سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۸ - May 3, 2005
طرح بازنشستگي با احتساب
خدمت سربازي امسال اجرا مي شود
001242.jpg
گروه اجتماعي - ليلا خاكسار- بيمه شدگاني كه مدت سنوات خدمت آنها به حد مشخص رسيده باشد و با محاسبه خدمت سربازي سوابق آنها كامل شود، امسال بازنشسته مي شوند.
دكتر غلامرضا سليماني مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي ضمن اعلام اين مطلب افزود: يكي از مهمترين مطالبات كارگران موقت كه هم زمان با روز جهاني كارگر نيز در شعارهاي آنها مطرح شد، استفاده اين كارگران از بيمه بيكاري پس از اتمام قرارداد است. زيرا به كار نگرفتن اين كارگران و نبستن قرارداد با آنها مشكلات معيشتي و بيكاري فراواني براي آنها پيش مي آورد كه اميدواريم با تصميماتي كه در ديوان عدالت اداري گرفته مي شود بتوانيم راه حل هاي مناسبي براي اين قضيه پيدا كنيم.
دكتر سليماني همچنين افزود: سال گذشته ۲۶۰ هزار نفر تحت پوشش بيمه بيكاري بودند كه ۲۵۰ ميليارد تومان بار مالي براي سازمان ايجاد كرد كه مبلغ ۲۳۱ ميليارد آن از طريق درآمدها تأمين شد و مابقي آن مشكلاتي براي سازمان تأمين اجتماعي به وجود آورد كه به همين دليل در مصوبه بودجه سال ۸۴ مبلغ ۵۰ ميليارد تومان در قالب سهام شركت ها قرار است كه به ما كمك شود. با توجه به اينكه پيش بيني مي شود تعداد اين افراد ۱۵ تا ۲۰ درصد افزايش داشته باشد.
وي گفت: حق بيمه بيكاري در سال ۱۳۸۴ حداقل ۱۲۲ هزار تومان تعيين شده است و مبلغ پرداختي مستمري بگيران نيز در سال جاري ۴/۱۶ درصد افزايش داشته است. ضمن اينكه تسهيلاتي براي سالمندان در واحدهاي درماني و بيمارستان ها در نظر گرفته شده و افراد بالاي ۶۰ سال مي توانند از دفترچه هاي ويژه اي استفاده كنند.
دكتر سليماني در پاسخ به اين سئوال كه در بسياري از بيمارستان هاي تأمين اجتماعي نارضايتي مراجعه كنندگان وجود دارد و اين نارضايتي به دليل نوبت هاي طولاني است كه بيماران براي مشكلات سرپايي دارند، گفت: متأسفانه اين يكي از مشكلاتي است كه ما با آن مواجه هستيم و بيمه شدگان اگر تلاش كنند مشكلات سرپايي را در مطب ها و مراكز ديگر دنبال كنند به نفع آنهاست زيرا سازمان در پي اين است كه خدمات بستري و جراحي هاي سخت را كه هزينه هاي زيادي به بيمه شدگان تحميل مي كند، افزايش دهيم تا خانواده ها با مشكلات كمتري مواجه شوند. بيماران بايد بدانند كه هزينه هاي بيماري هاي جزئي چندان بار سنگيني به خانواده ها تحميل نمي كند. اما بيماري هاي سخت در بسياري مواقع چرخه اقتصادي خانواده را به هم مي ريزد.
دكتر سليماني ضمن اشاره به بيمارستان ميلاد كه بيمارستان فوق تخصصي است و روزانه ۳۵۰۰ نفر به عنوان سرپايي مراجعه مي كنند و اين در روند رسيدگي به بيمار و جراحي ها اخلال ايجاد مي كند، گفت: به زودي در اين بيمارستان با همكاري جراحان ايراني و جراحان خارج از كشور، بخش جراحي مغز و اعصاب راه اندازي مي شود و به دنبال اين هستيم كه به زودي در عسلويه كه منطقه اي حائز اهميت است بيمارستاني با امكانات خوب احداث كنيم، تا بتوانيم افرادي كه درآنجا مشغول به انجام خدمات هستند را نيز تحت پوشش قرار دهيم.
دكتر سليماني ضمن اشاره به ۳۵۰ شعبه در سراسر كشور كه كارنامه سوابق بيمه شدگان را شناسايي مي كنند، گفت: تمام شعبات موظف به شناسايي سوابق هستند و براي كليه بيمه شدگان كارنامه فرستاده مي شود و تا كنون ۷۵۷ هزار كارنامه سوابق در سراسر كشور صادر شده است.
وي افزود: اگر كارفرمايان حق بيمه هاي واقعي را پرداخت كنند، به همان نسبت خدمات تأمين اجتماعي گسترش پيدا مي كند. اما مشكلي كه در حال حاضر وجود دارد و يكي از بزرگترين مشكلات سازمان است، پرداخت بيمه براساس حداقل حقوق است در حالي كه در بسياري مواقع بيمه شدگان از حقوق بالاتري برخوردارند.

مشكلات ابزار درماني سريع و كم عارضه
ليزردرماني نه آئين نامه دارد،نه تعرفه و نه بيمه
001239.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: برخلاف كشورهاي پيشرفته، جنبه هاي زيبايي كاربرد خدمات ليزر در ايران بيشتر از موارد درماني آن مد نظر است و اين ابزار درماني سريع متولي، آئين نامه، تعرفه و بيمه تعريف شده اي ندارد.
دكتر حبيب انصارين، دبير علمي «كنگره بين المللي ليزر و سلامتي» با اشاره به تكنولوژي ليزر و نور به عنوان يكي از فناوري هاي نوين قرن ۲۱ افزود: كاربرد فراوان اين پديده در پزشكي، زمينه ساز مطالعات مستمر و گسترده اي در درمان بيماريهاي مختلف شده كه با داشتن اطلاعات علمي كافي در مورد كارآيي ليزر در درمان ناهنجاريهاي اعضاي مختلف بدن به ويژه پوست مي توان به نتايج قابل قبولي رسيد.
اين متخصص پوست با اشاره به اينكه، متأسفانه در كشور ما كاربرد ليزر در امور زيبايي بيشتر از جنبه  درماني آن مورد توجه قرار گرفته است گفت: در درمان بيماري از بيماريهاي چشم، درمان سرطان ها، فتوديناميك تراپي با كاهش درد و سرعت بهبود زخم از ليزرهاي كم توان بهره گرفته مي شود؛ علاوه بر اين در بسياري ديگر از جنبه هاي درماني هم مطرح است كه فعلاً در مرحله تحقيقات است و وارد مرحله باليني نشده است.
وي در پاسخ به اين سؤال در خصوص تعرفه ها و بحث پوشش بيمه اي خدمات ليزر گفت: متأسفانه تاكنون چارچوب مشخصي براي اين تعرفه ها تعيين نشده و هر مركزي با توجه به عرف آن منطقه تعرفه اي را اعلام مي كند ولي اخيراً وزارت بهداشت و درمان درخصوص مشخص نمودن مبنايي براي اين خدمات اقداماتي را انجام داده كه انجمن ليزر نيز در اين رابطه نقش مشورتي داشته است.
دكتر انصارين درخصوص بحث پوشش بيمه اي اين خدمات گفت: تاكنون هيچ مؤسسه بيمه اي رسماً پوشش دادن اين خدمات را قبول نكرده ولي به صورت موردي پرداختهايي انجام شده و بيمه خدمات درماني نيروهاي مسلح نيز در اين رابطه اقداماتي را انجام داده است.
دبير علمي اين كنگره درخصوص ضرورت آموزش ايمني ليزر از سوي كاربران اين دستگاه گفت: در حال حاضر آئين نامه مشخصي براي جنبه هاي كاربردي ليزر وجود ندارد مثلاً در كشورهاي پيشرفته از ليزر كم توان پزشكان عمومي هم استفاده مي كنند ولي در ايران اين امر هنوز جا نيافتاده و درخصوص خدمات ليزر پوست بايد متخصص پوست كه دوره هاي آموزشي لازم را ديده است كار كند لذا خلاء آئين نامه مشخص در اين امر به خوبي احساس مي شود.
وي افزود: شركتهاي واردكننده يا نمايندگي هاي كارخانه هاي سازنده دستگاه هاي ليزر، دوره هاي استفاده از دستگاه را برگزار مي كنند و متولي مشخصي ندارد كه تشكيل يك سازمان نيمه دولتي در اين رابطه نيز ضرورت دارد.
وي درخصوص عوارض كاربرد ليزر گفت: اگر پزشك متخصص و آموزش ديده، در انتخاب درست بيمار و با علم كافي از اين تكنولوژي استفاده كند، مي توان گفت ليزر كمترين عارضه و سريع ترين راه درمان بيماريهاست. ولي در غير اين صورت ليزرها مي توانند ايجاد سوختگي، چين و چروك و زخم كنند لذا تأكيد مي كنم كه كسي كه با دستگاه كار مي كند به جز علم و دانش حتماً راجع به ايمني ليزر نيز دانش كافي داشته باشد در غير اين صورت اجازه روشن كردن دستگاه را ندارد. ولي درخصوص جايگاه كاربرد ليزر در كشورهاي پيشرفته گفت: در كشورهاي پيشرفته مثل آمريكا و اروپا برخلاف كشور ما بيشتر جنبه هاي درماني ليزر مد نظر است و هر روز نيز گسترده مي شود ولي در ايران بيشتر جنبه زيبايي مطرح است.
شايان ذكر است، نخستين كنگره بين المللي ليزر و سلامتي زيبايي با حضور متخصصان و اساتيد داخلي و خارجي از كشورهاي انگلستان، آلمان، اطريش، روسيه، لهستان، ايتاليا، از تاريخ ۱۴ تا ۱۶ ارديبهشت ماه جاري از سوي دانشگاه علوم پزشكي ايران در سه زمينه، پوست و زيبايي، ليزر جراحي و فتوديناميك تراپي و ليزرهاي كم توان در بيمارستان حضرت رسول اكرم(ص) برگزار خواهد شد.

در صورت شركت در طرح ازدواج
سربازها به مشهد اعزام مي شوند
گروه اجتماعي: براساس نظرسنجي سازمان ملي جوانان ۶۶ درصد از جوانان مخالف زمان طولاني سربازي هستند. اين سازمان با همكاري دفتر نمايندگي ولي فقيه در ستاد مشترك سپاه براي هشت هزار سرباز، درجه دار و افسر جوان وظيفه سپاه مهارت زندگي و ازدواج را آموزش مي دهند.
در مراسم افتتاح كارگاه آموزشي مهارت هاي زندگي و ازدواج كه در ستاد مشترك سپاه پاسداران انقلاب اسلامي برگزار شد. رحيم عبادي رئيس سازمان ملي جوانان هدف هاي اين آموزش را ضرورت ارتقاي آگاهي هاي جوانان و مهارت هاي زندگي با تكيه بر مباني اعتقادي و فرهنگي،آشنايي با ملاك هاي ازدواج سالم، شناخت تفاوت هاي روانشناختي زن و مرد، مهارت هاي زندگي، مقابله با فشار هاي رواني، حل مسأله و تصميم گيري و مهارت هاي زندگي مشترك به ويژه در مراكز نظامي دانست و گفت: آموزش و ارتقاي سطح دانش جوانان به ويژه سربازان براي آمادگي زندگي مشترك در مهارت هاي زناشويي، آنان را نسبت به امر ازدواج سوق خواهد داد و مانع فروپاشي زندگي آنان مي شود.مشاور رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اهميت دانستن ضرورت تغييرات در قانون نظام وظيفه و استفاده بهينه از ايام خدمت نظام وظيفه با استناد به تحقيقات ميداني صورت گرفته گفت: طبق نظرسنجي سازمان ملي جوانان ۶۶% جوانان مخالف زمان طولاني سربازي هستند و معتقدند كه در طول خدمت سربازي از مهارت هاي فني و تخصصي آنها استفاده نمي شود و اين در حالي است كه ۶/۶۱ درصد از جوانان مخالف حذف خدمت سربازي مي باشند و دليل آن را به خطر انداختن استقلال كشور مي دانند ۴۸% جوانان معتقدند در طول خدمت سربازي به دليل دوري از خانواده دچار مشكلات عاطفي مي شوند با اين حال ۷۳% جوانان معتقدند كه خدمت سربازي آنها را آماده پذيرش مسئوليت هاي بزرگ در سنين بالاتر مي كند. عبادي اظهار داشت سازمان ملي جوانان با تصويب سند ساماندهي ازدواج جوانان در شوراي عالي جوانان و هيأت دولت اقدامات جامعي از جمله توسعه آموزش مهارت هاي زندگي با تكيه بر امر ازدواج با همكاري بيش از ۱۰۰۰ مركز مشاوره در كشور را آغاز نموده است.رئيس سازمان ملي جوانان در پايان اظهار داشت: كه اولين گروه سرباز هايي كه با شركت در اين طرح ازدواج كنند توسط سازمان ملي جوانان به مشهد مقدس اعزام مي شوند.همچنين سردار كارگر، معاون وظيفه عمومي ناجا افزود: سربازي مانع ازدواج نيست و براي افراد متاهل، همچون گذشته مساعدت  هايي در نظر گرفته مي  شود.برخي صحبت  هاي مطرح شده از سوي مجلس و سازمان ملي جوانان، ارائه طرح هايي است كه اجراي آنها مشخص نيست و نه تنها به جوانان كمك نمي  كند، بلكه موجب انحراف آنها نيز مي  شود.

بيمه زلزله به شكل كنوني پاسخگوي خسارات نيست
ايسنا: دبير جمعيت كاهش خطرات زلزله ايران با غير علمي و ناصحيح خواندن شيوه كنوني بيمه زلزله در كشور نسبت به تبعات اين امر در كاهش توجه مردم به ايمن سازي ساختمان ها و افزايش آسيب پذيري شهروندان در برابر زلزله هشدار داد.
مهندس مهدي وجودي، كارشناس ارشد زلزله شناسي و دبيرجمعيت كاهش خطرات زلزله ايران با اشاره به اين كه در ايران بيمه مستقلي تحت عنوان بيمه زلزله وجود ندارد و زلزله به صورت زيرمجموعه اي از بيمه آتش سوزي پوشش داده مي شود، اظهار داشت: شايد بهتر باشد قبل از نامگذاري بيمه آتش سوزي، به پديده هايي كه خسارت بيشتري در طول ساليان گذشته وارد كرده بيشتر توجه كنيم و در آن صورت شايد بيمه آتش سوزي تحت مجموعه بيمه زلزله قرار مي گرفت.
دبير جمعيت غير دولتي كاهش خطرات زلزله ايرانبا اشاره به اين كه بيمه زلزله در كشورهاي زلزله خيز از جايگاه ويژه اي برخوردار است. در اين كشورها حق بيمه هر ساختمان حدود ۱۰ درصد هزينه ايمن سازي آن برآورد مي شود بدين ترتيب مالك هر ساختمان بايد براساس ميزان آسيب پذيري ساختمان خود در برابر زمين لرزه مبلغ خاصي حق بيمه بپردازد كه اين امر به مفهوم استفاده صحيح از دستاوردهاي علم مهندسي زلزله چه در مرحله برآورد خطر زلزله و چه در مرحله آسيب پذيري لرزه اي است.

اصلاح يك خبر
اواخر تيرماه امسال اسامي زائران حج واجب سال ۸۴ اعلام خواهد شد.
خبرگزاري ايلنا طي خبري اعلام كرده بود كه اسامي زائران حج واجب سال ۸۵ تا سه ماه ديگر اعلام خواهد شد. اين خبر در صفحه ۶ روزنامه همشهري به چاپ رسيده بود كه بدين وسيله اصلاح مي شود.

همگرايي و انسجام گروههاي مختلف
جامعه پزشكي ضروريست
گروه اجتماعي: رئيس كل سازمان نظام پزشكي در پيامي به مناسبت روز جهاني ماما اظهار داشت: سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران بر ضرورت همگرايي و انسجام گروههاي مختلف جامعه پزشكي تاكيد مي كند.در پيام شهاب الدين صدر آمده است: اين سازمان همچنين بر تعامل مناسب و تنظيم روابط حرفه اي ميان پزشكان در جهت توسعه كيفي و كمي خدمات و همنوايي در مسير رفع مشكلات، در ادامه تلاش ديرين براي تدوين شرح وظايف گروه مامايي تاكيد مي كند. اين پيام حاكيست: جامعه فرهيخته پزشكي ايران اسلامي علاوه بر تلاش براي حفظ و ارتقاي سلامت هم ميهنان، به دليل برخورداري از اخلاق، قداست و معنويت، نزد جامعه پزشكي دانش پرور اين سازمان در جايگاه ممتاز قرار دارد، جامعه مامايي نيز به عنوان يكي از اعضاي خانواده پزشكي كشور، به واسطه دانش، مهارت، ايثار، اخلاص، اخلاق و معنويت خويش كه همواره نويدبخش حيات، نشاط و سلامت براي خانواده هاي ايراني بوده و به ويژه با توفيقات چشمگير و خدمات ارزنده در جهت تامين سلامت مادر و كودك، تنظيم خانواده، مايه مباهات نظام سلامت به شمار مي روند، همواره مورد ستايش هم ميهنان به ويژه اعضاي محترم جامعه پزشكي قرار دارند و پانزدهم ارديبهشت، روز جهاني ماما، فرصت مناسبي براي يادآوري اهميت و جايگاه مامايي در نظام سلامت ملي و تجليل و قدرداني از خدمات خالصانه و زحمات بي شائبه اين گروه از همكاران و توجه به ديدگاه ها و انتظارات ايشان است .

تأكيد كوفي عنان بر نقش آزادي مطبوعات
در گسترش آزادي براي همگان
گروه اجتماعي:دبير كل سازمان ملل در پيامي به مناسبت روز جهاني آزادي مطبوعات ۳ ماه مي ۲۰۰۵ برابر با ۱۳ ارديبهشت ماه ۱۳۸۴ضمن تأكيد بر اين واقعيت كه آزادي مطبوعات هنوز نقش اساسي در گسترش آزادي براي همگان ايفا مي نمايد، از مردم جهان خواست تعهد خود را براي احقاق اين حق اساسي بشر تجديد نمايند.
در اين پيام آمده است: بسياري از روزنامه نگاران تحت تعقيب، حمله، حبس و قتل قرار مي  گيرند. به نقل از كميته حمايت از روزنامه نگاران،  ۵۶ روزنامه نگار تنها در سال ۲۰۰۴ طي انجام وظيفه به قتل رسيدند، ۱۹ نفر ديگر مفقودالاثر شده اند كه بيم آن مي رود كشته شده باشند و ۱۲۴ نفر نيز زنداني شده اند.
در روز جهاني آزادي مطبوعات، ما به آناني كه قرباني مخاطرات پيام خود شده اند اداي احترام مي نماييم. ما شجاعت و تعهد تلاش روزنامه نگاراني كه در مبارزه عليه خطر و خشونت  بي پروا به منظور بهره  بردن از حق خود براي ابراز حقيقت كوشش مي كنند را ارج مي نهيم. ما بويژه به دولتها يادآور مي شويم كه حق «طلب، دريافت و انتقال اطلاعات و عقايد از راه رسانه ها» در ماده ۱۹ اعلاميه جهاني حقوق بشر محفوظ نگه داشته شده است. سانسور، سركوب اطلاعات، ارعاب، دخالت و يا نفي مردم سالاري مانعي براي توسعه و تهديدي عليه امنيت همگي ما است.روز جهاني آزادي مطبوعات همچنين به طور كلي روزي است كه منعكس كننده نقش رسانه ها است. در زمينه بزرگداشت اين روز، اداره اطلاعات همگاني ملل متحد سومين همايش خود از سري همايش ها تحت عنوان «فراموش كردن نابردباري ها» برگزار مي نمايد كه به موضوع «تنفر از رسانه ها»   مي پردازد.

دانش آموزان نويسندگي مي آموزند
گروه اجتماعي :دفتر برنامه ريزي و تأليف كتاب هاي درسي وزارت آموزش و پرورش، برنامه ها و اقدامات اين وزارتخانه را براي تقويت درس انشاء در مدارس اعلام كرد. اين برنامه ها با جهت آموزشي كردن درس انشاء و تعيين ساخت ها و قلمروهاي نوشتن خلاق از دوره ابتدايي تنظيم شده است.
به گزارش روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش، طرح ۱۰۳ نوع فعاليت در كتاب هاي بنويسيم اول تا سوم ابتدايي مانند تمام كردن متن، تصويرنويسي، داستان نويسي، نوشته هاي كوتاه خلاق، طرح ۲۲ انشاء و آموزش شيوه نوشتن در كتاب بنويسيم چهارم ابتدايي، طرح ۲۲ موضوع انشاء و آموزش نحوه نوشتن انشاء در كتاب فارسي پنجم و در نظر گرفتن ده ها تمرين خلاق و زنده و پويا براي تقويت انشاء از جمله اين اقدامات است.
بنا بر اين گزارش، طرح درس آزاد نيز از جمله ابتكارهاي ارزنده در كتاب هاي درس فارسي است؛ به اين صورت كه دانش آموزان از همان سال اول در كتاب فارسي با درسي ننوشته مواجه مي شوند و تمرين نوشتن و احساس خودباوري با نوشتن درسي از كتاب آغاز مي شود و در پايه هاي بالاتر گاه دو يا سه درس آزاد (سفيد و ننوشته) است كه دانش آموزان با هدايت معلم مي نويسند.
اين گزارش مي افزايد: برنامه ريزي براي تأليف كتاب هاي فارسي جديد راهنمايي آغاز شده است و در اين كتاب ها تلاش گسترده اي شده است تا به صورت هوشمندانه مهارت انشا ءنويسي در دانش آموزان تقويت شود. گزار ش نويسي، داستان نويسي، يادداشت روزانه و ... از جمله اين برنامه ها خواهد بود.

از فردا؛
۱۷۵ هزار عنوان كتاب در نمايشگاه كتاب تهران
گروه علمي فرهنگي- منوچهر توكلي: هجدهمين دوره نمايشگاه بين المللي كتاب از فردا چهارشنبه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي تهران افتتاح خواهد شد.
اين نمايشگاه كه به عنوان يكي از نمايشگاه هاي معتبر فرهنگي در فهرست نمايشگاه هاي معتبر جهان قرار دارد، با آثار بيش از ۱۸۱۸ ناشر كار خود را آغاز خواهد كرد.
به گفت محمد جواد مرادي نيا، مدير بخش ناشران داخلي، تمامي ناشران در سالنهايي كه در فضاي بيش از ۲۷۹۰۰ متر است، قرار گرفته اند تا ۴۹ هزار عنوان كتاب را در معرض ديد عموم قرار دهند.
وي مي گويد: در اين دوره از نمايشگاه ۱۲۹۵ ناشر از تهران و ۴۸۹ ناشر از شهرستان در نمايشگاه حضور دارند كه تعداد ناشران شهرستاني در مقايسه با سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته است. اين تعداد ناشر شركت كننده در نمايشگاه ۵۱ هزار عنوان كتاب در گروه عمومي، ۱۰ هزار عنوان در گروه كودك و نوجوان، ۱۱ هزار عنوان در گروه آموزشي و ۲۷ هزار عنوان در گروه كتابهاي دانشگاهي، جديدترين كتابهاي خود را به نمايش مي گذارند.
مرادي نيا درباره انتخاب ناشر نمونه سال اضافه مي كند: انتخاب ناشر نمونه سال با توجه به عملكرد يك ساله گذشته ناشران يعني از نمايشگاه كتاب سال قبل تا نمايشگاه سال جاري در حوزه انتشار كتاب مورد بررسي قرار مي گيرد و در روز افتتاحيه به اطلاع همه رسانده مي شود.از سوي ديگر دكتر وضعي، مسئول بخش ناشران خارجي معتقد است: بخش بين المللي نمايشگاه كتاب در جهت تلاش براي كسب علم، دانش و جنبش نرم افزاري است به عبارتي ما در اين بخش به حوزه واردات فرهنگ عمومي ساير كشورها نمي پردازيم و اولويت خاصي براي ما ندارد.

جسته ، گريخته
سالمندان به گردش مي روند
ايلنا: سرپرست دبيرخانه شوراي ملي سالمندان كشور، اعلام كرد طبق هماهنگي صورت گرفته با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري، تورهاي گردشگري براي سالمندان راه  اندازي مي  شود.
محمود توكلي، سرپرست دبيرخانه شوراي ملي سالمندان كشور، در گفت و گو با خبرنگار ايلنا، گفت: يكي از برنامه  هاي بهزيستي براي پركردن اوقات فراغت سالمندان برگزاري تورهاي گردشگري است.وي افزود: براساس اين برنامه، تورهاي گردشگري بين استاني براي سالمندان برگزار مي  شود تا از اين طريق، كيفيت زندگي آنها را افزايش دهيم.
رانندگان سيگاري جريمه نقدي مي شوند
ايلنا: حسن آذري  پور، عضو كميته كشوري مبارزه با استعمال دخانيات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: بر اساس اين قانون، رانندگان تاكسي و اتوبوس اجازه سيگار كشيدن ندارند و در صورت مشاهده اين كار جريمه خواهند شد.وي افزود: در صورت شكايت مسافرين از رانندگان نيز، به شكايت رسيدگي و جريمه نقدي براي آنها در نظر گرفته مي  شود.
خطاهاي پزشكي بيش از حوادث مرگ و مير دارد
گروه اجتماعي: خطاهاي پزشكي سالانه بيش از حوادث و سوانح، سرطان پستان و ايدز باعث مرگ و مير مي شود.
دبير علمي اولين همايش سراسري پيشگيري از خطاهاي پزشكي كه ۲۸ و ۲۹ ارديبهشت ماه امسال در خرم آباد برپا مي شود، با اعلام اين مطلب افزود: اين خطاها ممكن است، هنگام تجويز داروها، انجام جراحي،تشخيص، به كارگيري وسايل و نيز گزارش نتايج آزمايش ها رخ دهد.
دكتر بهرام دلفان با اشاره به اين كه بسياري از خطاها به دليل پيچيده  بودن سيستم هاي مراقبت هاي بهداشتي امروزي است، تصريح كرد: علت اصلي خطاهاي پزشكي نبود آموزش و يادگيري نيست، بلكه دليل اصلي را بايد در تناقض هاي سيستم هاي سازمانها كه منجر به بروز خطا مي شود، جست و جو كرد.
بهترين روش پيشگيري از خطاهاي پزشكي فعاليت هماهنگ  تيم پزشكي در يك سيستم درماني از جمله پزشك، داروساز، پرستار، ماما و ... است.
وي با انتقاد از نبود آمار دقيق از خطاهاي پزشكي در كشور گفت: از آنجايي كه اين رقم حتي در كشورهاي پيشرفته مانند آمريكا سالانه بين ۴۴ تا ۹۸ هزار نفر برآورد مي شود، مي توان چنين استنباط كرد اين ميزان در كشور ما نيز يكي از علل مرگ ومير و آسيب به بيماران است.
كارت شناسايي ملي را در منزل دريافت كنيد
ايلنا: معاون آمار و انفورماتيك ثبت احوال استان تهران، گفت: از اين پس، كارت شناسايي ملي متقاضيان جديد، با پست سفارشي در منازل تحويل داده مي  شود.
عباس فيضي، معاون آمار و انفورماتيك ثبت احوال استان تهران، گفت: از آنجا كه مردم تمايل دارند كارت  هاي شناسايي ملي را در منازل دريافت كنند، زمينه تحقق اين امر را فراهم كرده  ايم. بر اساس قرارداد تنظيم شده با پست، از هفته آينده كاركنان ثبت احوال در دفاتر پستي مستقر مي  شوند تا تطبيق اطلاعات دريافت شده از متقاضيان را انجام دهند. اين توافقنامه به تمام مراكز ثبت ابلاغ شده است و نمايندگان ما در ۳۰ دفتر پستي در تهران مستقر مي  شوند.
بعد از قبول درخواست متقاضيان در مراكز پستي، كارت شناسايي ملي صادر و ظرف ۹۴ ساعت، به در منازل ارسال مي  شود.
يارانه خانواده هاي بيماران رواني افزايش مي يابد
ايلنا: معاون سياست  گذاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه، اعلام كرد: بيماران رواني كه در خيابان  ها رها شده  اند، به موسسات غيردولتي نگهداري از بيماران رواني منتقل مي  شوند.
محمد واعظ مهدوي، معاون سياست  گذاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه و تامين اجتماعي بيماران رواني يا در بيمارستان  ها و آسايشگاه  ها يا در خانواده  ها نگهداري مي شوند كه قصد تقويت مراكز غير دولتي نگهداري از بيماران رواني را داريم.
وي تصريح كرد: يكي از برنامه  هاي وزارت رفاه، افزايش اعتبارات يارانه  هاي خانواده  هايي است كه اقدام به نگهداري از بيماران رواني خود مي  كنند.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |