چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
بازتاب تدبير رهبري در رسانه هاي داخلي و خارجي؛
روزنامه گاردين: رهبر ايران وساطتي شورانگيز انجام داد
گروه سياسي: نامه  مقام معظم رهبري به دبير شوراي نگهبان و درخواست از اين شورا براي بازنگري در اعلام صلاحيت دو كانديداي انتخابات رياست جمهوري كشورمان بازتابي گسترده در ميان فعالان سياسي، صاحب نظران و تحليلگران داخلي و همچنين رسانه هاي خارجي داشت. توصيه مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان كه همگان آن را عاملي مؤثر و مهم در افزايش مشاركت حداكثري در انتخابات ارزيابي كردند گام عملي در تقويت و تحكيم مباني مردم سالاري ديني و اعتقاد مقام ولايت به اركان جمهوريت و حفظ مصالح نظام به شمار مي رود.
دكتر محمود احمدي نژاد نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري حكم حكومتي رهبر فرزانه انقلاب اسلامي خطاب به شوراي نگهبان قانون اساسي را نماد برجسته اي از استحكام، بالندگي و ظرفيت هاي نظام براي تأمين منافع و مصالح عمومي دانست.
وي افزود: تصميم حكيمانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب براي تجديدنظر درمورد رد صلاحيت دو تن از نامزدها شور و نشاط فضاي انتخابات را افزون خواهد كرد و اين امر حاكي از عمق هوشمندي، تدبير و بلندنظري رهبري است.
محمدباقر قاليباف ديگر كانديداي انتخابات رياست جمهوري نيز از نامه مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان درمورد تجديدنظر درخصوص اعلام صلاحيت دو تن از كانديداهاي رياست جمهوري استقبال كرد و آن را نشانه  درايت و عزم ايشان در برگزاري يك انتخابات آزاد كه در آن همه سلايق و گرايش ها بتوانند حضور داشته و رقابت كنند، دانست. وي گفت: خواست مقام معظم رهبري مشاركت پرشور و همه جانبه مردم در انتخابات است.
محسن رضايي نيز دستور صريح مقام معظم رهبري درباره تجديد نظر در رد صلاحيت ها را باعث ايجاد بستر مناسب براي مشاركت همه سليقه هاي موجود در نظام دانست. نامزد نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري ضمن تشكر از دستور مقام معظم رهبري افزود: ردصلاحيت هاي مجلس هفتم و انتخابات رياست جمهوري اخير نشان داد كه به دليل ضعف قوانين انتخابات به خصوص در بعد نظارت، نياز به دستور مقام معظم رهبري دارد كه اين شايسته نيست و بايد قوانين موجود اصلاح شود.
دكتر غلامعلي حداد عادل رئيس مجلس شوراي اسلامي و آيت الله هاشمي شاهرودي رئيس قوه قضائيه نيز در اظهارنظرهايي ضمن تشكر و قدرداني از اقدام رهبر معظم انقلاب اسلامي، از آن به عنوان تدبيري جهت جلب مشاركت حداكثري و مانع بروز اختلافات و بحران ها ارزيابي كردند.
بسيج دانشجويي دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران نيز با صدور بيانيه اي نامه رهبر معظم انقلاب به شوراي نگهبان را نشانگر نقش بي مثال جايگاه رفيع ولايت در تعيين مصالح نظام ارزيابي كردند.
اقدام رهبر فرزانه انقلاب همچنين بازتاب وسيعي در رسانه هاي خارجي داشت. خبرگزاري فرانسه در گزارشي نوشت: آيت الله خامنه اي، رهبر معظم ايران دستور داد در محروم شدن اصلاح طلبان از شركت در انتخابات رياست جمهوري آتي اين كشور تجديدنظر شود.
خبرگزاري آمريكايي آسوشيتدپرس نيز در مطلبي با عنوان «رهبر ايراني ها مي خواهد كانديداها بازگردانده شوند» نوشت: رهبر معظم ايران به شوراي نگهبان دستور داد تا در تصميم خود مبني بر ممنوعيت كانديداهاي اصلاح طلب از شركت در انتخابات رياست جمهوري تجديدنظر كند.
خبرگزاري انگليسي رويتر نيز عنوان «رهبر معظم ايران تجديدنظر در زمينه انتخابات را خواستار شد» را براي گزارش خود برگزيد و نوشت: آيت الله علي خامنه اي، رهبر معظم ايران روز گذشته از شوراي نگهبان خواست دو نامزد اصلاح طلب محروم شده از شركت در رقابت انتخابات رياست جمهوري ۱۷ ژوئن (۲۷ خرداد)، را تأييد كنند.
روزنامه پنينسولا نيز در خبري تحت عنوان آيت الله خامنه اي بازنگري در رد صلاحيت هاي انتخابات را دستور داد نوشت: رهبر ايران به شوراي نگهبان گفت تقاضاهاي مصطفي معين و محسن مهرعليزاده را بار ديگر بررسي كند.
روزنامه اماراتي خليج تايمز نيز در گزارشي با عنوان آيت الله خامنه اي مي گويد تندروها در تصميم شان تجديدنظر كنند نوشت: رهبر ايران دستور بازنگري در تصميم  ممانعت از حضور اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري را صادر كرد.
در همين راستا روزنامه «ژاپن تودي» نيز گزارش داد: رهبر ايران در نامه اي خطاب به آيت الله احمد جنتي، دبير شوراي نگهبان نوشت، از آنجا كه مطلوبست كه همه افراد كشور از صاحبان سلايق گوناگون سياسي فرصت حضوردر آزمايش بزرگ انتخابات را بيابند، لذا به نظر مي رسد نسبت به اعلام صلاحيت آقايان مصطفي معين و مهندس مهرعليزاده تجديد نظر صورت گيرد.
روزنامه انگليسي فايننشيال تايمز نيز در گزارشي با عنوان «آيت الله خامنه اي مي خواهد صلاحيت نامزدهاي اصلاح طلب دوباره بررسي شود» نوشت: آيت الله علي خامنه اي رهبر معظم ايران از شوراي نگهبان خواست تا در تصميم خود براي رد صلاحيت مصطفي معين و محسن مهرعليزاده دو تن از نامزدهاي اصلاح طلب تجديدنظر كند.
روزنامه گاردين نيز نوشت: رهبر معظم ايران شب گذشته با دستور به شوراي نگهبان براي ارزيابي مجدد در تصميمش مبني بر رد صلاحيت كانديداها از جمله اصلاح طلبان مشهور، در انتخابات رياست جمهوري اين كشور وساطتي شورانگيز انجام داد.
روزنامه آمريكايي لس آنجلس تايمز نيز نوشت: رهبر ايران در اقدامي غيرمنتظره گفت، دو تن از نامزدهاي منع شده از شركت در انتخابات بايد اجازه مشاركت در انتخابات را پيدا كنند.

ستاد برگزاري «هفته بدون دخانيات» خواستار شد
تسريع در تصويب «طرح جامع كنترل دخانيات»
فارس: «ستاد برگزاري هفته بدون دخانيات» طي بيانيه اي ضمن قدرداني از تصويب الحاق ايران به كنوانسيون جهاني كنترل دخانيات بر تسريع در تصويب طرح جامع كنترل دخانيات در شور دوم در مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد. در اين بيانيه با اشاره به اينكه خطر سيگاري شدن، نسل جوان را تهديد مي كند، آمده است: توفيق در مبارزه عليه دخانيات زماني ممكن است كه با عزم ملي و همكاري هاي مجموعه حاكميت، تلاش شايسته و بايسته اي براي اين منظور انجام پذيرد.
«ستاد برگزاري هفته بدون دخانيات» با فراخوان مردم با فرهنگ شريف ايران به مشاركت در مبارزه عليه استعمال دخانيات به ويژه سيگار و قليان، از خانواده ها خواست در راستاي داشتن «خانواده سالم» از هفته بدون دخانيات، اهتمام خود را براي آغاز «زندگي بدون دود» شروع كنند.
مراسم خاكسپاري سيگار و قليان
همچنين بنا بر اين گزارش مراسم خاكسپاري سيگار و قليان فردا در سراسر كشور آغاز مي شود. به گزارش روابط عمومي وزارت بهداشت و درمان هوشمند سفيدي، دبير ستاد برگزاري «هفته بدون دخانيات» اعلام كرد: «هفته بدون دخانيات» از فردا با شعار «متخصصان سلامت عليه دخانيات» در سراسر كشور آغاز مي شود.
وي افزود: در مراسم افتتاحيه اي كه فردا در «فرهنگسراي سلامت» برگزار مي شود، سيگار و قليان در يك اقدام نمادين، به خاك سپرده مي شوند.
سفيدي خاطرنشان ساخت: از فردا چهارم تا دهم خرداد ماه ۲۵ پايگاه اطلاع رساني و كلينيك در فرهنگسراهاي تهران خدمات مشاوره اي رايگان را در اختيار مردم قرار مي دهند.

در صورت تصويب مجلس شوراي اسلامي
حداقل سابقه بازنشستگي كارمندان دولت
۵ سال افزايش مي يابد
گروه اجتماعي: در صورت تصويب «لايحه مديريت خدمات كشوري» در مجلس شوراي اسلامي، حداقل سابقه بازنشستگي كارمندان دستگاه هاي اجرايي ۳۵ سال مي شود.
به گزارش ايسنا، بر اساس ماده ۹۵ اين لايحه، كاركنان دولت با داشتن حداقل ۶۰ سال سن و ۳۵ سال سابقه براي مردان و ۵۵ سال سن و حداقل ۳۰ سال سابقه براي زنان، مي توانند تقاضاي بازنشستگي كنند و دستگاه مربوطه و سازمان بيمه اي نيز مكلف به قبول آن است.همچنين سابقه و شرط سني مزبور براي متصديان مشاغل سخت و زيان آور و نيز جانبازان و معلولان تا ۵ سال كمتر خواهد بود و دستگاه هاي اجرايي مي توانند كارمنداني را كه داراي اين شرايط باشند، رأسا و بدون تقاضاي كارمند، بازنشست كند.به گزارش ايسنا، ماده ۹۶ اين قانون تصريح مي كند: از تاريخ تصويب اين قانون درمورد كارمندان رسمي كه در استخدام دولت هستند شرط سابقه خدمت و سن تا رسيدن به اين شرايط، هر سال ۶ ماه نسبت به شرايط قانوني قبلي اضافه مي شود.بر اساس ماده ۱۷ اين قانون، در هنگام تعيين حقوق بازنشستگي، به كارمنداني كه بر اساس قوانين موجود مي توانستند با ۳۰ سال سابقه خدمت بازنشسته شوند و بر اساس احكام اين فصل بيش از ۳۰ سال خدمت كرده اند به ازاي هر سال خدمت مازاد بر ۳۰ سال، ۵/۲ درصد رقم تعيين شده حقوق بازنشستگي (حقوق بازنشستگي بر مبناي ۳۰ سال) علاوه بر حقوق تعيين شده، محاسبه و پرداخت خواهد شد.

توضيح درباره ويژه نامه آب و فاضلاب كشور
در فهرست مطالب «ويژه نامه آب و فاضلاب كشور» كه ضميمه رايگان امروز همشهري است نكات زير در بعضي نسخه ها تصحيح مي شود:
۱- تيتر «حاشيه خليج فارس بستر طويل ترين طرح آبرساني كشور» از ستون فهرست مطالب جا افتاده است.
۲- تيتر «سهم هر ايراني در مديريت مصرف آب چقدر است؟» اضافي است.
۳- تيتر «۴۰ درصد تاسيسات شبكه آبرساني در روستاها فرسوده است» صحيح است.
۴- سايت شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور:
http://www.nww.co.ir

انتخاب نهم
003162.jpg
اعلام صلاحيت رسمي مصطفي معين و محسن مهرعليزاده
فارس: شوراي نگهبان قانون اساسي با تشكيل جلسه فوق العاده صلاحيت مصطفي معين و محسن مهرعليزاده را اعلام كرد.متن كامل نامه احمد جنتي دبير شوراي نگهبان به مقام معظم رهبري در اين باره به اين شرح است: «محضر مبارك مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي (دام الله ظله العالي) با سلام و تحيت از اظهار لطف و عنايت حضرتعالي در تأييد عملكرد اين شورا درخصوص بررسي و احراز صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري با رعايت موازين قانوني تشكر مي گردد.شوراي نگهبان ضمن تقيد به ضوابط و قوانين و مقررات، معتقد و پايبند به اصل مترقي شرعي و قانوني ولايت فقيه بوده و در امر انتخابات نيز اين سيرت و سنت را مراعات كرده است.در اين دوره هم بر اساس ضوابط قانوني با بحث هاي مفصل و مراجعه به سوابق و اسناد و مدارك و انجام كارشناسي هاي لازم به همين منوال عمل و نتيجه اعلام گرديد.پس از وصول نامه جنابعالي جلسه فوق العاده شوراي نگهبان جهت تجديد نظر تشكيل گرديد و از آنجا كه حضرتعالي مطلوب را آن دانسته ايد كه همه افراد كشور از صاحبان سلايق گوناگون سياسي فرصت و مجال حضور در آزمايش بزرگ انتخابات را بيابند، در امتثال نظر ولايي آن مقام شريف صلاحيت آقايان مصطفي معين و محسن مهرعليزاده اعلام مي گردد. اميد است خداوند وجود مبارك حضرتعالي را مستدام و ما رادر انجام وظايف قانوني و شرعي خويش موفق بدارد.رهبر معظم انقلاب شب گذشته در پاسخ به نامه رئيس مجلس شوراي اسلامي درخواست تجديد نظر درباره صلاحيت معين و مهرعليزاده را صادر كرده بودند.با تأييد صلاحيت اين افراد تعداد كانديداهاي تأييد صلاحيت شده در انتخابات رياست جمهوري دوره نهم به هشت نفر رسيد.
برگزاري همايش مردمي ستاد احمدي نژاد
گروه سياسي:ستاد انتخاباتي دكتر احمدي نژاد در اطلاعيه اي برگزاري اولين همايش مردمي را درخصوص ارايه ديدگاه هاي اين كانديداي انتخابات نهم رياست جمهوري را اعلام كرد.در اين اطلاعيه آمده است: با برگزاري نهمين دوره از انتخابات رياست جمهوري در ايران اسلامي، يكي از مهمترين رويدادهاي سياسي دو دهه اخير رقم خواهد خورد و بروز و ظهور همبستگي ملي و مشاركت عمومي در اين عرصه سرنوشت ساز، چشم ناظران بين المللي را به تحير و دلهاي صدها ميليون مسلمان شيفته انقلاب اسلامي را به وجد خواهد آورد.اين اطلاعيه مي افزايد: در آستانه اين رويداد بسيار مهم، فردي متقي و ساده زيست، شيفته كار و خدمت، دلباخته عدالت، مردم دوست و مردم باور، درد آشنا و آگاه به نيازها و ضرورت هاي كشور، امتحان داده و دارنده كارنامه اي درخشان از خدمت بي منت و دلاورمردي برخاسته از متن ملت، پا در ركاب خدمتي بالاتر نهاده است تا هوش و همت و كارآمدي شگرف خود را مصروف يافتن راههاي ميان بر و ترسيم چشم اندازي نويدبخش و پراميد براي ملت نستوه و برگزيده اين سرزمين مقدس سازد.
به همين منظور، همشهريان عزيز تهراني را به شركت در اولين همايش مردمي براي استماع سخنان دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران و آگاهي از ديدگاه ها و برنامه هاي ايشان فرا مي خواند.اين همايش درروزجمعه ششم خرداد از ساعت:  ۳۰/۹ تا ۱۲ در سالن شهداي هفت تير واقع در ضلع شمالي پارك شهر برگزار خواهد شد.
تشكيل جبهه خردورزان ايران در حمايت از لاريجاني
مهر:حميدرضا كاتوزيان نماينده تهران در مجلس هفتم از تشكيل جبهه خردورزان ايران براي حمايت از علي لاريجاني در انتخابات رياست جمهوري خبر داد.كاتوزيان در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب گفت: جمعي از دانشگاهيان، نخبگان فرهنگي و اجتماعي و هنرمندان علاقه مند هستند كه در جريان انتخابات رياست جمهوري فعال شوند.كاتوزيان افزود: تجزيه و تحليل شرايط فعلي كشور و تلاش براي ايجاد فضاي پيشرفت و ترقي ايران مهمترين اهداف جبهه خردورزان ايران است.اين نماينده عضو فراكسيون اكثريت مجلس گفت: آنها دكتر لاريجاني را فردي مناسب ديدند و با صدور نخستين بيانيه خود از وي اعلام حمايت كردند .وي تاكيد بر لزوم اصلاح ساختاري، تحول در وضعيت معيشتي، حل مشكل بيماري و مبارزه با مفاسد اقتصادي را از ديگر دلايل ورود اين گروه از دانشگاهيان به عرصه سياست ذكر كرد.
وعده هاي غيرممكن نمي دهم
گروه سياسي:هاشمي رفسنجاني در گفت وگوي مفصل با روزنامه آمريكايي نيويورك تايمز گفت: من وعده هاي غيرممكن نمي دهم. وعده هايي مي دهم كه مي توانم عملي كنم. وي در پاسخ به پرسشي درخصوص ردصلاحيت برخي كانديداها از سوي شوراي نگهبان گفت: قانون انتخابات ما اشكال دارد. اين قانون بايد اصلاح شود.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوال خبرنگار نيويورك تايمز كه از وي پرسيد:  برخي تحليل گران ردصلاحيت ها را در راستاي آسان شدن كار شما ارزيابي مي كنند،تصريح كرد: فكر مي كنم برعكس باشد چون كساني كه مي خواستند با من رقابت كنند ماندند. البته تلاش هايي كردم تا درحد امكان اصلاح شود.
وي درخصوص تشنج بين گروه هاي سياسي در آستانه انتخابات اظهارداشت: فكر مي كنم رقابت ها در ايران نجبيانه تر از همه جا است. خبرنگار نيويورك تايمز نظر هاشمي را درخصوص اقدام قوه قضاييه در تعطيلي روزنامه ها جويا شد.كانديداي انتخابات نهم رياست جمهوري تصريح كرد: اگر براساس قانون باشد، قبول مي كنيم و اگر غيرقانوني باشد، جلويش را مي گيريم.رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام درباره افزايش فساد در دولت در دوره رياست جمهوري خود گفت: اين حرف ها را مي زنند اما خلاف مي گويند. بدون شعار و تبليغات به شدت با فساد برخورد مي كرديم.هاشمي درخصوص برخورداري ايران از سلاح هسته اي گفت: معتقد نيستم كه سلاح هسته اي داشته باشيم. چون مي دانيد هيچ وقت حاضر نيستم بكار ببريم.اسلام به ما اجازه نمي دهد كه انبوه انسان هاي بيگناه را نابود كنيم. عقيده داريم بايد كل سلاح هسته اي از دنيا برچيده شود و در اين خط تلاش خواهيم كرد.هاشمي در مقابل اين سئوال خبرنگار نيويورك تايمز كه از وي پرسيد: فكر مي كنيد ايران و آمريكا از طريق مذاكرات هسته اي، غيرمستقيم با هم حرف مي زنند؟ پاسخ داد: بله. الان در مسايل هسته اي، عراق، افغانستان غيرمستقيم باهم صحبت مي كنند.
اميد براي كاهش تعداد كانديداهاي اصولگرا
ايسنا:دبيركل جامعه اسلامي مهندسين با گراميداشت سوم خرداد، گفت: معتقدم دوم خرداد و دفاع از ارزش ها دو روي يك سكه بودند كه داراي پيام هاي زيادي براي مسئولين اجرايي بود.باهنر افزود: كارگزاران بعد از دوم خرداد متوجه شدند كه بايد رفتار خود را عوض و با توجه بيشتر به مردم تنها از آنها براي جنگ و راهپيمايي دعوت نكنند.باهنر با اشاره به موفقيت اصولگرايان در دو انتخابات شوراي اسلامي شهر و مجلس هفتم آن را دو گام مهم عنوان كرد و گفت: انتخابات رياست جمهوري گام سوم و مهم تر از دو گام قبلي است و اگر اين گام به خوبي برداشته نشود دو گام قبلي سودمند نخواهد بود.رئيس ستاد انتخاباتي دكتر لاريجاني با اشاره به تلاش هاي صورت گرفته مبني بر وحدت كانديداهاي اصولگرا، اظهار داشت: هنوز هم نااميد نيستيم و قطعا تا زمان انتخابات تعداد كانديداهاي اصولگرا كاهش پيدا مي كند و اميدواريم به يك جمع بندي برسيم.
حفظ آرمانهاي اصلاحات با حضور مردم
ايسنا: الهه كولايي در جمع دانشجويان دانشگاههاي اراك با اشاره به شعار ايران براي همه ايرانيان گفت: حفظ آرمانهاي اصلاحات با حضور مردم متجلي مي شود و اگر روزي مردم غفلت كنند همان مي شود كه در ۲۸ مرداد ۳۲ با كنار كشيدن آنها و تنها گذاشتن مصدق بعد از آن همه شهادت ها و شهامت ها پيش آمد.وي افزود: اگر امروز مردم در انتخابات شركت نكنند، آن تجربه تكرار مي شود.سخنگوي ستاد معين گفت: در فاز دوم اصلاحات با آسيب شناسي و نقد ۸ ساله حكومت اصلاحات بايد چالشها و قصورها را شناسايي كرده، مردم را هرچه بيشتر به صحنه وارد كرد.
با تفرق آراي اصلاح طلبان مواجهيم
ايسنا:فاطمه خاتمي با اشاره به حكم حكومتي مقام معظم رهبري در تاييد صلاحيت مهرعليزاده گفت: تاثير اين حكم بيشتر از اين است كه از ابتدا شوراي نگهبان مهرعليزاده را تاييد مي كرد.فاطمه خاتمي رئيس ستاد انتخاباتي مهرعليزاده با اشاره به اينكه ستادهاي مهرعليزاده با اقتدار تمام فعاليت مي كنند گفت: فعاليتهاي انتخاباتي خود را تا پايان مهلت قانوني ادامه خواهيم داد. وي تاكيد كرد: اصلاح طلبان نبايد اين فرصت را از دست دهند چون پيروزي انفرادي در انتخابات رياست جمهوري معنايي ندارد و امكانش نيز مشكل است و ما در شرايط فعلي با تفرق آراء در جامعه شانس پيروزي اصلاحات را كم مي كنيم.وي ابراز اميدواري كرد كه جبهه اصلاحات از ميان كروبي، معين و مهرعليزاده بر سر يك نفر به اجماع برسد.
برنامه ريزي ايثارگران براي جلب آراي خاموش
مهر: جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي با صدور بيانيه اي راهكارهاي جلب آراي خاموش جامعه را اعلام كرد و افزود: آراي خاموش به معناي عدم علاقه مندي بخشي از جامعه به نظام و انقلاب تلقي نمي شود و در واقع همانگونه كه مورد اشاره قرار خواهد گرفت، سكوت اين بخش از جامعه معلول بي اعتمادي به مسئولان به دليل عدم تحقق وعده ها و شعارها، ناكارآمدي مديران، گرايش به تجمل پرستي و دوري از ساده زيستي و افشاي زدوبندها و پتانسيل هاي پنهان برخي از مديران نظام مي باشد.جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي در تحليلي آورده است: مرور بر آمار و ارقام مربوط به ميزان مشاركت مردم در انتخابات گذشته نشان مي  دهد، پديده  اي نوظهور به نام آراي خاموش به يكي از عوامل مؤثر در تعيين سرنوشت انتخابات تبديل شده است تا آنجا كه هم اكنون برخي از تحليل گران سياسي بر اين باور هستند كه هر جريان يا گروهي كه بتواند براي جلب اين آرا برنامه  ريزي كند، برنده اصلي عرصه انتخابات محسوب مي شود.
تجديدنظر بر صلاحيت برخي از نامزدها توطئه دشمن را خنثي مي كند
عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم گفت: تجديدنظر شوراي نگهبان بر صلاحيت دو نفر از نامزدهاي رياست جمهوري، بهانه جويي و توطئه دشمنان را خنثي مي كند.حجت الاسلام محمدرضا فاكر روز سه شنبه در گفتگو با ايرنا توصيه مقام معظم رهبري به شوراي نگهبان براي تجديد نظر بر صلاحيت دو نفر از نامزدهاي رياست جمهوري را اقدامي مهم و موثر در افزايش مشاركت مردمي در اين عرصه دانست.وي ادامه داد: اين اقدام نشان داد كه اين نظام زمينه فعاليت و حضور بي محاباي دلسوزان كشور را فراهم مي كند.
احمدي نژاد وارد معاملات سياسي در پشت درهاي بسته نخواهد شد
مهر: يك مقام مسئول اعلام كرد كه دكتر محمود احمدي ن  ژاد شهردار تهران، براي انجام خدمتي بالاتر خود را در معرض انتخاب مردم قرار داده است و به هيچ وجه وارد معاملات سياسي در پشت درهاي بسته نخواهد شد.دكتر ابوالحسن فقيه قائم مقام ستاد مردمي حمايت از دكتر احمدي نژاد، هرگونه احتمالي را براي خروج شهردار تهران از عرصه انتخابات به نفع يك نامزد مشخص رد كرد و مراتب تاسف خود را از روند خبرسازيها و شايعه سازيهاي بي اساس در سطح جامعه، ابراز داشت.وي گفت: نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري بايد تمامي اهتمام خود را براي برگزاري انتخابات سالم و پرشور به كار گيرند و مانع از شكل گيري هرگونه رفتار ناهنجار و شبهه انگيزي در اين عرصه شوند.فقيه افزود: تعابيري چون نفع، اجماع و انصراف در ادبيات ما نمي گنجد و نيروهاي اصولگرا نبايد به چيزي جز خدمت عالمانه و صادقانه به مردم بينديشند.
تبليغ نامحسوس
مهر: يك عضو نزديك به كميته رسانه هاي ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني با اشاره به حمايت برخي سايتهاي خبري از اين كانديداي انتخابات آتي رياست جمهوري، گفت: حمايت اين سايت هاي اينترنتي از رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام غير محسوس است و اين نيز با استراتژي ايشان مبني بر تبليغات نامحسوس همگوني دارد.وي گفت: در حالي  كه تمامي كانديداهاي نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري از سايتهاي اينترنتي، وبلاگهاي شخصي و بعضا سايتهاي خبري برخوردار هستند و اخبار و اطلاعات مربوط به تبليغات خود را در اين سايتها مطرح مي كنند؛ اما ستاد هاشمي رفسنجاني هنوز سايت رسمي براي اين منظور راه اندازي نكرده است.
اگر مشاركت حمايت كند، استقبال مي كنم
ايسنا: مهدي كروبي در گفت وگو با روزنامه فايننشيال تايمز اولويت دوره رياست جمهوري خود در صورت پيروزي در انتخابات را اطمينان يافتن از محقق شدن قانون اساسي در تمامي زمينه ها از جمله برگزاري انتخابات معرفي كرد.اين روزنامه انگليسي به نقل از مهدي كروبي ادامه داد: اگر (جبهه  مشاركت) از من حمايت كند از آن استقبال مي كنم؛ اما به (اين حمايت) چندان فكر نمي كنم.وي افزود: اگر ميزان مشاركت عمومي بالا باشد؛ براي من بهتر است. اينكه ملت راي ندهند خوب نيست.كروبي ادامه داد، در صورت پيروزي مي تواند با مجلس هفتم كه اكثر نمايندگان آن از جناح راست هستند، همكاري كند.وي اظهار داشت، در صورت پيروزي، اولويت من اطمينان يافتن از تحقق قانون اساسي در تمامي  زمينه ها از جمله برگزاري انتخابات خواهد بود.
ستاد انتخاباتي معين درحال بررسي است
فارس: شوراي سياست گذاري ستاد انتخاباتي معين، با وجود تأييد صلاحيت وي از احتمال عدم شركت در انتخابات خبر داد.در اطلاعيه شوراي سياست گذاري ستاد انتخاباتي معين آمده است: با تأكيد بر مواضع اصولي دكتر معين كه در مصاحبه و بيانيه روز دوشنبه ايشان به وضوح بيان شده و با توجه به ديدگاه ها و واكنش هاي متفاوتي كه در جامعه طي دو روز گذشته بروز يافته است، اعلام مي دارد كه تصميم نهايي درباره شركت يا عدم شركت در انتخابات در حال بررسي است و با عنايت به نظريات متفكران، شخصيت ها، گروه هاي اجتماعي، احزاب و اعضاي دفاتر انتخاباتي در سراسر كشور در چارچوب منافع ملي و احترام به افكار عمومي در گردهمايي بزرگ حاميان آقاي دكتر معين در روز پنج شنبه پنجم خرداد اتخاذ خواهد شد.
نامه رهبري، سنجشي براي ميزان مقبوليت گروه هاي سياسي در ميان مردم
مهر: احمد توكلي نماينده تهران نامه رهبر معظم انقلاب به شوراي نگهبان را ملاك وزن كشي سياسي در انتخابات رياست جمهوري دانست و گفت: برخي گروهها و احزاب مدعي هستند كه طرفداران زيادي در ميان مردم دارند و نامه رهبري مي تواند سنجش بررسي ميزان هواداري اين گروهها در ميان مردم باشد.دكتر توكلي در جمع خبرنگاران، تدبير رهبر معظم انقلاب را موجب افزايش مشاركت مردم در اين حوزه از انتخابات رياست جمهوري عنوان كرد.
پيشرفت ايران در منطقه زمينه ساز تاثيرگذاري ايران در جهان است
فارس: دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: پيشرفت ايران در منطقه زمينه ساز تاثيرگذاري ايران در جهان و ايجاد همگرايي بيشتر خواهد شد.اين كانديداي رياست جمهوري افزود: با كمك ديپلماتيك و تجارت و ساير همكاري ها، تاثير جهاني ايران در روابط بين الملل شكل مي گيرد تا موجب پيشرفت و نفوذ بيشتر ايران در جهان شود.رضايي گفت: وظيفه خود مي دانم پروژه منطقه اي موجود را براساس نوعي تقسيم كار فكري و به عنوان پروژه اي ملي تعقيب كنم.
ملي و مذهبي ها تحريم نمي كنند
فارس: يكي از فعالين ملي و مذهبي تاكيد كرد كه اين نيروهاي سياسي در انتخابات خط تحريم انتخابات را دنبال نخواهند كرد.محمد بسته نگار روز گذشته اظهار داشت: اگر چه نيروهاي ملي و مذهبي بحث جدي در خصوص چالش هاي انتخابات دارند، اما اين عرصه را تحريم نخواهند كرد.
حمايت مردم سالاري از كانديداي ديگر
فارس: عضو شوراي مركزي حزب مردم سالاري اظهار داشت: اگر چه ما به رد صلاحيت آقاي كواكبيان اعتراض داريم،  اما به زودي در خصوص حمايت از يك كانديداي ديگر نتيجه گيري خواهيم كرد.جعفر حاجي كريم نظري ضمن اعتراض به عدم تأييد صلاحيت آقاي كواكبيان اظهار داشت: اعضاي شوراي مركزي حزب مردم سالاري طي چند روز آينده جلسه اي را برگزار كرده و براي حمايت از يك كانديداي ديگر تصميم گيري خواهند كرد.
من تابع هستم
فارس: نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي از شوراي نگهبان به عنوان يادگار امام(ره) ياد كرد و اظهار داشت: اگر شوراي نگهبان صد بار هم بگويد زنان نه، من تابع هستم.بيات ادامه داد: متاسفانه مجلس ششم و هفتم نسبت به تغيير و تكميل نقص و ابهام قانون انتخابات بي اعتنا بوده اند كه اين امر باعث شده كه هر دوره در انتخابات مجلس و رياست جمهوري با چالش هايي روبرو شويم، اين خلاء در دوره حاضر نيز سبب شده است شوراي نگهبان با دستي بسته و علي رغم نگرش دلسوزانه به نظام به تائيد فقط ۶ نفر آن هم از ميان آقايان دست بزند.
تشكيل پنج پرونده تخلفات انتخاباتي
فارس: سخنگوي قوه قضاييه از تشكيل پرونده تخلف انتخاباتي در تهران خبر داد و گفت: تاكنون پنج پرونده در رابطه با تخلفات انتخاباتي در دادسراي تهران تشكيل شده است و يك مورد نيز گزارش ولي به ثبت نرسيده است.جمال  كريمي راد صبح ديروز در نشست خبري خود با خبرنگاران گفت: شكايت صورت گرفته از برخي كانديداهايي است كه اقداماتشان در رابطه با انتخابات، خلاف قانون بوده است.
وي تخلفات گزارش شده را داراي جنبه عمومي دانست و گفت: رئيس قوه قضائيه به درخواست شوراي نگهبان يك نماينده ويژه براي پيگيري و رسيدگي به مسايل قضايي امور انتخابات تعيين كرده است، آقاي زرگر به عنوان نماينده قوه قضائيه با تمام دادگستري هاي سراسر كشور هماهنگي و ارتباط دارد.
وي گفت: شوراي مركزي نظارت بر انتخابات و هياتهاي اجرائي و دادسراهاي تهران پذيراي گزارشات مردم در خصوص تخلفات انتخاباتي هستند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |