه تشكيل اين گونه كميته ها قادر نخواهد بود تا مشكلات موجود را مرتفع كند و خيلي از كميته هايي كه اكنون در زمينه مسايل مختلف تشكيل شده نيز اضافي بوده و بايد قانوني براي جمع آوري آنها تصويب شود. ساماندهي امور دولت و بانك مركزي به وسيله تشكيل كميته اي كه قواي مقننه و مجريه از اعضاي آن بوده و در واقع كميته اي بين القوايي خواهد بود، كارساز نيست. براي بررسي اين گونه مسايل وجود مجمع تشخيص مصلحت نظام كفايت مي كند و قوه مجريه بايد به اجراي قوانين پرداخته و قوه مقننه نيز كار قانونگذاري انجام دهد. آنچه در اين چارچوب مهم است وجود قوانين صحيح است و بايد مجلس قاعده سياست هاي پولي را به دولت اعلام كند.
* در اين طرح مقرر شده تا دولت از اين پس كسري بودجه خود را در چارچوب سياست هاي پولي جبران كند و حق استقراض از بانك مركزي را ندارد، نظر شما چيست؟
- اكنون نيز در واقع همين كار صورت مي گيرد و مجلس به دولت اجازه مي دهد تا بتواند از بانك مركزي استقراض كند و دولت نيز با اين استقراض پايه پولي بانك مركزي را افزايش داده و از اين بانك قرض مي گيرد. اين كار سياست پولي نام دارد گرچه سياست پولي خوبي محسوب نمي شود.
* در بند ۳ اين طرح بانك مركزي موظف است هر ۶ ماه يك بار اقدام به ارائه گزارشات كارشناسي و ادواري به دولت كند، ارزيابي شما چيست؟
- اين امر منتفي است و دولت مي تواند هر روز از بانك مركزي گزارش بخواهد كما اينكه اكنون نيز دولت تحت عناوين مختلف از بانك مركزي گزارش خواسته يا اين بانك به دولت گزارش مي دهد.حتي در مورد استقراض دولت از بانك مركزي نيز قبلاً مجلس اين استقراض را به صورت قانوني تصويب مي كرده اما اكنون مي خواهند اين موضوع را كلاً به دولت واگذار كنند كه بدتر از قبل خواهد بود. در مجموع اين طرح لوث مسئوليت ها را در پي خواهد داشت و فاقد كارايي لازم است.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۲۰۰۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۹۰۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۱۵۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۳۵۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۹۰۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۳
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي) ۱۱۶۰۱

اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |