پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر تهران:
ساختار درآمدي شهرداري بايد متحول شود
گروه شهري: عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي اسلامي شهر تهران گفت: ساختار درآمدي شهرداري نيازمند تحول جدي است.
دكتر حمزه شكيب در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: هنوز حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد درآمد شهرداري از فروش مازاد تراكم و درآمدهاي ناشي از تخلفات ساختماني تأمين مي شود.
وي در عين حال ريشه اين معضل را مربوط به گذشته دانست و گفت: از دهه ۷۰ كسب درآمد شهرداري بر مبناي فروش مازاد تراكم شكل گرفت و اين روش تاكنون پيامدهايي ازجمله ترافيك سنگين، آلودگي هوا و ساير مشكلات زيست محيطي را براي تهران داشته است.
به گفته شكيب، موضوع اصلاح ساختار درآمدي شهرداري در آغاز فعاليت دومين دوره شوراي شهر تهران مورد تأكيد قرار گرفت و شورا به شهرداري پيشنهاد كرد تا ضمن بررسي جوانب امر مبناي درستي براي اين كار پيدا كند ولي هنوز تحول جدي در اين زمينه به وجود نيامده و همان روال قبلي دنبال مي شود.
اين عضو شوراي شهر افزود: به شهرداري پيشنهاد مي شود با توجه به اين كه طرح جامع و تفصيلي را در دست تهيه دارد در كنار آن به طور همزمان، ساختار و نحوه كسب درآمد شهرداري را نيز مدنظر قرار دهد تا با ارائه آن به شوراي شهر بتوان در بودجه سال آينده تحول اساسي به وجود آورد و مشكل را برطرف كرد و ساختار درآمدي شهرداري از مبناي علمي و منطقي برخوردار شود، بدون اين كه فشاري به شهروندان تحميل كند.
وي در عين حال گفت: بودجه شهرداري در حال حاضر نسبت به سال ۸۲ حدود ۱۰۰ درصد افزايش پيدا كرده كه عمده آن درآمد ناشي از فروش مازاد تراكم بوده است.
وي افزود: سال گذشته درآمد شهرداري از محل تراكم حدود ۴۸۰ ميليارد تومان پيش بيني شده بود ولي حدود ۶۸۰ ميليارد تومان يعني ۵۰ درصد بيش از پيش بيني ها تحقق يافت كه نشان از افزايش ساخت و ساز مي دهد.
عضو كميسيون شهرسازي و معماري شوراي شهر از دلايل ديگر افزايش درآمد شهرداري در سال گذشته را تشويق مردم به نوسازي بافت هاي فرسوده واستقبال مردم براي پرداخت بدهي هاي خود به صورت تقسيطي عنوان كرد.
به گفته وي هزينه هاي اداره شهر بايد متناسب با درآمد شهروندان و ميزان بهره وري آنان از خدمات دريافت شود.
وي با اشاره به لزوم پرداخت عوارض سوخت به شهرداري گفت: در حال حاضر ۲۵ درصد بنزين كشور در تهران مصرف مي شود و با آن كه مطابق قانون بايد ۱۰ درصد عوارض آن به شهرداري پرداخت شود ولي تنها يك دهم آن به شهرداري تهران پرداخت و بقيه در شهرهاي ديگر هزينه مي شود.
وي افزود: درست نيست عوارض سوختي كه عامل مهم ترافيك سنگين و آلودگي شهر تهران و بيماري شهروندان تهراني است، در جاهاي ديگر هزينه شود.
وي يكي ديگر از راه هاي كسب درآمد شهرداري را بازنگري در نحوه اداره شركت هاي وابسته به شهرداري دانست و گفت: در حال حاضر برخي از اين شركتها به دليل اين كه به درستي مديريت نمي شوند زيان ده هستند كه بايد ضمن بازنگري در آنها در صورت زيان دهي يا تعطيل و يا با استفاده از مكانيزم هاي درست درآمدزا شوند.

عضو هيات رئيسه شوراي شهر تهران:
هيچگونه زباله اي در تهران بدون گذر
از چرخه بازيافت دفن نخواهد شد
000327.jpg
عضو هيأت  رئيسه  شوراي  اسلامي شهر تهران  گفت  با برنامه ريزي  صورت گرفته  قرار است  از روز سوم  ارديبهشت  به  بعد تمام  زباله  پايتخت  به كود گياهي  كمپوست  تبديل  و از دفن  مستقيم  آن جلوگيري   شود.
اميررضا واعظ آشتياني  در بازديد از منطقه  ارادكوه  كهريزك  افزود: مديريت  شهري  تهران  معتقد است  كه  اداره  شهر بايد براساس  فرمول  ها وموازين  علمي و فني  انجام  شود كه  خوشبختانه  در يك  سال  اخير ما شاهدپياده  شدن  اين  فرمولها در صنعت  بازيافت  پايتخت  بوده ايم. وي  گفت:در شروع  كار مديريت  جديد شهرداري  تهران  روزانه۰۰  ۳ تن  از زباله هاي  تهران  به  كمپوست  تبديل  مي شد كه  با بهره برداري  چنددستگاه  جديد پردازش  و بازيافت  زباله  در دو سه  روز آينده  اين  رقم به  روزانه۰۰ ۶ تن  خواهد رسيد.
آشتياني  به  اقدامات  كم  نظير و موثر مديريت  سازمان  بازيافت  شهرداري تهران  در بخش  مديريت  پسماندها اشاره  كرد و گفت:  با كارهاي  انجام شده  مي توان  ادعا كرد كه  حركتي  خوب  در صنعت  بازيافت  كشور آغاز شده است .
خزانه دار شوراي  اسلامي شهر تهران  با بيان  اينكه  مديريت  شهري  تهران به  مسئله  بهداشت  و محيط زيست  شهروندان  توجه  جدي  دارد گفت: مشاركت و همكاري  شهروندان  با شهرداري ، بهداشت  شهر را تضمين  مي كند.
وي  ادامه  داد متاسفانه  برخي  از صنوف  كه  بعضا روزانه  حجم  قابل توجهي  زباله  توليد مي كنند اين  موارد را به  داخل  جويها مي ريزند يادر محل  كسب  خود رها مي كنند كه  اين  امر تجاوز به  حقوق  شهروندان  است  و بايد تدابيري  انديشيد كه  آنان  نتوانند به  اين  حقوق  تجاوز كنند.
000324.jpg
آشتياني  بر ضرورت  فرهنگ سازي  و دادن  آموزشهاي  لازم  به  مردم  از طريق مطبوعات  و رسانه هاي  همگاني  ديگر در جهت  كاهش  حجم  زباله  و تفكيك  ازمبدا تأكيد كرد و افزود: بايد بسترهاي  فرهنگي  لازم  براي  تحقق  اين امور براي  مردم  توسط شهرداري  تهران  فراهم  شود.
وي  موفقيت  شهرداري  تهران  را در اين  امور در گرو مشاركت  و همكاري شهروندان  دانست  و گفت:  براي  رسيدن  به  اين  مهم  بايد زمينه هاي  مشترك  متقابل  فراهم  شود و با بسترسازي  مناسب  ،مشاركت  مردم  با شهرداري براي  تنظيف  و بهداشت  شهر افزايش  خواهد يافت .
كارخانه بازيافت كاغذ در تهران
احداث مي شود
مشاور فرهنگي شهردار تهران با اشاره به اينكه احداث كارخانه بازيافت كاغذ در دستور كار اين سازمان قرار گرفته است، گفت: در حال حاضر كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي اين طرح در حال انجام است.
علي اكبر اشعري با بيان اين مطلب در ادامه افزود: روزانه فقط در شهر تهران ۴۵۰ تن كاغذ و مقواي ضايعاتي توليد شده توسط مردم دور ريخته مي شود در حالي كه برخي از كشورهاي همسايه با جمع آوري اين كاغذ ها مجددا آن را بازيافت كرده و به خود ما مي فروشند.
وي با تاكيد بر عزم شهرداري تهران بر احداث كارخانه بازيافت كاغذ در كشور، اظهار داشت: با احداث اين كارخانه نه تنها كاغذهاي ضايعاتي تهران بلكه ديگر شهرهاي كشور را هم مي توان بازيافت كرد و بدين طريق مي توان از خروج مقادير زيادي ارز و تخريب منابع طبيعي كشور جلوگيري كرد.
مشاور فرهنگي شهردار تهران كاهش حجم كاغذهاي وارداتي و كمك به اقتصاد كشور را از مهمترين اهداف مديريت شهري در احداث كارخانه مذكور عنوان كرد و اظهارداشت: اين كارخانه با حمايت شهردار تهران و همكاري بخش هاي غير دولتي احداث مي شود.
افزايش بازيافت زباله
همچنين معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: امسال با برنامه  ريزي  هاي صورت گرفته، قرار است ميزان بازيافت زباله و تبديل آن به كمپوست به ۶ هزار تن در روز برسد.
دكتر يوسف حجت، معاون انساني سازمان حفاظت محيط زيست، گفت: هر فرد ايراني، روزانه حدود ۸۰۰ گرم زباله توليد مي  كند كه در مجموع ميزان زباله در شهر تهران، به ۷ هزار تن در روز مي  رسد.
وي افزود: در گذشته، از اين مقدار زباله، فقط ۲۰۰ تن در روز تبديل به كمپوست مي  شد، ولي با اقدامات موثر سازمان بازيافت شهرداري تهران، اين مقدار به ۳ هزار تن در روز رسيده است و در آينده  اي نزديك به ۶ هزار تن در روز خواهد رسيد.حجت در پايان خاطرنشان كرد: همچنين شهرداري تهران، طرح  هاي مشتركي را با بانك جهاني در دست مطالعه دارد كه با اجراي آن مشكلات زيست محيطي ناشي از دفن سال  هاي گذشته كاهش مي يابد و در واقع از ارديبهشت ماه سال جاري از دفن زباله  هاي تر توليدي تهران جلوگيري مي  شود.

تفاهم سازمان محيط زيست و وزارت
راه درباره ميانگذر درياچه اروميه
000330.jpg
گروه شهري _ اسد افلاكي: بعد از چند سال كشمكش، وزارت راه با سازمان حفاظت محيط زيست براي احداث ميانگذر درياچه اروميه تفاهم نامه امضا مي كند.
دكتر معصومه ابتكار معاون رييس جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت وگو با خبرنگار ما اشاره كرد: امضاي اين تفاهم نامه به معناي آغاز مجدد اجراي پروژه ميانگذر اروميه نيست و تا ارزيابي زيست محيطي اين طرح نهايي نشود اجراي آن معوق خواهد ماند.
ظاهرا براساس اين تفاهم نامه مقرر شده است ميانگذر درياچه اروميه با برخي تغييرات و اصلاحات احداث شود. در اين تغييرات مجري طرح كوشيده است ملاحظات زيست محيطي را رعايت كند. ابتكار دراين باره توضيح بيشتري نداد.
وي درخصوص اقدامات سازمان حفاظت محيط زيست براي امنيت جان محيط بانان گفت: امنيت محيط بانان دغدغه هميشگي مسئولان محيط زيست بوده،  از اين رو، طي سال هاي گذشته، خريدهاي سازمان روي نيازهاي اساسي محيط بانان متمركز بوده است ازجمله، همه محيط باناني كه در مناطق غيركوهستاني خدمت مي كنند به موتورسيكلت هاي پيشرفته مجهز شده اند. همچنين امكان استفاده از بي سيم، ري پي تر يا بي سيم دستي براي تمام محيط بانان فراهم آمده است به طوري كه محيط بانان در صورت مواجه شدن با خطر مي توانند از اين طريق درخواست كمك كنند.
وي گشت هاي منظم و نظارت بر مناطق تحت حفاظت را از ديگر اقداماتي ذكر كرد كه از يك سو باعث افزايش امنيت جاني محيط بانان مي شود و از سوي ديگر، كاهش تعرض متخلفان را درپي دارد. زيرا اين گشت ها با هماهنگي مراجع ذي صلاح مسلح هستند و اين اقدام ريسك تعرض به مناطق تحت حفاظت را افزايش مي دهد.
ابتكار افزود: خريد اسنوموبيل، هاوركرافت و قايق هاي تندرو در دستور كار سازمان قرار گرفته،  هرچند كه درحال حاضر از هاوركرافت در تالاب ها استفاده مي شود اما اين وسيله در حد نياز ديگر مناطق نيز تامين خواهد شد.
وي از تجهيز سازمان حفاظت محيط زيست به هواپيماهاي بدون سرنشين براي عكسبرداري و نظارت بر مناطق حفاظت شده در آينده نزديك خبر داد و گفت: در برخي مناطق دوربين هايي تعبيه خواهد شد و با استفاده از سيستم هاي ري موت، نقاط حساس اين مناطق به سيستم كنترل مركزي تجهيز مي شوند به طوري كه محيط بانان علاوه بر گشت و نظارت، به كمك اين تجهيزات و هواپيماهاي گشت زني، بر نقاط كور و فضاهايي كه خلأ نظارتي وجود دارد اشراف خواهند داشت و انتظار مي رود با اين تمهيدات تخلف و تعرض در اين مناطق كاهش يابد.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به مصوبه دولت مبني بر اطلاق لفظ شهيد به محيط باناني كه در راه پاسداري از منابع طبيعي جان مي بازند، تاكيد كرد: به رغم آن كه براساس اين مصوبه، خانواده محيط بانان جان باخته از مزاياي خانواده شهدا برخوردار مي شوند يا براي محيط باناني كه در حين انجام وظيفه دچار مصدوميت شده يا جان خود را از دست مي دهند به طور موردي و بنا به دستور رييس جمهور تسهيلات ويژه اي فراهم مي آ يد، باوجود اين، بايد براي تامين امنيت آن ها و رفاه خانواده هايشان تلاش بيشتري صورت گيرد.
وي پيگيري بحث حق كشف محيط بانان را از ديگر برنامه هاي سازمان ذكر كرد و گفت: در گذشته براساس قانون، محيط بانان براي جرايم كشف شده، حق كشف دريافت مي كردند كه با اصلاح برخي قوانين مالي دولت اين قانون لغو شد. ولي با پيگيري هاي جدي و مستمر انتظار مي رود اين قانون به تصويب برسد تا محيط بانان از مزاياي آن برخوردار شوند.

خطوط  سه  و چهار مترو
000315.jpg
ايرنا: مدير عامل  مترو گفت : مرحله  نخست  خطوط سه  و چهار مترو در اواخر سال  ۸۶ به  بهره برداري  مي رسد.محسن   هاشمي افزود: امسال  قراردادهاي  مربوط به  احداث  اين  خطوط منعقد و اين  طرح  در سه مرحله  دو ساله  اجرا مي شود.وي  اظهار داشت : طول  خط سه  مترو تهران  ۲۷ كيلومتر است  و اين  خط از شمال شرقي  تهران ، منطقه  ازگل  و چهارراه  ميني سيتي  آغاز و پس  از عبور از مناطق لويزان ، مجيديه  و چهارراه  شهيد قدوسي  وارد خيابان  شهيد بهشتي  مي شود.هاشمي خاطرنشان  كرد: اين  خط در خيابان  شهيد بهشتي  وارد خيابان  وليعصر مي شود و از آنجا تا ميدان  راه آهن  رفته  و سپس  تغيير مسير داده  و تا اسلامشهر ادامه  خواهد يافت .

ارتقاي ايمني شهر تهران
000321.jpg
گروه شهري: معاون خدمات شهري شهرداري تهران از اختصاص بيش از ۲۹۰ ميليارد ريال بودجه به منظور توسعه خدمات ايمني ، تجهيزات و ايستگاههاي آتش نشاني در سال جاري خبرداد.
مهندس محمد جواد محمدي زاده با اعلام اين خبر افزود: در سال جاري به منظور توسعه سازمان آتش نشاني شهر تهران ، ايستگاههاي آتش نشاني و امداد و نجات زمزم ، آزادگان ، سيد خندان ، خاوران، هروي ، گلبرگ شرقي، چيتگر، قزوين ، ميرداماد ، كوهسار ، شريعتي ، نوبخت ، ورد آورد ، حرم مطهر حضرت امام (ره )، كاخ سعد آباد، گلستان و انقلاب ، احداث ، تكميل و تجهيز مي شوند.

تسهيلات ويژه براي رانندگان تاكسي
000318.jpg
گروه شهري: مديرعامل ستاد مركزي معاينه فني خودرو از ارايه تسهيلات ويژه به رانندگان تاكسي براي انجام معاينه فني خودرو خبر داد.محمدرضا اميري صفت با اعلام اين خبرافزود: مذاكره سه جانبه اي ميان ستاد معاينه فني خودرو، سازمان تاكسيراني و سازمان حفاظت محيط زيست درحال انجام است مبني بر اينكه دارندگان وسايل نقليه عمومي شامل اتوبوس ها و تاكسي ها، دوبار در سال نسبت به معاينه فني خودروي خود اقدام كنند.وي به تسهيلات ويژه اي كه در اين طرح براي رانندگان تاكسي درنظر گرفته شده، اشاره كرد و اظهارداشت: براساس اين پيشنهاد قرار است مبلغ ۵۲۰۰ تومان پولي كه براي معاينه فني خودروها اخذ مي شود، براي تاكسي ها با ۵۰ درصد تخفيف همراه باشد.

رئيس مركز اطلاعات ساختمان و مسكن
دريافت ماليات از واحدهاي مسكوني خالي بايد اجرايي شود
000312.jpg
مهر: رييس مركز اطلاعات ساختمان و مسكن گفت: دريافت ماليات از واحدهاي مسكوني خالي در شهر تهران يك بحث منطقي و قابل قبول است و بايد اجرايي شود.
يحيي اسلامي افزود: تعريفي كه وزارت مسكن از ساختمان هاي آماده بهره برداري دارد با تعريف هايي كه عنوان مي شود تفاوت دارد.
وي گفت: ساختمان از نظر ما زماني آماده بهره برداري است كه همه تسهيلات لازم براي سكونت در آن وجود داشته باشد و نمي توان به ساختماني كه فقط بناي آن احداث شده ساختمان خالي گفت.
اسلامي با اشاره به وجود دو بخش ساختمان دولتي و خصوصي افزود: واقعيت امر اين است كه هيچ موقع در بخش دولتي واحد مسكوني خالي نداريم، زيرا تقاضا همواره بيشتر از عرضه است.
رييس مركز اطلاعات ساختمان و مسكن وجود واحدهاي مسكوني خالي در بخش خصوصي را منكر نشد و گفت: با توجه به سرمايه گذاري هايي كه در سالهاي اخير در اين بخش صورت مي گيرد، شاهد اين واقعيت هستيم كه عده اي به چشم سرمايه به واحدهاي مسكوني نگاه مي كنند.
وي در عين حال افزود: البته با توجه به تعريف ما از واحدهاي آماده بهره برداري، تعدادي كمي ساختمان خالي از سكنه در شهر تهران داريم.زيرا برخي از ساكنان واحدهاي مسكوني تهران بعضا از كشور خارج مي شوند كه نمي توان عنوان واحدهاي مسكوني خالي را براي اين ساختمانها قرار داد.
اسلامي با اشاره به تكميل ظرفيت شهر تهران براي پذيرش جمعيت بيشتر و ساخت و ساز، گفت: همه به اين قطعيت رسيده ايم كه شهر تهران بيشتر از اين كشش ارايه خدمات را ندارد.
وي افزود: سياست وزارت مسكن بستن محدوده شهر از ساخت و ساز است و بر همين اساس اجازه تغيير كاربري اراضي كشاورزي به مسكوني به هيچ وجه صادر نمي شود.
رييس مركز اطلاعات ساختمان و مسكن در عين حال با قبول اين مساله كه نمي توان منكر تخلفات ساخت وساز در حريم شهر تهران بود، گفت: وزارت مسكن وظيفه دارد در حد سياستگذاري نسبت به جلوگيري از بروز چنين تخلفاتي جلوگيري كند.اما اجراي سياست در دست ما نيست و به معناي چشم پوشي از سياست هاي وزارت مسكن توسط برخي از نهادها و ارگانها ست.

راه اندازي دو پايانه نيمه متمركز در تهران
فارس: مديرعامل سازمان پايانه ها و پارك سوارهاي شهرداري تهران از راه اندازي دو پايانه نيمه متمركز پونك و ساوه تا پايان ارديبهشت ماه سال جاري با اعتباري بالغ بر ۴۰۰ ميليون تومان خبرداد.مسعود رهنما با بيان اينكه اين دو پايانه به صورت پايانه هاي ايستگاهي عمل خواهند كرد، اظهار داشت: تعداد سفرهايي كه در اين دو پايانه انجام مي شود بسيار محدود خواهد بود، به گونه اي كه پايانه پونك سفرهاي مربوط به عتبات عاليات و پايانه ساوه نيز سفرهاي جنوب، جنوب غرب كشور و شهركهاي اقماري اطراف تهران را پوشش مي دهد.
وي در خصوص دليل به تعويق افتادن بهره برداري پايانه نيمه متمركز پونك كه قرار بود سال گذشته افتتاح شود، اظهار داشت: مشكلاتي در خصوص تملك زمين مورد نظر پيش آمده بود كه خوشبختانه با رفع آن مي توان اميدوار بود كه تا اواخر ارديبهشت ماه سال جاري به بهره برداري برسد.رهنما با اشاره به كمبود پايانه هاي نيمه متمركز خدمات محلي در سطح شهر تهران اظهار داشت: در حال حاضر اگر شهروندي از مناطق شمالي تهران قصد سفر به كرمان و يا اراك را داشته باشد، بايد حدود ۵/۱ ساعت مسير بپيمايد تا به پايانه جنوب رسيده و از آنجا حركت خود را آغاز كند، در حاليكه اگر گزينه هايي مانند پارك سوار بيهقي به عنوان پايانه هاي استاندارد در چند نقطه از شهر تهران شكل بگيرند تا حد زيادي از مشكلات موجود برطرف خواهد شد.

جلوگيري از توليد خودروهاي غيراستاندارد
ايسنا: توليد خودروهايي كه مصرف سوخت آنها مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست نيست متوقف مي شود.
بر اين اساس وزارت كشور موظف است ضمن ساماندهي حمل و نقل درون شهري در سال جاري تمهيدات لازم براي تأمين حداقل ۴۰ درصد خودروهاي دوگانه سوز مورد نياز اين سيستم را به همراه تسهيلات مربوطه، فراهم كند.
وزارت صنايع و معادن نيز مكلف است ضمن اقدام به توقف يا اصلاح موتور و يا تغيير خط توليد خودروهايي كه مصرف سوخت آنها استاندارد نبوده و مورد تأييد سازمان حفاظت محيط زيست نيست، منحصرا نسبت به توليد خودروهاي دوگانه سوز و خودروهاي پايه گازسوز اقدام كرده و با جلب مشاركت بخش خصوصي، ساز و كار لازم را براي دوگانه سوز كردن ۲۰ درصد از خودروهاي بنزين سوز موجود را فراهم نمايد.

صدور پروانه ساختماني براي كن، حصارك و مرادآباد
گروه شهري: صاحبان املاك واقع در محلات كن ، حصارك و مرادآباد مي توانند با مراجعه به شهرداري منطقه ۵ نسبت به اخذ پروانه ساختماني اقدام كنند .
بنا به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ۵ ،باتوجه به تهيه طرح تفضيلي اين محلات ،امكان هدايت و توسعه همخوان و برنامه ريزي شده ساخت و سازها ؛ زمينه لازم براي صدور مجوز ساختماني را فراهم كرده است و بدين سبب مالكان متقاضي مي توانند حسب ضوابط جاري براي اخذ مجوز اقدام كنند. لازم به ذكر است پيش از اين به دليل ساختار روستايي محلات فوق و نبود طرح تفضيلي ، امكان صدور مجوز ساخت وساز وجود نداشته است كه با تهيه طرح هاي مذكور ، فصل جديدي در توسعه شهري و خدمات رساني به شهروندان ساكن در آن محلات آغاز شده است.

روكش بزرگراه هاي تهران نوسازي مي شود
فارس: معاون فني - عمراني شهرداري تهران از نوسازي روكش كليه بزرگراه هاي شهر تهران با اعتباري بالغ بر ۸ ميليارد تومان خبر داد.
محمد علي آبادي با اشاره به آغاز كار نوسازي روكش  بزرگراه ها از ابتداي سال جاري تصريح كرد: تاكنون به علت تعطيلات متعدد تنها موفق به نوسازي روكش ۲۰ كيلومتر از بزرگراه مدرس و چمران شده ايم.
وي افزود:  امسال درصدد نوسازي روكش ۳ ميليون متر مربع از آسفالت بزرگراهها هستيم.
معاون فني - عمراني شهرداري تهران با تأكيد بر اين كه در روكش پلها از باز يافت سرد و گرم استفاده خواهد شد، افزود: كليه عوامل موثر دركيفيت آسفالت اعم از قير، شن و ماسه به عنوان مواد اوليه توليد آسفالت، كارخانه هاي توليد كننده و ابزار و ادوات پخش از وضعيت قابل قبول و استاندارد برخوردار نيستند و نياز به اصلاح دارند.
وي افزود: اقداماتي در اين زمينه با توجه به فعاليت كميته تخصصي آسفالت آغاز شده كه ثمرات آن طي ۴ الي ۵ سال آينده مشخص خواهد شد، وي با تأكيد بر ضرورت ورود بخش خصوصي به منظور اصلاح بخشهاي مختلف توليد آسفالت گفت: اين كار به سرمايه اي حدود ۲۰ ميليارد تومان نياز دارد كه شهرداري تهران امكان چنين سرمايه گذاري را ندارد ضمن آن كه از كار اصلي خودمان عقب مي مانيم.
علي آبادي خاطر نشان كرد: بخش خصوصي نيز شرط ورود خود را تعهد مجريان براي خريد محصولات آنان عنوان مي كنند.

توضيح و تصحيح
در خبر مربوط به «گزارش شهرداري به مردم» كه ديروز در همين صفحه درج شده بود، ميزان بازيافت روزانه زباله در سال ۸۱ در تهران براثر اشتباه چاپي ۳۰۰ هزار تن ذكر شده بود كه رقم ۳۰۰ تن صحيح مي باشد.

كمبود پاسگاه محيط باني در مناطق حفاظت شده گچساران
ايرنا: رييس اداره حفاظت محيط زيست گچساران گفت: كمبود پاسگاه محيط باني عمده ترين مشكل محيط زيست در حفاظت از مناطق حفاظت شده شهرستان است.
عطا پورشيرزاد به ايرنا گفت: هم اكنون دو پاسگاه محيط باني در سطح شهرستان فعال است درحالي كه حفاظت از اين مناطق نياز به ۱۰ پاسگاه محيط باني دارد.
وي مناطق حفاظت شده اين شهرستان را در سه منطقه «خامي» ، «سرح» و «ديل» حدود ۹۰ هزار هكتار ذكر كرد.

وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج تا پايان فروردين ماه
گروه شهري: برابر اعلام ستاد اجرايي پيوند آسماني، شمار متقاضيان وام ازدواج كه اطلاعات آنها وارد شبكه شده است ۱۲۸۹۳۹ نفر مي باشد. براي ۷۸۱۳۹ نفر از متقاضيان دعوتنامه فرستاده شده است.
شمار مراجعان به ستاد براي دريافت حواله وام ۶۵۴۵۹ نفر مي باشد. همچنين تا تاريخ ۲۲ فروردين ماه ۱۳۸۴ به ۶۱۳۱۶ نفر وام پرداخت شده است.

مديركل هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداري ها:
بازيافت مواد زائد شهر تهران متحول شده است
گروه شهري: مديركل دفتر هماهنگي خدمات شهري سازمان شهرداري ها و دهياري هاي وزارت كشور، به اقدامات موثر صورت گرفته طي يكسال اخير در صنعت بازيافت تهران اشاره كرد و گفت: در بازيافت مواد زائد و مديريت پسماندهاي شهر تهران تحول عظيمي صورت گرفته است.
ناصر حاج محمدي به بازديد اخير خود از منطقه آرادكوه كهريزك اشاره كرد و افزود: اگر اين اقدامات انجام نمي شد شايد در آينده اي نزديك بحران زيست محيطي گريبانگير شهر تهران مي شد.
وي تصريح كرد: تلاش هاي سازمان بازيافت شهرداري تهران سبب شكوفايي مسايل زيست محيطي در تهران شده و ما به عنوان متوليان امور شهري در وزارت كشور از اتفاقات رخ داده در كهريزك تقدير مي كنيم.
وي با بيان اينكه به زودي حدود ۸۰ درصد از زباله هاي قابل كمپوست شهري تهران به كمپوست تبديل خواهد شد، گفت: به لحاظ حجمي، اين امر براي نخستين بار است كه در صنعت بازيافت كشور به وقوع مي پيوندد.
وي بر ضرورت مكانيزه كردن جمع آوري زباله تاكيد كرد و افزود: روش هاي جمع آوري زباله از منازل نيازمند كار فرهنگي و آ موزشي است و اميدواريم در سالهاي آتي از روش هاي مدرن، فني و مكانيزه براي جمع آوري زباله استفاده شود.
حاج محمدي به اهميت تفكيك زباله در مبدا اشاره و اظهارداشت: تفكيك زباله حتي به صورت تر و خشك،  افزايش توليد و ارتقاء كيفيت كمپوست توليدي را به دنبال داشته و سبب مي شود كه كار بازيافت زباله بهداشتي تر صورت گيرد.
وي خاطرنشان كرد: تا چندي پيش زباله هاي تهران در دل زمين دفن مي شد و اين امر مشكلاتي را ازجمله آ لودگي آبهاي تحت الارضي را به همراه داشت كه نهايتا اين آلودگي ها به انسان برمي گشت و براي مردم مضر بود.

۱۴ هزار كودك در مراكز نگهداري از كودكان بهزيستي هستند
ايلنا: رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، اعلام كرد: هزينه نگهداري از هر كودك بي  سرپرست در مراكز بهزيستي، ۲ ميليون تومان در سال است.
ذبيح الله عشقي، رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: در كشور حدود ۳۶۰ مركز نگهداري از كودكان بي  سرپرست وجود دارد كه دو سوم اين مراكز توسط افراد خير و نيكوكار اداره مي  شوند.
وي افزود: يك سوم اين مراكز نيز به صورت دولتي و تحت نظارت بهزيستي اداره مي  شوند.
به گفته عشقي، بهزيستي به صورت ماهيانه به مراكز غيردولتي نگهداري از كودكان بي  سرپرست ۴۰ هزار تومان پرداخت مي  كند.
وي تصريح كرد: مبلغ پرداختي به اين مراكز بستگي به اعتبارات سازمان و نياز مراكز غيردولتي دارد.
رئيس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، با اشاره به تعداد كودكان بي  سرپرست تحت پوشش بهزيستي، گفت: در حال حاضر ۱۴ هزار كودك بي  سرپرست تحت پوشش خدمات حمايتي بهزيستي قرار دارند.

عدم افزايش هزينه معاينه فني
گروه شهري: مديرعامل مركز معاينه فني خودرو با اشاره به مراجعه روزانه ۱۲۰۰ خودرو به مراكز شش گانه معاينه فني خودرو گفت: نرخ معاينه فني خودرو در سال جديد هيچ افزايشي نيافته و مطالبه هر مبلغي بيشتر از نرخ مصوب شوراي شهر در اين مراكز غير قانوني است.
به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران مهندس محمد رضا اميري صفت با بيان اين مطلب افزود: در تمام مراكز معاينه فني خودرو به منظور جلب رضايت ارباب رجوع سيستم جانبي تنظيم موتور با قيمت ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده و در صورتي كه مجبور به تعويض قطعه يدكي شويم، فاكتور آن نوشته و از صاحب خودرو اخذ مي شود؛ در غير اين صورت براي تنظيم موتور بدون تعويض قطعات يدكي فقط دو هزار تومان از صاحب خودرو دريافت خواهد شد.
مديرعامل مركز معاينه فني خودرو گفت: شهروندان مي توانند در صورت مشاهده هر گونه مطالبه مبلغ بيشتر از حد مصوب در هر يك از مراكز ۶ گانه معاينه فني خودرو، مراتب را به روابط عمومي مركز با شماره تلفنهاي۳ -۸۷۴۵۵۴۱ جهت رسيدگي گزارش دهند.
وي تاكيد كرد: بر اساس قانون تمام خودروهايي كه از عمر توليد آنها دو سال گذشته بايستي برگه معاينه فني را اخذ كنند كه بر اساس برآوردهاي اوليه بيش از يك ميليون و ۸۰۰ هزار خودرو در تهران واجد اين شرايط هستند ولي در عمل بسيار كمتر از اين تعداد به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه مي كنند.
توقف خودروهاي فاقد برگه معاينه فني توسط پليس
وي با تاكيد بر اينكه اجباري كردن نمي تواند نقش چنداني در افزايش استقبال صاحبان خودروها براي معاينه فني داشته باشد، تصريح كرد: بر اساس مصوبه فعلي خودروهاي پلاك شخصي حداقل يكبار در سال و خودروهاي عمومي به تناوب هر سه ماه بايد به مراكز معاينه فني خودرو مراجعه كنند در حاليكه عملا اين قانون از پشتوانه و جديت لازم براي اجرا برخوردار نيست اما در مصوبه جديد دولت، رانندگي با وسيله نقليه اي كه فاقد برگه بيمه و معاينه فني باشد، ممنوع بوده و پليس موظف است خودروهاي فاقد اين برگه را متوقف كند كه در صورت اجرايي شدن اين قانون در سال جديد ستاد معاينه فني آماده است با افزايش شيفت كاري مراكز معاينه فني تمام خودروهاي مراجعه كننده را پذيرش كند.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |