پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
كارشناسان هشدار دادند
دو سوم نرم افزارهاي جهان جعلي مي شوند
002583.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: نتايج يك تحقيق حاكي از گسترش نرم افزارهاي سرقتي و جعلي در سراسر جهان است. براساس اين تحقيق، كارشناسان حوزه كامپيوتر پيش بيني مي كنند تا ۵ سال آينده، دو سوم نرم افزارهاي استفاده شده توسط كاربران كامپيوتر در سراسر جهان، نرم افزارهاي سرقتي و تقلبي باشد، در حالي كه هم اكنون يك سوم نرم افزارهاي به كار رفته سرقتي مي باشند.
گفته مي شود، گسترش استفاده از اينترنت در بين مردم جهان عامل اصلي افزايش نرم افزارهاي جعلي مي باشد. همچنين اين كارشناسان پيش بيني مي كنند تا ۵ سال آينده، مردم جهان بيش از ۳۰۰ ميليارد دلار صرف خريد نرم افزار خواهند كرد كه ۲۰۰ ميليون صرف خريد نرم افزارهاي جعلي خواهد شد.
يكي از اين كارشناسان مي گويد: با توجه به گسترش استفاده از اينترنت، پتانسيل بيشتري براي عرضه نرم افزارهاي جعلي به وجود خواهد آمد به ويژه اين كه خطوط پرسرعت اينترنت در حال گسترش مي باشد و كار را براي توليدكنندگان نرم افزارهاي جعلي آسان مي كند.
در سال گذشته ميلادي، يك سوم نرم افزارهاي استفاده شده در كامپيوترهاي جهان، نرم افزارهاي جعلي و سرقتي بود كه نيمي از اين نرم افزارها در آمريكا، كانادا و اتحاديه اروپا به چشم مي خورد.
با آن كه ميزان گسترش نرم افزارهاي سرقتي در جهان در سال ،۲۰۰۴ با يك درصد كاهش به ۳۵ درصد رسيد اما ارزش آن افزايش يافت.
در سال ،۲۰۰۳ ارزش نرم افزارهاي سرقتي در حدود ۸/۲۸ ميليارد دلار بود اما سال گذشته اين رقم به ۷/۳۲ ميليارد دلار افزايش يافت.
در سال گذشته ميلادي، ميزان گسترش نرم افزارهاي تقلبي در اروپا، خاورميانه و آفريقا دو درصد كاهش يافت و به ۳۹ درصد رسيد اما ارزش آن با ۳ ميليارد دلار افزايش بالغ بر ۷/۱۵ ميليارد دلار شد. در قاره اروپا اين رقم با ۲ درصد كاهش به ۳۵ درصد رسيد در حالي كه در آمريكاي لاتين ۳ درصد افزايش داشت و اين رقم در آسيا بدون تغيير در حدود ۵۳ درصد باقي ماند.
اما در قاره اروپا، كشور فرانسه صاحب بيشترين نرم افزار تقلبي با ۴۵ درصد بود.
كارشناسان در پايان تحقيق خود اعلام كرده اند، كاهش ۱۰ درصدي گسترش نرم افزارهاي تقلبي در جهان باعث ايجاد ۵/۱ ميليون شغل جديد، افزايش ۶۴ ميليارد دلار درآمد مالياتي و ۴۰۰ ميليارد دلار رشد اقتصادي در سراسر جهان خواهد شد.

شايعه پراكني در ادارات با IM
002592.jpg
گروه دانش: از هر ۵ انگليسي حداقل يك نفر در محل كار خود به ارسال پيام هاي آني IM مي پردازد كه كارفرمايان هنوز نتوانسته اند با اين پديده مبارزه كنند و يا آن را قانونمند نمايند.
نتايج يك نظر سنجي كه اخيراً انجام شده حاكي از آن است كه يك چهارم اين افراد ارسال IM را بهترين راه براي انتشار شايعه در محل كار خود مي دانند. همچنين يك چهارم ديگر از اين كارمندان از طريق IM بر ضد رؤساي خود اطلاعات منتشر كرده و ۱۶ درصد ديگر نيز از اين طريق اطلاعات محرمانه محل كار خود را دريافت و يا ارسال نموده اند.IM در ميان كاربران ۱۸ تا ۲۹ ساله بسيار پرطرفدار است و ۸۰ درصد از افراد اين گروه سني از آن براي چت كردن با دوستان و اعضاي خانواده خود در محل كار استفاده مي كنند.با آنكه IM مي تواند در بردارنده سود براي شركت ها باشد اما بايد مراقب بود كه از طريق آن، ويروس و يا هرزنامه وارد شبكه شركت نشود.همچنين ۶۲ درصد شركت ها اعتراف كردند، تكنولوژي و يا سياست خاصي براي مديريت و يا جلوگيري از اين پديده ندارند.
پيش بيني مي شود كه تا سال ،۲۰۰۶ تعداد IMهاي ارسالي بيش از تعداد نامه هاي الكترونيكي ارسال شده بشود.

گسترش استفاده از لينوكس در كوبا
002586.jpg
گروه دانش: كشور كوبا قصد دارد به تدريج سيستم عامل كامپيوترهاي مراكز دولتي را از ويندوز به لينوكس تبديل كند.
در حال حاضر ۱۵۰۰ دستگاه كامپيوتر مراكز دولتي در كوبا مجهز به سيستم عامل لينوكس شده اند.
با آنكه ۹۰ درصد از كامپيوترهاي جهان از سيستم عامل ويندوز استفاده مي كنند اما برخي از دولت ها و سازمانهاي بزرگ قصد استفاده از سيستم عامل لينوكس را دارند، تا اينكه شايد از مايكروسافت براي استفاده از ويندوز تخفيف بگيرند.

كنسول بازي جديد نينتندو هم معرفي شد
002589.jpg
گروه دانش: در حالي كه طي چند روز اخير دو شركت مايكروسافت و سوني، كنسول هاي بازي جديد خود را به علاقه مندان بازي هاي كامپيوتري در سراسر جهان معرفي كردند، شركت نينتندو كه رقيب سوني و مايكروسافت به شمار مي آيد براي عقب نماندن از اين قافله پرشتاب، روز گذشته كنسول جديد خود را معرفي كرد كه اين كنسول، سال آينده ميلادي به بازار خواهد آمد.
اين كنسول جديد (Revolution) نام دارد كه ترجمه فارسي آن «انقلاب» است. به هر حال در جريان يك كنفرانس مطبوعاتي كوتاه در لس آنجلس،  ساتورو ايواتا، رئيس شركت نينتندو به صورت خلاصه وار كنسول جديد را معرفي كرد و نمونه اي از آن را به خبرنگاران نشان داد. البته وي حاضر نشد مشخصات فني اين كنسول مكعب مستطيل را به صورت شفاف بيان كند.
پيش از اين شركت مايكروسافت كنسول بازي xbox360 و شركت سوني، كنسول بازي playstation را به علاقه مندان معرفي كرده بودند.
نمونه اي كه ايواتا آن را به خبرنگاران نشان داد،  از لحاظ حجم كوچكتر از ساير كنسول ها بود كه هدف نينتندو در آينده، كوچكتر كردن حجم اين كنسول مي باشد. البته هنوز مشخص نيست كه كنسول انقلاب در چه رنگ هايي عرضه مي شود.اين كنسول قادر به اجراي دي وي دي خواهد بود. همچنين سيستم WI-FI در آن نصب شده و حافظه  فلش آن MB ۵۱۲ مي باشد.
رئيس شركت نينتندو در حاشيه معرفي كنسول جديد اعلام كرد، اين شركت در حال همكاري با دو شركت IBM و شركت گرافيكي ATI است تا اين كه گرافيك بازي هاي كنسول جديد بسيار شبيه به تصاوير واقعي باشد.
همچنين در اين مراسم، نسخه جديد كنسول بازي همراه خود را عرضه كرد. اين كنسول جديد كه Gameboy Micro نام دارد،  نسخه پيشرفته كنسول Gameboy به شمار مي آيد كه پائيز امسال توزيع آن آغاز خواهد شد. اين كنسول جديد اندكي بزرگتر از يك ميني ipod است اما دو سوم آن وزن دارد و به راحتي مي توان آن را در جيب شلوار جا داد.

ساخت  گيتار پلاستيكي
بي بي سي:  مهندسان  انگليسي  گيتاري  از جنس  پلاستيك  ساخته اند كه  همه  ويژگي هاي  يك  گيتار چوبي  را در توليد اصوات  موسيقي  دارد.مهندسان  بدنه  اصلي  اين  گيتار را از نوعي  پلي  كربنات  ساخته اند كه  تغيير ميزان  عنصر هيدروژن  در آن  خواص  و سختي  چوب هاي  مختلف  را ايجاد مي كند. پلاستيكي  كه  در ساخت  اين  گيتار به كار رفته  است  برخلاف  پلاستيك هاي  معمولي ، خاصيت  رزونانس  يا تشديد صدا را دارد و به  صدا طنين  مي دهد. اين  نوآوري  مي تواند به  نجات  گونه هاي  نادر درختان  كه  براي  توليد گيتار و برخي  آلات  موسيقي  كاربرد دارند كمك  كند.بدنه  گيتارها معمولا از چوب  درخت  صندل  سرخ  كه  در برزيل  مي  رويد ساخته مي شود.

پرداخت پول براي خواندن روزنامه اينترنتي
گروه دانش: با آن كه روزنامه هاي نيويورك تايمز، دسترسي به برخي از قسمت هاي خود را منوط به دريافت پول از كاربران اينترنت كرده است اما مقامات اين روزنامه مي گويند كه اين اقدام، به معني گسترش آن در بخش هاي ديگر سايت اينترنتي اين روزنامه نمي باشد.
اخيراً اين روزنامه اعلام كرده، كاربراني كه قصد خواندن مطالب ستون نويس هاي اين روزنامه را در سايت اينترنتي آن دارند بايد حق اشتراك بپردازند. اين كاربران بايد براي مطالعه اين ستونها ۵۰ دلار در سال حق اشتراك پرداخت نمايند.
روزانه ۷/۱ ميليون كاربر به سايت اين روزنامه مراجعه كنند در حالي كه تيراژ نسخه چاپي آن ۱/۱ ميليون نسخه مي باشد به همين دليل دريافت حق اشتراك از خوانندگان اينترنتي منبع درآمد قابل توجهي به شمار مي آيد.

بازي هاي ويديويي روي تمام گوشي ها
گروه دانش: يك شركت توليدكننده گوشي هاي تلفن همراه قصد دارد بيشتر تلفن هاي خود را مجهز به قابليت بازيهاي ويديويي نمايد در حالي كه استراتژي اين شركت در گذشته تنها استفاده از يك نوع گوشي مخصوص براي بازيهاي ويديويي بود.اين شركت قرار است در سال جاري ميلادي، ۲۵ ميليون گوشي تلفن هوشمند بفروشد كه گوشي هاي هوشمندي كه قابليت بازيهاي ويديويي دارند در نيمه اول سال ۲۰۰۶ به بازار خواهد آمد.هدف اين شركت در نهايت ايجاد قابليتي است كه با استفاده از آن، صاحب گوشي قادر خواهد بود بازيها را روي كارت حافظه انجام بدهد و بازيهاي مورد نظر را به صورت بي سيم و يا از طريق يك كامپيوتر، دانلود كند.

نوعي فن آوري ويژه تراشه هاي «پنتيوم» در خدمت هكرها
ايرنا: كارشناسان رايانه اي اعلام كردند نوعي فن آوري مورد استفاده در پردازنده هاي «پنتيوم ۴» شركت «اينتل» مي تواند راه نفوذ هكرها به رايانه ها را باز كند.
به گزارش سايت اينترنتي «نيوز.كام» ، فن آوري «هايپرثردينگ» شركت «اينتل» از طريق اجراي دو رشته پردازش در يك پردازنده به صورت همزمان، ميزان كارايي پردازنده را افزايش مي دهد اما همين فن آوري ممكن است توسط هكرها براي بازخواني اطلاعات حساسي نظير كلمات عبور و اسم رمزها از درون حافظه «كش» (Cache) پردازنده، مورد سوء استفاده قرار بگيرد. كارشناسان اعلام كردند هكرها در فرايندي پيچيده ممكن است بتوانند با زير نظر گرفتن زمان يكي از پردازشهاي جاري در حافظه «كش» پردازنده «پنتيوم ۴» يو با استفاده از تكنيكهاي رمزنگاري، دومين فرايند جاري در پردازنده را استنباط كرده و به در حقيقت به در پاي به جا مانده از اطلاعات حساس كاربر دست پيدا كنند.
شركت «اينتل» با تاييد خبر وجود اين مشكل در پردازنده هاي «پنتيوم۴»، ياحتمال سوء استفاده هكرها از فن آوري «هايپرثردينگ» براي ربودن اطلاعات كاربران را بسيار ضعيف دانسته و اعلام كرده است كه كه هكرها روشهاي بسيار ساده تر و سريعتري را براي ربودن اطلاعات در اختيار دارند.
اين شركت در حال همكاري با طراحان سيستم عاملهاي «ويندوز» و «لينوكس» است تا در نگارشهاي بعدي اين سيستم عاملها، امكان سوء استفاده هكرها از فن آوري «هايپرثردينگ» پردازنده هاي «پنتيوم ۴» يرا از بين ببرد.

تلفن
استفاده از تلفن اينترنتي در هواپيما
گروه دانش: يك شركت هواپيمايي اروپايي سيستم تلفن اينترنتي ( voipسيسكو) را در خطوط خود به خدمت گرفت.
اين شركت سومين شركت بزرگ خطوط هوايي اروپا است كه سيستم هاي VOIPسيسكو را براي ارتباطات امور اداري و ۱۴۴هزار و ۴۰۰ كارمند، و اقدامات هوايي پرواز خود مهيا مي كند.
به گزارش ايرنا به نقل از پايگاه اينترنتي ITWORLDهزينه اين طرح چندين ميليون پوند بوده، و انتظار است در مدت دو سال ، هزينه صورت گرفته براي اجراي اين طرح ، به سوددهي برسد. «سان جوس» مدير شركت سيسكو اعلام كرد: تا مارس آينده اين سيستم ها در مقر اين شركت هواپيمايي در لندن، با هشت هزار و ۵۰۰ تلفن اينترنتي، كه تركيبي از نرم افزارهاي مختلف، از جمله مديريت عمليات و كنفرانس از طريق شبكه اينترنت است، مهيا شود.
سيستم جديد جايگزين تلفن موجود مي شود، و از ترمينال ۴ فرودگاه هيترو تا بيرون از لندن را پوشش مي دهد.

نرم افزار
«آفيس ۲۰۰۶» تا سال آينده عرضه مي شود
ايرنا: مايكروسافت اعلام كرد نسخه جديدي از نرم افزار آفيس اين شركت، در سال آينده ميلادي به بازار عرضه خواهد شد.
پايگاه اينترنتي «پي سي ورلد» به نقل از «بيل گيتس» رييس و طراح شركت مايكروسافت اعلام كرد: نسخه جديد نرم افزار پرفروش آفيس، به صورت قطعي سال آينده وارد بازار مي شود.
گيتس افزود: نرم افزار آفيس ،۲۰۰۶ داراي توانايي هاي زيادي، از جمله قابليت گردش كار، مديريت ، برنامه زمان بندي پيشرفته، و اشتراك اسناد و تجارت هوشمند است. مدير پژوهش شركت مايكروسافت نيز اعلام كرد، مشتريان با پرداخت هزينه به روزرساني، يا خريد اين نسخه جديد نرم افزار آفيس ، امكانات زيادي نصيب خود خواهند كرد. قرار است همزمان با عرضه نسخه جديد آفيس، آخرين برنامه ويندوز شركت مايكروسافت نيز ارائه شود.

آنلاين
عرضه نخستين نگارش به روز شده سيستم عامل «تايگر»
گروه دانش: به رغم آنكه مدت زمان كوتاهي از عرضه نگارش جديد سيستم عامل «مك او اس ايكس» شركت «اپل» با نام اختصاري «تايگر» نگذشته، «اپل» نخستين نگارش به روز شده اين سيستم عامل را عرضه كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از سايت اينترنتي «نيوز.كام» ، شركت «اپل» نگارش «مك او ايكس » ۱/۴/۱۰ را كه در حقيقت نگارش به روز شده سيستم عامل «تايگر» است منتشر كرد كه در اين نگارش برخي مشكلات مشاهده شده در «تايگر» برطرف شده است.
«اپل» اعلام كرد در نگارش جديد، برخي ايرادهاي سامانه اشتراك گذاري فايل موجود در اين سيستم عامل اصلاح شده و استفاده از پروتوكول «دي اچ اس پي» براي شبكه هاي بي سيم و همچنين ضبط برخي انواع اطلاعات روي لوح هاي فشرده تسهيل شده است.
نگارش به روز شده سيستم عامل «تايگر» هم اكنون براي افرادي كه اين سيستم عامل را خريداري كرده اند از وب سايت شركت «اپل» قابل دريافت است.
سيستم عامل «تايگر» در مقايسه با سيستم عاملهاي قبلي «اپل» داراي بيش از ۲۰۰ ويژگي جديد است كه از جمله ويژگي هاي آن مي توان به فن آوري جستجوي هارد ديسك «اسپات لايت» اشاره كرد كه كاربران مي توانند به كمك آن، هارد ديسك رايانه خود را به منظور يافتن اسناد، ايميل ها، تصاوير، فايلهاي موسيقي و انواع ديگر فايلها جستجو كنند.

آموزش
نحوه مقابله با ويروس رايانه اي
گروه دانش: شناسايي و ريشه كني ويروس ها و كرم هايي كه براي دزديدن نرم افزارهاي ضدويروسي از روي رايانه شخصي طراحي مي شوند بسيار حائز اهميت است.
به گزارش ايسنا، به گفته  كارشناسان امنيتي شبكه زماني كه كرمي به سيستم شما حمله ور مي شود اولين قدم براي مقابله با آن اين است كه كاملا خونسرد باشيد سپس به آرامي اقدام براي ريشه كن كردن مهاجم را آغاز كنيد.
تقريباً تعداد اندكي از ويروس بلافاصله پس از ورود به سيستم شروع به نابود كردن اطلاعات مي كنند و اكثر آن ها آسيبي نمي رسانند.
در واقع ممكن است خود ويروس هرگز در اين زمينه اقدامي نكند. حال بايد دانست كه وقتي كرمي به سيستم حمله مي كند شما چطور مي توانيد دريابيد كه نرم افزار ضدويروسي شما موفق به شناسايي آن نشده است؟
براي درك اين موضوع ابتدا با بررسي كاركردهاي غيرمعمول بر روي سيستم خود مانند فعاليت غيرموجه هارد درايو يا دسترسي به شبكه كه اين ۲ علامت مي تواند شما را متوجه حمله  ويروس كند كار را شروع كنيد.
همواره اطمينان حاصل كنيد كه نرم افزار ضدويروسي شما به طور خودكار به روز مي شود و اسكن هاي ويروسي را روزانه بر روي سيستم برنامه ريزي مي كند.
برخي طراحان اين نرم افزارها چندين نوبت به روز شدن را در هر روز جهت شناسايي تهديدات جديد در نظر مي گيرند. اگر احتمال مي دهيد كه ممكن است مورد حمله واقع شويد هرگز نسبت به به روز كردن نرم افزارتان و اسكن كردن دستي ويروس ها ترديد نكنيد.
همواره به خاطر داشته باشيد كه نرم افزار امنيتي شما براي اجراي اسكن ها و اجراي برنامه ي به روز شدن آماده است، اما رايانه  شما به طور كلي در آن زمان در حالت standby و يا خاموش است پس شما با يك مشكل روبه رو هستيد.
هرگاه احساس كرديد كه رايانه در تصرف يك ويروس يا كرم است، اما نرم افزار ضدويروسي هنوز نتوانسته آن را شناسايي يا متوقف كند، براي جلوگيري از انتشار آن اقدامات زير را انجام دهيد:
- دوشاخه را از برق بكشيد: ارتباطات فيزيكي خطوط تلفن، كابل هاي شبكه و كارت هاي بي سيمي را قطع كنيد.
اين امر فورا فعاليت ويروس ها و برنامه هاي تراوا را بر روي سيستم شما براي اتصال به ساير رايانه ها و يا آلوده كردن آن ها متوقف كرده و سيستم شما را نيز از حمله  ساير كرم ها در امان نگه خواهد داشت.
- اكنون دو شاخه  ديگري را بكشيد: از باز كردن، بستن و يا ذخيره كردن هر چيزي خودداري كنيد حتي ويندوز را هم خاموش نكنيد و در عوض سيستم را خاموش كنيد. با اين عمل شما فعاليت ويروس ها را براي ايجاد و يا شناسايي هر فايل بيشتر ديگري بر روي درايو سنت متوقف خواهيد كرد.
- از يك ديسك بازياب استفاده كنيد: بهترين برنامه هاي ضدويروسي به شما امكان مي دهد كه از يك فلاپي يا لوح فشرده بازياب استفاده كنيد كه به اين ترتيب شما مي توانيد رايانه را بدون فعال كردن ويروس ها كه در درايو سخت كمين كرده اند روشن كنيد. كنترل دستورالعمل كمك شبكه اي برنامه براي مراحل بعدي نيازمند ايجاد كردن يك ديسك بازياب است و سپس ديسك را امتحان كنيد تا مطمئن شويد كه رايانه در حال طراحي براي راه انداختن برنامه پاك كننده است.

ايران
استان تهران قلب انفورماتيك خاورميانه
ايسنا: استاندار تهران گفت:  طبق برنامه ريزي هاي صورت گرفته استان تهران قلب انفورماتيك و رايانه اي كشور در منطقه خاورميانه خواهد شد.
دكتر علي اكبر رحماني در همايش مجمع عمومي نظام صنفي رايانه اي استان تهران افزود: ۳۰ ماده و بند از ۱۶۱ ماده قانون برنامه چهارم توسعه به احزاب، تشكل هاي غيردولتي و موسات غيرانتفاعي پرداخته است.
وي با اشاره به برگزاري انتخابات نظام صنفي رايانه اي در ۱۰ استان كشور از تشكيل سازمان نظام صنفي رايانه اي خبر داد و هدف از آن را نظم بخشي به ارايه دهندگان خدمات رايانه اي اعم از سخت افزار و نرم افزار،  توليد، توزيع و فناوري خدمات رايانه اي و الكترونيك عنوان كرد و گفت: پشتوانه نظام رايانه اي حمايت از پديدآورندگان نرم افزار، مصوب مجلس در سال ۷۹ و آيين نامه اي دولت در سال ۸۳ است.
رده بندي نهايي تيم هاي برتر مسابقات ربوكاپ آزاد آمريكا
گروه دانش: تيم هاي روبوتيك دانشكده علوم دانشگاه تهران، دانشگاه علم و صنعت ايران، دانشگاه آزاد اسلامي قزوين و دانشگا ه ابن سيناي همدان به مقام هاي برتر ليگ شبيه سازي سه بعدي و دو بعدي روبات هاي فوتباليست مسابقات ربوكاپ آزاد آمريكا دست يافتند.
به گزارش ايسنا، در مسابقات آزاد ربوكاپ ۲۰۰۵ آمريكا، بيش از ۳۰ تيم شامل ۲۰۰ دانشجو و محقق ربوتيك از كشورهاي آمريكا، كانادا، آلمان، ايران، ژاپن، مكزيك، چين و پرتغال، مكزيك و انگلستان به مدت سه روز در بخش هاي مختلف به رقابت پرداختند.
براساس نتايج رسمي اين مسابقات در ليگ شبيه سازي سه بعدي روبات هاي فوتباليست كه از جديدترين بخش هاي مسابقات ربوكاپ است، تيم هاي UTUTD از دانشكده علوم دانشگاه تهران، «كاسپين» از دانشگاه علم و صنعت ايران و MRL از دانشگاه آزاد اسلامي قزوين به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم را به دست آوردند. در بخش شبيه سازي دو بعدي فوتبال روبات ها نيز تيم «ربوسينا» از دانشگا ه ابن سيناي همدان به مقام قهرماني مسابقات ربوكاپ آزاد آمريكا دست يافت.
در ليگ شبيه سازي سه بعدي تيم دانش آموزي «اسپادانا» از دبيرستان استعدادهاي درخشان شهيد اژه اي اصفهان نيز توانست به مقام چهارم دست يابد.
در گزارش قبلي و براساس رده بندي امتيازات نيمه نهايي تيم كاسپين به عنوان تيم اول و تيم دانشگاه تهران به عنوان تيم دوم اعلام شده بود.
پژوهشكده «فناوري هاي نوين پزشكي» جهاد دانشگاهي تاسيس مي شود
ايسنا: پژوهشكده «فناوري هاي نوين پزشكي» جهاد دانشگاهي به منظور استفاده از فناوري  نانو در عرصه پزشكي با راه اندازي مركز تحقيقات نانوبيوتكنولوژي تاسيس مي شود.
به گزارش روابط عمومي جهاد دانشگاهي، دكتر محمد مهدي آخوندي، عضو هيات علمي جهاد دانشگاهي با اعلام اين خبر گفت: به دنبال تدوين برنامه ۱۰ ساله توسعه فناوري هاي نانو، چهار برنامه اصلي ستاد ويژه توسعه فناوري هاي نانو در حوزه هاي «توسعه منابع انساني» ، «تاسيس شبكه زيرساخت آزمايشگاهي» ، «ترويج و تقويت بستر فكري و فرهنگي» و «طرح هاي كوتاه مدت توسعه فناوري هاي نانو» در حال اجراست.
وي با اشاره به برنامه هاي متعدد جهاد دانشگاهي در اين زمينه به انتخاب آزمايشگاه هاي پژوهشكده ابن سيناي جهاد دانشگاهي به عنوان يكي از ده عضو منتخب شبكه زيرساخت آزمايشگاهي پزشكي كشور اشاره كرد و گفت: پژوهشكده ابن سينا با دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي در راه اندازي دوره دكتري تخصصي نانو تكنولوژي همكاري مي كند .
دكتر آخوندي تصويب سه طرح جهاد دانشگاهي در ميان ۸ طرح مصوب وزارت بهداشت درخصوص «استفاده از روشهاي دارورساني نانو در تشخيص و درمان سرطان» در سال ۸۳ را از ديگر اقدامات جهاد دانشگاهي در اين عرصه برشمرد و از طرحهاي «به كارگيري نانو ذرات نقاط كوانتومي در تشخيص زودهنگام دو سرطان شايع تخمدان و پستان در ايران» ، «سنتر نانو ذرات نيمه هادي نقاط كوانتومي، استقرار گروه هاي عامل و كانژوگاسيون آنها به بيومولكولها جهت تشخيص زودهنگام سرطان پروستات» و همچنين «اتصال نانو ذرات مغناطيسي به آنتي بادي هاي منوكلونال و پپتيدها» به  عنوان سه طرح مصوب نام برد.
در اين شب ها مي توانيد يك دنباله دار را در آسمان رصد كنيد
گروه دانش: علاقمندان به نجوم مي توانند در اين شب ها به دور از نور و آلودگي شهرها بعد از غروب آفتاب به سمت جنوب شرق محل سكونت خود توجه كنند و دنباله دار Templ1 ‎/ P ۹ را مشاهده كنند.
به گزارش انجمن نجوم آماتور ايران علاقه مندان مي توانند با استفاده از تلسكوپ هاي كوچك آماتوري و يا مراجعه به مراكز اخترشناسي آماتوري كشور نسبت به رصد اين دنباله دار در صورت فلكي خوشه (سنبله) اقدام كنند.
قدر (روشنايي) اين دنباله دار دراين شبها ۱۰ و به مرور روشن تر و به قدر ۹ مي رسد.
با توجه به شرايط نوري اين جرم آسماني رصد آن با چشم غيرمسلح امكان پذير نيست. اين دنباله دار در سال ۱۸۶۷ ميلادي توسط «ارنست تاتل» در كشور فرانسه كشف شد.
«تاتل» چندين دنباله دار را در طول عمر خود شناسايي كرد. اين دنباله دار هر ۵/۵ سال يكبار به دور خورشيد مي چرخد.
مطلب مهم و مرتبط ديگر به اين خبر برخورد دادن يك دست ساخته بشر توسط سازمان فضايي آمريكا (ناسا) است كه براي اولين بار فضاپيمايي از سري Deep impact به نام Impactor اين مأموريت را انجام مي دهد.
اين برخورد در ساعت ۵/۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۳ تيرماه به وقت ايران براي شناخت بيشتر ما از ماهيت هسته دنباله دارها انجام مي شود.
سال ۱۳۸۴ برخلاف سال هاي گذشته،  با كمترين رخدادهاي شاخص آسماني رو به رو است اما در اين ميان برخي اتفاقات را از جمله حضور همين دنباله دارTempl1 ‎/ P ۹ را نمي توان ناديده گرفت.

كپي رايت
اعلام قوانين جديد مقابله با قاچاق كپي رايت در چين
گروه دانش: چين قوانين جديدي براي مهار كردن قاچاق انبوه كپي رايت هاي شبكه اعلام كرد.
به گزارش سرويس بين الملل ايسنا قوانين جديد در ماه جاري براي اولين بار در اين كشور اعمال مي شود كه بر اساس آن متخلفان انبوه حقوق مالكيت معنوي به روي شبكه جريمه خواهند شد.
طبق اين قوانين ارايه كنندگان خدمات اينترنتي موظف هستند موضوعاتي را كه به حق كپي رايت ساير افراد تجاوز مي كنند حذف كرده و آن ها را به پرداخت جريمه هاي بالاي ۱۰۰ هزار پوند تهديد كنند.
با توجه به رشد سريع كاربران اينترنتي در چين حفاظت از حق مالكيت معنوي بر روي اينترنت در اين كشور بيش از گذشته ضروري و فوري به نظر مي رسد.

يونان  استفاده  از اينترنت  را گسترش  مي دهد
كاستاس  كارامانليس  نخست  وزير يونان   اعلام  كرد كشورش  دسترسي مستقيم  و ارزان  قيمت  شهروندان  يوناني  به  اينترنت  را تضمين  مي كند. نخست  وزير يونان  كه  در مراسمي  به  مناسبت  روز جهاني  مخابرات  سخن  مي گفت  خاطر نشان  كرد ما بايد سريع  اقدام  كنيم  و فاصله  خود با ديگر كشورها را از لحاظ  فناوري هاي  جديد مخابراتي  كم  كنيم .وي  گفت  هدف  ما اين  است  كه  امكان  دسترسي  همه  جوانان  خود را به  ابزارهاي  دانش  جديد فراهم  آوريم .

هواي  مترو تميزتر از هواي  بيرون
پژوهش ها نشان  مي دهد ميزان  آلودگي  هواي  متروي  لندن  بويژه  از نظر ذرات  ريز و گردو غبار بسيار كمتر از هواي  خيابان هاي  اين  شهر است .
پژوهشگران  مي گويند برخلاف  هواي  جاده ها، ذرات  هوا در تونل  قطارهاي  زيرزميني  نسبتاً بزرگتر و بيشتر از جنس  اكسيد آهن  است  درحالي  كه  در هواي  جاده ها ذرات  آلوده  كننده  بسيار ريز و مضر براي  سلامت  هستند. اندازه گيري ها نشان  مي دهد ميزان  آلودگي  هوا در تونل  قطارهاي  زيرزميني  بسيار كمتر از ميزان  مجاز است .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |