دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۲ - Apr 25, 2005
براساس آمار رسمي گمرك در سال گذشته
امارات، بزرگترين شريك تجاري ايران شد
000570.jpg
گروه اقتصادي: براساس آمار قطعي صادرات و واردات كشور در سال گذشته امارات، آلمان و فرانسه عمده ترين شركاي تجاري ايران بوده اند.
به گزارش خبرنگار ما اين آمار كه دربرگيرنده صادرات نفت خام نمي باشد حاكي از آن است كه مبادلات تجاري ايران با امارات در سال گذشته به حدود ۸ ميليارد و ۳۶۰ ميليون دلار رسيده كه به اين ترتيب امارات شريك اول تجاري ايران بوده است.
اين گزارش حاكي است كه ميزان واردات قطعي ايران از امارات در سال گذشته به حدود ۶ ميليارد و ۹۰ ميليون دلار رسيد و اين در حالي است كه صادرات ايران به اين كشور در حدود ۲ ميليارد و ۳۶۲ ميليون دلار مي باشد كه از كسري تراز تجاري كشور ما با امارات حكايت مي كند.
به اين ترتيب امارات متحده عربي اولين شريك تجاري ايران در بخش صادرات و واردات است.
اين گزارش حاكي است كه بعد از امارات، ايران با واردات ۴ ميليارد و ۴۶۷ ميليون دلار كالا از آلمان رتبه دوم بخش واردات را به اين كشور اختصاص داده است و اين در حالي است كه صادرات ايران به آلمان به غير از نفت تنها در حدود ۳۲۷ ميليون دلار مي باشد. به اين ترتيب حجم كل تجارت خارجي كشور با آلمان در سال ۸۳ حدود ۵ ميليارد دلار بوده است.
بعد از آلمان، فرانسه بيش از ۲ ميليارد و ۵۸۵ ميليون دلار واردات به ايران داشته كه در رده سوم صادرات كالا به ايران قرار گرفته است؛ ولي واردات فرانسه از ايران به حدي پائين است كه اين كشور جزء ۱۰ كشور اولي كه از ايران واردات داشته اند، قرار ندارد و حجم واردات فرانسه از ايران كمتر از ۲۰۰ ميليون دلار مي باشد.
گزارش خبرنگار ما حاكي است كه بعد از امارات، عراق بيشترين صادرات كالا را از ايران داشته؛ به طوري كه حجم صادرات ايران به اين كشور در سال گذشته به حدود ۶۶۷ ميليون دلار رسيد.
هند، ژاپن، چين و ايتاليا در رده هاي بعدي كشورهايي قرار دارند كه بيشترين حجم صادرات ايران را به خود اختصاص داده اند.
امارات، آلمان و فرانسه، ايتاليا، چين، كره، سوئيس و هند بيشترين حجم صادرات به ايران را به خود اختصاص داده اند.
البته در اين آمار و ارقام، واردات غيررسمي جايي ندارند كه با اضافه كردن اين آمار مسلماً تركيب صادركنندگان عمده به ايران تغيير مي كند.

دو طرح براي اصلاح بازار ميوه اجرا مي شود
بانك مركزي اظهارات وزير بازرگاني را تكذيب كرد
گروه اقتصادي: دو طرح براي اصلاح بازار ميوه در كميسيون بازار تصويب شده است كه شامل احداث ۱۰ هزار بازار روز ميوه در مراكز استان ها و ۱۹ شهرستان بالاي يك ميليون نفر جمعيت و ساخت انبار، سردخانه و مراكز بسته بندي ميوه در مراكز توزيع است.
به گزارش خبرنگار ما حسن يونسي سينكي معاون وزير بازرگاني در گفت و گو با ايرنا اعلام كرد: كميسيون بازار براي اصلاح ساختار بخش تأمين و توزيع ميوه اين طرح ها را تصويب كرده كه اجراي هر يك به ترتيب دو ميليارد و ۱۵۰ ميليارد ريال و ۷ ميليارد ريال بودجه نياز دارد. پس از بروز بحران افزايش قيمت ميوه در كشور در روزهاي پايان سال ۸۳ و اعتراض مجلس شوراي اسلامي وزراي بازرگاني و جهاد كشاورزي در مجلس شوراي اسلامي حاضر شدند و در اين زمينه به سؤالات نمايندگان پاسخ دادند.
در اين جلسه ناكارآمدي شبكه توليد و توزيع ميوه در كشور از جمله مشكلات بازار ميوه كشور اعلام شد.
در اين جلسه وزير بازرگاني از جمله دلايل عدم خريد و ذخيره سازي ميوه در اواخر سال گذشته را عدم تأمين ۱۵۰ ميليارد ريال تسهيلات براي خريد و ذخيره سازي ميوه از سوي تعاوني ها و اتحاديه هاي مربوط اعلام كرد كه بانك مركزي در اطلاعيه اي اين مسأله را رد كرد. بانك مركزي اعلام كرد كه در روز ۲۸ بهمن ماه سال ۸۳ مجوز اعطاي تسهيلات مورد اشاره به تعاوني ها و اتحاديه هاي معرفي شده از سوي وزارت بازرگاني صادر و ابلاغ شده است.
طبق مصوبه كميسيون تنظيم بازار قرار بود كه بانك مركزي مبلغ ۱۵۰ ميليارد ريال تسهيلات بانكي با هماهنگي وزارتخانه هاي بازرگاني و جهاد كشاورزي براي تنظيم بازار ميوه و مركبات در پايان سال ۸۳ پرداخت كند.
خبرگزاري ايسنا ديروز با انتشار پاسخ بانك مركزي به وزير بازرگاني تأكيد كرد كه بانك مركزي اظهارات وزير بازرگاني درباره اختصاص داده نشدن بودجه براي خريد ميوه از بازار داخلي را رد كرده و تأكيد كرده است كه همكاري لازم در اين زمينه انجام شده است. پس از بروز بحران در بازار ميوه هيأت دولت اعلام كرد كه كميته ويژه اي براي رسيدگي به اين مسأله و كنترل قيمت ها تشكيل مي دهد ولي تاكنون گزارشي درمورد تصميم ها و اقدامات اين كميته منتشر نشده است.

نان و آرد گران نمي شود
مهر: در سال ۸۴ پيش بيني مي شود بيش از ۷۰ درصد يارانه كالاهاي اساسي به آرد تخصيص پيدا كند كه حدود ۲۵ هزار ميليارد ريال برآورد مي شود.
وزير بازرگاني در نامه اي تاكيد كرده است اگر تغييري در قيمت آرد صورت پذيرد با توجه به تاثير ۵ تا ۶ درصدي آرد يارانه اي در نرخ نان، تاثير چنداني نخواهد داشت.
در اين نامه همچنين آمده است: بديهي است كه افزايش در نرخ نان به خصوص در ۶ ماهه اول سال نداشته باشيم و اگر هم تغييري ضرورت پيدا كند دقيقا مي بايست سياستها و دستورالعمل هاي صادره با دقت كامل توسط سازمان بازرگاني در استان به مورد اجرا گذاشته شود.شريعتمداري به معاونان خود نوشته است: اصل كلي بر عدم افزايش قيمت نان است.

گفت وگوي امروز
وجود پنج الي شش تأخير روزانه
در پرواز شركتهاي هواپيمايي امري عادي است!

گروه اقتصادي: در چهارشنبه هفته گذشته علاوه بر سانحه هوايي سقوط هواپيماي بوئينگ ۷۰۷ شركت ساها، تاخير چندين ساعته در پروازهاي برخي از شركتهاي هواپيمايي از جمله عواملي بود كه موجب نارضايتي، سرگرداني و اعتراضات مسافرين پروازهاي مذكور شد. گرچه برخي از اين پروازها با بيش از ۸ ساعت تاخير انجام شد، اما عدم اطلاع رساني مناسب شركتهاي هواپيمايي در مورد علل تاخير يا زمان دقيق پرواز موجب شد تا وقت مسافرين براي ساعتها در فرودگاه مهرآباد تلف شود. با داوود كشاورزيان مديرعامل شركت هواپيمايي هما پيرامون علل تأخير چندساعته در پروازهاي اين شركت و نارضايتي مسافرين گفت و گو كرده ايم.
***
* چهارشنبه هفته گذشته ۷ پرواز شركت هواپيمايي هما با تاخير چندين ساعته مواجه بود، علت چيست؟
- در طول سال برخي از پروازها با تاخير مواجه مي شود اين كه بخواهيم در مورد تاخير پرواز در روز خاصي صحبت كنيم، چندان مفهومي ندارد. عوامل تاخير متعدد بوده و عوامل درون سازماني، برون سازماني، مسائل فني، مشكلات جوي، كمبود امكانات فرودگاهي و ... در اين امر دخيل هستند. در طول سال براساس آمارهايي كه از پروازهاي روزانه گرفته ايم ۸۵درصد پروازها بدون تاخير، ۱۰درصد با تاخير يك ربع و كمتر از يك ساعت و حدود ۵درصد پروازها با تاخير چند ساعت انجام مي شود. وقتي شركتي در طول سال ۵۰ هزار پرواز داشته باشد ۵درصد آن حدود ۲۵۰۰ پرواز مي شود كه روزانه ۵ الي ۶ تاخير را شامل مي شود.
* مسئولين پرواز علت اين تاخير را نقص فني دانسته و معتقدند تاخير در يك پرواز موجب تاخير همه پروازها شده است، آيا امكان به كارگيري هواپيماي جايگزين وجود نداشته است؟
- اين امكان وجود ندارد؛ چرا كه در ناوگان هوايي كشور انواع هواپيما وجود دارد گرچه معمولا شركتها به سمتي حركت مي كنند كه تنوع هواپيماها را كم كنند تا همه هواپيماها در عين اينكه آماده پرواز هستند جايگزين يكديگر نيز تلقي شوند، اما چون تنوع هواپيماهاي اين شركت زياد است، نمي تواند مثلا براي ۴ فروند هواپيماي ۷۲۷ حداقل ۲ فروند جايگزين در نظر گيرد از سوي ديگر هواپيماها قديمي بوده و حدود ۲۸ سال از عمر پروازي آنها مي گذرد و نرخ تعميرات و تامين قطعات آنها از هواپيماي نو بيشتر است. با اين روند و تقاضاي موجود در بازار نمي توانيم بيش از اين هواپيماها را به صورت جايگزين نگه داريم.
* نحوه اطلاع رساني از تاخيرهاي مذكور موجب نارضايتي و اعتراض مسافرين شد، چرا اطلاع رساني شفافي از زمان انجام پروازي كه با تاخير همراه شده، صورت نمي گيرد؟
- در همه جاي دنيا اينگونه است؛ چرا كه نقص فني قابل پيش بيني نبوده و نمي توان به طور دقيق برآورد كرد تا چه زماني مشكل مرتفع مي شود. اگر به مسافرين اعلام شود كه مثلا پرواز ۴ ساعت ديگر انجام مي شود و هواپيما يك ساعت بعد آماده پرواز شود، عملا بايد هواپيما را ۳ ساعت ديگر معطل داريم. در همه دنيا از طريق مراجعه حضوري يا مانيتورهاي نصب شده در فرودگاه اطلاع بعدي از زمان پرواز اعلام مي شود هيچگاه زمان پرواز تا آخرين دفعه به صورت قطعي عنوان نمي شود. در اين فاصله ممكن است گيت هاي پرواز نيز تغيير كند. در برخي كشورها هواپيما جديدتر بوده، مشكلات فني و تنوع خود هواپيما كمتر است و هنگامي كه نقص فني ايجاد شود، عملا مشكلي براي مسافرين به دليل وجود هواپيماي استندباي ايجاد نمي شود. اما اگر به فرض هواپيماي ۷۲۷ ما با مشكل مواجه شود، نمي توانيم به دليل تفاوت ظرفيت و ... آن را با هواپيماي ديگري مانند فوكر جايگزين كنيم. مشكلات كنوني در زمينه تاخير پروازها ناشي از قديمي بودن و تنوع بيش از حد هواپيماها در خطوط پروازي كشورمان است.
* سرپرست سازمان هواپيمايي كشوري عذرخواهي و پذيرايي از مسافريني كه پرواز آنها با تأخير مواجه شده را از مقررات جاري مي داند، چرا اين كار درمورد پروازهاي مذكور صورت نگرفته است؟
- درمورد پذيرايي از مسافرين بايد اين كار صورت گيرد و اين موضوع را از مسئول خدمات فرودگاه پيگيري خواهم كرد. اگرچه در فرودگاه مهرآباد بر خلاف همه دنيا محل مناسبي براي استقرار مسافرين وجود ندارد، تا در اين مواقع بتوان با مشخص شدن مسافران هر پرواز از آنها پذيرايي كرد. همه مسافران و همراهان و افراد متفرقه در يك محل حضور دارند. در مورد عذرخواهي از مسافرين طبق روال معمول چه در فرودگاه و حتي هنگام سوارشدن مسافرين به هواپيما بايد اين كار توسط كادر پرواز صورت گيرد.

بخش خصوصي مي تواند در سال جاري گوشت وارد كند
ايسنا: رئيس كميسيون اقتصادي مجلس گفت: واردات گوشت در سال ۸۴ فقط توسط دولت ممنوع است و بخش خصوصي مي تواند با واردات گوشت بخشي از نياز بازار را تامين كند.
دكتر داوود دانش جعفري، رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي با بيان اين مطلب گفت: در جلسه اي كه با اصناف فعال در زمينه ي فرآورده هاي گوشتي داشتم و دليل افزايش قيمت ها را جويا شدم، پاسخ آنها اين بود كه حكم بودجه سال بودجه سال ۱۳۸۴ ممنوع بودن واردات است و اين سبب تحميل فشار رواني به بازار و افزايش خود به خودي قيمت گوشت شده است.

تهران بزرگ ۵۰درصد مالياتهاي كشور را پرداخت
سي ينا: شهر تهران در سال ۸۳ در بخش كالا و خدمات ۶۶۲۸ ميليارد ريال وصولي ماليات داشته است.
علي اصغر صراف معاون مالياتي تهران بزرگ افزود: شهر تهران با يك رشد ۱۰۲ درصدي از مالياتهاي مستقيم و يك رشد ۱۰۴ درصدي از ماليات كالا و خدمات بيش از ۵۰ درصد مالياتهاي كشور را پرداخت كرده است.
وي درخصوص اجزاء تشكيل دهنده درآمدهاي مالياتي تهران بزرگ گفت: ۱۴ هزار و ۳۱۷ ميليارد ريال سهم مؤديان بزرگ در اداره كل مؤديان بزرگ مالياتي بوده كه در بخش ماليات بر شركتها ۵۶۰۴ ميليارد ريال، در بخش مالياتهاي مركز ۹۴۹۰ هزار ميليارد ريال، ماليات هاي غرب ۵۷۷ هزار ميليارد ريال، ماليات هاي شرق ۴۶۰ هزار ميليارد و كالا و خدمات ۶۶۲۸ ميليارد ريال بوده است. صراف ادامه داد: مالياتهاي شمال نيز ۳۸۷ هزار ميليارد ريال و مالياتهاي جنوب ۱۳۹ هزار ميليارد ريال وصولي ماليات در سال ۸۳ بوده است .

براي سومين بار مجلس لايحه ايرانسل را بررسي مي كند
گروه اقتصادي: شوراي نگهبان قانون اساسي مصوبه مجلس در مورد اپراتور دوم تلفن همراه (موسوم به ايرانسل) را براي بار دوم مورد اشكال قرار داد.
به گزارش خبرنگار ما، كميسيون ويژه مجلس شوراي اسلامي، ديروز تشكيل جلسه داد و ايرادات شوراي نگهبان در مورد لايحه اپراتور دوم تلفن همراه موسوم به ايرانسل را رفع كرد.
در اين جلسه كه نماينده شوراي نگهبان نيز حضور داشت ايرادات سه گانه شوراي نگهبان مطرح و نهايتا اين ايرادات رفع شد.
سيد مصطفي سيد هاشمي، نايب رئيس كميسيون صنايع و معادن در گفت و گو با خبرنگار ما با بيان اينكه ايرادات شوراي نگهبان بيشتر اصلاح عبارتي و براي شفاف سازي بيشتر بود، گفت: اين ايرادات، كليات لايحه را تغيير نمي داد.
وي عدم تاثيرپذيري سيستم فركانس نيروهاي مسلح از فركانس اپراتور دوم، الزام در رعايت ماهيت حاكميتي اصل ۴۴ قانون اساسي مبني بر حاكميت دولت بر زيرساخت و فركانس هاي مخابراتي و آوردن اصلاحات مورد نظر مجلس در قرارداد اوليه كنسرسيوم ايرانسل را از ايرادات سه گانه شوراي نگهبان اعلام كرد و افزود: با رفع ايرادات در كميسيون ويژه، لايحه ايرانسل امروز در صحن علني مجلس مطرح مي شود و در صورت تصويب به شوراي نگهبان ارسال مي گردد.
اين گزارش حاكيست، در صورت عدم تصويب شوراي نگهبان لايحه مذكور احتمالا به مجمع تشخيص مصلحت نظام فرستاده مي شود.
با ارجاع لايحه ايرانسل به مجلس شوراي اسلامي در ماههاي آخر سال گذشته و انجام اصلاحاتي در اين قرارداد از جمله كاهش سهم طرف خارجي از ۷۰درصد به ۴۹درصد، مذاكره بين تركسل (بزرگترين سهامدار خارجي كنسرسيوم) و شركاي داخلي آغاز شد و طرفين در مورد مصوبه مجلس به توافق رسيدند. قرار بود عمليات اين قرارداد با شرايط جديد از ارديبهشت ماه آغاز شود كه  به نظر مي رسد با ايرادات جديد، اين عمليات با تاخير آغاز شود. كنسرسيوم ايرانسل متعهد است ۹ ماه پس از آغاز عمليات اجرايي، خدمات ارتباطي خود را ارائه كند.

شركت ايران خودرو ديزل بايد
۴ ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان جريمه پرداخت كند
ايسنا: پرونده خودروهاي بنز قاچاق كه از طريق آلمان وارد دوبي و از آنجا به ايران ري اكسپورت - صادرات مجدد - گشته بود، با صدور حكم پرداخت جريمه ۴ ميليارد و ۱۰۰ ميليون توماني و ضبط آن به نفع اموال عمومي بسته شد.
چندي پيش و همزمان با تشديد فعاليت هاي مبارزه با قاچاق از سوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز ۴۰ دستگاه بنز قاچاق كه از  مبدأ  دوبي به كشورمان حمل مي شد، توسط نيروي انتظامي و گمرك كشف و ضبط شد و تحت پيگرد قانوني و رسيدگي هاي دستگاه قضايي قرار گرفت.
بهرامي  - سخنگوي ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز - گفت:  شركت ايران خودرو ديزل در روند رسيدگي به اين پرونده به پرداخت چهار ميليارد و ۱۰۰ ميليون تومان جريمه محكوم شد.

قيمت طلا و ارز
نوع فروش (ريال)
يك بهار آزادي(قديم) ۱۱۹۵۰۰۰
يك بهار آزادي(جديد)۹۸۵۰۰۰
نيم بهار آزادي ۵۰۵۰۰۰
ربع بهار آزادي ۳۲۰۰۰۰
يك گرم طلاي ۱۸ عيار (ساخته نشده)۹۴۳۰۰
يك دلار آمريكا (بازار غيررسمي) ۸۸۹۰
يك دلار آمريكا (نرخ رسمي بانك مركزي) ۸۸۹۶
يك يورو (نرخ رسمي بانك مركزي)۱۱۶۳۶


اقتصادي
اجتماعي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
سكه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |