سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۸ - May 3, 2005
رهبر معظم انقلاب:
علاج دشمني ها در تسلط
بر فنون روز و همبستگي ملي است
روشنگري ديني مهمترين سلاح جامعه اسلامي در مقابل حملات دشمنان است
001284.jpg
عكس: مسعود خامسي پور
001287.jpg
رهبر معظم انقلاب اسلامي  در ديدار علما ، فضلا و طلاب استان كرمان، وظايف حوزه هاي علميه را به مراتب سنگين تر از گذشته خواندند.
حضرت آيت ا... خامنه اي با اشاره به تنوع، گستردگي و پيچيدگي وسائل ارتباطاتي نوين افزودند: جهان كنوني ميدان كارزار حقيقي فكري است و اگر ما با تكيه بر منابع و تفكرات اصيل اسلامي وارد اين ميدان شويم، قطعاً پيروزي از آن ماست كه البته ورود به اين ميدان نيازمند تمهيدات و برنامه ريزي است.
ايشان تبليغ سنتي پرمحتوا را لازم اما ناكافي دانستند و خاطرنشان كردند: اگر روحانيت از قافله تبليغات متنوع و به روز عقب بيافتد قطعاً  خسارات بزرگي متحمل خواهد شد.
ايشان رمز توفيقات استاد شهيد مطهري را تلاش بي وقفه و پيگير استاد مطهري براي خودسازي روزافزون علمي خواندند و افزودند:   مطهري هيچ گاه در استفاده از ذخيره گرانبهاي علمي خود سستي نكرد، به گونه اي كه امروز هم فضاي فكري جامعه مرهون افكار و نيازمند آثار و انديشه هاي اوست اما حوزه هاي علميه نبايد در شهيد مطهري متوقف بمانند چرا كه بسياري از نظريات و شبهات پس از حيات آن استاد عاليقدر مطرح شده است كه بايد به آنها پاسخ داد.
حضرت آيت ا... خامنه اي با تقدير از روحانيت و حوزه هاي علميه استان كرمان عمق بخشيدن به تحصيلات ديني و تربيت روحانيان عالم، فرزانه، پاكدامن ، هوشيار و آگاه به جغرافياي سياسي و فكري جهان را وظيفه اصلي حوزه هاي علميه خواندند و افزودند: دشمن همه روحانيت را هدف قرار داده چرا كه روشنگري ديني مهمترين سلاح جامعه اسلامي در مقابل حملات دشمن است و روحانيت در استفاده از اين سلاح نقش اساسي بر عهده دارد.
رهبر معظم انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان قانون اساسي را قانوني بسيار خوب و پيشرفته دانستند و افزودند: اين قانون با خصوصياتي همچون تقسيم بندي صحيح قدرت، مي تواند ضامن حفظ نظام و پيشرفت كشور باشد و دنيا و آخرت مردم را آباد سازد به همين علت است كه دشمنان آن را آماج حملات خود قرار داده اند.
ايشان  محتواي اسلامي نظام  ، اثبات توانايي دين در اداره جامعه و تاثيرپذيري مسلمانان جهان از جمهوري اسلامي ايران را علت و مبناي دشمني بي وقفه جبهه استكبار با ملت ايران خواندند و افزودند: ما علاج اين دشمني را در بمب اتمي نمي دانيم بلكه تنها راه علاج دشمني ها تقويت ايمان و خودسازي دروني، تسلط بر فنون روز، پيشتازي در عرصه توليد علم ، تقويت و همبستگي ملي و افزايش ارتباطات اجتماعي و پيوندهاي ملي است.
مقام معظم رهبري همچنين ديروز با حضور در گلزار شهيدان كرمان و قرائت فاتحه از گلگون كفنان پرافتخار انقلاب و حماسه ي دفاع مقدس تجليل كردند.
ديدار خانواده هاي ايثارگران كرمان
با مقام معظم رهبري
رهبر معظم انقلاب اسلامي  ديروز نيز در ديدار خانواده هاي معظم شهيدان و جمعي از جانبازان و آزادگان استان كرمان، نجات كشور از هجوم رژيم بعثي عراق و حاميان آمريكايي و اروپايي اش و حفظ آبروي امام(ره) و ملت ايران را، مديون مجاهدت شهيدان و ديگر رزمندگان خواندند و افزودند: شهيدان و ايثارگران تجلي قدرت پروردگار و دست حمايت خداوند از اين ملتند.
حضرت آيت ا... خامنه اي شهادت را هديه اي الهي و پاداش پروردگار در قبال مجاهدت في سبيل ا... برشمردند و خاطرنشان كردند: تنها در سايه مجاهدت است كه هويت، آبرو، استقلال و آزادي هر ملت حفظ مي شود و ملت ايران به پيشتازي شهيدان سرافراز و ديگر ايثارگران و در پرتو صبر و بردباري خانواده هاي عزيز آنها، اين كار عظيم را انجام داده است.
ايشان جلب نصرت پروردگار را نيازمند مجاهدت، هوشياري و مراقبت مستمر خواندند و افزودند: نبرد با دشمن هميشه در عرصه نظامي صورت نمي گيرد و امروز بايد با هوشياري كامل، در عرصه كارزار سياسي و فرهنگي حضور داشت و اجازه نداد دشمن با روش هاي پيچيده استعمار فرانو، در اين عرصه ها رخنه ايجاد كند.
رهبر معظم انقلاب با اشاره به حدود ۲۵ هزار شهيد، جانباز و آزاده كرماني از ايثار و فداكاري مردم و رزمندگان اين استان به ويژه لشكر افتخارآفرين ۴۱ ثارا... تجليل كردند و افزودند: برخي روستاها و مناطق استان كرمان از لحاظ تعداد شهيداني كه تقديم اسلام و انقلاب كرده اند سرآمد همه مناطق ايران هستند كه اين مساله باعث افتخار بيشتر مردم اين استان است.
حضرت آيت ا... خامنه اي خاطرنشان كردند: ملت خود را مرهون شهيدان، جانبازان، آزادگان، ايثارگران و خانواده هاي محترم آنان مي داند و عطر و نور شهادت و خاطرات حماسه هاي شهيدان همواره در اين سرزمين زنده و جاري خواهد بود.
اعزام نمايندگان رهبر معظم انقلاب به عنبرآباد
هيأتي به نمايندگي از مقام معظم رهبري روز گذشته وارد شهرستان عنبرآباد شد و از سوي قشرهاي مختلف مردم، امام جمعه، فرماندار و نماينده اين شهرستان مورد استقبال قرار گرفت.
اين هيأت طي يك روز اقامت در شهرستان عنبرآباد ضمن دلجويي و ابلاغ سلام مقام عظماي ولايت در جريان كمبودها و مشكلات اين منطقه قرار گرفت.

فيگارو:
تهديدهاي خارجي تأثيري
بر سرمايه گذاري در ايران نگذاشته است
خبرگزاري فارس: يك روزنامه فرانسوي نوشت: سرمايه گذاران اروپايي با وجود مبهم بودن آينده مذاكرات هسته اي و تهديداتي كه اين امر در پي خواهد داشت، براي سرمايه گذاري در ايران اصلا نگران نيستند بلكه برعكس بسياري از آنها براي سرمايه گذاري در بازار ايران اشتياق از خود نشان مي دهند.
به نوشته فيگارو، با اينكه شواهد از بن بست نسبي مذاكرات هسته اي ايران حكايت دارد، اما اين امر سرمايه گذاران خارجي به ويژه سرمايه گذاران اروپايي را براي فعاليت اقتصادي در اين كشور نگران نكرده است و آنان همچنان به روندي كه در سالهاي اخير در پيش گرفته اند، ادامه مي دهند.
آندرياس جبرئيل يكي از مديران شركت خودرو سازي رنو فرانسه در حالي كه بر كاناپه اي در دفتر كارش در تهران به راحتي لم زده است، مي گويد: تصويري كه در خارج درباره ايران وجود دارد، به هيچ وجه منعكس كننده واقعيات موجود در آن نيست.از همين رو، وقتي من به اينجا آمدم و شرايط زندگي را ايده آل ديديم، همسر و سه فرزندم را نيز براي زندگي به ايران آوردم.
بخش نفت ايران نيز زمينه ديگري است كه نظر سرمايه گذاران خارجي به ويژه اروپايي را به خود جلب كرده است.
پل ماري گراف يكي از كارشناسان مسائل نفتي فرانسوي مستقر در ايران در همين باره مي گويد: ايران كشوري است كه دومين ذخاير گازي و نفتي جهان را در اختيار دارد و از همين رو آينده تضمين شده اي را پيش روي سرمايه گذاران قرار داده است و اكنون با در نظر گرفتن اين واقعيت، كدام سرمايه گذار عاقل است كه بخواهد خود را از اين بخش هاي بزرگ سودبخش محروم كند.
يكي ديگر از سرمايه گذاران اروپايي فعال در امور صنايع كه خواست نامش فاش نشود گفت: ايران كشوري بزرگ و با توانايي هاي بالقوه چشمگير است و از همين رو، كسي نمي تواند در ارزيابي هاي خود، آن را ناديده بگيرد.
او معتقد است خطرات چنداني، سرمايه گذاري را در ايران تهديد نمي  كند و مي گويد: تا هنگامي كه آمريكايي ها به نيروگاه هسته اي نطنز حمله نكرده اند دليلي براي نگران شدن وجود ندارد.

هاشمي رفسنجاني: اگر ناامني در جهان ايجاد شود
همه جا را فرا مي گيرد
فارس: رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: استعمار نوين براي تحميل خود به جهان از زور بهره مي برد ولي اگر ناامني در جهان ايجاد شود همه جا را فرا مي گيرد.
اكبر  هاشمي  رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه پيش از ظهر ديروز در آيين افتتاح پانزدهمين كنگره ملي صنايع غذايي در محل انستيتو تحقيقات تغذيه اي و صنايع غذايي كشور در تهران سخن مي گفت، با بيان اين كه تغذيه صحيح نياز اساسي جهان معاصر است، تصريح كرد: اصلاح تغذيه بشر بايد به حركتي مداوم تبديل شود و محققان كشور نيز بايد در اين عرصه فعاليتي مستمر داشته باشند.
هاشمي رفسنجاني به تنظيم برنامه
چشم انداز ۲۰ ساله كشور اشاره كرد و تربيت انسان سالم و عالم را هدف اصلي اين برنامه دانست و افزود: بايد با  اطلاع رساني عمومي، تغذيه صحيح به فرهنگ عامه كشور تبديل شود تا از بسياري از ناهنجاري هاي جامعه پيشگيري گردد.وي اشكال موجود در فرهنگ تغذيه كشور را مورد توجه قرار دارد و گفت: با اشكالاتي كه در چرخه تغذيه است دنيا در اين زمينه نيز از بي عدالتي رنج مي برد و در كنار تلف شدن عده بسياري بخاطر گرسنگي، تعداد فراواني نيز با تغذيه بيش از حد دچار مشكل مي شوند.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، اعتدال در مصرف را از اصول اساسي معارف ديني دانست و گفت: اينك پس از سالها تحقيق و پژوهش به صحت توصيه هاي ديني در حفظ اعتدال در تغذيه درست، پي برده شده است.هاشمي رفسنجاني حفظ اعتدال در تمامي عرصه ها به ويژه در عرصه هاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي را مورد تأكيد قرار داد و گفت: قرآن كساني را كه از سوء برداشت ها از دين، حلال خدا را حرام مي كنند مورد نكوهش قرار داده است.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به تلاش استعمارگران براي تحميل فقر به دنيا اشاره كرد و گفت: اگر ناامني در جهان ايجاد شود همه جا را فرا مي گيرد و اين اتفاقات در دنيا تكرار مي شود و چشم كوته بين بيشتر اين اشكالات را براي همه به وجود مي آورد.هاشمي  رفسنجاني از روند تصحيح تغذيه سبد غذايي كشور در سالهاي اخير تقدير كرد و گفت: اگر كشور را عالمانه اداره كنيم، مي توانيم خدمات بيشتري به مردم ارائه دهيم.

سران سه قوه پرونده مديرعامل دخانيات را بررسي مي كنند
فارس: جلسه سران سه قوه براي رسيدگي به مفاسد اقتصادي فردا تشكيل جلسه داده و در آن پرونده مدير عامل دخانيات مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.
جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادي با حضور سران سه قوه چهارشنبه در محل حوزه رياست قوه قضائيه برگزار مي شود.در اين جلسه سران سه قوه چگونگي روند مبارزه با مفاسد اقتصادي و پيشرفت آن را مورد بررسي قرار خواهند داد و نمايندگان دولت، مجلس و قوه قضائيه در ستاد در زمينه اقدامات خود در امر مبارزه با مفاسد اقتصادي به ارائه گزارش خواهند پرداخت.در جلسه امروز سران سه قوه برخي از پرونده هاي مفاسد اقتصادي ازجمله پرونده مدير عامل شركت دخانيات مورد بحث و بررسي قرار خواهد گرفت.

خاتمي در ديدار سفير جديد ويتنام:
ايران و ويتنام چاره اي جز قدرتمندشدن ندارند
ايسنا: سفير جديد ويتنام در تهران ديروز با رئيس جمهور كشورمان ديدار و استوارنامه اش را تقديم وي كرد.
سيد محمد خاتمي، رئيس جمهور كشورمان در اين ديدار با اشاره به تاريخ احترام برانگيز و مقاومت ملت ويتنام، براي كسب استقلال و آزادي گفت: ايران و ويتنام زهر تلخ سلطه بيگانه را چشيده اند و امروز چاره اي جز قدرتمند شدن ندارند و اين قوي شدن تنها با تصاحب علم، توان ايجاد ثروت و ايجاد عدالت در كشورها ايجاد مي شود.
رئيس جمهور با تأكيد بر همكاري دو كشور در تبادل تجربيات و استفاده از امكانات و ظرفيت هاي يكديگر افزود: ما از حضور ويتنام در برنامه هاي توسعه خود استقبال كرده و همچنين آمادگي خود را براي فعاليت در بخش هاي مختلف ويتنام را اعلام مي كنيم.خاتمي خواستار پيگيري و اجراي توافقات دو كشور در ديدار روساي جمهوري دو كشور در تهران شد و اظهار اميدواري كرد، مناسبات فيمابين در آينده از رشد و توسعه بيشتري برخوردار شود.
نگوين ون هي، سفير جديد ويتنام در ايران نيز اظهار اميدواري كرد، روابط دو كشور در جهت تامين منافع شان بيش از پيش توسعه يابد.

ادامه تحقيق جهت شناسايي عوامل اصلي وقايع اهواز
فارس: سرپرست معاونت سياسي امنيتي استانداري خوزستان گفت:  شناسايي عوامل اصلي ناآرامي هاي قومي اخير اهواز در دست تحقيق و بررسي بيشتر است.
غلامرضا شريعت اظهار داشت: به رغم دستگيري يك سري افراد كه نسبت به انجام اقدامات ضد امنيتي نيز اعتراف هايي داشته اند، شناسايي عوامل پشت صحنه نياز به بررسي دقيق تر دارد.
وي افزود: غير از بازداشت گروه پنج نفره خرابكاري در اهواز، برخي ديگر نيز دستگير شده اند كه براي ايجاد ناامني هاي بيشتر برنامه داشتند، اما به حول و قوه الهي و با پشتكار نيروهاي امنيتي به دام افتادند.

ديدار مجمع نمايندگان هرمزگان با رئيس جمهور
ايسنا: استاندار و مجمع نمايندگان مجلس شوراي اسلامي استان هرمزگان روزگذشته با حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهور ديدار و گفتگو كردند.رئيس جمهور در اين ديدار از مردم استان هرمزگان به عنوان مردمي  وطن خواه، شريف، دين دار و مبارز كه در طول تاريخ پاسدار امنيت و تماميت كشور بوده اند، ياد كرد.خاتمي اهميت هرمزگان براي كشور به ويژه از جهت اقتصادي و ترانزيتي را خاطرنشان كرد و با اشاره به كارهاي بزرگي كه در اين استان در زمينه هاي مختلف انجام شده است، گفت:   متاسفانه كاستي هايي نيز وجود دارد كه بايد با استفاده از ظرفيت هاي موجود و ايجاد تحول و پيشرفت نارسايي ها را برطرف كرد.
رئيس جمهور افزود: بر اساس برنامه ي چهارم توسعه  اقتصادي كشور، ما راهي جز ادامه  كارهاي بزرگ زيربنايي در كشور نداريم، اما بايد محروميت ها و مشكلات مناطق كمتر توسعه يافته و مردم مناطق محروم نيز برطرف شود.
خاتمي با اشاره به ارايه  طرح توازن منطقه اي توسط دولت براي پيشرفت مناطق كمتر توسعه يافته، بر ضرورت اجراي اين طرح در جهت توسعه و پيشرفت استان هرمزگان تأكيد كرد.نمايندگان استان هرمزگان نيز در اين ديدار ضمن قدرداني از تلاش هاي دولت در جهت توسعه و پيشرفت استان، به بيان برخي كاستي ها و مشكلات موجود در استان هرمزگان و حوزه هاي انتخابيه  خود پرداختند.
نمايندگان استان هرمزگان با اشاره به استعدادها و ظرفيت هاي فراوان استان براي توسعه به ضرورت ايجاد بسترسازي مناسب براي جذب سرمايه گذاري خارجي، مبارزه با قاچاق كالا، ايجاد اشتغال، توسعه  مناطق آزاد تجاري و احداث پايانه  نفتي در قشم تأكيد كردند.
آنان همچنين خواستار توجه بيش از پيش دولت به موضوعات تامين آب آشاميدني، آموزش و پرورش، آموزش عالي، بهداشت درمان، توسعه  راههاي مواصلاتي به ويژه احداث آزاد راه بندرعباس، سيرجان و سرعت در اجراي احداث پل خليج فارس بين بندرعباس و جزيره  قشم شدند.

اخبار كوتاه
حداد عادل: انصراف احمد توكلي نشانه وحدت است
ايسنا: حداد عادل كه پيش از اين دود متصاعد از ائتلاف اصولگرايان براي اجماع را همچنان سياه عنوان كرده بود، ديروز اظهار داشت كه آثار سفيد شدن در آن ديده مي شود.رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران در حاشيه همايش شهر جديد گفت: انصراف احمد توكلي نشانه پديد  آمدن وحدت و سفيد شدن اين دود است.وي با تشكر از توكلي اظهار اميدواري كرد كه ساير داوطلبان نامزدي رياست جمهوري در ميان اصولگرايان هم همين راه را به هر طريقي كه مصلحت مي دانند در پيش بگيرند تا كثرت به وحدت بدل شود و انتخابات خوبي در پيش روي داشته باشيم.
حداد عادل در پاسخ به اينكه آيا باز هم بايد منتظر استعفاي ديگر كانديداهاي اصولگرايان به نفع يك نفر باشيم؟ گفت: آنها يا با هم تفاهم خواهند كرد، يا تسليم نظرسنجي خواهند شد و يا انصراف مي دهند تا تصميم گيري بهتري انجام شود. احتمال مي دهم در روزهاي آينده شاهد چنين تحولي باشيم.
وي همچنين در پاسخ به اينكه انجام نظرسنجي به مركز پژوهش هاي مجلس سپرده خواهد شد يا نه؟ اظهار داشت: مركز پژوهش هاي مجلس توانايي نظرسنجي در سطح كشور را ندارد. اين كار تخصصي  است كه بايد دستگاهي كه تجربه و تخصص آن را دارد، انجام دهد.به گفته وي در حال حاضر انجام اين نظرسنجي به هيچ مركزي سپرده نشده است، ولي مطالعات ابتدايي آن انجام شده است. رئيس مجلس شوراي اسلامي در واكنش به اينكه تاريخ هاي متفاوتي براي انجام نظرسنجي اعلام شده است گفت: تاريخ مشخص آن را مد نظر دارم، ولي اعلام نمي كنم.
هاشمي شاهرودي بر تدوين حقوق بشر اسلامي تاكيد كرد
ايرنا: رئيس قوه قضاييه با اشاره به ضرورت همكاري كشورهاي اسلامي در بخش حقوقي و قضايي، گفت: مناسب است پيشنهاد قوه قضاييه به كشورهاي اسلامي مبني بر تدوين حقوق بشر اسلامي، به طور جدي پيگيري شود.
آيت الله «محمود هاشمي شاهرودي» در جلسه مسئولان عالي قضايي، افزود: دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي و پيشرفت هاي صنعتي به ويژه در بخش نفت و گاز و استفاده از ظرفيت هاي بالقوه كشور موجب اقتدار بيشتر نظام است.
وي، با تسليت سالگرد شهادت استاد مطهري و گراميداشت روز معلم و همچنين روز كارگر به سفر مقام معظم رهبري به استان كرمان اشاره كرد و گفت: اين سفر و بيانات راهگشا و راهبردي ايشان به علاوه استقبال كم نظير مردم خونگرم كرمان يكبار ديگر پيوند مردم و رهبري و شكوه عظمت و شان و جايگاه نظام مقدس جمهوري اسلامي را به همگان نشان داد.
موسوي لاري: تمام توان مان را براي مشاركت حداكثري به كار گرفته ايم
ايسنا: جلسه مشترك سردبيران و مسئولان سرويسهاي سياسي رسانه ها با وزير كشور، معاون سياسي اين وزارتخانه و مدير كل روابط عمومي وزارت كشور برگزار شد.سيد عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور، در اين جلسه كه به منظور تعامل با اصحاب مطبوعات براي بررسي مسائل مربوط به حوزه انتخابات به ويژه حيطه اطلاع رساني و راهكارهاي جلب مشاركت حداكثري تشكيل شده بود، طي سخناني با برشمردن اقدامات وزارت كشور و بيان اينكه مواضع اين وزارتخانه از چند ماه قبل در سخنراني ها، برنامه ها و مصاحبه ها به شكل كاملا واضح بيان شده است، گفت: وزارت كشور در دو شأن در قبال انتخابات فعاليت مي كند؛ يكي شأن تمهيدكننده امور براي تحقق توسعه سياسي و ديگري مسئول اجراي انتخابات سالم.وي در ادامه با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اهميت جلب مشاركت حداكثري در اين انتخابات، و بيان اينكه وزارتخانه متبوعش براي فراهم كردن لوازم اين مشاركت در حد توان فعاليت مي كند، به برنامه هاي مختلف از توجيه و آموزش نيروي انساني تا فراهم كردن تجهيزات پشتيباني، اشاره كرد و اظهار داشت: اما وزارت كشور به تنهايي قادر به تحقق اين امر نيست و در اين راستا ياري همه دست اندركاران مستقيم و غيرمستقيم امر انتخابات از جمله نهادهاي نظارتي و رسانه ها را طلب مي كند.
وزير كشور از نمايندگان رسانه ها درخواست كرد تا به منظور برگزاري هرچه باشكوهتر اين انتخابات به انعكاس درست و گسترده تر اخبار بپردازند.وي ايجاد نوعي همدلي و همكاري را بين مسئولان امر و رسانه ها، در اين ارتباط خواستار شد.موسوي لاري در همين راستا به برگزاري نشستهاي هفتگي از سوي روابط عمومي اين وزارتخانه با خبرنگاران ويژه اي كه براي پوشش اخبار انتخابات از سوي رسانه ها معرفي شده اند، اشاره كرد.در اين جلسه همچنين نمايندگان رسانه هاي حاضر به بيان ديدگاهها و پيشنهاداتشان درباره جلب مشاركت حداكثري و برگزاري انتخاباتي سالم و پرشكوه پرداختند.
وزير نيروهاي مسلح سنگال:
تحريم ايران موجب موفقيت اش شده است
ايسنا: جمهوري اسلامي ايران و سنگال بر گسترش همكاري هاي دوجانبه در حوزه همكاري هاي دفاعي تأكيد كردند.
بكاي ديوپ، وزير نيروهاي مسلح سنگال كه در يك سفر رسمي  به كشورمان آمده است، صبح ديروز نخستين دور از مذاكرات خود را با امير دريابان شمخاني انجام داد.وزير دفاع كشورمان در اين دور از مذاكرات با اشاره به روابط رو به گسترش ايران و سنگال و اجراي توافقات رؤساي جمهور دو كشور در جريان سفر اخير سيدمحمد خاتمي به سنگال، بر ضرورت همكاري هاي دفاعي ميان دو كشور تأكيد كرد.امير دريابان شمخاني با اشاره به سفر اخير خود به الجزاير تصريح كرد: در اين سفر دريافتم كه زمينه هاي مطلوبي براي ارتقاي مناسبات در حوزه هاي مختلف در بين كشورهاي اسلامي وجود دارد و بي ترديد ارتقاي سطح روابط، همبستگي ميان كشورها را مستحكم تر مي نمايد.
وزير نيروهاي مسلح سنگال با ابراز خرسندي از سفر به جمهوري اسلامي ايران، خواستار شناسايي ظرفيت هاي متقابل براي ايجاد، توسعه و تعميق مناسبات دفاعي ميان دو كشور شد.
بكاي ديوپ افزود: تهديد و تحريم عليه جمهوري اسلامي  ايران موجب شده است مردم ايران با اتكاي به خود، به موفقيت ها و پيشرفت هاي بزرگي نايل شوند.
درخواست يك تشكل دانشجويي:
مجلس طرح اعلام ميزان و منابع هزينه هاي تبليغاتي را تصويب كند
مهر: جنبش عدالتخواه دانشجويي با صدور نامه اي سرگشاده خطاب به نمايندگان مجلس شوراي اسلامي  از آنان خواست كه طرح الزام كانديداها به اعلام ميزان هزينه هاي تبليغاتي و منابع تهيه آن را تصويب كنند.
در اين نامه سرگشاده با اشاره به اينكه كشوري كه مجلس آن اسلامي است، انتخاباتش هم بايد اسلامي باشد و انتخاباتي كه قرار است اسلامي  باشد، تبليغاتش هم بايد اسلامي  باشد آمده است: متاسفانه سابقه تبليغات در چند انتخابات گذشته نشان مي دهد ستادهاي تبليغاتي كانديداها بگونه اي رفتار كرده اند كه با آموزه هاي ديني سنخيتي ندارد و استفاده آنها از حيله هاي تبليغاتي، موجب انحراف (هر چند جزئي) در انتخاب راي دهندگان شده است.اين پديده، پديده اي چند علتي است كه يكي از مهمترين آنها، فقدان قانوني درباره كم و كيف تبليغات انتخاباتي است.
تدوين اين قانون علاوه بر آنكه جلوي اغواگري در انتخابات را مي گيرد، از وامدارشدن رئيس جمهور آينده به افراد و گروه هاي اقتصادي جلوگيري كرده يا حداقل مشخص مي كند كه رئيس جمهور به چه گروه ها و افرادي وامدار شده است.از طرف ديگر، هزينه هاي سرسام آور تبليغات انتخاباتي موجب مي شود افراد صاحب صلاحيت اما كم بضاعتي كه به مراكز قدرت و ثروت وابسته نيستند، نتوانند خود و برنامه هايشان را به مردم معرفي كنند كه نتيجه آن گردش دوره اي قدرت بين چند دولتمرد وابسته به جناح هاي خاص مي شود.
مركز پژوهش ها اختيارات و نقش قوه مقننه در بودجه كل كشور را تبيين مي كند
ايسنا: مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي براي اولين بار در طول سالهاي پس از انقلاب، با انجام يك طرح مطالعاتي بنيادي، نقش قوه مقننه در بودجه كشور را تبيين مي كند.محمد قاسمي مدير كل دفتر مطالعات برنامه و بودجه مركز پژوهش ها در گفت وگويي اظهار داشت: با وجود تصريح اصل ۵۲ قانون اساسي مبني بر «تهيه بودجه سالانه كل كشور به ترتيبي كه در قانون مقرر مي شود» چنين قانوني تاكنون تهيه و تصويب نشده است.
به عبارت ديگر، با حذف فصل دوم قانون محاسبات عمومي مصوب سال ۱۳۴۹ به هنگام اصلاح قانون مزبور در سال ،۱۳۶۶ جايگزيني براي آن پيش بيني نشده است.
وي افزود: به دليل نبود چنين قانوني، تقسيم كار قواي مجريه و مقننه در زمينه تنظيم بودجه كل كشور و محتواي اطلاعاتي كه بودجه بايد شامل آنها باشد اساسا تعريف نشده و اين در حالي است كه لايحه بودجه مهمترين سندي است كه هر سال توسط دولت تهيه و مهمترين اطلاعات كشور در قالب آن بين قواي مجريه و مقننه رد و بدل مي شود.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |