سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۸ - May 3, 2005
حضرت اميرالمؤمنين علي(ع): بندگان خدا! اكنون به كار برخيزيد كه زبان ها باز است، و بدن ها تندرست، و اندام ها نرم و به اختيار، و عرصه فعاليت گسترده، و ميدان كوشش بزرگ.
نهج البلاغه / ۶۳۲
امروز با حافظ
ببين تفاوت ره از كجاست تا به كجا
صلاح كار كجا و من خراب كجا
سماع وعظ كجانغمه رباب كجا
چه نسبت است به رندي صلاح و تقوا را
ولايتي و لاريجاني به هيأت موسس انجمن قلم ايران ملحق شدند
مهر: با توافق اعضاي هيات موسس انجمن قلم ايران و درپي درگذشت نصرالله مرداني و استعفاي يكي از اعضاء،
دكتر علي اكبر ولايتي و دكتر علي لاريجاني به عنوان جايگزين افراد فوق الذكر انتخاب شدند.
در حال حاضر حميد سبزواري، عبدالكريم بي آزار شيرازي، محمد رضا سرشار، محسن چيني فروشان، شمس الدين رحماني، محمد علي معلم، سيد مهدي شجاعي، راضيه تجار، محمد نوري زاد، محسن پرويز، حميد گروگان، محسن مومني، محمد ميركياني، ابراهيم حسن بيگي، محمد رضا جوادي، سميرا اصلانپور، مريم جمشيدي و مريم صباغ زاده به عنوان ديگر اعضاي هيات موسس انجمن قلم ايران مشغول به فعاليت هستند.

«آژداهاك» بيضايي در خانه نمايش به صحنه مي آيد
نمايش «آژداهاك» نوشته بهرام بيضايي و به كارگرداني «ميكائيل شهرستاني» از اوايل هفته آينده در خانه نمايش اداره تئاتر به روي صحنه مي رود.
مريم معترف ضمن بيان اين مطلب به ايسنا، گفت: «آژداهاك» نمايشي است كه شهرستاني از هفت ماه پيش با گروهي از دانشجويان خود به صورت تجربي تمرين كرده است و كارگرداني آن به صورت مشترك توسط شهرستاني و صنم صالحي انجام شده است. در اين نمايش كه با استفاده از تكنيك هاي نمايش هاي ايراني چون نقالي و با استفاده از ماسك به روي صحنه مي رود، هدي عصمتي و سمانه زند نقش دوبرخوان را بر عهده دارند و مجتبي دانشي نيز موسيقي نمايش را به صورت زنده اجرا مي كند.
معترف در ادامه و در پاسخ به اجراي رپرتوار توسط شهرستاني، گفت: آقاي شهرستاني پيش از اين پيشنهاد اجراي يك برنامه رپرتوار را داده بود و قصد داشت بعد از اين نمايش «آرش» و  «شب به خير جناب گفت» را اجرا كند، در حاليكه در شرايط حاضر امكان برگزاري اين برنامه در خانه نمايش نيست.
وي همچنين ضمن اشاره به برنامه هاي بعدي خانه نمايش،  تصريح كرد: قرار است يك نمايش از شارمين ميمندي نژاد، محمود استاد محمد، اكبر رادي و رحمت اميني در اين تالار اجرا شود.

هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران
هفتمين دوسالانه بين المللي كاريكاتور تهران با موضوع اصلي «سالمندان» و دو موضوع ديگر شامل «بخش آزاد» و «كاريكاتور چهره از هنرمندان سينماي جهان» برگزار مي شود.مسعود شجاعي طباطبايي دبير دوسالانه هفتم، با اعلام اين خبر خاطرنشان كرده است،  در كنار برنامه اصلي دوسالانه، برنامه هاي جنبي و همايش هاي تخصصي با حضور كاريكاتوريست هاي بين المللي نيز برگزار مي شود. هنرمندان كاريكاتوريست تا ۱۵ شهريورماه ۱۳۸۴ فرصت دارند، حداكثر ۳ اثر را براي دوسالانه هفتم ارسال كنند.

مراسم تجليل از برگزيدگان موسيقي عاشورايي برگزار شد
مراسم تجليل از برگزيدگان موسيقي و نغمات عاشورايي با عنوان همايش طنين طف امروز در سالن كوثر صدا و سيما برگزار شد. به گزارش روابط عمومي مركز موسيقي و سرود؛ در اين همايش كه با حضور رئيس سازمان صدا و سيما، اساتيد و هنرمندان برگزار شد، آقاي محمدحسين صوفي رئيس مركز موسيقي و سرود ضمن برشمردن اهداف برگزاري اين همايش در بخشي از سخنان خود گفت: آميختگي موسيقي با معاني والا و مفاهيم ارزشمند از ويژگي هاي منحصر به فرد موسيقي در فرهنگ ماست، حضور اثرگذار ادبيات در تاروپود آثار موسيقايي و بهره مندي از بن مايه هاي فكري و شهودي در محتوا و ساختار اين آثار، به خصوص در قلمرو موسيقي هاي مقامي و محلي، جايگاه موسيقي را در كشور ما يك حوزه معرفتي و زيبايي شناختي ويژه اي قرار مي دهد. موسيقي آواي برآمده از درون انسانهاست. نوايي كه از روح مايه مي گيرد و درونيات آدمي را در هيات موزون و هماهنگ در ساير جان ها و روان ها همه گير مي كند. رئيس مركز موسيقي در ادامه افزودند: همايش تجليل از آثار برتر عاشورايي حوزه موسيقي سازمان، نكوداشت افراد و آثاري است كه گرامي داشتن شان نيازمند بهانه و مناسب نيست. هنرمنداني كه به پشتوانه تعهد و تخصص، پويندگان دو حوزه ارزشمند و اثرگذار شده اند تا طراوت و زلالي پيام عاشورا را از طريق ترنم سوگسرودها در جان مشتاقان بنشانند.
در پايان مراسم نيز بيانيه هيات داوران قرائت گرديد.
دراين مراسم به آثار توليدي در بخش حماسي به ترتيب اثر خورشيد قتلگاه كاري از (سيد مصطفي سيادت) از مركز قم، بي خبران از فريد سعادتمند از مركز يزد و از كربلا تا شام كاري از حميد شاهنگيان از تهران، مقامهاي اول تا سوم را كسب كردند.همچنين در بخش انقلابي، ذوالجناح از علي فياضي از مركز آبادان مقام نخست را به خود اختصاص داد و عاشورا از فريدون شهبازيان و در اوج عطش (علي رحيميان) از مركز تهران مقامهاي دوم و سوم را از آن خود كردند.
در بخش مرثيه نيز موج خون از شهريار فريوسفي، چنگ و ناي از محمد بيگلري  پور و ميدان عطش از ماني بلوري از تهران به ترتيب اول تا سوم شدند.
در بخش موسيقي نيز اثر بي خبران فريد سعادتمند از مركز يزد و شعر موج خون اثر استاد زنده ياد جلال الدين همايي عناوين برگزيده شعر و موسيقي اين همايش را به خود اختصاص دادند.
در پايان مراسم نيز از مديران مراكز قم، يزد و آبادان به دليل توجه و حمايت ويژه از موسيقي و توليد آثار برتر تجليل شد.
در ابتداي اين مراسم بيانيه هيات داوران خوانده شد كه بخش هايي از آن در پي مي آيد:
هيات داوران اولين همايش سراسري «طنين طف» ضمن سپاس از نهادهاي برگزاركننده اين مراسم شكوهمند و آرزوي توفيق بيشتر براي متوليان امور فرهنگي، ادبي و هنري سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران، برگزاري اين همايش عاشورايي را به فال نيك مي گيرد چرا كه اين فرصت را در اختيار اصحاب قلم و هنر قرار خواهد داد تا از اين پس به آفرينش آثاري همت گمارند كه حضور چشمگير مفاهيم ارزشي فرهنگ
خون نگار عاشورا را در آنها شاهد باشيم.
هيات داوران پس از بارها مرور و بازشنوايي و ارزيابي آثاري كه در مهلت مقرر به دبيرخانه همايش ارسال شده بود، آثاري را براساس ميانگين امتيازات احراز شده به عنوان آثار برتر، ممتاز و در خور تقدير برگزيد ولي پيش از معرفي اين آثار ذكر چند نكته اساسي را لازم مي داند:
۱- مسئله اي كه بيش از هر چيز ديگر در آثار مورد داوري به چشم مي خورد، ناهمخواني محتوا و فضاي اغلب سروده ها با ريتم و آهنگ هاي انتخابي بود كه به عنوان يك «ضعف عمومي» بايد در رفع آن كوشيد.
۲-در انتخاب و شيوه اجراي سروده ها مي بايست دقت بيشتري اعمال شده و تلفيق مطلوب تري ميان كلام و موسيقي برقرار شود.
۳- هيات داوران علي رغم آنكه از كمبود امكانات در مراكز مختلف صداوسيما آگاهي داشت، ولي اين كمبودها و نارسايي را در امر داوري لحاظ نكرد و آثار ارسالي از تهران و شهرستانها را با معيارهاي همسان مورد ارزيابي قرار داد تا امر داوري با ملاك هاي قابل قبول انجام شده باشد. و به همين جهت است كه خود را ملزم مي بيند تا از زحمات هنرمندان شهرستاني سپاس مضاعفي داشته باشد.
۴- هيات داوران ضمن آنكه مراتب امتنان و حق شناسي خود را به محضر هنرمندان متعهدي تقديم مي دارد كه رسالت خطير خود را در اين مقطع حساس تاريخي در آفرينش سروده هاي آئيني يافته و خلق نغمات عاشورايي را در اولويت برنامه هاي هنري خود قرار داده اند،ناگزير است نگراني عميق خود را نيز از عدم رويكرد جدي اغلب آنان به مقوله هاي ارزشي مطرح در فرهنگ ماندگار عاشورا ابراز نمايد، زيرا غالب آثار ارسالي به جهت محتوايي بر مولفه هايي استوار بود كه در قرائت ماتمي و احساسي از فرهنگ ارزشي عاشورا مطرح است و فقط در آثار معدودي، صبغه اي از قرائت هاي ارزشي، انقلابي، حماسي و عرفاني حضور داشت. به اميد روزي كه اين خلأ ملموس و محسوس با همت بلند شاعران آئيني و پايمردي هنرمندان متعهد همروزگار ما، از ميان برداشته شود و آثار عاشورايي اين عزيزان هنرمند از مفاهيم كليدي فرهنگ هميشه ماناي عاشورا سرشار باشد.

به پيشنهاد فرهنگستان هنر صورت گرفت
نام گذاري خيابان سلطان محمد در تبريز
در استقبال از همايش بين المللي سلطان محمد (نگارگر برجسته قرن هفتم هجري قمري) يك خيابان در شهر تبريز به اسم سلطان محمد نام گذاري شد.
به گزارش روابط عمومي فرهنگستان هنر، براساس پيشنهاد ستاد برپايي همايش بين المللي سلطان محمد شهرداري تبريز موافقت خود را جهت نام گذاري يك خيابان در اين شهر به اسم سلطان محمد اعلام كرد. خيابان يادشده در محدوده خيابان وليعصر (عج) واقع است كه براساس توافقات انجام شده، طي روزهاي برپايي اين همايش در شهر تبريز (۱۹ و ۲۲ ارديبهشت ماه) رسما اين نام گذاري صورت خواهد گرفت.همچنين قرار است همزمان با برپايي اين همايش بين المللي، لوح يادبود سلطان محمد در باغ كمالين (مقبره كمال الدين بهزاد و كمال خجندي) با حضور مهمانان داخلي و خارجي نصب شود.
همايش بين المللي سلطان محمد از ۱۹ تا ۲۱ ارديبهشت ماه به همت فرهنگستان هنر و با همكاري استانداري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي، در تبريز برگزار خواهد شد.

انتشار حكمت مطهر
مركز موسيقي حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي به مناسبت شهادت استاد مرتضي مطهري نوار و سي دي «حكمت مطهر» را (موسيقي الكترونيك _ ملي) با آهنگسازي مهندس اميد فتح اللهي و با فرازهايي از كلام و صداي شهيد مطهري با خوانندگي رفيعي و رضوانفر عرضه كرده است.

تازه هاي دنياي رسانه ها
كشف طلا ۲۵۰۰ ساله در كاخ مدفون ايران
كشف يك كاخ مدفون در جنوب ايران و به دست آمدن سه كيلوگرم طلاي ناب از داخل آن به تفصيل در كانال تلويزيوني تاريخ مورد تفسير قرار گرفت و گفته شد كه اين طلا مربوط به هزاره سوم پيش از ميلاد و حدود ۲۵ قرن پيش و زماني است كه هنوز بيشتر ملل اين فلز گران بها را نشناخته بودند. مفسر كانال گفت كه اين كاخ در استان بوشهر از دل خاك بيرون كشيده شده است. به گفته اين مفسر، تغيير نظام حكومتي ايران پس از انقلاب اسلامي از فعاليت هاي باستان شناسي نكاسته و ايرانيان امروز بيش از گذشته علاقه مند به دانستن گذشته خود شده اند. با وجود اين گذشته تابناك، هنوز در ايران به مانند كشورهاي باستاني ديگر ميدان جنگ هاي معروف علامت گذاري و تابلونويسي نشده است كه مورد بازديد عموم قرار گيرد و يادآوري شود. كشف آثار ملي عهد باستان در ايران هنوز نياز به فعاليت و بودجه بسيار دارد. در ايران نيم قرن اخير به ندرت فيلم سينمايي از وقايع تاريخي عهد باستان تهيه شده است و احتمالاً دليل آن نبودن داستان هاي قهرماني و دلكش با زمينه تاريخي است. بقاي ايران مديون تاريخ طولاني و پر رويداد آن است.
تلاش هاي متقابل با هدف حفظ و يا حذف جامعه مشترك المنافع روسيه
تلاش هايي متقابل كه برخي با هدف حذف كامل و پاره اي به منظور حفظ و تقويت جامعه مشترك المنافع روسيه به عمل مي آيد مورد توجه و تفسير قرار گرفته و به مساعي دولت آمريكا داير بر گسترش نفوذ در منطقه قفقاز و آسياي ميانه اشاره شده است. در اين تفسيرها آمده است كه پس از مناطق نفت خيز عربي، دولت آمريكا روي مناطق شوروي سابق تمركز كرده است. هدف آمريكا در مناطق نفت خيز كنترل نفت، ماده حياتي مورد نياز جهانيان و اطمينان از پس انداز دلارهاي نفتي در آمريكاست، ولي در كشورهاي سابق شوروي، هدف جلوگيري از پيدايش شوروي ديگري است. اهميت استراتژيك اين مناطق بيشتر از منابع طبيعي آنهاست. در حالي كه تركيه تسهيلات فراوان براي تحصيل جوانان جمهوري آذربايجان در آن كشور در نظر گرفته و كنكور انتقال دانشجو و كلاس تدريس تركي عثماني به راه انداخته و همه هزينه اين دانشجويان را متقبل شده است، تاجيكستان با تمام وجود مي كوشد كه جامعه مشترك المنافع محفوظ بماند و تقويت شود. اخيراً عبدالنبي ستارزاده معاون وزارت امور خارجه تاجيكستان گفته بود كه تحولات جهان نياز به حفظ و تقويت جامعه مشترك المنافع را ايجاب مي كند ولي اين جامعه نياز به تجديد نظر در منشور خود دارد تا به صورت فعال، كارآمد و خودكفا درآيد. در اين ميان، هنوز پوتين كه در اين زمينه حرف آخر را مي زند و جورج بوش رئيس جمهور آمريكا او را دوست صميمي و «ولاديمير» خطاب مي كند، سكوت طولاني خود را نشكسته است و بدون اقدام روسيه، عمر جامعه مشترك المنافع و جنگ هايي كه روس ها در قرون ۱۸ و ۱۹ به خاطر ايجاد آن، عمدتاً از بقاياي امپراتوري ايران كردند به پايان دهه جاري نخواهد رسيد.
نگاهي به افكار ماكياولي به مناسبت زادروز او
امروز پانصد و سي و ششمين زادروز «نيكلو ماكياولي» متفكر، نويسنده و دولتمرد دوران رنسانس ايتالياست كه به سال ۱۴۶۹ در فلورانس به دنيا آمد و ۵۸ سال عمر كرد. وي كه نخست از هواداران مردم سالاري و محدود بودن قدرت دولت بود، بعداً طرفدار قدرت مطلقه رئيس كشور شد و عقايد خود را در اين زمينه در كتاب «شهريار» شرح داده است كه كار تأليف آن در سال ۱۵۱۳ پايان يافت. ماكياولي در فصل ۱۵ اين تأليف، سياست را از اخلاق جدا ساخته و نيل به هدف را اصالت كار يك حاكم دانسته، نه راه هاي وصول به آن را، حتي اگر اين راه ها تقلب، دروغ، دغل كاري و خشونت باشد. با وجود اين، ماكياولي به دولت ها گوشزد كرده است كه نبايد كاري كنند كه مردم از آن متنفر شوند كه تنفر عمومي، پايان كار هر حكومت است و با تأكيد گفته است كه ترس و اطاعت از تنفر جداست. فرزند از پدرش مي ترسد، ولي از او متنفر نيست. نبايد اجازه داد كه ترس تبديل به تنفر شود كه مقاومت و برخورد، انعكاس آن است.

برگي از تاريخ
۳۵ ساله شدن پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي
سوم مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد ي بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۱۵۱۵ (۴۹۰ سال پيش) جزيره ايراني هرمز به تصرف ناوگان پرتغال درآمد و فصل تازه اي در تاريخ منطقه باز شد كه عنوان آن را «مداخله غرب در خاورميانه و استثمار اين منطقه كه مهد تمدن بشر بود» قرار داده اند، فصلي كه هنوز بسته نشده است. تصرّف هرمز هشت ماه پس از جنگ چالدران روي داد. رخنه اروپايي ها به خليج فارس، شاه اسماعيل صفوي را دچار اندوهي عميق كرده بود، زيرا كه ايران فاقد قدرت دريايي بود تا از قلمرو خود دفاع كند و پرتغالي ها ظرف شش سال (تا سال ۱۵۲۱) بسياري از جزاير ايراني خليج فارس از جمله بحرين را تصرّف و به گمبرون (بندر عباس) دست اندازي كردند. دولت صفويه، تنها از طريق تحريك مردم محل به شورش، كار مبارزه با سلطه غرب را ادامه مي داد. در سال ۱۸۵۱ شهر سانفرانسيسكو (كاليفرنيا) در آتش سوخت و در اين حادثه ۳۰ تن هم كشته شدند. در سال ۱۹۶۰ دولت مسكو اعلام كرد كه دو روز پيش از اين (اول مه) يك واحد موشكي شوروي در آسياي ميانه يك هواپيماي جاسوسي آمريكا از نوع يو ۲ را كه از پاكستان به پرواز درآمده بود سرنگون ساخته و خلبانش را به اسارت گرفته است. دولت آمريكا در واكنش خود اين هواپيما را «هواشناسي» اعلام داشت ولي چهار روز بعد (۷ مه) اعتراف به حقيقت كرد. خروشچف رهبر وقت مسكو شديداً به آمريكا اعتراض كرد و همين امر باعث شكست كنفرانس سران چهار دولت بزرگ با هدف تشنج زدايي شد كه قرار بود اواخر همان ماه برگزار شود. خلبان دستگير شده بعداً محاكمه و محكوم شد.
و اينك برگي از تاريخ: ۳۵ سال از به اجرا درآمدن پيمان منع گسترش سلاح هاي اتمي (ان.پي.تي) گذشت. اين پيمان كه پيش نويس آن در سال ۱۹۶۸ تهيه شده بود، از سال ۱۹۷۰ (پس از اين كه امضاي آن از سوي دولت ها به نصاب لازم رسيد) به اجرا درآمد و قرار شد هر ۵ سال يك بار نمايندگان دولت هاي امضا كننده كه به شمار ۱۸۹ از جمله آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و انگلستان رسيده اند نشستي برگزار كنند و كارآيي و وضعيت رعايت اصول اين پيمان را بررسي كنند و در صورت لزوم پيشنهاد تجديد نظر دهند. دولت جمهوري خلق كره (كره شمالي) از اين پيمان خارج شده و شمار اعضاي آن اينك ۱۸۸ دولت است. هند، پاكستان و اسرائيل كه داراي اسلحه اتمي شده اند هنوز اين پيمان را امضاء نكرده اند. نشست هر پنج سال يك بار با نظارت سازمان ملل برگزار مي شود كه از ديرباز يك بازوي نظارتي تحت عنوان «آژانس بين المللي انرژي اتمي» برايش به وجود آورده كه البرادعي مصري رئيس فعلي اين آژانس است. نشست جاري آژانس كه از ديروز با حضور وزيران امور خارجه و نمايندگان كشورهاي عضو آغاز به كار كرده، ۲۵ روز طول خواهد كشيد و پايان آن ۲۷ ماه مه جاري تعيين شده است. فكر تدوين پيمان منع توليد سلاح هاي اتمي به اوت ۱۹۴۵ و بمباران هيروشيما و ناكازاكي باز مي گردد و مهمترين مقامي كه آن را در نطق رسمي اش مطرح ساخت، جان اف. كندي رئيس جمهور وقت آمريكا در آغاز زمامداري خود در سال ۱۹۶۱ بود كه گفت با اين سلاح هاي اتمي كه در اختيار است بشر مي تواند هرآن خودش را نابود سازد و پيشنهاد كرد كه ترتيبي براي كنترل اين سلاح داده شود. وي گفت كه اسلحه اتمي همانند شمشير «داموكلس» بشر را در معرض تهديد لاينقطع قرار داده است. دولت هاي دارنده سلاح اتمي طبق اصول «ان.پي.تي.» ، موظف شده اند كه زرادخانه هاي خود را از اين سلاح خالي كنند كه هنوز اقدام چشمگيري در اين زمينه جز توافق ضمني و دوجانبه روسيه و آمريكا صورت نگرفته است. اصل چهارم اين پيمان صراحت دارد كه كشورهاي عضو مي توانند تكنولوژي صلح آميز اتمي داشته باشند و براي تهيه سوخت جهت نيروگاه هاي خود دست به غني سازي اورانيوم بزنند و در اين اصل اين حق آنها تضمين شده است. در اصل دهم نيز كناره گيري از اين پيمان پيش بيني شده است. در فاصله ۱۹۷۰ تا امروز سه دولت ديگر، هند، پاكستان و اسرائيل داراي اسلحه اتمي شده و حاضر به امضاي اين پيمان نشده اند و اعلام شده است كه سي كشور ديگر استعداد و وسائل توليد چنين سلاحي را دارند كه از ميان آنها (طبق گزارش هاي منابع اطلاعاتي) كره شمالي داراي آن شده است.
نشست جاري اعضاي «ان.پي.تي.» در ميان جوي از بي اعتمادي و عدم اطمينان آغاز به كار كرده و آژانس بين المللي انرژي اتمي خواهان تجديد نظر در اصول پيمان و تطبيق دادن آنها با وضعيت روز شده است. نشست نيويورك در حالي مذاكرات خود را شروع كرده است كه ايران مي خواهد با استفاده از حقّي كه براي خود محفوظ داشته، غني كردن اورانيوم به منظور تهيه سوخت را از سر بگيرد و كره شمالي از شركت در مذاكرات شش جانبه سر باز زده و در آستانه آغاز كار نشست دست به يك آزمايش موشكي در درياي ژاپن زده است.

بهارستان
نقل است كه در نصيحت گفت: سه كار مكن: يكي قدم بر بساط سلاطين منه، اگرچه همه محض شفقت بود بر خلق. دوم با هيچ سرپوشيده منشين، اگرچه رابعه بود و تو او را كتاب خدا بياموزي. سيوم آن كه هرگز گوش خود عاريت مده مر امير را.
در ذكر حسن بصري - تذكره الاولياي عطار

پاسخ به پرسش پزشكي
اهميت غذا
دكتر روزنفلد در پاسخ اول ماه مه ۲۰۰۵ خود به اين پرسش كه راه تقويت نظام دفاعي بدن (ايميون سيستم)، طول عمر و پيشگيري از بيماري ها چيست گفته است: غذاي درست و بجا (نه شكم پركن و دلچسب). وي اضافه كرده است: مثلاً «ماست» كه داراي يك باكتري مفيد به نام «پروبيوتيك» است. اين ماده غذايي نه تنها ايميون سيستم را تقويت مي كند بلكه انواع بيماري هاي ناشي از عوارض سرماخوردگي و نيز اسهال را برطرف مي سازد، البته به اين شرط كه مايه ماست كه به شير گرم اضافه مي شود داراي لاكتوباسيلوس و اسيدوفيلوس باشد. ساير مواد غذايي از اين دست عبارتند از: مغز گردو، بادام، سير، پياز (ارگانيك نه ژنتيك)، اسفناج، كلم، گوجه فرنگي، هويج، فلفل قرمز، كدو (خام)، سيب زميني ، طالبي، خربزه، زردآلو (تازه و خشك)، انبه، مركبات، انواع توت، سيب درختي (سالم، ضربه نديده و تازه)، انگور، خرما، عسل، زنجبيل، زيتون و سبزي هاي داراي برگ بزرگ و به رنگ سبز تيره. همچنين پرهيز از غذاي چرب به ويژه چربي حيواني و امساك در مصرف گوشت، مصرف هشت ليوان هشت اونسي (كوچك) آب به دفعات و هفت هشت ساعت خواب خوب و فرار از استرس به هر قيمت توصيه مي شود.

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
خوش اخلاق
خيلي مؤدب بود و تقدم در سلام از ويژگي هايش بود. همه دوستش داشتند. اما ديروز كه او را ديدم از سلام خبري نبود و همين جور با چشم هاي گردش زل زده بود به من!
اما وقتي ظرف خالي تخمه آفتابگردانهايش را پر كردم، طوطي خوش زبان دوباره خوش اخلاق شد و هر طرف كه مرا مي ديد، مدام سلام، سلام مي كرد.
مصطفي چترچي

گشتي در دنياي خبرها
مرگ موتورسوار ۱۰ ساله
ليدز: يك پسربچه ۱۰ ساله كه در جريان رقابت هاي موتورسواري از موتورسيكلت خود سقوط كرده بود، زير موتورهاي ديگر له شد و جان باخت.
پس از اينكه اين نوجوان از موتورسيكلت خود سقوط كرد و روي پيست افتاد، موتورسوار ديگري كه پشت وي در حال حركت بود قادر به كنترل موتورسيكلت خود نشد و با آن از روي سر نوجوان سقوط كرده عبور كرد و او را كشت.
ماده مخدر به جاي پول
نيويورك: يك جوان ۲۱ ساله در آمريكا كه به كتك زدن پيك پيتزا فروشي پرداخته بود توسط پليس دستگير شد.
هنگامي كه پيك پيتزافروشي يك پيتزا براي اين جوان برد، وي از او خواست به جاي دريافت پول ماده مخدر ماري جوانا دريافت كند.
اما پس از اينكه پيك پيتزا فروشي حاضر نشد ماري جوانا را به جاي پول دريافت كند، مرد جوان به كتك زدن وي پرداخت و كارش به كلانتري كشيد.
پاداش يك پوندي
لندن: پس از اينكه اعلام شد يكي از فروشگاه هاي زنجيره اي كشور انگليس ۲ ميليارد پوند سود كرده است، رؤساي آن تصميم گرفتند به كاركنان اين فروشگاه پاداش بدهند.
در پي اعلام اين خبر، هزار كارمند اين فروشگاه تصور كردند، پاداش كلاني نصيبشان خواهد شد اما پس از چند روز متوجه شدند كه پاداش آنها يك وعده صبحانه يك پوندي است.
مادر عروسكي
001272.jpg
منچستر: ۵ جوجه جغد كوچك كه چند روز قبل مادر خود را از دست دادند، يك مادر جديد و مهربان پيدا كردند.
جغدهاي كوچك علاقمند هستند تا در آغوش گرم و نرم مادر آرام بگيرند به همين دليل مسئولان يك باغ وحش در انگليس جغد عروسكي بزرگي تهيه كردند و جغدهاي يتيم شده را در آغوش آن قرار دادند.
هواپيماي دست ساز كشاورز
پكن: يك كشاورز جوان در چين قصد دارد با هواپيمايي كه آن را شخصاً ساخته است به مدت شش روز برفراز شهرهاي بزرگ اين كشور پرواز كند.
كليه مراحل ساخت اين هواپيماي ۲/۶ متري توسط اين كشاورز انجام شده و حداكثر سرعت آن ۱۶۰ كيلومتر در ساعت است. همچنين اگر موتور هواپيما در هوا ناگهان از كار بيفتد، هواپيما به آرامي روي زمين فرود  خواهد آمد.
مزايده كت مربي قهرمان
لندن: خوزه مورينيو مربي تيم چلسي انگليس كه تيمش عنوان قهرماني ليگ برتر اين كشور را كسب كرد كت خود را به مزايده گذاشته كه قرار است پول حاصل از آن به انجمن هاي خيريه اختصاص يابد.
ديروز اعلام شد، قيمت اين مزايده به ۲۰ هزار پوند رسيده البته پيشنهادهاي بهتري نيز در راه است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۱۲ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۳۶ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۶ و ۱۰ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
* نگارخانه ارژنگ: اولين نمايشگاه خوشنويسي لاتين آثار مجتبي كرمي / تا ۲۲ ارديبهشت / بلوار كشاورز، فلسطين شمالي، كوچه مرتضي زاده، شماره ۲۲ / تلفن: ۸۹۶۹۵۳۲
*گالري گلستان: نمايشگاه مجسمه فرشيد مثقالي / تا ۲۲ ارديبهشت / خيابان دروس، كماسايي، شماره ۴۲ / تلفن: ۲۵۴۱۵۸۹
*گالري سيحون: نمايشگاه نقاشي آذر اميدي و الهه پنجه باشي / تا ۱۵ ارديبهشت / خيابان خالد اسلامبولي، خيابان چهارم، پلاك ۳۰ / تلفن: ۸۷۱۱۳۰۵
*گالري هما: نمايشگاه نقاشي گروهي از استادان نقاشي و هنرمندان معاصر / ۱۰ تا ۲۱ ارديبهشت / خيابان ولي عصر، بالاتر از نيايش، چهرازي، شماره ۲۷ / تلفن: ۲۰۵۵۶۲۹
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي منوچهر نيازي / تا ۱۴ ارديبهشت / نياوران، به سمت تجريش، كوچه همايونفر، سعدي، حافظ، محمودي، پلاك ۵۹ / تلفن: ۲۷۳۵۲۷۰
*نگارخانه ابراهيمي نژاد: نمايشگاه عكس مجيد ساريخاني / ۲۴ تا ۳۰ ارديبهشت / خيابان آهنگ، گلستان ،۲ ساختمان ۳ / تلفن: ۳۷۳۰۷۷۶
*نگارخانه شيوا: نمايشگاه طراحي مريم مشهوري آذر / تا ۱۷ ارديبهشت / خيابان مطهري، روبه روي جم، شماره ۱/۲۲۱ / تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴
*گالري ضرابي: نمايشگاه نقاشي به مناسبت هفته معلم / تا ۱۴ ارديبهشت / شريعتي، بين حسينيه ارشاد و شهرداري منطقه ،۳ كوچه كاميار، پلاك ۱۹ / تلفن: ۲۲۲۶۲۱۳
*نگارخانه بهمن: نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي فرهنگي و هنري / تا ۱۶ ارديبهشت / ميدان بهمن، فرهنگسراي بهمن /
تلفن: ۵۳۱۲۳۰۰
*نگارخانه مژده: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۱۴ ارديبهشت / سعادت آباد، طباطبايي شمالي، ۱۸ شرقي، پلاك ۷۱ / تلفن: ۲۰۶۷۴۴۲

گل و گياه
پاچي استاچي
001269.jpg
نام علمي: Pachystachys lutea
خانواده: ACANTHACEAE
نيازها: نياز به نور كافي داشته ولي تابش مستقيم نور آفتاب را نمي پسندد. حداقل درجه حرارت مورد نياز آن در زمستان ۱۵-۱۳ درجه سانتي گراد است. در طول فصل رشد آبياري مرتب (هفته اي دوبار) ولي در فصل خواب ميزان آب كمتري (هفته اي يكبار) مي خواهد. خاك مناسب براي رشد بهتر مخلوطي از شن و پيت با زهكش خوب مي باشد. تعويض گلدان در بهار صورت مي گيرد.
ازدياد: در اوايل تابستان توسط قلمه تكثير مي شود.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |