دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۲ - Apr 25, 2005
حضرت رسول اكرم(ص): اگر دوست داري كه نيرومندترين مردمان باشي، بر خدا توكل كن... و اگر از آن شاد مي شوي كه بي نيازترين مردمان باشي، بر آنچه در دست خداست، بيش از آن اعتماد كن كه بر آنچه در دست خود داري.
مكارم الاخلاق، ۵۵۲
امروز با حافظ
كردم جنايتي و اميدم به عفو اوست
دارم اميد عاطفتي از جناب دوست
گرچه پري وش است وليكن فرشته خوست
دانم كه بگذرد ز سر جرم من كه او
برگزيدگان جشنواره تئاتر دانشگاهي معرفي شدند
گروه ادب و هنر: هشتمين جشنواره بين المللي تئاتر دانشگاهي طي مراسمي در تئاتر شهر با اعلام نتايج جشنواره به كار خود پايان داد.
در اين مراسم داوران برگزيدگان را اعلام كردند و بهترين ها جوايز خود را به اين شرح دريافت كردند: جايزه بهترين بازيگر مرد به طور مشترك به علي جولايي و امين ميري، جايزه دوم اين بخش به ساسان گلفر و امير زكي پور اهدا شد. عباس جمشيدي و مرتضي يونس زاده نيز رتبه سوم اين بخش را دريافت كردند.
جايزه اول بازيگر زن نيز به كبري دبيري و گيتي قاسمي، جايزه دوم به آذر خوارزمي و شهرزاد يزداني و جايزه رتبه سوم به مينو قائمي و نشتيمان رسول زاده تعلق گرفت.
جايزه بهترين متن نمايشي نيز به هادي حجاري فراز، رزيتا اصل مند، احسان جانمي و اميد طاهري اهدا شد.
هادي حجازي فر، احسان فلاحت  پيشه، مهدي كيهور و فرهاد عماد زاده جوايز اول تا سوم بهترين كارگرداني را دريافت كردند. جايزه بهترين طراحي صحنه نيز به سجاد نصيري، كيوان صباغ زاده و هاجر صداقت اهدا شد.
الناز ميرزايي جايزه بهترين طراحي لباس، صادق دشتي جايزه بهترين طراحي بروشور و هومن شباهنگ جايزه بهترين طراحي نور را به خود اختصاص دادند.
داوران ، جايزه بهترين موسيقي را به مهرداد مرادوند و جايزه بهترين عكاس را به مهدي نوشاد اهدا كردند و نمايش جايي ديگر را به عنوان نمايش برگزيده جشنواره معرفي كردند. داوران بخش خياباني جشنواره نيز در اين مراسم با معرفي برگزيدگان اين بخش جوايز آنان را اهدا كردند.

جان ميلز درگذشت
000618.jpg
بي.بي.سي: سر جان ميلز، يكي از نامدارترين و پرطرفدارترين بازيگران سينماي بريتانيا در سن ۹۷ سالگي و در پي ابتلا به عفونت ريه كه هفته ها او را آزار مي داد، در استان باكينگهام شاير در انگلستان درگذشت.
جان ميلز طي بيش از هفتاد سال بازيگري در سينما، در بيش از يكصد فيلم ظاهر شده كه آرزوهاي بزرگ، جنگ و صلح و دختر رايان كه وي با بازي نقش روستايي ساده لوحي در آن برنده جايزه اسكار در سال ۱۹۷۱ شد، از جمله مشهورترين اين فيلمها هستند.
ملكه بريتانيا از مرگ اين بازيگر انگليسي ابراز تأثر كرده است.وي در سال ۱۹۷۶ از ملكه بريتانيا عنوان شواليه دريافت كرد. چهره جان ميلز در فيلمهاي جنگي بريتانيايي به عنوان نمونه به خاطرماندني مرد انگليسي در يادها مانده است.
از جان ميلز علاوه بر همسرش، يك پسر و دو دختر باقي مانده كه هر دو دختر او، جوليت و هيلي، بازيگر سينما هستند و در آمريكا سكونت دارند.
جان ميلز در فليكستو واقع در استان سافولك در انگلستان به دنيا آمد و در آكادمي سلطنتي هنرهاي دراماتيك در لندن تحصيل كرده بود.وي در سال ۱۹۲۹ با ظاهر شدن در نقش هملت در صحنه تئاتر نام خود را به عنوان يكي از بازيگران پراستعداد هنرهاي نمايشي ثبت كرد اما ده سال بعد و با بازي در فيلم خداحافظ آقاي چيپس بود كه به ستاره سينما تبديل شد.
او در جنگ جهاني دوم شركت كرد و پس از آن نيز بازي در نقشهاي ميهن پرستانه اي در فيلمهايي همچون نوشيدني سرد در اسكندريه، دنكرك، سفر به قطب جنوب و نغمه هاي افتخار نيز چهره او را به يادماندني ساخت.
وي علاوه بر اين گونه فيلمها در فيلمهاي كمدي نيز بازي هاي به يادماندني اي از خود ثبت كرده كه از جمله آنها مي توان به تاريخ آقاي پولي و راه خانوادگي اشاره كرد.
جان ميلز در گونه هاي مختلف سينمايي از فانتزيهاي علمي تخيلي گرفته تا حماسه هاي تاريخي همچون گاندي ايفاي نقش كرده و حتي با مدونا، ستاره آمريكايي موسيقي پاپ در فيلم اون دختره كيه بازي كرده است.
او از سيزده سال پيش بر اثر پارگي شبكيه چشم بخش عمده بينايي اش را از دست داده و چهار سال پيش نيز بر اثر زمين خوردگي دو تا از استخوانهاي دنده اش شكسته بود.
اما بيماري و كهولت سن او را از صحنه سينما خارج نكرد و او به ايفاي نقشهاي هر چند كوچك ادامه داد.
هملت ساخته كنت برانا و مستر بين از جمله فيلمهايي اند كه او در اين دوره از زندگي خود در آنها بازي كرده است.
جان ميلز سه سال پيش كه مهمان برنامه صبحانه با فراست در تلويزيون بي بي سي بود گفته بود كه هرگز بازنشسته نخواهد شد.
آخرين حضور او در صحنه سينما بازي در نقش يك ولگرد در قسمت دوم فيلم ويدئويي نور است كه توليد آن به تازگي پايان يافته است. وي به دنياي سياست نيز بي علاقه نبود و از جمله فعاليتهايش در اين زمينه پشتيباني از حزب كارگر در دور پيشين انتخابات سراسري بريتانيا (سال ۲۰۰۱) بود.

سفر شصت پژوهشگر و مترجم آثار فارسي به ايران
با دعوت شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، شصت تن از پژوهشگران و مترجمان آثار فارسي از بيست كشور جهان براي آشنايي با دستاوردهاي فرهنگي ايران در حوزه آثار مكتوب ارائه شده در هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب تهران به ايران سفر مي كنند.
به گزارش همشهري از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، علي اصغر محمدخاني با اشاره به نهضت ترجمه گفت: نهضت ترجمه در جهان اسلام كه از درخشان ترين موارد تاريخ انتقال انديشه بشري است، نتيجه  فعاليت ها و تلاش هاي گسترده تعدادي مترجم علاقمند و نيز پشتيباني هاي دولتي بود كه در كمتر از يك قرن باعث گزاردن نزديك به تمامي آثار برجسته و شناخته آن روزگار به عربي شد.
رئيس مركز گسترش زبان و ادبيات فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي گفت: بايد زمينه جنبشي را فراهم كرد تا بيشتر آثار ادبيات كلاسيك و معاصر فارسي به صورت گسترده تر به ديگر زبان ها ترجمه و منتشر شود.
محمدخاني افزود: در روزهاي ۱۹ و ۲۰ ارديبهشت سال جاري «سومين هم انديشي تعامل ادبي ايران و جهان» با حضور پژوهشگران و مترجمان آثار ادبيات فارسي از كشورهاي روسيه، روماني، بوسني، لهستان، پرتغال، تركيه، آمريكا، هندوستان، گرجستان، آذربايجان، تركمنستان، لبنان، بلغارستان، ازبكستان، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان، آلباني، اسپانيا و جمعي از استادان و مترجمان ايران برگزار مي شود و تاثير ترجمه آثار ادبي فارسي بر ادبيات ساير كشورها، آثار ترجمه شده ادبيات كلاسيك و معاصر فارسي به ديگر زبان ها و مشكلات ترجمه آثار فارسي بحث و بررسي  مي شود. وي در پايان گفت: آثار ترجمه در دو دهه اخير نشان دهنده شكل گيري حركتي گسترده در ترجمه آثار ديگر زبان ها به فارسي است اما اين جاده بايد دو طرفه شود و حركت ترجمه آثار مهم ادبيات فارسي به ديگر زبان ها نيز شتاب گيرد.

جشنواره فيلم ديني رويش در مشهد برگزار مي شود
سرپرست  حوزه  هنري  خراسان  رضوي  گفت : براي  نخستين  بار جشنواره  سراسري فيلم  كوتاه  ديني  با نام  رويش  نيمه  دوم  امسال  در مشهد برگزار مي شود.
ستاد خبري  اين  جشنواره به  نقل  از سيد محمدصادق  مركبي  گزارش داد: حوزه  هنري  خراسان  رضوي  به  عنوان  برگزاركننده  فراخوان  فيلمسازان  كوتاه را از هم اكنون  آغاز كرده  و اميدواريم  در اين  حركت  با استقبال  خوب  هنرمندان مواجه  شويم .
وي  با اشاره  به  جايگاه  سينماي  ديني  و نقش  بسزاي  جشنواره هاي  همسو و هدفمند در خط دهي  به  جريانات  آتي  افزود: سينماي  ديني  و ارزش  مدار به  لحاظ عمق  مباحث  نظري  و لزوم  پرداخت  تكنيكي  و هنرمندانه  سالهاست  ذهن انديشمندان  و هنرمندان  فراواني  را در حوزه  دين  و سينما به  خود مشغول  كرده است .ليكن  به  رغم  تمام  نظريه پردازيها و اعلام  ضرورتهايي  كه  براي  اين نوع  سينما شده  تاكنون  بستر مناسب  و متمركزي  براي  ارائه  اينگونه  آثار بوجود نيامده  است .
سرپرست  حوزه  هنري  خراسان  رضوي  افزود: جامعه  دين مدار ما با باورها و اعتقادات  ديني  عميق  و ارزشمند تاريخي ، در معرض  انواع  محصولات  بي محتواي  رسانه هاي  مهاجم  قرار گرفته  لذا تقويت  زمينه هايي  كه  بتواند منجر به  پرورش جريانات  سينمايي  داخلي  و برخاسته  از روح  ديني  و فرهنگي  جامعه  شود ضروري است .
وي  گفت : جشنواره  رويش  مي كوشد ضمن  تجليل  از انديشمندان  و هنرمندان  اين عرصه ، به  كشف  استعدادهاي  جوان ، فراهم  كردن  فضاي  رقابتي  سالم  براي  تشويق فيلمسازان  در پرداختن  به  سينماي  ديني  و ترويج  پژوهشهاي  رسانه اي  ديني  نايل شود.

سينماهاي حوزه هنري
در سراسر كشور بازسازي مي شود
واحد مركزي خبر: مدير روابط عمومي و امور بين الملل  حوزه  هنري  گفت : سينماهاي حوزه  هنري  در تهران  و شهرستان ها بازسازي  و بهسازي  مي شود.
فيروزآبادي  افزود: هم  اكنون  حوزه  هنري  سازمان  تبليغات اسلامي  ۸۰ سينما را در سراسر كشور در اختيار دارد كه  بر اساس  برنامه ريزي  هاي  انجام  شده، بازسازي  و بهسازي  اين سينماها به  تدريج  انجام  خواهد شد.وي  اضافه كرد: بازسازي  و بهسازي  اين  سينماها شامل  تجهيز اين  سالن ها به  فن آوري  نوين  نمايش ، تغيير در طراحي  روبنا و بخش هاي  داخلي  و ايجاد امكانات  رفاهي  و فرهنگي  است .وي با اشاره  به  اين  كه  در عمليات  بهسازي ، برخي  سينماها به  چند سالن  كوچك  تبديل  و به  مجتمع  سينمايي  تبديل  مي شود، گفت : اين  طرح  با همكاري سازمان ها و نهادهاي  فرهنگي  و هنري  علاقه مند و در استان ها با همكاري  استانداري ها اجرا مي شود.

۱۵ كشور جهان در جشنواره اصفهان
مراسم افتتاحيه سومين جشنواره جهاني فيلم كوتاه اصفهان، بزرگترين رويداد سينماهاي استان در محل تالار هلال احمر با حضور اساتيد، برجستگان، مسئولان و هنرمندان برگزار شد. در اين مراسم كه بسياري از چهره هاي مطرح سينماي ايران حضور دارند، ابتدا پيام دبير جشنواره و مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آقاي حميدرضا جاكري و پيام مديرعامل فولاد مباركه به عنوان برگزاركنندگان جشنواره قرائت و سپس فيلم هاي ملودي زمستان از بخش بين الملل و فيلم پس چند تا از بخش داستاني اكران شد.در اين جشنواره كه از ۳ تا ۸ ارديبهشت در ۶ بخش صنعتي، داستاني، مستند، اصفهان شناسي، انسان و معنويت و بين الملل برپاست بيش از ۱۵ كشور جهان حضور دارند و تعداد ۲۳۶ فيلم به معرض نمايش و داوري گذاشته خواهد شد.
بخش بين الملل جشنواره را چهار داور خارجي (پيترلوم- ايپيديس، گوركيان و وكرويك) و آقايان مجيد مجيدي و خسرو نشان داوري خواهند كرد.

ابوالحسن داودي:
سينماي ايران گرفتار افراط و تفريط است
ايرنا: ابوالحسن  داودي  كارگردان  سينما گفت : سينماي  ايران  همواره  دچار افراط و تفريط بوده  است .
اين  كارگردان  در گفت  و گو با ايرنا افزود: بعد تجاري  سينماي  ايران  در سال هاي  گذشته  دنباله رو الگوي هاي  موفق بوده  و در اين  بخش  نوگرايي  و خلاقيت  چندان  مورد توجه  قرار نگرفته  است .
داودي  به  نزول  كيفي  و اقتصادي  سينماي  كمدي  و طنز در سال  اخير اشاره  كرد و ادامه داد: توليد گسترده  و بي منطق  فيلم هاي  كمدي  توسط فيلم سازان ، اين سينما را به  سرنوشت  ساير گونه ها از جمله  سينماي  جوان پسند، اجتماعي ، خانوادگي ، اكشن  و كودكان  دچار كرد.
اين  تهيه كننده ، خروجي  سينماي  ايران  را تقريبا تك  محصولي  عنوان  كرد و يادآور شد: قدرت  آزمون  و خطا در سينماي  ايران  به  علت  محدود بودن  سرمايه  وامكانات  اندك  است  و معمولا سينماگران  با احتياط و وسواس  الگوهاي  رايج  را دنبال  مي كنند.
وي  تصريح  كرد: تقليد كوركورانه  و ناشيانه  ضمن  آسيب  رساندن  به  سينماي كمدي ، باعث  ناديده  گرفتن  ساير گونه هاي  سينمايي  و مخاطبان  بالقوه  آنها مي شود و در نهايت  به  كليت  صنعت  سينما لطمه  مي زند.

برگي از تاريخ
هشدار شوروي به انقلابيون ايران
۲۵ آوريل (روزي چون امروز) جهان در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعددي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۱۵۰۷ (۱۵ سال پس از رسيدن كريستف كلمب به قاره غربي و مسكن سرخپوستان) «مارتين والد سي مولر» جغرافي دان آلماني براي نخستين بار قاره غربي را «آمريكا» خواند و اين نام را در روي نقشه اي كه تهيه كرده بود نوشت كه عمومي شده و باقي مانده است. در سال ۱۶۰۷ در جريان رقابت هاي استعماري در يك جنگ دريايي در منطقه جبل الطارق، ناوگان هلند ناوگان اسپانيا را شكست داد. در سال ۱۷۰۴ (۲۴ آوريل) نخستين روزنامه موفق مهاجرنشينان انگليسي در آمريكاي شمالي به نام «بوستن نيوز لتر» در شهر بوستون كار انتشار خود را آغاز كرد. در سال ۱۸۰۰ كتابخانه كنگره آمريكا تأسيس شد كه گفته شده است بزرگترين كتابخانه در جهان امروز است. در سال ۱۸۵۰ يك يهودي آلماني تبار به نام «پال جوليوس رويتر» كار خبررساني (تغييرات بهاي بورس سهام) را با به كارگيري ۴۵ كبوتر نامه بر آغاز كرد كه بعداً به صورت يك خبرگزاري به همين نام درآمد كه از انگلستان اداره مي شود. در سال ۱۸۸۱ (۱۲۴ سال پيش) آلماني ها يك طومار ۲۵۰ هزار امضايي را به دولت متبوع تسليم كردند و در آن خواستند كه از مهاجرت يهوديان خارجي به خاك آلمان جلوگيري كند. در همين سال و همين روز الجزاير و تونس دو مستعمره فرانسه در شمال آفريقا اعلام شدند. در سال ۱۸۹۸ جنگ آمريكا و اسپانيا بر سر كوبا آغاز شد. در سال ۱۹۲۶ (مصادف با ۴ ارديبهشت ۱۳۰۵ هجري) رضاشاه تاجگذاري كرد و شخصاً تاج سلطنتي را برسر نهاد و در اين مراسم محمد علي فروغي نخست وزير وقت نطقي ايراد كرد. در سال ۱۹۳۶ (۳ ارديبهشت ۱۳۱۵) ساختمان نوساز بانك ملي در خيابان فردوسي گشايش يافت. در سال ۱۹۷۱ بيش از ۲۰۰ هزار آمريكايي در خيابان هاي شهر ۷۰۰ هزار نفري واشنگتن برضد ادامه جنگ ويتنام دست به راهپيمايي و اعتراض زدند. در سال ۱۹۸۰ جيمي كارتر رئيس جمهور وقت آمريكا اعتراف كرد كه برنامه او مبني بر اعزام يك واحد ويژه براي خارج ساختن گروگان ها از تهران در صحراي طبس به شكست انجاميده و واحد اعزامي با تحمل هشت كشته و از دست دادن ۳ هلي كوپتر و يك هواپيماي حمل و نقل به جزيره مسيره در قلمرو دولت عمان عقب نشيني كرده است و مسئوليت اين شكست را برعهده مي گيرد. در سال ۱۹۹۰ بانو «ويولتا چامورو» كه به رياست جمهوري نيكاراگوا انتخاب شده بود كار خود را آغاز كرد. انتخاب او كه مهارت سياسي و تجربه حكومتي و حتي كار دولتي نداشت و زني خانه دار بود صرفاً به دلايل عاطفي بود زيرا كه شوهرش را كه ناشر يك روزنامه بود مخالفان ترور كرده بودند و منتقدان فرضيه هاي دمكراسي انتخاب او را يك ضعف ديگر اين فرضيه ها خواندند.
و اينك برگ امروز: دولت شوروي در اين روز در سال ۱۹۷۹ و دو ماه و ۱۳ روز پس از پيروزي انقلاب با توجه به رويدادهاي كردستان و خوزستان به انقلابيون ايران هشدار داد كه متوجه دسيسه هاي غرب باشند. اين هشدار كه در پراودا ارگان حزب حاكم وقت انتشار يافته بود و يك مقام دولت مسكو آن را در همين روزنامه تفسير كرده بود به نقشه هاي دراز مدت غرب براي سلطه بر مناطق نفت خيز و از اين رهگذر، كنترل پول و سرمايه و به دست داشتن رشته حيات كشورهاي مصرف كننده اشاره داشت. در اعلاميه و تفسير آمده بود: غرب و در صدر آن دولت آمريكا با ترساندن كشورهاي نفت خيز از خطر تجاوزهاي واهي، خدعه و ارعاب و نيز به راه انداختن برخوردها و حوادث مرزي و دامن زدن به اختلاف هاي داخلي و تحريك اقليت هاي نژادي و روشن كردن آتش فتنه هاي ديگر مي كوشد كه به درون آنها رخنه كند و سپس بر آنها مسلّط شود و در صورت تحقّق چنين وضعيتي رهايي يافتن از آن بسيار دشوار خواهد بود.
iranianshistoryonthisday.com

پاسخ به پرسش پزشكي
كبودي زير پوست
از دكتر روزنفلد سئوال شده اند كه ظاهر شدن كبودي هاي بي دليل در چند نقطه از بدن، بدون ضربه وارده، نشانه چيست و پاسخ اين سئوال اين بوده است: دلايل مختلف دارد از جمله لوكيميا، مشكلات خون و گردش آن، خونريزي، كمبود برخي ويتامين ها، حساسيت نسبت به داروهاي مصرفي و... اين كبودي ها را زنگ خطر تلقي كنيد و تا دير نشده به دكتر مراجعه كنيد. آزمايش خون تا حدي علت را به دست مي دهد و سپس آزمايش ها و معاينات ديگر.

۳ فيلم پروانه نمايش گرفتند
شوراي صدور پروانه نمايش عمومي فيلمهاي ۳۵ ميليمتري سينمايي، براي يك فيلم ايراني و دو فيلم خارجي، پروانه اكران عمومي صادر كرد.
اين سه فيلم شامل گيلانه به كارگرداني رخشان بني اعتماد و تهيه كنندگي سعيد سعدي به همراه دو فيلم قهرمان به كارگرداني ژانك بي مو محصول سال ۲۰۰۲ چين با نقش آفريني جت لي، توني لانگ و بيگانه به كارگرداني مايكل بلووينز محصول سال ۲۰۰۳ و با نقش آفريني استيون سيگال، مكس رايان و هاري وان گوركام است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
تجهيز زيردريايي هاي «كيلو كلاس» هند به موشك هاي كروز
در پي موافقت آمريكا به فروش اسلحه پيشرفته به هند، تفسيرهايي درباره توان نظامي هند انتشار يافته است كه تاكنون متكي به اسلحه ساخت خود و روسيه بود. طبق اين تفسيرها، هند كه صاحب تكنولوژي پيشرفته است و بيش از هر كشور ديگر پزشك و كارشناس كامپيوتر و حسابدار پرورش مي دهد، با هدف نوسازي ناوگان خود، زيردريايي هاي «كيلو كلاس» قديمي خود را جهت تجهيز به موشك كروز و سلاح هاي ضد دريايي تازه و موشك هاي ميان برد ضد زيردريايي و شناورهاي سطح آب يكي پس از ديگري به روسيه مي فرستد. اين تفسيرها نشان مي دهد كه با اين موشك ها، اين زيردريايي ها قادر خواهند بود كه از پايگاه خود مواضع دشمن و كشتي ها و زير دريايي هاي آن را در فاصله ۲۰۰ كيلومتري و دورتر بزنند. تاكنون سه فروند از اين زيردريايي ها در روسيه تعمير و تجهيز شده اند و زير دريايي «سند هو وي جي» ماه آينده براي تجهيز وارد روسيه خواهد شد و متعاقب آن زير دريايي هاي ديگر. بيشتر اين زيردريايي مدل دهه ۱۹۸۰ هستند و دولت ايران هم سه فروند زيردريايي كيلوكلاس روسي دارد كه در صورت لزوم در درياي عمان و دهانه خارجي خليج فارس از آنها استفاده خواهد كرد كه آب عمق بيشتري دارد. اگر اين زير دريايي ها هم به موشك هاي كروز و موشك هاي دوربرد ضدكشتي مجهز شوند از فاصله دورتر هم مي توانند از دهانه خليج فارس و مسير نفت دفاع كنند و در صورت لزوم در آبهاي دوردست به ناوگان دشمن شبيخون بزنند.
انگليسي ها، ايران و كارخانه ورشكسته
پريروز در روزنامه هاي چهار گوشه جهان خبري به نقل از خبرگزاري انگلستان بود كه سه كارخانه اتومبيلساز در ايران ابراز تمايل به خريد كارخانه ورشكسته «ام جي روور» انگلستان، (يكي از دو كارخانه باقي مانده اين كشور) كرده اند كه در آستانه تعطيل شدن كامل قرار گرفته است. همين روزنامه ها روز بعد گزارش خبرگزاري فرانسه از قول مقامات تهران را درج كرده بودند كه در آن، گزارش خبرگزاري و يك روزنامه چاپ لندن در آن زمينه تكذيب شده بود. روزنامه ها خبر دوم را به صورتي نقل كرده بودند كه نشان مي دهد منظور انگليسي ها از انتشار خبر، باز كردن راه براي انجام اين معامله غير ضروري پرسود و يك ترفند خبري با هدف «خط دهي و حرف در دهان گذاشتن» بوده است كه مقامات تهران متوجه شده و سريعاً واكنش نشان داده اند. مفاد مطلب منابع انگليسي كه تكذيب شده است از اين قرار بود:
سه كارخانه اتومبيل سازي ايران (دو كارخانه دولتي و يك كارخانه غيردولتي) طالب خريد كارخانه ورشكسته انگليسي «ام جي روور» (سازنده لندرور و...) هستند. ايرانيان در دهه ۱۹۶۰ (دهه ۱۳۴۰ هجري) چنين معامله اي را با كارخانه سازنده «هيلمن هانتر» انگلستان انجام داده بودند و در ۳۸ سال گذشته اين اتومبيل را (با همان ريخت و شكل و با همان تكنولوژي) به نام پيكان توليد مي كنند (كه قرار است توليد آن به دلايل متعدد از جمله مصرف زياد سوخت متوقف شود).
منابع انگليسي احتمالاً با هدف ترغيب ايرانيان به خريد اين كارخانه كه چين حاضر به قبول آن نشده، نوشته بودند كه ايران مي خواهد صنايع اتومبيل سازي خود را گسترش دهد و اتومبيل به كشورهاي آسياي ميانه صادر كند.
روزنامه هايي كه اين خبر را به نقل از منابع انگليسي نقل كرده بودند سپس به ورشكست شدن كارخانه «ام جي روور» اشاره كرده و نوشته بودند كه اين كارخانه نتوانست با محصولات ساير كشورها رقابت كند و در چند سال گذشته فروش چنداني نداشت و اتومبيل هايي را كه روي دستش مانده اند، دارد با ۴۵ درصد تخفيف مي فروشد و پنج هزار كارگر و مهندس را اخراج كرده كه مي خواهند در استرالياي جنوبي استخدام شوند. اين روزنامه ها همچنين نوشته بودند كه انگليسي ها قبلاً تلاش كرده بودند كارخانه «ام جي روور» را به بهاي ارزان به چين بفروشند كه موفق نشدند و جاي ديگري هم براي فروشش مشتري پيدا نكردند كه چشم به ايران دوخته اند. به نوشته اين روزنامه ها (در همان نخستين روز) چنين معاملاتي با ايران دشوار است زيرا كافي است يك نماينده مجلس در نطق پيش از دستور به آن ايراد بگيرد كه كار به دست انداز مي افتد و يا يك روزنامه به آن گير دهد.
يك ميليون نسخه «دن كيشوت» براي ونزوئلايي ها
به مناسبت چهارصدمين سال انتشار داستان معروف «دن كيشوت» نوشته «ميگوئل دو سروانتس ساودرا» نويسنده اسپانيايي، دولت ونزوئلا يك ميليون نسخه از اين داستان را چاپ و به رايگان توزيع كرده است. پريروز سرهنگ «هوگو چاوز» رئيس جمهور چپگرا و ضد آمريكايي ونزوئلا به اين مناسبت از هموطنانش خواست كه «دن كيشوت» را بخوانند. وي گفت كه هدف نويسنده داستان «دن كيشوت» اين بوده كه بي عدالتي را منعكس كند و مي خواسته قهرمان داستان خود را به عنوان فردي معرفي كند كه جرأت به خرج داد و براي مبارزه با بي عدالتي و ساختن جهاني بهتر و منصفانه به پا خاست. وي گفت كه مردم كشورهاي تحت سلطه و يا در معرض تهاجم سلطه گران بايد از «دن كيشوت» پند بگيرند و ايستادگي كنند، حتي با دست خالي.
چاوز باقي مانده روابط نظامي كشورش با آمريكا را چند روز پيش قطع كرد و اعلام داشت كه نيازمندي هاي تسليحاتي را از روسيه و ساير كشورها خواهد خريد.

بهارستان
حضرت علي(ع) به كوفه آمدند. خبر اويس پرسيدند. يكي گفت: او از آن حقيرتر است كه اميرالمؤمنين او را طلب كند. ديوانه اي احمق است كه از خلق وحشي باشد. در آباداني نيايد و با كس صحبت ندارد و آنچه مردمان خورند، نخورد و غم و شادي نداند. چون مردمان بخندند او بگريد؛ چون بگريند، او بخندد.
در ذكر اويس قرني -تذكره الاولياي عطار

نوار و لوح فشرده در به درها توزيع شد
لوح  فشرده  و نوار ويديويي  فيلم  سينمايي  عروسكي  «در به درها» براي  نخستين بار در سينماي  ايران ، همزمان  با اكران  اين  فيلم  توزيع  شد.
به  گزارش   روابط عمومي  موسسه  رسانه هاي  تصويري ، فيلم  سينمايي  در به  درها از ابتداي  سال  جاري  به  روي  پرده  رفت  و بلافاصله  پس  از اكران  عمومي ، مقدمات  آماده سازي  اين  فيلم  در قالب  لوح  فشرده  و ويديويي  در دستور كار قرارگرفت  و از روز گذشته  به  صورت  گسترده  در سراسر كشور توزيع  شد.
«در به  درها» به  عنوان  فيلم  منتخب  نوزدهمين  جشنواره  بين المللي  فيلم  كودك و نوجوان  اصفهان  شناخته  شد.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
برچسب
وقتي چشمش به آن انگشتر گرانبها افتاد نمي خواست آن را بردارد. يك بار به خاطر گرسنگي اين كار را كرده بود. مكافاتش را هم ديده بود. اما حالا هم گرسنه بود. تازه اگر كس ديگري برمي داشت چه؟! باز هم او را متهم مي كردند. به خاطر همان برچسبي كه رويش مانده بود؟! ... و برداشت هنوز چند قدم از محل دور نشده بود كه لقمه اي نان و خرما تعارفش كردند. خورد. حالا سير شده و از كارش پشيمان بود و لحظه به لحظه پشيمانيش بيشتر مي شد. به خصوص كه كسي به او مظنون نشده بود. كسي تعقيبش نمي كرد. تصميم گرفت برگردد و انگشتري را همانجا بگذارد كه مچش را گرفتند.
حالا چند ماهي است مكافات جبران اشتباهش را پس مي دهد.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
انفجار وزغ ها
برلين: صدها وزغ در آلمان طي چند روز اخير به گونه اي عجيب از بين رفته اند.
به گفته كاركنان انجمن دفاع از حيوانات، بدن اين موجودات ناگهان متورم شده و به اندازه اي حجم آن افزايش مي يابد كه در نهايت منفجر مي شوند.
جالب اين كه پيش از انفجار، حجم بدن اين حيوانات ۵/۳ برابر افزايش مي يابد كه دانشمندان پيش از اين با چنين پديده اي مواجه نشده بودند.
گفته مي شود كه يك ويروس در انفجار بدن اين حيوانات دخيل است.
خانم شجاع
لندن: يك خانم شجاع توانست از مرگ مسافر اتوبوس در يك آزادراه جلوگيري كند. هنگامي كه اين اتوبوس دو طبقه در حال حركت در آزادراه بود ناگهان راننده آن دچار سكته قلبي شد و روي كف اتوبوس سقوط كرد، اما در همين حال يك مسافر خانم كه در نزديكي راننده نشسته بود بلافاصله پشت فرمان پريد و كنترل اتوبوس را در دست گرفت. اين خانم اتوبوس را كنار آزادراه متوقف كرد و راننده با آمبولانس به بيمارستان منتقل شد.
عاقبت درخواست از پليس
جورجيا: يك شهروند در آمريكا با پاي خود به دام پليس افتاد. هنگامي كه اين مأمور در خودروي پليس در انتظار همكارانش بود، مردي ۳۰ ساله به وي مراجعه كرد و از او خواست، او را تا محل پارك خودرواش برساند.
مأمور مهربان نيز با درخواست او موافقت كرد اما به وي گفت كه بايد به بازرسي بدني اش بپردازد. در جريان بازرسي بدني دو كيسه ماده مخدر از مرد ۳۰ ساله به دست آمد، به همين دليل، مأمور پليس او را دستگير كرد.
ارائه مدرك به پليس
اينديانا: يك مرد كه از ورود رانندگان متخلف به خيابان محل زندگي اش به ستوه آمده بود تصميم گرفت به فيلمبرداري از آنها بپردازد.حداكثر سرعت مجاز خودروها در خيابان موردنظر ۴۰ كيلومتر در ساعت است اما در اغلب مواقع رانندگان با سرعت بسيار بيشتر حركت مي كنند. البته هر بار كه اين مرد موضوع را به پليس گزارش مي دهد مأموران از وي شماره پلاك خودروهاي متخلف را مي خواهند، به همين دليل وي تصميم گرفته از پلاك خودروهاي متخلف فيلمبرداري كند و فيلم آن را در اختيار پليس قرار بدهد.
عبور از كانال مانش با مواد مخدر
ليل: سه شهروند انگليسي كه قصد عبور از كانال مانش را با جت اسكي داشتند توسط پليس دستگير شدند چون بار آنها ۴۶ كيلوگرم مواد مخدر بود.در اين زمان از سال عبور از كانال مانش حتي با قايق بسيار خطرناك است و مشخص نيست كه اين قاچاقچيان چگونه جرأت كرده بودند كه از اين كانال با جت اسكي عبور كنند.
كوچ زوج وفادار
ميشيگان: يك زن و شوهر در آمريكا كه ۶۴ سال در كنار هم زندگي كرده بودند، هفته گذشته به فاصله ۱۴ ساعت از يكديگر از دنيا رفتند.اين زوج كه در سال ۱۹۴۱ با يكديگر ازدواج كردند پس از سالها زندگي مشترك اسير بيماري پاركينسون و آلزايمر شدند و جالب اين كه چند هفته پيش هر دو آنها به كما رفتند. سرانجام زوج وفادار به فاصله ۱۴ ساعت از هم دار فاني را وداع گفتند. پسر ۴۸ ساله اين زوج گفت: آنها به حدي به يكديگر وابسته بودند كه نمي توانستند يك لحظه جدا از هم زندگي كنند.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۲ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۵ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۴۸ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۹ دقيقه

گل و گياه
پوتوس طلائي
000615.jpg
نام علمي: Scindapsus aurus
خانواده: ARACEAE
نيازها: مكاني روشن دور از تابش مستقيم آفتاب تابستاني، هواي گرم و نسبتا مرطوب، حداقل دماي مورد نياز آن در زمستان C18 _ ،۱۵ آبياري زماني انجام شود كه سطح خاك گلدان خشك شده است، مخلوط خاك معمول گلداني براي آن مناسب است، از فروردين تا آبان ماه هر دو هفته يكبار از كود مايع با غلظت ۳ گرم در ليتر استفاده كنيد. جوانه هاي سرشاخه ها را حذف كنيد تا رشد شاخه هاي جانبي بيشتر شود.
ازدياد: از طريق ريشه دار كردن قلمه هاي سرشاخه و ساقه به طول Cm10 در آب و يا پيت ماس مرطوب در دماي C24-۲۱.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |