دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۲ - Apr 25, 2005
پيام هاي كوتاه و نامه هاي الكترونيكي ضريب هوشي را كاهش مي دهند
جنون اطلاعاتي
000573.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: ديروز در همين صفحه خبري با اين عنوان به چاپ رسيد. ارسال و دريافت مداوم پيام كوتاه با تلفن همراه و ارسال نامه هاي الكترونيكي باعث پايين آمدن ضريب هوشي افراد مي شود.
با توجه به جالب بودن اين بحث در صفحه امروز نيز به جزئيات و حواشي اين خبر خواهيم پرداخت.
***
روان شناسان مدعي شده اند استفاده از صفحه كليد تلفن همراه و كامپيوتر براي ارسال پيام كوتاه و يا نامه هاي الكترونيكي بطور موقت، ۱۰ واحد از ضريب هوشي انسان مي كاهد.
جالب اينكه مضرات ارسال مداوم پيام هاي كوتاه و نامه هاي الكترونيكي براي ضريب هوشي انسان، دو برابر بيش از مضرات استفاده از ماده مخدر ماري جوانا مي باشد.
به عبارتي ديگر مصرف ماري جوانا باعث كاهش ۴ واحدي IQ و يا همان ضريب هوشي انسان مي شود. دانشمندان اين پديده جديد را «جنون اطلاعاتي» مي نامند.اين دانشمندان همچنين با بررسي روند خواب انسان ها به اين نتيجه رسيده اند،  درگير شدن با پيام هاي كوتاه و نامه هاي الكترونيكي معادل بيدار ماندن در طول يك شب، ضريب هوشي انسان را پايين مي آورد.
البته اين پديده بيشتر براي كاربران بزرگسال و بويژه كاربران مرد دردسرساز مي شود. درگير بودن با پيام هاي كوتاه و نامه هاي الكترونيكي باعث مي شود كارمندان نتوانند روي كاري كه براي انجام آن حقوق دريافت مي كنند، تمركز نمايند. شخصي كه صاحب تلفن همراه و كامپيوتر است همواره آماده دريافت پيام كوتاه و يا نامه الكترونيكي مي باشد به همين دليل، مغز اين فرد نمي تواند روي كاري كه انجام مي دهد به صورت كامل تمركز داشته باشد.
«جنون اطلاعاتي» همچنين باعث كاهش بازدهي مفيد در جلسات و گردهمايي هاي اجتماعي مي شود. با توجه به اينكه مغز انسان در حين انجام كار به طور همزمان تحت فشار قرار نمي گيرد، كارايي افرادي كه در حين انجام كارهاي ديگر به ارسال پيام كوتاه و نامه هاي الكترونيكي مي پردازند به طور جدي كاهش مي يابد.
به عبارتي ديگر، با آنكه تكنولوژي مدرن حاوي نكات مثبت متعددي براي انسان ها مي باشد اما استفاده بيش از حد از اين تكنولوژي نه تنها روي مغز انسان تأثير منفي مي گذارد بلكه زندگي اجتماعي او را تحت الشعاع قرار مي دهد.
دانشمندان براي بررسي پديده جنون اطلاعاتي،  ۸۰ داوطلب را مورد آزمايش قرار دادند و از ۱۱۰۰ فرد بزرگسال ديگر مصاحبه بعمل آوردند.
اما نتيجه اين تحقيق بسيار جالب بود. ۶۲ درصد از اين افراد اعلام كردند نسبت به بررسي كردن نامه هاي الكترونيكي و پيام هاي كوتاه تلفن خود اعتياد پيدا كرده اند كه حتي در خانه و تعطيلات بيشتر وقت خود را به اين كار اختصاص مي دهند. همچنين ۵۰ درصد افراد شركت كننده در نظر سنجي گفتند، بلافاصله پس از دريافت پيام و يا نامه الكترونيكي به آن پاسخ مي دهند و حتي ۲۱ درصد آنها، يك جلسه رسمي را به طور موقت تعطيل مي كنند تا به پيام ها و نامه هاي دريافت شده پاسخ بدهند.
نكته جالب تر اينكه، همكاران افراد مبتلا به جنون اطلاعاتي نيز دچار استرس مي شوند. بيش از ۹۰ درصد مردم معتقدند افرادي كه حين مكالمه رودررو با آنها اقدام به ارسال پيام كوتاه و يا نامه الكترونيكي مي كنند، افراد بي ادبي هستند. اما تحقيق در مورد جنون اطلاعاتي را دكتر گلن ويلسون روان شناس دانشگاه لندن در قالب يك پروژه تحقيقاتي انجام داد.
دكتر ويلسون در اين رابطه مي گويد: پديده جنون اطلاعاتي به سرعت در حال گسترش است و اگر اين پديده كنترل شود،  عملكرد يك كارمند و يا يك كارگر را به ميزان قابل توجهي كاهش مي دهد.
اين روان شناس به كارفرماياني كه تلفن همراه و كامپيوتر در اختيار كارمندان خود قرار مي دهند توصيه مي كند، نحوه استفاده از اين دستگاه ها را براي آنان تشريح كنند. كارمندان بايد بدانند كه بايد در وقت هاي مرده مثلاً در حين رفت و آمد به منزل از محل كار و يا بالعكس به بررسي كردن پيام ها و نامه هاي الكترونيكي خود بپردازند و در جلسات اين دستگاه ها را خاموش كنند. در صورتيكه به اين توصيه ها عمل نشود آنگاه جامعه جهاني به جامعه هميشه بيدار تبديل خواهد شد كه اهالي آن ۲۴ ساعت در شبانه روز گوش به زنگ دريافت اطلاعات از طريق كامپيوتر و تلفن همراه خود هستند.

آمار قابل تأمل
* هر روز به طور متوسط ۵۰ ميليارد نامه الكترونيكي در سراسر جهان، رد و بدل مي شود. درحاليكه اين رقم در سال ۲۰۰۱ تنها ۱۲ ميليارد نامه بود.
* ۸۸ درصد از نامه هاي الكترونيكي تبادل شده در جهان، هرزنامه هستند و يك درصد آنها حاوي ويروس مي باشند.
* يك كاربر در جهان به طور متوسط در هر روز ۳۲ نامه الكترونيكي دريافت مي كند كه اين رقم هر سال به طور متوسط ۸۴ درصد افزايش مي يابد.
* در حال حاضر ۴۴۰ ميليون صندوق پستي الكترونيكي در جهان وجود دارد.
* تنها دركشور انگليس در هر ماه ۱۰۳۵ ميليون پيام الكترونيكي از طريق تلفن هاي همراه ارسال مي شود.
* يك ميليون كودك زير ۱۰ سال در انگليس صاحب تلفن همراه هستند.

ايران
فيبر نوري كويت را به ايران متصل مي كند
ايسنا: مدير ارتباطات بين المللي وزارت راه كويت از طرح ايجاد كابل فيبر نوري از طريق دريا ميان ايران و كويت خبر داد.
سماح يعقوب، مدير ارتباطات بين المللي وزارت راه كويت در گفت وگو با روزنامه الراي العام، چاپ كويت، افزود: اين كابل دريايي از طريق سه جزيره فيلكا، سروش و خارك دو كشور را به هم وصل مي كند و اين طرح تا قبل از پايان سال جاري انجام مي شود.
وي در ادامه افزود: قوانين بين المللي كه مربوط به طبيعت آبهاي منطقه اي مي شود همچون جايگاه هاي صيدماهي، لوله هاي نفتي و ... رعايت مي شود تا به آنها صدمه اي وارد نشود.
اين روزنامه افزود: توسط شبكه ارتباطات بين المللي از طريق كابل هاي نوري هم براي امنيت كويت و هم براي توسعه اقتصادي اين كشور مفيد خواهد بود.

آغاز مرحله سوم كنكور الكترونيكي «فام»
گروه دانش: مرحله سوم آزمون طرح رايگان كنكور الكترونيكي «فام» از روز شنبه سوم ارديبهشت و با حمايت سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران آغاز شد.
به گزارش روابط عمومي مركز IT سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، سومين مرحله آزمون رايگان طرح كنكور الكترونيكي كه از روز شنبه سوم ارديبهشت آغاز شده، روز پنج شنبه ۸ ارديبهشت به اتمام مي رسد و كاربران روز جمعه قادر به دريافت و مشاهده نتايج آزمون خود هستند.
نتايج اعلام شده كه درسه رشته رياضي فيزيك، تجربي و انساني برگزار مي شود، شامل رتبه و تراز متقاضي در كشور و شهر است.
طرح كنكور الكترونيكي «فام» به منظور ايجاد فرصت هاي آموزشي مساوي براي تمام دانش آموزان و ارتقاي سطح آمادگي داوطلبان كنكور توسط سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با همكاري موسسه رايانه شهر تهران وابسته به اين سازمان در حال اجراست.همچنين برگزاري جلسات رايگان مشاوره گروهي با محوريت موفقيت در كنكور از ديگر برنامه هاي اين طرح است. مرحله اول اين طرح در اسفند ماه سال گذشته برگزار شد.
علاقه مندان مي توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت www.fam,ir مراجعه كنند.

آماده سازي بيانيه كنفرانس منطقه اي WSIS تهران
ايسنا: دبير كميسيون ملي WSIS در ايران، گفت: بيانيه  تهران و برنامه عمل تهران تا اواسط ارديبهشت ماه براي بررسي به كميسيون اجتماعي اقتصادي سازمان ملل در منطقه آسيا و اقيانوسيه (اسكاپ) ارائه خواهد شد.
«محسن پازري» افزود: در حال حاضر يك دبيرخانه  محتوايي، بررسي اسناد WSIS را بر عهده دارد، اين اسناد شامل اسناد نهايي فاز اول اجلاس سران جهان درباره  جامعه  اطلاعاتي در ژنو، اسناد نهايي كنفرانس هاي ميان منطقه اي درباره  WSIS به ويژه در آسيا مي شوند. وي ادامه داد: اين اسناد در حال بررسي تا اواسط ارديبهشت ماه جاري به اسكاپ ارائه مي شود و پس از بررسي آن ها و اعلام نظر كارشناسي تا اواخر ارديبهشت ماه، اسناد نهايي آماده مي شوند كه در كنفرانس منطقه اي WSIS تهران به عنوان بيانيه  و برنامه عمل تهران ارائه خواهند شد.
سايت انگليسي كنفرانس منطقه اي WSIS در نشاني www.aprcWSIS05.ir قابل دسترسي است.

مسابقه ربات هاي آتش نشان
گروه دانش: سومين دوره مسابقات سراسري ربات هاي آتش نشان، ششم تا هشتم ارديبهشت ماه جاري در دانشكده فني دانشگاه مازندران برگزار مي شود. به گزارش سرويس «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين دوره از مسابقات رباتيك با سطحي به مراتب گسترده تر از دوره هاي پيشين، در دو رشته ربات هاي آتش نشان و ربات هاي مسيرياب برگزار مي شود كه در گروه ربات هاي مسيرياب چهار تيم و در ربات هاي آتش نشاني حدود ۲۵ تيم از دانشجويان و فارغ التحصيلان شركت كرده اند.

راه اندازي سيستم دبيرخانه  بدون كاغذ در وزارت كشور
ايسنا: رئيس IT وزارت كشور، گفت: عليرغم همه  مشكلات، به واسطه  برنامه  تكفا توانستيم سيستم دبيرخانه  بدون كاغذ را در وزارت كشور پياده كنيم كه اميدواريم در سال جاري كليه  ادارات و بخش هاي وزارت كشور به اين هدف نائل شوند.
علي محقر، سيستم هاي جامع و يكپارچه  اداري را جزء ديگر برنامه هاي در دست اقدام وزارت كشور در راستاي رسيدن به اهداف دولت الكترونيكي عنوان كرد.

تلفن
مناقصه اپراتور تلفن همراه در افغانستان
گروه دانش: دولت افغانستان قصد دارد در سال ،۲۰۰۶ ارائه خدمات تلفن همراه خود را با برگزاري مناقصه به دو شركت خصوصي واگذار نمايد تا اين كه در حوزه تلفن همراه اين كشور، رقابت بيشتري به وجود بيايد.با آن كه تعداد خطوط تلفن ثابت در افغانستان بسيار اندك مي باشد اما ۸۰۰ هزار نفر از مردم اين كشور مشترك تلفن همراه هستند.با برگزاري اين مناقصه، بيش از ۲۰۰ ميليون دلار نصيب دولت خواهد شد.

هكرها
ويروس ضد موسيقي
گروه دانش: يك هكر، ويروسي طراحي كرده است كه دوستداران موسيقي را هدف قرار داده و فايل MP3 را از هارديسك رايانه هاي آلوده حذف مي كند.
شركت ارائه دهنده خدمات امنيتي «سوفوس» اعلام كرد كه ويروس رايانه اي جديد با نام NoPir.B از شبكه هاي به اشتراك گذاري فايل موسوم به شبكه هاي peer to peer براي انتشار خود استفاده مي كند و به نظر مي رسد كه كشور فرانسه منبع آن باشد.ويروس Nopir.B شبيه به يك برنامه DVD-Cracking طراحي شده تا كاربران با مشاهده آن فريب خورده و آن را باز كنند. زماني كه كاربر اين نرم افزار را دانلود و اجرا مي كند، ويروس فعال شده و همه فايل هاي موسيقي MP3 را حذف كرده و برخي نرم افزارهاي موجود بر روي هارديسك را نيز حذف مي كند.

هوش مصنوعي
ربات پيش دبستاني
000576.jpg
گروه دانش: بعد از دو سال تلاش بي وقفه دانشمندان توانستند رباتي را بسازند كه بسيار شبيه به انسان است و حتي مي تواند در هنگام صحبت پلك بزند ،سرش را تكان دهد و لب هايش را هم بر هم زند.
به گزارش خبرگزاري موج، دانشمندان مركز فناوري رباتيك در ايالت جنوبي گانگ دنگ نام اين ربات را BAIZHIXING به معناي ستاره باهوش گذارده اند و بيشتر به منظور استفاده در كلاس هاي پيش دبستاني آن را طراحي كرده اند.شكل ظاهري اين ربات بسيار جذاب و دوستانه طراحي شده است به طوري كه داراي ۳۵ سانتيمتر قد است و طرح عروسك هاي كارتوني را دارد، داراي بيني نسبتاً بزرگ ،چروك صورت ،گوش بزرگ و موهاي طلايي است.جالب است بدانيد ، اين ربات در هنگام حرف زدن لب هاي خود را تكان مي دهد ، سر ، گردن دست هاي خود را نيز حركت مي دهد. همچنين قادر است با پاهاي كوچك خود راه برود. اين ربات بيشتر به منظور كمك به يادگيري كودكان و استفاده در كلاس هاي پيش دبستاني طراحي شده است.همچنين اين ربات با شكل بسيار جذاب و دوستانه خود مي تواند نظر كودكان را به خود جلب كند در نتيجه يادگيري براي آنها آسان تر مي شود.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |