پنجشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۷۹ - Apr 21, 2005
آغاز طرح جديد برخورد با تخلفات رانندگي
موتو سيكلت هاي متوقف در پياده روها توقيف مي شوند
000333.jpg
پليس راهنمايي و رانندگي از روز شنبه براساس طرح جديدي به ساماندهي ترافيك تهران مي پردازد.
بنا بر اين گزارش در طرح جديد راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با تخلفات رانندگي ۵ ميليون وسيله نقليه در تهران به شدت برخورد خواهد شد. براساس طرح جديد و براي جلوگيري از سرقت و كيف قاپي از تردد و پارك موتوسيلكت ها در پياده روها جلوگيري خواهد شد.
همچنين بنابراين طرح ضمن تشديد برخورد با اتومبيل هاي پارك شده در محل هاي ممنوعه ۵۰ تقاطع و گذرگاه مهم شهر جهت تسهيل عبور و مرور شهروندان ساماندهي و از تجمع و توقف وسايل نقليه در اين نقاط جلوگيري به عمل مي آيد.
ايسنا: رئيس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از اجراي طرحهاي جديد برخورد با تخلفات رانندگي از روز شنبه خبر داد.
سردار ساجدي نيا با اشاره به اين كه هم  اكنون ۳ ميليون خودرو سواري و ۲ ميليون موتورسيكلت در تهران تردد مي كنند، از اجراي طرح تشديد برخورد با موتورسواران متخلف خبر داد و گفت: از روز شنبه ۵۰ تيم ثابت و سيار در سطح شهر تهران با موتورسيكلت سواران متخلف از ساعات اوليه صبح تا ساعت ۲۱ برخورد مي كنند.
جمع آوري موتورسيكلت هاي پارك شده در پياده روها
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در ادامه به اجراي طرح جمع آوري موتورسيكلت هاي پارك شده در پياده روها از روز شنبه اشاره كرد و گفت: اين طرح با هماهنگي انجام شده با نيروي انتظامي اجرا خواهد شد كه براساس آن با موتورسيكلت هاي پارك شده در پياده روها به عنوان سد كننده معابر، برخورد قانوني مي شود.
وي با اشاره به اين كه ظرف دو هفته آينده پاركينگهاي لازم براي موتورسيكلت ها شناسايي و معرفي خواهد شد، گفت: صاحبان اين دسته از موتورسيكلت ها در صورت نياز مي توانند از اين پاركينگ ها كه توسط نگهبان محلات كنترل مي شوند، استفاده كنند.
بر اساس اين گزارش، سردار ساجدي نيا يكي ديگر از اهداف طرح تشديد برخورد با موتورسيكلت سواران متخلف را جلوگيري از كيف قاپي و سرقت عنوان كرد و گفت: اجراي اين طرح در سال گذشته موجب كاهش قابل توجه كيف قاپي در مناطق مركزي شهر شد.
000279.jpg
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ از اجراي طرح ساماندهي تخلفات ساكن از روز شنبه خبر داد و گفت: بر اين اساس خودروهايي كه در محل هاي ممنوعه خصوصا در مناطق مركزي شهر پارك و توقف كنند، پس از تذكر مأموران در صورت عدم تمكين اعمال قانون خواهند شد كه اين امر حتي تا توقيف خودرو نيز ادامه مي يابد.
وي با اشاره به اين كه جريمه توقف در زير تابلو پارك ممنوع ۷۰ هزار ريال است، گفت: اين جريمه براي تابلو ايستادن ممنوع ۱۳۰ هزار ريال تعيين شده است.
سردار ساجدي نيا افزود: طرح ساماندهي گذرگاهها و تقاطعات ۵۰ نقطه شهر از روز شنبه اجرا مي شود كه در اين مناطق رانندگان ملزم هستند حريم گذرگاه عابر پياده را رعايت كنند و در آنها با موتورسيكلت سواراني كه از چراغ قرمز عبور كنند، به شدت برخورد مي شود.
رييس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ با اشاره به اين كه عمده تصادفات بزرگراههاي تهران در ۹ بزرگراه رخ مي دهد، علت اصلي آنها را سرعت زياد، عدم حركت بين خطوط، انحراف به چپ و راست و عدم استفاده از چراغ راهنما عنوان كرد و گفت: يك چهارم تصادفات در بزرگراههاي تهران اتفاق مي افتد كه به واسطه سرعت بالا در آنها خسارات بسياري به دنبال دارد به شكلي كه به طور مثال در بزرگراه آزادگان حتي شاهد مرگ و مير هستيم.

با اختصاص بودجه اي بيش از ۳ هزار ميليارد ريال
كسري حقوق و مزاياي پزشكان و كاركنان
وزارت بهداشت رفع شد
اعتباري ۱۰۰ ميلياردي به سازمان هاي بيمه  و بيمه هاي تكميلي اختصاص يافته است كه سهم سرانه كيفيت خدمات درماني را بالاتر مي برد
000285.jpg
گروه اجتماعي: پس از اعلام اين خبر از سوي وزير بهداشت و درمان كه ۵۰ درصد به بودجه اين وزارتخانه اضافه شده است، اميد به رفع بسياري از مشكلات بهداشتي درماني افزايش يافت.
مشكلاتي كه گفته مي شود در پي افزايش بودجه وزارت بهداشت قابل حل باشد، اشتغال پزشكان جوان، ارتقاي كيفيت مراكز بهداشتي و درماني روستايي و شهري، توزيع مناسب تر پزشكان و ساير فارغ التحصيلان گروه پزشكي در شهرستانها و روستاهاي دورافتاده، مسايل مربوط به بيمه ها و حذف قوانين خودگرداني بيمارستانها و... است.
خبرگزاري ايسنا به استناد گزارشي از چگونگي تخصيص بودجه وزارت بهداشت در سال جاري خبر داده است.
به گزارش اين خبرگزاري، با افزايش۵۰ درصدي بودجه بخش بهداشت و درمان در سال ۸۴ معادل ۱۸۰۰ ميليارد ريال،  از اين پس مشكل پزشكان و پيراپزشكان براي اشتغال رفع و نظام ارجاع در جامعه روستايي اجرا خواهد  شد.
همچنين،  ۱۰۰ ميليارد ريال بودجه براي ايجاد تعاوني خدمات پزشكي و وام اشتغال به پزشكان و پيراپزشكان تعلق مي گيرد كه با معرفي بانك عامل و افراد حقيقي و حقوقي بودجه سريعاً جذب خواهد شد.
۲۰۰ ميليارد ريال نيز براي ساخت خانه هاي مسكوني براي متخصصان پزشك در نظر گرفته شده كه در اختيار معاونت توسعه و مديريت منابع وزارت بهداشت قرار مي گيرد؛  ۲ هزار ميليارد ريال نيز به سازمان بيمه خدمات درماني از طريق واگذاري شركت ها براي اجراي بيمه روستاييان در قالب نظام ارجاع تعلق مي گيرد.
از اولويت هاي وزارت بهداشت در سال ،۸۴ اجراي نظام ارجاع و پزشك خانواده در روستاهاست كه به موجب آن هر۲۰۰ جمعيت روستايي داراي يك پزشك خواهد شد.
از ديگر موارد ،  اختصاص مبلغي بالغ بر  ۶ هزار ميليارد ريال مازاد درآمد اختصاصي براي گروه پزشكي است كه اين نيازمند هماهنگي وزارت بهداشت با سازمان مديريت و برنامه ريزي است كه مي تواند در افزايش درآمد كاركنان بخش بهداشت و درمان و اجراي نظام نوين مديريت بيمارستاني مؤثر باشد.
بيمه ها و حقوق كاركنان
۱۰۰ ميليارد ريال نيز به بخش بهداشت دهان و دندان اختصاص مي يابد و وزارت رفاه و تأمين اجتماعي نيز موظف است كه بيمه بستري اقشار نيازمند و فاقد بيمه خدمات درماني را به صورت رايگان اجرا كند، در عين حال وزارت رفاه موظف است كه براي روستاييان و اهالي شهر با جمعيت زير  ۲۰ هزار نفر فاقد بيمه خدمات درماني، اقدام به صدور دفترچه بيمه به صورت رايگان كند.
بر پايه اين گزارش،   ۱۰۰ ميليارد ريال اعتبار نيز به سازمان هاي بيمه گر براي بيمه تكميلي دستگاهها تعلق مي گيرد كه در گذشته از منابع مأموريت و خارج شمول دستگاهها استفاده مي شد و از اين پس شاهد سهم سرانه مناسب و كيفيت خدمات درماني ويژه هستيم.
گفتني است،  ۳۴۸۶ ميليارد ريال از محل بودجه در اختيار بخش بهداشت براي جبران كسري احتمالي حقوق و مزايا قرار مي گيرد كه اين نيازمند هماهنگي وزارت بهداشت با سازمان مديريت و برنامه ريزي است.
همچنين، افزايش اعتباري معادل  يي ميليارد ريال نيز براي بيماران خاص از اين محل در نظر گرفته شده اين در حاليست كه اعتبار اين رديف در سال گذشته حدود۳۵ ميليارد ريال بوده كه با اين افزايش اين رقم به  ۸۵ ميليارد ريال مي رسد.
بنا به گزارش موجود افزايش اعتباري معادل  ۳۷ ميليارد ريال نيز براي بنياد بيماري هاي خاص در بودجه ۸۴ در نظر گرفته شده است؛  اين در حاليست كه  ۲۰۰ ميليارد ريال نيز براي بيماران رواني و سوختگي در مناطق محروم اختصاص يافته كه دستورالعمل هاي آن براي كمك به بيماران بي بضاعت نيز تدوين شده است.
در اين گزارش همچنين آمده است:۳۰ ميليارد ريال نيز براي توليد واكسن هپاتيت در كشور اختصاص يافت كه به موجب آن بايد پروژه توليد واكسن هپاتيت در سال جاري به اتمام برسد در حالي كه اعتبار رديف بهبود تجهيزات بيمارستاني و توزيع آن در دانشگاه هاي علوم پزشكي در لايحه ۶۷ميليارد ريال بود و در بودجه  ۸۴ حدود  يي ميليارد ريال اضافه شده تا امسال شاهد بهبود استاندارد تجهيزات بيمارستاني باشيم و  ۱۰۰ ميليارد ريال نيز براي تعميرات اساسي بيمارستانها و ساخت مراكز بيمارستاني تعلق گرفته كه اعتبار اين رديف در لايحه تصويب شده  ۶۱۰ميليارد ريال بوده است.
اعتبارات عمراني، بيمارستاني و آموزشي
بر پايه اين گزارش، در بودجه ۸۴ اعتباري حدود  ۹۰ ميليارد ريال بابت احداث و تكميل بيمارستانها اختصاص يافته كه اعتبار اين رديف در لايحه تصويب شده  ۲۷۳ ميليارد ريال بوده است كه با اين افزايش اعتبار اميد مي رود پروژه هاي نيمه تمام در سال جاري به اتمام برسد.
اعتبار در نظر گرفته شده براي تكميل مراكز بهداشتي - درماني با خودياري مردم در بودجه  ،۸۴ ۳۰ ميليارد ريال است كه اعتبار اين طرح در لايحه  يي ميليارد ريال بوده است.
۹۲‎/۵ ميليارد ريال وام نيز براي برنامه هاي آموزشي دانشگاهها و ۱۴‎/۸ ميليارد ريال نيز براي برنامه هاي پژوهشي مركز تحقيقاتي از آن محل اختصاص يافت.
در بودجه امسال، ۲۸ ميليارد ريال به پروژه هاي بيمارستاني كه مجري آن وزارت مسكن و شهرسازي است و۳۰ ميليارد ريال نيز به صندوق رفاه دانشجويان تعلق گرفته است كه اعتبار رديف صندوق رفاه دانشجويان در لايحه ۹۶ ميليارد ريال بوده است.
افزايش اعتبار ۱۰۰ ميليارد ريالي بيمه درمان طلاب و  ۲۰۰ ميليارد ريالي بيمه درمان جانبازان و ايثارگران از ديگر مواد قابل ذكر است. همچنين با صدور مجوز ورود  ۲۰۰۰ دستگاه آمبولانس  ۹۸۰ ميليارد ريال اعتبار نيز جهت هزينه هاي ماليات عوارض و سود بازرگاني و گمركي در نظر گرفته شده است.

بي خبري نيمي از مبتلايان به ديابت از بيماري خود
سير بالا رونده ديابت نگران كننده است
000276.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: هم اكنون بيش از ۱۵۰ ميليون نفر در دنيا به ديابت مبتلا هستند كه ۳ ميليون نفر از اين تعداد در ايران زندگي مي كنند و ديابت در كشور از سير بالا رونده اي برخوردار است به طوري كه سالي ۹۰۰ ميليون دلار در كشور خسارت وارد مي كند.
دكتر مسعود پزشكيان، وزير بهداشت و درمان در كنفرانس بين المللي ديابت و چاقي گفت: ساختار رسيدگي به بيماري هاي غيرواگير نظير ديابت نياز به آموزش مهارت هاي زندگي و اصلاح الگوي تغذيه دارد. وي با اشاره به اين كه ۵۰ درصد ديابتي ها در كشور از بيماري خود بي اطلاعند افزود: بيماري ديابت يكي از مهم ترين عوامل بروز بيماري هاي قلبي- عروقي،  سرطان، نارسايي كليه و مرده زايي در زنان ديابتي مي باشد كه طراحي و اجراي برنامه اي منسجم براي پيشگيري و كنترل بيماري هاي غيرواگير را مورد تأكيد و توجه بيشتري قرار مي دهد.
سير صعودي ابتلا به ديابت در كشور
دكتر محمدباقر لاريجاني: رييس مركز تحقيقات غدد و متابولسيم دانشگاه علوم پزشكي تهران اعلام كرد: طبق آمار، ۳۰۰ هزار سال عمر مفيد ايرانيان بر اثر مرگ و مير و يا ناتواني ناشي از ديابت از بين مي رود. وي با اشاره به جمعيت ۲۰۰ ميليوني ديابتي ها در دنيا اظهار كرد: ۵درصد جمعيت مردم ساير كشورهاي دنيا به ديابت مبتلايند كه پيش بيني مي شود با افزايش شيوع، اين رقم به بالاي ۶ درصد برسد در حالي كه كشورهاي پيشرفته سهم كمتري از اين رشد را دارند.
وي ادامه داد : در كشورهاي آفريقايي به دليل تغيير روش زندگي، شيوع ديابت رو به افزايش است، در حالي كه چاقي گرفتاري شايع جوامع بشري است و ۵۰ درصد ايرانيان نيز از افزايش وزن رنج مي برند و ۲ تا ۳ ميليون نفر از جمعيت ۷۰ ميليوني ايراني به ديابت مبتلا هستند كه با مطالعات اخير، ديابت در كشور از سير بالا رونده اي برخوردارست.
رييس مركز تحقيقات غدد و متابولسيم دانشگاه علوم پزشكي تهران افزود: براساس نتايج آخرين مطالعات در كشور در حالي كه در گذشته ۷۰ درصد افراد مسن به ديابت مبتلا بودند هم اكنون ۱۰ درصد افراد بالاي ۳۰ سال ديابتي و ۱۲ درصد مبتلا به IGT (عدم تحمل گلوگز ) هستند.
وي با اشاره به ضرورت وجود برخي مطالعات تخصصي براي بررسي علت شيوع بيشتر ديابت در برخي مناطق گفت: ۱۸ درصد مردان و ۳۸ درصد زنان ايراني چاق هستند.
دكتر لاريجاني از پروژه هاي قابل ذكر در كشور را «ديابت دوران بارداري» ، «پيوند پانكراس» و پروژه «مراقبت از پاي ديابتي» دانست و از hotline ، ۲۴ ساعته براي بيماران ديابتي خبر داد كه پزشكان عمومي پاسخگوي آنها هستند.
وي با اشاره به راه اندازي network براي انجام تحقيقات در زمينه ديابت يادآور شد: متاسفانه ۵۰ درصد ديابتي ها در كشور به خوبي كنترل نمي شوند و پيوند پانكراس براي ديابتي ها به درستي انجام نمي شود.
چاقي هاي شكمي و افزايش بيماري هاي قلبي- عروقي
دكتر عليرضا استقامتي، فوق تخصص غدد و متابوليسم گفت: امروزه در بسياري از كشورهاي جهان چاقي هاي شكمي به صورت اپيدمي درآمده و ما براي پيشگيري از آن به آموزش همگاني نياز داريم.
وي ادامه داد: در گذشته تصور مي شد كه بافت چربي صرفاً يك بافت ذخيره انرژي است در حالي كه بافت چربي يك بافت غدد درونريز است و بسياري از مواد شيميايي كه از بافت چربي ترشح مي شوند وارد جريان خون شده و مي توانند تاثيرات مختلفي در بدن داشته باشند. وي با اشاره به اين كه ۹۰ درصد افراد چاق وزنشان به حالت قبل برنمي گردد، افزود: بر اساس مطالعات و توصيه هايي كه در منابع آمريكايي آمده است اندازه دور كمر مردان بيشتر از ۱۰۲ سانتيمتر و در زنان بيش از ۸۸ سانتيمتر غير طبيعي است؛ همچنين طبق مطالعات اروپايي اندازه دور كمر در مردان نبايد بيش از ۹۴ و در زنان بيش از ۸۰ سانتيمتر باشد كه البته به نظر مي آيد از لحاظ اندازه دور كمر ما به وضعيت اروپايي ها نزديكتريم.
دكتر استقامتي همچنين گفت: در حال حاضر سندرم متابوليك يا مقاومت به انسولين، بيماريهايي از قبيل افزايش فشارخون، بالا بودن قند خون و بالا بودن سطح چربي خون و پايين بودن سطح كلسترول خوب خون را به دنبال دارد؛ همچنين بيماران ديابتي در معرض بيماريهاي قلبي عروقي نيز قرار دارند.
رابطه ديابت و سرطان
ديابت احتمال مرگ ناشي از انواع سرطان را افزايش مي دهد . محققان ارتباط بين ديابت و ريسك مرگ ناشي از سرطان را در حدود يك ميليون نفر بررسي كردند. اين افراد در زمان شروع تحقيق نشانه اي از سرطان نداشتند .بعد از ۱۶سال ارتباط بين ديابت و افزايش مرگ ناشي از سرطان پانكراس و كولون مشخص شد.
در مردان ،ديابت خطر مرگ ناشي از سرطان مثانه و كبد را افزايش داد. در زنان نيز ارتباط مرگ ناشي از سرطان پستان و ديابت ديده شد.
ديابت و نارسايي كليوي
ديابت عامل بيش از ي۳۰ درصد نارسايي كليه است كه به دياليز يا پيوند نياز دارد.
دكتر محمد علي زرگر، متخصص اورولوژي گفت: بيماري هاي ورم مزمن كليه، فشار خون، بيماري هاي مادرزادي، عفونت هاي مزمن و بيماري هاي انسدادي كليه مانند سنگ ها، از مهمترين علل نارسايي كليه در ميان افراد به شمار مي روند.وي با اشاره به اين كه در نارسايي مزمن، كليه ها قادر به دفع سموم بدن از طريق دستگاه ادراري نيستند، يادآور شد: در چنين شرايطي، بيمار براي دفع سموم بدن، نياز به درمان جايگزين كليه دارد.
وي افزود: پرنوشي و حجم زياد ادرار، سردرد شديد، ضعف و بي حالي، خستگي، فقدان انرژي و بي خوابي از علايم نارسايي مزمن كليه در افراد است.
مرده زايي ۶۰ درصد زنان ديابتي
تقريبا در ۶۰ درصد زنان ديابتي كشور امكان سقط مكرر، مرده زايي و بروز مشكلاتي در ارگانيسم مادر وجود دارد.
ديابت دوران بارداري ديابتي است كه فرد در دوران بارداري به دليل شرايط خاص اين دوران و استرس هاي مختلف ، به آن مبتلا مي شود. دكتر رجب رئيس انجمن ديابت ايران با اشاره به اين كه ديابت دوران بارداري حدود ۴‎/۵ درصد از خانم هاي باردار كشور را مبتلا مي كند، افزود: قند خون در حد طبيعي بين ۶۰ تا ۱۲۰ميلي گرم درصد است و اگر قند خون خانم باردار دو ساعت بعد از غذا، بالاي ۱۴۰باشد، بايد منتظر اختلال جنيني بود.
دكتر رجب تشخيص ديرهنگام ديابت در كشور را از علل اصلي آمار بالاي سقط جنين دوران بارداري ذكر كرد و گفت : اگر خانمي كه مبتلا به ديابت است به موقع و به طور صحيح درمان شود و با آموزش هاي لازم قند خون خود را طبيعي نگه دارد، اين دوران به خوبي طي مي شود و نوزاد و مادر هر دو سالم خواهندبود.
راه اندازي انستيتو بين المللي ديابت در كشور
دكتر محمدرضا ظفرقندي، رييس دانشگاه علوم پزشكي تهران از راه اندازي انستيتو بين المللي ديابت در كشور خبر داد و اعلام كرد:  نگاه مداخله اي براي اصلاح شرايط زندگي از اهداف عالي دانشگاه علوم پزشكي تهران است.
وي با اظهار تاسف از اين كه دكتر ميرخاني و عبدالله زاده هر دو بيمار ديابتي بوده اند و از دست رفتند، گفت: سرمايه هاي اصلي يك كشور اساتيد و نيروهاي علمي آن هستند و با نگاهي گذرا درمي يابيم كه چه سرمايه هاي عظيمي را به دليل بيماريهاي قابل پيشگيري از دست داده ايم.
وي افزود: با اتصال شبكه بهداشت به مراكز علمي مي توان شيوه هاي زندگي را اصلاح كرد و از بيماري هاي قابل كنترل در كشور جلوگيري نمود.

جسته ، گريخته
توزيع سي دي هاي آموزشي در دبستان ها
فارس: معاون آموزش عمومي آموزش و پرورش شهر تهران گفت: در تمام مدارس آموزش و پرورش شهر تهران، سي دي هاي درسي ويژه مقطع ابتدايي توزيع مي شود.
عليرضا عراقي نيا افزود: با اعتباري حدود ۳۰ ميليون تومان تمام CD هاي درسي مقاطع ابتدايي خريداري شده است كه در اختيار مدارس آموزش و پرورش شهر تهران قرار مي گيرد ضمن اينكه CD كاوا در كهكشان ويژه درس علوم نيز براي مقاطع اول تا سوم ابتدايي در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران توليد شده است. وي ادامه داد: CDهاي كاوا به قيمت يك هزار تومان در اختيار دانش آموزان قرار مي گيرد.
نگراني از شيوع هپاتيت در بغداد
ايسنا: پزشكان بغداد - پايتخت عراق- نسبت به شيوع بيماري هپاتيت در اين شهر ابراز نگراني كردند.
مقامات اين شهر اعلام كردند كه افزايش مبتلايان به اين بيماري در نتيجه ضعف كنترل و رسيدگي به سيستم فاضلاب ها به ويژه در اطراف اين شهر است.
دكتر عبدل جليل رييس مركز كنترل بيماري هاي عفوني در اين باره گفت: تعداد مبتلايان به بيماري هپاتيت در ماه مارس سال جاري نسبت به همين زمان در سال گذشته (۲۰۰۴)، ۳۰ درصد افزايش يافته و فاضلاب هاي آزاد و نيز آب هاي آلوده بر اين مشكل دامن زده اند. جليل همچنين افزود: ميزان ابتلا به حصبه، سل و ساير بيماري هاي ناشي از آب آلوده نيز در اين دوره افزايش يافته است.
معرفي پزشكان نمونه كشور
مهر: همزمان با مراسم افتتاحيه شانزدهمين كنگره بين المللي جامعه پزشكان متخصص داخلي ايران در دهم ارديبهشت ماه ضمن معرفي پزشكان نمونه كشور از زحمات و تلاش هاي گسترده پزشكان صديق و خدمتگزار كه با صرف وقت و عمر خود توانسته اند طي ساليان طولاني تحقيق وممارست علاوه بر خدمت به سلامت انسانها، پزشكان حاذقي را نيز تربيت نموده و به جامعه جهاني عرضه كنند قدرداني مي شود.
۱۴ هزار كودك بي سرپرست در بهزيستي
ايلنا: رييس دفتر امور شبه خانواده بهزيستي، اعلام كرد: هزينه نگهداري از هر كودك بي  سرپرست در مراكز بهزيستي، ۲ ميليون تومان در سال است.
ذبيح الله عشقي، گفت: در كشور حدود ۳۶۰ مركز نگهداري از كودكان بي  سرپرست وجود دارد كه دو سوم اين مراكز توسط افراد خير و نيكوكار اداره مي  شوند.وي افزود: يك سوم اين مراكز نيز به صورت دولتي و تحت نظارت بهزيستي اداره مي  شوند.
پايه اول ابتدايي بيشترين مردودي در مقطع دبستان را دارد
مهر: مديركل دفتر آموزش ابتدايي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به روند رو به كاهش نرخ مردودي در مقطع ابتدايي گفت: بيشترين نرخ مردودي دانش آموزان دوره ابتدايي در پايه اول شكل مي گيرد.
حسين احمدي ضمن تكذيب افزايش نرخ مردودي دوره ابتدايي تصريح كرد: آمار رسمي وزارت آموزش و پرورش نشان مي دهد آمار مردودي هر سال در حال كاهش است.وي در عين حال بيشترين نرخ مردودي و تكرار پايه تحصيلي را در مقطع ابتدايي مربوطه به پايه اول دانست و افزود: پايه اول ابتدايي به دليل دو زبانه بودن بيشترين نرخ مردودي را به خود اختصاص داده اند.

نخستين «پايگاه تغذيه سالم مدارس» راه اندازي شد
گروه علمي فرهنگي: نخستين «پايگاه تغذيه سالم مدارس كشور» با هدف فراهم سازي محيطي با نشاط و دلچسب براي دانش آموزان جهت تهيه و مصرف مواد خوراكي بهداشتي و كسب آموزش هاي تغذيه اي لازم، صبح ديروز در مدرسه «شهيد رحماني» منطقه يك آموزش و پرورش شهر تهران راه اندازي شد.
به گزارش ايسنا احداث پايگاههاي تغذيه سالم به دو صورت ساخت بوفه يا نصب كانكس هاي پيش ساخته در حياط مدرسه و يا تعمير بوفه هاي قديمي و تجهيز آنها به مواد خوراكي سالم، بهداشتي و داراي ارزش غذايي در مدارس از برنامه هاي دفتر سلامت و تندرستي آموزش و پرورش در سال ۸۴ است.
نخستين پايگاه تغذيه سالم مدارس كشور در يك مدرسه شهر تهران به صورت كانكس پيش ساخته به رنگ قرمز و سفيد در جاي مناسبي از حياط مدرسه كه به خوبي قابل ديدن است، با ديوارهايي مزين به شعارهاي تغذيه اي براي آموزش به دانش آموزان به بهره برداري رسيد.
يخچال ويترين دار، فريزر، قفسه هاي سيمي رنگارنگ و دستگاههاي سرد و گرم كننده تجهيزات پايگاه و نان، پنير، كره ، ماست ، شير، شيركاكائو، دوغ، بستني و ساير مواد لبني، از جمله مواد خوراكي هستند كه در پايگاه تغذيه سالم مدارس وجود دارند.

وضعيت رقت بار ايل هاي كوچنده از مسير سد كارون ۳
گروه علمي فرهنگي: ايل هاي كوچنده خوزستان پس از آبگيري سد كارون ۳ مسير باستاني خود را از دست دادند.
جعفر مهركيان، سرپرست هيأت كاوش هاي محوطه تاريخي سد كارون ۳ در گفت و گو با ايسنا بيان كرد و افزود: مسير ايل هاي كوچنده با تغييرات جديد سد كارون ،۳ دستخوش تغيير شده است و آنها مجبورند تا از پل هاي بزرگ بگذرند. همچنين مجبورند تا سرعت بيشتري به حركت خود بدهند؛ تا مسير كوچ به موقع به پايان برسد. وي از نهادهاي مسئولي چون سازمان امور عشاير و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري درخواست كرد تا از آخرين بازماندگان ايل هاي كوچنده پشتيباني كنند و اضافه كرد: وضعيت اين ايل ها، رقت بار است، چراكه آنها با از دست دادن مسير سنتي خود،  از مسيرهاي پرتردد عبور و خطرات زيادي آنها را تهديد مي كند، به گونه اي كه حتي بخشي از گله گوسفند خود را در اين مسيرها به دلايل مختلف از دست مي دهند. وي گفت: سد كارون ،۳ گذرگاه ايل هايي چون گله دار دهكردي، بخشي از قشقايي و ترك زبانان است. البته قلعه مدرسه، يكي از مكان هاي سنتي  است كه هنوز حفظ شده و پايگاه ميراث فرهنگي ايذه در نظر دارد در آنجا موزه فضاي باز ايجاد كند.

توصيه هاي آيت الله العظمي فاضل لنكراني به مسئولان كميته امداد:
مردم و اعتقاداتشان را حفظ كنيد
گروه اجتماعي: سرپرست كميته امداد امام خميني، جمعي از معاونين، مشاورين و مديران كل اجرايي اين نهاد در سال همبستگي ملي و مشاركت عمومي به منظور كسب رهنمود لازم و بهبود ارائه خدمت به نيازمندان در قم با مراجع عظام تقليد و علماي اعلام ديدار كردند.
حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني در اين ديدار طي سخناني گفت: كميته امداد اين يادگار امام(ره) علاوه بر آنچه ظاهرش نشان مي دهد و مكرر عرض كرده ام كه ظاهرش مسأله مبارزه با فقر نظير ايجاد اشتغال و ازدواج و ايجاد زمينه تحصيل براي خانواده هاي محروم است، نقش مهمتري در باطن دارد.
ايشان افزودند:همه مي دانيم كه اين انقلاب هيچ پشتوانه اي جز مردم نداشته و از هيچ قدرتي كمك نگرفته بايد اين پشتوانه را تقويت كنيم و مردم را به انقلاب متوجه كنيم و علاقه مردم را به اين حكومت اسلامي بيشتر كنيم.وي تأكيد كرد: ما پشتوانه اي جز خداي متعال و اين مردم نداريم بايد اين مردم را حفظ كرد و پايه اي كه حضرت امام(ره) گذاشتند يعني تأسيس كميته امداد امام خميني جهت سياسي اش مهم تر از مسايل ظاهري آن است و گروهي متوجه كارهاي امداد مي شوند و اين سبب مي شود تا جبران برخي كوتاهي ها را بكند.حضرت آيت الله العظمي فاضل لنكراني افزود: كميته امداد براي امداد از جهات مادي نيست بلكه در جهت سياسي نقش دارد، ارزش كار شما تنها كمك به يك سري از افراد محروم نيست هرچند اين امور حائز اهميت و ارزشمند است اما ارزش واقعي امداد در رابطه با حفظ انقلاب و اعتقادات مردم است.وي در پايان يادآور شد: در شرايط كنوني بايد مردم را حفظ كرد و يكي از راه هاي حفظ مردم كمك به فقرا در ابعاد مختلف است كه بحمدالله كميته امداد امام خميني اين كار را به خوبي انجام مي دهد. در ابتداي اين ديدار آقاي نيري گزارشي از روند اجرايي خدمت به خانواده هاي نيازمند ارائه كرد.

ابراز نگراني وزير آموزش و پرورش
۴۰ درصد مدارس كشور در دو نوبت فعال هستند
گروه علمي فرهنگي: وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اين كه مشكلات پيش روي آموزش و پرورش فرصت تفكر را از مسئولان سلب كرده است، گفت: هنوز ۱۵۲ هزار معلم تحصيلات دانشگاهي ندارند و معلوم نيست با اين تعداد چگونه مي توان كار درستي انجام داد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران مهدي حاجي ديروز در هم انديشي استادان و صاحبنظران تعليم و تربيت پيرامون طرح «تدوين سند ملي آموزش و پرورش» همچنين با اشاره به اين كه همواره نگراني چگونگي تامين امنيت دانش آموزان با توجه به وضعيت ساختمانهاي آموزشي در مدارس وجود دارد، ادامه داد: هنوز حدود ۴۰ درصد كلاسها در نوبت دوم تشكيل شده و آموزش و پرورش نوبت عصر را براي تربيت دانش آموزان از دست داده است.
هم اكنون ۲۶ درصد كلاسهاي پايه ابتدايي، ۵۰ درصد پايه راهنمايي و ۴۰ درصد كلاسهاي پايه متوسطه هنوز دونوبته هستند.
وزير آموزش و پرورش ادامه داد: از تمام اين موارد بدتر، استحكام ساختمانها همواره ذهن مسئولان آموزش و پرروش را مشغول كرده است، چرا كه در روستا مدرسه اي ايجاد شده، اما استحكام كافي نداشته، ساختمانها قدمت زيادي داشته، استاندارد نبوده و ۴۰ درصد عمر آنها گذشته است.
حاجي با تاكيد بر اين كه روزي نبوده است تا فكر مديران آموزش و پرورش درگير امور فوق نباشد، خاطرنشان كرد: در اين شرايط هنوز نظام تصميم گيري كشور آموزش و پرورش را بخش مصرفي ديده و توسعه متكي بر نفت و منابع طبيعي بوده و توسعه انساني در كشور نه تنها سرمايه گذاري محسوب نشده است، بلكه امري دير بازده انگاشته مي شود.
وي با اظهار خرسندي از رسيدن نرخ با سوادي كشور به ۵/۸۶ درصد گفت: اين امر با توجه به نرخ رشد جمعيت كار بزرگي است، اما براي كشوري همانند ايران با ۸ ميليون بي سواد هنوز كافي نبوده و كسري وجود دارد.
به گزارش ايسنا وزير آموزش و پرورش با بيان اين كه ۵/۹۸ درصد در كشور امكان دسترسي به دوره ابتدايي را دارند، خاطر نشان كرد: اما اين كه هنوز پوشش تحصيلي كشور به ۱۰۰ درصد نرسيده و اين نرخ تنها در دوره دبستان وجود داشته و از طرفي ريزش هايي در مقاطع ديگر همچنان وجود دارد، امري است كه نمي توان به آن افتخار كرد.

ايران همايش صنعت توريسم را در دبي برگزار مي كند
فارس: همايش صنعت توريسم با هدف معرفي سرمايه گذاري كشورهاي خارجي در بحث صنعت گردشگري ايران، ۱۵ ارديبهشت در باشگاه ايرانيان دبي برگزار مي شود.
همايش صنعت توريسم در روز پانزدهم ارديبهشت با حضور مقامات ارشد از جمله حسين مرعشي، رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و معاون رييس جمهور با هدف معرفي سرمايه گذاري كشورهاي خارجي در بحث صنعت گردشگري ايران، برگزار مي شود.
در اين همايش ديدگاه ها و شرايط صنعت توريسم در ايران معرفي مي شود.
همچنين نمايشگاه ATM ( گردشگري مناطق عرب) از ۱۳ تا ۱۶ ارديبهشت به مدت ۴ روز در نمايشگاه بين المللي دبي برگزار مي شود كه كشور ايران نيز در اين نمايشگاه حضور مي يابد.هدف از برگزاري اين نمايشگاه معرفي جاذبه هاي گردشگري كشورهاي عرب مي باشد.
در غرفه جمهوري اسلامي ايران، تعدادي از آژانس داران و هتل داران نيز شركت خواهند كرد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |