چهارشنبه ۴ خرداد ۱۳۸۴ - سال سيزدهم - شماره ۳۷۰۷ - May 25, 2005
نامزدها بدون تعرض به يكديگر، برنامه ها و حرفهاي خود را با مردم در ميان بگذارند
تأكيد مقام معظم رهبري بر ايجاد فضاي
برادرانه و محبت آميز در رقابت هاي انتخاباتي
در هيچ مقطعي از رژيم پهلوي آزادي موجود در جمهوري اسلامي يك روز هم وجود نداشت و حتي در دوران مصدق كه به قول برخي دموكراسي تحقق يافته بود، مجلس يك سال تعطيل بود
ايسنا: رهبر معظم انقلاب، صبح روز گذشته در ديدار جمعي از خانواده هاي سرافراز شهيدان، جانبازان و آزادگان، سالروز آزادسازي خرمشهر را نماد ايثار و مقاومت و پيروزي ملي ايران برشمردند و افزودند: درس بزرگ و هميشگي حماسه سوم خرداد اين است كه ايمان، عمل صالح، همبستگي و كار و تلاش، پيروزي را در هر ميداني نصيب ملت ايران خواهد ساخت كه انتخابات رياست جمهوري نيز از جمله اين ميدان هاست.
حضرت آيت الله خامنه اي، انتخابات ۲۷ خرداد را ميدان همبستگي و عرصه گزينش ملي خواندند و با اشاره به محروم بودن ملت از حضور واقعي در انتخابات تا پيش از پيروزي انقلاب افزودند: فرصت گزينش ملي و شركت در اداره كشور را اسلام و انقلاب و جمهوري اسلامي به ما داده است و همه بايد شكرگزار اين فرصت عظيم باشيم كه شكر حقيقي اين نعمت الهي نيز حضور در عرصه انتخابات است.
ايشان با انتقاد از بعضي عناصر كه نسبت به جمهوري اسلامي ناشكري مي كنند افزودند: در هيچ مقطعي از رژيم پهلوي آزادي موجود در جمهوري اسلامي يك روز هم وجود نداشت و حتي در دوران مصدق كه به قول برخي دموكراسي تحقق يافته بود، مجلس يك سال تعطيل بود و اين شخص همه اختيارات قانون گذاري و اجرا را در خودش متمركز كرده بود، اما امروز برخي كه نمك جمهوري اسلامي را نيز خورده اند بدون توجه به اين واقعيات ناسپاسي مي كنند و نمكدان مي شكنند.
رهبر معظم انقلاب اسلامي، تلاش آمريكا را براي تكرار استبداد و وابستگي دوران پهلوي در ايران خاطرنشان كردند و افزودند: دشمنان ملت در تلاشند همان ديكتاتوري سياه را به شكل هاي مدرن در ايران حاكم كنند، اما ملت با استفاده از آزادي و اختيارات ناشي از انقلاب اسلامي، حضور خود را در صحنه حفظ مي كند و دشمنان را مثل هميشه ناكام مي گذارد.
حضرت آيت الله خامنه اي، با تأكيد بر ايجاد فضايي برادرانه و محبت آميز در عرصه رقابت هاي انتخابات، همه نامزدها و طرفداران آنها را به پرهيز كامل از ايجاد «فضاي متشنج و همراه با اختلاف و دشمني» فراخواندند و خاطرنشان كردند: البته اين گونه افراد تعدادشان در كل كشور به چند هزار نفر هم نمي رسد، اما در روزنامه ها و دستگاه هاي ارتباط جمعي، جوي متشنج مي سازند كه بايد از اين كار خودداري شود.
رهبر معظم انقلاب اسلامي در همين زمينه، نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري را به بيان مواضع، برنامه ها و اقدامات خود توصيه كردند و افزودند: نامزدها بدون تعرض به يكديگر، برنامه ها و حرف هاي خود را با مردم در ميان بگذارند.
حضرت آيت الله خامنه اي، توانايي تامين نيازهاي مردم و جامعه را معيار اصلي شناخت نامزد اصلح دانستند و افزودند: در شناخت اصلح نبايد دچار وسواس شد، بلكه بايد با نيت خير به هر كسي كه پس از تحقيق و مشورت، براي انسان مشخص مي شود راي داد، تا به ياري پروردگار، ملت از اين آزمايش بزرگ هم سرافراز بيرون آيد.
ايشان، با اشاره به كارهاي خوبي كه در دولت هاي قبلي و فعلي انجام شده، افزودند: مدير كارآمدي كه با راي ملت انتخاب مي شود بايد با كار و تلاش و نشاط، نتايج كارهاي انجام شده در كشور را در زندگي مردم جاري و ملموس كند، فقر را از سراسر كشور برطرف سازد، عدالت را برقرار كند و با طرد افراد مفسد از دستگاه هاي تصميم گير، با فساد و تبعيض، حقيقتا مبارزه نمايد.
رهبر معظم انقلاب در بخش ديگري از سخنانشان با تجليل از شهيدان، جانبازان و آزادگان والامقام ۸ سال دفاع مقدس و خانواده هاي صبور و پر استقامتشان، آنان را نخبگان معنوي كشور خواندند و افزودند: حماسه هاي ۸ سال پايداري و پيروزي، هيچگاه از ياد ملت نمي رود و مردم ايران از گذشته پرافتخار خود و به ويژه پيشرفت هاي مادي و معنوي ۲۶ سال اخير نردباني براي حركت به سمت آينده روشن و پراميد خود مي سازد.
ايشان، مقابله پيروزمند ملت ايران را در برابر جهان جابر استكبار، درسي براي همه ملت ها و همه نسل هاي آينده ايران دانستند و خاطرنشان كردند: با وجود شيريني هاي بزرگ بدست آمده ما هنوز در اوايل راه هستيم و براي رسيدن به جامعه اسلامي به تلاش بي وقفه خود ادامه مي دهيم.
حضرت آيت الله خامنه اي، برخورداري از عدالت، آزادي فكر و انديشه، اخلاق حسنه و «شرف و افتخار و اميد» را از ويژگي هاي جامعه اسلامي خواندند و افزودند: در جامعه اسلامي، زمينه شكوفايي استعدادها وجود دارد، از فقر و فساد و تبعيض خبري نيست و همه بنيان هاي اجتماعي بر پايه علم، نوسازي مي شود و ملت ايران با همه وجود به دنبال تحقق چنين آرماني است.
رهبر معظم انقلاب ميدان مبارزه را، ميدان پيروزي و شكست و عبرت آموزي برشمردند و افزودند: فتوحات عظيم ۸ سال دفاع مقدس ثابت كرده است كه ايمان، ايثار، همبستگي، مجاهدت، نقاط قوت و پيروزي بخش ملت ايران در همه عرصه هاي اقتصادي، سياسي، اجتماعي، فرهنگي و نظامي است و دشمن با درك اين واقعيت درصدد تضعيف نقاط قوت ملت ايران است و هركس در هر زماني چه حال و چه آينده از رها كردن ايمان و وحدت و مقاومت سخن بگويد، دانسته يا ندانسته در خط دشمن حركت كرده است.

آخرين اظهارات هيأت ايراني:
شانس موفقيت مذاكرات ژنو
پنجاه پنجاه است
گروه سياسي: امروز مذاكرات ژنو با حضور حسن روحاني دبير شوراي عالي امنيت ملي و وزراي خارجه سه كشور اروپايي، فرانسه، آلمان و انگليس با همراهي خاويرسولانا هماهنگ كننده سياست خارجي اتحاديه اروپا برگزار مي شود.
روز گذشته مذاكرات بروكسل به عنوان مقدمات مذاكرات امروز در محل سفارت فرانسه در بروكسل بين هيأت ايراني و هيأت اروپايي پشت  درهاي بسته برگزار شد. اين در حالي است كه خبرگزاري فرانسه اين دور مذاكرات را از سوي ايران آخرين فرصت تلقي كرده بود.
خبرگزاري فرانسه همچنين در آستانه اين دور از مذاكرات سرنوشت ساز و حساس متن نامه اروپا به ايران كه ۲۰ ارديبهشت ارسال شده را منتشر كرده تا بدين ترتيب همگام با اظهارات ديگر مقامات اروپايي آغاز يك جنگ رواني عليه مذاكرات براي تأثيرگذاري بر روند آن باشد .
در بخشي از اين نامه آمده است:
«هنگامي كه با اظهارات مقامات ايراني در خصوص از سرگيري برخي از فعاليت هاي هسته اي كليدي كه خود داوطلبانه آنها را به تعليق در آورده بودند روبرو شديم اين موضوع ما را بسيار نگران ساخت و بر آن شديم تا اين نكته را به ايران گوشزد كنيم كه تغيير وضعيت تعليق فعاليت هاي مربوط به غني سازي اورانيوم از سوي دولت ايران بدون شك نقض صريح و آشكار توافقنامه پاريس قطعنامه شوراي حكام محسوب خواهد شد و نقطه پاياني خواهد بود بر روند مذاكرات ايران و اروپا علاوه بر اينكه عواقب ناخوشايندي را هم براي تهران به همراه خواهد داشت. اصولاً ما بر اين باوريم كه نيازي براي اينكه ايران چنين اقداماتي را آغاز كند وجود ندارد.»
در كنار اين جنگ رواني وسيع عليه ايران يك ديپلمات اروپايي قبل از آغاز مذاكرات ديروز بروكسل اعلام مي نمايد: هيچ كس از جانب ما خواهان بحران آفريني نيست و ما خواستار ادامه مذاكرات هستيم. آنچه كه بين طرفين به عنوان اظهارات مشترك در خصوص اين دور از مذاكرات قابل توجه است اذعان به مشكل بودن اين دور از مذاكرات است.
جك استرا وزير خارجه انگليس و بسياري از ديپلماتهاي اروپايي به اين نكته اشاره نموده اند. از طرفي حسين موسويان نيز اين مرحله را مرحله سختي از مذاكرات خواند كه شانس ثمربخش بودن آن پنجاه پنجاه است.
از طرفي آمريكاييها نيز در اين ميان ساكت ننشسته اند و به عنوان يك پايه مهم جنگ رواني عليه فعاليت هسته اي صلح آميز ايران ضمن حمايت از مذاكرات اروپا و مواضع اروپا همچنان بر نظر خود مبني بر ارجاع پرونده به شوراي امنيت پاي مي فشارند. مقيد كردن ورود ايران به سازمان تجارت جهاني به قيود جديد از سوي آمريكا از جمله افزودن يك شرط ديگر با عنوان شفافيت در انتخابات رياست جمهوري كه از سوي اسكات فك كللان سخنگوي كاخ سفيد اعلام شد بيانگر عدم صداقت آمريكايي ها حتي در حمايت از مذاكرات اروپايي هاست زيرا ورود ايران به سازمان مذكور از جمله تعهدات اروپا در توافق با ايران است.
آنچه كه در اين مدت و در آستانه مذاكرات امروز بيش از هر چيز نمايان بود سختگيري فرانسوي ها و پافشاري انگليسي ها بر اشتباهاتشان در كنار خصومت صريح آمريكا با اين موضوع بود.

سرلشگر فيروز آبادي:
نيروهاي مسلح آماده دفاع از كيان ميهن اسلامي هستند
سرلشگر فيروز آبادي گفت: آزادسازي خرمشهر به عنوان نقطه عطف اساسي دوران سراسر افتخار دفاع مقدس در زمينه آزادسازي سرزمين هاي اشغال شده كشورمان از چنگال دشمن بعثي آمريكايي به شمار مي آيد كه متعاقب آن ملت شريف و غيرتمند ايران اسلامي به منظور تنبيه متجاوزان بعثي و احقاق حقوق حقه خود به تعقيب دشمنان متجاوز پرداختند. به گزارش روابط عمومي ستاد كل نيروهاي مسلح، عضو شوراي عالي امنيت ملي در ادامه با تجليل از حماسه سازان دفاع مقدس گفت: امروز در سوم خرداد با تجليل از فاتحان فتح خرمشهر و ذكر مقاومت عظيم مردم آن بخصوص فرماندهان شهيد چون جهان آرا كه با اراده ملي و پشتوانه ايمان و ايثار ملت، رزمندگان اسلام از ارتشي، سپاهي، بسيجي، جهادگر و عشاير و اتحاد فرماندهان نيروهاي مسلح بدست آمد و محكوميت اهانت آمريكاييها به قرآن كريم و روند اسلام ستيزي سردمداران فاشيست امروز آمريكا به سه ضرورت روز تاكيد مي كنم.
۱- شناخت دشمن، ايده ها و اهداف طرح خاورميانه بزرگ آمريكا و ضرورت هوشياري ملت ايران و كشورهاي منطقه و ضرورت وحدت جهان اسلام خصوصاً كنفرانس سران كشورهاي اسلامي براي مقابله با توطئه هاي برنامه ريزي شده آمريكا و رژيم «اشغالگر قدس» .
۲- ضرورت تقويت نيروهاي مسلح و آمادگيهاي دفاعي خصوصاً تحقق ارتش ۲۰ميليوني به عنوان بهترين روش بازدارندگي و ايجاد امنيت پايدار.
۳- همبستگي ملي و مشاركت حداكثري در انتخابات مهم رياست جمهوري به عنوان نماد اصلي اين همبستگي.
سرلشگر فيروز آبادي گفت:مقاومت در خرمشهر و فتح آن، باعث شد كه به ياري خداوند ما به الگويي دست پيدا كينم كه با آن الگو اكنون قادريم در مقابل هر دشمن بايستيم.
امروز الحمدلله نيروهاي مسلح هوشمند و با بصيرت و مجهز به ادوات لازم، آماده دفاع از كيان ميهن اسلامي در هر حال هستند.

بوش پدر:
جورج بوش در اشغال عراق مرتكب اشتباه بزرگي شد
واحد مركزي خبر: بوش  پدر در مسكو گفت:  جورج  بوش  با اشغال  عراق  مرتكب  اشتباه  بزرگي  شده است .
بوش  پدر كه  براي  ديدار شخصي  و ديدار با برخي  از شخصيتهاي  روسي به  مسكو سفر كرده  است  در گفتگو با روزنامه  ايزوستيا با بيان  اين  مطلب  گفت:  فرزندم  بدون  دريافت  اجازه  از سازمان  ملل متحد عراق  را اشغال  كرد و به  نظر من  در اين  زمينه  اشتباه  بزرگي  انجام  داد.
بوش  پدر در پاسخ  به  اين  سئوال  كه  چرا خودش  در جنگ  دوم  خليج  فارس  صدام  را سرنگون  نكرد پاسخ  داد: در جنگ  دوم  هدف  ما سرنگوني  صدام  نبود بلكه  خاتمه دادن  به  اشغال  كويت  بود و آمريكا براي  رسيدن  به  اين  هدف  اجازه  سازمان ملل  متحد را دريافت  كرده  بود.

روسيه، هند و چين همكاري هاي
سه جانبه را بررسي مي كنند
ايسنا: روسيه، هند و چين، ماه آينده، همكاري هاي سه جانبه را بررسي خواهند كرد.
دبير وزارت امور خارجه هند در امور سياست شرق اين كشور در گفت وگو با خبرنگاران اظهارداشت: وزراي امورخارجه سه كشور فدراسيون روسيه، هند و جمهوري خلق چين اوائل ماه ژوئن سال جاري مسائل مربوط به همكاري هاي سه جانبه خود را در ولاديووستوك روسيه مورد بحث و بررسي قرار خواهند داد.وي هم چنين يادآور شد كه نظريه همكاري هاي سه جانبه چند سال پيش براي نخستين بار از سوي يوگني پريماكوف، وزير امور خارجه وقت فدراسيون روسيه مطرح شده بود.
اين مقام ديپلماتيك هند در ادامه اظهاراتش گفت: وزراي امور خارجه سه كشور مذكور پيش از اين در نيويورك، و هم چنين آلماآتي قزاقستان در چهارچوب همايش هاي بين المللي و منطقه اي با هم ديدار و گفت و گو نموده اند.
به گفته وي گفت وگوهايي كه طي اين ديدارها صورت گرفته باعث تقويت همكاري ها در عرصه هاي مختلف شده است.

احتمال تمديد مهلت تدوين قانون اساسي عراق
يك  عضو مجمع  ملي  عراق  از احتمال  تمديد مهلت  تدوين  پيش  نويس  قانون  اساسي اين  كشور خبر داد.
شيخ  جلال  الدين  صغير عضو مجمع  ملي  عراق  گفت  :مدت  باقي  مانده  براي  تدوين پيش  نويس  قانون  اساسي  عراق  كافي  نيست  و نمايندگان  مجمع  ملي  بايد خود را براي  تمديد آن آماده  كنند.وي  كه  اظهاراتش  ديروز در روزنامه  التاخي  چاپ  شد، خاطرنشان  كرد: تدوين قانون  اساسي  نبايد با شتابزدگي  همراه  باشد زيرا واژگان  و عبارات  به  كار گرفته  شده  در اين  قانون  بسيار مهم  و حساس  است  به  طوري  كه  وجود حتي  يك عبارت  يا چند حرف  اشتباه  مي تواند عواقب  نامطلوب  داشته  باشد.
تقاضاي نمايندگان مجمع ملي براي توبيخ زيباري
تعدادي  از اعضاي  مجمع  ملي  عراق  خواستار احضار هوشيار زيباري  وزير امور خارجه  عراق  به  اين  مجمع  و بازخواست  از وي  به  علت  دست  دادنش  با بنيامين بن  اليعازر، وزير امور زيربنايي  رژيم  صهيونيستي ، در حاشيه  اجلاس  مجمع جهاني  اقتصاد در بحرالميت  اردن  شدند.به  گزارش  خبرگزاري  شين هوا از بغداد، سازمان  بدر روز دوشنبه  اعلام  كرد بعضي  از اعضاي  مجمع  ملي  عراق  اين  خبر را با تعجب زيادي  دنبال  كردند و تأكيد كردند ابراهيم  جعفري ، نخست  وزير عراق ، بايدزيباري  را توبيخ  كند و اجازه  ندهد اين  رويداد بدون  مشخص  شدن  علت  آن  مشمول  مرور زمان  شود.در اين  حال  زيباري  اين  رويداد را كه  اولين  مورد دست  دادن  بين  يك  وزير عراقي  و يك  وزير اسرائيلي  است  كم  اهميت  دانست .
منابع  اسرائيلي  اعلام  كرده اند دست  دادن  زيباري  و بن اليعازر علامت  مثبتي است  كه  نشان  مي دهد امكان  تعامل  با وزيران  عراقي  مثل  زيباري  كه  فردي  واقعگرا با ذهنيت  باز است  وجود دارد.
۷۴ كشته و زخمي
بر اثر انفجار دو دستگاه خودرو بمب گذاري شده در شهر تلعفر در شمال عراق دست كم ۳۵ نفر كشته و ۲۵ نفر زخمي شدند. بنابر آمار دولت عراق روز دوشنبه در مجموع بر اثر انفجارهاي متعدد ۵۳ نفر كشته و ۱۴۰ نفر زخمي شدند.در بغداد نيز بر اثر انفجار يك خودرو بمب گذاري شده ۶ تن كشته و ۸ تن ديگر مجروح شدند.
همچنين يك افسر بلندپايه رژيم سابق عراق ديروز در شهر الشرقاط ترور شد.
ديروز همچنين زرقاوي رهبر القاعده عراق مسئوليت ترور وائل اربيعي مشاور امنيتي نخست وزير عراق را بر عهده گرفت.

حداد عادل :
ابلاغ سياست كلي اصل ۴۴ وظيفه
سنگيني بر دوش مجلس مي گذارد
در حاشيه
* اظهارات اعلمي، اعتراض برخي نمايندگان را به دنبال داشت.
* بعد از سخنان حداد در پاسخ اعلمي تعدادي از نمايندگان معترض به سخنان اعلمي قصد داشتند تذكر دهند كه حداد مخالفت كرد از جمله رفعت بيات كه با صداي بلند خواستار قطع ميكروفن وي از سوي حداد عادل شد اما حداد به اعتراض آنها توجه نكرد.
* حداد در پاسخ به تذكر اعلمي گفت: اولا من در نامه خود به رهبر معظم انقلاب اسمي از كسي نبرده ام بنده در آن نامه كه در مطبوعات هم درج شده است توسيع دايره واجدان صلاحيت را خواستار شده ام.
وي افزود: آن صحبت شما هم كه مي گوييد قوم وخويش هم در كار نيست و من در اين باره سكوت مي كنم شما هم مي دانيد كه اين صحبت ها روا نيست و نبايد بشود.
به رفعت بيات هم كه قصد داشت تذكر بدهد گفت: مطمئن باشيد به شما وقت نمي دهم زيرا به شما اهانتي نشده است.
* تعدادي از معلمان آموزش و پرورش در اعتراض به عملكرد اين وزارتخانه و عدم رعايت عدالت در استخدام معلمان حق التدريس مقابل مجلس تجمع كردند.
* جمعي از خانواده هاي شهيد نيروهاي مسلح ارتش جمهوري اسلامي ايران در اعتراض به عدم رسيدگي و بي توجهي مسئولان به حقوق و مطالبات خود مقابل مجلس تجمع كردند.
* ۱۷۷ تن از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در نامه اي به رئيس جمهور خواستار اتصال استان كردستان به حمل و نقل ريلي كشور شدند.
* علي عباسپور تهراني، رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات خطاب به ثروتي نماينده بجنورد كه گفته بود كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس بهتر است مشكلات دانشجويان را مرتفع كند تا آنها تحصن نكنند گفت: از ماههاي قبل از سال جديد با حضور وزير علوم و وزير بهداشت در كميسيون اين موضوع را دنبال كرده ايم و ادامه خواهيم داد و اين گونه نيست كه كميسيون آموزش نسبت به اين خواسته دانشجويان بي تفاوت بوده باشد.
گروه سياسي :غلامعلي حداد عادل، رئيس مجلس شوراي اسلامي در آغاز جلسه علني ديروز گفت: در پي اعلام صلاحيت ۶ نفر از داوطلبان رياست جمهوري روز گذشته خدمت رهبر معظم انقلاب رسيدم و نامه اي را تقديم كردم و خواستار تجديدنظر شوراي نگهبان در اعلام نظرش شدم و خوشبختانه رهبر انقلاب هم با درخواست اينجانب موافقت كردند و در نامه اي به شوراي نگهبان راه را براي حل مشكل گشودند.
حداد افزود: بر خود واجب مي دانم از عنايت رهبر انقلاب نسبت به مجلس سپاسگزاري كنم و اطمينان دارم با پاسخ شايسته اي كه شوراي نگهبان به نامه ايشان خواهد داد زمينه برگزاري انتخابات پرشور فراهم شود و چشم فتنه كور خواهد شد.
وي هم چنين فرارسيدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر را كه با عنوان روز ملي مقاومت و ايثار و پيروزي نامگذاري شده است ياد و خاطره شهداي مظلوم، رزمندگان شجاع و مدافع خرمشهر و حماسه فتح آن را گرامي داشت و سرنوشت شوم و فلاكت باري كه صدام ديوصفت امروز به آن دچار شده است را سرنوشت كساني دانست كه به ايران اسلامي تعرض مي كنند.
رئيس مجلس با اشاره به ابلاغ بخش هايي از سياست هاي كلي مربوط به اصل ۴۴ قانون اساسي از سوي رهبر معظم انقلاب به رؤساي قواي سه گانه و مجمع تشخيص مصلحت گفت: اينجانب اهميت اصل ۴۴ را در شكل دهي و جهت بخشي به روند اقتصادي كشور كه پشتوانه برنامه هاي مجلس هفتم است يادآور مي شوم و معتقدم با ابلاغ بخش بزرگي از اين سياست هاي كلي، وظيفه سنگيني بر دوش مجلس قرار مي گيرد كه اميدوارم با تدبير و اهتمام نمايندگان، مجلس از عهده اين كار برآيد.
همچنين در جلسه علني روز گذشته مجلس نمايندگان به وزارت نيرو اجازه دادند تا در مناطق ممنوعه به منظور تأمين نياز ضروري آب مصرفي شرب و بهداشت واحدهاي صنعتي، مرغداري، دامداري و خدمات گلخانه اي مجوز حفر چاه با مصرف اندك صادر كند.
براساس اين لايحه كه تحت عنوان الحاق يك ماده به قانون وصول برخي از درآمدهاي دولت و مصرف آن در موارد معين به تصويب رسيد، وزارت نيرو مكلف است در مناطق سازمان آب و برق خوزستان و استان زنجان نسبت به اجراي طرح هاي جايگزيني (تأمين و انتقال آب) تغذيه مصنوعي، تغيير سيستم هاي آبياري اقدام نمايد به نحوي كه ميانگين حجم صنايع آب زيرزميني در دوره هاي ۵ساله اين مناطق از وضع موجود كمتر نشود.
هم چنين وزارت نيرو موظف است چاه هاي بدون پروانه حفرشده در مناطق ممنوعه قبل از تصويب قانون توزيع عادلانه آب موضوع تبصره ذيل ماده ۳ اين قانون را تا پايان ۸۴ تعيين تكليف نمايد، با انقضاء اين مهلت تبصره از متقاضيان چاه هاي موضوع اين قانون، وجوهي براي صدور پروانه براساس تعرفه اي كه به تصويب هيأت دولت خواهد رسيد دريافت و به درآمد عمومي كشور واريز و صرف مطالعه و اجراي طرح هاي جايگزين آب زيرزميني (تأمين و انتقال آب، تغذيه مصنوعي، تغيير سيستم آبياري) جهت جبران معادل آب تخصيص يافته همان دشت خواهد بود. آيين نامه اجرايي اين ماده مشتمل بر تعاريف و نحوه اجرا به وسيله وزارت نيرو تهيه و به تصويب هيأت وزيران خواهد رسيد.
عبدالواحد موسوي لاري، وزير كشور در پاسخ به سئوال پرويز سروري نماينده تهران مبني بر اين كه اعمال نفوذ و جانبداري آشكار فرمانداري اسلامشهر و عوامل وي، تخلف در شمارش آراء و اعمال فشار يكي از نمايندگان براي جابه جايي نفر آخر انتخابات شوراها از تخلفات اين انتخابات به شمار مي رود گفت: وقوع تخلف در انتخابات شوراي شهر اسلامشهر را تأييد مي كنم و پس از شكاياتي كه به دستگاه نظارت شد در مرحله اي تعداد قابل توجهي از صندوق ها بازشماري گرديد كه در پي آن آراء برخي صندوق ها باطل شد.
لاري درباره علت تشكيل نشدن هيأت حل اختلاف استان براي رسيدگي به موضوع گفت: هيأت حل اختلاف مركب از نمايندگان قواي مجريه، قضائيه و مقننه هستند كه بايد تشكيل شود. منتظر رأي نهايي دادگاه هستيم و اگر دادگاه دو نفر عضو شورا را محكوم كند، علي البدل ها معرفي مي شوند و اگر تبرئه شدند به كار خود ادامه مي دهند. جلسات شوراي شهر اسلامشهر منظم تشكيل مي شود و از ۹ نفر عضو، هفت نفر در جلسات هميشه حضور دارند.
پس از اظهارات لاري، نماينده تهران از توضيحات وي قانع نشد و سئوال براي بررسي به كميسيون مربوطه ارجاع گرديد.
دستور رهبري به شوراي نگهبان
حكم حكومتي نيست
موسوي لاري، وزير كشور در حاشيه جلسه علني ديروز گفت: اين مسئله حكم حكومتي نبود بلكه نظري بود كه رهبر معظم انقلاب دادند و به شوراي نگهبان توصيه كردند كه روي اين قضيه تصميم بگيرد كه انشاءالله شوراي نگهبان مصلحت نظام را در نظر بگيرد.
از اين نگران هستم كه افرادي مي خواهند تا اين مسائل حل نشود و مي خواهند تا چالش ها باقي بماند و تلاش كنند به شكلي به اين تدبير رهبري جامه عمل نپوشند.
اكبر اعلمي، نمايند تبريز، نسبت به رد صلاحيت خود از سوي شوراي نگهبان تذكر داد و گفت: من از برخي جريانات سياسي، راديو بي بي سي، برخي روزنامه ها نظير ايران و شرق كه همه دغدغه خود را معطوف به دفاع از يك كانديداي خاص و مديران دولت كرده، هيچ انتظاري ندارم. از آقاي خاتمي هم كه دغدغه اش در جهت تأييد مديرانش است و به همين سبب پس از تأييد دو نفر از مديران خود اعلام مي كند كه با تدبير به جاي رهبري از اشتباهي كه مي توانست منشأ خسارات كشور و نظام شود جلوگيري شد، انتظاري ندارم زيرا اگر او رئيس جمهور بود، اين وضعيت قبلا پيش نمي آمد. لذا با رفع مشكلات ايشان همه چيز وفق مراد مي شود و منشأ خسارت هم منتفي مي شود.
اين نمي شود كه تعدادي به بيت رهبري متوسل شوند و براي خود صلاحيت بگيرند چون آنجا فاميل دارند.

اطلاعيه رئيس جمهور در خصوص برگزاري انتخابات سالم
خاتمي: با تدبير رهبري از خسارت
به كشور و نظام جلوگيري شد
ايسنا: حجت الاسلام  و المسلمين سيدمحمد خاتمي، رئيس جمهور شامگاه روز دوشنبه در اطلاعيه اي با تأكيد بر برگزاري ا نتخابات سالم، نقش و وظيفه دولت را در اين خصوص بسيار مهم و اساسي خواند.متن كامل اطلاعيه رئيس جمهور بدين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
انتخابات سالم، قانونمند و با مشاركت حداكثري شهروندان ايران عزيز كه از مظاهر والاي مردم سالاري ديني است امري است كه در اين موقعيت حساس در ارتقاي جايگاه نظام و كشور و استواري پايه هاي امنيت و تامين پيشرفت آن اثري بي بديل دارد. اصرار رهبر بزرگوار و همه خيرخواهان به اولويت ميزان مشاركت بر همه امور ديگر نشانه اهميت برگزاري پرشور انتخابات است و باعث خوشوقتي است كه با تدبير بجاي رهبري از اشتباهي كه مي توانست منشاء خسارت كشور و نظام شود جلوگيري شد. با اين اميد كه با مشاركت افزون تر مردم بزرگوار از اين موقعيت به نفع اعتلاي آزادي، پيشرفت و استحكام بيشتر حاكميت ملت بر سرنوشت خود و نزديك تر شدن به تحقق آرمان هاي والاي انقلاب و مردم شريف استفاده شود.دولت در برگزاري سالم انتخابات نقش و وظيفه بسيار مهمي دارد و تحت هيچ شرايطي نبايد و نمي تواند از آن صرف نظر كند.
براي اطمينان بيشتر به برگزاري سالم انتخابات لازم است: ۱-وزير محترم كشور به عنوان مسئول اجراي انتخابات تمامي ظرفيت ها و توانايي هاي صف و ستاد وزارت، استانداري ها و فرمانداري ها را با سازوكارهاي قانوني و اختيارات برگرفته از قوانين موضوعه كشور به كار گيرند تا اطمينان كامل نسبت به سلامت انتخابات از مرحله تبليغات تا شمارش آرا و اعلام نتايج حاصل شود.
۲- وزير محترم اطلاعات، وزارت كشور و ستاد انتخابات را در اين مهم ياري رسانده و در شناسايي متخلفان و به منظور برخورد با قانون شكنان از همه ظرفيت هاي قانوني خود بهره گيرند.
۳- رئيسان و مسئولان همه  دستگاه ها، ارگان ها و نهادهاي عمومي كشور مراقبت به عمل آورند تا از هر گونه سوء استفاده نامزدها و هواداران آنان از امكانات عمومي جلوگيري شده و متخلفان و خاطيان را بدون اغماض تحت پيگرد قانوني قرار دهند.
۴- نيروهاي انتظامي و نظامي شامل سپاه پاسداران، ارتش جمهوري اسلامي و بسيج عزيز طبق قانون از هر گونه اقدامي كه شائبه دخالت در مراحل مختلف انتخابات داشته باشد به هر شكل و عنوان اجتناب نمايند و فرماندهان محترم و مسئولان حفاظت اطلاعات نيروهاي مسلح به كمك ستاد انتخابات و مسئولان بازرسي انتخابات عناصر خاطي احتمالي را به مراجع قضايي و قانوني معرفي نمايند.
۵ - از رياست محترم قوه قضاييه درخواست مي كنم تا با معرفي نماينده اي ويژه و تشكيل كميته اي مركب از اين نماينده محترم و وزيران محترم كشور و اطلاعات در اطمينان بخشي به مردم شريف براي اجراي مقررات و برگزاري انتخابات سالم تشريك مساعي فرمايند.
خاتمي :آنچه داشتم و دارم به مردم تعلق دارد
رئيس جمهور همچنين در مراسم گشايش موزه  هدايا و يادمان رياست جمهوري، حجم و كيفيت اين موزه را نشان و نماد دوره اي از رونق رابطه اي بر پايه  مصالح مردم و جمهوري اسلامي دانست.سيدمحمد خاتمي در كاخ موزه  سعدآباد، گفت: اين موزه شايد در مقايسه با آثاري كه از ديگر بزرگواران بر جاي مانده است، به جهت حجم و كيفيت بزرگتر و مرغوب تر باشد و اين نشان دهنده  يك واقعيت است؛ ارتباط ايران با جهان در اين دوران دچار تحول شده است.خاتمي اظهار اميدواري كرد كه اعتماد جامعه  جهاني به مسؤولان نظام جمهوري اسلامي كه حاصل عملكرد مسؤولان در پاسداري از حرمت، عزت، خواست و مطالبات مردم بوده، همچنان باقي بماند و باعث اعتلاي نام ايران و پيشبرد اصلاحات در همه  زمينه ها شود.وي افزود: اين اميد و اعتماد كه نه تنها براي من بلكه براي ملت ايران بود، متاسفانه در بعضي مواقع با بسياري از موانع، تنگ نظري ها، سنگ اندازي ها و كوتاهي ها مواجه شد.اميدوارم با عبرت از آنچه بر ما گذشته است، بتوانيم آينده اي بهتر از امروز و فردا داشته باشيم.
آنچه داشتم و دارم، به مردم تعلق دارد؛ نه تنها اين موزه را به ملت بزرگوار ايران تقديم مي كنم، بلكه انديشه، توان و آنچه در اختيار من است، در خدمت مردم، بزرگي نام ايران و پايداري مردم سالاري ديني خواهد بود.

تقدير وزارت كشور از تدبير مقام معظم رهبري
مهر: وزارت كشور با صدور اطلاعيه اي از تدبير مقام معظم رهبري براي تجديد نظر در صلاحيت تعدادي از داوطلبان انتخابات رياست جمهوري ابراز امتنان كرد.
در اين اطلاعيه آمده است: انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري يكي از سرفصل هاي وفاق، همدلي و انسجام ملي است لذا هر حركت و تصميمي در اين راستا، با اين معيار سنجيده و در معرض قضاوت مردم و تاريخ كشور خواهد بود.
مشاركت فراگير كه همه دلسوزان نظام اسلامي به ويژه مقام معظم رهبري بر آن تأكيد داشتند، به عنوان يكي از راهبردهاي اساسي براي نيل به اهداف انقلاب اسلامي و جامه عمل پوشاندن به آزادي هاي مصرح در قانون اساسي بوده است.
وزارت كشور لازم مي داند مراتب امتنان خود از مقام معظم رهبري را كه با تدبير روشن بينانه خويش از فرصت سوزي مجدد جلوگيري نمودند، ابراز داشته و اعلام مي داريم كه تمامي ظرفيت هاي قانوني را براي مشاركت حداكثري و حفظ و صيانت از آراي مردم به كار خواهيم برد.

سوم خرداد نماد پيروزي جنگ مردمي است
گروه سياسي: سرلشكر پاسدار غلامعلي رشيد، جانشين رئيس ستاد كل نيروهاي مسلح در مراسم صبحگاه مشترك نيروي انتظامي كشور به مناسبت سالروز فتح خرمشهر در سوم خرداد ۸۴ اظهار داشت:فتح خرمشهر يك حادثه بزرگ تاريخي و حماسه پايدار و تاريخ ساز است يك الگوي كامل انديشه و عمل نظامي و يك الگوي كامل مديريت كلان دفاعي- امنيتي و استراتژيك است و ملت ايران با داشتن اين ذخيره ارزشمند براي هميشه در تامين امنيت ملي و استقلال خود توانمند و اميدوار است.وي افزود: ۳۱ شهريور ۵۹ نماد پيروزي مقاومت مردمي در برابر تجاوز است و سوم خرداد ۶۱ نماد پيروزي جنگ مردمي در برابر اشغالگر است.

سياسي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |