پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
بررسي شرايط اقليمي و زراعي سال گذشته در گفت وگو با دكتر كردواني
سال بارش و بركت در ايران
002673.jpg
گروه شهري: در تداوم ترسالي هاي دهه هشتاد، سال گذشته هم سرزمين  ما از ميزان بارش خوب و مطلوبي بهره مند شد و تقريباً در هيچ كدام از مناطق جغرافيايي كشور شاهد بارش خيلي كمتر از حد نرمال نبوديم.
دكتر پرويز كردواني استاد ممتاز دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: امسال ميزان بارش هاي جوي حتي در دشت هاي مركزي و جنوب شرقي ايران نيز مطلوب بود، آنچنانكه پس از چند سال خشكسالي، طراوت و سرسبزي به سيستان هم بازگشت و اكنون شرايط براي كشت و زرع در اين منطقه نيز مناسب شده است.
البته، طي چند سالي كه اين منطقه با خشكسالي روبه رو بود، مردم منطقه به ناچار معيشت خود را تغيير داده و حتي شاهد گسترش پديده قاچاق بوديم. اكنون كه شرايط اقليمي براي انجام فعاليت كشاورزي دوباره مناسب شده است،  اميدواريم دولت هم شرايطي اتخاذ كند كه زيرساخت هاي اقتصاد روستايي و كشاورزي در منطقه از نو احياء شود.
دكتر كردواني اضافه كرد: امسال براي كشت گندم هم ميزان بارش و شرايط اقليمي مناسب بود و هم خوشبختانه آفت  «سن» بروز پيدا نكرد و با توجه به قيمت نسبتاً مناسب گندم در سال گذشت شاهد كاشت گسترده گندم توسط كشاورزان بوديم. از اين نظر انتظار مي رود ميزان برداشت گندم امسال تا ۲۰ درصد نسبت به سال گذشته افزايش داشته و حتي امكان صادرات گندم براي كشور ما وجود داشته باشد. اين جغرافيدان برجسته كشور كه بعد از ظهر امروز قرار است از سوي صدا و سيماي سمنان به عنوان يكي از مفاخر علمي اين استان از او تجليل شود در گفت و گو با خبرنگار ما همچنين اشاره كرد كه از اين پس ادامه بارش در بخش مركزي ايران، يعني از دامنه جنوبي البرز تا خليج فارس و از دامنه شرقي زاگرس تا مرز افغانستان و پاكستان مناسب نبوده و زيان خواهد داشت و بايد اميدوار باشيم كه بارندگي ها در مناطق كوهستاني غرب ايران ادامه پيدا كند، جايي كه كشتزارهاي ديم در مرحله دانه بندي هستند و تداوم بارندگي مي تواند به پرمحصول شدن آنها كمك كند.
به گفته دكتر كردواني حجم بارندگي هاي استان تهران نيز امسال بيشتر از حد نرمال بوده و با توجه به چند مورد بارش برف سنگين، آبخيزهاي اين استان به خوبي در زمستان گذشته تغذيه شده اند. با اين وجود نبايد تصور كرد كه در تابستان پيش رو تهران مشكل كم آبي نخواهد داشت زيرا مشكل آب تهران فقط كمبود منابع آب قابل دسترسي نبوده و عدم تكافوي سامانه تصفيه و توزيع آب نيز در اين باره موثر است. دكتر كردواني ابراز اميدواري كرد كه ترسالي هاي اخير به تداوم زندگي روستايي در ايران كه در دهه هاي گذشته سيري نزولي داشته است، كمك كرده و باعث كاهش روند مهاجرت به شهرها شود.
دكتر كردواني همچنين به شرايط اكولوژيك مناطق مختلف كشور، اشاره كرد كه خشكسالي هاي دهه هفتاد بسياري از زيست بوم هاي كشور را به مرز قهقراي ويرانگر و بعضاً عدم زادآوري زيستي رسانده بود و با تداوم بارندگي ها در دهه هشتاد امكان نوزايي بسياري از اين زيست بوم ها و احياء حيات گياهي و جانوري آنها ايجاد شده است. وي تأكيد كرد اساسا زيست بوم در كشوري همچون ايران كه بخش عمده مساحت آن در حوزه اقاليم خشك و نيمه خشك قرار دارد بسيار شكننده بود و چند سال خشكسالي مداوم مي تواند زادآوري طبيعي يك محيط گسترده را تا حد زيادي محو كند. اما به نظر مي رسد ايران با گذر از يك دوره طولاني خشكسالي در دهه هفتاد اكنون در يك دوره ترسالي قرار گرفته است كه احتمالا در طول دهه هشتاد كمابيش تداوم خواهد داشت.

توسعه سرمايه گذاري هاي مشاركتي در تهران
تفاهم شهرداري با سازمان گسترش و نوسازي صنايع
براي ساخت پاركينگ هاي بزرگ طبقاتي در تهران
002658.jpg
گروه شهري: اين هفته به دنبال تفاهم نامه اي ميان دكتر احمدي نژاد شهردار تهران با سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران قرارداد احداث پاركينگ طبقاتي با تيراژ ۳۸ هزارمتر مربع در ۶ طبقه و ظرفيت حدود ۷۰۰ جاي پارك منعقد شد.
به گزارش خبرنگار ما انعقاد اين قرارداد كه مدت آن ۳۰ ماهه واعتبار مورد نيازش بالغ بر ۲۳ ميليارد تومان است در چارچوب لايحه مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران در مورد پاركينگ هاي طبقاتي و بر مبناي دستورالعمل اجرايي تدوين شده توسط سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران صورت گرفته است. در اين دستورالعمل ضمن تفكيك وظايف هريك از معاونت هاي شهرداري تهران كار انتخاب سرمايه گذار، عقد قرارداد و تعيين قدرالسهم قراردادهاي مشاركتي بر عهده سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران گذاشته شده است.
خبرنگار ما به نقل از مهندس داود مددي مديرعامل سازمان سرمايه گذاري و مشاركت هاي مردمي شهر تهران مي نويسد: در اين هفته همچنين قرارداد يك پاركينگ طبقاتي ديگر در فلكه دوم تهرانپارس منعقد شده كه مساحت آن ۲۱ هزار و ۶۳۰ متر مربع بوده و برخوردار از حدود ۲۵۰۰ متر تجاري، ۱۱۰۰ متر رستوران و ۱۸ هزار متر فضاي پارك در ۶ طبقه است كه گنجايش پارك ۶۰۰ خودرو را داراست.
وي مدت اين قرارداد را ۲۴ ماهه با اعتباري حدود ۱۶ ميليارد تومان ياد كرد و گفت: سازمان مشاركت ها مصمم است تا پايان خردادماه امسال قرارداد فضاهاي مشاركتي مجموعه يادمان سازه شامل هتل با زيربناي ۹۷ هزار مترمربع، مركز تجارت بين المللي با زيربناي ۱۸۳ هزار مترمربع به همراه مجموعه تجاري تفريحي ۶۰ هزار مترمربعي و اعتباري بالغ بر ۴۰۰ ميليارد تومان را به انعقاد برساند.
به گفته مددي اين قرارداد براساس مصوبات كميسيون ماده ۵ منعقد شده و مدت آن ۳۶ ماهه است.
وي يكي ديگر از پروژه هاي مشاركتي شهرداري را احداث مركز تفرجگاهي نور در منطقه ۵ (خيابان آيت الله كاشاني) نام برد كه شامل بوستاني به مساحت ۷۴ هزار مترمربع، آكواريوم، موزه پرندگان، مجموعه فرهنگي شامل سالن هاي آمفي تئاتر، نمايش، كلاس هاي آموزشي و مراكز تفريحي، فرهنگي ويژه كودك و نوجوان و فروشگاهي براي عرضه مواد غذايي است كه در حال حاضر در مرحله انتخاب سرمايه گذار قرار دارد و بعد از عقد قرارداد، تا پايان احداث اين مجموعه به ۳۶ ماه زمان نياز است.

نگاه
002664.jpg
داوود كاظمي
توزيع سه هزار كيلو گوشت الاغ در رستوران هاي سه شهر

طي مراسمي در تالار انديشه برگزار شد
معرفي برترين هاي دومين جشنواره مطبوعات حوزه شهري
ديروز طي مراسمي در تالار انديشه سازمان فرهنگي _ هنري شهرداري تهران در مراسم تقدير از برترين هاي دومين جشنواره مطبوعات حوزه شهري، اسفنديار رحيم مشايي، معاون اجتماعي شهردار تهران طي سخناني با تاكيد بر اينكه فرهنگ سازي در هر زمينه به پشتيباني و حمايت جامع رسانه ها نياز دارد، تصريح كرد: اين جشنواره هر ساله به منظور بهره گيري از ظرفيت ها و توانمندي هاي نيروهاي پرتلاش و فكور عرصه اطلاع رساني و همچنين نقد و ارزيابي عملكردها براي تعالي سطح زندگي شهري برگزار مي شود. به گفته وي سال گذشته استقبال خوبي از جشنواره شد و امسال نيز با افزايش تعداد شركت كنندگان اميد به رشد و بالندگي جشنواره بيشتر شد لذا تصميم گرفته شد تا دبيرخانه جشنواره دائمي گردد.
وي اضافه كرد: در جشنواره امسال ۱۱۷۰ اثر در هشت رشته براي دبيرخانه جشنواره ارسال شد كه گزارش هاي تحليلي با ۲۷۳ اثر و طنز با ۵۴ اثر به ترتيب بيشترين و كمترين سهم را به خود اختصاص دادند و ۲۸ اثر نيز از شهرستان ها به دبيرخانه ارسال شده بود.
بنابراين گزارش در ادامه اين جشنواره طي مراسمي با حضور معاون اجتماعي شهردار تهران، دختر مرحوم صابري، جوانفكر عضو هيات داوران و دو تن از پيشكسوتان و نويسندگان فعال در حوزه شهري، برترين هاي دومين جشنواره مطبوعات حوزه شهري با اهداي سكه بهار آزادي و تنديس مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند. اسامي نفرات برتر جشنواره به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم به شرح زير اعلام شد:
* كاريكاتور:
شهرام رضايي _ فريد مرتضوي از روزنامه همشهري- ابوالفضل محمدي از روزنامه جوان
* رشته مقاله نويسي:
حميد اسلامي از ماهنامه ساخت و ساز- مهدي ميرزايي از روزنامه شرق- اميد مرادي از روزنامه اعتماد و احسان كاظمي از هفته نامه شرق
* عكس:
مريم بخشي از روزنامه جام جم _ محمد صباغي از سينا _ اصغر آهاري از روزنامه سياست روز
* طنز:
مينو مشيري از ماهنامه گل آقا- رضا رفيع از هفته نامه اطلاعات هفتگي _ محمد صارمي از روزنامه كيهان
* سرمقاله:
بهرام هوشيار يوسفي از روزنامه همشهري- پيام فروتن ضميمه همشهري محله
در اين رشته اثري به عنوان رتبه اول انتخاب نشد.
* يادداشت نويسي:
زهرا عرب از روزنامه جام جم _ آذر مهاجر از همشهري _ محمدرضا زارع از رسالت
* مصاحبه:
مهدي غني از ماهنامه چشم انداز ايران _ سمانه قدرخان از شرق _ محمد محمدپور از همشهري
* گزارش تحقيقي:
مريم ياسري از ماهنامه همشهري _ جواد نيك نام از ماهنامه شهرداري.
رتبه سوم: خوشحال شيرازي از روزنامه كيهان
* گزارش تحليلي:
فاطمه شهنازي از ماهنامه شهرداري- ندا دهقاني و فرامرز سيدآقايي مشتركاً از روزنامه ايران _ حبيب الله احسني پور اصل از خبرگزاري مهر
* گزارش توصيفي:
شهرام فرهنگي از همشهري _ شيده لالمي از ايران _ آزيتا رجبي از روزنامه اطلاعات
* گزارش خبري:
فائزه جمالي از روزنامه جام جم _ مريم پاپي از روزنامه سلام هموطن _ فرشيد اسحاقي از ايرنا
خبر:
رتبه سوم: مهدي كاكاوند از روزنامه قدس _در اين بخش هيچ اثري به عنوان رتبه هاي اول و دوم انتخاب نشد
همچنين الهام صالح از همشهري محله و پنج تن از خبرنگاران و گزارشگران صداوسيما نيز در اين مراسم تقدير شدند.
لازم به ذكر است جوايز دومين جشنواره حوزه شهري به ترتيب براي مقام هاي اول تا سوم، ،۱۲ ۹ و ۶ سكه تمام بهار آزادي به همراه تنديس جشنواره بوده است و همچنين در اين مراسم دو تن از پيشكسوتان و نويسندگان فعال در حوزه شهري نيز با اهداي جوايز و تنديس جشنواره مورد تقدير قرار گرفتند. دبيرخانه دائمي جشنواره، از هم اكنون در تدارك برگزاري سومين دوره از جشنواره برترين هاي مطبوعات مي باشد.
گفتني است كه در اين مراسم اعلام شد، يكي از خيابانهاي منطقه ۵ شهرداري تهران توسط شوراي اسلامي شهر، به نام جعفر شهري نويسنده كتاب ۱۱ جلدي «تهران» نامگذاري شد.

تجهيز پايانه هاي برون شهري تهران به هتل
002652.jpg
مديرعامل  سازمان  پايانه ها و پارك  سوارهاي  شهرداري  تهران  از تجهيز پايانه هاي  اتوبوسهاي  برون  شهري  به  هتل  هاي  مناسب  و ارزان  قيمت  براي اسكان  رانندگان  اتوبوس  هاي  بين شهري  و مسافران  خبر داد.به  گزارش  روابط عمومي شهرداري  تهران ،مسعود رهنما با بيان  اينكه  درمرحله  نخست  دو پايانه  جنوب  و غرب  به  هتل  مجهز مي شود، گفت  اگر چه در حال  حاضر مكاني  به  صورت  خوابگاه براي  استراحت  رانندگان  اتوبوس  هاي  بين شهري  در پايانه  جنوب  وجود دارد، اما ايجاد هتلي  مناسب  و ارزان قيمت  براي  رانندگان  كه  به  مسافران  نيز خدمات  بدهد ضروري  بود و پس  از بررسي  هاي  كارشناسي  قرار شد در مرحله  نخست  دو پايانه  جنوب  و غرب  به هتل  مجهز شوند.

تعويض روكش آسفالت پل حافظ - طالقاني
تهران به تعويق افتاد
002655.jpg
مدير عامل  سازمان  مهندسي  و عمران  شهرداري  تهران  گفت : تعويض  روكش  آسفالت پل  خيابان  حافظ تقاطع  خيابان  طالقاني  به  دليل  تخلفات  پيمانكار طرح ، يك ماه  به  تعويق  افتاد.
حسين  هادياني  گفت : شركت  داخلي  پيمانكار اين  طرح  قرار بود با همكاري  يك  شركت  آلماني ، روكش  اين  پل  را تعويض  كند.
وي  افزود: متاسفانه  با تاخيري  كه  در ورود مصالح  روكش  پل  به كشور و نيز تغييرات  قيمت  يورو به  وجود آمد، پيمانكار طرح  هزينه  كار خود را دو ميليارد ريال  افزايش  داد و آن را از شهرداري  تهران  طلب  كرد.

مانور زلزله و ايمني كودكان
002661.jpg
پنجمين مانور سراسري زلزله و ايمني كودكان استان تهران در پارك ساعي برگزار شد. در اين برنامه كه به همت پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله، سازمان بهزيستي استان تهران و ستاد مديريت بحران شهرداري منطقه ۶ برگزار شد، كودكان ۴ الي ۶ سال پس از به صدا درآمدن زنگ زلزله، پناه گيري و اقدامات ايمني را تمرين كردند. اين مانور به طور همزمان در ۶ منطقه تهران برگزار شد. رئيس مركز مديريت بحران شهر تهران از تصويب كليات طرح جامع مديريت بحران شهر تهران در ستاد مديريت بحران كشو ر خبر داد و گفت: اجراي اين طرح ۱۲ ساله در سه دوره كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت موجب كاهش ۹۰ درصدي خطرپذيري شهر تهران در برابر زلزله خواهد شد.

مدير عامل شركت آب و فاضلاب تهران :
كنترل راديويي مصرف آب جايگزين كنتورخواني مي شود
گروه شهري: سيستم قرائت راديويي كنتور آب جايگزين سيستم كنتورخواني سنتي مي شود.
به گزارش خبرنگار ما، براساس برنامه اي مدون تا پايان امسال يك تا ۵ هزار كنتور در تهران مشمول اين سيستم خواهد شد و ظرف ۵ سال آينده تمامي كنتورهاي قديمي آب تهران به سيستم قرائت از راه دور تجهيز مي گردد.
بنابراين گزارش،  مهندس قرباني مدير عامل آب و فاضلاب تهران در حاشيه سمينار نوآوري در توليد كنتورهاي آب و سيستم هاي قرائت راديويي گفت: ظرف ۴ سال گذشته ۷۶۰ هزار كنتور قديمي به علت نقص فني از مدار خارج شد. در سال جاري و سال آينده نيز ۳۰۰ هزار كنتور نو جايگزين كنتورهاي فرسوده خواهد شد و در نتيجه تمامي كنتورهاي مشتركين كه بالغ بر ۹۰۰ هزار دستگاه است به روز مي شود.
به گفته وي،  تعويض اين كنتورها، ۶/۷ درصد از هدر روي آب جلوگيري كرده است.
مدير عامل آب و فاضلاب تهران، نوسازي و ترميم شبكه آبرساني را ضرورتي اجتناب ناپذير دانست و گفت: اين كار، اقدامي ملي است كه تنها با حمايت و پشتيباني در سطوح بالاي مديريت كشور به فرجام مي رسد. اما آنچه مسلم است در حال حاضر، فرسودگي لوله ها، از يك سو باعث هدر روي حجم عمده اي از آب مصرفي مي شود و از سوي ديگر، خطر آلودگي شبكه آبرساني را تهديد مي كند.
قرباني در خصوص سالم بودن آب مصرفي در تهران تأكيد كرد: شهروندان اطمينان داشته باشند كه تحت هيچ شرايطي آب غير استاندارد وارد شبكه نخواهد شد ولي از آن جا كه بخشي از آب از طريق سدها و بخشي از منابع زيرزميني تأمين مي شود كيفيت آب در نقاط مختلف شهر متفاوت است اما اين تفاوت به معناي آلودگي نيست.
وي با اشاره به حجم مطلوب بارندگي افزود: امسال از نظر تأمين آب مشكلي وجود ندارد اما اين بدان معنا نيست كه ظرفيت تصفيه،  انتقال، توزيع و ذخيره آب به اندازه رشد فزاينده ميزان آب مصرفي باشد. از همين رو اگر مصرف كنترل نشود در بخش توزيع با مشكلاتي مواجه خواهيم بود.

شهرداري تهران خبر اعمال نفوذ در تعطيلي دو مدرسه را تكذيب كرد
ايرنا: رئيس روابط عمومي شهرداري منطقه يك تهران، خبر اعمال نفوذ يكي از مسئولان شهرداري اين منطقه را براي تعطيلي دو مدرسه،  تكذيب كرد.
«كاظم داوودي» افزود: تمامي سخنان اين مقام آموزش و پرورش را تكذيب مي كنيم.
وي اظهار داشت: اين موضوع صحت ندارد و مسئولان آموزش و پرورش اگر مستنداتي دارند ارايه كنند.
وي تاكيد كرد: شهرداري منطقه يك تهران، اين موضوع را از طريق مراجع قضايي پيگيري خواهد كرد.
صبح ديروز يك مقام آگاه در سازمان آموزش و پرورش شهر تهران از اعمال نفوذ يكي از مسئولان شهرداري منطقه يك تهران براي تعطيلي دو مدرسه با استناد به شكايت اهالي محل، خبر داد.

صدور طرح شناسنامه فني و ملكي ساختمان آغاز شد
واحد مركزي خبر: وزير مسكن  و شهرسازي  از اجراي  طرح  صدور شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  در سراسر كشور خبرداد.علي  عبدالعلي زاده  با اشاره  به  اينكه  دستورالعمل  اجرايي  اين  طرح  از ۱۵ارديبهشت  به  همه  شهرداريهاي  كشور ابلاغ  شده  است  گفت : از اين  پس  كسانيكه  اقدام  به
  ساخت  و ساز مي كنند هنگام  صدور پروانه  ساختمان، شناسنامه  فني  و ملي  ساختمان  راهم  دريافت  خواهند كرد.
وي  افزود: از آنجا كه  شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  براساس  قانون  صادرشده  است  مباني  محكم  قانوني  دارد و هر گونه  درج  اطلاعات  نادرست  ، سهل انگاري  و سوء استفاده  از آن پيگيرد قانوني  دارد.عبدالعلي  زاده  تصريح  كرد: همه  دست  اندركاران  به  ويژه  مراجعي  كه  در خريد و فروش  ساختمان  مسئوليت  دارند موظف  هستند شناسنامه  فني  و ملكي  را بعنوان  يك  سند و هويت  فني  ساختمان  به  خريداران  و ديگر متقاضيان  عرضه كنند.وي  قطع  روابط مالي  ميان  مالك  و مهندس  ناظر را از مزيتهاي  شناسنامه  فني  و ملكي  ساختمان  اعلام  كرد و افزود: براساس  اين  طرح  مالك  به  سازمان  نظام  مهندسي  ساختمان  مراجعه  مي كند و هزينه  نظارت  را بر مبناي  تعرفه اي  كه  ابلاغ  مي شود به  اين  سازمان  پرداخت  مي كند و پس  از آن  سازمان  نظام  مهندسي  است  كه  از بين  مهندسان  واجد شرايط مهندس  ناظر را تعيين  مي كند.

آسمان تهران تا شنبه باراني است
مهر: با ورود سيستم هواي ناپايدار از سمت غرب كشور بارندگي در تهران تا شنبه ادامه خواهد داشت.
براساس پيش بيني سازمان هواشناسي با ورود جريان هواي سرد از سمت غرب و جنوب غربي كشور دماي هوا كاهش يافته و هوا سردتر مي شود. همچنين نقشه هاي هواشناسي آسماني ابري و همراه با رعد و برق براي ساير نقاط كشور پيش بيني مي كنند كه با وزش باد و در برخي ساعات با بارندگي متناوب همراه خواهد بود.

وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج
از سوي ستاد پيوند آسماني شهرداري تهران، وضعيت آماري متقاضيان وام ازدواج تا ۲۶ ارديبهشت ماه ۸۴ به شرح زير اعلام شده است:
اطلاعات مربوط به ۱۵۲۴۲۵ نفر از متقاضيان وارد شبكه شده است. همچنين براي ۱۲۰۱۳۸ نفر از متقاضيان دعوتنامه فرستاده شده و ۷۴۳۸۱ نفر براي دريافت حواله وام به ستاد مراجعه كرده اند. به ۶۹۵۰۶ نفر از متقاضيان وام پرداخت شده است.

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |