سه شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۸۸ - May 3, 2005
گسترش بلاگ نويسي در جهان
بلاگ، جايگزين روزنامه مي شود
001236.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: رسانه هاي سنتي از جمله روزنامه ها و راديو قصد دارند به هر قيمتي خود را وارد حوزه پرطرفدار بلاگ هاي اينترنتي نمايند تا اينكه از اين قافله پرشتاب و در حال رشد عقب نمانند.
در شرايطي كه تيراژ روزنامه ها در سراسر جهان روند نزولي خود را طي مي كند، روزنامه هاي شخصي آنلاين (بلاگ ها) هر روز ميليون ها خواننده را جذب مي كند و بسيار پرطرفدارتر از روزنامه ها شده است.
اين تغيير و تحول به حدي جدي است كه كارشناسان حوزه رسانه، به سردبيران مطبوعات هشدار داده اند كه ديگر نمي توان نسبت به بلاگ ها بي اعتنا بود.
يكي از اين كارشناسان مي گويد: افراد جوان جامعه علاقمند هستند تا بر رسانه ها تسلط داشته باشند. نه اينكه رسانه ها بر آنها مسلط باشند. آنها قصد دارند از طريق رسانه ها سئوال مطرح كنند و از زواياي ديگري به بيان واقعيت هاي جامعه بپردازند. به همين دليل به جاي مطالعه روزنامه هاي كليشه اي، خود به انتشار روزنامه شخصي و يا همان بلاگ مي پردازند.
به عنوان مثال در سال ۱۹۶۴ در كشور آمريكا از هر ۵ آمريكايي چهار نفر هر روز روزنامه مطالعه مي كرد در حاليكه اين رقم در حال حاضر به نصف كاهش پيدا كرده است و در ميان قشر جوان اين عدد حتي كمتر از اين مي باشد.با توجه به اين شرايط اگر مطبوعات نتوانند در آينده اي نزديك خود را با شرايط جديد تطبيق بدهند در دراز مدت از صحنه رسانه ها محو خواهند شد.آنچه در مورد بلاگ ها بسيار قابل توجه است، سرعت رشد آن مي باشد. در سال ۱۹۹۹ تنها ۲۳ بلاگ در شبكه جهاني اينترنت وجود داشت كه هم اكنون اين رقم به ۳۱ ميليون بلاگ افزايش يافته و پيش بيني مي شود تا پايان سال به ۵۳ ميليون بلاگ برسد.
در واقع نفوذ جامعه بلاگ نويسان به حدي افزايش يافته كه آنها قادر به ايجاد تغيير و تحول در سطوح مختلف هستند. به عنوان مثال يكي از خبرنگاران سرشناس شبكه خبري CNN به دليل انتقادات بلاگ نويسان مجبور به استعفا شد. بلاگ نويسان در بلاگ هاي خود به بيان نقطه ضعف هاي گزارش اين خبرنگار از يك حادثه بسيار مهم پرداختند و به همين دليل اين خبرنگار برجسته چاره اي بجز كناره گيري نداشت.
همچنين اخيراً در كشور كره جنوبي يك روزنامه اينترنتي راه اندازي شد كه خبرنگاران اين روزنامه، ۳۰ هزار نفر بلاگ نويس هستند كه اخبار و نظرات خود را در قالب بلاگ به مردم عرضه مي كنند.نكته مثبت در مورد چنين روزنامه هايي، روان بودن ادبيات آن مي باشد. به عبارتي ديگر ادبيات روزنامه هاي بلاگي مانند ادبيات روزنامه هاي سنتي خشك نيست و خواننده با مطالعه آن خسته نمي شود. همچنين با توجه به اينكه در چنين روزنامه هايي، نظرات متفاوت بلاگ نويسان مطرح مي شود، خواننده حق انتخاب بيشتري دارد در حاليكه مشي روزنامه هاي سنتي در تمام صفحات آن تقريباً يكسان است و تنوع  عقايد در صفحات اين روزنامه ها به چشم نمي خورد.
به گفته كارشناسان، بلاگ نويسي در حقيقت انقلاب نويسندگان آماتور به شمار مي آيد كه با اين كار خود از رسانه هاي سنتي انتقام مي گيرند.به همين دليل بسياري از روزنامه هاي سنتي در تلاش هستند تا از بلاگ نويسان در مجموعه خود استفاده بكنند. به عنوان نمونه روزنامه گاردين انگليس در سال ۲۰۰۳ و در دوران اوج جنگ عراق يك بلاگ نويس عراقي را وارد مجموعه خود كرد و از اين طريق صاحب درآمد هنگفتي شد.
اين بلاگ نويس عراقي هر روز در بلاگ خود به شرح وقايع هولناك جنگ در عراق مي پرداخت و به همين دليل حداقل ۲۰ هزار كاربر اينترنت در روز به مطالعه بلاگ  اين جوان عراقي مي پرداختند. همين موضوع باعث شد تا روزنامه گاردين بلاگ هاي اين جوان را در لابلاي صفحات اصلي روزنامه بگنجاند و سپس او را به عنوان يكي از خبرنگاران رسمي روزنامه استخدام بكند.
به هر حال در هنگام بروز وقايع خبرساز مانند جنگ، روزنامه هاي سنتي نمي توانند نسبت به بلاگ نويسان بي اعتنا باشند چون اين بلاگ نويسان در كوران اين وقايع قرار دارند و از جزئيات آن مطلع هستند. به همين دليل بسياري از روزنامه ها فضاي رايگان در شبكه اينترنت در اختيار بلاگ نويسان قرار مي دهند تا به شرح وقايع خبرساز بپردازند.
با آنكه امروزه برخي از خبرنگاران روزنامه ها اقدام به طراحي بلاگ شخصي كرده اند اما بلاگ نويسان ديگر نيز در قالب يك مجموعه اقدام به انتشار مجلات الكترونيكي كرده اند.
در اواخر سال ،۲۰۰۲ يك شبكه راديويي در فرانسه اقدام به تأسيس يك بلاگ  اينترنتي كرد كه اين بلاگ ويژه افراد ۱۲ تا ۲۴ سال مي باشد. در حال حاضر ۹/۱ ميليون بلاگ افراد جوان در آرشيو اين بلاگ به چشم مي خورد و گفته مي شود كه هر روز بين ۲۵ تا ۱۰ هزار بلاگ شخصي به آن اضافه مي شود.در واقع افراد ۱۲ تا ۲۴ سال كه علاقه به بلاگ نويسي دارند، بلاگ هاي شخصي خود را در اختيار بلاگ اصلي قرار مي دهند. جالب اينكه ۲۰ درصد از درآمد اين شبكه راديويي در سال گذشته متعلق به بخش بلاگ نويسي آن بود.از لحاظ اقتصادي هم، بلاگ نويسي يك حرفه پردرآمد است چون بسياري از شركت هاي حاضرند پول قابل توجهي به بلاگ نويسان بپردازند كه در حوزه آنها فعاليت مي كنند.
در اواخر سال ،۲۰۰۴ يكي از بزرگترين سايت هاي اطلاع رساني در فرانسه، شبكه بلاگ نويسي خود را راه اندازي كرد. اين سايت كه هر ماه ۱۴ ميليون مراجعه به آن صورت مي گيرد هم اكنون ۲۲۰۰ بلاگ نويس دارد و ۶۰ هزار نفر ديگر نيز در فهرست انتظار براي پيوستن به اين شبكه هستند.رئيس اين سايت مي گويد: بلاگ نويسي بهترين مكان براي ابراز وجود روزنامه نگاران آماتور است كه آنها مي توانند ارتباط مستقيم با خوانندگان خود برقرار نمايند. مثلاً پس از فوت پاپ ژان پل دوم، ده ها هزار نفر در بلاگ هاي خود در مورد مرگ پاپ اظهار نظر كردند. همچنين براي اولين بار سه تن از خبرنگاران يك مجله كاتوليك در فرانسه كه ۳۰۰ هزار نسخه تيراژ دارد گزارش مراسم ترحيم پاپ را از طريق بلاگ منتشر كردند. اين كار باعث شد تا خوانندگان لحظه به لحظه در جريان آخرين گزارش  ها قرار بگيرند در حاليكه چنين كاري از طريق چاپ مجله امكان پذير نبود. همچنين در بلاگ محدوديتي از نظر حجم اطلاعات وجود ندارد در حاليكه نمي توان صفحات روزنامه را ناگهان اضافه كرد.

اينترنت
آسيب  پذيري كودكان در اينترنت
001233.jpg
گروه دانش: تحقيقات نشان مي  دهد بي  سوادي والدين در زمينه اينترنت باعث افزايش آسيب  پذيري كودكان در مقابل محتويات مخرب اينترنت مي  شود.
به گزارش ايلنا، محققان مي  گويند: والدين فاقد دانش اينترنتي ممكن است كودكان خود را در طرف منفي شكاف ديجيتال قرار دهند.
بررسي  هاي انجام شده از سوي دانشگاه اقتصاد لندن نشان مي  دهد بسياري از والدين فاقد مهارت لازم براي كمك به كودكان خود در استفاده از اينترنت هستند. ۸۵ درصد والدين در اين بررسي خواهان تدوين قوانين شديدتر براي جلوگيري از عرضه محتواي غير اخلاقي در اينترنت شدند.همچنين يك  پنجم والدين نمي  دانند چگونه به فرزندان خود در استفاده سالم از اينترنت كمك كنند.
نتايج اين بررسي كه روي يك  هزار و ۵۱۱ نوجوان بين ۹ تا ۱۹ سال و ۹۰۶ نفر از والدين آنها انجام شد نشان داد، در حالي كه ۷۴ درصد افراد در خانه  هاي شان به اينترنت دسترسي دارند بيشتر والدين فاقد دانش اينترنتي هستند و اين ناتواني آنها در هدايت كودكان شان در شبكه اينترنت مي  تواند به آنها آسيب جدي وارد كند.

خبري خوب براي خانم هاي خانه دار
ماشين لباسشويي هوشمند
001230.jpg
گروه دانش: يك طراح اسپانيايي موفق به طراحي نوعي ماشين لباسشويي شده كه اين دستگاه براي خانم هاي خانه دار ايده آل است.
در حال حاضر خانم هاي خانه دار مجبور هستند تمام كارهاي منزل را به تنهايي انجام بدهند كه يكي از اين كارهاي خسته كننده ريختن لباس  داخل لباسشويي است. اما از اين پس ديگر خانم خانه مجبور نيست همواره وظيفه پر كردن ماشين لباسشويي را به دوش بكشد.
مكانيسم اين ماشين لباسشويي جديد به گونه اي است كه يك نفر براي دو بار متوالي نمي تواند از آن استفاده بكند. براي اين كه ماشين لباسشويي شروع به كار بكند، ابتدا بايد اثر انگشت خود استفاده كننده شناسايي بشود.
روي اين ماشين لباسشويي يك حسگر نصب شده كه فرد استفاده كننده بايد انگشت خود را روي اين حسگر قرار بدهد تا اين كه دستگاه به شناسايي اثر انگشت بپردازد. به همين دليل اگر بخواهد دو بار متوالي از ماشين استفاده كند، پاسخ منفي دريافت خواهد كرد و ماشين روشن نخواهد شد.
عملكرد اين دستگاه مردان را نيز مجبور مي كند كه در امور خانه مشاركت داشته باشند و به عنوان مثال يك بار آنها به پركردن ماشين لباسشويي بپردازد و در نوبت بعدي، همسر شان اين كار را انجام بدهد.
البته اين ماشين لباسشويي از لحاظ ايمني نيز كمك بزرگي به خانواده ها خواهد كرد چون كودكان ديگر نمي توانند با استفاده از غفلت والدين خود به روشن كردن آن بپردازند.
با اين حال طراح اين ماشين لباسشويي به خانم ها توصيه مي كند به شوهران خود اجازه ندهند به پر كردن ماشين  لباسشويي بپردازند چون آنها در اغلب مواقع لباس هاي سفيد و رنگي را با هم داخل ماشين مي اندازند و به همين دليل تمام لباس هاي سفيد رنگ مي گيرد.

برنامه هاي تلويزيوني در تلفن همراه
كره جنوبي براي نخستين بار در جهان ارايه خدمات تلويزيوني سيار ماهواره اي را از طريق تلفن همراه در اين كشور آغاز كرد. اين نخستين بار در جهان است كه اين خدمات در قالب تجاري به شهروندان ارايه مي شود. براساس اين برنامه، برنامه هاي چند رسانه اي ديجيتالي ماهواره اي، خدمات تلويزيوني سيار را به تلفن هاي همراه انتقال مي دهند. شركت مخابرات «اس كي» كره جنوبي اعلام كرد كه مردم مي توانند باتوجه به راه اندازي اين سيستم، برنامه هاي تلويزيوني ديجيتالي را بر روي تلفن هاي همراه خود دريافت كنند.

ايران
تا پايان برنامه چهارم توسعه،همه دبيرستان هاي كشور به اينترنت متصل مي شوند
گروه دانش: مدير كل دفتر تكنولوژي آموزشي وزارت آموزش و پرورش كه در همايش آموزش و پرورش مازندران و برنامه  چهارم توسعه در باشگاه فرهنگيان مازندران سخن مي گفت، با اعلام اين مطلب افزود: با توجه به انديشه، خلاقيت و نوآوري دانش آموزان، كار معلمان در برنامه  چهارم توسعه سخت و دشوار خواهد شد و اگر معلمان ما در توليد محتوا و علم پا به پاي تحولات حركت نكنند از چرخه عقب خواهند ماند.
به گزارش سرويس فناوري اطلاعات ايسنا، حجت الله محرابي با اشاره به ضرورت تغيير نظام آموزشي براساس تحولات و نوآوري هاي جديد گفت: برنامه هاي درسي پاسخگوي نيازها و ضروريات و الزامات زيستن در دنياي امروز نيست و برنامه  درسي بايد مبتني بر IT توليد شود.
وي شرط تحقق ايجاد فرصت هاي آموزشي برابر را بهره گيري از IT و فناوري هاي نوين دانست و گفت با بهره گيري از IT يك محقق و معلم نخبه و يك انديشه  كارآمد در اختيار همه خواهد بود. وي افزود: در طول برنامه  توسعه  سوم، ۶۰ درصد دبيران متوسطه در زمينه  IT آموزش ديدند و در برنامه چهارم توسعه آموزش معلمان از كيفيت مناسب و استاندارد برخوردار خواهد بود.
مدير كل دفتر تكنولوژي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به تجهيز ۶۵۰۰ دبيرستان كشور به حداقل ۵ رايانه در برنامه  سوم توسعه گفت: تا پايان برنامه  چهارم توسعه ميزان سرانه  دانش آموزان در زمينه  استفاده از رايانه كه ۱ به ۶۰ در سال جاري است به ۱ به ۱۲ خواهد رسيد و شبكه ملي رشد كه در حال حاضر در ۲۰ استان كشور فعال است تا پايان برنامه  چهارم همه  استان هاي كشور را دربرخواهد گرفت.
وي تاكيد كرد: تا پايان امسال ۵ هزار و ۲۲۶ واحد آموزشي از طريق ديتا و ليزلاين به شبكه  ملي رشد و شبكه  جهاني اينترنت متصل مي شوند و تا برنامه  توسعه  چهارم تمامي دبيرستان هاي متوسطه  كشور كه حدود ۱۸ هزار مركز خواهد شد به شبكه  جهاني اينترنت و شبكه ملي رشد متصل خواهند شد.
محرابي از تدوين طرح جامع IT در آموزش و پرورش خبر داد و گفت: بايد نگاه معلم در حوزه  IT عوض شود و آموزش از راه دور نيز بايد مبتني بر آموزش هاي الكترونيكي باشد. وي در پايان اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش در حال تهيه  تجهيزات و امكاناتي است كه تا پايان امسال بتواند يك ميليون و دويست هزار دانش آموز را تحت پوشش الكترونيكي قرار داده و به ۴۰ هزار معلم خدمات الكترونيكي دهد و ۴ هزار دبيرستان را نيز به اين سيستم متصل كند.

۳۵۰ محصول جديد در ششمين نمايشگاه نشر الكترونيك
ايسنا: دبير مجمع ناشران الكترونيك، اعلام كرد: ۱۳۰ شركت با ۳۵۰ محصول جديد در ششمين نمايشگاه نشرالكترونيك شركت خواهند كرد.
«ولي الله قديمي» با اعلام اين مطلب اظهار داشت: همزمان با هجدهمين نمايشگاه بين المللي كتاب، ششمين نمايشگاه نشر الكترونيك در فضاي مفيد ۱۳۵۰ متر مربعي و در سالن A طبقه  همكف سالن ميلاد برگزار مي شود.
وي با اشاره به اينكه ۱۳۰ شركت در اين نمايشگاه شركت خواهند كرد، عنوان كرد: در حدود ۱۳۰۰ محصول در زمينه هاي آموزشي، فرهنگي، علمي، مذهبي، سرگرمي، بازي و دايره المعارف تاريخ، ايران شناسي در اين نمايشگاه ارائه مي شود.
علاقه مندان براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانند به پايگاه اينترنتي www.iiep.org مراجعه كنند.

بازي
افزايش فروش
گروه دانش: با آن كه كمتر از سه سال از عرضه بازي هاي كامپيوتري ويژه گوشي هاي تلفن همراه مي گذرد اما سود كلاني عايد طراحان اين بازي ها شده است.
يكي از پيشگامان صنعت بازي هاي كامپيوتري مي گويد: در حال حاضر، بازي هايي به بازار آمده كه به طور حتم در حدود ۱۰ ميليون دلار فروش خواهند كرد. پيش بيني كردن ميزان فروش يك بازي كامپيوتري از آن جهت اهميت دارد كه توليد كننده مي تواند سرمايه گذاري بيشتري را در زمينه بازاريابي محصول خود انجام بدهد. به هر حال تزريق پول به اين صنعت باعث توسعه آن در درازمدت و عرضه و توليد بازي هاي با كيفيت تري خواهد شد. همچنين افزايش فروش اين بازي ها در نهايت باعث علاقه مندي صاحبان فروشگاه ها و مغازه ها براي خريد و انبار كردن بازي هاي بيشتر مي شود.
به اعتقاد وي سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ براي صنعت بازي هاي كامپيوتري بسيار پررونق خواهد بود چون پيش بيني مي شود طي اين دو سال، تعداد خريداران اين بازي ها به ميزان قابل توجهي افزايش يابد.در حال حاضر تقريباً بيشتر افراد جامعه حتي كودكان ۱۰ تا ۱۳سال نيز صاحب گوشي تلفن همراه هستند و به همين دليل اين افراد تمايل زيادي به خريد بازي هاي كامپيوتري براي گوشي خود دارند.براساس نظرسنجي صورت گرفته ۶۴ درصد از صاحبان تلفن همراه حداقل يك بار در روز با گوشي خود بازي كامپيوتري انجام مي دهند و ۸۴ درصد از صاحبان ۱۰ تا ۱۳ ساله گوشي هاي تلفن، هر روز بخشي از وقت خود را به اين بازي ها اختصاص مي دهند.

فرهنگ سازي استفاده از لينوكس
گروه دانش: توليد كتاب  هاي آموزشي لينوكس آغاز شده و پنج عنوان كتاب تا تيرماه سال جاري، در اختيار عموم قرار خواهد گرفت.
محمد خوانساري، مدير طرح ملي لينوكس فارسي مركز IT پيشرفته دانشگاه شريف، در گفت وگو با خبرنگار ايلنا، در خصوص اقدامات صورت گرفته براي فرهنگ  سازي استفاده از لينوكس، اظهار داشت: شهريور گذشته بيش از ۲ هزار اسلايد آموزشي در اختيار مردم قرار گرفت و در حال حاضر نيز شركت  هايي كه با اجراي طرح ملي لينوكس، همكاري دارند در حال تهيه لوح هاي فشرده بيست و چهار درس آموزش لينوكس هستند.
وي در ادامه افزود: اسلايد هاي آموزشي تهيه شده به صورت دوره  هاي آموزشي از راه دور و آموزش الكترونيكي بر روي وب  قرار خواهد گرفت كه شامل ۱۲۰ ساعت آموزش است.
وي، تصريح كرد: پيشنهاداتي براي تهيه دوره  هاي ICDL بر مبناي لينوكس رسيده كه در صورت حمايت دولت، قابل انجام است.

طراحي و ساخت «راكت فلزياب»
دستگاه راكت فلزياب دستي به همت محققان ايراني طراحي و ساخته شد . اين دستگاه كه در اصطلاح نظامي «گيت دستي» نام دارد و در مدخل ورودي اماكن حساس دولتي، صنعتي، نظامي، انتظامي و فرودگاه جهت بازرسي افراد و در ادارات پست براي بازرسي محموله هاي پستي كاربرد دارد، توسط محققان ايراني و با حمايت سپاه حفاظت انصارالمهدي (عج) طي ۲۱ ماه تحقيق و مطالعه ساخته شد. مراحل آزمايش و كنترل اين دستگاه كه A.N83 ناميده مي شود، ۱۸ ماه به طول انجاميده است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |