چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
رئيس شوراي اسلامي شهر تهران:
كاربري فضاي سبز و بناهاي فرهنگي
تنها راه حفظ تپه هاي عباس آباد است
003135.jpg
گروه شهري: رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: شوراي شهر بر حفظ كاربري فضاي سبز و فرهنگي اراضي عباس آباد تأكيد و اصرار دارد.
به گزارش خبرنگار ما، مهندس مهدي چمران ديروز در يكصدو چهل و نهمين جلسه علني شوراي شهر با بيان اينكه، تپه هاي عباس آباد تنها تپه و اراضي آزاد و باقي مانده در داخل شهر تهران است گفت: شايد برخي به لحاظ مادي بر حفظ اين اراضي اصرار نداشته باشند ولي ما همچنان بر اجراي مصوبه شوراي شهر و مصوبه شوراي عالي شهرسازي مبني بر كاربري فضاي سبز و فرهنگي اين اراضي تأكيد داريم.
وي خاطرنشان كرد كه در دوره جديد مديريت شهري تلاش شده است كه در اين منطقه ساختمان سازي صورت نگيرد ولي در مواردي برخي مي كوشند شهرداري را تحت فشار قرار دهند و براي ساخت و ساز در اين اراضي مجوز بگيرند.
چمران افزود: بايد ترتيبي اتخاذ شود كه به صورت دستوري نتوان وضعيت و كاربري اين اراضي را تغيير و ساخت و ساز در آنها انجام داد.
از سوي ديگر محمد جواهري پور مدير عامل سابق شركت نوسازي عباس آباد با ارايه گزارشي در اين باره گفت: بيش از ۳۰ مورد زمين در اراضي تپه هاي عباس آباد به سازمانها و دستگاهها واگذار شده كه براي برخي از آنها حتي سند نيز صادر شده است ولي روند اين است كه اين اراضي بازگشت داده شود. وي از اراضي عباس آباد به عنوان جزيره ثروت شهر تهران ياد كرد و گفت: اسناد صادر شده با پيگيري هاي حقوقي و قانوني قابليت ابطال دارد .
وي گفت: شهرداري منطقه نبايد مجوز ساخت وساز در اراضي عباس آباد بدهد و از آنجا كه شركت نوسازي عباس آباد به لحاظ حقوقي مستقل است مديريت آن نيز بايد از مناطق جدا باشد.
وي در پاسخ به سؤال يكي از اعضا گفت: شهردار تهران به خاطر انتقال خطوط راه آهن در منطقه ۱۷ تحت فشار است و متأسفانه مجوز ساختمان راه آهن در اراضي عباس آباد بدون تأييد شركت مشاور صادر شده است.
جواهري در عين حال صدور مجوز ساخت و ساز براي راه آهن را مربوط به ۲ سال قبل دانست و افزود: اين در حالي است كه شهرداري حق ندارد جوازي بدون طرح تفصيلي ارايه بدهد.
جواهري با بيان اينكه اراضي عباس آباد در تعامل و اعمال فشار طي سالهاي گذشته از شهرداري گرفته شده است گفت اين اراضي بايد مورد استفاده عموم قرار گيرد ولي متأسفانه طي اين سالها هيچ اقدام جدي براي ابطال سندهاي صادر شده و جلوگيري از ساخت  و سازهاي غيرقانوني نشده است.
از سوي ديگر مهندس خسرو دانشجو معاون گروههاي نظارت شوراي شهر و سخنگوي كميسيون شهرسازي با بيان اينكه صدور مجوز و شروع عمليات ساختماني در اين اراضي از زمان مديريت قبلي انجام شده است افزود: در عين حال مشكلات حقوقي مجوزهاي ساخت و ساز در زمان فعلي قابل پيگيري بوده است ولي به دليل توافق هايي كه اتفاق افتاده است ديگر نمي توان مشكلات حقوقي اين واگذاريها را پيگيري كرد.
وي با اشاره به ادامه برخي تخلفات ساختماني گفت: در مواردي صدا و سيما بدون اينكه حقوق شهرداري را پرداخت كند ساخت وساز انجام مي دهند.
دانشجو گفت: شهرداري بايد مقابل اين فشارها مقاومت كند تا نتيجه مطلوب به دست آيد.
شكيب رئيس كميته ايمن سازي شوراي شهر نيز گفت: بايد مشخص شود كه كدام بخش شهرداري تهران طرح تجديد نظر در برنامه توسعه اراضي عباس آباد را رد كرده است.
وي افزود: شركت نوسازي عباس آباد دستور العمل و وظايفي دارد و تغيير مديريت ها كه انجام مي شود خارج از سيستم معمول است.
شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه نيز گفت: اگر فضا براي تغيير و تحول آماده است ما نيز به عنوان شوراي شهر نقطه نظري درباره مديريت هاي بالاي شهرداري داريم. حقوق مديريت شهري جاي خود محفوظ ولي ما نيز حقوقي داريم كه بايد محفوظ بماند بايد فضا با تعامل بيشتر همراه باشد.
مهندس مسعود زريبافان  عضو هيأت رئيسه نيز با بيان اينكه تخلفات ساخت و ساز در اراضي عباس آباد مربوط به مديريت هاي گذشته است گفت: علت انتصاب مهندس جواهري به عنوان مدير عامل شركت نوسازي عباس آباد به دليل تخصص وي در اين زمينه بود كه بايد مسايل را پيگيري مي كرد ولي متأسفانه وي اين كار را انجام نداد.
مهندس حسن بيادي نايب رئيس  شوراي شهر نيز گفت: هر جا كه پول داده اند به آنها اجازه ساخت و ساز در اين اراضي داده شده است. وي با اشاره به طرح تهيه شده براي اين منطقه گفت: طرح هاي خوبي در اين رابطه داده شده ولي در عمل چيز ديگري اجرا مي شود. از اين رو بايد بخش نظارت بر اين گونه تخلفات فعال شود.
دكتر حسن زياري رئيس كميسيون شهرسازي نيز گفت: بيشترين تخلفات ساخت وساز در اراضي عباس آباد از سوي دستگاههاي دولتي انجام مي شود و اين مسئله بايد مورد توجه دولت آينده باشد و از اين تخلفات به طور جدي جلوگيري شود.
گزارشي از برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب
از سوي ديگر در ابتداي اين جلسه، رسول خادم رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر گزارشي از چگونگي برگزاري هجدهمين نمايشگاه كتاب و همكاري شوراي شهر و شهرداري در اين رابطه ارايه داد.
وي گفت: در برگزاري نمايشگاه بين المللي كتاب ۲۰ حوزه اجرايي از جمله وزارت ارشاد، شهرداري، اتوبوسراني، اداره برق استان، سازمان صدا و سيما، تربيت بدني، اورژانس، آتش نشاني اتحاديه ناشران و ... حضور داشتند.
خادم گفت: برگزاري اين نمايشگاه اولين تجربه موفق از هماهنگي ميان مديريت شهري و دستگاههاي اجرايي بود و راهنمايي و رانندگي، شهرداري، آتش نشاني و اورژانس و اتوبوسراني خدمات ارزنده اي را در طول برگزاري نمايشگاه به مردم ارايه دادند.
دكتر نادر شريعتمداري رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر نيز گفت: متولي برگزاري نمايشگاه كتاب، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است چرا كار را به شوراي شهر محول كرده اند.
اميررضا واعظي آشتياني نيز از دخيل كردن شوراي شهر براي برگزاري نمايشگاههاي پرازدحام انتقاد كرد و گفت: درخواست از شوراي شهر براي برگزاري نمايشگاههاي پرازدحام يعني انداختن تمام مسايل به گردن شوراي شهر است.
مصوبات شوراي شهر
شوراي اسلامي شهر تهران در يكصد و چهل و نهمين جلسه علني خود طرح «مجوز احداث پاركينگ اضافي در واحدهاي مسكوني» را جهت بررسي بيشتر به كميسيون مربوطه ارجاع داد تا به صورت عادي در شوراي شهر مطرح شود.

تدوين آيين نامه مقاوم سازي توسط شورايعالي معماري و شهرسازي
وزارت مسكن مسئوليت اجرايي
براي نوسازي بافت هاي فرسوده ندارد
گروه شهري -اسدالله افلاكي: وزارت مسكن و شهرسازي هيچ مسئوليت اجرايي براي بازسازي و احيا بافت هاي فرسوده ندارد.
به گزارش خبرنگار ما، به رغم لرزه خيز بودن كشور و وقوع زلزله هاي متعدد، هنوز آيين نامه منسجمي براي چگونگي ساخت و ساز در بافت هاي قديمي تدوين نشده، و تنها پس از گذشت قريب به ۲ سال از زلزله فاجعه بار بم، بتازگي تدوين دستورالعملي براي احياي بافت هاي قديمي اعم از تاريخي، مسكوني و پيراموني در دستور كار شوراي عالي معماري و شهرسازي قرار گرفته كه مراحل تدوين نهايي را طي مي كند.
دكتر پيروز حناچي معاون شهرسازي و معماري وزارت مسكن و شهرسازي در حاشيه برگزاري كارگاه تخصصي تجارب جهاني در مرمت بافت هاي تاريخي در اين باره به خبرنگار ما گفت: منظور از دخالت در بافت هاي فرسوده تنها مقاوم سازي نيست بلكه مقاوم سازي يكي از اهدافي است كه در اين زمينه دنبال مي شود كه البته بايد بر اساس شيوه نامه خاصي عملي شود. از اين رو، دستورالعمل شيوه دخالت در بافت هاي قديمي در دستور كار شوراي عالي معماري و شهرسازي قرار گرفته و اكنون مراحل نهايي را طي مي كندكه پس از تصويب اين دستورالعمل به نهادهاي ذيربط ابلاغ مي شود.
حناچي در پاسخ به اين پرسش كه وزارت مسكن پس از گذشت قريب به ۲ سال از زلزله بم چه اقدامي براي مقاوم سازي بافت هاي فرسوده صورت داده، گفت: وزارت مسكن هيچ گونه مسئوليت اجرايي در اين خصوص ندارد و تنها سياستگذاري بر عهده اين وزارتخانه است و دخالت مستقيم در بافت هاي قديمي و مقاوم سازي و احياي اين بافت ها بر عهده شهرداري هاست.وي از تراكم تشويقي به عنوان ابزاري براي نوسازي بافت هاي فرسوده ياد كرد و گفت: تراكم تشويقي باعث ايجاد انگيزه اقتصادي در شهروندان مي شود اما مشكل بافت هاي تاريخي صرفا مسئله پايداري در برابر زلزله نيست بلكه نبود امكانات، خدمات و شريانهاي شهري است كه بايد همزمان با بازسازي و احيا، متناسب با جمعيت اين بافتها فراهم شود.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران اعلام كرد
طرح هاي ترافيكي اولويت دار شهر تهران
003132.jpg
ايلنا: معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، از نصب و توسعه سيستم  هاي هوشمند چراغ راهنمايي، دوربين  هاي نظارت تصويري و تابلوهاي متغير خبري و تابلوهاي شناسايي مسير در معابر، خيابان  ها و تقاطع  هاي اصلي و فرعي شهر تهران در سال جاري خبر داد و گفت: تلاش مي  كنيم تا در سال جاري، تعداد بيشتري از بزرگراه  ها و خيابان  هاي تهران را تحت پوشش طرح  هاي مذكور ببريم.
دكتر حميد بهبهاني، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، با بيان اين مطلب در خصوص پروژه  هاي اولويت  دار حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك در سال جاري، گفت: احداث و تجهيز پاركينگ  هاي طبقاتي، احداث پل  هاي غير همسطح مكانيزه، نصب و توسعه سيستم  هاي هوشمند چراغ راهنمايي در معابر، خيابا  ن  ها و تقاطع  هاي مورد نياز شهر تهران، اجراي پروژه كاهش تصادفات با هدف روان  سازي ترافيك، ارتقاي فرهنگ عبور و مرور، نصب و توسعه دوربين  هاي نظارت تصويري و نصب تابلوهاي شناسايي مسير و تابلوهاي متغير خبري، از جمله پروژه  هاي اولويت  دار بخش حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران در طول سال جاري است.
وي، با اشاره به برنامه  ريزي براي اجراي تعداد ديگري از طرح  هاي لازم  الاجرا در حوزه حمل و نقل و ترافيك و در قالب طرح  هاي كوتاه مدت اين حوزه، افزود: طرح ساماندهي عبور و مرور عابران پياده، ساماندهي تردد وسايل نقليه غيرموتوري مانند دوچرخه، طرح ساماندهي حمل و نقل عمومي مانند مترو، اتوبوس و تاكسي، ارتقاي ايمني ترافيك و افزايش امنيت راننده و مسافر و عابران پياده و همچنين طرح ساماندهي عبورو مرور خودروهاي شخصي، از طرح  هاي كوتاه مدت و در دست بررسي حوزه معاونت حمل و نقل و ترافيك است.

هفته آينده
سه پايانه مسافربري در تهران افتتاح مي شود
003129.jpg
گروه شهري:سه پايانه مسافربري جديد موسوم به پايانه هاي ايستگاهي با هدف تمركز زدايي از پايانه هاي مسافربري موجود، هفته آينده به صورت هم زمان در غرب، شمال غرب و جنوب غرب تهران افتتاح خواهد شد.
مدير عامل سازمان پايانه هاي مسافربري و پارك سوارهاي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب اظهار داشت: «پايانه ايستگاه پونك» موسوم به پايانه عتبات عاليات با حدود بيست هزار متر مربع مساحت كه عموماً به سفرهاي زيارتي و سياحتي اختصاص دارد، نخستين پروژه اي است كه در غرب تهران گشايش مي يابد.
به گزارش روابط عمومي معاونت حمل ونقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس مسعود رهنما از «پايانه  ايستگاهي شيخ فضل الله نوري» كه با هدف ساماندهي مسافربرهاي خطوط تهران-كرج و شهرك هاي اطراف آن طراحي و اجرا شده، به عنوان دومين پروژه اي كه در شمال غرب تهران به بهره برداري مي رسد نام برد.
وي «پايانه ايستگاهي آيت الله سعيدي» را سومين پروژه اي برشمرد كه راه اندازي خواهد شد و تصريح كرد: اين پايانه به منظور سامان بخشي به مسافربري هاي ساوه، اسلام شهر، شهرك ولي عصر(عج) و ساير شهرك هاي آن محدوده در جنوب غرب تهران طراحي و احداث شده است.

وزارت بهداشت: موتورسواري عامل ۷/۵۲
درصد از حوادث جاده اي كشور است
گروه اجتماعي: رئيس  اداره  پيشگيري  از سوانح  و حوادث  وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش پزشكي  گفت : موتورسواري  عامل  ۷/۵۲ درصد از حوادث  در جاده ها و داخل  شهرهاي كشور است  و ۷/۶۷ درصد موتورسواران  به  علت  ضربات  مغزي  جان  خود را از دست مي دهند.
دكترعليرضا مغيثي  ديروز درجمع  خبرنگاران  افزود: براساس  تحقيقات انجام  شده ، ۷۵ تا ۸۰ درصد افرادي  كه  در ۱۳ شهرستان  كشور موتورسوار هستند، از كلاه  ايمني  استفاده  نمي كنند.
وي  اظهارداشت : براساس  اين  تحقيقات  موتورسواران  گرماي  كلاه  ايمني  رامهمترين  علت  عدم  استفاده  از آن هنگام  تردد اعلام  كردند كه  مطابق  با شرايط آب  و هوايي  كشور نيست  و بايد كلاه  ايمني  استاندارد در كشور ساخته  شود.
مغيثي  با بيان  اينكه  انسان  عامل  ۸۵ درصد بروز تصادفات  است ، ادامه  داد: سالانه  ۱۰ تا ۱۵ درصد به  آمار مرگ  و مير ناشي  از سوانح  رانندگي  در كشورافزوده  شده و بيش  از دو و نيم  ميليارد دلار صرف  درمان  مصدوميتهاي  ناشي  ازحوادث  ترافيك  مي شود.
وي  افزود: استاندارد سازمانهاي  جهاني  به  ازاي  هر ۱۰۰ كيلومتر مربع ، حدود ۲۴ ۲۰ كيلومتر راه  است  در حاليكه  در ايران  اين  مقدار تنها حدودپنج  كيلومتر است .
مغيثي  همچنين  تعداد خودروها نسبت  به  ظرفيت  جاده ها را بسيار بالا دانست و گفت : اين  امر باعث  كاهش  كيفيت  خودرو و راههامي شودوضريب  امنيتي  سرنشينان خودروها را كاهش  مي دهد.
وي  با بيان  اينكه  ۳۸ تا ۴۰ درصد مرگ  ومير ناشي  از تصادفها مربوط به عابران  پياده  است ، گفت : اگر مسايل  و استانداردهاي  طراحي  خودرو و ايمني عابران  پياده  در نظر گرفته  شود، از مرگ  ومير تعداد زيادي  از عابران  كاسته خواهد شد.
مغيثي  سرعت  و خستگي  را از مهمترين  عوامل  موثر برتصادفات  جاده اي  ذكركرد و اظهارداشت : ۲۰ درصد تصادفات  جاده اي  مربوط به  سرعت  است  و افرادي  كه در طول  شبانه روز سه ساعت  يا كمتر خوابيده  باشند، بيشتر از سايرين  در معرض خطر تصادف ها قرار دارند.
وي  افزود: خطر بروز تصادفهاي  رانندگي  در حدود ساعت  دو تا پنج  صبح تقريبا پنج  برابر بيشتر از رانندگي  در زمان هاي  ديگر است .
اين  مقام  مسئول  در وزارت  بهداشت  و درمان  همچنين  به  برگزاري  سمينارراه ايمن  و بدون  تصادف  اشاره  كرد و گفت : اين  سمينارچهارم  و پنجم  خردادماه در وزارت  كشور برگزار مي شود.
وي ، با بيان  اينكه  در اين  سمينار اساتيد برجسته اي  از كشور هندوستان شركت  خواهند داشت ، افزود: ارائه  اطلاعات  و يافته هاي  نوين  كشورهاي  مختلف  درزمينه  كاهش  حوادث  جاده اي  و ايمن  كردن  راهها هدف  اصلي  برگزاري  سميناراست .

بهره برداري از پنج سقاخانه
003144.jpg
شهردار منطقه ۱۳ تهران ديروز اعلام كرد به منظور پاسداشت سوم خرداد- روز آزاد سازي خرمشهر، پنج سقاخانه با حضور مديران شهري، خدماتي، اجتماعي و فرهنگي و خانواده هاي معظم شهداء در شرق تهران مورد بهره برداري قرار مي گيرد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه ،۱۳ مهندس عباس قديري گفت: اين سقاخانه ها با صرف اعتباري بالغ بر سيصد  ميليون ريال و با استفاده از فرهنگ و هنر غني  معماري اسلامي و ايراني به همراه تصاوير و نام مبارك شهداء در نقاط پرتردد ساخته شده اند. وي همچنين افزود: ساخت سقا خانه ها با هدف احياي سنتهاي پسنديده و در راستاي برنامه هاي عام المنفعه و خدماتي انجام مي شود.

مديريت مواد زائد و پسماندهاي شهري
003138.jpg
دومين دوره آموزشي «مديريت مواد زائد و پسماندهاي شهري» با همت جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم طي روزهاي پنجم تا هفتم خرداد در شهرستان كرج برگزار مي شود.
فريبرزي رييس جهاد دانشگاهي واحد تربيت افزود: «فرهنگ سازي براي جلب مشاركت هاي مردمي در فرآيند پسماند و كاهش زباله توليدي» ، «آموزش روشهاي تفكيك از مبداء زباله هاي شهري» ، «معرفي تكنولوژي و شيوه هاي جمع آوري و محل پسماندهاي شهري» ، «ضوابط، قوانين و استانداردها در مديريت پسماند» و «بحث و بررسي تجربيات مديريت پسماند در ساير كشورها» ازجمله اهداف برگزاري اين دوره  آموزشي مي باشد.

آبگرمكن هاي خورشيدي
003141.jpg
قلم سبز ايران - استفاده از آبگرمكن خورشيدي نسبت به سيستم هاي برقي ۱۳ برابر به ازاي هر خانوار خطر تخريب لايه ازن را كاهش مي دهد.
بررسي هاي اوليه توسط سازمان بهينه سازي مصرف سوخت كشور حاكي از آن است كه سيستم هاي آبگرمكن خورشيدي به ازاي هر خانوار كمتر از ۵۰۰ كيلوگرم گاز گلخانه اي (دي اكسيدكربن) در هوا منتشر مي كنند.اين درحاليست كه سيستم هاي برقي سالانه حدود ۶/۵ تن گاز گلخانه اي به ازاي هر خانوار به هوا مي فرستند.
انتشار گازهاي گلخانه اي يكي از عوامل اصلي تخريب لايه ازن و گرم شدن بيش از اندازه دماي كره زمين است كه باعث بالاآمدن آب درياها و وقوع سيل و... مي شود.

نگاه
003147.jpg
داوود كاظمي
هلي تاكسي در تهران آغاز به كار مي كند!

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |