چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
سازمان هواشناسي هشدار داد:
احتمال جاري شدن سيلاب در سه استان كشور
گروه اجتماعي: سازمان هواشناسي نسبت به آب گرفتگي معابر عمومي و احتمال جاري شدن سيلاب در روزهاي پاياني هفته هشدار داد.
به گزارش خبرگزاري مهر سازمان هواشناسي با صدور اخطاريه اي از احتمال آب گرفتگي و جاري شدن سيلاب در معابر عمومي در روزهاي چهارشنبه و پنج شنبه هفته جاري در استان هاي تهران، مازندران و قزوين خبرداد.
بر اساس اين گزارش، به علت بالا بودن شدت بارش در استانهاي تهران، مازندران و قزوين، آب گرفتگي معابر عمومي و احتمال جاري شدن سيلاب در روزهاي چهارشنبه (امروز) و پنج شنبه در مناطق مذكور دور از انتظار نيست.

سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرد
ضوابط جديدبازنشستگي صاحبان
سوابق بيمه اي انتقال يافته
003096.jpg
گروه اجتماعي: مقررات قانون نحوه تأثير سوابق منتقل شده به سازمان تأمين اجتماعي براي استفاده از مزاياي مقرر در قانون تأمين اجتماعي، شامل كساني نمي شود كه پيش از تصويب اين قانون، بازخريد شده يا به استناد مقررات قانوني، بيمه گذار صندوق تأمين اجتماعي شده اند.
به گزارش اداره كل روابط عمومي سازمان تأمين اجتماعي، بر اساس قانون نحوه تأثير سابقه منتقل شده به سازمان تأمين اجتماعي كه در سال ۱۳۸۰ تصويب شد، سوابق خدمت غيرمشمول قانون تأمين اجتماعي بيمه شدگان كه بابت آن حق بيمه يا كسور بازنشستگي به صندوق بازنشستگي ذي ربط پرداخت شده است، با انتقال حق بيمه يا كسور بازنشستگي و مابه التفاوت، فقط در تعيين مستمري بازنشستگي، از كارافتادگي و بازماندگان قابل احتساب است مشروط بر اين كه افراد ذكر شده، در زمان بازنشستگي داراي حداقل سابقه پرداخت حق بيمه مندرج در قانون تأمين اجتماعي باشند.
بر اساس اين گزارش، در پي تصويب استفساريه قانون نحوه تأثير سوابق منتقله به سازمان تأمين اجتماعي در مجلس شوراي اسلامي در بهمن ماه سال ۸۳ ، اين سازمان با صدور يك دستورالعمل اداري اعلام كرد، قانون نحوه تأثير سوابق منتقل شده به سازمان تأمين اجتماعي شامل كساني كه قبل از تاريخ ۹/۲/۱۳۸۰ بازخريد شده، يا به استناد مقررات قانوني، بيمه گذار اين صندوق شده اند، نخواهد بود.
در اين دستورالعمل همچنين اعلام شده است بيمه شدگاني كه تاريخ بازخريدي آنان از محل خدمت گذشته است و در نتيجه خروج آنها از شمول صندوقي كه مشترك آن بوده اند، قبل از تاريخ ۹/۲/۱۳۸۰ بوده باشد و همچنين كساني كه قبل از اين تاريخ به استناد مقررات قانوني، بيمه پرداز سازمان تأمين اجتماعي شده اند، از شمول قانون اخير خارج هستند و براي استفاده از مزاياي بازنشستگي، مجموع سوابق منتقله از ساير صندوق ها و سوابق پرداخت حق بيمه آنان نزد سازمان تأمين اجتماعي براي احراز شرايط بازنشستگي، كفايت مي كند و شرط دارا بودن حداقل سابقه پرداخت حق بيمه مندرج بيمه در قانون تأمين اجتماعي در زمان تقاضاي بازنشستگي، در مورد آنان اجرا نخواهد شد.
اين گزارش حاكي است، با ابلاغ نظر تفسيري قانونگذار در مورد قانون نحوه تأثير سوابق منتقل شده به سازمان تأمين اجتماعي به واحدهاي اجرايي اين سازمان، از اين پس بيمه شدگاني كه سوابق پرداخت حق بيمه خود از ساير صندوق ها را قبل از تاريخ تصويب اين قانون (۹/۲/۱۳۸۰) به صندوق تأمين اجتماعي انتقال داده باشند، با داشتن۱۰ سال سابقه پرداخت حق بيمه به اين صندوق و در مجموع با داشتن حداقل سابقه مورد نياز براي هر سال (تا پيش از مهر ۱۳۸۴ حداقل سابقه مورد نياز ۱۳ سال است) مي توانند از مزاياي مستمري بازنشستگي(در صورت احراز شرايط از جمله حداقل سن ۶۰ سال براي مردان و ۵۵ سال براي زنان) استفاده كنند.
بر اساس اين استفساريه، همچنين افرادي كه سوابق خود را پس از تاريخ ۹/۲/۱۳۸۰ به صندوق تأمين اجتماعي انتقال داده اند، در صورت داشتن شرط سني مورد نياز براي بازنشستگي بايد حداقل سابقه پرداخت حق بيمه در هر سال را احراز كنند.
گفتني است، براساس قانون تأمين اجتماعي، از مهرماه سال ۱۳۸۳ تا مهرماه سال ۱۴۸۴ حداقل سابقه مورد نياز براي بازنشستگي براي بيمه شده مرد كه۶۰ سال سن دارد و بيمه شده زن داراي ۵۵ سال سن، ۱۳ سال است كه پس از ۱۴ مهر ۱۳۸۴ به ۱۴ سال افزايش مي يابد.

زندان از مجازات هاي مؤثر به حساب نمي آيد
صدور ۵۰ بخشنامه براي كاهش شمارزندانيان
گروه اجتماعي-زهرا رفيعي: از زمان صدور بخشنامه هاي رئيس قوه قضائيه در مورد اعطاي مرخصي به زندانيان تاكنون ۴۰ هزار زنداني در سراسر كشور توانسته اند به مرخصي بروند.
جمال كريمي راد، سخنگوي قوه قضائيه در نشست مطبوعاتي اين هفته گفت: اگر اقدامات مديريتي آيت ا... شاهرودي در بحث زندان ها نبود تاكنون با مشكلات بيشتري مواجه مي شديم.
هنوز قوانين زندان اصلاح نشده است و لايحه مجازات هاي اسلامي تهيه و به زودي به مجلس ارائه خواهد شد.
جمال كريمي راد با اشاره به وجود ۱۸۰ هزار زنداني در ابتداي ورود آيت ا... شاهرودي به قوه قضائيه گفت: هم اكنون تعداد زندانيان با صدور ۵۰ بخشنامه رئيس قوه در خصوص حل مشكل زندانيان به ۱۴۰ هزار زنداني در سراسر كشور رسيده است. لايحه جديد تأسيس سازماني به جاي سازمان هاي زندان ها در راستاي اصلاح مجرمين خواهد بود تا عفوها و مجازات ها جنبه كاربردي تري داشته باشد. وي در ادامه گفت: دردناك است فردي براي ديه چندين سال در زندان باشد و يا اينكه مردي براي مهريه همسرش به زندان برود.
قوه قضائيه لايحه اصلاحيه قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي را به مجلس ارائه كرده است تا با اصلاحات پيشنهادي بتوان از حبس مردم در مورد محكوميت هاي مالي جلوگيري كرد. در اين لايحه هم از محكوم له و هم از محكوم عليه حمايت شده است تا زندگي افراد به دليل مشكلات مالي از هم متلاشي نشود.
وي در مورد محكوميت مردان به دليل به اجرا گذاشتن مهريه توسط همسرانشان گفت: جوان ها بايد متوجه باشند كه تعيين مهريه سنگين مشكلات آنها را حل نخواهد كرد. فكر نكنند اينكه مي گويند مهريه را چه كسي گرفته و چه كسي داده است درست است!
وي در ادامه با تأكيد بر اينكه امروزه زندان از مجازات هاي تأثيرگذار نيست گفت: رياست قوه قضائيه از قضات درخواست كرده است تا كمتر از مجازات حبس استفاده كنند. حبس براي ما هزينه سنگين مالي و براي مردم هزينه روحي و رواني دارد و قطعاً آسيب هاي جدي را به خانواده ها تحميل مي كند. مرخصي ها در حال حاضر براي افرادي صادر مي شود كه يكي از ويژگي هاي زير را داشته باشند. محكومان مالي ،كساني كه مدت زمان كوتاهي تا پايان محكوميتشان باقي مانده، بيماران صعب العلاج، محكومان مالي كه بدهي آنها زير يك ميليون تومان است.
سخنگوي قوه قضائيه در ادامه كنفرانس مطبوعاتي خود گفت: قوه قضائيه در فروردين ماه امسال بخشنامه اي را براي دادگاه ها و دادسراهاي سراسر كشور ارسال كردند تا آنها تمهيداتي را براي اجرايي شدن ماده ۳۴ قانون انتخابات (جلوگيري از وقوع جرم و همكاري با هيأت هاي نظارت شوراي نگهبان) داشته باشند. هم اكنون در تهران ۶ پرونده تخلف انتخاباتي تشكيل شده است. اين شكايت ها از برخي از كانديداهايي هست كه اقداماتشان در رابطه با انتخابات خلاف قانون بوده است.
كريمي راد تخلفات گزارش شده را داراي جنبه عمومي دانست و گفت: رياست قوه قضائيه به درخواست شوراي نگهبان يك نماينده ويژه براي رسيدگي به مسائل قضايي امور انتخابات تعيين كرده است. اين فرد با تمام دادگستري هاي سراسر كشور هماهنگي و ارتباط دارد.
وي با تأكيد مجدد بر اينكه تعيين صلاحيت افراد به قوه قضائيه هيچ ارتباطي ندارد، گفت: تنها شوراي نگهبان صلاحيت ذاتي براي رسيدگي به شكايت رد صلاحيت شده ها دارد.وي در مورد شكايت اكبر گنجي از عدم اعطاي مرخصي براي درمان بيماري اش گفت: براساس مقررات زندان اگر فردي ادعاي بيماري داشته باشد ابتدا در بهداري زندان و بعد به تشخيص پزشكي قانوني در بيرون از زندان معاينه و معالجه خواهد شد. اكبر گنجي اجازه معاينه پزشكان قانوني را كه از سوي دادسراي تهران به زندان فرستاده شده بود، نداده است.
وي سناريوي دستگيري پزشك ديگري به عنوان پزشك زهرا كاظمي را دروغ محض دانست و گفت: در ايران چنين كسي دستگير نشده است.

مراسم نكوداشت دكتر مجيد هروي استاد بين المللي شيمي
گروه علمي فرهنگي: مراسم نكوداشت دكتر مجيد هروي دانشمند بين المللي شيمي هشتم خرداد امسال در دانشگاه الزهرا برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار همشهري مراسم نكوداشت دكتر هروي، برگزيده موسسه بين المللي ISI با حضور تعدادي از مسئولان كشور، روساي دانشگاهها، استادان رشته شيمي و دانشجويان در تالار مشرق دانشگاه الزهرا برگزار خواهد شد.

درمان بيماران در خارج از كشور با ارز
شخصي نياز به تائيد وزارت بهداشت ندارد
گروه اجتماعي: وزارت بهداشت و درمان اعلام كرد چنانچه كسي بخواهد با وجود امكانات درماني موجود در كشور از امكانات خارج و ارز شخصي استفاده كند نيازي به طرح موضوع در شوراي عالي پزشكي و تائيد وزارت بهداشت ندارد.
به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با توجه به اينكه هر شخص بيماري حق دارد به هر دليل بيماريش را در خارج از كشور با مسئوليت و هزينه شخصي خود درمان كند لذا شوراي معاونان وزارت بهداشت مصوبه فوق را به تصويب رساند بر اساس اين مصوبه معرفي اين گونه بيماران به شوراي عالي پزشكي لزومي ندارد.

نمايش عكس هاي قديمي دوران قاجار
در عمارت خورشيد كلاه
گروه علمي فرهنگي: عكس هاي قديمي دوران قاجار با قدمت ۱۵۰ ساله در عمارت خورشيد كلاه در كاخ گلستان در معرض ديد عموم قرار مي گيرد.اين مجموعه عظيم و بي نظير از جامعه ايران يكي از مهم ترين منابع مهم معتبر در بررسي تاريخ سياسي، اجتماعي ايران است.كهن ترين آلبوم مركز اسناد تصويري، هديه اي است كه در سال ۱۲۶۶ ه . ق از طرف شاهزاده ملك قاسم ميرزا به ناصر الدين شاه تقديم شده است از اين رو دوره ناصري- قرن يازدهم- را بايد دوره شكوفايي عكاسي در ايران دانست.

در طرح «پزشك خانواده» پرستاران نقش كليدي دارند
ايلنا: در سيستم «ارجاع به پزشك خانواده» تمام خانواده  پزشكي حضور دارند و پرستاران در اين سيستم نقش كليدي دارند.
مسعود پزشكيان، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، گفت: در سيستم ارجاع امكان ندارد كه پرستاران حضور نداشته باشند و براي آنها نيز نقشي تعريف شده است.
وي افزود: در سيستم ارجاع تيم سلامت يعني مجموعه افرادي كه در حوزه ارائه خدمات بهداشتي، آموزش ديده  اند، نقش دارند.
به گفته پزشكيان، گروه  هاي پزشكي هر كدام در يك سطح خدمات خود را ارائه مي  دهند و در اين سيستم، نگاه حذفي به هيچ كدام از گروه  هاي پزشكي نداريم.
وي يادآور شد: گروهي از آنها در منازل و گروهي در كلينيك  ها و بيمارستان  ها خدمات خود را ارائه مي  دهند.وزير بهداشت، با اشاره به ضرورت دريافت خدمات پرستاري در اين سيستم، گفت: براي اجراي مناسب اين طرح، به خدمات تمام گروه پزشكي نياز داريم و پرستاران هم جزو گروه  هاي هدف ما هستند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: پرستاران در سيستم ارجاع جزو گروه  هاي تاثيرگذار و كليدي هستند و تحت هيچ شرايطي اين گروه حذف نخواهد شد.

جسته ، گريخته
جنگ    عامل  اصلي  گرسنگي  در جهان 
ايرنا: جنگهاي  مسلحانه  عامل  اصلي  گرسنگي  در جهان  به  شمار مي رود و به  دنبال  آن  بيماري  ايدز و تغييرات  آب  و هوا بيشترين  نقش  را دارند.
اين  گزارش  كه  روز دوشنبه  از طرف سازمان ملل و اين سازمان منتشر شد حاكي  از آن  است  كه  با گسترش  جنگهاي  مسلحانه  در جهان  نياز به  مواد غذايي  نيز افزايش  يافته  است .
مناقشات  و مشكلات  اقتصادي  عامل  بيش  از ۳۵ درصد از نياز به  مواد غذايي  اضطراري  در سالهاي  ۱۹۹۲ تا ۲۰۰۳ بوده  است  كه  اين  رقم  با حدود ۱۵ درصد در دوره  ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۱ قابل  مقايسه است .بنا به اين گزارش جنگهاي  مسلحانه  همچنين  بيماري  ايدز و تجاوز و يا فحشا را افزايش مي دهند.
كد جديد براي يارانه هاي قديم
ايلنا: معاون سياستگزاري و برنامه  ريزي وزارت رفاه، اعلام كرد به همه ايرانيان كد تأمين اجتماعي كه شامل كليه اطلاعات اقتصادي درآمدي، سلامتي و مسائل مالي و بانكي است، ارائه خواهد شد.
محمدرضا واعظ مهدوي، گفت: خدمات اجتماعي بسيار پيچيده و الزام  آور هستند و به همين دليل، استفاده از سيستم  هاي هوشمند براي ارائه اين خدمات بسيار ضروري است.وي افزود: يكي از اين خدمات، يارانه كالاهاي اساسي است كه از سال  ها پيش به صورت كوپن، به گروه  هاي مختلف ارائه مي  شد.به گفته مهدوي، كالاي دومي كه به صورت سيستم هوشمند ارائه مي  شود، يارانه بنزين است كه توسط وزارت نفت، تعيين شده است.
تبديل زمان سنج هاي انگليسي به فارسي
003093.jpg
فارس: معاون راهنمايي و رانندگي ناجا گفت: تمام تقاطع هاي مهم كشور با استفاده از نظرات كارشناسان، مجهز به زمان سنج هاي فارسي مي شود.
محسن انصاري افزود: زمان سنج هاي فارسي چراغ هاي راهنمايي كه برخي تقاطع هاي شهر تهران به آن مجهز شده، ساخت داخل است. وي گفت: زمان سنج هاي فارسي با استاندارد جهاني مطابقت دارد و هدف از توليد آن حمايت از صنعت توليد داخل و خارج نشدن ارز از كشور بوده كه از عهده اين مهم برآمده است. انصاري بيان كرد: شهرداري تهران هزينه ساخت زمان سنج ها را به عهده دارد و چون براي زمان سنج ها روند تعمير و تعويض پيش بيني مي شود توليد آن ادامه خواهد داشت.
تذكر به والديني كه كودكشان مشكل شب ادراري دارد
ايسنا: شب ادراري يكي از مشكلات شايع در كودكان است كه برخي از والدين به دليل ناآگاهي و عدم شناخت آن واكنشهاي منفي از خود نشان مي دهند.
دكتر بهروز محمدي متخصص كودكان و نوزادان گفت: شيوع شب ادراري به حدي است كه قبل از ۶ سالگي مشكلي عادي تلقي مي شود و كنترل شبانه ادرار آخرين قسمت از يادگيري دفع ادرار در كودكان است.
اين متخصص تأكيد كرد: در ۶ سالگي از هر ۶ يا ۷ كودك، ۱ نفر با اين مشكل دست و پنجه نرم مي كند كه راه حل اين مساله گذشت زمان است و واكنشهايي مثل تنبيه يا سرزنش كردن موجب وخامت اوضاع مي شود. وي علت شب ادراري را ناشناخته عنوان كرد و افزود: اما عمده ترين علت بروز شب ادراري عدم رشد و تكامل نيافتن مثانه كودك، عدم تشخيص زمان دقيق پر شدن مثانه و بيدار نشدن به موقع از خواب است.
دكتر محمدي تأكيد كرد: براي پيشگيري و درمان شب ادراري بايستي قبل از خواب تا حد امكان از مصرف مايعات كاسته و يا قطع شود.
اين متخصص در پايان به والدين توصيه كرد كه ممكن است كودك به دليل شب ادراري از خوابيدن در منزل دوستان و يا اقوام احساس ناخوشايندي داشته باشد و همين مسئله مشكل را تشديد كند و از يادآوري اين بيماري در حضور ديگران كه موجب احساس شرمندگي كودك و تضعيف اعتماد به نفس او مي شود خودداري كنيد و همواره به ياد داشته باشيد هيچ كس نبايد به خاطر ابتلا به بيماري سرزنش شود.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |