چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
فعاليت هاي اينترنتي فرزندان خود را كنترل كنيد
فرزند سالاري در حوزه كامپيوتر
003087.jpg
گروه دانش- امير بهادري نژاد: نتايج تازه ترين تحقيق دانشمندان حوزه انفورماتيك حاكي از آن است، در زمينه دسترسي به اينترنت در خانه ها، فرزند سالاري به چشم مي خورد.
به عبارتي ديگر در خانواده ها، فرزندان در زمينه استفاده از اينترنت پيشگام هستند و بيش از والدين خود به جست وجو در اينترنت و يا خريدهاي آن لاين مي پردازند.
همچنين نتايج يك تحقيق كه اخيراً در كشور انگليس انجام شده حاكي از آن است كه فرزندان خانواده كارهاي بسيار پيچيده اي با اينترنت انجام مي دهند. در اين تحقيق مشخص شد كه ۸۸ درصد كودكان دبستاني و ۹۵ درصد دانش آموزان ۱۱ تا ۱۸ سال در خانه هاي خود از اينترنت استفاده مي كنند.
خبر خوش براي خانواده ها اينكه، بسياري از اين كودكان و نوجوانان از كامپيوتر خانگي براي انجام تكاليف مدرسه خود استفاده مي كنند. همچنين بسياري از اين كاربران نوجوان قادرند به تنهايي خريد آن لاين انجام بدهند.
يك كارشناس حوزه IT در اين رابطه مي گويد: اينترنت به يكي از اجزاي تفكيك ناپذير زندگي مردم تبديل شده كه كودكان و نوجوانان بيش از افراد بزرگسال تحت تأثير فرهنگ ديجيتالي قرار گرفته اند.
البته در پي گسترش استفاده از اينترنت در ميان كودكان و نوجوانان بايد تدابير امنيتي بيشتري براي آنها انديشيد. برخلاف تلويزيون، شبكه جهاني اينترنت مملو از موارد غير اخلاقي است به همين دليل اگر كنترل دقيقي روي فعاليت هاي آن لاين كودكان و نوجوانان صورت نگيرد، آنگاه بايد در انتظار پيامدهاي منفي آن بود. اما بخش ديگري از اين تحقيق نشان مي دهد كه دسترسي زنان به اينترنت در خانه نسبت به گذشته افزايش يافته و آنان بيش از مردان به اين پديده وابستگي پيدا كرده اند.
البته زنان اغلب از اينترنت براي انجام خريد و عمليات بانكي استفاده مي كنند. اما حوزه علايق مردان در اينترنت دستاوردهاي تكنولوژي مدرن است.با اين حال در اغلب خانواده ها فرزندان، والدين خود را تشويق به استفاده از اينترنت مي كنند. در واقع بيشتر افراد ۳۴ تا ۴۵ ساله، نحوه استفاده از اينترنت را از فرزندانشان فرا مي گيرند.
آمار نگران كننده
در همين حال، يك مؤسسه نظر سنجي در آمريكا روز گذشته آمار نگران كننده اي در مورد استفاده كودكان و نوجوانان از اينترنت منتشر كرد كه در اين گزارش از والدين خواسته شده نظارت و كنترل بيشتري بر فعاليت هاي آن لاين فرزندان خود داشته باشند.
براساس آمار منتشر شده، بيش از نيمي از والدين آمريكايي از نرم افزار ناظر در كامپيوترهاي خانگي خود استفاده نمي كنند. اين نرم افزار والدين را قادر مي سازد كه از آدرس هاي اينترنتي كه فرزندشان در طول روز به آنها مراجعه كرده مطلع بشوند.
همچنين ۴۲ درصد از والدين نيز گفتند از عملكرد فرزندان خود در اتاق هاي چت اطلاع دقيقي ندارند.
علاوه بر اين از هر ۱۰ پدر و مادري كه در اين نظرسنجي شركت كردند، حداقل ۳ نفر نمي دانستند كه آيا فرزندشان با افراد ناشناس چت مي كنند يا خير.
البته مشكل اصلي، موقعيت جغرافيايي دستگاههاي كامپيوتر در منازل است. در حال حاضر۳۰ درصد كامپيوترهاي خانگي در اتاق خواب هاي خانه ها مستقر است به همين دليل نوجوانان به دور از چشمان والدين خود با كامپيوتر كار مي كنند.
تجربه نشان داده در صورتي كه دستگاه كامپيوتر در مكان هاي پررفت و آمد منزل قرار داشته باشد، والدين توجه بيشتري به فعاليت  هاي آن لاين فرزندان خود خواهند داشت.
كارشناسان مسائل اجتماعي مي گويند، كاربران نوجوان به راحتي به دام تبهكاران اينترنتي در اتاق هاي چت مي افتند. گزارش هاي پليس حاكي از آن است، اغلب كودكان و نوجواناني كه ناگهان متواري مي شوند، قبلاً در اتاق هاي چت به دام تبهكاران آن لاين افتاده اند.با آنكه اينترنت يكي از بهترين ابزارها براي يادگيري كودك است اما والدين بايد به شدت مراقب تحركات آن لاين آنها باشند.

مرحله جديد رقابت اپل و مايكروسافت
003090.jpg
گروه دانش: سالهاست كه دو شركت اپل و مايكروسافت در زمينه كامپيوترهاي شخصي با يكديگر رقابت نفس گيري دارند كه اين رقابت در برخي مواقع به دشمني منجر شده است.
اما مرحله بعدي رقابت ميان اين دو شركت در حوزه كامپيوترهاي شخصي نخواهد بود بلكه آنان قصد دارند در حوزه پخش موسيقي روي دستگاه هاي بي سيم (به عنوان مثال تلفن هاي همراه) به رقابت با هم بپردازند.
دو دهه پيش كه كامپيوتر به بازار آمد بيل گيتس رئيس مايكروسافت و استيو جابز، رئيس اپل تصميم گرفتند در اين حوزه با هم به رقابت بپردازند كه در اين نبرد شركت مايكروسافت پيروز شد چون اغلب كامپيوترهاي جهان از نرم افزارهاي توليدي شركت مايكروسافت استفاده مي كنند.اما طي ۱۸ ماه اخير درآمد شركت اپل در مقايسه با درآمد مايكروسافت افزايش يافته است كه اپل اين پيشرفت را مديون تدبير مدير خود مي باشد. استيو جابز، در اين مدت شركت اپل را از يك شركت فعال در حوزه كامپيوتر به يك شركت مطرح در صنعت موسيقي ديجيتال تبديل كرد.
در حال حاضر در حدود سه چهارم دستگاه هاي همراه پخش موسيقي ديجيتال در جهان، دستگاه ipod شركت اپل است. به همين دليل شركت هاي توليدكننده گوشي هاي تلفن همراه به صورت شبانه روزي در تلاش هستند تا اين كه گوشي هاي خود را به قابليت هاي مجهز نمايند كه با استفاده از اين قابليت ها بتوان به دانلود كردن موسيقي و گوش دادن به آن پرداخت.
در اين ميان شركت مايكروسافت، به وجود آمدن چنين شرايطي را بهترين فرصت براي تضعيف شركت اپل مي داند. مايكروسافت قصد دارد نرم افزارهايي به بازار عرضه كند تا با نصب اين نرم افزارها روي گوشي هاي تلفن همراه بتوان به دانلود كردن و گوش دادن به موسيقي ديجيتال پرداخت.
با اين حال رئيس شركت اپل معتقد است، برابري گوشي هاي تلفن با ipod غيرممكن خواهد بود. از سوي ديگر با عرضه دستگاه ipod شركت اپل صاحب درآمد هنگفتي در زمينه فروش ترازهاي ديجيتال شد. صاحبان ipod تاكنون ۴۰۰ ميليون ترانه از فروشگاه هاي موسيقي ديجيتالي اپل خريداري كرده اند كه قيمت هر ترانه يك دلار بوده است.
اما يك ماه پيش شركت ياهو سرويس جديدي را عرضه كرد كه كاربران با پرداخت حق عضويت قادر خواهند بود تعداد نامحدودي ترانه از اين پايگاه اينترنتي دانلود كنند. خبر بد ديگري براي اپل اين كه نمي توان فايل هاي موسيقي ياهو را به صورت مستقيم روي ipod دانلود كرد.
در حال حاضر حق عضويت ماهيانه ياهو ۵ دلار است اما مدير اپل معتقد است در آينده اي نزديك شركت ياهو مجبور به افزايش اين قيمت خواهد شد.
البته در اين ميان شركت اپل نيز بيكار ننشسته است چون در آينده اي نزديك مي توان فايل هاي ويديويي كوچك را روي ipod دانلود كرد.
كارشناسان موزه آن كه پيش بيني مي كنند شركت اپل قابليت هاي يك گوشي تلفن همراه را روي iped هاي خود اضافه كند و يا اين كه ipod را روي گوشي هاي تلفن همراه نصب نمايد. با اين حال بيل گيتس مي گويد، ورود مايكروسافت به صنعت تلفن همراه در درازمدت نتيجه خواهد داد. به هرحال بايد در انتظار ماند و ديد كه در عرصه جديد رقابت، كداميك از دو شركت مايكروسافت و يا اپل پيروز خواهند شد.

لزوم يكپارچگي تصميم گيري در حوزه IT كشور
گروه دانش: كنفرانس بين المللي فناوري اطلاعات و دانش IKT2005صبح ديروز افتتاح شد.
دبير اين كنفرانس در گفت وگو با خبرنگار همشهري گفت: با توجه به رخدادهايي كه ICT به عنوان يك انقلاب در عرصه تكنولوژي در جهان پديده آورده است و اهميت استفاده مفيد از آن در ايران بر  آن شديم كنفرانسي با موضوع فناوري اطلاعات و دانش طراحي كنيم.
دكتر محمد كاظم اكبري افزود: البته همپوشاني IT و دانش به دليل موقعيت IT به عنوان زيرساختار علوم مختلف است و به همين دليل اين دو را با هم تلفيق كرديم.
رئيس دانشكده مهندسي كامپيوتر و IT دانشگاه صنعتي اميركبير به اهميت زيربنايي IT اشاره كرد و گفت: امروز IT در تمام سطوح زندگي نفوذ كرده و زمينه هاي مختلف سياسي، اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي تحت تأثير قرار داده است.به گزارش خبرنگار همشهري وي دوره هاي IT در ايران را پراهميت قلمداد و تصريح كرد: به دليل اهميت ورود و آموزش دوره هاي كارشناسي و كارشناسي ارشد IT و زير شاخه هاي آن، دانشگاه صنعتي اميركبير اقدام به تدوين و تصويب و ارائه دوره هاي مهندسي IT كرد.
اكبري گرايش امنيت اطلاعات را بسيار مهم دانست و افزود: همچنين به دليل نياز به محتواي مناسب براي وب، گرايش چند رسانه اي نيز اهميت بسياري دارد. همچنين در گرايش تجارت الكترونيكي هدف ما آموزش و ايجاد فضاي عملي براي دانشجويان است كه طي آن به تحقيق و بررسي سيستم تجارت الكترونيكي و تكنولوژي آن بپردازند.وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا دانشگاه هاي ديگر نيز در اين زمينه ها فعاليت دارند اظهار داشت: دانشگاه صنعتي شريف مهندسي IT و فوق ليسانس IT در گرايش شبكه را ارائه مي كند.
دبير كنفرانس IT و دانش وضعيت ايران را در عرصه IT حساس دانسته و تأكيد كرد: براي عقب نماندن از جهان بايد با شناسايي و تشويق جوانان مستعد، زمينه را براي توليد محتواي مناسب بومي آماده كرد. همچنين با همدلي و يكپارچگي در تصميم گيري و برنامه ريزي و دوري از موازي كاري رو به جلو حركت كنيم و هم راستا با آن از طريق فرهنگ سازي عمومي، كاربردهاي IT به مردم معرفي و بدين وسيله زمينه اشتغال زايي را جايگزين سرگرمي و تفريح كنيم.
وي افزود: بر پايي چنين نشست هايي به فرهنگ سازي و شناسايي چالش ها و بررسي راه حل هاي موجود كمك زيادي مي كند.
اكبري در پاسخ به اين سؤال كه آيا جايگاه متولي IT در كشور معلوم است، تصريح كرد: تاكنون كه شخص نبوده است و در اين عرصه در سطح كلان موازي كاري هايي صورت گرفته كه البته علت آن نوپا بودن نهال IT در ايران  مي توان دانست.وي افزود: اما پس از تصويب قانون وظايف و اختيارات وزارت ICT اين وزارتخانه رسماً متولي IT كشور شد كه البته پس از گذشت حدود يك سال از اين موضوع، هنوز هم IT متولي مشخصي ندارد.

نرم افزار
ضرب الاجل اتحاديه اروپا براي امپراتوري بيل گيتس
گروه دانش: كميسيون اروپا اعلام كرد كه شركت مايكروسافت، بزرگترين توليدكننده نرم افزار در دنيا، فقط يك هفته وقت دارد تا با مقامات اروپايي درباره مناقشه ديرينه خود با آنها بر سر قوانين ضد انحصار به توافق برسد.
به گزارش بي بي سي اين ضرب الاجل به حكمي در سال ۲۰۰۴ باز مي گردد كه اين كميسيون به موجب آن، مايكروسافت را بخاطر سوءاستفاده از سلطه اش بر بازار مقصر دانست.كميسيون اروپا از اين شركت آمريكايي خواسته است سياستهاي خود را با مقررات اتحاديه اروپا همسو كند. مايكروسافت مي گويد در اين راه گامهايي برداشته است ولي بروكسل مكرراً ابراز نارضايتي كرده است.
نيلي كروس، كميسر رقابت در اتحاديه اروپا اعلام كرد: «ما منتظريم تا مديران مايكروسافت تكاليفشان را انجام دهند.»بروكسل علاوه بر تعيين جريمه
۶۴۰ميليون دلاري در مارس ۲۰۰۴ براي مايكروسافت، از اين غول نرم افزار سازي خواست كه رمزهاي بنيادين سيستمهاي نرم افزاري خود را به روي رقبا بگشايد.
توليدكنندگان نرم افزار در اروپا گلايه كرده اند كه به كدهاي سيستم عامل ويندوز، ساخت مايكروسافت، دسترسي ندارند.مايكروسافت همچنين دستور يافته است نسخه اي از ويندوز را بدون نرم افزار پخش فيلهاي صوتي و تصويري (مديا پلير) به بازار عرضه كند. طبق قوانين اتحاديه اروپا، كميسيون اروپا مي تواند تا پنج درصد از درآمد روزانه جهاني مايكروسافت را به ازاي هر روز تاخير در اجراي حكم صادره مطالبه كند. كروس گفت «هنوز زود» است كه بگويد آيا پرونده مايكروسافت از نو گشوده خواهد شد يا خير.

سخت افزار
معيار جديد براي اندازه  گيري توان سرورها
گروه دانش: متخصصان رايانه معتقدند كه آزمايش قديمي TPC-C ديگر در برآورد توان سرورها چندان جوابگو نيست و آمار حاصل از آن غالبا با خطا همراه است.
به گزارش ايلنا، سرورها يا همان رايانه  هاي پرقدرتي كه توان خدمات شبكه را تامين مي  كنند از سال ۱۹۹۲ تا به حال دست  خوش تغييرات اساسي شده است. اما از آن زمان تا به حال يك بخش از دنياي سرورها همپاي ديگر بخش  ها رشد نكرده و آن تست سرعت است كه براي اندازه  گيري عملكرد سرور سطح گسترده  اي به كار گرفته مي  شود.
اخيرا گروهي از شركت  هاي فعال در دنياي فناوري اطلاعات كنسرسيومي را تشكيل داده  اند تا تست معروف به TPC-C را كه از ۱۳ سال پيش به كار گرفته شده به روز كنند.انتظار مي  رود تست جديد تا سال ۲۰۰۶ به صورت كامل ارايه شود؛ تست جديد متناسب با عملكرد سرورهاي پايگاه داده اي مدرن طراحي شده و هزينه به كارگيري و ميزان خطاي آن در تعيين توان رايانه سرور به طور قابل توجهي كاهش خواهد يافت.

امنيت
IE مشخصه جديد گنجانده شده در
فايرفاكس را به كار مي  گيرد
ايلنا: شركت مايكروسافت اعلام كرد در نسخه جديد مرورگر شبكه اينترنت اكسپلورر (IE) مشخصه tab browsing اضافه خواهد شد.
اين مشخصه از چندي پيش در مرورگرهاي رقباي عمده IE يعني اوپرا ساخت وير و فايرفاكس به كار گرفته شده است.
البته مسئولان اين شركت اعلام كرده  اند؛ مشخصه مذكور كه در نسخه جديد IE 7beta گنجانده خواهد شد كاملا پايه است و كاربران نمي  توانند توقع زيادي از آن داشته باشند.هدف اصلي مايكروسافت از به كارگيري مشخصه مذكور در نسخه آزمايشي۷ IE اين است كه از سازگاري امنيت آن اطمينان حاصل كند. اين شركت اميدوار است؛ در طول راه اندازي آزمايشي اين مشخصه باز خورد كاربران را در مورد امنيت و نقاط ضعف آن دريافت و تدابير لازم را اتخاذ كند.
مايكروسافت علت تأخير در به كارگيري اين مشخصه را نگراني در مورد پيچيدگي و ميزان و سازگاري آن با شرايط كاربران بيان كرده است.

آن لاين
آسيب پذيري جديد در ياهو مسنجر
ايرنا: محققان امنيتي، آسيب پذيري جديدي را در برنامه ياهو مسنجر پيدا كرده اند كه باعث ايجاد يك حمله از كاراندازي سرويس «داس» مي شود.
به گزارش پايگاه اينترنتي امنيت وب، مهاجمين مي توانند با ارسال يك بسته نافرم به ياهو مسنجر كاربر را از نشست چتي كه ايجاد كرده است خارج كنند.
توضيح كاملي از اين آسيب پذيري توسط تيم SecuriTeam ارائه شده است كه مي توانيد از لينك زير مشاهده كنيد
http://www.securiteam.com/windowsntfocus/ us/5P020 PE.html اين آسيب پذيري نسخه هاي۶ و ۵ ياهومسنجر را تحت تاثير قرار مي دهد.
البته هنوز هيچ اصلاحيه اي براي اين آسيب پذيري داده نشده است اما سايت ي SecuriTeam?راه حلي را ارائه داده است كه مي تواند از اثرات اين آسيب پذيري بكاهد.

آف لاين
توليد انبوه كوچكترين كارت مالتي مديا
گروه دانش: توليد انبوه كوچكترين كارت مالتي مديا دنيا كه به اندازه يك بند انگشت است توسط يك شركت كره اي آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري موج، كارت مالتي مديا MMCmicro كه در تلفن هاي همراه مورد استفاده قرار مي گيرد قادر به خواندن اطلاعات با سرعت ۱۰ مگابايت در ثانيه و رايت اطلاعات با سرعت هفت مگابايت در ثانيه است كه اين ميزان ۵/۳ برابر سريع  تر از سرعت كارت  هاي حافظه  فلش رقيب است.
اين كارت حافظه كه براي استفاده اختصاصي تلفن  هاي همراه پيشرفته و داراي قابليتهاي مالتي  مديا طراحي شده است تنها يك سوم (۱۲x14x1.۱ mm) كارت مالتي  مدياي امروزه (RS-MMC) بوده و از تراشه هاي حافظه NAND Flash نيز پشتيباني مي كند.
قابليت هاي مختلف مالتي  مديا كه امروزه به طور روزافزون به تلفن  هاي همراه افزوده مي  شوند، نياز به حجم حافظه بيشتر در ابعاد كوچكتر دارند. اين كارت براي رفع اين نيازها بسيار مناسب است چرا كه براي مثال يكي از اين كارتهاي اكسترنال ۲۵۶ مگابايتي مي  تواند حدود ۱۲۰ عكس با كيفيت پنج مگاپيكسل يا ۱۰۰ دقيقه فيلمبرداري با كيفيت QVGA را در خود ذخيره كند.
اين كارت هم با ولتاژ ۳/۳ و هم با ولتاژ ۸/۱ كار مي كند و مصرف برق آن يك ششم دستگاه هاي رقيب است. اين كارت جديد را مي توان بيش از يكصد هزار بار رايت، read و يا پاك كرد.اين كارت  در ظرفيت هاي ،۳۲ ،۶۴ ۱۲۸ و ۲۵۶ مگابايت موجود است. اين شركت همچنين قصد دارد ظرف سه ماه آينده كارت هاي ۵۱۲ مگابايتي اين نوع را نيز توليد كند.
اين كارت جديد پر ظرفيت، كم مصرف و بيانگر نسل بعدي كارتهاي حافظه فلش است. اين شركت در حال تطابق حافظه MMCmicro با استانداردهاي انجمن كارت هاي مالتي مديا (MMCA) است. مقامات شركت سازنده كوچكترين كارت مالتي مديا انتظار دارند كه بسياري از سازندگان مهم تلفن همراه اين فرمت را بپذيرند.

احتمال درمان بيماري كبد به كمك سلول پايه
گروه دانش: پژوهشگران آزمايش بي سابقه اي را براي معالجه بيماري مزمن كبد آغاز كرده اند كه در آن از سلول هاي پايه استخراج شده از بدن بيمار تحت معالجه استفاده مي شود.به گزارش بي بي سي تيمي از دانشمندان در بيمارستان «همراسميت» لندن مي كوشد روند «سروسيس» (نابودي بافت ها و سلول هاي كبد) را با بهره برداري و تقويت مكانيزم ترميمي موجود در بدن وارونه سازد.آنها براي توليد بافت هاي تازه در ناحيه آسيب ديده كبد، از سلول هاي پايه گرفته شده از مغز استخوان بيمار مورد معالجه استفاده مي كنند.

ساخت  بالگردهاي  بسيار كوچك  جاسوسي  در انگليس
گروهي  از محققين  دانشگاه  اسكس  در انگليس  بالگردهاي  بسيار كوچك  جاسوسي  ساخته اند.اين محققان بالگردهاي  بسيار كوچك  را در چارچوب  برنامه  ساخت  هواپيماها و بالگردهاي  بدون  سرنشين  براي  فعاليتهاي  جاسوسي  گروهي  توليد كرده اند.براساس  اين  گزارش ، رايانه هاي  كوچكي  كه  در اين  بالگردها وجود دارد در شرايط خاص  به  صورت  يك  ماشين  واحد بسيار قوي  فعاليت  مي كنند.اين  بالگردهاي  كوچك  جاسوسي  كه  اولتراسوارم  نام  گرفته اند تصاوير را از دوربين  ويدئويي  به  صفحه  نمايشگر رايانه  منتقل  مي كنند و در نوع  خود بي نظير هستند.

ايران
تحقق دولت الكترونيكي در گرو ابزارهاي قوي
ايلنا: دكتر محمدرضا جاهد مطلق استاد دانشكده كامپيوتر با اشاره به اين موضوع كه نرم افزارهاي موجود در حدي نيست كه دولت الكترونيك بتواند در ايران براساس آنها پا بگيرد، اظهار داشت: فرهنگ ايراني هنوز پذيراي تحقق دولت الكترونيكي نبوده و نياز به اقدامات زيربنايي و بسترسازي  هاي فرهنگي و سخت افزاري و نرم افزاري به شدت احساس مي  شود.
وي گفت: با شعار نمي  توان دولت الكترونيكي ايجاد كرد و تحقق دولت الكترونيكي با ابزارهاي موجود باعث سرخوردگي مردم خواهد شد.
وي با تاكيد بر نقش رسانه  ها و مطبوعات در افزايش فرهنگ و سواد انفورماتيكي در جامعه، تصريح كرد: افرادي كه در محيط  هاي علمي و دانشگاه  ها هستند بايد درك كافي از دولت الكترونيكي داشته و به فرهنگ سازي در دانشگاه  ها بپردازند و سپس مردم را براي پذيرش دولت الكترونيكي آماده كرد.
به گفته وي، با اين كه در حال حاضر ضرورت ايجاد دولت الكترونيك چندان احساس نشده، اما بايد مردم عادي را براي آن آماده كرد.
استاد دانشكده كامپيوتر علم و صنعت عنوان كرد: سازمان  ها بايد دستاوردهاي خود را به نيروهاي جوان و متخصص عرضه كنند تا بستري مناسب براي هر چه نزديك  تر شدن دولت و صنعت با جوانان فراهم شود.
ويزاي الكترونيكي راه اندازي مي شود
گروه دانش: تا پايان سال ۱۳۸۴ ويزاي الكترونيك راه اندازي مي شود.
سيدحسين مرعشي در گفت وگو با خبرنگار «گردشگري» خبرگزاري دانشجويان ايران با اعلام اين خبر، تصريح كرد: راه اندازي ويزاي الكترونيك پيچيدگي هاي فني دارد كه بايد به تدريج رفع و ابزار آن فراهم شود.
وي گفت: راه اندازي اين سيستم به نرم افزار، سخت افزار ، سرمايه گذاري، كدينگ و اجراي برنامه ها و تشريفاتي در وزارت امور خارجه و سفارتخانه ها نياز دارد كه نمي توان بدون هيچ يك از اين ابزار ، ويزاي الكترونيك را راه اندازي كرد.
رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري در باره e-tourism اظهار كرد: ابتدا بايد وضعيت توريسم كشور را بهبود ببخشيم  و پس از آن به فكرe-tourism (توريسم الكترونيكي) باشيم.
وي با بيان اين كه دنياي الكترونيك به banking-e ، learning -eو - shopping-e نياز دارد، افزود: اين ابزارها هر يك به تدريج بايد راه اندازي شود كه مهمترين آنها «ويزاي الكترونيكي» است.
مرعشي تاكيد كرد: راه اندازي هر يك از اين سيستم ها به تنهايي اهميت ندارد بلكه ايجاد فرهنگ و آشنايي در جامعه با دنياي الكترونيك مهمتر است.
شبيه  سازي  ذخيره  گاز طبيعي  در مخزن  گازي  سراجه 
واحد مركزي خبر: يكي  از دانش  آموختگان  دانشگاه  صنعتي  اميركبير، چگونگي  ذخيره  گاز مصرفي  شهر تهران  را در مخزن  گازي  سراجه  قم  براي  حل  مشكل  افت  فشار در ماههاي  سرد سال، شبيه  سازي  كرد.
احسان  خامه  چي ، مجري  طرح ، با اشاره  به  كمبود گاز برخي  مناطق  تهران  در فصل  زمستان  و احداث  خط لوله  جديد به  عنوان  يك  راه  حل ، گفت  : راه  حل  كم  هزينه  تر در اين  زمينه  ، ذخيره  سازي  مازاد مصرف  گاز به  ويژه  در ماههاي  گرم  سال  و استفاده  از آن  در ماه  هاي  پر مصرف  است  .
وي  سراجه  قم  را به  عنوان  يكي  از مخازن  طبيعي  گاز قابل  استفاده  براي  اين  منظور دانست  و در باره  روش  كار خود تصريح  كرد: در اين  روش  ويژگي  هاي  مخزن  و قابليت  آن  براي  نگهداري  گاز طبيعي ، همچنين ، شبيه  سازي  مخزن  و روش  تزريق  و بهره  برداري  از گاز تعيين  مي  شود.
خامه  چي  افزود: اين  مخزن ، عمقي  در حدود : ۱۷ متر دارد و هم  اكنون  ذخيره  گاز ميعاني  آن  برداشت  مي  شود.
وي  گفت  : در اين  طرح ، دو چاه  افقي  و يك  چاه  عمودي  براي  برداشت  سريع  تر گاز ميعاني  پيش  بيني  شده  است  كه  پس  از پايان  يافتن  گاز ميعاني ، از همين  راه ، گاز طبيعي  تزريق  خواهد شد.
وي  تصريح  كرد: ميزان  كمبود گاز تهران  در مقطع  كنوني  ، حدود يك  ميليارد متر مكعب  ارزيابي  شده  است  كه  با ۶ ماه  تزريق  و ۵ ماه  برداشت  از مخزن  سراجه ، اين  كمبود جبران  خواهد شد .
مجري  طرح ، هزينه  اجراي  حفاري  مورد نياز را حدود ۲۰ ميليون  دلار اعلام  و خاطرنشان  كرد: يك  شركت  فرانسوي ، هزينه  اين  حفاري  را با حفر ده  چاه  افقي  و يك  چاه  عمودي ، ۷۷ ميليون  دلار برآورد كرده  است  .
گفتني  است  اين  تحقيق  در رساله  كارشناسي  ارشد مهندسي  مخازن  هيدروكربوري  دانشكده  شيمي  دانشگاه  صنعتي  اميركبير، انجام  شده  است  .

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |