پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
مجلس تصويب كرد
افزايش ۲۰ درصدي حق جذب همه
مستخدمين آموزش و پرورش
گروه سياسي: با اصلاح جز يك بند (ح) و الحاق بند (د) به تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۸۴ كه با دو فوريت به تصويب مجلس رسيد، حق جذب همه مستخدمين آموزش و پرورش ۲۰ درصد افزايش يافت. همچنين در جلسه علني ديروز مجلس شوراي اسلامي شور اول كليات لايحه نظارت بر سارقان سابقه دار نيز تصويب شد. در صورت تصويب نهايي از سوي مجلس براساس ماده واحده اين لايحه نيروي انتظامي مجازات سارقان سابقه داري كه دوران محكوميت خود را سپري نموده و از زندان آزاد شدند و احتمال ارتكاب مجدد سرقت يا ساير جرايم از سوي آنان تصور مي رود تحت نظارت و مراقبت لازم قرار دهد. ناطقين ديروز نشست علني مجلس، نمايندگان نهاوند، مرودشت و ارسنجان، مباركه و اصفهان بودند كه پيرامون مشكلات عمومي كشور،  مسائل بين المللي و مشكلات خاص حوزه انتخابيه خود مطالبي را مطرح نمودند.

توسط حجت الاسلام علي رازيني
مزاياي قانون جديد ديوان عدالت اداري تشريح شد
002598.jpg
گروه اجتماعي - زهرا رفيعي: رئيس ديوان عدالت اداري در آستانه مطرح شدن لايحه قانون جديد ديوان در مجلس، محاسن قانون جديد و تأثير آن بر حقوق شهروندي را اعلام كرد.
حجت الاسلام علي رازيني رئيس ديوان عدالت اداري در مورد لايحه قانون جديد گفت: در قانون جديد ديوان عدالت اداري همچون ديوان عالي كشور داراي شعب تشخيص خواهند شد. اين شعب با حضور ۵ قاضي باتجربه بيش از ۱۵ سال پرونده ها را رسيدگي خواهند كرد.
وي با اشاره به اينكه در قانون جديد بحث اعاده دادرسي پيش بيني شده است،گفت: در سيستم قبلي اگر دادگاه نسبت به پرونده اي حكم قطعي صادر مي كرد و بعد از صدور حكم مدرك جديدي ارائه مي شد تأثيري در رأي نداشت ولي در صورت تصويب لايحه قانون جديد افراد مي توانند با در دست داشتن مدرك مؤثر پرونده هاي مختومه را بار ديگر به جريان بيندازند.
حجت الاسلام علي رازيني با اشاره به اصلاح دخالت فرد ثالث در پرونده هاي مرتبط با خود گفت: در قانون فعلي فرد ثالث كه به نوعي در پرونده دخيل بود اجازه دخالت در رسيدگي را نداشت با اصلاح اين موضوع در قانون جديد مقررات مربوط به ورود اعتراض شخص ثالث در پرونده باز شده است.
وي با اشاره به اهميت توجه به ضمانت اجراي احكام دادگاه هاي ديوان گفت: در قانون فعلي فقط اعمال ماده ۲۱ كه انفصال از خدمت را شامل مي شود به عنوان ابزار تنبيهي در جهت استنكاف مسئولان دولتي از حكم ديوان مشخص شده كه اين مورد نيز طي ۱۰ سال گذشته اعمال نشده است. در قانون جديد ديوان عدالت اداري براي اجراي احكام قضات دايره اجراي احكام پيش بيني شده است.
رئيس ديوان عدالت اداري يكي از وظايف ديوان را رسيدگي به شكايات مردم از مسئولان ادارات دولتي دانست و گفت: ابطال آيين  نامه ها و بخشنامه هاي ادارات كه خلاف شرع، قانون اساسي و ساير قوانين موضوعه است از ديگر وظايف ديوان عدالت اداري است. هر فردي مي تواند درخواست ابطال بخشنامه اي را كه از سوي ادارات دولتي صادر شده است، بكند. براساس تفسير شوراي نگهبان ديوان تنها مي تواند در مورد مصوبات سازمان ها و مراجع قوه مجريه اعمال نظر كند و اين اختيار شامل قواي مقننه و قضاييه نمي شود. اصل ۱۷۰ قانون اساسي به ديوان عدالت اداري اجازه داده كه اگر مسئولان تصميمي اتخاذ كردند كه مغاير با قانون اساسي يا خارج از اختيارات آنها بود اين تصميمات را ابطال كند. اين گونه تصميمات و بخشنامه ها نيز در هيأت عمومي ديوان انجام مي شود.
وي در پاسخ به سؤالي در مورد اطاله دادرسي گفت: متوسط زمان رسيدگي به پرونده ها در ديوان هم اكنون ۵/۲ تا ۳ سال در دادگاههاي بدوي و ۲ سال در دادگاههاي تجديد نظر است. با تخصيص اعتبارات از سوي رئيس قوه قضائيه ميزان ساعات كاري ديوان افزايش يافت و در نتيجه تاكنون ۹۹ درصد از پرونده هاي قبل از سال ۸۱ به پايان رسيده است.
وي با اشاره به اينكه هم  اكنون ۹ هزار پرونده در ماه در ديوان رسيدگي مي شود گفت: تلاش قضات ديوان عدالت اداري بر اين است كه پرونده ها ظرف مدت ۶ ماه به رأي دادگاه بدوي برسند.

همزمان با روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي
۱۰ نشان ايثار به اسطوره هاي مقاومت تقديم مي شود
002607.jpg
گروه اجتماعي: به مناسبت گراميداشت روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي، مراسم جشني با حضور حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري اسلامي و مقامات لشكري و كشوري روز سوم خرداد ماه در سالن اجلاس سران برگزار مي شود.
به گزارش اداره كل روابط عمومي و بين الملل بنياد شهيد و امور ايثارگران، در اين مراسم كه با شركت خانواده هاي معظم شاهد،  جانبازان، آزادگان، ايثارگران و چهره هاي شاخص علمي، فرهنگي و هنري كشور انجام مي شود، ۱۰ تن از ايثارگران از سوي رئيس جمهوري نشان ايثار دريافت مي كنند.
تجليل همزمان از ۸ هزار شهيد جاويدالاثر، تقدير از خانواده هاي ۳ شهيد به بالا، ۲ شهيد و يك جانباز، ۲ شهيد تنها فرزند ذكور خانواده و قدرداني از فرماندهان ارشد و جانبازان و خانواده هاي شهداي عمليات بيت المقدس، مهمترين برنامه هاي اين همايش است.
همزمان با برگزاري جشن ملي پيروزي در تهران،  مراسم مشابهي در سراسر كشور با مشاركت گروه هاي مردمي و دستگاه هاي دولتي اجرا خواهد شد كه ازجمله مي توان به جشن ملي پيروزي در خرمشهر قهرمان اشاره كرد كه با حضور مردم مقاوم اين شهر و مسئولين  لشكري و كشوري برگزار مي شود.
گفتني است، نامگذاري روز سوم خرداد به عنوان روز ملي مقاومت، ايثار و پيروزي به پيشنهاد بنياد شهيد و امور ايثارگران و تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي صورت گرفت.

در آستانه «هفته بدون دخانيات» اعلام شد
مصرف سيگار، علت ۵ ميليون مرگ در سال
002595.jpg
گروه اجتماعي، مريم غفاري: مصرف سيگار، علت تقريباً ۵ ميليون مرگ در سال مي باشد كه براساس، آخرين برآوردهاي انجام شده از ميان نزديك به ۴ ميليون مرد و يك ميليون زني كه فوت شده اند، دو ميليون و ۳۸۰ هزار نفر در كشورهاي در حال توسعه بوده و قبل از سن ۷۰ سالگي فوت كرده اند و ۲۸ سال از حيات خود را از دست داده اند.در صورتي كه مداخلات اثربخش به صورت فوري و گسترده مورد استفاده قرار نگيرد، ضايعات مربوط به مصرف سيگار در خلال ۲۰ سال آينده دو برابر خواهد شد.
انجمن مبارزه با استعمال دخانيات ايران هشدار داد: مصرف سيگار طي سال گذشته در ايران به ۳ برابر افزايش يافته  و روزانه ۱۰ ميليون بسته سيگار در كشور دود مي شود و ۴ ميليارد تومان هزينه مصرف اين تعداد سيگار است.
همچنين، نزديك به ۸ ميليارد تومان در روز صرف مسايل و مشكلات بهداشتي و درماني ناشي از مصرف سيگار در كشور مي شود و نزديك به ۵ ميليون نفر از دختران و پسران ۱۷-۱۱ ساله در كشور سيگار مصرف مي كنند.
براساس آخرين گزارش سازمان جهاني بهداشت، مصرف كلي دخانيات رو به افزايش است. در صورتي كه شيوع جهاني استعمال دخانيات بدون تغيير باقي بماند، انتظار مي رود تعداد سيگاري هاي حاضر در جهان كه در حال حاضر به ۳/۱ ميليارد نفر مي رسد، تا سال ۲۰۲۵ به ۷/۱ ميليارد نفر افزايش يابد.
اين گزارش حاكي است،  روند جهاني شدن همه گيري استعمال دخانيات حتي مي تواند سبب تضعيف بهترين برنامه هاي ملي كنترل و مراقبت گردد. اين همه گيري به واسطه تركيب پيچيده اي از عوامل كه داراي آثار فرامرزي هستند از جمله آزادسازي تجارت، سرمايه گذاري سيستم خارجي و عوامل ديگري چون بازاريابي جهاني، تبليغ، ترويج و حمايت مالي از مصرف سيگار به صورت فراملي و جنبش بين المللي (تجارت سيگار به صورت قاچاق) در حال گسترش و تقويت شدن است.
كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات نخستين معاهده اي است كه گمانه زني هاي مربوط به آن تحت حمايت سازمان جهاني بهداشت انجام شده است و نقطه عطف عمده اي در مقابله با يك عامل مرگ آفرين جهاني عمده است. اين معاهده از عصري نوين در فعاليت هاي جهاني و ملي كنترل سيگار خبر مي دهد و حقوق تمام افراد از نظر برخورداري از استانداردهاي سلامت را مورد تأكيد قرار مي دهد.
براساس اين گزارش رئيس انجمن مبارزه با دخانيات كشور به فارس گفت: پيوستن ايران به كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات با رعايت اصول قانون اساسي و حفظ استقلال كشور انجام مي شود و اصولي از كنوانسيون كه مغاير قوانين كشور باشد فقط با تصويب مجلس و دولت قابليت اجرا دارد.محمدرضا مسجدي افزود: لايحه الحاق ايران به كنوانسيون كنترل دخانيات معروف به كنوانسيون ژنو اكنون در مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده و با ايراداتي از سوي شوراي نگهبان رو به رو شده است؛ نگراني شوراي نگهبان اين است كه احتمالاً برخي اصول كنوانسيون ژنو ممكن است در زمينه قيمتها، جرايم، مالياتها، اعمال محدوديتها با اصول قانون اساسي مغايرت داشته باشد.
وي اضافه كرد: روال معمول در پذيرش چنين كنوانسيونهايي اين است كه كشورها كليات معاهده ها را مي پذيرند و در صورتي كه اصول جزيي اين معاهده ها با قوانين كشورها مغايرت داشته باشد پس از بررسي قواي مجريه و مقننه در مورد پذيرش يا رد آن تصميم مي گيرند. وي گفت: در حال حاضر، با رايزني هايي كه با شوراي نگهبان مجلس و دولت داريم تلاش مي كنيم با تغيير برخي عبارات اين لايحه نظر شوراي نگهبان را تأمين و مشكلات حقوقي آن را مرتفع كنيم تا بتوانيم هر چه زودتر به اين كنوانسيون بپيونديم.
مسجدي اضافه كرد: كشور ما جزو پيشتازان تصويب كنوانسيون ژنو بود و حتي به عنوان سخنگوي كشورهاي شرق مديترانه در تصويب اين كنوانسيون نقش فعال داشت اما متأسفانه به علت كندي در تصويب قانون الحاق كشورمان به اين كنوانسيون نتوانستيم جزو ۴۲ كشور اول امضاكننده اين كنوانسيون باشيم.

مدير عامل سازمان تامين اجتماعي:
۸۰ هزار نفر مشمول قانون سخت و زيان آوري شغل شدند
002601.jpg
فارس: در ايران، در بخش هاي سخت و زيان آور كارگران مشمول بازنشستگي با ۲۰ سال سابقه كاري به جاي ۳۰ سال سابقه مي شوند كه تاكنون در مجموع ۸۰ هزار نفر مشمول قانون سخت و زيان آوري شغل قرار گرفته اند.
غلامرضا سليماني، در ديدار با سوماويا، رئيس سازمان بين المللي كار گفت: ساختار تامين اجتماعي در ايران غيردولتي است و هيچ گونه وابستگي بودجه اي به دولت ندارد و كل درآمد آن از محل دريافت حق بيمه تامين مي شود.
وي افزود: در حال حاضر ۲۷ ميليون نفر كه حدود ۴۳ درصد از جمعيت كل كشور است تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي هستند كه با تحت پوشش قرار گرفتن روستاييان كشور تقريبا صد در صد اقشار مردم ايران تحت پوشش تامين اجتماعي هستند.
سوماويا رئيس سازمان بين المللي كار (ILO) نيز در اين ديدار گفت: امنيت شغلي امروزه در حال سست شدن است كه مهمترين حامي كارگران در اين زمينه تامين اجتماعي است.
وي افزود: امروزه متاسفانه ارزشي كه براي نفس كار قائل مي شوند در حال تحليل و كاهش است.
وي در ادامه گفت: در واقع مهمترين برنامه ما هم در همين جهت حركت مي كند كه از چهار عنصر حقوق كارگران، ايجاد كار مناسب، توسعه مراكز اشتغال و ايجاد گفت وگو تشكيل شده است.

جسته ، گريخته
002604.jpg
هرسال ۲۵ ميليون حاملگي ناخواسته
گروه اجتماعي: سالانه ۲۵ ميليون حاملگي ناخواسته از كشورهاي در حال توسعه بجز چين گزارش مي شود.
محققان علوم اجتماعي و جمعيت شناسان به اين نتيجه رسيده اند كه اگر موقعيت و جايگاه زنان در جامعه بهبود يابد، اين مساله تاثير مثبتي در كنترل باروري و كاهش رشد آن خواهد داشت.
آنها در ادامه با بيان اين كه طبق نتايج تحقيقات زنان تحصيلكرده و شاغل فرزندان كمتري دارند، گفته اند: بر اساس تحقيقي كه بر روي دانشجويان دختر دانشگاه علم و صنعت انجام شده است، ۲۸ تن از ۳۰ فرد پاسخ دهنده تمايلي به داشتن فرزند ندارند؛ در حالي كه اين نوع طرز تفكر نسل جوان براي آينده خطر زاست.
سالانه ۱۶ هزار نوزاد ايراني مي ميرند
ايسنا: سالانه ۱۶ هزار نوزاد متولد شده در كشور به دليل عدم آگاهي از نحوه عمل احياي درست و مناسب مي ميرند.
دكتر هادي سمائي در حاشيه كارگاه آموزشي احياي نوزادان با اعلام اين خبر اظهار كرد: اگر متخصصان زنان، اطفال و بيهوشي، عمل احيا و روشهاي انجام آن را در برخورد با نوزادان بياموزند، مي توانيم بگوييم اين ۱۶ هزار نوزاد را از مرگ نجات داده ايم. وي افزود: متاسفانه اگر عمل احياء  به درستي انجام نشود، نوزادان دچار عوارض عصبي، انواع معلوليت ها و حتي مرگ مي شوند.
تسكين سكسكه با يخ و ليمو
ايسنا: يك فوق تخصص گوارش در خصوص تسكين سكسكه گفت: نفس كشيدن در كيسه و گذاشتن يك تكه يخ يا ليمو روي زبان از اقدامات موثر در درمان سكسكه است.  افرادي كه در شب پرخوري مي كنند و يا از نوشابه هاي گازدار استفاده مي كنند و بلع هوا حين صحبت دارند غالبا دچار سكسكه مي شوند.
دكتر ابراهيم درياني رفلاكس (برگشت محتويات اسيد معده به مري) را شايعترين علت سكسكه دانست و افزود: تغيير ناگهاني درجه حرارت معده كه متعاقب خوردن آب سرد و يا چاي داغ و يا كشيدن سيگار حاصل مي شود از علل ديگر سكسكه است. به گفته وي، در ضايعات مغزي، ضربه و تومورهاي مغزي و يا بدنبال بي هوشي ها نيز امكان بروز سكسكه وجود دارد.
تسهيلات مالياتي ويژه جامعه پزشكي اعلام شد
مهر: سازمان نظام پزشكي به منظور ساماندهي موضوع اخذ ماليات از جامعه پزشكي و برقراري عدالت مالياتي تفاهم نامه اي را با سازمان امور مالياتي كشور منعقد كرده كه به موجب آن تسهيلات ويژه اي براي جامعه پزشكي در نظر گرفته شده است.
به موجب اين تفاهم نامه مقرر گرديد ماليات عملكرد سال ۱۳۸۳ مؤدياني كه ماليات سال ۱۳۸۲ آنها از طريق رسيدگي تشخيص و قطعي گرديده است، ۱۰ درصد نسبت به سال ۸۲ افزايش يابد. همچنين مقرر شد اظهار نامه مالياتي ۹۵ درصد از مؤديان بدون رسيدگي مورد قبول واقع شده و تنها پرونده ۵ درصد از افراد به عنوان نمونه مورد رسيدگي قرار خواهد گرفت كه در جلسات رسيدگي به ماليات عملكرد اين گروه نيز نماينده سازمان نظام پزشكي حضور خواهد داشت.
دكتر صدر، رييس كل سازمان نظام پزشكي جمهوري اسلامي ايران افزود: جامعه پزشكي كشور جهت استفاده از تسهيلات ويژه مالياتي مذكور حداكثر تا پايان تير ماه سالجاري فرصت دارند به ادارات مالياتي سراسر كشور مراجعه نموده و اظهار نامه عملكرد مالياتي خود را ارايه نمايند.
۶۰۰ مدرسه كپري همچنان در كشور باقي است
فارس: تا پايان سال جاري تمام مدارس كپري حذف مي شوند.
وزير آموزش و پرورش گفت: مدارس كپري در استان كرمان به دليل زلزله و در استان سيستان و بلوچستان به دليل عدم ارايه آمار دقيق دائر هستند كه بايد تا پايان سال جاري حذف شوند.
اصلاني مدير كل توسعه ، نوسازي و تجهيز مدارس استان تهران در هفتمين جشنواره خيرين مدرسه ساز با تاكيد بر اينكه تراكم فعلي كلاس هاي درس استان تهران ۵۰ نفر در هر كلاس درس است و اين آمار بايد به ۲۰ نفر در كلاس درس كاهش يابد ، گفت : در دو دهه اخير ۲۸ هزار كلاس درس ساخته شده است كه بيش از يك چهارم اين آمار متعلق به نيكوكاران مدرسه ساز است.
نااميدي جوانان تركيه از آينده خود
ايرنا: بيش از ۵۶ درصد جوانان اين كشور از آينده خود نااميدند.
۳۶ درصد از جوانان تركيه از نبود امكانات كاري و بيكاري در وحشت هستند و ۴۷ درصد از آنان بر اين عقيده هستند كه براي يافتن كار، پارتي بازي از شروط اصلي است.طبق نتايج اين گزارش ۷۱ درصد از جوانان تركيه سيگار و ۵۱ درصد از آنها نيز مشروبات الكي مصرف مي كنند.نكته جالب توجه ديگر در اين گزارش بي علاقگي جوانان تركيه به فعاليت هاي فرهنگي و هنري و كتابخواني است.

بدون برگزاري كنكور انجام مي شود
پذيرش دانشجويان ممتاز كارشناسي
دانشگاه تهران در مقطع فوق ليسانس
ايلنا: بر اساس دستورالعمل جديد دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه تهران كه در ۱۷ فروردين ۸۴ به تصويب شوراي تحصيلات تكميلي رسيده، از سال جاري دانشجويان ممتاز مقطع كارشناسي شبانه - روزانه مي  توانند بدون كنكور در همان رشته يا يكي از رشته  هاي مرتبط مقطع كارشناسي ارشد ادامه تحصيل دهند.دكتر سيد جلال زرگر، مدير كل دفتر استعدادهاي درخشان دانشگاه تهران، در مراسم تجليل از برگزيدگان المپيادهاي علمي دانشجويان و دارندگان طرح  هاي برگزيده در ششمين جشنواره جوان خوارزمي در سال ،۸۳ در اين باره گفت: بر اساس اين آيين  نامه جديد كه امسال براي اولين بار به طور آزمايشي اجرا مي  شود، دانشجويان ممتاز بايد ۵/۷ نيم  سال را گذرانده و در هشتمين نيم سال فارغ  التحصيل شوند و معدل ۵/۷ نيم  سال آنها بالاي ۱۷ باشد و جزو ۱۰ درصد برتر رشته خود اعم از روزانه و شبانه باشند، در آن صورت مي  توانند در همان رشته يا يكي از رشته  هاي مرتبط در مقطع كارشناسي ارشد، ادامه تحصيل دهند.

معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران:
بايد امنيت وسايل بازي تأمين شود
گروه اجتماعي:معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران گفت: مديران اماكن تفريحي موظف به رعايت نكات ايمني در تفريحگاه ها و بويژه وسايل بازي كودكان هستند.
محمد سميعي افزود: با افزايش ساعات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل بهار و تابستان، استقبال خانواده ها نيز از امكانات تفريحي در شهربازي ها و پارك ها رشد چشمگيري خواهد داشت. بنابراين صاحبان اين اماكن موظف هستند، نسبت به ايجاد نكات ايمني وسايل تفريحي از ساده ترين وسيله تا بزرگترين امكانات تفريحي نظارت روزانه و كاملي بر تفريحگاه ها داشته باشند.
وي با اشاره به اينكه پيشگيري از بروز حوادث بايد در اولويت اقدامات مديران اماكن تفريحي قرار گيرد، گفت: به دارندگان مراكز تفريحي توصيه مي كنم نسبت به ايمني وسايل تفريحي و حصارهاي اطراف آنها، تابلو و كابل هاي برق كوشا باشند. همچنين با نظارت كامل بر پايه هاي چراغ ها، سيم كشي و تجهيز مراكز تفريحي اطمينان حاصل كنند.
معاون عملياتي سازمان آتش نشاني تهران خاطرنشان كرد: تنها كسب درآمد ازسوي صاحبان مراكز تفريحي ملاك نيست، بلكه توجه به امنيت جان مردم نيز مساله مهمي است كه نبايد مورد بي توجهي اين افراد و مسئولان قرار گيرد.

سوم خرداد روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري شد
گروه علمي فرهنگي: شوراي عالي انقلاب فرهنگي در جلسه اي كه با حضور سيدمحمد خاتمي رئيس جمهوري برگزار شد، سوم خرداد را روز مقاومت و ايثار و پيروزي نامگذاري كرد.
به گزارش خبرنگار همشهري، شوراي عالي انقلاب فرهنگي به پيشنهاد شوراي فرهنگ عمومي، سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر را به عنوان روز مقاومت، ايثار و پيروزي نامگذاري كرد.

ايلام كمترين اماكن مذهبي را دارد
گروه اجتماعي: آخرين آمارگيري از اماكن ديني و مذهبي نشان داد بيشترين مكان هاي ديني در استان هاي خراسان، مازندران و اصفهان بوده و كمترين اماكن ديني هم درشهر ايلام واقع شده است.
به گزارش ايرنا، سازمان اوقاف و امور خيريه، نخستين طرح آمارگيري از اماكن ديني- مذهبي را مطابق با استانداردهاي مركز آمار ايران اجرا كرد.
اين طرح با هدف جمع آوري اطلاعات لازم براي برنامه ريزي و در راستاي سياست تمركززدايي مركز آمار ايران توسط سازمان اوقاف و امور خيريه و با نظارت مركز آمار ايران از سال گذشته انجام شد.
نتايج اجراي اين طرح نشان مي دهد كه در سال ۱۳۸۲ تعداد هشت هزار و ۱۰۸ مكان مذهبي در سطح كشور در زمينه ارائه خدمات ديني و مذهبي فعاليت داشتند و بيشترين سهم را از لحاظ تعداد اماكن ديني استان هاي خراسان، مازندران و اصفهان داشته اند.
همچنين استان ايلام با تعداد ۲۱۲ مكان مذهبي كمترين تعداد اماكن ديني را داراست.

نپرداختن مهريه، علت حضور يك سوم
از محكومين مالي در زندان هاي تهران
مهر: سه هزار محكوم مالي در زندانهاي استان تهران نگهداري مي شوند كه در حدود بيش از هزار محكوم مالي به دليل عدم پرداخت مهريه در زندانهاي استان تهران به سر مي برند .
محمود سالاركيا معاون دادستان در امور زندان ها گفت: از مجموع ۲۳ هزار مددجوي استان تهران ۳ هزار محكوم مالي در زندانها نگهداري مي شوند و اكثر محكومان ديگر به دليل جرايم مواد مخدر و سرقت در زندانها به سر مي برند .
وي افزود : محكوماني كه به دليل عدم پرداخت مهريه در زندان به سر مي برند در صورتي كه حاضر به پرداخت مهريه به صورت اقساط نشوند بايد در زندان بمانند.
معاون دادستان در امور زندانها خاطرنشان كرد : مرداني هستند كه به هيچ عنوان حتي به صورت اقساط حاضر به پرداخت مهريه همسر خود نيستند و طبق قانون، راهي زندان مي شوند تا شايد زندان حربه مناسبي براي پذيرش و موافقت آنان براي پرداخت مهريه باشد.

عارضه سرگيجه را بيشتر بشناسيد
ايسنا: شايعترين شرايطي كه مي تواند موجب بروز حالت سرگيجه شوند، شامل: بالا رفتن سن، كه مي تواند احساس خفيفي از سرگيجه در صورت وجود كم خوني بروز كند، كاهش گلبولهاي قرمز خون، گرماي زيادي بدن كه ممكن است منجر به غش كردن فرد شود، مشكلات قلبي كه در اين حالت قلب ضعيف شده و نمي تواند خون كافي را به مغز پمپاژ كند، مصرف مواد مخدر و الكل ، ترس، اضطراب يا فشارهاي رواني، مشكلات گوش داخلي، كاهش فشار خون، كاهش قند خون، كاهش اكسيژن و كاهش جريان خون به مغز به ويژه در بيماراني با سابقه سكته، مصرف داروهاي مخصوص درمان فشار خون بالا يا بيماريهاي كرونري- عروقي ، عفونت ها و اختلالات سيستم اعصاب، پاركيسنون، ام اس يا تومورهاي مغزي، حالت خاص رواني مانند افسردگي و اضطراب هستند. در برخي موارد هم ممكن است هيچ علتي نداشته باشد.
تشخيص علائم سرگيجه با مراجعه به سابقه پزشكي فرد و نيز آزمايشهاي جسمي صورت مي گيرد. اين ۲ مرحله كل اقداماتي است كه براي تشخيص كامل سرگيجه ضروري است.
در موارد ديگر آزمايشهاي بيشتري مانند تست قند خون و تست ويژه اشعه ايكس موسوم به الكتروانسفالوگرام صورت مي گيرد.
در صورت طولاني شدن علائم اين اختلال ممكن است افراد مبتلا به خود و يا ديگران به دليل عدم مراقبت و دقت آسيب برسانند.
اما از سويي، اكثر اثرات سوء بلند مدت سرگيجه بستگي به عامل مولد آن دارد كه به طور مثال سرگيجه مربوط به يك تومور مغزي ممكن است منجر به فوت بيمار شود.

دانش آموزان حق تك ماده كردن يك درس
در دو سال متوالي را ندارند
گروه اجتماعي: دانش آموزان نمي توانند براساس تبصره ۲ ماده ۱۸ آيين نامه امتحانات از يك درس در دو سال متوالي از تك ماده استفاده كنند.منوچهر فضلي خاني، مدير كل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي افزود: استفاده از اين ماده مشروط بر آن است كه نمرات دانش آموز درسهاي رياضيات (دوره ابتدايي)، املا، انشا، قرائت و دستور زبان فارسي (دوره هاي ابتدايي و راهنمايي) كمتر از هفت نباشد، مجاز است.شايان ذكر است، مدير كل دفتر آموزش و پرورش راهنمايي تحصيلي اعلام كرد: موضوع فوق با برداشت ناصحيح خبرنگار ايرنا مورخ ۸۴‎/۲‎/۲۷ در صفحه ۶ به چاپ رسيد كه بدين وسيله اصلاح مي گردد.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |