دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۲ - Apr 25, 2005
خاتمي در ديدار جنبلاط تصريح كرد:
بي ثباتي در سوريه، فاجعه براي منطقه است
000642.jpg
ايسنا: سيد محمد خاتمي، ديروز وليد جنبلاط رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه و نماينده پارلمان لبنان را به حضور پذيرفت.
رئيس جمهور در اين ديدار با بيان اين كه لبنان به لحاظ استراتژيك دروازه اي براي خاورميانه محسوب مي گردد، تصريح كرد: هر مشكلي كه در لبنان به وجود آيد بر كل خاورميانه تاثير خواهد گذاشت.
رئيس جمهور با تأكيد بر زيبايي معنوي، موقعيت جغرافيايي و بافت جمعيتي و نيز تجربه انساني لبنان، فضاي آزاد و تجربه  دمكراسي در اين كشور را ستود.خاتمي لبنان را به لحاظ وجود مذاهب و طوائف مختلف، آسيب پذير دانست و احتمال تشديد اختلافات و تبديل آن به جنگ داخلي را محتمل دانست و افزود كه بايد از هر طريق جلوي اختلاف را گرفت تا لبنان واحد و باثبات باقي بماند.
رئيس جمهور همچنين از اين كشور به عنوان حائلي ميان رژيم صهيونيستي و بسياري از كشورهاي منطقه نام برد كه با برداشته شدن آن،  سلطه صهيونيسم بر منطقه و جهان عرب آسان تر مي گردد.
خاتمي مقاومت لبنان را افتخار دنياي عرب و اسلامي دانست و بر حفظ وحدت و پرهيز از اختلاف و جلوگيري از جنگ داخلي با توجه به گسترش و تعميق مردمسالاري در لبنان تأكيد كرد.
رئيس جمهور همچنين پافشاري، استواري، تداوم و حيات مقاومت و نيز مقابله با انديشه ها و ذهن هايي كه خواستار شكست مقاومت لبنان هستند را وظيفه لبناني هاي متعهد و تمام كشورهايي كه خواستار منطقه اي امن هستند، دانست.
خاتمي به حوادث اخير لبنان به ويژه ترور رفيق حريري اشاره كرد و گفت: در اين رخدادها نمي توان دست هاي ناپاك را ناديده گرفت.
وي ادامه داد: ترور دوست عزيز آقاي حريري هم لبنان را از يك نيروي موثر و مفيد محروم كرد و هم اين جنايت سبب برانگيخته شدن اختلافات گرديد.
رئيس جمهور همچنين نقش جنبلاط در رفع اختلافات و نزديكي گروه ها را موثر دانست و از مواضع وي در خصوص عدم خلع سلاح مقاومت، وحدت لبنان و روابط خوب با سوريه تقدير كرد.
خاتمي به خروج سوريه از لبنان اشاره و در عين حال تصريح كرد:  بي ثباتي در سوريه فاجعه اي براي منطقه است و بر لبنان اثر سوء خواهد داشت.
وليد جنبلاط نماينده پارلمان و رئيس حزب سوسياليست ترقي خواه لبنان نيز در اين ديدار با اشاره به نزديكي انتخابات پارلماني در لبنان، تلاش براي برقراري موازنه و حل و فصل مسايل ميان مسيحيان و مسلمانان را خاطر نشان ساخت.

ارامنه تهران راهپيمايي كردند
مهر: هزاران تن از ارامنه تهران صبح ديروز در راهپيمايي سالانه خود در محكوميت كشتار سال ۱۹۱۵ ارامنه توسط تركيه با تجمع در مقابل كليساي شوراي خليفه گري ارامنه تهران واقع در خيابان استاد نجات اللهي و حركت به سمت كليساي خيابان جمهوري از دولت تركيه خواستند كه مسئوليت نسل كشي ارامنه در سال ۱۹۱۵ را بپذيرد.
ارامنه تهران كه تصاويري از امام خميني (ره)، مقام معظم رهبري و رييس جمهور را بر روي پلاكاردهايي نصب كرده و با خود حمل مي كردند، شعارهايي در محكوميت كشتار سال ۱۹۱۵ ارامنه سر دادند.
در قسمتي از بيانيه ارامنه تهران كه در اين راهپيمايي توزيع مي شد، آمده است : نژاد كشي ارمنيان در آغاز قرن بيستم، جنايات نازيسم در نيمه قرن، كشتار مسلمانان بوسني در قلب اروپا و جنايات اسراييل عليه ملت مظلوم فلسطين نمونه هايي چند از جنايات بشري و حاكي از برتري طلبي و قساوت سردمداران برخي حكومت ها ست.

سخنگوي شوراي نگهبان:
نظامي بودن، مخل سياسي بودن نيست
فارس : سخنگوي شوراي نگهبان گفت: رئيس جمهور انتخاب نمي شود تا قواعد و زيرساخت هاي كشور را به هم بزند، رئيس جمهور براي كاركردن در چارچوب قانون اساسي مي آيد و نه براي تغيير آن.
غلامحسين الهام كه در جمع مسئولان اتحاديه هاي انجمن هاي اسلامي دانش آموزان سراسر كشور در همايش «جشن تكليف سياسي رأي اولي ها» در محل اردوگاه شهيد باهنر تهران سخن مي گفت، با بيان اينكه كساني كه عمل به همبستگي ملي را عدول از قانون اساسي مي دانند عدم تحقق همبستگي ملي را در پيش گرفته اند، اظهار داشت: كساني كه ترويج مي كنند با انتخاب رئيس جمهور ساختارهاي اساسي نظام بايد عوض شود مصداق بر سر شاخ نشستن و بريدن بن است.
سخنگوي شوراي نگهبان در خصوص نامزدي رجال نظامي در انتخابات رياست جمهوري گفت: ممكن است مردان سياسي، كارهاي ديگري هم انجام داده باشند مثل اين كه بالقوه رجل نظامي بوده باشند و يا فرمانده نظامي بوده باشند و اين مخل رجل سياسي نيست. البته در مورد كساني كه بالفعل رجل نظامي باشند در قانون اين گونه افراد حق كار سياسي ندارند مگر اين كه از حوزه نظامي به طور كلي خارج شوند.

سخنگوي وزارت امور خارجه:
نمي توانم جزئيات پيشنهادها را فاش كنم
گروه سياسي: سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: كشورهاي منطقه پرونده رژيم صهيونيستي را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بفرستند.
حميدرضا آصفي، در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي در ارتباط با اخباري مبني بر ادعاي برخي از مقامات كويتي در خصوص خطرناك بودن نيروگاه اتمي بوشهر براي محيط زيست افزود: البته يكي از مسئولان موسسات مطالعاتي كويت چنين چيزي را گفته بود؛ نه يكي از مقامات اين كشور؛ در روزهاي گذشته آژانس بين المللي انرژي هسته اي گزارشي ارايه كرد و در آن گزارش بر قابل قبول بودن استانداردها و كيفيت ايمني نيروگاه اتمي بوشهر تاكيد شده بود.
وي همچنين بار ديگر درباره  جزييات پيشنهادات ايران به اروپا گفت: باور كنيد جزييات را نمي توانم بگويم؛ ما الان در كوران مذاكرات هستيم و گمانه زني ها بسيار است و با توجه به ظرائف و پيچيدگي ها اجازه دهيد روال به همين منوال طي شود.
آصفي در پاسخ به سئوالي مبني بر اين كه اگر آمريكايي ها در صورت به نتيجه رسيدن مذاكرات بخواهند از روي سكو به متن مذاكرات نقل مكان دهند گفت: اگر آمريكايي ها از روي سكو به داخل زمين بپرند، ممكن است داور از زمين بيرونشان كند. سخنگوي وزارت امور خارجه  كشورمان در پاسخ به سئوالي در خصوص مذاكرات اخير هسته اي ميان كشورمان و سه كشور اروپايي و مشاهده  اظهارات خوشبينانه از جانب مسئولان ايراني گفت: به هر حال كميته  راهبري در روزهاي آينده و در لندن جلسه خواهند داشت و اميدواريم در اين جلسه نتايج جلسات قبل به بحث گذارده شود.
وي در ارتباط با چارچوب كنوني مذاكرات هسته اي كشورمان با سه كشور اروپايي اظهار داشت: چارچوبهاي مذاكرات كنوني از اين قرار است:
۱- ايران به هيچ وجه از حقوق مشروعش صرف نظر نخواهد كرد.
۲- تعليق غني سازي نمي تواند طولاني مدت باشد و بايد در اسرع وقت صورت گيرد.
۳- اگر جمهوري اسلامي ايران احساس كند طرف مقابل در حال اتلاف وقت و مذاكرات در حال طولاني شدن است طبيعي است كه هيچ اصراري بر ادامه  اين مذاكرات ندارد.
۴- ما هيچ ابايي نداريم كه تضمين هاي عيني به اروپا دهيم و البته آنها هم بايد تضمين هاي محكم به ما بدهند.
آصفي ادامه داد: در جلسه  گذشته مذاكرات روشن بود كه اتلاف وقت خيلي خوشايند اروپايي ها نيست و جمهوري اسلامي ايران نيز به هيچ وجه از حقوق مسلم خود در زمينه  استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي نخواهد گذشت.
آصفي در پاسخ به سئوالي كه با اشاره به اظهارات حسن روحاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان كه گفته بود مذاكرات هسته اي با سه كشور اروپايي به سال نخواهد رسيد درباره  اين كه آيا اين مذاكرات از سال مي گذرد يا نه اظهار داشت: فعلا كه به سال نرسيده ايم و ممكن است ۱۱ ماه هم جزو سال باشد؛ ولي آنچه روشن است اين كه تعليق غني سازي در ايران طولاني نخواهد بود. يك سري از جوانان ما به دستاوردي بزرگ در اين زمينه رسيده اند و مردم اجازه  چنين كاري را به مسئولان كشور نخواهند داد.
وي تاكيد كرد: ما فكر مي كنيم اگر اين مذاكرات به نتيجه نرسد بيش از ايران، اروپا و جامعه بين المللي ضرر خواهد كرد، اين مساله را آنها هم مي دانند و فكر مي كنيم با علم به اين مساله تصميماتي عقلايي اتخاذ كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص پايبندي شارون و بوش به نقشه  راه نيز گفت: اسراييل صلح و امنيت منطقه را تهديد مي كند و كشورهاي منطقه اگر مي خواهند كار خوبي انجام داده باشند بهتر است كه پرونده رژيم صهيونيستي را به شوراي امنيت سازمان ملل متحد بفرستند و اگر چنين نشود چه پرونده اي بايد به اين شورا ارجاع شود؟
وي ادامه داد: رژيم اشغالگر قدس به هيچ يك از مباني بين المللي پايبندي ندارد و ما پيش از اين نيز نگراني مان را در اين خصوص اعلام كرده و باز هم اعلام مي كنيم.

سفر قريب الوقوع مقام معظم رهبري به استان كرمان
ايسنا: حضرت آيت الله خامنه اي سفري ده روزه به استان كرمان خواهند داشت. بنابراين گزارش، در اين سفر مردم مناطق مختلف شهرهاي استان كرمان با مقام معظم رهبري ديدار خواهند داشت.
گزارش ديگري نيز حاكي است: به مناسبت ولادت با سعادت پيامبر اسلام(ص) و امام صادق(ع) و هفته وحدت مقام معظم رهبري با مسئولان نظام و نمايندگان ديدار خواهند كرد.
در اين ديدار كه ساعت ۱۰ صبح فردا در حسينيه  امام خميني(ره) انجام خواهد شد، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز حضور خواهند داشت.

وزير اطلاعات:
تكذيب نامه از آشوب در اهواز جلوگيري نمي كرد
ايسنا: وزير اطلاعات گفت: تهمت تجزيه طلبي به مردم خوزستان تهمت كثيفي است كه مستحق عناصر ضدانقلاب است، نه مردم خوزستان. مردم خوزستان به شدت وفادار، وطن پرست، مسلمان و ملي هستند.
علي يونسي، وزير اطلاعات كه ديروز در جلسه كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي حاضر شده بود، در جمع خبرنگاران پارلماني گفت: مباحث اين جلسه كميسيون در خصوص وقايع خوزستان بود كه كميته امنيت ملي، هم از كميته خودش كه مامور كرده بود گزارش گرفت و هم از گروهي كه دولت به خوزستان اعزام كرده بود، كه ما عضو آن بوديم. ما هم به عنوان وزارت اطلاعات به طور مفصل گزارش داريم. مديركل اطلاعات خوزستان هم واقعه را به طور مشروح بيان كرد.
وي ادامه داد: در اين جلسه علل و عوامل و زمينه ها و بسترهاي اين آشوب تشريح شد و در نهايت نمايندگان بحث كردند و رئيس كميسيون هم جمع بندي كرد.
وي در پاسخ به اين كه چرا اين نامه از قبل تكذيب نشد؟ گفت: اين نامه ناشيانه جعل شده و اصل نامه چيز ديگري است. به صورت بازي هاي كامپيوتري وسط آن را برداشته اند. شماره و امضاي نامه در مورد يك مساله عادي بوده است و نامه كاملا عادي است. مثل آن كه در اينترنت روي تصاوير افراد، تغييرات ايجاد مي كنند يا نامه هاي جعلي نسبت به اشخاص و مقامات معروف زياد است. اين نامه هم از همين كارهاست.
وي افزود: در خوزستان حدود ۱۰ روز قبل از اين آشوب، نامه مطرح شده، داشتند مقدمات تكذيب را فراهم مي كردند از طرف ديگر هم مشكل (دغدغه) داشتند كه خود نفس تكذيب هم باعث انتشار مي شود.
يونسي خاطرنشان كرد: ما اعتقاد نداريم كه اگر اين نامه تكذيب مي شد (از مسئله) جلوگيري مي كرد، براي اين كه كساني كه تحريك مي كردند يا مي خواستند آشوب به پا كنند به دنبال بهانه مي گشتند.
لذا بعد از اين كه افشاگري شد و تكذيب و توجيه شد، تخريب ها و آشوب بيشتر شده بود.
يعني تخريب ها و آشوب ها عمدتا بعد از تكذيب نامه بوده است و تعلل در پيش بيني اقدامات احتياطي هيچ تاثيري نداشت.وي افزود: اين علت نيست، علت چيزهاي ديگري است. دولت بايد آنهايي كه مربوط به بسترها و زمينه هاست را رفع كند و آنچه كه عوامل ضدانقلاب است را ما بايد شناسايي كنيم كه تعدادي از آن را هم شناسايي كرده ايم.
وي در پاسخ به اين كه چرا زودتر با اين مسايل برخورد نشده و بايد چنين اتفاقي رخ مي داد تا برخورد مي شد؟ گفت: قصور شده و من نمي توانم دروغ بگويم.

آيت الله مكارم شيرازي: حضور همه مردم
در انتخابات آينده واجب است
مهر: آيت الله العظمي مكارم شيرازي از مراجع معظم تقليد حضور همه مردم در انتخابات آتي رياست جمهوري را واجب و لازم عنوان كرد.
اين مرجع تقليد طي سخناني در ديدار با جمعي از طلاب و دانشجويان تصريح كرد: حضور همه مردم در انتخابات، واجب و لازم است حتي اگر نتوانيم كسي را انتخاب كنيم.
وي افزود: انتخابات آينده رياست جمهوري يكي از حساس ترين انتخابات دوران انقلاب است كه حضور همه جانبه مردم را مي طلبد.
مكارم شيرازي در ادامه ضمن اشاره به نقش مهم رسانه ها در اين انتخابات گفت: رسانه ها بايد به مردم آگاهي دهند و آمريكا بايد بداند ملت ما ملتي بيدار است. در كشور ما در هر دوره اي از انتخابات بيش از ۵۰ درصد مردم شركت داشته اند، ولي در انتخابات قبلي آمريكا، ما شاهد تنها حضور ۲۵ درصد از مردم اين كشور بوديم .با اين وجود، عده اي مي گويند در ايران دموكراسي نيست اما اين گفته آنان نادرست است.
آيت  الله العظمي مكارم شيرازي در بخش ديگري از سخنان خود، با بيان اينكه امروز غرب به دروغ شعارهايي مانند آزادي دموكراسي، حقوق بشر و … را سر مي دهد، گفت: دموكراسي در كشور با حضور مردم مصداق پيدا مي كند نه با تبليغات دروغين دشمنان.

تأكيد هاشمي شاهرودي بر بهره گيري
از تكنولوژي روز براي استقرار عدالت
فارس: رئيس قوه قضائيه پزشكي قانوني را بازوي بسيار مهم و موثر براي دستگاه قضايي و استقرار عدالت خواند و گفت: هر چقدر اين سازمان مجهز به دانش روز، تكنيك و فناوري روز  شود در استقرار عدالت موفق تر خواهد بود.
سيد محمود هاشمي شاهرودي در مراسم افتتاح بزرگترين مركز پزشكي قانوني در خاورميانه ضمن تبريك ايام هفته وحدت و ولادت امام صادق (ع) اظهار داشت: سازمان پزشكي قانوني با ارائه خدمات بسيار ارزنده و بهتر كردن كيفيت خدمات خود و كوتاه كردن اوقات رسيدگي توانسته است به دستگاه قضايي و مردم خدمات ارزنده اي ارائه دهد.
هاشمي شاهرودي با بيان اين كه بايد تحولات و اصلاحات كلاني در خصوص نقش سازمان پزشكي قانوني در استقرار عدالت داشته باشيم، گفت: يكي از سياست هاي مهم دستگاه قضايي و افتخارات نظام قضايي كشور ما استفاده از دانش، تخصص و فناوري روز در كشف حقيقت و استقرار عدالت است كه اين مهم تا اندازه اي در كشورمان به كار گرفته شده و تثبيت شده است. وي گسترش عدالت را وظيفه نظام قضايي دانست و گفت: ما بايد كاري كنيم كه از تكنيك و فناوري روز بهترين استفاده را ببريم كه يكي از بخشهايي كه بايد بيشترين استفاده را از اين مسئله بكند پزشكي قانوني است كه بايد با انجام تحقيقات لازم، طراحي و برنامه ريزي، كيفيت اجرا و وارد كردن تخصص، مسائل مربوط به احقاق حق را بررسي كند و روز بروز اين نقش خود را توسعه دهد.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |