پنجشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۲ - May 19, 2005
عضو ائتلاف آبادگران:
بهترين گزينه از ميان افراد موجود، دكتر احمدي نژاد است
002667.jpg
ايسنا: عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي گفت: شوراي نگهبان، فصل الخطاب در انتخابات و حافظ اجراي صحيح قانون اساسي است و راي دادن به هر يك از كانديداهاي مورد تاييد شوراي نگهبان راي به جمهوري اسلامي است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، حسين بيادي كه در مسجد امام حسن مجتبي(ع) شهر كرد و در جمع اعضاي ستاد استقبال از كانديداتوري دكتر احمدي نژاد سخن مي گفت، تصريح كرد: جناحهاي سياسي حق ندارند شعار همبستگي ملي را به همبستگي جناحي تفسير غلط كنند و مشاركت عمومي در انتخابات رياست جمهوري را كاهش دهند.
عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي همچنين افزود: البته قبول داريم كه ايرادها و اشكالهايي نيز وجود داشته كه عمده آن در بخش اداري است و معتقديم تحول اداري يك ضرورت است.بيادي شركت در انتخابات رياست جمهوري را نماد مشاركت عمومي و همبستگي ملي دانست و گفت: اصل قضيه اين است كه همه بايد به پاي صندوقهاي راي برويم و تفاوتي هم ميان راي دادن به اين كانديدا يا آن كانديدا وجود ندارد، راي دادن به هر كس كه شوراي نگهبان تاييد كند، موجب افزايش اقتدار ملي است.
وي تصريح كرد: وحدت رمز اقتدار نظام اسلامي و روح حاكم بر انقلاب است و به طور قطع هر كدام از كانديداهاي مورد تاييد شوراي نگهبان راي بياورد، همه از او حمايت خواهند كرد.
عضو ائتلاف آبادگران ايران اسلامي، دولت شهيد رجايي را نمونه دولت اسلامي معرفي كرد و گفت: شهيد رجايي حدود يك سال نخست وزير و حدود يك ماه رئيس جمهور بود اما در همين مدت كوتاه به دليل صداقت در گفتار و سلامت در عمل در تاريخ ايران ماندگار شد.
وي گفت: امروز نيروهاي آبادگر كه خود را خدمتگزار مردم مي دانند آمادگي دارند بار ديگر خاطره دولت شهيد رجايي را زنده كنند، لذا با توجه به ويژگيهاي مورد نظر براي حمايت از كانديداهاي رياست جمهوري، بهترين گزينه از ميان افراد موجود، دكتر احمدي نژاد است.وي افزود: از ديدگاه آبادگران، كانديداي رياست جمهوري بايد ويژگيهايي همچون كارآمدي، ساده زيستي، پاكدستي، صداقت در گفتار، سلامت در عمل و مديريت تحول  گرا با تفكر بسيجي داشته باشد.
بيادي برخي از اختلافات كانديداهاي اصولگرا را ناشي از مداخله بيش از حد اطرافيان دانست و تصريح كرد: افراد مطرح فعلي بهتر است اجازه مداخله به اطرافيان ندهند و با توجه به وجوه مشتركي كه دارند خودشان با هم به تفاهم برسند.

اعتراضات گسترده در هتك حرمت
به قرآن از سوي نظاميان آمريكايي
گروه سياسي :درپي اقدام توهين آميز نظاميان آمريكايي به ساحت مقدس قرآن كريم در گوانتانامو نمايندگان مجلس، تشكل ها و سازمانهاي سياسي و غيرسياسي با صدور بيانيه هاي جداگانه ضمن محكوم كردن اين اقدام وقيحانه، مراتب انزجار خود را از آن ابراز داشتند. در همين راستا ۱۶۰ نماينده مجلس، با صدور بيانيه اي اهانت آمريكا به مقدسات اسلام را محكوم كردند.
همچنين جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار در اطلاعيه اي هتك حرمت آمريكاييها را در حق قرآن كريم نقض حقوق ميلياردها نفوس دانست و آن را محكوم كرد.
جامعه انجمن هاي اسلامي اصناف و بازار از همگرايي مسلمانان جهان در محكوم كردن اين اهانت آمريكاييها استقبال و آمادگي خود را براي اعتراض و تجمع عليه آمريكاييها همزمان با حوزه هاي علميه و مردم مسلمان ايران اعلام كرد.
در اين رابطه بيش از دو هزار نفر از طلاب و روحانيون حوزه هاي علميه قم ظهر ديروز در اعتراض به هتك حرمت نظاميان آمريكايي نسبت به كتاب آسماني مسلمانان در گوانتانامو و عراق تجمع كردند.
روز گذشته همچنين اعتراض گسترده اي از سوي طلاب علوم ديني مدارس علميه خراسان رضوي صورت گرفت. در اين تجمع اعتراض آميز حجت الاسلام والمسلمين علم  الهدي امام جمعه مشهد اقدام نظاميان آمريكايي به هتك حرمت ساحت مقدس قرآن كريم را محكوم كرد.
جاثليق آرام اول كشيشيان رهبر ارامنه جهان نيز در ديدار با رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، هتك حرمت نظاميان آمريكايي به قرآن كريم در بازداشتگاه آمريكايي گوانتانامو را محكوم كرد.
در اين ديدار رهبر ارامنه جهان تاكيد كرد، هتك حرمت به ارزشهاي ديني و معنوي محكوم است و اولين گام در جلوگيري از اين گونه هتك حرمت ها، گفتگوي اديان است.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي نيز با صدور بيانيه اي ضمن محكوم كردن اين اهانت وقيح، خواستار عذرخواهي رسمي آمريكا از تمامي مسلمانان جهان و دوستداران قرآن شد.
شوراي هماهنگي تبليغات اسلامي از مردم شريف و مسلمان ايران اسلامي و نمازگزاران پس از اقامه نماز جمعه در تهران و همزمان در سراسر كشور به منظور اعلام انزجار از استكبار جهاني و محكوم كردن اين اهانت وقيح از سوي نظاميان آمريكايي براي برگزاري تظاهرات گسترده دعوت به عمل آورد.

خرازي در سفر به بغداد:
عراق ميدان حل مجادله ايران و آمريكا نيست
ايرنا: سفر دكتر كمال  خرازي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  به  بغداد كه  از روز سه شنبه  آغاز شده  از سوي  بسياري  از محافل  سياسي  و خبري  منطقه به عنوان  نقطه  عطفي  در روند مناسبات  دو كشور ارزيابي  شده  است .ديدار سه  روزه خرازي  از عراق  اولين  سفر يك  مقام  برجسته ايراني  از عراق پس  از سرنگوني  صدام  حسين  است .
وزير امور خارجه  ايران  به  هنگام  ورود به  بغداد مورد استقبال  مقامات ارشد عراقي  از جمله  هوشيار زيباري  همتاي  عراقي  خود قرار گرفت . دكتر خرازي  وزير امور خارجه  جمهوري  اسلامي ايران  روز سه شنبه  در اولين دور مذاكره  با همتاي  عراقي  خود، روابط بين  دو كشور را مورد گفت  وگو قرارداد.وزير امور خارجه  عراق  اعلام  كرد: دوران  طولاني  تنش  ميان  ايران  و عراق  بسر آمده  است .
وي  با ابراز خرسندي  از سفر وزير خارجه  ايران  به  كشورش  گفت : همه  مردم  و مسئولان  عراقي  بي صبرانه  منتظر اين  سفر بودند.
زيباري  گفت : ايران  همسايه  بزرگ  عراق است  و ما به  كمك  آنان  نيازمنديم .وزير امور خارجه  كشورمان  نيز با خوشحالي  از سفر به  عراق  گفت : ريشه هاي  كهن  و دوستي  قديمي دو كشور كه  در زمان  صدام  تخريب  شد، بايد احياء شود.وي  افزود: ايران  در زمان  اختناق  صدام  در كنار مردم  عراق  بود.
خرازي  اظهار داشت : ما شيوه  آمريكا و دخالت  در امور عراق  در بركناري صدام  مخالف  بوديم  اما اكنون  وظيفه  خود مي دانيم  كه  از دولت  كنوني  عراق  كه از دل  مردم  برخاسته  است  حمايت  كنيم .وي  امكان  استفاده  ايران  از شرايط عراق  جهت  فرونشاندن  تنش  ايران  و آمريكا را رد كرد و گفت : ما نمي خواهيم  از عراق  به  عنوان  ميداني  براي  حل مجادله  خود با آمريكا استفاده  كنيم .
وزير خارجه  كشورمان  همچنين  گفت : ايران  نه  بخاطر آنكه  آمريكايي ها خوششان  بيايد در عراق  قدم هاي  مثبت  و سازنده  بر مي دارد بلكه  بخاطر روابط تاريخي  با مردم  عراق  به  اين  كشور كمك  مي كند.
وزيران  خارجه  ايران  و عراق  همچنين  روز سه شنبه در يك  كنفرانس  مطبوعاتي مشترك  در بغداد كه  از سوي  رسانه هاي  جهاني  و منطقه اي  پوشش  داده  شد، شركت كردند.
خرازي  در اين  كنفرانس  مطبوعاتي ، انتخابات  عراق  را موفقيتي  براي عراق  توصيف  كرد و گفت : دولت  جديد عراق  برخاسته  از آراي  مردم  اين  كشور و نماينده  تمام  طوايف  و قوميتها است  و ما از اين  دولت  كه  برخاسته  از راي مردم  است  حمايت  مي كنيم .
هوشيار زيباري  وزير امور خارجه  عراق  در كنفرانس  مطبوعاتي  مشترك خود با كمال  خرازي  در مورد اين  سئوال  كه  آيا در سفرخرازي  به  عراق  توافقنامه  صلح  بين  دو كشور امضا خواهد شد؟ پاسخ  داد: ما با ايران  در حالت  صلح  و آشتي  هستيم  و اين  وضع  مستحكم تر خواهد شد.
خرازي  نيز تأكيد كرد جنگ  مربوط به  زمان  صدام  است  و امروز كه  صدام  سقوط كرده  است  ما با عراق  در صلح  به سر مي بريم .
زيباري  در مورد اين  سئوال  كه  آيا در اين  سفر موضوع  همكاري  امنيتي  با ايران  نيز مطرح  خواهد شد؟ پاسخ  داد: از آنجا كه  موسسات  و مراكز امنيتي  ما هنوز بنا نشده  است  ما به  كمك  كشورهاي  همسايه  نياز داريم  و ايران  در زمينه امنيتي  مهارت  خوبي  دارد.
خرازي  نيز در مورد اين  سئوال  كه  با وجود گذشت  دو سال  از سقوط صدام ، ايران  در زمينه  امنيتي  با عراق  هيچ  اقدامي انجام  نداده  است ، گفت : ما تلاش  خود را براي  كنترل  مرزها با عراق  انجام  داديم  و افرادي  را كه  در قاچاق  سلاح  دست  داشتند، دستگير كرديم .
خرازي ، تشكيل  كميته  مشترك  امنيتي  با عراق  را بسيار خوب  دانست  و گفت : از اين  طريق  مي توان  راهكارهاي  دولت  عراق  براي  تامين  امنيت  اين  كشور را بررسي كرد.
نيويورك تايمز نوشت: سخنان ابراهيم جعفري در ديدار با كمال خرازي بر قصد دولت جديد عراق مبني بر اينكه اجازه نمي دهد خصومت ايران و آمريكا باعث پيش داوري در روابط اين كشور با تهران و واشنگتن شود متمركز بود.
اين روزنامه  آمريكايي ادامه داد: ابراهيم جعفري، نخست وزير عراق گفت: ما تمايل داريم شاهد باشيم روابط ميان ايران و آمريكا مبتني بر صلح و دوستي و منافع مشترك شان باشد. جعفري ادامه داد: اما روابط ما با هر كشوري مستقل از احساس مثبت يا منفي خواهد بود كه ممكن است آنها بر ديگر كشورها داشته باشند.خرازي روز گذشته در ديدار با سيد عبدالعزيز حكيم، رييس مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق تحولات جاري اين كشور را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.
در اين ملاقات سيد عبدالعزيز حكيم با ارايه گزارشي از روند تحولات كنوني گفت كه درصدد است با همكاري همه گروه ها از جمله سني ها و اكراد به ايجاد عراقي آباد و مستقل كمك كند.
موضع آمريكا نسبت به تقويت روابط ايران و عراق
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا گفت كه ايران و ديگر همسايگان عراق «بايد روابطي شفاف و سازنده» با اين كشور داشته باشند.
«ريچارد باوچر» روز سه شنبه در نشست خبري روزانه خود در واشنگتن درباره سفر كمال خرازي وزير خارجه جمهوري اسلامي به بغداد افزود: ايران «نبايد به هيچ طريقي در امور سياست داخلي عراق دخالت داشته باشد.»باوچر تصريح كرد: مي دانيم كه رهبريت عراق خواهان روابط خوب با ايران است و ما نيز تا حدي كه ايران در امور داخلي عراق مداخله نكند، خواهان چنين روابطي بين اين دو كشور هستيم.
تحليل العربيه نسبت به سفر خرازي
شبكه تلويزيوني العربيه سه شنبه شب سفر خرازي به بغداد را به عنوان اولين سفر يك مقام برجسته ايراني از عراق پس از سرنگوني صدام، نقطه عطفي در روند مناسبات دوجانبه ميان تهران و بغداد دانست.اين شبكه خبري با اشاره به اين كه اين ديدار به فاصله دو روز از سفر «كا ندواليزا رايس» وزير خارجه آمريكا از عراق صورت مي گيرد، گفت كه خرازي براي همكاري با عراق در تمامي زمينه ها بويژه امنيتي و اقتصادي اعلام آمادگي كرد.

انتخاب نهم
002670.jpg
حمايت صنعتگران استان اردبيل از احمدي نژاد
ايسنا: كارخانه داران، توليدكنندگان و فعالان صنعتي استان اردبيل از نامزدي محمود احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري حمايت كردند. سايت مردميار وابسته به هواداران احمدي نژاد نوشت: در متن طوماري كه به امضاي دهها نفر از فعالان صنعتي و كارخانه داران رسيده از احمدي نژاد جهت سفر به استان اردبيل دعوت به عمل آمده است.
همچنين دانشجويان برخي دانشگاه هاي استان گلستان نيز از نامزدي احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري حمايت كردند.
اگر هاشمي رئيس جمهور شود، پرونده هسته اي از حالت بحراني خارج مي شود
مهر: اسماعيل جبارزاده عضو فراكسيون اقليت مجلس خاطرنشان ساخت : حضور كم مردم در انتخابات مجلس هفتم موجب نشد كه مجلس تشكيل نشود، بلكه تشكيل شد و مانند مجلسي كه با اكثريت آرا باشد به كار خود ادامه مي دهد . اگر در انتخابات رياست جمهوري هم اكثريت شركت نكنند و رئيس جمهور با راي كم انتخاب شود باز هم مي تواند مثل رئيس جمهور انتخاب شده با راي بالا عمل كند. عضو ارشد حزب كارگزاران سازندگي در جواب دانشجويي كه به موضع هاشمي در قبال پرونده هسته اي اشاره داشت گفت : يكي از فعال ترين و تاثيرگذارترين چهره ها در سالها و ماههاي اخير با توجه به اهميت موضوع ، هاشمي بوده كه با توجه به جايگاه وي در مجمع تشخيص مصلحت نظام ، در حل مسائل اساسي و پيچيده نظام، مهم ترين بخش را داشتند. وي افزود : اگر پرونده هسته اي ايران از حالت بحراني و برخورد بين ايران و جامعه جهاني بيرون آمده و در حال مذاكره است هاشمي تاثيرگذار بودند و اگر وي رئيس جمهور شود قطعا در روند اين پرونده تاثير مثبت خواهند داشت چون كشورهاي ديگر هاشمي را قبول دارند.
ماهيت تخريب كنندگان خود را افشا خواهم كرد
مهر: سيدرضا زواره اي كانديداي انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري معتقد است كه شوراي نگهبان دليلي براي رد صلاحيت وي ندارد. زواره اي در واكنش به شايعه رد صلاحيت خود از سوي شوراي نگهبان قانون اساسي متذكر شد كه شوراي نگهبان هنوز بررسي صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري را آغاز نكرده است.اخيرا برخي سايت ها نوشتند كه صلاحيت اين كانديداي رياست جمهوري به دليل طرح برخي اتهامات نسبت به شوراي نگهبان در دوران نامزدي در انتخابات هفتمين دوره رياست جمهوري و انجام فعاليت هاي سوء اقتصادي رد شده است.زواره اي گفت : بنده قائم مقام شوراي نگهبان بودم و مسايلي كه در برخي سايت ها در خصوص اينجانب مطرح شده است، فاقد صحت و شايعه اي است كه از سوي برخي افراد كه ماموريت دارند با تخريب بنده زمينه فعاليت هاي انتخاباتي خود را فراهم كنند طرح شده است.
معرفي روساي ستادهاي انتخاباتي كروبي
ايسنا: روساي ستادهاي انتخاباتي مهدي كروبي در شش استان شمالي و شمال شرقي كشور معرفي شدند. براساس اين گزارش، الياس حضرتي و سروش اكبرزاده به عنوان روساي دو ستاد مستقر در استان گيلان، علي اصغري به عنوان رئيس ستاد استان گلستان ، ولي رعيت به عنوان رييس ستاد استان مازندران، مظفر عليزاده به عنوان رييس ستاد استان خراسان رضوي، مهدي آيتي به عنوان رييس استان خراسان جنوبي و سيدرضا نوروز زاده به عنوان رييس ستاد استان خراسان شمالي معرفي شدند.
حمايت جمعي از اساتيد دانشگاه هاي كشور از احمدي نژاد
فارس: جمعي از اساتيد دانشگاه هاي كشور با امضاي طوماري، حمايت خود را از نامزدي محمود احمدي نژاد در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري اعلام كردند.
امضا كنندگان اين طومار ضمن اعلام آمادگي خود براي همكاري با احمدي نژاد خطاب به وي اظهار داشته اند: مراتب آمادگي خويش را براي همكاري با دولت منتخب شما ضمن رعايت مراتب شايسته سالاري در انتصابات، در جهت حل مشكل مردم به خصوص جوانان كشور و ساختن آينده اي درخشان اعلام مي كنيم.
بخش خصوصي از كانديداتوري هاشمي حمايت مي كند
گروه سياسي: سيد علينقي خاموشي رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران در بيستمين اجلاس سراسري هيأت نمايندگان اتاق ايران در اصفهان، حمايت بخش خصوصي و نخبگان اقتصادي از كانديداتوي هاشمي رفسنجاني را اعلام كرد.به گزارش روابط عمومي اتاق ايران، مهندس خاموشي در اين نشست تصريح كرد: در اين مقطع حساس كه تمام دنيا مخصوصا آمريكا منتظرند تا آراء اين دوره از انتخابات رياست جمهوري از دوره قبل پايين تر باشد، وظيفه تمامي مردم ايران شركت در اين انتخابات است.
در ۹ دوره انتخابات رياست جمهوري ، بيش از ۲۵۰۰ نفر ثبت نام كرده اند
ايسنا: ۲۵۶۴نفر براي كانديداتوري در نه دوره انتخابات رياست جمهوري ثبت نام كردند.
به گزارش سايت وزارت كشور، بيشترين تعداد ثبت نام كنندگان مربوط به دوره نهم است كه ۱۰۱۴ نفر نام نويسي كردند كه از اين تعداد ۹۲۱ نفر معادل ۸۳/۹۰ درصد ثبت نام كنندگان مرد و ۹۳ نفر معادل ۱۷/۹ درصد از آنان زن بودند و پس از آن هشتمين دوره با ۸۱۴ نفر نامزد انتخاباتي بيشترين ثبت نام كننده را داشتند.گفتني است در روز اول ثبت نام از داوطلبان انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري، ۱۱۲ نفر شامل ۱۰۵ مرد و ۷ زن، روز دوم ۱۱۷ نفر شامل ۱۰۸ مرد و ۹ زن، روز سوم ۱۷۳ نفر شامل ۱۵۹ مرد و ۱۴ زن، روز چهارم ۱۶۳ نفر شامل ۱۴۹ مرد و ۱۴ زن و در روز پنجم نيز ۴۴۹ نفر شامل ۴۰۰ مرد و ۴۹ زن براي نام نويسي به وزارت كشور مراجعه كردند.بنابراين گزارش كمترين تعداد شركت كنندگان مربوط به دوره سوم است كه ۴۶ نفر براي كانديداتوري رياست جمهوري، نام نويسي كردند.
نماينده مسجد سليمان:محسن رضايي به نفع هيچ كس انصراف نمي دهد
ايسنا: نماينده مردم مسجد سليمان در گفت وگو با خبرنگاران تصريح كرد:  «محسن رضايي به نفع هيچ كانديدايي انصراف نمي دهد.»اميدوار رضايي در پاسخ به سئوالي مبني بر جايگاه رضايي در نظرسنجي ها، گفت: هنوز افكار عمومي شكل نگرفته است و اين پيش بيني ها مربوطه به نخبگان است.رضايي تأكيد كرد: «بايد به فتواي حكومتي، فضاي سرد حاكم بر جامعه براي عدم حضور در انتخابات را بشكنيم و تنور انتخابات را گرم كنيم.»نماينده مسجد سليمان در پاسخ به اين سئوال كه محسن رضايي در قبال رد صلاحيت ها چه موضعي اتخاذ خواهد كرد؟ گفت: «اگر رد صلاحيت ها غيرقانوني باشد نبايد از آن دفاع كرد.»وي درباره احتمال رد صلاحيت معين نيز گفت: «آقاي معين اعلام كرده كه به قانون اساسي و نظام التزام دارد، بنابراين دليلي براي رد صلاحيت ايشان وجود ندارد.»
برخي ستادها از امكانات دولتي استفاده كرده اند
رئيس سازمان بازرسي كل كشور در پاسخ به سئوال خبرنگار ايسنا كه بخشي در سازمان بازرسي براي رسيدگي به تخلفات انتخابات ايجاد شده است،  آيا در رابطه گزارشي رسيده يا خير؟ گفت: سازمان بازرسي كل كشور وظيفه نظارت بر انتخابات را بر عهده ندارد، نظارت در انتخابات طبق قانون بر عهده شوراي نگهبان است؛ اما ما وظايف ذاتي را بر عهده داريم كه به انتخابات مربوط مي شود.وي گفت: هيچ دستگاهي حق ندارد از امكانات و اموال دولتي به نفع و يا عليه كانديدايي استفاده كند. اخيرا ما ستاد ويژه اي تشكيل داديم كه خوشبختانه طي چند روز گذشته تماس هاي فراواني از سوي مردم گرفته شده و خبرهاي خوبي را داده اند، بعضي را ما پيگيري كرديم و مشخص شد درست است و جرمي هم واقع شده كه تعقيب و پيگيري كرديم.نيازي تصريح كرد: برخي از كساني كه در ستادهاي انتخاباتي كار مي كردند مسئوليت دولتي داشتند و متاسفانه از امكانات دولتي استفاده مي كردند كه تحت تعقيب قرار گرفتند و برخوردهاي لازم صورت مي گيرد.
رضا خاتمي: كانديدايمان رد صلاحيت شود در انتخابات شركت نمي كنيم
ايسنا: دبير كل جبهه مشاركت ايران اسلامي گفت: شايد هدف كساني كه امروز براي بهبود وضعيت كشورشان تلاش مي كنند رسيدن به دموكراسي باشد ولي به هر حال در كشور ما، به دليل فقدان زير ساخت هاي لازم دستيابي به دموكراسي مشكل است.معاون اول معين، خاطرنشان كرد: در انتخابات اخير، سه راه، پيش رو داريم؛ شركت فعال، سكوت، تحريم.وي گفت: قصد شركت فعال در انتخابات را داريم ولي اگر كانديدايمان رد صلاحيت شود، در انتخابات شركت نخواهيم كرد.نماينده مردم تهران در مجلس ششم با اشاره به تجربه اصلاحات در دولت خاتمي، گفت: در صورت پيروزي اصلاح طلبان قصد داريم سازمان هاي غير دولتي را تقويت كنيم و معتقديم با گسترش اين گونه سازمان ها دستاوردهاي اصلاحات نهادينه مي شود.وي همچنين با اشاره به ضرورت همراهي افكار عمومي با جريان اصلاحات، گفت: در تجربه  بزرگي مثل مشروطه عدم همراهي افكار عمومي باعث شد تا ديكتاتوري مثل رضاخان از دل يك جنبش آزاديخواه و اصلاح طلب بيرون بيايد.
مسئوليت تامين امنيت شعب اخذ راي با نيروي انتظامي است
ايسنا: رئيس ستاد انتخابات استان تهران،  گفت: مسئوليت خطير تامين امنيت انتخابات و كليه شعب اخذ راي در استان تهران متوجه نيروي انتظامي است و حضور ديگر واحدهاي نظامي در شعب اخذ آرا، اعمال مديريت واحد را مختل مي كند.علي اوسط هاشمي در جلسه ستاد انتخابات استان تهران با اشاره به ضرورت بازنگري در تعيين شعب اخذ راي، خاطرنشان كرد: انتخاب مكان شعب بايد به گونه اي باشد كه دسترسي به آن به راحتي امكان پذير و در معرض ديد باشد.وي افزود: استفاده از مراكز آموزشي،  ادارات، كارخانجات، مراكز ورزشي و مساجد براي تعيين محل اخذ راي در اولويت است.وي خطاب به فرمانداران حاضر در جلسه، گفت: در تحويل اماكن عمومي براي تعيين شعب اخذ آرا از پذيرش هرگونه شرط خودداري كنيد و در صورت بروز اين موارد شعب را به اماكن ديگري انتقال دهيد.
حسين نجابت :تصميم نهايي ۱۰ خرداد اتخاذ مي شود
فارس: سخنگوي فراكسيون اكثريت مجلس گفت: فراكسيون اكثريت مجلس در جلسه مجمع عمومي خود تصميم گرفت كه هيچ يك از اعضاء به هيچ عنوان از كانديداي خاصي در مجلس حمايت نكنند.حسين نجابت در گفتگو با خبرنگاران پارلماني،  ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: فراكسيون اكثريت در جلسه خود تصميم گرفت كه هيچ يك از نمايندگان له و يا عليه كانديدايي پشت تريبون مجلس مطلبي را بيان نكنند و اخلاق اصولگرايي را حفظ كنند.وي همچنين در مورد وضعيت اصول گرايان در انتخابات رياست جمهوري تصريح كرد: هنوز در مورد آخرين وضعيت اصولگرايان درباره حضور در انتخابات هيچ تصميمي گرفته نشده است و پس از اعلام نظر شوراي نگهبان احتمال دارد، كساني انصراف خود را اعلام كنند.سخنگوي فراكسيون اكثريت مجلس همچنين در مورد انتخابات هيات رئيسه مجلس گفت: در جلسه روز گذشته فراكسيون اكثريت در اين باره مطالبي بيان شد،  اما تصميم نهايي در جلسه سه شنبه ۱۰ خردادماه اتخاذ خواهد شد.
نامزدي زنان براي انتخابات رياست جمهوري ايرادي ندارد
فارس: يك كانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري گفت: كلمه «رجال سياسي» در قانون اساسي به معناي مرد نيست بلكه شامل زنان نيز مي شود و بر اين اساس معتقدم نامزدي زنان براي انتخابات رياست جمهوري هيچ گونه ايرادي ندارد.كروبي افزود: معتقدم هرچه امكان حضور خانم ها در عرصه هاي سياسي و اجتماعي بيشتر باشد، جامعه نفع بيشتري از آن مي برد.وي در خصوص علت شركت خود در انتخابات مجلس هفتم با وجود رد صلاحيت گسترده  نامزدهاي اصلاح طلب گفت: بنده قصد نداشتم در انتخابات مجلس هفتم شركت كنم، اما با اصرار و فشار دوستان در صحنه حاضر شدم و پس از ورود اعلام كردم كه به هيچ وجه انصراف نخواهم داد.وي افزود: من عدم شركت در اين انتخابات را از آن جهت كه رئيس مجلس بودم و سابقه  طولاني در نظام داشتم، به ضرر انقلاب و نظام مي ديدم؛ چرا كه احساس مي كردم انصراف من مقابله با حكومت و نظام تفسير مي شود.وي طرح موضوع «انصراف به علت بالا بودن سن» را رد كرد و علت آن را تنها به خاطر حفظ مصالح نظام عنوان كرد.
نامه كروبي به هاشمي رفسنجاني
نامه مهدي كروبي به هاشمي رفسنجاني منتشر شد در بخشي از اين نامه آمده است:
امروز مهمترين گام براي انتخاب دقيق مردم آن است كه نقش هريك از كانديداهاي مطرح فعلي در شكست ها و پيروزي هاي سالهاي اخير كه بيانگر ميزان موفقيت هاي آتي آنان نيز خواهد بود مشخص شود. ظاهرا جناب عالي به اين نتيجه رسيده ايد كه تنها فرد قادر به رفع آن نگراني ها، خود حضرت عالي هستيد. در حالي كه معتقدم بذر بسياري از همين نگراني ها در دولت جناب عالي گذاشته شد و اكنون چيزي را درو مي كنيم كه خود حضرت عالي سالها شاهد كاشته شدن و روييدن آن بوديد و متأسفانه در برابر آن سكوت يا رفتار تأييدآميز داشتيد. آيا جناب عالي به خاطر نداريد كه تعداد زيادي از اين نيروها به استناد گزارشات غير واقعي وزارت اطلاعات تحت مديريت شما، رد صلاحيت شدند؟ از نخستين روزهاي انتخاب شما به عنوان رئيس جمهور نيز مقدمات حذف و طرد نيروها ايجاد شده بود كه اينجانب در اكثر آن موارد شخصا موضوع را به شما منتقل و خواستار همكاري شما براي جلوگيري از آنها شدم. در بخش ديگري از اين نامه آمده است قاعدتا براي مردم جالب خواهد بود كه بدانند شما در برابر رد صلاحيت نيروهاي خدمتگزار به كشور و ساير تلاش هاي علني براي حذف نيروهاي انقلاب، كدام موضع گيري علني را انجام داديد؟ من هم همانند شما نگران تضعيف ارزشها و كاهش شأن و منزلت فردي آحاد مردم هستم، اما آيا در دين مبين اسلام، ارزش بالاتر از آبروي مردم وجود دارد؟ قطعا قبول داريم كه آبروي افراد حتي از خون آنان محترم تر است، پس جناب عالي با چه معياري انتخابات مجلس چهارم كه در آن بعضي از وزراي فعلي، همسر شهيد رجايي، همسر شهيد باكري و صدها نيروي رزمنده، ايثارگر و مخلص - كه برخي از آنها ۱۲ سال نماينده مجلس بودند - رد صلاحيت شدند را «بسيار بسيار خوب» و «بسيار موفق» دانستيد؟ آيا اين تعبير جناب عالي صحه گذاردن بر آغاز روند طرد نيروها نبود؟ آيا اقدامات تخريبي صدا و سيماي تحت مديريت اخوي مكرم جناب عالي، برادر عزيز آقاي مهندس محمد هاشمي، عليه يكي از جناح هاي سياسي در جريان انتخابات بي سابقه مجلس چهارم، هيچ سهمي در حذف و طرد نيروها نداشت؟ شما با اظهار نگراني نسبت به فرسايش توان نخبگان، نشان داديد كه بي توجهي به نخبگان را سمي مهلك براي كشور مي دانيد اما براي آن كه مردم بدانند شما از روز نخست حفظ حرمت نخبگان را لازم مي شمرديد، خوب است علت سكوت خود در برابر حملات وحشيانه به تريبون سخنراني برخي از نخبگان در دانشگاه اصفهان و ساير مراكز علمي و حتي بي پاسخ گذاشتن تظلم خواهي آنها را مطرح كنيد. كروبي مي افزايدخوشحالم كه بر توسعه و استقرار امنيت براي تداوم توسعه اقتصادي سخن گفته ايد و اين تأكيد را طليعه نيكو براي ايجاد اطمينان در فعالان اقتصادي مي دانم. اما توصيه مي كنم براي آن كه جديت جناب عالي در اين موضوع به خوبي آشكار شود، به سوالات موجود در مورد ورود وزارت اطلاعات به فعاليت هاي اقتصادي و شائبه هايي كه درباره برخورد امنيتي عده اي از فعالان اقتصادي آن تشكيلات با رقباي اقتصادي خود وجود دارد، پاسخ دهيد. قاعدتا جناب عالي استحضار داريد كه يكي از گام هاي مهم دولت آقاي خاتمي، تعطيل فعاليت هاي اقتصادي وزارت اطلاعات بود. اظهارنظر صريح جناب عالي در اين خصوص، هرگونه نگراني درباره ورود مجدد تشكيلات امنيتي كشور به فعاليت هاي اقتصادي را مرتفع خواهد ساخت.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |