چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
امشب فينال نيم قرني در استانبول
آرايش نيروهاي دفاعي ميلان و ليورپول براي قهرماني
003150.jpg
003117.jpg
جهانگير كوثري: نيم قرن گذشت و جام قهرماني باشگاههاي اروپا به استانبول تركيه رسيد. ميزبان جام پنجاهم براي آزمونهاي بعدي و مهمان نوازي از اروپائيان خود را مي آزمايد. جام باشگاههاي اروپا امشب پنجاه ساله مي شود.
حالا آرزوهاي «جوليوس اوكراين چك» لهستاني برآورده شد. او پنجاه و دو سال پيش به كمك «گابريل هانو» فرانسوي كه يك روزنامه نگار شيفته فوتبال بود اين جام را بنيان گذاشت. قبل از اين دو بين سالهاي ۱۹۴۷-۱۹۲۷ تيم هاي اول باشگاههاي مجارستان، اتريش، ايتاليا و چكسلواكي مسابقاتي با نام «جام ميتروپا» برگزار مي كردند.
باشگاه گراس هاپرز سوئيس نيز گهگاهي مسابقاتي را با شركت چند تيم سرشناس همسايگان خود ترتيب مي داد كه هيچ زمان جدي نشد. در راه برپايي جام باشگاههاي اروپا روزنامه اكيپ سهم زيادي داشت و با پوشش مناسب اين مسابقات كمك كرد تا فوتبال وارد مرحله تازه اي شود.
بعد از تور دوفرانس در دوچرخه سواري اين دومين جامي بود كه اكيپ علاقه به ادامه آن داشت. در ۱۶ دسامبر سال ۱۹۵۴ روزنامه اكيپ پيشنهاد اوكراين چك و هانو را مطرح نمود و اتحاديه تازه تاسيس اروپا (يوفا) آنرا در كميته اجرايي مطرح و راي لازم را بدست آورد و جام شكل گرفت تا ايده اروپاي متحد را به تصوير بكشد.
امشب دو تيم از دو كشور فوتبال خيز و مدعي اروپا به ديدار يكديگر مي روند تا قهرمان پنجاهمين دوره اين جام را مشخص كنند. ايتاليا در دهه شصت قهرماني را آغاز كرد. آ.ث.ميلان در فينال سال ۱۹۶۳ بنفيكا قهرمان دو دوره را شكست داد. چزاره مالديني (پدر پائولو) در آن سال ستاره ميدان بود و امشب پسرش در فينال حضور دارد.
تراپاتوني نيز جزو يازده مرد ثابت ميلان در فينال بود. جياني ريورا مرد بزرگ سانسيرو نيز در آن روز در ميدان غوغا كرد تا ايتاليا اولين قهرماني را در اروپا بدست آورد.
بدنبال آن دو سال پي درپي اينتر از شهر ميلان اين افتخار را تكرار كرد و در سال ۱۹۶۹ آ.ث.ميلان به دومين قهرماني رسيد و در فينال آژاكس را با ستاره هايي چون كرايف و كيزر با چهار گل شكست داد. پس از آن نوبت هلنديها و آلمانها شد و در سال ۱۹۷۷ ليورپول ظهور كرد و دو سال پي درپي جام را به جزيره برد تا خاطره سال ۱۹۶۸ منچستر يونايتد را زنده كند. ناتينگهام فارست، آستون ويلا، قدرت نمايي انگليسي ها را نشان دادند. ليورپول در سالهاي ۱۹۸۴-۱۹۸۱ نيز جام اروپا را بدست آورد تا امشب كه قصد دارد با قهرماني چلسي را در سايه اين افتخار نگه دارد.
آيا مي توان ديدار امشب را تقابل دو شيوه فوتبال از دو كشور صاحب نام در اروپا دانست؟ در حاليكه در تيم ميلان هفت بازيكن غير ايتاليايي (ديدا، كافو، كاكا) از برزيل، (استام و سيدورف) از هلند، شوچنكو (اوكراين) و كرسپو از (آرژانتين) حضور دارند. در تيم ليورپول نيز شش بازيكن و مربي اهل جزيره نيستند. دودك (لهستان) ترائوره، (مالي)، هامان (آلمان)، سيسه (فرانسه) و ژابي آلونسو و لوئيز گارسيا (اسپانيا). باشگاههاي اروپا را بايد از منظر ديگري امروزه ديد، اگر قبول كنيم كه سهم مربيان در پيروزي كمتر از بيست و پنج درصد است، بقيه را بايد بازيكنان به بار بنشانند. ميلان با اتكا به چهار مدافع باتجربه و كاركشته، ميزان اشتباه فردي را كم مي كند هر چند توانمندي خط مياني ميلان نيز بدليل بازيكنان متنوع بسيار بالاست و حكم تهاجمي بودن تيم را كاملا صادر مي كند. در شيوه آنجلوتي «كاكا» مهاجم سوم است كه در پشت سر كرسپو و شوچنكو يك كارگشاي تكنيكي است. گاتسو چون مرداني كه دو شش دارند و تيغهاي بسياري به پاهايشان بسته اند بازي مي كند. يا «سيدورف» كه شكل بازي عرضي اش را هيچ هافبكي در جهان ندارد و «پيرلو» كه طراح اصلي ميلان در ميانه ميدان و استاد ضربه هاي ايستگاهي است. اين چهار هافبك هر كدام ويژگي خاص خود را دارند.
شوچنكو و كرسپو نيز همين خصوصيات متفاوت را در خط حمله دارند و نمي توان براي مهار اين دو و كاكا از شيوه دفاعي در منطقه بازي استفاده كرد اما بنيتز مربي اسپانيايي ليورپول برنامه تاكتيكي خود را دارد. او نيز چون آنجلوتي كار تيمي خود را از دفاع شروع مي كند.
چهار مدافع سرزن، خشن و آماده كه با تركيب دو هافبك خود جاي هيچگونه مانوري را به مهاجمان حريف نمي دهند. چلسي اسير اين شيوه بنيتز شد. دودك دروازه بان بي اشتباهي است. فينان در راست، كاراگرو هيپيا در وسط و ترائوره در چپ دفاعي قرار مي گيرند. گارسيا، جرارد، هامان و آلونسو در خط مياني و ريسه و سيسه در خط حمله. بنيتز ترجيح مي دهد چهار هافبك خود را به گونه اي آرايش دهد كه هامان آلماني نقش دفاعي، جرارد در نقش تقسيم كننده و گارسيا و آلونسو از كناره ها به حمله بروند و سيسه از سرعتش و ريسه از تكنيكش بيشتر بهره ببرند.
برايند اين دو نيرو در تقابل يك شيوه مشترك دفاعي بازي مساوي پيش خواهد برد، آيا اين ديدار را ضربات پنالتي به قهرماني يكي از اين دو تيم بزرگ مي سپارد؟
آرايش دو تيم
* ليورپول: دودك، فينان، كاراگر، هيپيا، ترائوره،  جرارد، گارسيا، آلونسو، هامان، سيسه و ريسه.
* ميلان: ديدا، كافو، نستا، استام، مالديني، گاتسو، پيرلو، سيدورف، كاكا، كرسپو و شوچنكو.

ليگ قهرمانان فوتبال آسيا
سپاهان در العين جشن صعود برپا مي كند
العين _ حسن حيدري: آخرين گام از مرحله اول مسابقات ليگ قهرمانان آسيا امروز طي مي شود، پاس تهران نماينده اول كشورمان در اين رقابت ها صعودش قطعي است و بازي اين تيم مقابل پليس بغداد در ساعت ۱۸ امروزتشريفاتي است اما براي سپاهان اصفهان بازي امشب ساعت ۲۰‎/۳۰مقابل العين سرنوشت ساز است. سپاهان براي صعود تنها به يك امتياز نياز دارد و العين حتما بايد به پيروزي برسد. هرچند اين تيم اماراتي با آن العيني كه به مربيگري برونو متسو به ميدان مي رفت با يار كمكي ايراني اش _ فرهاد مجيدي _ قهرمان آسيا شد و استقلال را نيز حذف كرد تفاوت هاي بسياري كرده است. العين پس از جدايي متسو نزول كرده و قهرماني اين فصل ليگ امارات را نيز به الوحده ابوظبي واگذار كرده است. هرچند حضور ميلان ماچالا معروف به عنوان مربي تا حدودي اين تيم را متحول كرده است. ديگر نقطه قوت العين تماشاگران اين تيم هستند كه معروف به بنفش ها مي باشند و پيش بيني مي شود ۲۰ هزار نفر اين تيم را حمايت كنند.
سپاهان با خط حمله خطرناكش _ بزيك و خطيبي _ كه به آنها مي توان محمود كريمي و سيدصالحي را نيز اضافه كرد هر تيمي را مي تواند شكست دهد. در ميانه ميدان نيز عباس آقايي اين فرصت را دارد تا توانايي هايش را به نمايش بگذارد. هوا در شهر العين فوق العاده گرم و شرجي است. پيش بيني مي شود درجه حرارت هوا در زمان برگزاري بازي ۴۰ درجه و رطوبت ۹۰ درجه باشد.
از شروع ليگ قهرمانان آسيا كه در حال حاضر سومين دوره آن را طي مي كنيم در دو سال ابتدايي تيم هاي ايراني در همان مرحله اول حذف شدند اما اين بار پاس صعود كرده و امروز سپاهان نيز توان اين مهم را دارد كه جشن صعود برپا كند.

تيم بسكتبال اميد در يك صورت به مسابقات جهاني مي رود
003114.jpg
گروه ورزشي- علي شاكري: تلاقي چندين رويداد آسيايي و بين المللي باعث شده است تا بسكتبال ايران ماه هاي سختي را در حال تجربه كردن باشد. اعزام صباباتري به باشگاه هاي آسيا، اردوي آماده سازي تيم اميد براي مسابقات جهاني، اردوي تيم ملي بزرگسالان و جوانان در راه مسابقات غرب آسيا در حال حاضر مهم ترين دلمشغولي مسئولان بسكتبال را شكل مي دهد.
با همه اين گرفتاري ها دغدغه اصلي بسكتبال فعلا بحث بر سر رفتن و نرفتن به مسابقات جهاني اميدها در آرژانتين است نه مشكلات ديگر . همگروهي با رژيم صهيونيستي حضور نخست تيم اميد را در رقابت هاي جهاني با مشكل مواجه ساخته است. البته اين تيم تا اين لحظه به گفته محمود مشحون رئيس فدراسيون بسكتبال با پشت سر گذاشتن سه مرحله اردو در حال داير كردن اردوي چهارم است.
رئيس فدراسيون بسكتبال در مورد آخرين نتايج رايزني ها به همشهري گفت: با سازمان تربيت بدني و كميته ملي المپيك مشكل را در ميان گذاشته ايم. اما هنوز جوابي دريافت نداشته ايم. با فدراسيون جهاني بسكتبال هم مكاتبه كرديم، آنها اگر بخواهند مي توانند با قرار دادن نام ايران در گروهي ديگر ما را راحت سازند وليكن كاري است مشكل و بعيد به نظر مي رسد آنها اين كار را انجام دهند. وي در خصوص نرفتن و احتمال حضور ايران در اين رقابت ها مي گويد: واقعيت آن كه در اين خصوص هيچ فكر نكردم، نهايتا اين كه بايد جريمه نرفتن را بپردازيم كه خواهيم پرداخت.با صحبت هاي محمود مشحون احتمال حضور ايران در مسابقات اميدهاي جهان نمي رود مگر آن كه فدراسيون بين المللي بسكتبال در گشودن اين گره به كمك بسكتبال ايران و اميدهايش بيايد.

۱۴ بازيكن در اردوي تيم واليبال جوانان ايران
گروه ورزشي : از سوي «ست كوويچ» و پرويز كاظمي سرمربي و مربي تيم واليبال جوانان ايران ۱۴ بازيكن به اردوي سوم اين تيم در راه شركت در سيزدهمين دوره مسابقات جهاني هند دعوت شدند. اين اردو از روز ۷ خردادماه تشكيل مي شود و بازيكنان دعوت شده به شرح زير بايد خود را به سرپرست تيم معرفي كنند.
سعيد معروف، بهزاد به نژاد، عادل غلامي، شاهين مفيدي، حمزه زريني، محمد سليماني، وحيد صادقي، محسن رزاقي، رضا خداپرست، مرتضي صالحي، سعيد عسگريان، منصور زادون، سيد محمد موسوي عراقي و عبدالرضا عليزاده.

دو داور هندبال در كره جنوبي
گروه ورزشي: دو داور هندبال ايران براي قضاوت در مسابقات بين المللي كره جنوبي ديروز تهران را به مقصد سئول ترك كردند. مجيد كلاهدوزان و محسن كرباسچي كوبل داوري كشورمان به همراه چند داور دعوت شده ديگر مسابقات كاپ سئول را قضاوت مي كنند. در پيكارهاي بين المللي هندبال كره جنوبي چند كشور اروپايي ازجمله دانمارك، كرواسي، فرانسه، روسيه و... شركت دارند. اين دو داور ايراني همچنين نامزد قضاوت در مسابقات جام جهاني كه مردادماه در جمهوري چك برگزار مي شود نيز هستند.

تيم ملي تنيس ايران كامل مي شود
گروه ورزشي: رقابت هاي انتخابي درون اردويي تيم ملي تنيس بزرگسالان برگزار شد.براي اضافه شدن دو نفر از تنيسورهاي كشورمان به تيم ملي جهت حضور در رقابت هاي ديويس كاپ مسابقات انتخابي درون اردويي بين روزبه كامران، امير مهذب نيا و اميد سوري برگزار شد كه روزبه كامران با شكست هر دو حريف خود به عنوان اولين تنيسور جواز حضور در اولين مرحله اردوي تيم ملي را به دست آورد.
پيش از اين انوشا شاهقلي، اشكان شكوفي و شهاب حسني به عضويت تيم ملي درآمده بودند كه با اضافه شدن اين دو تنيسور و با صلاحديد مربيان تيم ملي چهار نفر در رقابت هاي ديويس كاپ برابر تيم قزاقستان مسابقه خواهند داد.

ايوانف اردوي تيم ملي وزنه برداري را تعطيل كرد
محمد رضا منصوريان :۵ ماه است بهترين مربي وزنه برداري دنيا را به ايران آورده ايم و وي مي گويد هيچكدام از برنامه هاي پيشنهادي من به مرحله اجرا درنيامده و به همين خاطر بنا را بر اين گذاشته ام كه اردوي تيم ملي را تعطيل و وزنه برداران را به خانه هايشان بفرستم. ايوانف اين را هم اضافه كرده است كه ۳۶ سال است مربيگري مي كنم و تاكنون با چنين وضعيتي روبه رو نشده بودم.
كاملا طبيعي است كه باتوجه به شرايط ايجادشده براي ايوانف و اينكه وي به دليل عدم تمكين درخواست هايش شرايط لازم را براي انجام برنامه هايش مناسب نمي داند، درحال حاضر هرگز نمي توان برداشت مثبت و روشني داشت، اما نكته مهم اين است كه چگونه در دستگاه عريض و طويل ورزش ما و مشخصا سازمان تربيت بدني، كميته ملي المپيك و فدراسيون وزنه برداري هماهنگي هاي لازم به وجود نمي آيد كه درخواست هاي يك مربي كه با هزينه گزافي به استخدام درآمده است، موردتوجه قرار نگرفته و هيچ جديتي هم براي رسيدگي به درخواست هاي وي انجام نشود.اگر با چنين هزينه هاي گزاف اردويي را برپا كرده ايم و عده اي جوان را به اين اردو فرا خوانده ايم، طبيعتا بايد كه شرايط لازم را هم براي آنها فراهم كنيم.تهيه وسايل مناسب، آزمايش دوپينگ، تشكيل اردو در بلغارستان و... ازجمله خواسته هاي جدي ايوانف است كه نبايد از آنها غفلت كرد.

شكست هاي روز اول و اثبات دلايل
نزول كشتي گيران فرنگي ايران
گروه ورزشي : شاگردان حسن بابك آغاز خوبي در پيكارهاي كشتي فرنگي قهرماني آسيا در شهر ووهان چين نداشتند. هر چهار نماينده ما در روز اول با شكست روبرو شدند تا بار ديگر غفلت ما از بابت توان و شناخت لازم از ظرفيت موجود كشتي فرنگي عيان تر  شود. يقيناً حاصل تلاش كشتي گيران ما در ميدان آسيايي چين به ما نشان خواهد داد كه در حال حاضر در كشتي دنيا چه هستيم و چه بايد بكنيم.
ديروز حميد بني تميم، مهدي توكلي، مجيد رمضاني و سجاد برزي چهار عضو تيم ملي كشتي فرنگي ايران مغلوب حريفان آسيايي خود شدند و از اين جمع تنها سجاد برزي سنگين وزن تيم ما به همراه يك كشتي گير عراقي صاحب مدال برنز مشترك شد. راستي مي دانيد علت اصلي اين شكست ها در كشتي چيست؟ آيا دليل اصلي چنين ناكامي هايي نمي تواند نگرش پراشتباه ما از جهت حضور در مسابقه ها و تورنمنت هاي غيرمعتبري باشد كه موفقيت در آن ها را در بوق و كرنا مي كنيم. باور كنيد راه رسيدن به موفقيت در كشتي تغيير ديدگاه و شناخت از ظرفيت هاي موجود است. لطفاً سراغ راه هاي متفرقه نرويد.

ورزش
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |