چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
حضرت امير المؤمنين علي (ع): از كساني مباش كه بي عمل اميد به آخرت دارند.
نهج البلاغه/ ۱۱۶۰
امروز با حافظ
گر تو بيداد كني شرط مروت نبود
خستگان را چو طلب باشد و قوت نبود
آنچه در مذهب اصحاب طريقت نبود
ما جفا از تو نديديم و تو خود نپسندي
محمدرضا آقاسي  شاعر جبهه  و جنگ  درگذشت
003156.jpg
محمدرضا آقاسي  شاعر حماسه سراي  دفاع  مقدس  صبح  ديروز در مركز قلب تهران  درگذشت .
مرحوم آقاسي از چندي  پيش  به  دليل عارضه  قلبي  و مشكل  تنفسي  در مركز قلب  تهران  بستري  شد.
در ادامه  و پس  از جراحي  قلب  باز، به  دليل  وخامت  اوضاع  جسماني  از سه روز پيش  به  بخش  مراقبت  هاي  ويژه  مركز قلب  منتقل  شد و بامداد امروز به  علت  ايست  قلبي  دارفاني  را وداع  گفت .
اين  شاعر متعهد، ۲۴ فروردين  ۱۳۳۸ در تهران  به  دنيا آمد و از دوران نوجواني  تحت  تاثير برادر خود و مطالعه  شاهنامه  فردوسي ، به  عرصه  شعر و ادب  علاقه  مند شد و از سن  ۱۲ سالگي  به  سرودن  اشعار حماسي  پرداخت .
آغاز جنگ  تحميلي  عراق  عليه  كشورمان ، موجب  بروز احساسات  اين  شاعرمتعهد شد به  طوري  كه  با حضور درجبهه  هاي  دفاع  مقدس ، در كنار رزمندگان اسلام ، به  سرودن  اشعار حماسي  و مذهبي  مي پرداخت .
پس  از پايان  جنگ  نيز آقاسي  به  مناسبت  هاي  مختلف  با حضور در شبهاي شعر و نيز نشست  هاي  شعرخواني  در مراسم  بزرگداشت  شهدا، يادمان  هاي دفاع  مقدس  و ايام  عزاداري ، به  سرودن  اشعار در رثاي  امام  راحل  و رزمندگان  اسلام  مي پرداخت  و همواره  زنده  نگهداشتن  نام  و ياد شهيدان را سرلوحه  كارهاي  خود قرار مي داد.
برغم  وجود يادگارهاي  صوتي  و تصويري  فراوان  از اين  شاعر متعهد، متاسفانه  اثر مكتوب  در قالب  كتاب  شعر از وي  چاپ  نشده  است  و آثار او به  طور پراكنده  در روزنامه  و مجلات  به  چاپ  رسيده  است .
مثنوي  شيعه  يكي  از معدود يادگارهاي  مكتوب  مرحوم  آقاسي  به  شمار مي رودكه  در روزنامه  هاي  كشور در مناسبت  هاي  مختلف  به  چاپ  رسيده  است .
عبدالجبار كاكايي درباره آقاسي و شعر او گفت: آقاسي شعر مذهبي ايران را ترقي داد. وي با اشاره به ويژگي هاي حماسي و مذهبي شعر آقاسي اظهار داشت: مرحوم محمدرضا آقاسي با تلاش فراوان علاوه بر سرودن شعرهاي حماسي دفاع مقدس، در حوزه مذهبي نيز موجب ارتقاي اشعار اين بخش شد.
اين شاعر و حماسه سراي كشورمان افزود: آن مرحوم باتوجه به دغدغه  مذهبي و تلاش بسيجي خود توانست ذائقه مردم را در حوزه اشعار مذهبي ارتقا بخشد.
وي تصريح كرد: تلفيق گنجينه هاي باارزش شعر مذهبي و ارزش هاي فراوان موجود در زندگي اهل بيت عليهم السلام با شيوه هاي نوين شعر امروز، ازجمله دستاوردهاي ماندني اين شاعر متعهد كشور است.
كاكايي گفت: درگذشت آقاسي، خلأيي در حوزه اشعار مذهبي و دفاع مقدس به وجود آورد و بچه هاي جبهه و جنگ، يكي از ياران باوفاي خود را از دست دادند.
وي ابراز اميدواري كرد: با تلاش مسئولان ذيربط، آثار صوتي و تصويري آن مرحوم به صورت مكتوب تنظيم شود تا اين گنجينه به صورت ماندگار در تاريخ شعر حماسي و دفاع مقدس باقي بماند.
پيكر مرحوم محمدرضا آقاسي، روز پنجشنبه ساعت ۸ صبح از مقابل معراج شهداي تهران (خيابان بهشت) به سوي قطعه شهداي بهشت زهرا تشييع و در كنار ديگر شاعر بسيجي _ ابوالفضل سپهر _ به خاك سپرده خواهد شد.

فيلم ها براساس آيين نامه جديد به نمايش درمي آيند
فرشيد موتمني آذر عضو شوراي  مركزي  انجمن  سينماداران  گفت : آيين نامه  جديد اكران  بزودي  در سينماهاي  كشور اجرا مي شود.
وي  در گفت  و گو با  ايرنا افزود: اصلاح  برخي از جزييات  آيين نامه  فعلي  اكران  انجام  شده  و شيوه  نامه  جديد پس  از تصويب  وزارت  ارشاد بزودي  ابلاغ  مي شود.
عضو شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  توضيح  داد: قراردادهاي  جديد نمايش  فيلم  در ظرف  زماني  هفت  هفته  و بر مبناي  كف  فروش  تنظيم  و اجرا مي شود.
شوراي  صنفي اكران  متشكل  از نمايندگان  انجمن  سينماداران ، اتحاديه  تهيه  كنندگان  و كانون  كارگردانان  ضوابط اكران  فيلم  را مشخص  مي كند.
موتمني  آذر ابراز اميدواري  كرد كه  با اجراي  آيين نامه  جديد، زمينه  نمايش  گسترده  فيلم  فراهم  شود.
وي  همچنين  به  استعفاي  رئيس  شوراي  صنفي  نمايش  فيلم  اشاره  كرد و افزود: آقاي  قدكچيان  دراعتراض  به  توافق  انجمن  سينماداران  و تهيه كنندگان  براي انتخاب  نماينده  انجمن  سينماداران  به  عنوان  رئيس  جديد شورا، استعفا كرد.
عضو شوراي  صنفي نمايش  فيلم  در عين  حال  خواستار تعامل  منطقي  فارغ  از مسايل حاشيه اي  براي  فعاليت  صنفي  در سينما شد.

۴ تمدن دنيا در جشنواره قرآن و عترت
طراحي و آماده سازي يك لوح فشرده شامل اطلاعات جامع از چهار تمدن بزرگ و كهن ايران، مصر، يونان و چين كه پس از تكثير به مركز بين المللي گفتگوي تمدن ها، سفارتخانه ها و كانون هاي فرهنگي مجامع دانشجويان ارسال خواهد شد، از جمله اقدامات فستيوال «قرآن و عترت» در جشن و فرهنگ و هنر دانشجويان ايران است.
به گزارش «مهر» ، محمد مهمان چي، دبير فستيوال گفت وگوي تمدن هاي جشن فرهنگ و هنر دانشجويان، ضمن بيان مطلب فوق افزود: عمده فعاليت فستيوال گفت وگوي تمدنها در منطقه تهران شامل بخش سخنراني است كه با حضور اساتيدي همچون فرزان سجودي، زيبا جلالي، خشايار ديهيمي  و محمد قائد انجام خواهد شد.وي درباره برنامه هاي آينده اين فستيوال گفت: طي برنامه ريزيهاي انجام شده در جشن فرهنگ و هنر اصلي (فاز سوم) دانشجويان ايران كه در مهر ماه برگزار مي شود، سفارتخانه ها براي نمايش صنايع دستي كشورشان غرفه هايي را در اختيار خواهند داشت.
مهمان چي با بيان اين مطلب كه فستيوال گفتگوي تمدن ها دامنه كاري وسيعي مي تواند داشته باشد، آن را در ايجاد حس يگانگي و سرور بين دانشجويان موثر دانست و تصريح كرد: در مبحث گفت وگوي تمدن ها مي توان با يك گفتمان كار را شروع كرد و به موضوعات گسترده اي پرداخت.اديان، اقوام، ملتها و آداب و رسوم هر يك مي تواند موضوع بحث قرارگيرد.در اين مورد ما با برگزاري گفتمان دانشجويان درباره اقوام مختلف فعاليت خود را آغاز كرديم.
جشنواره گفت وگوي تمدنهاي نخستين جشن فرهنگ و هنر دانشجويان، از۷ تا ۱۱ خرداد ماه، در دانشگاه امير كبير برگزار مي شود.

برگزيدگان جشنواره تئاتر ميثاق معرفي شدند
مراسم اختتاميه پنجمين جشنواره تئاتر ارتش با نام ميثاق، با رويكرد رشد و تعالي هنر در هنر دفاع مقدس، به همت سازمان عقيدتي سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران در محل سالن آمفي تئاتر مجموعه فرهنگي - هنري پرواز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي ارتش، اين جشنواره كه در سطح نيروهاي مسلح و با شركت نمايش  هايي از ارتش ، سپاه ، وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح و نيروي مقاومت بسيج برگزار شد، پس از هشت روز رقابت و با اعلام بيانيه هيات داوران به كار خود پايان داد.
بر اين اساس، نمايش پايان نامه، از لشكر ۱۶ زرهي قزوين در بخش جشنواره جشنواره ها موفق به اخذ رتبه نخست نمايش برتر ، تنديس جشنواره ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي شد.
در اين مراسم همچنين در بخش هاي كارگرداني ، نمايشنامه نويسي ، طراحي پوستر و بروشور ، موسيقي ، طراحي صحنه ، بازيگري زن و مرد و بخش جشنواره جشنواره ها، از رتبه هاي اول تا سوم هر بخش با اهداي تنديس ، ديپلم افتخار و جايزه نقدي تقدير به عمل آمد.

برگزاري جشنواره تئاتر دفاع مقدس در ابهام قرار دارد
خبرگزاري فارس: اعلام تعطيلي «جشنواره فيلم دفاع مقدس» ، وضعيت برگزاري «جشنواره تئاتر دفاع مقدس» را هم در بلاتكليفي و هاله اي از ابهام فرو برده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، سال گذشته يازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس، در اين ايام در حال برگزاري بود و منطقه اول آن هم در اروميه آغاز شده بود. ولي دبيرخانه جشنواره تئاتر دفاع مقدس امسال تا كنون اقدامي در اعلام فراخوان و برگزاري جشنواره نكرده است. در ششم خرداد ماه سال گذشته، شايعه اي مبني بر تعطيلي تئاتر دفاع مقدس ايجاد شد كه در مصاحبه سيد محمد علوي تكذيب گرديد.
همچنين علوي به عنوان دبير جشنواره تئاتر دفاع مقدس بيانيه اي را در ۱۵ ارديبهشت صادر كرد. در بخشي از اين بيانيه آمده بود: جشنواره تئاتر دفاع مقدس با بنياني پايدار برگزار مي شود هر چند كه تاخير در برگزاري جشنواره در نظر عده اي ناصواب آيد.
بسياري از هنرمندان تئاتر دفاع مقدس نيز در انتظار فراخوان جشنواره هستند.
يكي از دست اندركاران تئاتر دفاع مقدس در اين زمينه به فارس گفت: دبير فعلي جشنواره تئاتر دفاع مقدس در حالي برگزاري جشنواره يازدهم را آغاز كرد كه همه برنامه ريزي ها و هماهنگي هاي مقدماتي اين جشنواره توسط گروه قبلي انجام شده بود.
يكي از كارگردانان تئاتر نيز در اين مورد گفت: سال گذشته در اين موقع متون ارسالي به مرحله بازخواني نيز رسيده بود اما امسال هيچ كاري از طرف بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس صورت نگرفته است.
مسئولان مربوط به جشنواره تئاتر دفاع مقدس از برگزاري و عدم برگزاري جشنواره سخني نمي گويند و تكليف تئاتري ها را مشخص نمي كنند و با توجه به اوضاع احتمال مي رود، دوازدهمين جشنواره سراسري تئاتر دفاع مقدس برگزار نشود.

تازه هاي دنياي رسانه ها
مطالب صفحات اول ديروز روزنامه هاي آمريكا
- از سه روز ديگر كساني كه براي گرفتن گواهينامه رانندگي (تازه و يا تمديدي) به ادارات مربوط مراجعه مي كنند نبايد انتظار دريافت فوري آن را (مانند گذشته) داشته باشند. به آنها ورقه رانندگي موقت داده مي شود ولي اين ورقه جاي كارت شناسايي را نمي گيرد كه به بانك و فرودگاه و... ارائه شود. گواهينامه رانندگي بر پايه قانون سراسري تازه (فدرال) پس از بررسي سوابق فرد و تطبيق عكس ها و مشخصات و اطمينان از قانوني بودن اقامت، با پست به محل سكونت (نه، صندوق پستي) ارسال مي شود.
- استفاده از كامپيوتر هاي كتابخانه هاي عمومي در آمريكا كه تا كنون براي همگان آزاد و رايگان بود تا حدي محدود مي شود زيرا احتمال داده شده است از اين كامپيوتر ها براي ارسال اي ميل هاي مشكوك استفاده شود و يا سايت هاي خلاف عفت مشاهده شود.
- يك ميليارد دلار هزينه براي تبليغ اين امر كه جوانان آمريكايي تا ۱۹ سالگي (دختر و پسر) پيش از ازدواج، روابط جنسي نداشته و اصطلاحاً باكره بمانند، نتيجه بسيار كمي داده است. اين پول ظرف سال مالي گذشته صرف سخنراني، تهيه فيلم، پرداخت به مشاوران، تهيه بروشور، كتاب و پوستر و انتشار خبر پولي در رسانه ها (رپورتاژ آگهي) شده بود. هدف اين بوده است كه جوانان آمريكايي وقت خود را در تحصيل بگذرانند و روي آن تمركز حواس كنند تا از جوانان ساير كشورها به ويژه چيني ها و هندي ها عقب نيفتند.
- در پي جشن دانش آموزان يك دبيرستان در شهر  هانتيگتون (ايالت ويرجينياي غربي) يك ناشناس چهار دانش آموز را به گلوله بست و كشت. يكي از مقتولين دختر بود. تيراندازي در خارج از ساختمان مدرسه صورت گرفت. جشن دانش آموزان شامل رقص و آواز هم بود. انگيزه حادثه هنوز روشن نشده و احتمالاً حسادت نوجوانان نسبت به يكديگر بوده است.
- كشمكش بر سر اين كه دبيران خبر تلويزيون عمومي آمريكا (پي.بي.اس) از هواداران حزب جمهوري خواه انتخاب شوند مورد انتقاد قرار گرفته است. از جمله اشاره به مصاحبه تلويزيوني اخير پوتين، رئيس جمهور روسيه، شده كه گفته بود: در آمريكا هم روزنامه نگاران آن آزادي را كه مي گفتند ندارند. پوتين براي اثبات حرف خود از «دن راذر» سردبير سابق اخبار سي.بي.اس مثال آورده بود كه به دليل مخالف بوش بودن مجبور به كناره گيري اش كردند. شبكه پي.بي.اس دولتي نيست و بيشتر هزينه آن از راه اعانات از جمله اعانه دولت آمريكا تأمين مي شود. در جريان مبارزات انتخاباتي سال گذشته، اين شبكه متهم به جانبداري از دمكرات ها شده بود.
- اف.دي.ا (سازمان دارو و غذا در آمريكا) متهم شده است كه با وجود گزارش هاي مربوط به عوارض جانبي داروهاي ضد كلسترول، آنها را از بازار بيرون نمي كشد و هنوز معتقد است كه زياد خطر ندارند.
- جورج بوش درخواست كرزاي رئيس جمهور افغانستان را رد كرد كه كنترل بخشي از نيروهاي آمريكايي در آن كشور به او سپرده شود. اين دو رئيس جمهور پريروز در كاخ سفيد واشنگتن مذاكره كرده بودند. بوش به كرزاي گفته است كه سابقه ندارد فرماندهي و كنترل نظاميان آمريكايي به خارجيان داده شود. كرزاي اخيراً از خشونت نظاميان آمريكايي در افغانستان و ضرب و شكنجه زندانيان ابراز ناراحتي كرده بود.
- در پي پرواز يك هواپيماي كوچك برفراز مناطق ممنوعه شهر واشنگتن، جلسات متعدد مشورتي مقامات مربوط تشكيل شده كه روشن كنند در چه شرايطي مي شود دستور تيراندازي و سرنگون كردن اين هواپيما ها را داد. هنوز اين مذاكرات به نتيجه نرسيده و روي شرايط بحث است.

پاسخ به پرسش پزشكي
اهميت موازنه كلسيم در بدن
دكتر روزنفلد در پاسخ به يك سئوال تأكيد بر موازنه كلسيم در بدن كرده و گفته است: كلسيم به تنظيم ضربان قلب كمك و در تأمين سلامت كار عصب هاي مربوط، نقشي مؤثر ايفاء مي كند. به علاوه در انقباض ماهيچه ها نقش دارد و استخوان ساز است. ولي همچنان كه كمبود آن خطرناك است، اضافي بودنش در بدن نيز توليد خطر مي كند. وضعيت كلسيم در بدن را دكتر از طريق آزمايش خون و مشاهده علائم ديگر تشخيص مي دهد. براي مثال علائم كمبود كلسيم دربدن از اين قرار است: اسپاسم ماهيچه، حركات غير ارادي ماهيچه و كرامپ (گرفتگي) ماهيچه، قلقلك دست و پا، بي نظمي تپش قلب، حالت غش، بالا رفتن فشار خون و....

در تالار وحدت با ۵۵۰ ميليون ريال هزينه
نگارگري ايران با نمايش بانوي خيال به صحنه مي آيد
محمد پرويزي  در نخستين  تجربه  كارگرداني ، تاريخ  هنر نگارگري  ايران  رادست  مايه  كار نمايشي  قرار داده  است .
بانوي  خيال  نخستين  نمايشي  است  كه  تهيه  آن با صرف  هزينه اي  نزديك  به پانصد و ۵۰ ميليون  ريال  در قالب  قرارداد با كارگردان  به  شكل  مستقل  توسط بنياد رودكي  به  صحنه  مي رود.
كارگردان  نمايش  بانوي  خيال  در گفت وگو با خبرنگاران ، افزود: تاكنون  به  تاريخ  نقاشي  و هنرهاي  تجسمي ايران  در عرصه  نمايش  توجهي  نشده است .
پرويزي  يادآورشد: كارهاي  نمايشي  و سينمايي  تاكنون  به  شكل  عمده  در قالب  آثار ارائه  شدند، اما نمايش  بانوي  خيال  يك  بازآفريني  با موضوع  نگارگري  در عرصه  نمايش  است .وي  گفت  كه  براي  ايجاد جذابيت  در اين  نمايش ، يك  بانوي  خيالي  به  تصوير كشيده  مي شود چرا كه  هنر نگارگري ، آفرينش  نقش  خيال  است .اين  كارگردان  مدعي  شد: در اين  اثر علاوه  بر توانايي هاي  هنرنمايش از امكانات انيميشن  و سينما هم  استفاده  شده  است .
نمايش  بانوي  خيال  قرار است  پس  از بازبيني  از ۱۶ خرداد ماه  در تالار وحدت  به اجرا درآيد.

گراميداشت مددپور در فرهنگسراي دانشجو
آيين گراميداشت ياد و مقام علمي زنده ياد دكتر محمد مددپور با عنوان «ديدار فرهي» از ساعت ۳۰/۲۰ روز پنجشنبه ۵ خرداد ماه در سالن آمفي تئاتر فرهنگسراي دانشجو برگزار مي شود. در اين مراسم تني چند از دوستان و همفكران مرحوم دكتر مددپور به تشريح فعاليت هاي پژوهشي و خدمات فرهنگي او خواهند پرداخت.

بهارستان
گفتم: چشمه ي زندگاني كجاست؟
گفت: در ظلمات
گفتم: راه از كدام جانب است؟
گفت: از هر طرف كه روي، اگر روي راه بري.
شيخ شهاب الدين سهروردي- عقل سرخ

برگي از تاريخ
شكايت انگليس از ايران
۲۵ ماه مه (روزي چون امروز) در طول تاريخ شاهد رويدادهاي مهمي بود كه برخي از آنها از اين قرارند: در سال ۳۱۱ پيش از ميلاد ژنرال «سلوكوس» جانشين اسكندر در متصرفات آسيايي او همزمان با آغاز ساختن شهري در كناره غربي رود دجله به نام سلوكيه، با هدف جلب قلوب ايرانيان نسبت به خود، با «آپاما» دختر كلانتر بلخ ازدواج كرد. با وجود اين، ديديم كه ايرانيان با به كارگيري روش منحصر به فرد خود براي مدتي طولاني زير سلطه مقدوني ها باقي نماندند. در سال ۴۰۰ ميلادي يزدگرد، شاه وقت ايران از دودمان ساساني، ضمن ارسال پيامي به روم از دولت روم خواست كه دو ابر قدرت به يك نسبت از شمار نيروهاي نظامي خود بكاهند و از مسابقه تسليحاتي كه براي هر دو كشور هزينه سنگين دارد دست بردارند. اين پيشنهاد به نتيجه مطلوب نرسيد. در سال ۱۸۱۲ در جريان مبارزات استقلال، يك زمين لرزه شديد شهر كاراكاس پايتخت ونزوئلا را ويران كرد. در سال ۱۹۱۴ پارلمان انگلستان با ايجاد نوعي حكومت خودمختار در ايرلند موافقت كرد. در سال ۱۹۴۲ (۱۳۲۱ هجري) دولت وقت ايران متعهد شد كه هزينه هاي ريالي متفقين (نيروهاي اشغالگر) را در ايران تأمين كند. دولت ايران با چاپ اسكناس اضافي (بدون پشتوانه) اين هزينه ها را تأمين كرد كه باعث تورم پول در كشور شد و قيمت ها را تا چند برابر بالا برد كه تا سال ها يك مسئله بزرگ بود و دوازده سال پيش از آن در همين روز (۱۹۳۰ ميلادي - ۱۳۰۹ هجري) دولت وقت امتياز چاپ اسكناس هاي ايران را كه تا آن زمان منحصراً در دست انگليسي ها بود لغو و بابت غرامت، ۲۰۰ هزار ليره به آنان پرداخت كرد تا دهانشان بسته شود و اعتراض نكنند. انحصار چاپ اسكناس ايران در دست بانك انگلستان تحت عنوان فريبنده بانك شاهنشاهي بود كه بعداً دكتر مصدق آن را هم منحل كرد كه سال ها پس از براندازي ۲۸ مرداد، اين بانك به نام بانك خاورميانه دوباره قدم به ايران گذاشت. در سال ۱۹۴۹ نيروهاي مائو شهر شانگهاي را از دست حكومت مليون خارج ساختند. در سال ۱۹۶۳ سازمان وحدت آفريقا تشكيل شد. در سال ۱۹۶۵ جنگ بزرگ ديگري ميان هند و پاكستان آغاز شد كه در جريان آن دولت وقت ايران به صورت محرمانه به پاكستان كمك مي كرد از جمله چند جت جنگنده اف ۸۶ به اين كشور تحويل داد. در سال ۱۹۶۹ در سودان كودتاي نظامي صورت گرفت. در سال ۱۹۸۱ و در جريان جنگ عراق با ايران، شوراي همكاري خليج فارس مركب از شش كشور عربي تشكيل شد. در سال ۱۹۸۲ نيروي هوايي آرژانتين ناوشكن اتمي انگليسي «كاونتري» را غرق كرد. اين ناو در جريان گروگانگيري آمريكايي ها در ايران براي كمك به مساعي آمريكا به خليج فارس اعزام شده بود. در سال ۱۹۸۵ يك توفان دريايي ۱۱ هزار تن را در بنگلادش نابودكرد.
و اينك برگ امروز: در اين روز در سال ۱۳۳۰ هجري و در جريان اجراي قانون ملي شدن نفت و خلع يد از شركت نفت انگلستان كه دولت اين كشور سهامدار عمده آن بود، اين دولت برضد ايران به ديوان داوري لاهه شكايت كرد و دفتر اين ديوان دولت وقت ايران را از مفاد اين شكايت آگاه ساخت و اطلاع داد كه دولت انگلستان به استناد ماده ۲۲ قرارداد ۱۹۳۳ ايران و انگلستان (تمديد قرارداد دارسي) رسيدگي به اختلافات موجود في مابين دو كشور را به اين ديوان احاله كرده تا داوري كند. دو دولت طبق ماده ۲۲ موافقت كرده بودند كه اگر اختلافي روي دهد، براي حل آن به «داور» مراجعه كنند و نظر داور را بپذيرند. در همين روز وينستون چرچيل كه هنوز نخست وزير نشده بود از دولت حزب كارگر انگلستان انتقاد كرد و اين دولت را متهم ساخت كه در برابر دكتر مصدق كوتاه آمده است و علناً از حمله نظامي براي تصرف آبادان جانبداري كرد. در واكنش به اظهارات چرچيل كه چندي بعد نخست وزير انگلستان شد تا با دولت ملي گرايان ايران مقابله كند، مسكو و واشنگتن واكنش نشان دادند. دولت آمريكا با هرگونه عمليات نظامي انگلستان در ايران مخالفت كرد و آن را به مصلحت غرب ندانست و دولت مسكو با اشاره به قرارداد سال ۱۹۲۱ تهران و مسكو تهديد كرد كه اگر پاي سرباز انگليسي به خاك ايران برسد نيروي نظامي وارد اين كشور خواهد كرد.
www.iranianshistoryonthisday.com
نوشيروان كيهاني زاده

شناسنامه
روزنامه صبح ايران: اجتماعي ـ فرهنگي ـ اقتصادي
صاحب امتياز: شهرداري تهران
مدير مسئول : محمود احمدي نژاد
چاپخانه هاي: افست و ايرانچاپ
نشاني و تلفن هاي همشهري
دفتر مركزي: تهران ـ خيابان آفريقا ـ كوچه تنديس ـ شماره ۱۰
كد پستي: ۱۹۱۵۶۵۶۳۵۳ ـ صندوق پستي: ۵۴۴۶/۱۹۳۹۵

نشاني اينترنت: http://www.Hamshahri.org
نشاني پست الكترونيكي: Editorial@Hamshahri.org


سازمان آگهي ها: خيابان مطهري ـ چهارراه سهروردي ـ شماره ۹۱
تلفن: ۸۶۰۶۶۰۴ ـ ۸۶۰۶۶۲۲ ـ ۸۶۰۶۵۹۸ ـ ۸۶۰۶۵۹۱ ـ ۸۴۲۳۳۶۲ ـ ۸۶۰۶۶۰۴
نمابر: ۸۶۰۶۶۵۴ ـ ۸۴۰۸۳۱۶ ـ ۸۴۰۶۱۳۲


دفتر مركزي راهنماي همشهري (نيازمنديهاي صبح تهران):
خيابان كريمخان زند ـ خيابان حافظ ـ كوچه امير رضايي ـ شماره ۲۱۴
تلفن: ۶۴۹۸۳۸۱


گشتي در دنياي خبرها
به خاطر يك نخ سيگار نصفه
آركانزاس: يك مرد ۳۸ ساله براي دستيابي به يك نخ سيگار مصرف شده، جانش را به خطر انداخت.
وي كه در تاريكي شب به همراه دوستش با خودرو به خانه بازمي گشتند، يك نخ سيگار روشن كرد كه سيگار نصفه اين مرد بر اثر وزش شديد باد از دستش جدا شد و روي آسفالت افتاد.
با آنكه خودرو با سرعت ۱۰۰ كيلومتر در ساعت در حال حركت بود، اين مرد كه تحت تاثير مشروبات الكلي قرار داشت از پنجره خودرو بيرون پريد تا سيگار نصفه را از روي زمين بردارد.
وي در اثر اين حادثه از ناحيه صورت به شدت مجروح و در بيمارستان بستري شد.
حبس براي دزد عروسك ها
توكيو: يك مرد در ژاپن به جرم سرقت ۱۵ عروسك بزرگ به تحمل ۵/۵ سال حبس محكوم شد.
اين مرد ۳۱ ساله با اسپري كردن فلفل به صورت فروشندگان، اقدام به سرقت اين عروسكهاي بزرگ مي كرد كه ارزش آنها در حدود ۱۰۱۷۰ دلار اعلام شده است.
وي با اين عروسك هاي سرقتي يك كلكسيون خانگي براي خود ايجاد كرده بود.
خرس در استخر
كاليفرنيا: يك خرس ۲۶۰ كيلوگرمي با ورود به يك خانه مسكوني لرزه به جان ساكنين اين مكان انداخت.
هنگامي كه اعضاي خانواده مشغول شناكردن در استخر بودند، ناگهان يك خرس غول پيكر با شكستن در و پنجره وارد منزل شد و به درون استخر پريد. البته اعضاي اين خانواده بلافاصله از استخر بيرون آمدند و پليس را خبر كردند.ماموران پليس با شليك چند تير بيهوش كننده، خرس را بيهوش كردند و سپس به باغ  وحش انتقال دادند.
خانه گربه ها
نيويورك: يك زن ۵۶ ساله در آمريكا كه با كشته شدن حيوانات خانگي به شدت مخالف بود، همواره به دنبال گربه هاي بيمار و بي خانمان در خيابانها مي گشت تا اين حيوانات را به خانه ببرد.
به دليل تجمع گربه ها در خانه اين زن، همسايه ها از بوي تعفن اين مكان به ستوه آمدند و پليس را خبر كردند.پليس نيز پس از ورود به خانه اين پيرزن با صحنه هاي عجيبي مواجه شد.
وي ۴۸ گربه بي خانمان داخل اتاق هاي خانه خود نگهداري مي كرد و ۲۰۰ گربه مرده را نيز داخل كيسه زباله در كنار باغچه  خانه انبار كرده بود.او قصد داشت اين گربه هاي مرده را داخل گودال بزرگي كه در باغچه كنده بود، دفن بكند.
آزمايش DNA سگ ها
وين: يك سياستمدار در شهر وين اتريش معتقد است كه با استفاده از تكنولوژي DNA بايد صاحب سگ هايي را كه در پياده روه اين شهر ادرار و مدفوع مي كنند شناسايي و جريمه كرد.به پيشنهاد اين سياستمدار، از تمام سگ هاي شهر بايد آزمايش DNA به عمل آورد تا اگر در خيابان ها و يا پياده روها، ادرار يا مدفوع كردند بتوان به راحتي صاحب سگ ها را شناسايي و جريمه نمود.
در حال حاضر ۵۰ هزار سگ ثبت شده در شهر وين وجود دارد كه تعداد واقعي سگ هاي موجود در اين شهر بسيار بيش از اين رقم است.
صاحبان سگ در اين شهر ۱۲ سنت ماليات روزانه براي سگ هاي خود مي پردازند در حالي كه هزينه سرانه جمع آوري و نظافت مدفوع و ادرار سگ ها در خيابان بالغ بر ۵ يورو در روز است.
سفر ۱۶۰۰ كيلومتري
كاليفرنيا: يك گربه جوان در آمريكا ۱۶۰۰ كيلومتر سفر كرد. اين گربه كه پلاك شناسايي به بدنش نصب شده بود دو روز قبل از محل زندگي خود متواري شد اما ديروز خبر رسيد كه گربه ۱۰ ماهه در فاصله ۱۶۰۰ كيلومتري محل سكونتش مشاهده شده است.
پليس احتمال مي دهد كه يك شهروند اين گربه را داخل قطار قرار داده است وگرنه سفر ۱۶۰۰ كيلومتري يك گربه طي دو روز غيرممكن است.

ساعات شرعي
اذان ظهر امروز: ساعت ۱۳و ۱ دقيقه
اذان مغرب امروز: ساعت ۲۰ و ۳۰ دقيقه
اذان صبح فردا: ساعت ۴ و ۱۱ دقيقه
طلوع آفتاب فردا: ساعت ۵ و ۵۳ دقيقه

گل و گياه
آرمريا
003153.jpg
نام علمي: Armeria maritima
خانواده: PLUMBAGINACEAE
اين گياه هميشه سبز، دائمي و مقاوم داراي برگهاي علفي است كه بصورت كپه اي مي رويند و گلهاي كوچك صورتي رنگ آن مجتمع در گل آذين كروي فصل تابستان ظاهر مي شوند. جهت كاشت در حاشيه باغچه ها، باغهاي صخره اي و لابه لاي سنگفرشها بسيار مناسب است. حداكثر بلندي ۲۰ و گستردگي آن به ۳۰ سانتي متر مي رسد.
نيازها: مكان كاملاً آفتابي، خاك لومي يا ماسه اي كه داراي زهكش خوب باشد. پس از پايان گلدهي تمامي ساقه ها را از انتها حذف مي كنند. حداقل دماي قابل تحمل آن ۱۵- درجه سانتي گراد است.
ازدياد: از طريق كاشت بذر در پاييز و انتقال نشاءها به باغچه در فصل بهار امكان پذير است. خاك را نسبتاً مرطوب نگهداشته و كوددهي نمي كنند.
سازمان پارك ها و فضاي سبز شهر تهران
www.tehranparks.org
tehranparks@tehranparks.org

صفحه آخر
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
شناسنامه
دنياي خبرها
ساعات شرعي
گل و گياه
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |