پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
زندگينامه و ديدگاه هاي پاپ بنديكت شانزدهم
رهبر جديد كاتوليك هاي جهان
000246.jpg
فارس: كاردينال ژوزف راتزينگر آلماني كه در جلسه محرمانه كاردينال ها به عنوان پاپ جديد انتخاب شد و نام پاپ «بند يكت شانزدهم» را بر خود نهاد از روز يكشنبه هفته آينده كار خود را آغاز مي كند.
به گزارش خبرگزاري فارس، كاردينال ژوزف راتزينگر در تاريخ شانزدهم آوريل ۱۹۲۷ در ايالت بايرن آلمان بدنيا آمد. پدرش يك ژاندارم ارتش آلمان بود. وي در نوجواني به كار كشاورزي مي پرداخت و در ۱۶سالگي در هنگام تحصيل در مدرسه علوم ديني بعنوان خدمه پدافند هوايي آلمان به خدمت فراخوانده شد.
وي پس از پايان جنگ در شهر مونيخ تحصيلات خود را در رشته هاي فلسفه و تئولوژي ادامه داد و در تاريخ ۲۹ ژوئن ۱۹۵۱به مقام كشيشي رسيد و پس از آن به تدريس در مدارس علوم ديني منطقه پرداخت.
در ۲۴ مارس ۱۹۷۷ به مقام سراسقفي شهر مونيخ منصوب شد و در ۲۷ ژوئن ۱۹۷۷ توسط پاپ پل ششم به مقام كاردينالي ارتقاء يافت. از تاريخ ۲۵ نوامبر ۱۹۸۱ بعنوان رئيس مجمع دكترين ايمان برگزيده شد.
وي تنها كاردينالي بود كه مدت مديدي با پاپ ژان پل دوم رفاقت داشت. آشنايي آنها به زمان برگزاري اجلاس شوراي واتيكان دوم كه راتزينگر بعنوان مشاور كاردينال فرينگيس در آن شركت مي كرد، بر مي گردد. دوستي عميقي ميان وي و پاپ ژان پل دوم برقرار بود بگونه اي كه پس از اعلام استعفاء در پي رسيدن به سن ۷۵ سالگي (براساس حقوق كليسايي هر مسؤول كليسايي بايد در ۷۵ سالگي از مقام و مسؤوليت خود استعفا دهد) پاپ ژان پل دوم شخصاً از وي بعنوان دوست و يار صميمي ياد كرد و با صدور نامه اي رسمي از راتزينگر خواست تا همچنان در كنار او مانده و به همكاري اش ادامه دهد.
بالاخره ۱۸ روز پس از مرگ ژان پل دوم، در چهارمين دور راي گيري در اجلاس ويژه شوراي كاردينالها كه در پشت درهاي بسته صورت گرفت، راتزينگر به مقام پاپي انتخاب شد. وي عنوان بنديكت شانزدهم (به معناي متبرك شده و مبارك) را براي خود برگزيد.
او هفتمين پاپ آلماني تبار درتاريخ كليساي كاتوليك است. آخرين بار، حدود ۴۸۰ سال پيش يك آلماني به اين مقام رسيده بود.راتزينگر در اولين نطق خود در مقام پاپ خود را كارگر حقير تاكستان الهي خواند و از همه خواست تا براي وي دعا كنند.
ويژگيهاي پاپ بنديكت شانزدهم
- ژوزف راتزينگر بعنوان كاردينال نگهبان ايمان و مفتي اعظم كليساي كاتوليك در دوران مدرن تلقي مي شد.وي از تصميم گيرندگان اصلي در دوران پاپي ژان پل دوم درخصوص مسائل و موضوعات ايماني بود و در اين مقام مواضع سازش ناپذيري داشت و دارد.
- اين روند وي در موضع گيري هاي سياسي اش نيز مشهور بود.
براي مثال در جريان انتخاب رياست جمهوري اخير آمريكا، از مسؤولان كليساي كاتوليك آن كشور خواست تا مانع از حضور سياستمداران حامي سقط جنين در مراسم عشاء رباني شوند.
جان كري نامزد حزب دمكرات عليرغم كاتوليك بودن سقط جنين را مجاز مي شمرد، بنابراين برخي از اسقفهاي آمريكايي از حضور جان كري در مراسم عشاء رباني جلوگيري نمودند و بنوعي آراء كاتوليكها آمريكايي را به نفع جرج بوش سوق دادند.
- او همچنين از جمله مقامات عاليرتبه واتيكان بود كه با عضويت تركيه در اتحاديه اروپا سخت مخالفت نمود و آنرا ناقض هويت، تاريخ و ساختار مبنايي اتحاديه خواند.- وي از مخالفان سرسخت گرايشات فمنيستي است و صراحتاً كشيش شدن زنان را مغاير با موازين اخلاقي و ديني خواند.
- راتزينگر همچنين سنت تجرد كشيشان را بارها مورد تائيد قرار داد و صدور اجازه ازدواج كشيشان را مصراً مردود و خلاف شرع اعلام كرد.
- وي نه تنها گرايشهاي همجنس بازي بلكه برسميت شناخته شدن قانوني زوجهاي همجنس باز را محكوم نمود.
او همجنس بازان را از شركت در مراسم ديني و كليسايي منع نكرد لكن از آنها خواست تا حتماً سعي در خويشتنداري و حفظ شئونات زندگي خصوصي شان و عدم تظاهر به همجنس بازي در ملاء عام بنمايند.
- او با صدور سندي راه نجات را تنها در كليسا خواند و اعلام كرد كه كاتوليسيزم، مسيحيت اصيل و واقعي است.
مخالفان او مي گويند كه راتزينگر از مدافعان ممانعت از انجام هرگونه بحث و مناظره درخصوص اين موضوع و نيز درباره  مسائل كليسايي است.
- گفتني است كه سرسخت ترين منتقدان راتزينگر عمدتاً آلماني هستند و او را سمبل تعصب، جزم انديشي و محافظه كاري مي دانند.
ولفگانگ كوپر از صاحبنظران امور ديني در آلمان درخصوص او گفته بود كه اين فرد مي تواند به چهره اي تفرقه انگيز بدل شود.
- راتزينگر دشمني و مبارزات سختي با جنبش الهيات آزاديبخش داشته و دارد و كشيشان و اسقفها را از حمايت و هواداري از اين جنبش منع كرده است.
- گفته مي شود او نگاه مثبتي به انجمنها و جنبشهاي مذهبي مردمي در غرب دارد و با توجه به اوضاع و شرايط سخت جهاني، حضور و فعاليت آنها را مفيد مي داند.
- او خواهان كوچك سازي ساختار كليسا و واتيكان و سالم سازي محيط كليسا و حفظ حرمت كشيشي است و ارتكاب اعمال خلاف عفت از سوي روحانيون را به دين و كليسا و باورهاي مذهبي مردم مضر و زيانبار مي پندارد.
- در كتاب در آستانه اميد كه راجع به زندگي پاپ است راتزينگر تلويحاً به عنوان جانشين پاپ معرفي شده است.
- گفتني است كه هنگام پخش شايعات پيرامون استعفاي پاپ ژان پل دوم در اثر بيماري، راتزينگر طي مصاحبه اي احتمال استعفاء پاپ را بجا و قابل قبول دانسته بود.
مونسينيور استانسيلاو ژيويج منشي شخصي پاپ پس از ملاقات حضوري با راتزينگر جهت روشن شدن ساختن ديدگاهش و اطلاع از صحت و سقم اظهاراتش به روزنامه نگاران اعلام كرد كه راتزينگر طرح اين موضوع را ساخته و پرداخته روزنامه نگاران خواند و حتي گريه كرد و وفاداري و تبعيت خود از پاپ ژان پل دوم را مجدداً تائيد نمود.
- راتزينگر با موسيقي راك مخالف است و آنرا نوعي گرايش مذهبي در مقابل كاتوليسيزم مي پندارد.
اين موضع وي با اقدام و حركت رسانه اي پاپ ژان پل دوم مغايرت دارد.
پاپ سابق به گروههاي مختلف موسيقي جهت جلب جوانان ميدان مي داد و آنرا وسيله و شيوه اي مناسب براي نفوذ مفاهيم و ارزش هاي ديني و معنوي در هنر موسيقي و جهت دادن به جوانان مي پنداشت.
- شبكه دوم ايتاليا از او به عنوان ژاندارم دين نام برد و اعلام كرد كه او مثل ژان پل دوم نخواهد بود بلكه هم و غم خود را بيشتر مصروف دفاع از دين و پايبندي به اصول خواهد كرد.
به عنوان مثال راتزينگر در مراسم روز جهاني جوانان كه همه ساله پاپ ژان پل دوم آنرا برگزار مي كرد شركت نخواهد كرد.
وي در موضوعات بزرگ دخالت نكرده و در واقع كليسا از دوران پر تب و تاب رهبري ژان پل دوم وارد مرحله جديدي از آرامش و به عبارتي تامل وارد خواهد شد.

شرط حماس براي مذاكره با اسراييل
000243.jpg
ايسنا: يكي از اعضاي عاليرتبه جنبش حماس اعلام كرد، در صورتي كه رژيم صهيونيستي از اراضي فلسطينيان بدون تصميم گيري يك جانبه درخصوص مرزهاي نهايي ميان تشكيلات خودگردان و رژيم صهيونيستي عقب نشيني كند، اين جنبش انجام مذاكره با اين رژيم را بررسي مي كند.
موسي ابومرزوق معاون رئيس دفتر سياسي حماس، ديروز   در گفت وگو با روزنامه البيان اعلام كرد: در صورت پيروزي حماس در انتخابات شوراي قانونگذاري فلسطين در ماه ژوئيه، اين جنبش آمادگي تشكيل يك دولت را دارد.
ابومرزوق در پاسخ به سئوالي درخصوص مقاله چاپ شده در  هاآرتص درباره نشست ميان نمايندگان حزب الله لبنان و حماس با مقامات اروپايي و آمريكايي در لبنان گفت: ما در اين نشست گفتيم كه حماس آماده است با هر فردي وارد مذاكره شود به غير از اسرائيل.اين در حالي است كه وي ادامه داد: در صورتي كه اسرائيل از اراضي فلسطينيان عقب نشيني كند، ممكن است با آنها وارد مذاكره شويم.
در همين حال معاون نخست وزير رژيم صهيونيستي در گفت وگو با يك روزنامه فرانسوي، پيروزي حماس در انتخابات پارلماني فلسطين را خطرناك توصيف كرد و گفت: «اگر اين جنبش در اين انتخابات پيروز شود روند صلح خاتمه يافته است.»
شيمون پرز در مصاحبه با فيگارو درباره اينكه آيا فرصت صلحي كه در پي انتخاب محمود عباس به وجود آمد هنوز پا برجاست يا خير، در حالي كه تلاش كرد مبارزه مشروع گروه هاي فلسطيني را تروريستي نشان دهد، گفت: «اين فرصت هنوز وجود دارد، محمود عباس هر چند كه هنوز موفق نشده است بر ترور فائق  آيد اما در مجموع كارهاي خوبي انجام مي دهد. عباس در ادامه كارهاي خود بايد گروههاي مسلح فلسطيني را خلع سلاح كند و اگر اين كار را اكنون انجام نمي دهد، بايد بداند كه آينده صلح را در معرض خطر قرار مي دهد، زيرا يك كشور نمي تواند بيش از دو ارتش داشته باشد.»
محمود عباس: چند طرح حمله به اسراييل را خنثي كرده ايم
رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرد، سازمان هاي امنيتي فلسطين تاكنون توانسته اند ده ها عمليات عليه اسرائيل را خنثي كنند.
پايگاه اينترنتي المحيط ديروز به نقل از محمود عباس نوشت: سازمان هاي فلسطيني علاوه بر اين چندين موشك، بمب و كمربند  انفجاري را در چارچوب توافق با آمريكا، به اسرائيل تحويل داده است.
عباس در گفت وگو با گروهي از خبرنگاران اسرائيلي در رام الله گفت: همانگونه كه در اسرائيل خاخام هايي هستند كه با تلاش براي حمله به مسجد الاقصي مي خواهند آتش جنگ جديدي را بر افروزند، در فلسطين نيز عده اندكي فلسطيني وجود دارند كه تلاش مي كنند، روند صلح را به شكست بكشانند.

رايس در مسكو از سياست هاي كرملين انتقاد كرد
000249.jpg
ايرنا: كاندوليزا رايس ، وزير امورخارجه  آمريكا ديروز در مسكو و در آستانه ديدارش  با ولاديمير پوتين  رئيس  جمهوري  روسيه  از سياست هاي  كرملين  به  علت آنچه  كه  او عدم  پايبندي  به  دموكراسي  خواند، انتقاد كرد.شبكه  تلويزيوني  يورونيوز ديروز با اعلام  اين  خبرافزود، گفته  مي شود كه  وزير امور خارجه  ايالات  متحده  آمريكا موكدا از پوتين مي خواهد تا به  تعهد خود براي  عدم  شركت  در سومين  دور انتخابات  پايبند باشد.
اين  درحاليست  كه  روز گذشته  تلويزيون  دولتي  روسيه  هيچ  گزارشي  را در خصوص  آغاز سفر وي  از جمله  تهديد به  بمب گذاري  در هتل  اقامت  وي  پخش نكرد.به گفته  اين  شبكه ، رسانه  يادشده  بي آنكه  به  اظهارات  رايس  و موضع وي  در قبال  مسكو بپرداز برنامه  خود را صرفا به  پخش  سخنان  پوتين  در زمينه  ساخت  مسكن  اختصاص  داد.طبق  گزارش  يك  منبع  خبري  ازمسكو، هتلي  كه  براي  اقامت  وزير خارجه آمريكا در مسكو در نظر گرفته  شده  بود، به  دنبال  تهديد تلفني  يك  ناشناس  و احتمال  بمب گذاري  در آن ، تخليه  شد.به  همين  علت  رايس  و هيات  همراه  وي  كه  عصر سه شنبه  از فرودگاه  عازم  اين هتل  بودند پس  از اطلاع  از امكان  بمب گذاري  در اين  هتل  به  سوي  اقامتگاه سفير آمريكا مسير خود را تغيير دادند.
وزير امورخارجه  آمريكا با هدف  فراهم  كردن  مقدمات  سفر ماه  آينده  ميلادي جرج  بوش ، رئيس  جمهوري  آمريكا به  روسيه ، روز سه  شنبه  وارد مسكو شد.

بوش: جامعه بين المللي را براي خلع سلاح حزب الله بسيج مي كنيم
000252.jpg
ايسنا: جورج بوش در گفت وگويي با تلويزيون لبنان اظهار داشت: واشنگتن قصد دارد مجامع بين المللي را براي خلع سلاح حزب الله لبنان بسيج كند.
به گزارش پايگاه اينترنتي المحيط، جورج بوش رئيس جمهور آمريكا، در اظهاراتي مداخله جويانه گفت: سوريه بايد تمامي دفاتر حزب الله لبنان را در اين كشور ببندد؛ زيرا اين حزب يك سازمان خطرناك است و عملكرد آن موجب ايجاد نگراني در خصوص عمليات صلح بين اسرائيل و فلسطين است.
وي همچنين تأكيد كرد: مردم لبنان در نهايت بايد سرنوشت خودشان را مشخص كنند و تا زماني كه گروه هايي از شبه نظاميان در اين كشور حضور دارند، دولت آزاد تشكيل نخواهد شد.
وي افزود: پليس يك كشور به عنوان نماينده دولت، عهده دار وظايف امنيتي جامعه است و وظيفه اين امر بر عهده گروه هاي شبه نظامي نيست.
بوش در مورد عقب نشيني نيروهاي سوريه از لبنان گفت: من از اين موضوع راضي هستم و انتظار دارم كه عقب نشيني به صورت كامل انجام شود و منحصر به عقب نشيني نيروهاي سوري نباشد؛ بلكه تمامي كساني كه به نوعي موجب ايجاد تشويش در دولت لبنان مي شوند، به ويژه نيروهاي اطلاعاتي سوريه هر چه سريعتر از لبنان خارج شوند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا آمريكا هنوز مصمم بر خلع سلاح حزب الله لبنان است، گفت: ما در درجه اول خواهان برگزاري انتخابات آزاد و سالم در لبنان هستيم و هدف دوم ما نيز وارد كردن نام حزب الله لبنان در ليست سازمان هاي تروريستي جهان است؛ زيرا اين حزب در گذشته تعدادي از شهروندان آمريكايي را كشته است.
وي افزود: ما همچنين به همكاري خود با مجامع بين المللي براي اجراي قطعنامه ۱۵۵۹ شوراي امنيت ادامه خواهيم داد.
بوش همچنين با هشدار به سوريه در خصوص افزايش فشارهاي بين المللي به اين كشور، بار ديگر دو خواسته مهم خود را از سوريه اين چنين مطرح كرد: حمايت از اعضاي حزب بعث عراق را متوقف كرده و اعضاي اين حزب را شناسايي و دستگير كند و به آنها در جهت واردكردن سلاح به عراق كمك نكند و دوم اين كه هر چه سريعتر و به طور كامل از لبنان عقب نشيني كند.
وي همچنين ضمن تأكيد بر برگزاري انتخابات لبنان در موعد مقرر اظهار داشت: آمريكا و اروپا به همراه ديگر كشورهاي جهان آماده هرگونه كمك اقتصادي به لبنان است.

كوتاه از سياست جهان
نصرالله: حزب الله تا زماني كه خطر اسرائيل وجود دارد مسلح مي ماند
خبرگزاري فارس: دبير كل حزب الله لبنان گفت، درخواست شوراي امنيت مبني بر خلع سلاح شبه نظاميان لبنان شامل حزب الله نمي شود، زيرا حزب الله شبه نظامي نيست.سيدحسن نصرالله در گفت و گو با خبرگزاري رويتر تأكيد كرد: حزب الله تا زماني كه خطر اسرائيل وجود داشته باشد، اسلحه خود را خواهد داشت.
وي افزود:   «ملت لبنان معتقد است حزب الله، مقاومت مشروع است و آنگونه كه در قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل تحت رهبري آمريكا آمده است، شبه نظامي نيست.» نصرالله ادامه داد: قطعنامه ۱۵۵۹ خواستار انحلال شبه نظاميان لبنان شده است، اما، خودمان را شبه نظامي نمي دانيم، دولت لبنان نيز ما را شبه نظامي نمي داند، پارلمان هم ما را شبه نظامي نمي داند و اكثريت ملت لبنان ما را شبه نظامي نمي داند، بنابراين قطعنامه ۱۵۵۹ به ما ربطي ندارد.
واشنگتن درباره وقوع عمليات تروريستي در تونس هشدار داد
فارس: مقامات آمريكا درخصوص خطر وقوع عمليات تروريستي در تونس هشدار دادند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، وزارت امور خارجه آمريكا با انتشار بيانيه اي اعلام كرد دولت اين كشور اطلاعات و شواهدي در دست دارد حاكي از آن كه برخي افراد مي توانند به گونه قريب الوقوع اقدامات تروريستي در تونس انجام دهند.وزارت امور خارجه آمريكا در اين بيانيه تصريح كرده است: «در گذشته تروريست ها بين اهداف دولتي و غيرنظاميان هيچ گونه تفاوتي قائل نشده اند و از اين رو ما اين اطلاعات را خيلي جدي مي گيريم.»
رويارويي رهبران چين و ژاپن در اندونزي
000240.jpg
ايسنا:  رئيس جمهور چين براي حضور در اجلاس سران آسيا - آفريقا و رويارويي با جونيشيرو كوايزومي  نخست وزير ژاپن، راهي اندونزي شد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، وزير امور خارجه  چين، قبل از سفر هو جين تائو، رئيس جمهور اين كشور به اندونزي، برونئي و فيليپين اظهار داشت: ژاپن بايد ديدگاه اشتباه خود را تغيير دهد.وي افزود، ديدگاه و اقدامات اشتباه ژاپن در برخي موارد از جمله مسايل تاريخي، احساسات ملي مردم چين را عميقا جريحه دار كرده است و موجب پيچيده شدن روابط چين و ژاپن شده است.وي افزود، براي گسترش و توسعه  روابط، بايد ديدگاه صحيحي نسبت به تاريخ وجود داشته باشد و از ژاپن مي خواهيم تعهدات خود را اجرا كند و موضوعات مربوطه را نيز حل كند.طي سه هفته  گذشته، چيني ها با برپايي تظاهرات هاي ضد ژاپني به تصويب كتاب درسي تاريخي ژاپن كه در آن جنايت هاي اين كشور در جنگ جهاني دوم گنجانده نشده، موجب تنش ميان دو طرف شده اند.
مخالفت كره جنوبي با ارجاع پرونده كره شمالي به شوراي امنيت
ايرنا: كره  جنوبي  اعلام  كرد كه  با وجود به  بن بست  رسيدن  موضوع  ادامه  مذاكرات  شش  جانبه  در خصوص  برنامه  هسته اي  كره  شمالي ، سئول  با ارجاع پرونده  هسته اي  اين  كشور به  شوراي  امنيت  سازمان  ملل  متحد مخالف  است .
شبكه  تلويزيوني  يورونيوز در بخش  خبري  ديروز  خود با اعلام  اين خبر افزود، بان  كي  مون  وزير امور خارجه  كره  جنوبي  روز چهارشنبه  در كنفرانسي  خبري  هشدار داد: اقدام  پيونگ  يانگ  در توليد پلوتونيوم  به  همه تلاشهايي  كه  تاكنون  براي  توقف  بحران  هسته اي  كره  شمالي  صورت  گرفته  است ، صدمه  مي زند.وزير خارجه  كره جنوبي  در پايان  تأكيد كرد كه  كشورش  در شرايط فعلي و با در نظرگرفتن  تنش هاي  موجود، با هرگونه  اقدام  براي  ارجاع  پرونده هسته اي  كره  شمالي  به  شوراي  امنيت  مخالف  است .
محاكمه اعضاي القاعده در اسپانيا فردا آغاز مي شود
فارس: ۲۴ تن از اعضاي احتمالي هسته القاعده كه احتمال داده مي  شود با عمليات ۱۱ سپتامبر ارتباط داشته باشند از روز جمعه اين هفته در دادگاهي در مادريد محاكمه مي شوند.به گزارش خبرگزاري فرانسه از مادريد، منابع آگاه قضايي در مادريد ديروز گفتند اين محاكمه بزرگ كه شديدا تحت  نظر خواهد بود حداقل دو ماه طول خواهد كشيد.همين منابع خبري اعلام كردند دادستان اسپانيا دست كم براي سه نفر از اين افراد كه متهمند به عاملان عمليات ۱۱ سپتامبر بيشترين كمك را كرده اند دست كم ۶۰ هزار سال زندان درخواست خواهد كرد.به اعتقاد دستگاه قضايي اسپانيا، عمادالدين بركت ياركاس سوري كه گفته مي شود رياست هسته القاعده در اسپانيا را بر عهده داشته است و ادريس چبلي يكي از همدستان وي، احتمالا در ژوييه سال ۲۰۰۱ نشستي را در تاراگون واقع در شمال شرقي اسپانيا تشكيل دادند كه در نتيجه آن آخرين جزئيات عمليات ۱۱ سپتامبر مشخص شد.
آمريكا ۱۸ زنداني افغان و ترك را از گوانتانامو آزاد كرد
ايسنا: آمريكا ۱۸ زنداني گوانتانامو را به كشورهايشان، افغانستان و تركيه بازگرداند و بعضي از افغان ها هنگام ورود به كابل، از سوء رفتار زندانبانان آمريكايي با خود صحبت كردند.به گزارش خبرگزاري رويتر، عبدالرحمان كه از جمله  زندانيان آزاد شده  است، گفت: آنها نوع اعلاي استبداد را عليه ما به كار بردند.
برخي از زندانيان گفتند، از زمان سقوط حكومت طالبان در سال ،۲۰۰۱ در زندان گوانتانامو به سر مي برده اند. اين زندانيان ۱۷ افغان و يك ترك هستند.فعالان حقوق بشر، آمريكا را به محكوم كردن زندانيان به زندان  در يك سياه چال متهم كرده اند.آمريكا زندانيان گوانتانامو را به عنوان جنگجوي دشمن معرفي كرده كه مشمول كنوانسيون ژنو نمي شوند.

تقدير رهبران لبنان از نقش سوريه
ايسنا: رهبران لبنان از سوريه براي ايفاي نقشش در حفظ اتحاد لبنان و تماميت ارضي اين كشور تقدير كردند.
به گزارش خبرگزاري شينهوا، اميل لحود، رئيس جمهور لبنان و نجيب ميقاتي، نخست وزير اين كشور، در جريان نشست هاي جداگانه با هيات نظامي سوريه به رهبري محمد الفياض الحفر فرمانده  عمليات نيروهاي سوريه در لبنان و رستم غزالي، رئيس امنيت و امور اكتشافي سوريه، از نقش اين كشور تقدير كردند.
لحود اظهار داشت: هدف از گذشته  مشترك ميان لبنان و سوريه، خلق امنيت، ثبات و اتحاد كنوني لبنان بوده است.وي افزود: مردم لبنان هرگز ايثارهاي ارتش سوريه را از ياد نخواهند برد و مردم اين كشور قول مي دهند دو كشور به همكاري در زمينه هاي مختلف ادامه دهند.ميقاتي نيز به اين هيات سوري گفت: مردم لبنان از خود گذشتگي هاي سوريه را براي پايان دادن به جنگ داخلي در لبنان و برقراري امنيت و ثبات در اين كشور، هرگز فراموش نمي كنند.

پارلمان يونان قانون اساسي اروپا را تصويب كرد
مهر: پارلمان يونان با اكثريت مطلق آرا به قانون اساسي واحد اروپا راي مثبت داد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، پارلمان يونان در نشست ويژه شب چهارشنبه با ۲۶۸ راي موافق در برابر تنها ۱۷ راي مخالف به قانون اساسي واحد اروپايي راي مثبت داد. گزارشها حاكي از آن است كه از ميان ۳۰۰ نماينده پارلمان يونان ۱۵ تن در راي گيري شركت نكرده اند. اسپانيا نيز در ماه فوريه بعنوان اولين كشور اروپايي در رفراندوم به قانون اساسي اروپا پاسخ مثبت داده بود. پس از آن ايتاليا در پارلمان خود اين قانون اساسي را با اكثريت مطلق آرا تائيد كرده بود.
روزنامه سوئيسي نيز با اعلام اين خبر نوشت: مجارستان، ليتواني، اسلووني و ايتاليا هم در كنار يونان براي اجراي قانون اساسي واحد اروپايي آماده اند. قانون اساسي واحد اروپا پس از تصويب در ميان ۲۵ كشور عضو اتحاديه اروپا به اجرا درخواهد آمد.

انتخاب بولتون به ماه ديگر موكول شد
فارس: كميته روابط خارجي سناي آمريكا راي گيري براي تصويب نامزد جنجالي مورد نظر جورج بوش براي نمايندگي آمريكا در سازمان ملل را به ماه ديگر موكول كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از واشنگتن، علت اين تصميم آن بود كه اين كميته بتواند موارد اتهامي جديدي را نسبت به جان بولتون معاون وزير امور خارجه آمريكا كه نامزد نمايندگي اين كشور در سازمان ملل است، گوش فرا دهد.
بنا بر اين گزارش، در پاپان چند روز نشست مداوم نمايندگان كميته روابط خارجي سناي آمريكا جورج وينوويچ سناتور جمهوريخواه اعلام كرد كه در مخالفت با بولتون به صف دمكرات ها پيوسته است. وينوويچ گفت:  «من فكر مي كنم ما بايد به اتهامات بيشتري درباره بولتون گوش كنيم.»
اين در حالي است كه در نشست هاي پيشين مواردي از تلاش بولتون مطرح شد مبني بر اين كه وي اطلاعات حساس جاسوسي را مطابق با نظرات خود تدوين مي كرد.
سناتورهاي دمكرات در اين كميته در صورتي مي توانند از راهيابي بولتون به سازمان ملل جلوگيري كنند كه دست كم يك سناتور از جمهوريخواهان با آنها همراه شود.
سناتور ريچارد لوگار رييس كميته روابط خارجي سناي آمريكا برگزاري جلسات استماع بيشتر در رابطه با جان بولتون را به ۹ ماه مه موكول كرد.
جمهوريخواهان چنين مطرح مي كنند كه انتخاب بولتون از سوي رييس جمهوري آمريكا دليل كافي براي حمايت آنها از نامزدي وي است.

يادداشت
پاپ و چالش هاي آينده
رهبر جديد كاتوليك هاي جهان كه پريشب توسط شوراي كاردينال ها برگزيده شد، از محافظه كاران به نام كليساي كاتوليك است. او در رأس مخالفان آزادي ها و مظاهر ليبرالي از جمله موسيقي راك، سقط جنين و همجنس بازي است. او خواستار افزايش قدرت كليساست اما تاكيد دارد كه اين قدرت بيشتر در خدمت ترويج مسيحيت قرار گيرد تا امور سياسي.
اما انتخاب  پاپ كه به كنار گذاشتن نامزدهاي آفريقايي و آمريكاي لاتيني انجاميد، ردپاي سياست را در انتخاب او نشان مي دهد. پاپ جديد يك اروپايي خالص و پايبند به سپهر فرهنگي مسيحيت به عنوان تمدن برتر است و احتمال مي رود اين نگاه، گفتگوي فرهنگي جهان كاتوليك را با ديگر سپهر هاي فرهنگي با مشكل روبرو كند.استقبال چشمگير رهبران غرب از جمله جورج بوش پروتستان از رهبر جديد كاتوليك ها نشان مي دهد به رغم تاكيد خود وي بر ماموريت مذهبي، حاميان غربي اش از او انتظار ماموريت سياسي دشواري دارند كه نتايج آن هنوز قابل احصا نيست.

خارجي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |