سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۸ - May 3, 2005
رئيس مجلس شوراي اسلامي در همايش بين المللي شهرهاي جديد اعلام كرد:
ضرورت حفظ هويت اسلامي - ايراني در شهرهاي جديد
گروه شهري: تصميم گيري درباره ساخت شهرهاي جديد منحصر به معماران و مهندسان نمي شود و ضروري است ديدگاه هاي ساير متخصصان از جمله جامعه شناسان، صاحبنظران محيط زيست، اقتصاددانان نيز در اين خصوص مد نظر قرار گيرد.
به گزارش خبرنگار ما، دكتر حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي كه در همايش بين المللي شهرهاي جديد سخن مي گفت، افزود: شهرهاي جديد تنها با مديريت دولتي ايجاد نمي شوند بلكه برخي از اين شهرها به دست بخش خصوصي احداث مي شود از اين رو، وزارت مسكن و شهرسازي نبايد از توجه به شهرهاي خودرو غافل شود و بايد توجه داشته باشد كه همه شهرها با مديريت اين وزارتخانه ايجاد نمي گردد.
رئيس مجلس تصريح كرد: ظاهرا تا به امروز شهرهاي جديد به منظور كاهش مشكلات كلان شهرها ايجاد شده اند، اما پرسش اين است كه آيا شهرهاي جديد به معناي واقعي تبديل به شهر مي شوند يا به خوابگاههايي بدل مي شوند كه ساكنان آن، روز را ناگزير براي كار در كلان شهرها سپري مي كنند و شب به شهرهاي خود باز مي گردند. اگر چنين است فقط به مشكلات افزوده ايم، زيرا اين شهرها از نظر اقتصادي محتاج و آويخته به شهرهاي بزرگ خواهند بود.
حداد عادل خاطرنشان ساخت: ما نمي خواهيم يك خوابگاهي در چند هزار دستگاه واحد مسكوني ايجاد كنيم. بلكه شهر بايد از واحدهاي اقتصادي و بازرگاني به عنوان يك موتور محرك بهره مند باشد و بايد به يك ستون اقتصادي مستقل استوار باشد.
رئيس مجلس تأكيد كرد: براي تصميم گيري در احداث شهرهاي جديد بايد واقعيت هاي اقتصادي براي بقا و خود استواري شهر در نظر گرفته شود. نمي شود شهري ساخت كه روزها خالي و شبها پر شود.
وي ضمن انتقاد از بي هويتي شهرهاي بزرگ گفت: ايران كشوري ديرينه و با چند هزار سال سنت و سابقه است و با اين كه ما در شهرسازي و شهرنشيني بي تجربه نيستيم و شهرسازي ما داراي اصول بوده و شهرهاي سنتي ما هويت مستقل دارند اما امروز به اعتقاد همه شهرسازان، شهرهاي بزرگ ايران فاقد هويت است و به دليل بي نظمي در شيوه هاي مختلف معماري در ساخت و سازهاي شهري، منطقي قوي بر وضعيت شهرهاي كشور حاكم نيست.
وي افزود: حال پرسش اين است كه آيا مي خواهيم در احداث شهرهاي جديد هويت اسلامي _ ايراني خود را اعاده كنيم؟ آيا در كنار جنبه هاي اقتصادي، اجتماعي و زيست محيطي و ساير مسائل، امور فرهنگي و رابطه آن با معماري و شهرسازي به عنوان يك مقوله جدي براي ما مطرح است؟
حداد عادل، بازار را يكي از عناصر اصلي شهرهاي سنتي ذكر كرد و گفت: آيا فكر كرده ايد كه بازار را در شهرهاي جديد تكرار و احيا كنيد؟ يا بازار يك پديده اي است كه با پيشرفت و فناوري بايد آن را به دور انداخت؟
وي ضمن انتقاد از احيا نشدن معماري زيبا و سنتي بازار در شهرهاي جديد افزود:  آيا مي ترسيم اگر به سنت هاي خود وفاداري نشان بدهيم به گذشته گرايي متهم شويم. بايد عناصر مفيد شهرهاي سنتي خودمان را بشناسيم و با حفظ هويت معماري، آنها را بهتر بسازيم. چه اشكالي دارد كه ما تجربه چند صد ساله مان را در معماري جديد احيا كنيم. صرف اين كه يك ظاهري را از شهرهاي قديم بگيريم و در و ديوارهاي شهرهاي جديد را به آن بياراييم اين دفاع از هويت و بازگشت به سنت نمي شود.
رئيس مجلس گفت: پديد آوردن احساس شهروندي و همشهري گري در شهرهاي جديد، پرسشي است كه بايد مورد سئوال جامعه شناسان باشد، بايد ديد همشهري بودن پس از سكونت ۴ ساله در يك شهر جديد چه فضايي دارد؟
وي با تقدير از تلاش وزارت مسكن خاطرنشان ساخت: مجلس آمادگي دارد با استفاده از ديدگاه ها و تجربيات صاحبنظران، قوانين لازم را براي تسهيل امر ساخت و ساز شهرهاي جديد تصويب كند.
به گفته رئيس مجلس، هر چه صاحبنظران بر روي لوايح پيشنهادي به مجلس بيشتر انديشه كنند و آن ها را به محك نقد بكشند، كار مجلس براي تصويب آن آسان تر خواهد بود.
حداد عادل در پايان در خصوص نامگذاري شهرهاي جديد به وزير مسكن و شهرسازي توصيه كرد، نامي براي شهرهاي جديد انتخاب كند كه به حرف «ي» ختم نشود؛ زيرا ايجاد نسبت به يك شهر امري ضروري است ولي تلفظ ۲ حرف «ي» پي در پي در زبان فارسي دشوار است.
به گزارش خبرنگار ما، عبدالعلي زاده وزير مسكن و شهرسازي در مراسم گشايش همايش بين المللي شهرهاي جديد، هدف از احداث شهرهاي جديد را، كاهش بار جمعيتي پايتخت و ديگر كلان شهرهاي كشور ذكر كرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ شهر جديد در ۱۲ استان در دست ساخت است و تاكنون ۱۶ شهر جديد در كشور ساخته شده و سكونت و فعاليت در آن ها شكل گرفته است.

انباشت ۲۰ميليون تن زباله ، ۱۰ ميليون تن گاز متان توليد كرده است
امحاي شيرابه زباله در كهريزك
تا يك ماه آينده آغاز مي شود
001215.jpg
ايسنا: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اشاره به اين كه پرونده جريمه حدود ۱۰ ميليارد ريالي شهرداري از سوي سازمان حفاظت محيط زيست بسته شده است، اظهار داشت: بسيار جاي شك و ترديد است كه مسايل حاشيه اي پس از گذشت ۲ سال و بي ارتباط با عملكرد شهرداري فعلي مطرح مي شود.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي افزود: شهرداري تهران در سال ۸۰ از سوي سازمان حفاظت محيط زيست و قبل از مديريت شهري فعلي بر اساس ماده ۱۳۴ به دليل شرايط نامناسب كهريزك در حدود ۱۰ ميليارد ريال جريمه شد كه پس از روي كار آمدن مديريت جديد مكاتباتي با اين سازمان مبني بر اين كه آلودگي اين منطقه ناشي از دفن زباله طي ۴۰ سال بوده و اين پرونده بسته و مقرر شد تا سازمان بازيافت به طور جدي ساماندهي اين منطقه را بر عهده گيرد.
وي افزود: شهرداري تهران يكي از منتقدين وضعيت اين منطقه است؛ چرا كه در مديريت هاي قبلي زباله ها به صورت غيربهداشتي در مساحتي به وسعت ۵۰۰ هكتار دفن شده و هم اكنون ۲۰ ميليون تن زباله با ارتفاع ۸۰ متر انباشت شده و ۱۲ هكتار شيرابه و ۱۰ ميليون تن گاز متان توليد كرده است.
مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران با اشاره به اين كه به منظور ساماندهي وضعيت اين منطقه مطالعات كارشناسي و علمي انجام شده و عمليات اجرايي آن طي دو مرحله انجام مي شود، افزود: عليرغم اينكه اقداماتي براي ساماندهي اين منطقه آغاز شده است، در اين ميان مسايل حاشيه اي و غيركارشناسي مطرح مي شود كه اصل موضوع را لوث مي كند و جايز است مسؤولان سازمان محيط زيست با تجديد نظر در رفتارهاي خود همچون وزارت كشور كه ۲ ميليارد تومان براي بهبود وضعيت كهريزك به شهرداري كمك كرد، سازمان بازيافت را ياري كنند و يا حداقل سنگ اندازي نكنند.
به گفته وي عليرغم نامه هايي كه براي سازمان محيط زيست جهت كمك مالي به كهريزك ارسال شده اما هيچ پاسخ مثبتي دريافت نشده است.
ابراهيمي تصريح كرد: پروژه هاي ساماندهي كهريزك با حضور كارشناسان داخلي و خارجي و با همكاري بانك جهاني تعريف و پيمانكار مربوطه انتخاب شده و ظرف يك ماه آينده استحصال گاز متان و جمع آوري شيرابه آغاز مي شود.
وي با بيان اين كه ساماندهي كهريزك طي دو مرحله ۴ ماهه و ۴ تا ۸ ساله انجام مي شود، افزود: در مرحله نخست كليه زباله هاي اين منطقه جمع آوري و سپس استحصال گاز متان طي ۴ تا ۸ سال انجام و اين منطقه به تفرجگاه تبديل مي شود.

آلودگي آب كرج تكذيب شد
مهر: آب شرب شهرستان هاي زير پوشش شركت آب و فاضلاب غرب استان تهران از نظر باكتريولوژي و ميكروبي هيچ مشكلي ندارد.مدير كنترل كيفيت آب و فاضلاب شركت آبفاي غرب استان تهران گفت: در چهار سال گذشته هيچ نوع آلودگي در آب شرب شهروندان ديده نشده است.

آموزه هايي براي ايمني و بهداشت در مراكز بازي كودكان
كتاب ايمني و بهداشت وسايل و محوطه عمومي  بازي كودكان از سوي مركز بهداشت كار شهرداري تهران منتشر شد. با توجه به بروز حوادث ناگوار در محوطه ها و مراكز بازي كودكان كه در مواردي منجر به معلوليت و حتي مرگ و مير آنها شده است، آموزه هاي اين كتاب براي متصديان اين قبيل اماكن به منظور رعايت حداقل استاندارد ها و كاهش خطرات بسيار مفيد مي باشد. به ويژه كه انجمن متخصصان بيماري هاي اطفال در ايران نسبت به تغيير الگوي مرگ و مير كودكان از بيماري هاي عفوني به حوادث، هشدار داده است.
شايان يادآوري است كه در تهيه و انتشار اين كتاب، از منابع معتبر بين المللي استفاده شده است.

مسير آزادراه تهران _ مشهد بايد تغيير كند
خطر در كمين بزرگترين ذخيره گاه زيستي ايران
واحد مركزي خبر: مديركل  دفتر زيستگاه ها و امور مناطق  حفاظت  شده  سازمان  حفاظت  محيط زيست  گفت:  چنانچه  براي  حفاظت  و احياي  عرصه هاي  طبيعي  اطراف  بوستان ملي  گلستان  برنامه  مديريتي  اجرا نشود اين  بوستان  براي  زيست  و تغذيه  حيات  وحش  توان  كافي  ندارد.
فرهنگ  قصرياني  با اشاره  به اينكه  حيات  وحش  در بوستان  ملي  گلستان  ازنظر تغذيه  با مشكل  روبرو خواهدشد افزود: پوشش  گياهي  و تعادل  زيست  بوم  عرصه  هاي  طبيعي  به  علت  بهره برداري  بي  رويه  و وقوع  سيلهاي  مكرر تخريب  شده  و همين  مسئله  سبب  فشار بيش  از حد به  بوستان  ملي  گلستان  شده  است . وي  اجراي  طرحهاي  عمراني  را از ديگر عوامل  تهديد بقاي  حيات  وحش  و زيست بوم  بوستان  ملي  گلستان  دانست  و تصريح  كرد: براي  حفظ حيات  وحش  و كنترل  سيل  در منطقه  گلستان  بايد تمام  طرحهاي  عمراني  ازجمله  طرح  احداث  آزاد راه  جديد تهران ، مشهد در خارج  از اين  بوستان  اجرا شود.
احداث  آزاد راه  جديد تهران ، مشهد علاوه  بر تهديد تنوع گياهي، رفت  و آمد حيات  وحش  را در اين  منطقه  به  خطر مي اندازد و زمينه نابودي  گونه  هاي  جانوري  را فراهم  مي كند.
قصرياني  در پايان  هشدار داد چنانچه  يك  هكتار از عرصه  هاي  طبيعي  كه  در ميليون ها سال  شكل  گرفته  است  تخريب  شود اگر ميلياردها دلار خرج  كنيم  قادر به ترميم آن نخواهيم بود. پارك ملي گلستان بزرگترين ذخيره گاه زيستي ايران به شمار آمده و در فهرست مهمترين ميراث طبيعي بشر ثبت شده است.

توضيح و تصحيح
در خبر مربوط به برگزاري آزمون تعيين سطح براي ۸۰۰ نفر از مديران و كاركنان مالي شهرداري تهران كه در صفحه ۳ همشهري مورخ ۷ ارديبهشت ماه درج شده بود، نام صحيح دروس آ زمون، اصول حسابرسي و آيين نامه مالي و مالياتي مي باشد، كه سهوا با عناوين ديگري چاپ شده بود.

ساخت پاركينگ طبقاتي
001224.jpg
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران با اشاره به احداث ۴ پاركينگ طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي در تهران طي سال جاري تاكيد كرد : مشاركت بخش خصوصي در احداث پاركينگ هاي طبقاتي، زمان بهره برداري از آن را بين ۲ تا ۳ سال كاهش مي دهد . به گزارش روابط عمومي شهرداري تهران دكتر حميد بهبهاني با تصريح به زمان بر بودن احداث پاركينگ هاي طبقاتي اظهار داشت : در صورتيكه پاركينگ هاي طبقاتي با مشاركت بخش خصوصي احداث شود در فاصله ۲ تا ۳ سال به بهره داري مي رسد در حاليكه اگر همين پاركينگ توسط بخش دولتي احداث شود بعضا بهره برداري از آن بين ۵ تا ۶ سال بطول مي انجامد .

خطر آلودگيهاي درياي خزر
001218.jpg
فارس: مدير كل محيط زيست استان گيلان درباره وضعيت فعلي درياي خزر از نظر ميزان آلودگي و خطراتي كه براي شناگران دارد، گفت: آلودگيهاي درياي خزر براي شناگران بي خطر نيست.شعبانعلي نظامي  افزود: دريا متاثر از حوزه آبخيز و فعاليتهاي انساني اطرافش است كه وقتي از سيستم تصفيه فاضلاب روستا، شهر و رودخانه هاي ورودي به دريا بهره برداري نشود، بديهي است آلودگي هاي آلي و ميكروبي آنها وارد دريا مي شود.وي در ادامه در خصوص ارزيابي هايي كه در مورد ميزان اين آلودگي ها انجام شده است، گفت: واقعيتي است كه مواد زيادي وارد دريا مي شود كه مواد ميكروبي ناشي از فاضلابهاي انساني كه وارد دريا مي شود از جمله اين آلودگي ها است.

مراحل اجرايي كمربند سبز تهران
001221.jpg
فارس: مديرعامل سازمان پاركها و فضاي سبز شهرداري تهران حداقل استاندارد سرانه فضاي سبز درون شهري را ۹ متر و برون شهري را ۲۵ متر دانست و تصريح كرد: در حال حاضر در بخش درون شهري اين ميزان ۵/۶ متر است كه اميدواريم تا ۴ سال آينده به ميزان استاندارد برسيم.مختاري تأكيد كرد: تا كنون حدود ۳۵ هزار هكتار جنگلكاري در قالب طرح كمربند سبز پيرامون شهر تهران به اجرا درآمده كه علاوه بر آن در سال جاري نيز توسعه هفت هزار هكتار جنگلكاري در ۹ منطقه شامل مناطق دره رزك، وردآورد، لتمان كن، كهريزك، پوراز جاجرود، كوهسار، پادگان اميرالمومنين و سعيدآباد در اولويت كاري سازمان پاركها و فضاي سبز قرار دارد.

نگاه
001212.jpg
داوود كاظمي
در حاشيه بمب گذاري هاي اخير بغداد ...

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |