پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
حضرت امام محمد باقر (ع): كسي كه راه هدايت را به ديگري تعليم كند،
پاداش كسي دارد كه به آن عمل كند. و از پاداش راه  آموزان نيز چيزي كاسته نمي شود.
بحار الانوار ۲/ ۱۹
امروز با حافظ
سر ما خاك ره پير مغان خواهد بود
تا ز ميخانه و مي نام و نشان خواهد بود
برهمانيم كه بوديم و همان خواهد بود
حلقه پير مغان از ازلم در گوش است
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي:
جشنواره فيلم دفاع مقدس بايد هرچه باشكوهتر برگزار شود
002637.jpg
خبرگزاري فارس: وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در جمع خبرنگاران در استان گلستان گفت: اميدواريم مشكلات مديريتي اين جشنواره كه مربوط به خارج از وزارتخانه است مرتفع شده، تا اين جشنواره كه جايگاه خود را در فرهنگ و تقويم هنري كشور يافته، هر چه سريع تر با كيفيتي درخور اين رويداد معنوي برگزار شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجد جامعي افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي برگزاري جشنواره فيلم دفاع مقدس از هيچ گونه مساعدتي دريغ نكرده است .
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ارتقاي سطح كمي و كيفي جشنواره هاي فرهنگي كشور اشاره كرد و يادآور شد: جشنواره موسيقي ذكر و ذاكرين كه در استان گلستان برگزار شد نقش مهمي در ثبت نواهاي كهن موسيقايي كشور و شناساندن اين نواها به مخاطبان دارد. وي خاطر نشان كرد: نواهاي كهن موسيقايي ايراني مظهر بخشي از تاريخ، فرهنگ و جغرافياي كشور است.
مسجد جامعي حوزه فرهنگي ايران را گسترده تر از حوزه سياسي كشور عنوان كرد و اظهار داشت: بايد تلاش كنيم تا ظرفيت هاي جديد فرهنگي كشور را در قالب ارتباط با كشورهاي همسايه تعريف كنيم.
وي به همكاري كشورهاي عضو اكو (آسياي ميانه) اشاره كرد و گفت: در نگاه جديد سعي شده تا جشنواره اكو با استفاده از ظرفيت هاي فرهنگي استاني برگزار شود.
انجمن سينماي دفاع مقدس
آماده است
مدير عامل انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس گفت: نامه اي به سردار باقرزاده ارسال كرده ايم و اعلام آمادگي وزارت ارشاد و انجمن سينماي دفاع مقدس براي برگزار كردن دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس را اعلام كرديم، اما رياست محترم بنياد نظرشان اين است كه مساله به شكل ريشه اي حل شود و طي يك نشست با وزير ارشاد راهكارها را ثبت و آن را مكتوب كنند. اما اين مسئله مستلزم گذشت زمان درازي است، چرا كه بايد رايزني هاي بسيار براي تفاهم دو طرفه انجام و سندهاي مورد تفاهم كارشناسي شود و از آن جا كه ما در ماه هاي آخر كار دولت هستيم، اين جشنواره در حال حاضر رو به تعطيلي خواهد گذاشت.
وي ادامه داد: علي رغم اين مساله ما پيگيري هاي خودمان را براي برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس انجام مي دهيم و اين موضوع را هم به وزير ارشاد اطلاع داده ايم، چرا كه معتقديم اين جشنواره نبايد تعطيل باشد.
شرف الدين ادامه داد: ما از حل مشكلات ريشه اي سينماي دفاع مقدس استقبال مي كنيم. اما همان گونه كه اشاره كردم زمان محدودي براي برگزاري اين جشنواره در اختيار داريم و اگر بخواهيم منتظر چنين توافقي باشيم، ممكن است زمان زيادي را از دست بدهيم، در حالي كه اين جشنواره يك جشنواره ملي است و همه مسئولان بايد در برگزاري هر چه سريعتر آن بكوشند. وي ادامه داد: ما نمي توانيم اين جشنواره را تعطيل كنيم تا چنين تفاهمي بين وزارتخانه و بنياد انجام شود.
مدير عامل انجمن سينماي دفاع مقدس همچنين خاطر نشان كرد: در حال حاضر بسيار محكم و قاطع به دنبال برگزاري اين جشنواره هستيم و چه بنياد اين مسئوليت را بپذيرد و چه آن را نپذيرد، قصد داريم اين جشنواره را برگزار كنيم.
وي ادامه داد: اين جشنواره مشروعيتش به صاحبان آثار عرصه فرهنگي است و اينطور نيست كه مسئولي اراده كند اين جشنواره برگزار شود يا نشود. جشنواره فيلم دفاع مقدس متعلق به بچه هاي سينماي دفاع مقدس است و كسي نمي تواند براي تعطيلي آن تصميم بگيرد.
شرف الدين افزود: به حكم و قوه الهي و اراده جمعي سينماگران دفاع مقدس، وزارت ارشاد و انجمن سينماي دفاع مقدس اين جشنواره برگزار خواهد شد . وي درباره زمان برگزاري جشنواره گفت: بعيد مي دانم كه سوم خرداد ماه بتوان اين جشنواره را برگزار كرد.
سينماي دفاع مقدس
نبايد از اختلاف سليقه  صدمه ببيند
علي رضا سجادپور نيز گفت: سينماي دفاع مقدس آبرو و اعتبار سينماي انقلاب است و نبايد به خاطر اختلاف سليقه ها و عقايد، كاري كنيم كه صدمه ببيند.
علي رضا سجادپور يكي از سينماگران عرصه دفاع مقدس درباره برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس گفت: پس از چند سال ركود در سينماي دفاع مقدس، اين سينما دوباره رونق گرفته و مسؤولان و دست اندركاران عرصه دفاع مقدس نبايد از هيچ تلاشي براي برگزاري دهمين جشنواره فيلم دفاع مقدس فروگذار كنند.
وي ادامه داد : همه ما بايد نگذاريم اين گونه سينمايي در گام هاي خود با تنش متوقف شود، چرا كه توقف اين جشنواره تاثير نامطلوبي بر روحيه هنرمندان اين عرصه خواهد داشت.
سجادپور گفت: جشنواره فيلم دفاع مقدس نه تنها يك رويداد بزرگ سينمايي محسوب مي شود، بلكه در شاخه هاي مختلف مثل: نقد، تحليل، عرضه فيلم هاي تلويزيوني، سريال و ... رونق ايجاد مي كند.
وي در پايان درباره برگزاري اين جشنواره توسط انجمن سينماي انقلاب دفاع مقدس گفت: به نظر مي رسد انجمن، باني و مجري خوبي براي برگزاري اين جشنواره باشد، چرا كه در سال هاي گذشته نيز انجمن اين وظيفه را بر عهده داشته است. اما براي برگزاري دهمين جشنواره قطعاً تمام دست اندركاران و سينماگران دفاع مقدس حاضر به فداكاري و ايثار هستند.

دختر لر در موزه سينما به نمايش در مي آيد
همزمان با سالروز اولين نمايش فيلم ناطق سينماي ايران «دختر لر» چهارشنبه ۴ خرداد ماه، اين فيلم به نمايش در خواهد آمد.
به گزارش ايسنا، «دختر لر» اولين فيلم ناطق سينماي ايران در سال ۱۳۱۲ هجري شمسي به نمايش درآمد.
در تيتراژ و عنوان بندي اين فيلم آمده است: رژيستور: اردشير ايراني، حكايت و منظره: اردشير ايراني، ضبط صدا: بهرام ايراني، برداشت فيلم: رستم ايراني، اشعار و مذاكرات: سپنتا، آرتيست هاي معلم: روح انگيز، ع سپنتا،  هادي شيرازي و سهراب پوري. دختر لر بصورت ۳۵ م. م و سياه و سفيد به نمايش درمي آيد.
همچنين «كاپيتان اسكاي با دنياي فردا» شنبه ۳۱ ارديبهشت ماه تحت عنوان «سينماي دو هزار» ، يكشنبه ۱ خرداد ماه «هنري پنجم» ، دوشنبه دوم خرداد ماه با فيلمسازان سينماي مستند (منوچهر طياب و نمايش فيلمهاي ايران سرزمين اديان، مسجد شيخ  لطف الله و....) و روز سه شنبه سوم خرداد ماه همزمان با سالروز آزادسازي خرمشهر سه سانس مختلف از ساعت ۱۷ تا ۲۱ فيلم هاي پل آزادي، سرزمين خورشيد و دكل در محل باغ فردوس(موزه سينما) به نمايش درخواهد آمد.

۳ فيلم جديد از تلويزيون پخش مي شود
ايرنا: فيلم هاي  سينمايي  «در عمق  هسته  زمين » ، «به  دنبال  سي  يو بيست  و چهار» و «چه  كسي  كلينتس  تادوت  است » پس  از دوبله  از سيما پخش  مي شود.
به گزارش  ايرنا، از واحد دوبلاژ تلويزيون ، فيلم  در عمق  زمين  به  مديريت  «اكبر مناني » فيلم  به  دنبال  سي  يو بيست  و چهار به  مديريت  «فهيمه  راستكار» و فيلم  چه  كسي  كلينتس  تادوت  است به  مديريت  محمود قنبري  دوبله  مي شود.
فيلم  آمريكايي  در عمق  زمين  به  كارگرداني  «رودني  مك  دونالد» محصول  سال ۲۰۰۰ آمريكا كه  پس  از دوبله  از شبكه  سوم  سيما پخش  مي شود، داستان  دانشمندي است  كه  در ساخت  يك  ماشين  حفاري  كه  باعث  بروز تغييرات  نامطلوبي  در پوسته زمين  و ناآرامي در سواحل  اقيانوس  آرام  مي شود، همكاري  دارد.
فيلم  سي  يو بيست  و چهار نيز با مضموني  علمي - تخيلي  درباره  يك  دانشمند آلماني  است  كه  با كشف  دارويي  براي  سرطان  به بزرگترين  كشف  تاريخ  دست  مي يابد.اين  فيلم  ۸۷ دقيقه اي  كه  در سال  ۱۹۹۷ساخته  شده  است ، بزودي  از شبكه  تهران پخش  مي شود.
همچنين  فيلم  اكشن  ۷۸ دقيقه اي  چه  كسي  كلينتس  تادوت  است ، روايت  دزديده شدن  مقادير زيادي  الماس  توسط يك  شعبده  باز آمريكايي  و فرار وي  از زندان است .

نكوداشت بيژن ترقي در خانه شاعران
گروه ادب و هنر: با حضور جمعي از چهره هاي نامي موسيقي و شعر، از سالها كوشش و تلاش فرهنگي استاد بيژن ترقي در خانه شاعران تجليل به عمل خواهد آمد.
به گزارش همشهري در اين مراسم كه ساعت ۱۶ و ۳۰ تا ۱۹ و ۳۰ امروز در خانه شاعران برگزار مي شود، همايون خرم و استاد احمد ابراهيمي و جمعي ديگر از هنرمندان برنامه اجرا خواهند كرد.

تازه هاي دنياي رسانه ها
ناسيوناليسم و ايدئولوژي
به مناسبت شصت و چهارمين سالگرد درگذشت «ورنر زومبارت» فيلسوف و اقتصاددان آلماني و مؤلف كتاب «اقتصاد ماركسيستي» كه نوزدهم مه ۱۹۴۱ در ۶۵ سالگي فوت شد، رسانه ها ضمن اشاره به تحولات ۲۰ سال گذشته و نگاهي به عملكرد رهبران تازه چند كشور داراي نظام هاي ايدئولوژيك نوشته اند كه پيش بيني اين فيلسوف تحقق يافته و ايدئولوژي هايي كه پايه جهاني داشته اند با ناسيوناليسم هر ملت درآميخته و صورت ملي به خود گرفته اند به ويژه در چين و روسيه. زومبارت به همان گونه كه خود ديده و تجربه كرده بود عقيده داشت كه افراد چپگرا، نخست تمايل ماركسيستي دارند ولي به تدريج كه تجربه كسب مي كنند اين ايده به سوسياليسم، سپس سوسيال دمكراسي و از اين مرحله به ناسيونال سوسياليسم تحول پيدا مي كند. وي نشان داده است كه تمايلات يك چپگرا، در پايان تحول خود به ناسيونال سوسياليسم تا پايان عمر در او باقي خواهد ماند و سلب شدني نيست.
رسانه ها نوشته اند كه «هو» رهبر كنوني چين با در پيش گرفتن روش هاي ملي گرايانه و آميزش هر چه بيشتر سوسياليسم چيني با فرهنگ و خواست و روحيه چيني ها، درميان چيني هاي جهان محبوب شده است و به همين گونه پوتين، كاسترو و داسيلوا و رهبران ويتنام. نيكلاس كريستف مفسر آمريكايي گام بيشتري برداشته و در مقاله اش از «هو» به عنوان مرد اول جهان نام برده است. «هو» با تكيه بر همين قدرت ملي اخيراً به چند خواست آمريكا از جمله مسئله آزاد كردن نرخ «يوان» تا در بازار ارز نوسان داشته باشد «نه» گفت و همين جاذبه ملي، همه چيني ها از جمله تايواني ها را به گرد او جمع كرده است. پوتين نيز دارد سريعاً همين راه مي رود.
حرف هايي كه آمريكايي ها نشنيده بودند
سه شنبه شب، آمريكايي ها از تلويزيون هاي خود مطالبي را شنيدند كه قبلاً سابقه نداشت. اين جملات سخت، از دهان جورج گالووي نماينده پارلمان انگلستان كه در جلسه سناي آمريكا حضور يافته بود تا اتهامات چند سناتور آمريكايي را رد كند بيرون آمد و عيناً پخش شد. گالووي صريحاً گفت: متهم كردن اين و آن بر پايه اسناد ساختگي و مجعول دولت دست نشانده آمريكا در عراق، تنها نشانه آن است كه مي خواهيد شكست سياست دولتتان در قبال عراق را از ديد جهانيان پنهان كنيد. شما مي خواهيد با اين كارها توجه جهانيان را از جناياتي كه در عراق در پي تعرض نظامي شما و اشغال اين كشور اتفاق افتاد برگيريد. شما سناتورها بوديد كه برنامه بوش داير بر حمله به عراق را تصويب كرديد و در نتيجه شريك جرم او هستيد. شما به دست دولت فعلي بغداد براي ديگران و مخصوصاً منتقدين اشغال نظامي عراق در عصر سازمان ملل پرونده سازي كرده ايد تا به اين وسيله آنان را از ميدان انتقاد كردن و مخالفت بيرون برانيد. كميسيون فرعي براي رسيدگي به سوءاستفاده از برنامه نفت در برابر غذا كه تنها به ملت عراق و سازمان ملل مربوط است به راه انداخته ايد تا مخالفان سياست خود را متهم و بدنام كنيد.
گالووي از جمله كساني است كه در رديف مقامات ديگري از جمله يك مشاور پوتين و يك رهبر ناسيوناليست هاي روسيه و وزير داخله سابق فرانسه، از سوي كميسيون فرعي امنيت ملي سناي آمريكا متهم به گرفتن رشوه از صدام حسين شده اند و سند اتهام تنها گزارش دولت پس از صدام عراق (دولت موقت) است.

انتشار كتابي از مرحوم شرف خراساني
گروه ادب و هنر: كتاب «بنياد هستي شناختي» اثر نيكلاي هارتمان با ترجمه مرحوم شرف الدين خراساني، از سوي نشر هرمس به بازار كتاب راه  يافته است.
به گزارش همشهري اين اثر كه قرار بود، از سوي استاد خراساني بازبيني و نثر آن روزآمد شود، به دليل درگذشت ناگهاني ايشان ناتمام ماند و ناشر متن ترجمه را عيناً و بدون تغيير در رسم الخط آن انتشار داد.

پاسخ به پرسش پزشكي
گرفتگي ماهيچه
دكتر روزنفلد در پاسخ به اين پرسش كه گرفتگي ماهيچه از چيست؟ گفته است كه عوامل بسيار دارد ازجمله بي نظمي گردش خون، سردي و يا گرمي بيش از حد هوا، ورزش نكردن و بي تحرك ماندن طولاني، تورم و التهاب بافت ها، عوارض جانبي داروهاي مصرفي، كمبود منيزيوم در بدن، بيماري ماهيچه اي، بيماري هاي ويروسي، كمبود ويتامين ها و مسائل سيستم ايمني. دكتر نوع آن را تعيين و درمان را مشخص خواهد كرد.

نگارستان
002634.jpg
۱- صحنه مجلس رستم و كيخسرو
۲- هنرمند: ناشناس
۳- مشخصات اثر: صحنه مجلس رستم و كيخسرو/ آبرنگ و گواش روي كاغذ/ ۲۳در۱۳ سانتي متر/ حدود نيمه قرن سيزدهم هجري قمري
اثر ورقي است از شاهنامه خطي عصر فتحعليشاه قاجار كه اهميت اثر به قدمت آن است.
۴- سبك اثر: مكتب قاجار؛ مكتب قاجار يا پيكر نگاري درباري به تأسي از آثار هنري مغرب زمين، از اواخر قرن ۱۲ هجري (۱۸م) به ايران راه يافت و در عصر فتحعليشاه به اوج رسيد. پيكر آدمي در اين سبك باوقار، جلال و زيبايي خاص به تصوير كشيده مي شد. مردان غالباً با سبيل، ريش بلند، كمرباريك و نگاه خيره و زنان با چهره بيضي، ابروان پيوسته، چشمان سرمه كشيده و انگشتان حنابسته در لباس و محيطي اشرافي و تجملي نقاشي مي شدند.
۵- محل نگهداري اثر: اداره كل موزه هاي بنياد/خزانه

* در ستون نگارستان شماره ۱۴ فروردين ماه (پيرمرد چوپان) در توضيح نام هنرمند اشتباهي صورت گرفته است كه به اين وسيله تصحيح مي شود. تابلو مذكور، چنانكه امضاي آن هم نشان مي دهد، كار آقاي حسن مصور، فرزند حاج حسين مصور الملكي است.

بهارستان
گفت: شبانروزي بيست و چهار ساعت است. در ساعتي هزار بار بمردم و بيست و سه ساعت ديگر را صفت  پديد نيست.
در ذكر ابوالحسن خرقاني - تذكره الاولياي عطار

۳ نمايش برگزيده جشن فرهنگ و هنر در تالار مولوي
ايسنا: نمايش هاي «پيوند خوني» ، «يادداشت هاي يك ديوانه» و «دكتر نون زنش را بيش از مصدق دوست دارد» از فردا در تالار اصلي مولوي اجرا مي شوند.
اين نمايش ها كه در نخستين جشن فرهنگ و هنر دانشجويان سراسر كشور اجرا شده بودند، براساس نظر سنجي كه در تماشاگران آنها صورت گرفته بود و به پيشنهاد و دعوت مهدي مكاري (مديريت جديد تالار موسوي ) از فردا در تالار اصلي مولوي به روي صحنه مي روند.
براساس اين گزارش نمايش «پيوند خوني» نوشته آئول فوگارد و به كارگرداني امير حسين حريري از بيست و نهم تا سي  و يكم خرداد ماه «يادداشت هاي يك ديوانه» نوشته گوگول به كارگرداني رضا مهدي زاده از اول تا سوم خرداد ماه و نمايش «دكتر نون زنش را بيش از مصدق دوست دارد» نوشته و كار جهانگير رمضاني از سوم تا ششم خرداد در تالار اصلي مولوي به روي صحنه مي رود.

جشنواره جشنواره هاي فيلم يادگار گشايش يافت
جشنواره ، جشنواره هاي  فيلم هاي  مستند ميراث  فرهنگي  يادگار ديروز در سينما تك  موزه  هنرهاي  معاصر گشايش  يافت .
برنامه  جشنواره جشنواره هاي  يادگار به  مرور آثار برگزيده  اين  رويداد در سه  دوره  گذشته  اختصاص  دارد.
۲۳ اثر مستند داخلي  به  همراه  سه  فيلم  برگزيده  خارجي  در برنامه  نمايش جشنواره  جشنواره هاي  يادگار گنجانده  شده  است .
فيلم هاي  مستند خوزستان ، ورجم ، پرنيان ، سفالينه ، سده  سوزي ، پاسارگاد، ميراث  كهن ، كاروان ، سقاي  تشنه ، ميلكان  و يكي  داستان پرآب  چشم  از آثار نمايشي  اين  رويداد هنري  هستند.
مدرسه ، گنبد سوم ، پنجره اي  رو به  آفتاب ، خانه ام  روي  تپه ها است ، كاشفان  نفت ، برف هاي  شاهو، كاخ  گلستان ، هه نا سه  سه  رد، تمرين آخر، گزارش  زير خاكي ، نوروز و آخرين  تيرآرش  ديگر آثار ايراني  حاضردر جشنواره  جشنواره هاي  يادگار به  شمار مي رود.
ورساي  ساخته  آلبر لاموريس ، در جستجوي  زمان  گمشده  از اوزكان  آركا و پاريس  در سپيده  دم  ساخته  ژان  ون  درگوگن  و جيمز بلو عناوين  فيلم هاي  مستند خارجي  را تشكيل  مي دهد.
برپايي  نشست هاي  تخصصي  با حضور داوران  سه  دوره  گذشته  جشنواره  فيلم هاي مستند ميراث  فرهنگي  يادگار از ديگر برنامه هاي  جشنواره  جشنواره هاي  يادگار به  شمار مي رود.
نمايش  فيلم هاي  ورساي ، پاريس  در سپيده  زمان ، در جستجوي  زمان گمشده ، خوزستان ، ورجم ، پرنيان ، سفالينه ، سده  سوزي ، پاسارگاد، ميراث  كهن ، كاروان  به  همراه  نشست  تخصص  هيات  داوران  در برنامه  نخستين روز جشنواره  جشنواره هاي  يادگار جاي  گرفته  است .
جشنواره  جشنواره هاي  يادگار تا سوم  خردادماه  ادامه  دارد.

برگي از تاريخ
جنگ سرد ايران و انگلستان
۱۹ مه در طول تاريخ شاهد رويدادهاي متعدد بود كه برخي از آنها از اين قرار است: در سال ۵۲۶ ميلادي در انتاكيه شام (واقع در سوريه آن زمان و تركيه امروز) زلزله شديدي روي داد و بيش از ۲۵۰ هزار تن را كشت. در سال ۱۵۰۶ (۲۰ مه) كريستف كلمب كه راه استيلاي اروپايي ها بر قاره آمريكا را باز كرد در اسپانيا درگذشت. در سال ۱۵۳۶ هنري هشتم پادشاه انگلستان به جاي طلاق دادن كه در آيين كاتوليك منع مذهبي داشت، همسر دوم خود «آن بولين» را به جلاد سپرد تا گردن زده شود. در سال ۱۶۴۹ قانون مشترك المنافع شدن انگلستان به تصويب پارلمان اين كشور رسيد. در سال ۱۷۹۹ (۲۰ مه) بالزاك، روزنامه نگار و نويسنده شهير فرانسوي و يكي از مبتكران رئاليسم در ادبيات، به دنيا آمد. در سال ۱۹۲۷ (۲۰ مه) «چارلز ليندبرگ» هوانورد آمريكايي در ميان استقبال بيش از يكصد هزار تن، پس از ۲۷ ساعت پرواز و پيمودن عرض اقيانوس اطلس در پاريس فرود آمد. در همين روز از همين سال (۱۹۲۷) دولت انگلستان طبق قرار داد جده، استقلال كشور سعودي را به رسميت شناخت. در سال ۲۰۰۴ ژنرال پاول وزير امورخارجه وقت آمريكا از اين كه پيش از حمله نظامي به عراق، از تريبون شوراي امنيت سازمان ملل گفته بود كه عراق داراي سلاح كشتار جمعي است عذرخواهي كرد و گفت كه مأموران اطلاعاتي او را گمراه كرده بودند. در همين روز و همين سال سناتور «بايدن» از حزب دمكرات آمريكا اعلام كرد: با اين كه گزارش هاي احمد چلبي درباره اوضاع عراق همه اش نادرست از آب درآمد، او هنوز ماهانه چهارصد هزار دلار از دولت ما (آمريكا) حقوق مي گيرد.
و اينك برگي از تاريخ: ۱۹ ماه مه سال ۱۹۵۱ (۱۳۳۰ هجري) دولت وقت آمريكا تحت فشار شديد انگلستان اعلام كرد شركت هاي نفتي آمريكا در شرايط موجود كه اختلاف ايران و انگلستان بر سر نفت ادامه دارد مايل به مشاركت در فعاليت هاي نفتي ايران ازجمله بستن قرارداد خريد نيستند. اين اعلاميه غير منتظره كه در پي ديدار يك هيأت انگليسي از واشنگتن صادر شده بود دولت وقت ايران را متوجه فروش نفت خود به كشورهاي كوچكتر نظير ايتاليا ساخت كه عملي هم نشد. دولت انگلستان كه عامل بزرگي در بازارهاي نفت بود اخطار كرده بود كه نمي گذارد نفت ايران صادر شود. مي دانيم كه در چنين روزهايي در سال ۱۳۳۰ (۱۹۵۱) جنگ نطق و مصاحبه ميان ايران و انگلستان به اوج خود رسيده بود. مقامات دولت انگلستان اقدام دولت ايران در ملي كردن صنعت نفت خود را خلاف موازين بين المللي اعلام مي كردند. در برابر آنان، دولت وقت ايران ضمن تفسير عبارت حقوقي «حاكميت ملي» تأكيد مي كرد كه عمل ايران در اين چارچوب بوده و از اختيارات دولت و حق ملت ايران است. اين جنگ سرد تا زمان براندازي ۲۸ مرداد ادامه داشت.
www.iranianshistoryonthisday.com

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


داستانك
دردسر
اولين عروسكي كه به او دادند بچه اش بود. هنوز بچه بود كه پدرش شوهرش داد و يك نانخور كم شد.
چند ماه بعد شوهرش زن ديگري مثل او گرفت كه به آن ديگري هم عروسكي بدهد و او را با عروسكش فرستاد خانه پدرش. اولش خوشحال شد مي توانست با عروسكش تنها باشد.
حالا عروسكش شده دردسر. شيرش كفايتش نمي كند. غذايش را كه براي خودش هم كم است بايد با او نصف كند.
پوران حجت انصاري

گشتي در دنياي خبرها
اخراج وزير
مالاوي: رئيس جمهور مالاوي، وزير آموزش و پرورش اين كشور را به جرم استفاده از منابع مالي دولت جهت برگزاري مراسم ازدواج خود از كار بركنار كرد.
چندي پيش اين وزير از پولي كه براي كمك به مدارس اختصاص يافته بود برداشت غيرقانوني كرد و با اين پول، يك جشن عروسي باشكوه در گرانترين هتل اين كشور برگزار نمود.
پس از اينكه رئيس جمهور مطلع شد كه وزير با پول دولت، ۳۰۰ نفر را به جشن عروسي خود دعوت كرده و هزينه برگزاري آن بالغ بر ۱۶۰۰ دلار شده است، بلافاصله حكم اخراج او را صادر كرد.
چاي و انگليسي ها
لندن: در گذشته مردم انگليس پيوندي ناگسستني با چاي داشتند و مصرف چند فنجان چاي در طول روز را هرگز فراموش نمي كردند.
اما آمار اخير نشان مي دهد كه مصرف چاي در اين كشور كاهش يافته و مردم به مصرف نوشيدني هاي ديگر روي آورده اند.
در سال ،۱۹۹۹ ارزش بازار چاي در انگليس ۷۰۷ ميليون پوند بود كه اين رقم در سال ۲۰۰۴ به ۶۲۳ ميليون پوند كاهش يافت.
همچنين طي دو سال اخير ميزان فروش چاي كيسه اي در اين كشور ۱۶ درصد كاهش يافته است. در حال حاضر ۸۰ درصد مردم انگليس چاي مي نوشند كه اين رقم براي افراد ۶۵ سال بالاتر ۸۵ درصد است.
اما آنچه باعث نگراني توليدكنندگان چاي در اين كشور شده كاهش گرايش نسل جوان به چاي است به طوري كه در حال حاضر تنها ۷۲ درصد افراد ۱۵ تا ۲۴ سال در انگليس چاي مي نوشند.
قول مدير مدرسه
واشنگتن: مدير يك مدرسه در آمريكا در ابتداي سال تحصيلي گذشته به دانش آموزان قول داد اگر به جاي يك كتاب، به مطالعه دو كتاب بپردازند در پايان سال، اقدام به بوسيدن يك قورباغه خواهد كرد.
از قضا دانش آموزان سال اول دبستان بيش از ميزان تعيين شده به مطالعه پرداختند و مدير مدرسه هم به قول خود عمل كرد و در حاليكه، قورباغه را در دست گرفته بود اين حيوان را بوسيد.
گوساله هاي سه قلو
داكوتاي شمالي: احتمال اينكه يك گاو، سه قلو به دنيا بياورد يك در ۱۰۵ هزار است. اما ديروز يك گاو در آمريكا سه قلو زاييد.
هر يك از سه گوساله در بدو تولد در حدود ۲۰ كيلوگرم وزن داشتند كه صاحب آن مجبور است با شيشه به دو گوساله شير بدهد چون شير مادر براي تغذيه هر سه گوساله كافي نيست.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۲۶ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۷ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۶ دقيقه

بر ديوار نگارخانه ها
*نگارخانه مهر: نمايشگاه عكس آثار تاريخي _ فرهنگي ابراهيم خادم بيات / تا ۴ خرداد / خيابان نواب، كميل شرقي، فرهنگسراي انقلاب / تلفن: ۹-۵۴۱۹۰۵۷
*نگارخانه نوا: نمايشگاه نقاشي پشت شيشه آثار هنرمندان دوران قاجاريه تا به امروز به مناسبت هفته ميراث /
*نگارخانه دريابيگي: نمايشگاه نقاشي سالومه حسابي / ۳۰ ارديبهشت تا ۴ خرداد/ شهرك غرب، فاز ،۳ خيابان دوم، پلاك ۱۱۶۵/ تلفن: ۸۰۸۳۳۲۷
*نگارخانه هنر: نمايشگاه گروهي نقاشي به مناسبت روز جهاني موزه / تا ۲۹ ارديبهشت / كريمخان، ويلا، نبش ورشو، پلاك ۳۶ ، مركز سازمانهاي غيردولتي شهرداري منطقه ۶
*نگارخانه نقش جهان: نمايشگاه نقاشي محمدرضا شريفي / ۶ تا ۱۱ خرداد/ نياوران، مژده، زماني، محمودي ،۲ پلاك ۵۹/ تلفن: ۲۷۱۶۲۲۰
*نگارخانه گوهر تنديس: نمايشگاه سنگها و نقشهاي محمد نگيني/ تا ۵ خرداد/ پاسداران، روبروي بوستان سوم، پلاك ۱۸۴/ تلفن: ۲۵۸۱۱۶۲
*گالري والي: نمايشگاه نقاشي و كلاژ پريسا ياورزاده/ ۲۹ ارديبهشت تا سوم خرداد/ ميدان ونك، خيابان خدامي، پلاك ۸۶/ تلفن: ۸۰۴۷۶۹۸
*گالري باران: نمايشگاه گروهي نقاشي / تا ۳۰ ارديبهشت / دركه، خيابان احمدپور، نبش كوچه غزال، شماره ۷/ تلفن: ۲۴۰۷۷۷۲
*نگارخانه شيوا: نمايشگاه نقاشي پيشگامان معاصر ايران/ اول تا ۵ خرداد/ خيابان مطهري، روبروي جم، شماره ۱/۲۲۱/ تلفن: ۸۷۳۰۸۶۴
*گالري  آريا: نمايشگاه نقاشي ايمان افسريان/ ۳۱ ارديبهشت تا ۵ خرداد/ ولي عصر، بالاتر از سه راه بهشتي، كوي زرين، پلاك ۱۱

گل و گياه
سنبل
002631.jpg
نام علمي: Hyacinthus Orientalis
خانواده: LILIACEAE
گياه پيازي كه اغلب جهت استفاده از گل آن در ايام نوروز، پيش رس مي شود و در رنگهاي بنفش، آبي، صورتي و سفيد وجود دارد.
نيازها: مكان باز و آفتابي يا نيم سايه و خاك سبك كه داراي زهكش خوب باشد. از اوايل آبان ماه مي توان پياز سالم گياه را در خاك يا سنگريزه و يا ظرف شيشه اي مخصوص كاشت. در صورت استفاده از سنگريزه و يا ظرف شيشه اي محتوي آب، سطح آب بايد ۲-۱ ميليمتر پايين تر از جسم پياز باشد تا سبب پوسيدگي آن نگردد. براي ريشه دهي گذراندن يك دوره چند هفته اي در مكان خنك و تاريك با دمايي حدود ۹ درجه سانتيگراد الزامي است. زماني كه ريشه ها ظاهر و ساقه در راس پياز نمايان شد، بتدريج دما و نور را افزايش داده و پس از ظهور كامل برگها گياه را در دما و نور معمولي محيط قرار مي دهند. ريشه هاي توليدشده نبايد بدون آب باقي بمانند.
ازدياد: از طريق جوانه هاي كنار پياز مادري در آخر تابستان يا اول پاييز امكان پذير است.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
داستانك
دنياي خبرها
ساعات شرعي
برديوارنگارحانه ها
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |